رواية شعاع من نور كاملة بقلم دنيا الغنام عبر مدونة دليل الروايات
رواية شعاع من نور الفصل الخامس عشر 15
اطمه… يوسف مش هكدب عليك لسه المرحله دي مجتش
يوسف…… ليه وافقتي عليا بدل مش بتحبيني
فاطمه…. مين قال اني كده احنا صحاب وانت فاجاتني ولقيت فيك كل حاجه حلوه اي بنت بتتمناها ليه ارفض
يوسف…. طيب نكتشف حبك مع الوقت وهحاول صدقيني اعمل اي حاجه علشان نغير حب الصحاب ده اي رايك ياذياد
ذياد….. هااااا بتقول اي.
يوسف…… شكلك مش معانا خالص بطل تفكير لو اكيد ليك نصيب فيها هتاخدها غصب عنها كمان لان ربنا لو كاتب بينكم الخير هتلاقيه
ذياد…. ونعم بالله
يوسف… ربنا يسعدك ياصاحبي
ذياد… امين يارب بس اي اللي خلاك ترن عليا تجيبني هنا
يوسف…. علشان اشبع منك قبل متسافر ونحاول نخفف عنك انا وطومه علشان موضوعك
ذياد….. انت مش زعلان علشان هسافر واسيبك
يوسف….. اكيد زعلان بس سيبتك علشان عارف قد اي انت موجوع وانه صعب الاحساس ده
ذياد…. حبيبي انا داخل انام انا علشان الجامعه واخلص شويه ورق
يوسف… ماشى تصبح علي خير
ذياد…… وانت من اهله
دخل ذياد اوضته وفضلت فاطمه ويوسف مع بعض
يوسف…… انتي مش ممانعه سفر ذياد
فاطمه….. خليه يسافر يمكن ينسي وانا اتأقلم علي البعد مع انه صعب
يوسف…. بتقولي ايه تتأقلمي مع اي معلش مسمعتش
فاطمه.. هاااا لا ولا حاجه كنت بقول يسافر علشان ينسي ونتأقلم علي الدنيا يعني
يوسف… ايوه مع اني مفهمتش بس عادي وراح ضحك
فاطمه سرحت شويه.. اي روحتي فين عارف اني حلو وقمر كمان ههههه
فاطمه…… رخم والله هههههه مش سرحانه بفكر في البنات وكده اصل مش هروح بكره الكليه وهروحلهم
يوسف…… تعرفي احلي حاجه عملوها اي
فاطمه….. ايه هي
يوسف.. انهم كلهم في عماره واحده ههههه مش هتطري تروحي لده وده هتاخديهم بالدور هههههههه
فاطمه….. هههههه عندك حق والله انا اول مره اضحك من امبارح
يوسف….. ليه مالك
فاطمه بتهريب….. مفيش حاجه انا لازم ادخل انام انا علشان هقوم بدري
يوسف…… ماشي خلي بالك علي نفسك وبكره هجبلك المحاضرات
فاطمه…. تمام تصبح علي خير
يوسف….. وانتي من اهلي يارب
اكتفت فاطمه ببتسامه ودخلت اتوضت وصلت ركعتين لله وفضلت تعيط علي الي سمعته من ذياد وقررت تدي فرصه ليوسف مع الوقت هتنسي ذياد هي مش عاوزه تجرح يوسف لانه طول عمره بيعاني ومشفش فرحه غير مع لمه العيله وصداقتنا وقررت تدي فرصه ليوسف
ممكن القدر ليه راي تاني ولا لا وممكن اي الي هيحصل بعدين محدش عارف اي الي هيحصل
قامت فاطمه وفضلت سهرانه تفكر ازاي هتنسي وتفكر في حياتها الي جايه وافتكرت ذياد وهو قاعد في مكان فاطمه الي بتروحه بس مشافش فاطمه وهي قاعده ورا الصخره وسمعته وهو بيقول الي في قلبه في لحظه فرحت انه بيحبها وزعلت علي قلبها وهي مش عاوزه تجرح قلب يوسف هو طيب ونروح لذياد
ذياد كان في دوامه بين قلبه وعقله وقلبه بيقول ازاي تسيبها كسرتها وكسرت نفسك كسرت قلبين بدل متكسر واحد لا عكست وعقله بيقوله خليك كده علشان صاحبك ميزعلش هو ملوش غيرك اااااااااااااااااه كفايه تفكيرر ووجع والله تعبت والله تعبت بقا كفايه كتم دموعه وصوت في المخده علشان يوسف ميزعلش
كل واحد فيهم جواه وجع والم ياتري القدر مخبي اي تاني
(مكان جديد اول مره نروحه)
ليه انا كنت بحبه اوي والله بقالي سنتين من اول م جه الجامعه وانا معجبه بيه اعترف لفاطمه النهارده قصاد المدرج كله انا ذنبي اي يانورا.
نورا….. اهدي يالمار ياحبيبي اهدي علشان بابا وماما ومحدش يسمع عياطك
لمار… انتي انتي عارفه اني بحبه صح
نورا….. ايوه عارفه ياحبيبتي اهدي علشان خاطري اهدي
لمار بعياط وحرقه علي انها اول شخص تحبه كل الحب ده
لمار….. انا مؤمنه بالله وعارفه ومتأكده انه هيكون ليا
نورا….. ان شآء الله ياحبيبتي
لمارفضلت تعيط وهي في حضن نورا لحد اما غلبها النوم الصحوب بوجع ونامت عدلتها نورا ونامت جنبها ودعت لاختها ان ربنا يريح بالها
ويجي الصبح المليئ بالاحداث
لمار اصحي هتتأخري علي الكليه بسرعاااااااااا
لمار…. اعااااااااا مالك البيت بيوقع بتصرخي ليه خطيبك مات
نورا…. بعيد الشر عنه اتفووووا قومي اتوضي وصلي يلا علشان المحاضره بسرعه
لمار… مش عاوزه اروح
نورا….. ليه مش عاوزه تروحي
لمار… اول محاضره دكتور يوسف ومش عاوزه اشوفه
نورا…. لازم تواجهي ولازم تنسي ولو خير هنشوفه يلا بطلي كسل وشوفي حياتك وسيبها علي الله والمكتوب هنشوفه
لمار…. حاضر وذهبت لمار اتوضت وصلت وخرجت تفطر
لمار….. صباحوووو رز بالبن علي الناس القشطه
الاب…. صباحك فراوله ياجميل
لمار… والله انت ياحج الي فيهم شوف الحاجه مراتك بتبصلي ازاي
الام…. جوزي يابت احترمي نفسك
لمارر….. وابويا ياحجه مالك كده
الام….. افطري ويلا علي كليتك
نورا…. والله انتم كل يوم كده ناقر ونقير اخلص يالولو المحاضره
الاب….. سيبك منها ياحجه انتي الي في القلب ولا تزعلي نفسك
لمار….. ااااه ياقلبي بتخوني يامتولي
الاب…… اه مع مراتي حبيبتي
لمار…. طيب ياحج انا سيبالك البيت وماشيه مش راجعه غير بعد العصر
الاب… ههههههه وماله ريحتي
حدفت ليهم بوسه ومشيت وروحت الكليه وجوايا وجع بالرغم من الضحك ده بس لو معملتش كده وهزرت معاهم هيعرفوا اني فيا حاجه
نورا…. عارفه انتي بتعملي كده ليه ربنا يسعدك ويفرح قلبك ياحبيبت اختك
وصلت لمار الكليه ودخلت علشان المحاضره ودخل وراها يوسف اول اما شافته عيونها دمعت وقلبها وجعها بداء يوسف يتحرك بين الطلاب وشاف لمار وهي بتبصله وهو بيشرح ومركزه معاه بص لقا في دموع في عيونها استغرب نفسه ليه عاوز يسألها مالك نفض الفكر وكمل شرح وخلصت المحاضره
فاطمه…. انا ماشيه ياماما رايح للعيال
الام…. ماشي خلي بالك على نفسك
فاطمه.. حاضر خرجت فاطمه وركبت عربيتها ولفت ورنت علي البنات يتجمعوا عند احمد كلهم ويتغدوا مع بعض والفكره عجبت الشباب راحت فاطمه لقت البنات سلمت عليهم وحشتونييييييييييييي ياكلبات البحار تعالوا في حضني تعالوا وسلمت علي الشباب وطبعا حضنت احمد بس
احمد…. وحشتيني ياقلب اخوكي
فاطمه…. وانت يااابو حميد والله امشي بقا خليني اسلم علي العرايس
منه….. تعالي في حضن اخوك يافواززززززز
حضنم البنات بعض وبداء في تجهيز الاكل وجه وقت العذاء وبداء الكل ياكل ويضحكوا ومبسوطين باللمه دي كلها كوكي….. يلا كلم ونشيل السفره ونغسل المواعين وندخل نرغي كلنا
احمد….. اممممم هتقولوا اي
فاطمه… وانت مالك اترزع مع الشباب واسكت
احمد…. تحت امرك يافندم
فاطمه… جدع ياحبيبي
مصطفى…… هو خايف بس كوكي تقلب عليه
احمد……. هههههه لا ابدا
وليد….. علينا برضو انا قايم اغسل ايدي احسن
مصطفي…. خدني معاك
احمد…. جات عليا استنوني ياولاااد
ضحكت البنات عليهم ولموا السفره وغسلوا الاطباق وحضروا تسالي ليهم ولشباب ودخلوا الاوضه
فاطمه اول م دخلت اترمت علي السرير ومصدقت وراحت معيطه وحكت كل حاجه لللبنات
منه…. يعني طلع بيحبك لدرجادي بس عمل كل ده علشان يوسف
فاطمه….. ايوه عمل كل ده علشان يوسف وانا كمان لازم ادي لقلبي فرصه تانيه
امل… متتضحكيش علي نفسك عمرك م هتنسي ذياد انتي بتعشقيه مش بتحبيه هتظلمي يوسف معاكي وهتظلمي نفسك
كوكي…. امل عندها حق يافطوم لازم تحكي ليوسف وهو هيفهم كل حاجه
الو ياماما
الام… متتأخريش عاوزاكي في موضوع مهم
فاطمه…. حاضر مش هتأخر
الام… يلا سلام
قفلت البناات في اي
فاطمه…. مش عارفه بس بتقولي عاوزاكي في موضوع مهم ياتري في اي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية شعاع من نور ) اسم الرواية