رواية اميرة الصعيد كاملة بقلم سما حسين عبر مدونة دليل الراويات
رواية اميرة الصعيد الفصل الثامن عشر 18
فيروز نزلت من غرفتها الصبح ولقت زين والحاج ابراهيم وأبوها بيتكلموا فيروز راحت عندهم بعد ما والدها نداها
الحاج سعيد : تعالي يا فيروز
فيروز : نعم يا بابا
الحاج سعيد : الاستاذ مسافر بعد بكرة
فيروز : طب وفين المشكلة يا بابا
الحاج سعيد : يعني ايه فين المشكلة انتم خطوبتكم كانت امبارح
زين : والله يا عمي عندي شغل ما تقوله يا بابا
الحاج ابراهيم : ما خلاص يا سعيد ماتكبرش الموضوع الواد قالك أنه هيخلص شغله وهيرجع هو رايح يتفسح
الحاج سعيد : هتقعد قد ايه هناك
زين : اسبوعين
الحاج سعيد : ماشي …… فيروز
فيروز : نعم يا بابا
الحاج سعيد : انتي رايحة فين
طبعا هو سألها عشان هي كانت لابسة لبس خروج
فيروز : اصل انا كنت رايحة الجامعة عشان بقالي كتير قوي ماروحتش
الحاج سعيد: ايه رايحة فين
فيروز بتوتر : رايحة الجامعة يا بابا
الحاج سعيد : انتم عايزين تجلطوني
فيروز : بعيد الشر عليك يا بابا
الحاج سعيد: شر ايه وخير ايه هو يقولي مسافر وانتي تقوليلي رايحة الجامعة
فيروز : معلش يا بابا انا مش هوقف حياتي عشان اتخطبت امبارح
الحاج سعيد : انا ماقولتش توقفي حياتك انا قولت أن انتي لسة مخطوبة امبارح
فيروز : معلش بقا بابا
الحاج سعيد: معلش ايه
فيروز : انا بقالي كتير قوي ماروحتش
الحاج سعيد: بقالك كتير ماروحتيش مفرقتش انهاردة يعني
فيروز : معلش يا بابا نتكلم لما آجي عن اذنك
ومشت فيروز راحت الجامعة وقضت يومها الدراسي في الجامعة وبعدين قابلت هند وبعدين روحت
في بيت الحاج سعيد بعد ما فيروز روحت
فيروز كانت طالعة اوضتها
شرين : اجبلك حاجة تاكليها
فيروز : شكرا مش جعانة
شرين : طب تعالي اقعدي معايا شوية
فيروز : معلش يا ماما انا تعبانة شوية هنام شوية عشان نمت متأخر امبارح
شرين : براحتك ….. بس انتي نمتي ليه متأخر والخطوبة وكل حاجة كانت بالنهار اصلا
فيروز : اصلي كنت بذاكر
شرين : طب خلاص ريحي شوية وتبقي نتكلم بعدين
فيروز : تمام
وطلعت فيروز نامت لحد الساعة 5 بليل وبعد ما صحت نزلت فيروز من اوضتها بعد ما امها نادتها عشان الغدا
علي السفرة
فيروز : انا آسفة يا بابا علي طريقتي الصبح بس …..
الحاج سعيد قاطعها : انا ماكنتش مستني انك تتاسفي
فيروز : قصدك ايه
الحاج سعيد : قصدي أن من وانتي صغيرة بتغلطي وتتاسفي وبسامحك وانا مارضتش ابوظ فرحتك عشان كده مازعلتش منك
فيروز في نفسها : فرحتي فرحة مين انا احزن إنسانة في الدنيا بس مش مشكلة واصلا دي الطريقة الوحيدة اللي هقدر اطلعها من حياتنا
الحاج سعيد : ايه سرحانة في ايه
فيروز : ايه لا حاجة انا آسفة
الحاج سعيد: خلاص يا حبيبتي الموضوع خلص واعتبري أنه ماحصلش حاجة
فيروز سكتت
بعد شوية
فيروز : بابا ممكن اطلب منك طلب
الحاج سعيد: اتفضلي
فيروز : بس ارجوك افهم وجهة نظري
الحاج سعيد: اتفضلي
فيروز : بما أن زين مسافر وهند كمان مسافرة وهما الاتنين رايحين القاهرة ف ممكن اروح معاهم
الحاج سعيد : وهند هتسافر مع زين ليه
فيروز : لا دا هند ماتعرفش اصلا أن هو مسافر بس هي كانت رايحة تغير جو
الحاج سعيد: رايحة تغير جو ….واهلها كدا موافقين عادي تسافر مع نفسها
فيروز : اصل هي قالت لي أن هي مش هتسافر غير لو انا سافرت معاها واهي فرصة اطلع بيها من المود اللي انا فيه وكمان انا عايزة اشوف الدنيا برا عاملة ازاي وكمان زين هيودينا وهو هيروح شغله واحنا هنروح منين مانروح ونجيب اللي احنا عايزينه وهو لما يخلص شغله ويجي مروح هنروح معاه
الحاج سعيد : بما أن هتغيري جو ومش مع حد غريب يبقي …..
فيروز : يبقي ايه
الحاج سعيد : يبقي ليه لا
فيروز فرحت : بجد
الحاج سعيد: ايوا بجد
فيروز : شكرا يا بابا
عدا اليوم التاني زي اليوم اللي قبله راحت الجامعة ورجعت زاكرت بس الفرق كلام امها ومرات عمها معاها
فيروز لما رجعت من الجامعة
شرين: فيروز غيري هدومك وتعالي اقعدي معانا شوية وماتقوليش تعبانة ومتعمليش زي امبارح
فيروز : حاضر يا ماما
فيروز طلعت غرفتها وغيرت ونزلت قعدت معاهم
فيروز : نعم يا ماما كنتي عايزاني في ايه
شرين : بصي بقا انا عارفة كل حاجة وانتي بتعملي دا كله ليه بس ماتخربيش حياتك عشان العقربة دي
فيروز بصت لمرات عمها عشان هي كانت عارفة كل حاجة : عارفة كل حاجة
هالة : انا معارفش حاجة
فيروز بصت تاني لامها : ماتخافيش عليا يا ماما انا عارفة انا بعمل ايه
شرين اهم حاجة انك تخلي بالك علي نفسك وتكوني واثقة في نفسك وفي قراراتك
فيروز : أن شاء الله يا ماما
شرين : ويا تري بقا الخطوبة دي هي كمان في خطتك
فيروز : ماتخافيش يا ماما انا ماعملتش كده غير لما هو وافق وبعد ما فكرت كويس اوي
شرين ماشي يا بنتي يلا قومي ريحي انا بس كنت عايزة اقولك الكلمتين دول
فيروز : بجد انا محتاجة ارتاح اوي بس هاكل حاجة قبل ما انام عشان ما تصحنيش علي الغدا
شرين : ماشي طب يلا اطلعي نامي
فيروزطلعت نامت وصحت علي وقت العشا
فيروز نزلت عشان العشا
اكلت وخلصت اكل ولقت زين بيقولها
زين : فيروز جهزي حاجتك عشان هننزل بكرة بدري عشان نلحق نعدي علي هند
فيروز : ماشي انا طالعة اجهزها اصلا
فيروز جهزت حاجتها وزاكرت شويةونامت
الصبح زين حط الشنط في العربية وسلموا علي اهلهم ومشيوا راحوا عند هند واتفاجاوا لما لقوا ………
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اميرة الصعيد ) اسم الرواية