رواية العشق المنتقم كاملة بقلم مي احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية العشق المنتقم الفصل التاسع عشر 19
قمر هو ايه اللي لازم ينتهي يا بابا
سالهم بتوتر وخوف لا تكون سمعته ابدا يا حبيبتي ده مشروع في الشغل وانا كنت بقول له انه لازم يخلص انت حاسه نفسك كويسه دلوقتي
قمر بحزن ايوه حاسه نفسي احسن يلا بينا
جي مراد وخد قمر وسالم وركبه بالعربيه وراحو على
البيت في العربيه كان سالم هو اللي بيسوق ومراد ماسك ايد قمر وبيحاول يقويها ويفوقها من الصدمه اللي اتعرضت لها
قمر بحب وندم ربنا يخليك ليا يا مراد انت عوض ربنا ليا انا غلطت في حقك كثير انا اسفه
مراد حط ايده على شفايفها وقال ما تقوليش حاجه يا حبيبتي انت بس متاثره عشان هو ضحى في حياته علشانك بس ده مش حب عشان كده عايزك ترجعي قويه اللي انا عارفها يلا امسحي دموعك دموعك غاليه عليا وان شاء الله وبعد اسبوعين ان شاء الله هنعمل خطوبه كبيره انا قلت لباباكي وهو وافق اهو بالمره نغير جو يا قمر و ونعيش اللي احنا بنتمنى وعد مني هحاول اساعدك على قد ما اقدر
قمر ماسك ايده بحبه ربنا يخليك ليا وما يحرمنيش منك ابدا
مراد حط ايده على ايدها ويخليكي ليا يا قلبي وراحوا على البيت
🌵🌹🌵🌵🌹🌵❣️🌵🌹🌵❣️❣️❣️❣️
في المستشفى عند قاسم
كان قاسم ابتدى يفوق وقعد على السرير بارهاق واتذكر حاجات مشوشه ان هو حضن قمر
مي قربت منه بلهفه وماسك ايده انت كويس يا حبيبي
قاسم بهدوء ايوه كويس امال فين فهد وقمر عامله ايه دلوقت
مي بضيق لما سمعت اسم قمر/فهد راح يجيب مريم وماما علشان هم عرفوا ايه اللي حصل لك وقمر خدوها اهلها ومشوا
قاسم اتنهد برتاح/كويس ان هم خدوها بس قولي لي عرفوا منين مريم وماما انت عارفه حاله مريم
مي بحزن/ كل الناس عرفت انت ناسي انك شخصيه معروفه والصحافه بره المستشفى من ساعه ما عارفه اناك دخلت المستشفى وعايزين يعرفوا سبب
قاسم / قولي للكل مش عايز اي حد كلامي واضح مش كده
مي لسه هترد لقيت مامتها ومريم داخلين عليهم
مريم بلهفه جريت عليه وحضنته حاسس يا حبيبي ايه اللي حصل لك لما فهد قال لي ان اتضرب عليك بالرصاص ما صدقتش اني ممكن اخسرك يا اخويا
قاسم بحب /ماسك ايديها عمري ما هسيبك يا قلبي انت روحي يا مريم في حد بيسيب روحه هو بعيد عني عشان انت هتموتيني وانت قاعده عليا
مريم بعد ت عنه بحب وقالت امال فين قمر كان نفسي اشوفها قوي وحشاني بس خلاص انا محيت رجعت من لندن هروح معاها ونتكلم بعد اذنك طبعا
قاسم بتعب اللي عايزه اعمل ايه يا مريم بس المهم تكوني محافظه على نفسك الدكتور قال لي امتى هخرج انا تعبان وانتم عارفين اني ما بحبش قعد المستشفى
فهد كلها نص ساعه و وهيجي دكتور يكتب لك على خروج وهيجيب معانا ممرضه تهتم بيك
قاسم بحب ماشي انا هروح على البيت انا ومريم وانت يا فهد الشركه مسؤوليه منك لغايه ما ابقى كويس وخد مريم معاك علمها شويه
مريم بصت لفهد بصت في الارض لان فهد ومريم قربوا من بعض لما كانوا مسافرين وفهد عرف ان هو حب القمر مش حب ده صداقه وان حبه الحقيقيه هي مريم البنت البريئه لطيفه اللي اتكسرت وهي صغيره
فهد ابتسم اكيد مريم تنور في اي حته ولا ايه يا مريم
مريم بخجل ده بنورك يا فهد
مي لحظه نظرات فهد ومريم وتضايقت جدا هي مش عايزه مريم دي تاخد اخوها هي عايزه تنقي له واحده على ذوقها مش مريم الغبيه
قاسم ملاحظ نظراتهم وابتسم طب يلا روحي يا مريم مع فهد وجيبي حاجتك وتعالي على الفيلا
وانا لما الدكتور يجي احصلكم على الفيلا انا ومريم
فهد تمام يلا بينا يا مريم مشيت مريم وفهد وقاسم مستني دكتور يكتب له على خروج
🩸🩸🩸♥️♥️🌹🌵🌵🌵🌵🌹🌹🌹🌹
في نفس الوقت وصل سالم ومراد وقمر الفيلا ونزلوا من العربيه ودخلوا لقيت امها قاعده بتصلي وبتقرا قران
قمر بدون اي مقدمات جريت عليها وحضنتها مامتها قطعت قراءه القران وبصت في عينيها انت كويسه كنت بموت يا حبيبتي وانت مش موجوده حد اذاكي
قولي لي يا قمر ما تخبيش قمر اترمت في حضنها وقعدت تبكي انا شفت كتير قوي يا ماما ليه مش مكتوب لي افرح زي باقي البنات ليه دايما مكتوب عليا الحزن والدموع الاحزان بقيت مرفقاني يا ماما
الام مسحت دموعها وقالت ربنا لما بيحب حد بيختبره وانت عشان ربنا بيحبك بيختبرك وانت لازم تنجحي في الاختبار ما تحطيش اي حاجه في دماغك اعرفي ان ربنا شايل لك الاحسن بعد كل اللي شفتيه هتشوفي خير وحب عمرك ما شفتيه وبصت ناحيه مراد عوض ربنا حلو يا قمر ان شاء الله ربنا هيعوضك وتشوفي الهنا على ايد مراد بس انت اصبري ان الله يحب الصابرين امر مسكتها ايديها ربنا يخليك ليا يا ست الكل وسالم حضانهم وهم الاثنين ويخليكوا ليا يا حياتي قمر نفسيتهاتحسنت بين عيلتها
في بيت قاسم كانت مريم بتجهز كل حاجه على اخوها طبعا بمساعده فهد فهد قرب منها وماسك ايديها احنا لازم نقول لقاسم على علاقتنا عشان نتجوز يا مريم وعايشك عيش عمري ما كنت تحلمي بيها عيشه مليانه حب واهتمام بس انت وافقي
مريم بحب انا طول عمري موافقه عليك بس انت اللي ما كنتش شايف حبي لدرجه اني دورت على الحب بره عشان انسى حبك يا فهد انا بعشقك من وانا صغيره اشوف اهتمامك باختك مي مع انها مجنونه وحنيتك على والدتك واهتمامك بيا كنت بحبك وكان نفسي تشوف الحب ده بس بعد اللي حصل لي وانت موافق عليا
فهد بحب انا ما يهمنيش مضيكي انا هابي مستقبلك وحاضىرك هيبقى معايا قلت ايه موافقه انك تتجوزيني يا مريم
مريم خجل كسوف انت لسه بتسال اكيد ربنا يخليك ليا يا حبيبي وتبقى سندي ودنيتي كلها
فهد ضغط على ايديها جامد وبص في عينيها ويخليكي ليا يا نور عيني يا نبض قلبي انا بوعدك اللي جاي كله فرح وهيبقى عندنا اولاد كثير نربيهم انا وانت عايزاهم كلهم بنات يبقوا شبهك
مريم ضحكت بخجل بس بقى بتكسفني
فهد بضحكه رجوليه يا بت ارحميني بحلاوه امك دي
قطع ضحكهم وكلامهم صوت العربيه يعني ان هم وصلوا
قاسم داخل وهو مسند على مي وعمتو تغريد
فهد اول ما شافه ساب ايدين بمريم
وراح ناحيتي وسنده ما استنتناش ليه لغايه ما ماجي اخدك
قاسم بضيق/هو انت شايفني عاجز مش هقدر اوصل
فهد باحراج لا والله مش كده بس كنت عايزه اقول لك
تغريد خلاص يا قاسم ما تزعلش فهد ما يقصدش حاجه بس عشان خايف عليك
قاسم بحب اخويا عارف عشان كده انا بقول اخطب لبنتك وما تخطبش لابنك فانا عشان شايف راجل ويعتمد عليه فقررت اني اخطبه لمريم اختي
تغريد بحب وفرحه وانا مش هلاقي احسن من لاختك لابني انا بحبها اكتر من مي انت رايك ايه يا فهد
فهد وهو بس الارض في احراج اللي تشوفه يا قاسم انا كنت عايزه اقول لك نفس اللي انت قلته بس كنت مستني الوقت المناسب
قاسم بحب وانا يا سيدي عافيتك عن الموضوع ده وانا عندي قرار تاني انا قررت افضي الشركه بيني وبين سالم
فهد مستغرب مش دي الشركه اللي انت عملت كل ده عشانها هتسيبها بالسهوله دي
قاسم انا بلغت المحامي ان هو يجهز الاوراق وانا هتنازل عن نصيبي في الشركه باسم قمر بنته تعويضاعن اللي حصل مني وهي هتكمل حياتها مع مراد ويبقى كده رديت شويه من اللي انا عملته فيها
اعمل اللي قلت لك عليه يا فهد
فهد اللي تشوفه
قاسم انا مش محتاج للشركه بتاعتهم انا هاهتم بشركاتي وربنا يوفقهم طلعني على الاوضه يا فهد وابعت الورق لسالم وعيلته فهد خد قاسم وركبه على اوضته
تغريداحسن عشان ما يقعدش يشوفها كل شويه كده خرجت من حياته للابد وانت يا مي لازم تعملي مكانه لك في قلبه
مي بحزن مستحيل اعمل مكانه في قلبه اللي شفته النهارده وهو خايف عليها ومش خايف حتى على نفسه بعد مضروب بالنار يثبت لي ان هي اخذت قلبه كله انا هطلع غرفتي ارتاح مشيت وهي حزينه
مريم اول ما سمعت اللي قالوا قاسم ان هو تنازل عن الشركه راحت له في اوضته وكلمته وقالت
دلوقتي حسيت ان الانتقام مش كويس بعد ما خسرتها وخسرت حبك وخسرت حياتك
قاسم بوجع انا وهي مش هينفع نكمل مع بعض ما اقدرش انسيها اللي عملته فيها ولا اقدر انسى اللي عمله فيي ابوها عشان كده انا اخذت قرار انا خلاص
نويت اوقف الحرب اللي بيني وبين سالم
واللي بيحب حد يا مريم بيتمنى الخير مع حد ثاني
ربنا يوفقها وتعيش الحب اللي هي تستحقه مع شخص يقدرها ويقدر قلبها الطيب
مريم مسكت ايده ربنا يخليك ليا يا اخويا ويعالج قلبك من الكسر اللي هو فيه
قاسم بحب/يا بكاشه عايزه تتهربي من الموضوع ازاي ما تقوليش على علاقتك بفهد هان عليك اخوك يا حبيبك ما يعرفش
مريم بخجل وحب /ما انا كنت هقول لك بس يعني
قاسم بحب /من غير بسبس كتير انا كنت عارف انك بتحبيه وربنا يوفقكم ويبقى عندكم اطفال حلوين زيكم كده وافرح بيك يا مريم واطمن عليك عارفه يا مريم لما اتضربت بالنار وكنت بموت خفت وجهي ربنا هقول له ايه دمرت قلب واحده ملهاش ذنب اخذت فلوس وشركه مش من حقي عشان كده انا رجعت لهم الشركه مش عايزه اي مواجهه تبقى بيني وبينها عايزه تكمل حياتها وتقوى وربنا يسعدها مع اللي اختاروا قلبها
مريم بحب/ ماسك ايده لو عايزني اروح اكلمها واحاول اقنعها
قاسم بحب/ اوعي تعملي كده ما ينفعش عشان كده عايزك حتى لو شفتيها ما تقولهاش اي حاجه عني ولا تحاولي تقنعيها ولا اي حاجه خليها تكمل حياتها
عارفه يا مريم ابص في المرايه ما اشوف شخص غير اللي انا فيه انسان قاتل قتل روح واحده بريئه علشان كده انا عايزه اتغير وابعد عن كل حاجه عملتها غلط واكبر غلط عملته اني حبيتها يمكن الحب الشيء الوحيد اللي مش بايدينا حتى بين الانتقام بيخلق حب وساعات الحب هو اللي بينتصر على الانتقام مش ضروري انتصر قدام الكل ممكن ينتصر في قلبنا احنا بس زي ما حصل معايا خلاص بقى يا مريم عشان انا تعبت
مريم بحب انت ليه ما تديش فرصه لمي ان هي تحول تنسيك قمر
قاسم بوجع/ عارفه يا مريم مي بالذات مستحيل علشان هي كذابه مريضه انا هتجوزها عشان مش هقدر اشوفها وهي بتدبر بسبب الحب وانا عارف اني ما غلطتش معاها حاولي تقنعني اني انا وهي حصل بنا حاجه بس في نفس اليوم بعد ما خلص الخطوبه جت صاحبتها وحكت لي كل حاجه وان هي قالت لها تحط لي مخدر واني لو مش متاكد اخدها عند اي دكتور يتاكد ان هي لسه بنت بس انا قلت مدام وصل الموضوع معاها للادمان فلو سبتها ممكن تاذي نفسها فعملت نفسي اني مصدقها عشان كده دي مستحيل تدخل في قلبي فهمتي يا مريم
مريم ربنا يعينك يا اخويا انا حاسبك ترتاح
مريم سبت قاسم عشان يرتاح وقاسم قعد يفكر في كل اللي حصل ما بيني وبين قمر قلبه بينزف على فرقها بس اللي بيحب حد لازم يتمنى له الخير مع اللي بيحبه طلع صورتها من الجرد وقال بيتمنى بعد اللي كل اللي حصل بينا انك تسامحيني يا قمر ماشي عشان نرجع لبعض علشان اقدر اكمل حياتي من دون تانيب ضمير و وحضن الصوره ونام
بعد مرور اكتر من من ثلاث شهور اتغيرت فيهم حاجات كثير مي بقت شخصيه هاديه وبتحاول تخلي قاسم يحبها هي بعتقدها ان قاسم حبه قمر عشان هاديه وفهد ومريم اتخطبوا وفرحانين وبيجهزوا الفيلا بتاعتهم وقمر ومراد الشركه بتاعتهم بقت على مستوى كبير وقمر بقت سيده عمل ناجحه واجلت موضوع الخطوبه بتاعتها هي ومراد وسالم ومراته سافروا
واخيرا جه يوم فرح مريم
مريم عزمت كل اصحابها اصحاب اخوها وطبعا عزمت قمر عن طريق التليفون وقمر فرحت قوي لمريم لانها بتحبها وبتعتبرها اختها
في قاعه من اكبر قاعات الافراح كان قاسم ومي بيرحبوا بالضيوف
مي قربت من قاسم وقالت له مش هتديني فرصه تانيه يا قاسم
قاسم مش وقته يا مي بعدين ابقى نتكلم النهارده فرح اخواتنا مش عايزين مشاكل
انت ليك انت ليك من الوقت الحادثه مش بتكلم معاه خالص انت حاسس ان انا استاهل اللي بتعمله فيا ده
قاسم مش وقته وسابها وماشي
قاسم رايح على الكوشه وبس راس اخته وقال اخيرا يا حبيبتي شفتك عروسه قد الدنيا دي امانه في رقبتك يا فهد حتى لو زعلتك ما تزعلهاش خليك حنين عليها يا فهد هي ملهاش غيرك
مريم حب والدموع مليانها ويخليك ليا يا حبيبي انا ليا انت برده انت سندي بعد ربنا
قاسم مسح دموعها وقال بس يا قلبي المكياج يبوظ مش عايز دموع النهارده يوم الفرح
مريم بحب حاضر
قسم مساك ايديهم وحطهم مع بعض وقال ربنا يخليكم لبعض و وتعيش حياتكم كلها فرحه وسابها وهو دموعه في عينيه على فراق اخته الحبيبه
فهد مسك ايدحبيبتي وقالها اخيرا يا قلبي هنبقى سوا فرحان قوي انا
وانا كمان فرحانه يا فهد ربنا يكمل فرحتنا على خير
فهد امين يا رب العالمين
في الوقت ده كانت قمر داخله هي ومراد عشان ي يبارك للعرسان وهم داخلين مراد خبط في الجرسان اتكب عليه العصير
مراد بعصبيه ايه يا حيوان مش تفتح
قمر بطيبه خلاص يا مراد ما حصلش حاجه احنا اسفين اتفضل روح على شغلك
مش اللي جرسان بسرعه من وشهم
قمر روحي يا مراد اغسل هدومك في الحمام وانا هستناك هنا
مراد ماشي يا ستي وماشيه مراد راح يغسل هدومه في الحمام
في نفس الوقت كان قاسم ما يمر على الضيوف وبيسلم عليهم جه عند قمر وسلم عليها
قاسم احترام تشرفت في حضورك يا قمر
قمر بكبرياء انا مش جايه عشانك انا جاي عشان مريم حبيبتي وعلى العموم الف مبروك لاختك وشكرا انك انقذت حياتي عشان انا ما قدرتش اشوفك عشان اشكرك وبرده شكرا انك رجعت الشركه لصاحبها قلت تعمل حاجه لاخرتك مش كده
قاسم بعصبيه احترمي نفسك يا قمر اتفضلي عايزه تروحي سلمي عليها سلمي وسابها ومشي وهو متنرفز قوي
قمر فرحت قوي ان هي قدرت تزعله وتنرفزه وراحت عشان تسلم على عرسان
مريم قامت بسرعه وحضنت قمر وقمر كمان حضنتها في الوقت ده جي مراد من وراهم مش تعرفيهم عليا يا قمر
قمر بحاول بعدت عن مريم
وقالت مراد خطيبي
مراد اول ما شاف مريم وشه كله اتقلب
مريم بصدمه وجسمها كله بيترعش مراد
قمر باستغراب انتوا تعرفوا بعض
مراد بتوترابد
مريم وهي بتحاول تقف مراد بيكون؟
تفتكروا مراد بيكون مين وايه علاقته بمريم ده كله هنشوفه الفصل الجاي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية العشق المنتقم ) اسم الرواية