رواية سينا اصبحت قدري كاملة بقلم مي محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية سينا اصبحت قدري الفصل السادس عشر 16
وصل كلا من رحيم ورعد وحور إلى مكانهم المتفق عليه لآخر محطة ..
رعد بضحك ..
: سبقناهم ههههه
رحيم بابتسامة….
: مراد ه’ينشل هههه
حور ..
: هوا انا ليه حاسة اننى حما’ر فى الزفة ..مش فاهم حاجة يا لمبى ..
رحيم ..
: لمبى !!؟ انا اسيب حنين ف القصر ارجع الاقى نسخة منها هنا ..ارحمنى يارب ..فهمها ياعم انا رايح انفذ خطتنا لحد ما الباقى يجى …
تنظر حور لرحيم وهوا يغادر ببلاهة ..
: بردو مفهمتش حنين مين ..
رعد ..
: حنين تبقا مرات مراد ..
حور ..
: مراد مين ..
رعد بقلة حيلة ..
: اخو رحيم ..
حور بغباء ..
: رحيم مين ..
نظر لها رعد بغيظ ..
: اسكتى يا حور هبقا افهمك بعدين ..المهم أنه انضم لينا 3 اعضاء جدد عرفتى رحيم والباقى لما يجوا هتعرفيهم ..دلوقتى يالا نلحق رحيم عشان نفهم الخطة بتاعت الدخول هوا شاطر ف الخطط دى ..
وغادر رعد لمكان جلوس رحيم الذى ينظر لذلك المكان بنظرة كالصقر الذى يخطط كيف سينق’ض على فريسته ..
تبعته حور تخبط يد على يد ..
: منا كنت رجعت معاهم ..كان لازم اعمل نفسى معرفش ايه يعنى ..
**********************
وصل عدى ومنعم وسيف إلى مكان تواجد رعد وفريقه..
يرى عدى رحيم ..
: اهلا بالاسطورة الغالى واحشنى والله ..
رحيم ..
: يابنى انا لسا شايفك مبقاليش 5 شهور ..
عدى ..
: 5 شهور بس ههههه..كتر خيرك .
ينظر رعد لسيف ومنعم..
: ايه الاخبار ..
عدى ..
: اسكت والنبى يا رعد دول بالعين راديو من اول ما ركبنا العربية لحد ما رجعنا من المهمة مبطلوش رغى….
منعم بغيظ..
: الحق عليا كنت بتعرف عليك بس ..
سيف ..
: الصراحة يا رعد الشغل مع عدى باشا حاجة تانية بجد المهمة كانت سهلة جداا ..
رحيم ..
: اجيبلكم كوبايتين شاى بالمرة ..انتو فتحتوا احاديث ع فكرة لسا ف محطة لازم نخلصها..
وصل مراد على كلام أخيه ..
: الابطال كلهم متجمعين هنا اهو ..
رحيم بغيظ لأخيه ..
: بقا مهمة تافهة زى دى تاخد الوقت ده كله من الجوكر بردو …شكل العمر ليه حقه بردو ههههه
مراد بغيظ ..
: عيب عليك لسا ف عز شبابى ومهمة زى دى متاخدش ساعة ..بس كان لازم اتطمن أنه البنات هيوصلوا سالمين لاهاليهم ..
رعد ..
: كويس إنه لحد دلوقتى كلنا كويسين ومفيش إصابا’ت ..ايه الخطة يا رحيم ..
رحيم …
: هوا عارف بوجودنا هنا ..
صدم الجميع مما قاله رحيم للتو ..
رعد ..
: لو عارف ليه مهجمش علينا لحد دلوقتى ..
مراد بابتسامة..
: عايزنا احنا ندخله برجلينا ..
رحيم بابتسامة ..
: اهلا برجوعك يا برو.. أيوة كده شغل دماغك معايا …
روز..
: طب ايه الخطة ..كده المهمة فشلت والا ايه ..
رعد بخبث ..
: لا طبعا ..احنا هنعمل ال هوا عايزه وهندخله ..
حور..
: بس كده احنا هنقع فى المصيد’ة ال عاملها وهنروح فى البلو’شى كلنا ..
مراد بصدمة..
: بلو’شى !!! الله يعينك يا رعد ياخويا نسختها عندى ومقولكش خايف ع بنتى تورث غباء امها ..
حور بغيظ
: انتبه ع كلامك يا استاذ يال معرفكش انت ..
رحيم ..
: احنا ف ايه والا ف ايه .. ركزوا ف الخطة خلونا نخلص ..
ايه الخطة يا رعد..
رعد ..
: انا كنت شاكك اصلا انه عارف أنه احنا كشفناه من وقت ما هج’م على المقر عشان يسر’ق الملفات ال تدينه وتوصله لحبل المشنق’ة ..
فاحنا هنستخدم اخر كرت لينا ف المهمة دى وننهيها ع الآخر …
**********************
دخل رحيم ومراد اولا وتخلصوا من كل الحراس الواقفين على البوابة …
وبدأ الباقيين بالتسلق كى يكون الهجو’م من أعلى وأسفل ويكون هذا عنصر المفاجأة ..
دخلوا كلا من رحيم ومراد لصالة تلك الفيلا المهجورة ..
مراد بهمس..
: شكنا ف محله ..
اجتمع عدد كبير جدا جدا والتفوا حول رحيم ومراد ..
رحيم ..
: يا اهلا وسهلا ..كنتوا متخبيين فين ده كله ..
استغرب الرجال من هدوء هؤلاء رغم أنهم على حافة المو’ت …
فجأة نزل كلا من سيف ورعد وحور وروز ومنعم وسيف وهم مربوطين بالحبال ..
نظر رعد لرحيم ومراد نظرة قد فهموها …
ربط الرجال مراد ورحيم واجلوسهم بجانب باقى الفريق…
رعد بخبث لهم ..
: هوا زعيمكم ناوى يفضل مستخبى زى الفيران كده كتير …قولوله أننا مربوطين ميقلقش ويخرج ..
رحيم ..
: يابنى لو كنا مربطين بحديد مش حبال هيفضلوا خايفين بردو. هههههه
: ما عاش ولا كان ال يخوفنى ويخلينى استخبى منه ..
التفوا جميعهم بإتجاه الصوت ليجدوا رجلين مقنعين داخلين عليهم …
الرجل
: انا الزعيم ..ال بيتهز له شنبات وكله بيعمله الف حساب هخاف من شوية عيال زيكم …
مراد ..
: اومال لابس القناع ليه ..موضة !!؟
سيف بضحك..
: هوا يسطا القناع ده ع شكل فار !!؟ يلا كل واحد بياخد ال شبهه ف الاخر ..
الزعيم بغضب ..
: انتو ناسيين أنه حياتكم كلكم بين ايديا وف اى وقت اقدر امحيكم من وش الدنيا …
رعد ..
: اووف الجملة دى سمعناها كتير قول غيرها عشان الجملة دى مش جاية معانا سكة الصراحة ..
تنظر حور لرعد وتقول فى نفسها ..
: ابو الثقة ال عند اهلك ده ياخى ..المصيب’ة لو الخطة فشلت هتروحنا كلنا …
رحيم ..
: سيبه يهبل زى ماهو عاوز ..المهم شايف يا مراد اللوحة ال هناك دى ابقا فكرنى أخدها هدية لشجن وانا ماشى أصلها بتحب الحاجات القديمة ..
مراد بغمزة ..
: عيونى يا خويا ..
وصل غضب الزعيم لذروته بل قد كان سيخرج الدخان من أذنه من شدة الغيظ ..
خلع الزعيم قناعه متوقعا صدمتهم وخوفهم منه لكن ما حدث صدمه تماما …
رعد بابتسامة وهوا يحاول حل وثاق يده ..
: ايه ده سيادة اللواء هوا الزعيم يا جدع هههههه..
مراد وقد بدأ ف حل وثاق يده هوا الآخر ..
: مرحب بسيادة اللواء منورنا يا غالى …
لكن كلا من حور وروز وسيف ومنعم ما زالوا ف صدمتهم ..
روز بصدمة ..
: معقول سيادة اللواء هوا الزعيم !!
حور بصدمة ..
: عمو معقول !!؟ والله بص أنا اصلا مكنتش ب’طيقك لله ف لله ..
ضحك الجميع على كلام حور عكس الذى استشاط غضبا ..
: حور الزناتى ..كل مرة كنتى تنفدى من المو’ت بطريقة بس شوفتى الزمن وقعتى بين ايديا وهتسلى بتعذ’يبك واصوره مخصوص وابعته للغالى ابوكى ..
حور ..
: ابويا عملك ايه عشان تكر’هه كل ده ..وبتمثل عليه دور الصديق الصدوق وانت ا’فعى من تحت تبن ..
الزعيم بغضب..
: ابوكى عامل نفسه الشريف الصادق ..كنا مع بعض ف نفس الدفعة ليييه يختاروه هوا ف كل مهمة بنكون فيها سوا ويدوه الوسام ..انا أجدر منه بكتير ..لدرجة اننى ضر’بته بالنا’ر ف ضهره ف المهمة الأخيرة ليه ومع كده بردو مما’تش ات’شل وبردو خد وسام الشجاعة واسمه هوا ال نذكر بس..من وقتها بدأت شغلى وكبرت وبقا معايا السلطة والفلوس وكل حاجة ..فكركم انتوا بالكم مكان ال فجرتوه كده عملتوا حاجة لساا ف كتيير ..ههههههههه
رعد بغضب ..
: الغل ال جواك ده ال جاب اخر’تك ..
الزعيم ..
: ههههه اخر’تكم انتم مش اخر’تى يا سكر ..تصدق بفكر ابدأ بحور حبيبة القلب وكده ضر:بنا حجرين انت وأبوها هههههههههه..
رعد ..
: ده ع اساس احنا كياس جوافة قدامك والا ايه ..
مراد ..
: الراجل ده بدأ يدخل ف الغلط وصراحة انا مستنيه يغلط ..
رحيم لرعد ..
: رعدددد..
نظر رعد لأحد الرجال المقنعين خلف ذلك الزعيم ..
: بوووم ..
فضر’ب ذلك المقنع الزعيم ع رأسه من الخلف ..
وأطلق مراد قنب’لة من الدخان فقط وبدأ رحيم بإصا’بة كل الرجال لقدرته على الرؤية ف الظلام ..
بدأ مراد ورعد وعدى أيضا بإصا’بة المتبقى من الرجال ..
رحيم بصدمة ..
: ايه ده انتوو شايفين كمان ..
مراد وهوا يصيبهم بالسكاكين ..
: التطور حلو بردو والا ايه يا خواتى..
رحيم ..
: بقا بتدربوا من ورايا ..ابقا غلطان لو بقيت صريح معاكم تانى ..
تبخر الدخان وعادت الرؤية مرة أخرى ..
حور تختبئ تحت الأريكة وروز وسيف يختبئون خلف باب إحدى الغرف ..أما منعم فما زال جالس مكانه ..
وقف الزعيم مزعور كيف انقلبت خطته ضده ..
الزعيم بغضب للمقنع ..
: يا خاا’اين..
نزع المقنع قناعه..
الزعيم ..
: انت ايدى اليمين ازاى تعمل فيا كده يا زين انت تجننت …
ثم نزع زين ذلك الماسك عن وجهه ..
: هههه مش زين ..انا النقيب ادهم الشرقاوي ومفيش خاين هناا غيرك يا خسيس ..
ثم امسكه واجلسه ع الكرسى وربطه بأحكام ..
روز ..
: ادهم !!! انت جيت امتا ..
ادهم ..
: اهلا روز انتى لسا عايشة يا ولية ههههه
روز بغيظ ..
: متقوليش ولية ..
رعد ..
: اهلا برجوعك يا بطل ..
رحيم ..
: الصراحة شابو للخطة دى يا رعد ..كملت خطتى بخطتك فنجحنا ..
مراد ..
: اى عمل جماعى لازم يكلل بالنجاح ..
سيف وهوا يمد يده ..
: فكيلى الحبل ده يا أختاه لو سمحتى ..
منعم ..
: وانا كمان لو سمحتى ..
رعد ..
: هوا انتو من ساعتها لسا مربو’طين …
سيف بغيظ ..
: منتو مفطمتوناش على الخطة كاملة يا عبقرى زمانك قولتوا هنطلع نهجم عليهم من فوق ونخلص….
رعد بتذكر ..
: اهااا صحيح..
ثم بدأ يدور على حور..
: الا صحيح هيا حور فين ..
نظر الجميع حولهم ولم يروها ..
مراد بضحك ..
: دى نايمة تحت الكنبة هههههه
سيف بضحك ..
: دى نايمة بجد هههه ف نص كل ضر’ب النا’ر ده ونامت ههههه نص روقانك يابنتى..
اقترب رعد وأخرجها من اسفل الكنبة وحملها ..
: محدش يقول كلمة عليها…هيا نامت من تعبها بقالها يومين منامتش..ثم تركها ف إحدى الغرف وعاد مرة أخرى.
مراد ..
: تفتكر يابو الزعماء هنعمل فيك ايه ..
الزعيم بضحك .
:اوعا تفكرونى خايف منكم والا حاجة هههه ابدا يا عسل محاولتكم أنه تخوفونى دى صعبة عليكم…هدخل السجن يومين تلاتة وهكون برا زى الشعرة من العجين..
رحيم بضحك..
: لا ده كان ايام زمااان ..فكرك احنا شباب اليوم القانون بتاعنا غير ههههه
الزعيم ..
: مش فاهم …
رعد ..
: فكرك انت تبعت رجالك يهجمو’ا علينا ويقت’لوا صحابنا وبعد ده كله ننسى ونجيبك تتحاكم كده ..
الزعيم ..
: اومال هتعملوا ايه ..
مراد وهوا يطقطق أصابعه ..
: كل خير ..احنا طلعنا الحكم بتاعك من يومين الصراحة ونسينا نبعتلك اشعار بيه ..
الزعيم ..
: انتو متقدروش تقتلو’نى من غير محاكمة عسكرية متنسوش اننى لواء..
رعد..
: احنا جهزنا ملفك ال هنقدمه اصلا متقلقش …بعد ما كشفناك هربت وهد’دتنا بالمواطنين فاضطرينا نقت’لك سهلة اهى..
الزعيم بصدمة أنهم مخططين لكل شئ..وهوا كان كالمغفل الذى انقاد بقدمه إلى حت’فه ..
بدأوا برفع أسلحت’هم عليه ..
ضر’به رعد ورحيم ف قدميه ..وضر’به سيف ومراد ف زراعيه ..
روز ..
: ايه هتاخدوا المتعة كلها والا ايه ..
منعم ..
: انا عارف ياختى ..
ضر’به منعم وروز ف قدميه ..
أصبح الزعيم غير قادر حتى ع الصراخ من شدة الالم ..
الزعيم بألم شديد ..
: اقتلو’نى وريحو’نى ارجوكم ..
رعد ..
: تؤ تؤ متستعجلش ع جهنم اووى كده لازم تحاسب ع مشاريب الدنيا الاول …
دخل عدى عليهم ..
عدى بغيظ..
: يعنى اروح اجيب شوية ملح من المطبخ اجى الاقيكم خلصتوا كل المتعة كده ..
ثم اقترب من الزعيم ودهن كل جرو’حه بالملح ..
أصبح الزعيم يصرخ بشدة كادت أن تقط’ع جميع احباله الصوتية من شدة الصراخ …
الزعيم ..
: لسا اللعبة منتهتش ..متفتكروش بمو’تى كده خلصتوا صدقونى ال جاى مش هتقدروا عليه ..
ضربه رعد الطلقة النهائية فى نصف رأسه ..
سيف..
: ليه قتلت’ه دلوقت عايزين نعرف يقصد ايه ..
رحيم ..
: الجرا’يم والعصابا’ت مبتنتهيش يا سيف ..ومهما كان ال يقصده عاجلا أو آجلا هيبان…
مراد ..
: يلا ياعم خد اللوحة بتاعتك ويلا نستأذن احنا ..
يودعهم كل من رعد وروز وسيف ومنعم وعدى ..
عدى ..
: ان شاء الله نشوفكم ف المهمة الجاية ..
رحيم بضحك وهوا يغادر ..
: لا انا رايح شهر عسل وقافل الفون مش عايز ازعاج هههههه..
يرن هاتف عدى فإذا بها رحمة …
عدى ..
: اهو د ال كان ناقص ..اهى صحيت ..
الو يا حياتى ..عاملة ايه ..
رحمة بغضب ..
: انت فيين يا عدى …
عدى ..
: مع صاحبى ف مشوار كده يا حبيبتى وجاى فورا ..
رحمة ..
: عدى اوعا تكون رجعت للمهمات تانى انا بقولك اهوو..
عدى بتمثيل البراءة ..
: عيب عليكى يا عمرى انا بردو تشكى فيااا ..
رحمة بغضب ..
: اومال تحطلى منوم وتخلع زى كل مرة ..يبقا اكيد رايح تعمل مهمة من ورايا..عدى انا لسا شهرين واولد مش عايزة اتر’مل وابنى يتيتم من قبل ما يجى..
عدى ..
: خلاص يا حبيبتى قلبتيها دراما ليه بس …انا جايلك حالا اهوو..وقفل السكة ..
رعد بضحك..
: البس يا معلم ههههه
عدى وهوا يودعهم هوا الآخر ..
: عيب عليك اخوك مسيطر بردو …يلا استأذنكم يا جماعة ..ويصعد سيارته ويغادر ..
اقتربت روز من رعد ..
رعد بغموض …
: لسا مخلصناش للاسف ..واقترب يحمل حور ..
: يلا بينا من هنااا ..منعم ف’جر المكان مش عايز ليه اثر ..
منعم
: تمام يا فندم ..
وصل الدعم من الجيش المصرى للمكان وبدأ بإنهاء الأمر …
*************************
فى صباح اليوم التالى ..
تفيق حور فتجد نفسها فى غرفتها فى المنزل ..
حور وهيا تفرك عينيها ..
: هوا انا فى اوضتى والا انا مت’١ت ف المهمة ودى روحى والا اى …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية سينا اصبحت قدري ) اسم الرواية