Ads by Google X

رواية ميراث العشق الجزء (2) الفصل الثامن و العشرون 28 - بقلم مريم نصار

الصفحة الرئيسية

  رواية ميراث العشق كاملة بقلم مريم نصار عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية ميراث العشق الجزء (2) الفصل الثامن و العشرون 28

 
بعد عرض البوم صور تيم وميرو . اخر صوره كانت ل تيم ومكتوب عليها ..
. ميرو ملاك تيم . بحبك يامريم .
وقبل ما الشاشه تقفل ومع رجوع الضوء تيم شال مريم ولف بيها كتير جدا..
ميرو : ضحكت بسعاده كبيره وحضنت تيم بفرحه كبيره جدا . وعيطت من فرط السعاده ومش مصدقه ان تيم بيحبها أوي كدا .
تيم : نزلها قدامه وضمها لقلبه عشان مش تدوخ .وبيضحك بسعاده لفرحتها. وهمس (بحبك)
الكل ضحك وبيسقف ليهم والشباب بيصفرو.
مصطفى طلع ع الاستيدج بسرعه ومسك المايك.
وقال مساء الياسمين ع كل الموجودين .
. مساء السعاده ع السكر الزياده .
مساء الهنا . ع كيمو اخويا انا .
ربنا مايحرمنى منكو. ولايحرمكو منى . وأفضل متربع ع قلب كل واحد ف العيله . وواحده هيكون حلو اوى . اتعشت ع كدا . هههههههه
. ودلوقتي بقى جت فقرة الشعبى يعنى شباب العيله وبس .
ماشوفش خيال واحده ع الاستيدج . عشان الل جاى خطر . خطر . خطر . ونفسي اروح قطر هههههههه ..
ياريت بقى كل عروسه تنزل تقعد تحت عشان محدش يتعور .. عشان الل جاى خراب ودمار . يلا ياشباب كله يجمع هنااااااا ..
تيم وكريم وآريان بصو لبعض بعدم فهم .
ميرو وليليان وتمارا قاعدين ومش فاهمين حاجه.
آركان : طلع بسرعه . وقال يلا يا عرايس انزلوا تحت بسرعه عشان الفقره. يلاااا انتو هتنحو. انزلوا.
كريم : قبض ع ايديه وصك ع اسنانه بغيظ واضح .. اخد ليليان ونزلها عند زين واقسم لو مصطفى بوظ اليوم والفرح هيقتله من غير تفكير .
آريان : نزل تمارا عند محمد .
تيم : اخد ميرو ع تربيزة مراد .
مصطفى : راح للشاب الل ع الاستيدج وقال اتفضل ياكابتن الفلاشه دي وصلها بشاشة العرض . وشغلها مع بداية الاغنيه دي . اشطا .
الشاب : اشطا يامان ..
آركان : شاور لشباب العيله كلها وطلعو ع الاستيدج ما عدا الديزل .
وكمان العرسان . ومش فاهمين حاجه ..
مصطفى : شاور لسعيد . تعالى ياض فين الشماريخ .
سعيد : وانبي بلاش . عيلتك تخوف اوى . هيكلونى .
مصطفى : ماتنجز ياض . عشان معملهاش معاك . وفين الصواريخ ..
سعيد : بخوف . اهو أمسك ولو حد سأل عليا . قوله بيتحاسب . منك لله يامصطفى . من يوم ما عرفتك وانا مش عارف انا نهايتى ايه ؟
مصطفى : سودا . نهايتك سودا بس انت قول إن شاء الله..
سعيد : إن شاء الله . اطير انا.
مصطفى : خد هنا رايح فين . امسك الشامروخ ده .
سعيد : بلع ريقه ونفخ بتوتر . هتعمل ايه؟
مصطفى : رفع كتافه ببراءه . وقال مووش عارف . بس يمكن هعمل كده . وولع الشامروخ ف ايد سعيد . وجري . عشان العيله..
سعيد : شهق بصوت عالى . وقال يابن الل……..
الكل ضحك ع مصطفى وحركاته . وآركان وچواد هلكانين ع شكل سعيد .
البنات : بصو ع سعيد الل بيجري ع الاستيدج بلخبطه وخوف . وضحكو عليه ..
مصطفى : راح وجاب العرسان . ع الاستيدج .. و وقف قدام تيم وكريم وآريان . وقال ف المايك كل الشباب تعمل دايره حوالين العرسان . يلاااااا بسرعه اجدعان.
الشباب كلها طلعو ما عدا الذيزل زى ما قولنا . وعملو دايره . آسر وياسين وچواد ومصطفى و آركان وسعيد . والكل بيتفرج ومستنى يشوف مصطفى وآركان هيعملو ايه.؟
مصطفى : شاور لشاب تانى ومتفق معاه . وشغل دخان كتير . والاستيدج كله دخان ومحدش واضح من الدخان ..
كل العيله بتتفرج بفضول كبير .
مصطفى : قال ف المايك . ابدأ يامان …
الشاب : حط الفلاشه وشغل شاشة العرض . والكل فتح عينيه بدهشه كبيره.
وكانت جزئيه من فرح فهد ورقصة فهد ومراد والشباب ع أغنية اخواتى ..
الشاب : شغل اغنية اخواتى . وهيرقصو نفس الرقصه ونفس الاغنيه . ونفس الحركات .
وفهد بص ل مراد .وضحك .. ورينو سقفت وضحكت. وكل الموجودين . مبهورين ..
وبدأت الميوزك . ومصطفى قلع جاكيت البدله . وحدفه ع التربيزه .
والشباب بدؤ يهيبرو . ونفس حركات مراد وفهد . مصطفى و آركان عملوها .
.والفرح بقى فرحين . وبقى مهيبر اكتر . والكل بيضحك ومبسوط جدا .. بالفكره دي .
وبدء مصطفى يغنى .
ابطال الجمهورية عدو حدود العالمية
عاملين فكرة جهمنية هنغنلكم تحت المية
كلهم .
هربانين من العباسية مريحين بعد العملية
القطة بتاعتي المشمشية قاعدي جمبي في العربية
آركان .
هاتلها كبدة وواحد سجق حتي البيبس مأخدتش بوق
چواد .
يلايازوكش انا هنا من الصبح
يلا ياشحتة انزل بالبوكس
آسر .
فين الفانك وفين الدوق
فين الفانك وفين الدوق
العربية عطلانة بنزق
العربية عطلانة بنزق
مصطفى .
بصيت وسط المعمعة شوفت سمكة
ومدلعة قلبي بينهار ياجماعة
كريم .
ياطبيب هات السماعه
كلهم بيشاورو ع تيم الل بيضحك ومبسوط .
ياطبيب
ياطبيب
آريان اندمج معاهم .
انا قلبي كاوفير داخلين خارجين ليلاتي
اطلعي باصنصير وطنطت تبق حماتي
في الفرح وجبات كنتاكي انا هصرف اخلص في شيكاتي
والفرح هيمشي كلاتي مش هعزم بس غير اخواتي
كلهم .
اخواتي
كريم .
خدت الرجالة وقلبت علشان الوقت مأثر فيا
انا مغي بيقفل جمعة وسبت علشان اجازات رسمية
كلهم .
هربانين من العباسية مريحين بعد العملية
القطة بتاعتي المشمشية قاعدي جمبي في العربية
تيم هيبر .واندمج وغمز لميرو . وقال .
القطه القطة القطة راكبة معانا في الشنطة
عاملة حكاية بالسلطلة ، عاملة حوار علي شفطة
هوبا هوبا هوبا شافتني بعينها القطة ، قالتلي ده انت سكر
قلتلها حببتي شكرا
مصطفى ..
تيجي جمبي نقعد نتسلي نضيع وقت نروح الفيلا
نلم حاجتنا نلم الشلة نجيب كارميلا اناجبت اخرها
كلهم .
كارميلا الشلة
كارميلا الشلة
كارميلا الشلة
آركان .
مصاحبش فرافير حتي لو راكبين فراري
انا صاحب التقدير حتي لو حتي هركب اتاري
واتاري الدنيا اتاري مش حلوه زي الي في بالي
مش كل الي تشوفوا غالي مش هقدر بس غير
كلهم .
اخواتي
اخواتي
اخواتي
اخواتي
تيم وآريان وكريم . هيبرو بمعنى الكلمه . ورقصو وغنو . بفرحه كبيره . واطلقو لنفسهم العنان وعاشوا الفرحه …
طبعا بعد المهرجان والهيبره الل شعلها مصطفى و آركان ف الفرح . الكل كان مبسوط جدا حتى البنات كانت مزهوله…
وچود كانت فرحانه جدا وكان نفسها تجري ع مصطفى وتقوله انها بتموت فيه .
تمارا : كانت بتضحك بفرحه لما شافت آريان مهيبر لاول مره. وقامت وقفت تتفرج عليه بسعاده كبيره..
ليليان : كانت مبسوطه جدا وقاعده جمب زين . وزين حاضنها بسعاده كبيره.
ميرو : بتضحك ومبسوطه جدااا وقعدت جمب تالين وضمتها لحضنها. ومراد وفريحه جمبها .
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه ..
همس : قاعده مع ساره . ومبسوطه اوي بالجو العائلى الأسري الجميل ده .
. واخدت نظره سريعه ع العيله وشافت قد ايه الحب بينهم واضح جدا . وكل واحد بيحب التانى اكتر . وكل شويه تبص ع آدم العدوي ومبهوره بطريقة احتوائه ل مريم الجزار.
.واتمنت أنها تلاقى الحب الل يدوم لآخر العمر. ورفعت عينيها تلاقائيا واتقابلت ف عيون ياسين. واتحرجت نزلت عينيها بسرعه. ونفخت بتوتر .
فهد : قام . وقال ثواني ياروحي هروح ل مراد وجاي.
رينو : اوكي ياحبيبى وانا هروح ل هيلينا .
فهد : راح وقعد جمب مراد . وقال مبروك ياصقر .
مراد : الله يبارك فيك ياحوت.
فهد : مالك عاقل كدا مش عوايدك .
مراد : ههههه غصب عني والله . إن كان عليا عايز اهيبر بس مضطر .
فهد : ههههه طمنتى انا كنت قلقان عليك .
مراد : لف وشه وشاف رينو قاعده مع هيلينا. وقال هيلينا هههههههههه..
فهد : بعدم فهم بتضحك ع ايه ياض .
مراد : فخد السيوفي . ههههههه . فاكر ياض لما هيلينا جت ع مصر . واترنت العلقه التمام . ههههههه لأ وتقولك فخد . ههههه .
فهد : هز راسه بيأس من صاحبه . وقال انت يبنى مش هتتغير ابدا .
مراد : بغمزه . وحياة الخنفسه ابدا . يااااااه الواحد نفسه ف مهمه طريه .
فهد : غمز اممم زي رشا كدا ههههههههه.
مراد : بغيظ متفكرنيش ببنت الكلاب دي . بس ايه انا ظبط امها . وخدت منى ضرب ماخدوش زعيم المافيا نفسه .
فهد : ههههههههه . مشكله انت .
مراد : بتريقه. فخد انت ماي هيرو فخد . ولا بقى المقدم فهد بيبى السيوفي هههههههههههه ..
فهد : صك ع أسنانه بغيظ كبير . انا غلطان انى جيت اباركلك . عيل فصيل وبارد .
مراد : بغمزه . قلبك ابيض يافهودي ..
رينو : سمعت صوت ضحكهم . واستاذنت . وقامت وراحت عند مراد . وقالت الله الله ع الضحكه القمر. ماضحكوني معاكو.
مراد : بخبث كبير . باس ع ايد رينو . وغمز ل فهد .
فهد : غمض عينيه وصك ع اسنانه بغيظ وقال موتك ع ايدى يامراد ..
مراد : بخبث . ومالو ياروحي اضحكي
وكمل بمكر . الواد فهد كان بيكلمني ع زكريات زمان . وهيلينا لما جاتله مخصوص من ايطاليا ..
فهد : فتح عينيه بصدمه كبيره . وبص ل رينو وهز راسه ليها لأ ..
رينو : فتحت عينيها بدهشه وقلبها اتملا غيظ وغيره. اييييه؟ هيلينا؟
فهد : بغيظ . بص ل مراد . وقال. .ولا الحجات دي مافيهاش هزار .
مراد : ببراه . انا يافهد ؟ انت يبنى مش لسه قايل كان زكريات خلوه .
رينو : صكت ع أسنانها بغيظ كبير . وقالت والله زكريات حلوه. اووووكي . وقامت وسابتهم ومشيت
فهد : عينيه بطلع شرار . وقال وحياة امى ماهسيبك يامراد ..
مراد : ببرود . بصراحه انا شايف انك مبقتش تهتم باختى حبيبتي زى الاول . ولأزم اشدك . يلا روح وصلح غلطتك يلا ..يا. فخد بيبى هههههههه
فهد : قبض ع ايديه بغضب وحيره . وبص ع رينو . وشافها قاعده لوحدها متنرفزه .. وابتسم ع غيرتها الل اتحرم منها. وراح لعندها . وقال رينو ؟
رينو : بتتنفس غيره. ومردتش عليه . ولفت وشها بعيد عنه .
فهد : ابتسم . وباس جبينها . وقال بعشقك .
رينو : ……………..
مراد : لف وشه ليهم . وضحك بصمت . وغمز ل فهد اطلع ع الاستديج ..
فهد : ضحك بصمت ع شقاوة صاحب عمره . وساب رينو وطلع ع الاستديج ..
رينو : رفعت عينيها بغيره كبيره ومتعاظه جدا …
فهد : اخد المايك . وقال انا محبتش حد ف حياتى قد نجمة فهد السيوفي . وع مر الزمن عشقى ليكى بيزيد مايقلش ابدا . لانك اجمل نساء الدنيا لقلبي انا .
رينو : النار خمدت . وضحكت بدموع وسعاده . وقلبها بيدق بعشق الفهد .
فهد : شاور. للدي جي . وغنى ليها . اجمل نساء الدنيا . ل صابر الرباعي .. وقال .
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
خدني الغرام خدني لحكاية حب حلوة
عشت ليها شفت فيها أجمل حياة
أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيديّ
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عينيّ
أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيديّ
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عيني
جوايا شوق قد الحنان اللي في عينيك
روحي فيك نظرة ليك هي الحياة
أجمل نساء الدنيا في عينيّ أنا
قدرت تخذني في ثانية من روحي أنا
وعد مني ما حب غيرك في الوجود
إحساس جميل…
——————بقلمي مريم نصار.
رينو : فتحت عينيها بزهول . وقامت وقفت بسرعه . ودموعها نازله من الفرحه ..
فهد : نزل من ع الاستديج . ومشي كام خطوه لل أثرت قلبه . ووقف قدامها . ومسك أيدها . وغنى ليها باحساس جديد ومختلف وبيزيد مايقلش ابدا ..
آرين : شافت العشق مابين باباها ومامتها . وضحكت وعيطت بفرحه كبيره اوى ..
آدم مراد : سرح مع كلمات الاغنيه . واتخيل أنه بيقولها ل آرين . لكن لما شاف دموعها . قلبت حاله. واتخنق عشانها …
محمد : محاوط نور . وبيهمس ليها بشعر غزل . ومبسوط من جو الفرح …
زياد : وماليكه مبسوطين وف عالم لوحدهم .
يوسف : ومريم . بيرجعو بالماضي والذكريات الجميله ..
آدم : محاوط مريم وشاف دموع الفرح ف عينيها . وفرحتها لبناتها كبيره جدا .
اصل هي الأم كدا . دموعها بتنزل لسعادة ولادها حتى لو موقف صغير . تبكي وتتمنى السعاده اللامتناهيه لولادها واحفادها .
آدم : مسح دموعها من فوق النقاب . وهمس . لو عيون آدم مابطلتش دموع . هبوس عيونك دلوقتي قدام الكل . وف قاموس عشق آدم العدوي . انه مايهتمش لأى حد موجود حتى لو كان مين . ماشي يا قلب آدم ..؟
تيم : عايش مع الاغنيه وبص ل ميرو . وقال مريم انتى ساكته ليه؟ اتكلمى قولى اي حاجه؟
ميرو : بصت بعيد ومردتش ………
تيم : مسك كف أيدها وابتسم . مريم والله العظيم بحبك …
ميرو : سحبت أيدها بغيظ مكبت . وكانت عايزه تصرخ ف وشه . وتقوله اومااااااال ايه اختك دي؟ لكن اخدت نفس عميق وبصت ليه بتوعد وسكتت ..
——————بقلمي مريم نصار..
آريان : بهمس . تيما انا فرحان اوي انك معايا . تيما انا بموت فيكى ..
تمارا : ابتسمت بحرج . احم . وانا كمان فرحانه اوي اوي يا آريان .
آريان : وايه كمان ؟
تمارا : بحرج كبير . احم وبموت فيك اوي .
كريم : ليلياني . انا مش مصدق انك هتروحي معايا ع البيت. انا مبسووووط اوي . انا بحلم مش كدا .
ليليان : ابتسمت . لأ ياكيمو مش بتحلم …
الاغنيه خلصت . والكل سقف بصوت عالى وصفرو بشغف كبير . وخصوصاً آركان ومصطفى …
فهد : باس ع أيدها وقرب من ودنها . وقال والله انا برئ. اخوكي مراد هو الل عمل كل ده. انا مالى ومالى هيلينا انا. ..حتى اساليه ..
رينو : ضغطت ع شفايفها بحرج كبير . وبصت ع مراد .
مراد : ضحك وغمز ليها . وقالها حصل .
رينو : قلبها دق بقوه لانه غنى ليها قدام الكل . وقالت برقه حصل خير يافهد ..
فهد : ضحك وقال وحياة الغيره الل كانت وحشانى لا انتقم منك اول ما نروح .
رينو : هههههههههههه..
مراد : اتنهد بحب لفرحة أخته . وقام وقف . وطلع عند العرسان . ومد ايدو لميرو . وقال ممكن قلب ابوها ترقص معايا ؟
ميرو : ضحكت بدموع . وقامت وقفت وحطت ايدها ف ايدو وقالت . ياريت بجد يا بابي ..
مراد : باس ع أيدها . واخدها ع الاستيدج . وطلب من الشاب اغنية مدحت صالح . بنتى حبيبتى.
ومسك أيدها وباس جبينها بحب كبير . وابتسم بحب . ورقص معاها .
ميرو : ف حضن ابوها وغمضت عينيها . واخدت نفس عميق واتنهدت .
معقول كبرتي و العمر عدي بالسرعة دي
بنتي وحبيتبي وكل حاجه في الدنيا ليا
معقول كبرتي و العمر عدي بالسرعة دي
ده انا لسه شايفك بالضفاير بتجري جمبي وتلعبي
انده عليكي بسرعة تجري في حضني تجي وتهربي
اهو انهارده بقيتي احلي عروسة تشوفها عيني
واليوم ده اجمل يوم في عمري حلمت بي طول سنيني
ولو لقيتي دموع في عيني ده عشان هتمشي وتسيبني
اهو انهارده بقيتي احلي عروسة ممكن تشوفها عيني
واليوم ده اجمل يوم في عمري حلمت بيه انا طول سنيني
……………………..
أَهْو انهارده بَقِيّتِي
أُحَلِّي عَرُوسَة مُمْكِن تَشَوَّفَها عَيْنَيْ
وَالْيَوْمَ ده أَجْمَل يَوْم فِيَّ عُمْرِي
حَلَمَت بِيه آناً طَوْل سنيني
ولو لقيتي دموع في عيني
ده عشان هتمشي وتسيبني
محمد : شاف تمارا بتتكلم مع آريان وتضحك . وقام . واخدها يرقص معاها ..
زين : شافهم بيرقصو . وقام بسرعه . وطلع قدام ليليان . وانحنى ليها بمرح .
ليليان : فرحت جدا . وقامت بسرعه وحضنت ابوها . ورقصت معاه.
وكان الجو دافي وجميل ..
——————بقلمي مريم نصار.
آرين : سرحت مع كلمات الاغنيه . ورفعت عينيها ل آدم . وشافته واقف قريب منها . وعيونهم اتقابلت ف اعتراف صريح . بميراث عشق طلع للنور اخيرا .
طارق : شاف فريحه . مبسوطه اوى . وقام . وقال . تعالى يابت يافريحه . ارقصي مع ابوكي ..
فريحه : قامت بسرعه وقالت حبيبى قلبى انت يابابي ..
طارق : مسك أيدها وطلع بيها ع الاستديج . ورقص معاها ..
مريم عزيز : بتعيط بفرحه كبيره عشان كريم مبسوط .
كريم : شافها . ونزل بسرعه . وباس ع أيدها . وقال . ممكن مريم قلب كريم . ترقص مع ابنها حبيبها؟
يوسف : ضحك . وقال مع انى بغير . بس سماح المرادي .
مريم : قامت بابتسامه . ومسكت أيد كريم .
كريم : اخدها ع الاستديج . وباس ع راسها . وضمها لقلبه . ورقص معاها .
آريان : واقف جمب تيم . وقال اشمعنا امي يعنى.؟ وبص ل تيم. مش هترقص مع امك ؟
تيم : خبطه ف جمبه . اسمها امك؟ يامتخلف؟ وبعدين ماما منتقبه انت عايز الدكتور محمد يبوظ الفرح ؟ امشي من وشي .
آريان : اااه تسلم ايدك يا دكتور . انا رايح لامى . ونزل بسرعه واخد ريتال . وقال تعالى ياروتي . هي جت عليكى ههههه . واخدها وطلع ع الاستديج . ورقص معاها .
اشرف : بص ل هنا وشافها سرحانه وعيونها فيها لمعه . ومسك أيدها مالك ياهنايا ؟
هنا : بصتله وابتسمت. فاكر يوم فرحنا يا أشرف؟
اشرف : ابتسم . وده يوم يتنسي . كان من اجمل ايامي .
هنا : بابتسامه . كنا ٣ برضو . انا ومريم ورنا . كان يوم مميز جدا ياحبيبى ..
اشرف : حاوطها من كتفها . وباس ع راسها . حبيبتي ياهنايا . انتى وجودك ف حياتى كلها مميز .
يوسف : شاف مريم بتضحك مع كريم . وابتسم . وقام طلع ع الاستيدج . وقال تسمح بقى يا اخ . سيب مراتى وروح شوف عروستك اجري .
كريم : بتذمر . ماهي مع باباها ياحج يوسف . روح ارقص مع ناناه ..
مريم : هههههههههه.
يوسف : خبطه ف كتفه . يامهزء ارقص مع امي ف السن ده ياغبى . وشد مريم منه . تعالى انتى مكانك هنا . مش مع المتخلف ده .
مريم : ههههه حرام عليك يا يوسف . كريم مايستاهلش كل ده..
كريم : بغيظ وماله سيبيه ياست الكل . بكره انا مسافر وغمز احلى شهر عسل . ووقتها يعرف قيمتى ف الشركه .
التلاته ضحكو …
——————بقلمي مريم نصار.
حياة : راحت الحمام تظبط حجابها. وخارجه لكن سمعت صوت حاجه اتقطعت. وكان فستانها من ع الكتف وشبك ف مسمار..وشهقت بصوت مهموس . ينهار ابيض . الفستان ؟ وحطت أيدها ع كتفها بسرعه . تداري جسمها. لكن اتفاجات بجاكت اتحط ع كتفها بسرعه . وبصت بدهشه وقالت آسر؟
آسر : طبعا كان عيونه عليها ف كل خطوه واول ما شاف وشها لما اتخضت وشهقت قام بسرعه . وشاف كتفها وعرف إن فستانها اتقطع . وقلع جاكيت البدله وحطه ع كتفها .. وقال حياة انتى كويسه؟
حياة : بحرج كبير . ايوه لكن الفستان اتقطع. انا مش عارفه اعمل ايه.
آسر : متقلقيش انا هتصرف . تعالى اطلعى فوق وانا هروح اجيب كارما تطلع معاكي . وانا هتصرف . تعالى . واتحرك .
حياة : ماشيه وراه مكسوفه جدا .
آسر : شاور ل كارما. وجت نعم يا ابيه؟
آسر : اطلعى فوق مع حياة وانا شويه وجاى . يلا ياحياة.
حياة : مكسوفه وطلعت بسرعه وكارما معاها ..
آسر : خرج بسرعه بره الفندق . وركب العربيه .
كارما : ايه يابنتى ال حصل معاكى .
حياة : شالت الجاكيت . وكتفها ظهر .
كارما : شهقت. ياخبر ايه الل قطع الفستان كدا .
حياة : بزعل .. وانا خارجه من الحمام . بصي شكلى وحش اوي بالشكل ده . انا مش عارفه اعمل ايه؟
كارما : بتفكير . اكيد أبيه اسر هيتصرف متقلقيش .
بعد شويه ..
آسر : رجع وطلع السلم بحظر .. واتصل ع كارما .
كارما : اهو أبيه بيتصل .. وردت الو ايوه ياابيه اتأخرت اوى.
آسر : معلش يا كارو . قوليلى انتو ف غرفه رقم كام؟
كارما : ٦٢
آسر : طيب قابلينى ف الطرقه . انا جمبك ع طول..
كارما : فتحت الباب .
آسر : امسكى العلبه دى . وقولى ل حياة تلبس الفستان ده . وانزله بسرعه ..
كارما : حاضر يا أبيه . واخدت العلبه . وقفلت الباب. وقالت اتفضلى ياحياة . ابيه بيقولك البسي الفستان ده.
حياة : قامت بتعجب . فستان؟ وفتحت العلبه . وكان فستات باللون الازرق وجميل جدا . وانبهرت بيه .
كارما : واووو تحفه اوووى . ابيه آسر بيحب اللون الازرق جدا ..
حياة : ابتسمت بحرج . ومسكت الفستان . وافتكرت لهفته وخوفه عليها . ودخلت الحمام . لبست الفستان . وكان واسع شويه ولكن مشي الحال . وخرجت ..
كارما : بدهشه بجد تحفه اوووى .واللون عليكى يجنن . بلا عشان ننزل . ونزلو .
حياة : نازله وماسكه جاكيت آسر ف أيدها ومحرجه جدا .
آسر : واقف عند السلم منتظرهم . ورفع عينيه وشافها نازله ولابسه لونه المميز . وقلبه دق ليها .
حياة : شافت آسر واتكسفت . وكمان أعجبت بموقفه الرجولى . ووقفت قدامه وقالت بحرج ميرسي جدا يا آسر . انا مش عارفه لولالك كنت هعمل ايه. بجد متشكرا جدا .
آسر : ابتسم . مفيش بينا شكر والكلام ده . وبعدين ده واجبي . المهم دلوقتي انتى كويسه .
حياة : بحرج . ايوه الحمدلله . اتفضل الجاكيت . ومدت أيدها ليه .
آسر : مد ايدو واخد الجاكيت وايدهم لمست بعض . وقلب كل واحد فيهم بدء بالنبض من جديد .
حياة : اتكسفت . وهزت راسها بعد اذنك ومشيت بسرعه.
آسر : اتنهد بحب كبير . ولبس الجاكيت . وابتسم .
زياد وماليكه . سالو حياة ع الفستان وحكتلهم الل حصل . وعينيها بتدور ع حبها الجديد ..
——————بقلمي مريم نصار.
آرين : قاعده مخنوقه. وشافت آركان عايش حياته. وبصت ع آدم ال واقف مع شباب عند باب القاعه لكن عينيه عليها.
آدم مراد : بيتكلم مع شباب . ورفع عينيه شاف آرين بتبص ليه وشكلها مخنوقه . آدم غمزلها وابتسم .
آرين : شهقت وحطت ايدها ع بوقها بحرج كبير وبصت ف الارض . ولكن قلبها بقى مبسوط .
بعد شويه . وصلت التورته وكانت هديه من جاسر ومالك . وكانت ١٠ ادوار .
وكل كابلز وقف جمب بعض وقطعو التورته .
كريم : أأكل ليليانو قطعه . وهي أكلته .
آريان : ابتسم وأكل تمارا. وتمارا أكلته.
تيم : رغم السعاده لكن شايف إن ميرو مبتتكلمش معاه. واخد الشوكه وقرب منها . ومد ايدو ليها.
ميرو : اتكسفت جدا .لكن قربت واكلتها منه عشان المنظر العام .
تيم : ايه وانا ماليش نصيب تأكلينى ؟
ميرو : بلعت ريقها بتوتر . احم واخدت قطعه بالشوكه . وقربتها منه .من غير ما تتكلم.
تيم : مسك أيدها بالشوكه . وقرب منها وأكلها وعيونه عليها ..
ميرو : اتوترت اكتر . وسحبت أيدها بسرعه . احم .
بعد شويه . الفرح خلص ع خير . وكل عريس اخد عروسته. وودعو الكل .وكان وداع مؤثر . بالنسبه للام والاب ومريم والامبرطور .
——————بقلمي مريم نصار.
كريم : بفرحه كبيره اخد ليليان وطلعو ع عشهم الجديد .
آريان : بسعاده اخد تمارا . ع فيلا آريان العدوي.
تيم : بإحساس جديد . اخد ميرو وطلعو ع عشهم ..
فريحه : بتعيط وزعلانه . ومراد اخدها هي وتالين . وطلعو ع شقتهم .
محمد اخد نور . الحزن والزعل واضح عليهم .
زين : من جواه مخنوق جدا ..و شاف دموع ريتال . واخدها ومشيو ..
آسر : شاف حياة بتسلم ع العيله. وشاور ليها ف اشاره . باي.
حياة : بحرج هزت راسها ليه باي ..
علية الصاوى والسيوفي مشيو
——————بقلمي مريم نصار.
همس : رايحه تركب العربيه . وخبطت ع ازاز الباب عمو ربييييع. انت ياعموو؟ انت نمت ؟ اوووف . وشهقت ينهار الوان . الشنطه والفون . نسيتهم ف القاعه . اوووف هو يوم باين من امبارح . استغفر الله العظيم يارب ..
ياسين : من وراها . انسه همس ..
همس : ضغطت ع شفايفها بحرج . يلهوي سمعنى اكيد وانا بقول العبط ده . احم . ولفت ليه .ايوه .
ياسين : ابتسم لانه سمعها تانى . وقال شنتطك وفونك .
همس : بفرحه . ميرسي جدا لحضرتك . انا معرفش نسيتهم ازاى . بجد ميرسي .
ياسين : ابتسم . انا شوفتهم بالصدفه . وندهت عليكى لكن حضرتك مردتيش .
همس : بحرج . لا ماسمعتش اكيد من الميوزك والدوشه . عموما بجد انا بشكرك من قلبى .
ياسين : انا معملتش حاجه . تستاهل كل الشكر ده .
همس : بحرج . ميرسي كلك ذوق. احم .
ياسين : ابتسم . لو محتاجه مساعده انا شايفك واقفه. لو مش معاكي عربيه انا ممكن اوصلك . ولعن نفسه واستغرب طريقته.
همس : لأ لأ . انا معايا عربيتى. ميرسي لذوقك .
ياسين : تمام . بعد اذنك .
همس : زعلت انه هيمشي. وهزت راسها اتفضل.
ياسين : مشي . واضايق من نفسه .
همس : ضحكت ع تفكيرها . ولفت خبطت ع الباب عموووو ربييييييع . اووووف ..
زياد : ودع الكل واخد ماليكه وحياة ومشيو.
آدم مراد : واقف وعايز يوصل آري لكن استحاله فهد المرادي يوافق . ومشي .
فهد : ودع الكل .واخد رينو وآرين و آركان ومشيو.
وآدم اخد اميرته ورجعو ع البيت.
——————بقلمي مريم نصار.
بعد فتره .
فيلا المنشاوي ..
همس داخله الفيلا . وشايله الجزمه ف أيدها وسرحان ..
رياض : شافها . وفتح عينيه بدهشه . وقال يسرا . بصي شوفى سيدة الأعمال مقدما . داخله علينا ازاى؟
يسرا : شافتها . وكتمت الضحكه . مش معقول . تخيل لو كانت بالشكل ده ف الفرح ..
رياض : بزهول دى تبقى كارثه . وهي مالها متنحه كدا ليه..
يسرا : بعدم فهم مش عارفه . استنى هنادى عليها . همس .. يا همسسس ..
همس : انتبهت ها وبصت حواليها. وشافت الجزمه ف ايديها . وسابتها ع الأرض بسرعه . ودخلت بمرح هااااى مساء الخير عليكم ..
رياض : بنفاذ صبر .مساء الخير حمدالله ع السلامه .
يسرا : ههههه مساء الخير ياحبيبتى قوليلى الفرح كان عامل ايه؟
همس : بتوهان وهيام الفرح؟ الفرح كان قمر . الفرح خطف قلبى . انا حبيت الفرح اوووي .
رياض ويسرا بصو لبعض . وبصو ليها .ف صوت واحد يعنى ايه؟
همس : انتبهت . احم اء…قصدى كويس كان فرح جميل جدا . وع أعلى مستوى . احم تصبحو ع خير وجريت من قدامهم .
عند زين العدوي..
زين : قاعد ع الكنبه وزعلان . وحاطط وشه بين ايديه . ومخنوق جدا . ولاده الاتنين بعدو عنه .
ريتال : صلت القيام . وقلعت الاسدال ودموعها ع خدها . وشافت حالة زين . وزعلت عليه لانها عارفه . إن روحه ف ليليان ..ومسحت دموعها ..وراحت قعدت جنبه . وشالت ايديه من ع وشه . وقالت مالك يازين؟
زين : اتنهد . ونفخ بضيق . مش عارف ياريتال . الفيلا من غير ولادي كأنها مهجوره من زمان .
وكمان ميرو دى بنتى . يعنى ٣ خرجوا من البيت ف يوم واحد . وبصلها ليليان وحشتنى من دلوقتي ياريتال .
ريتال : شافت لمعه ف عيون زين لاول مره . وزعلت جدا عشانه . وباست ع ايدو بحب كبير . وقالت يعنى هما راحو فين يازيني . آريان عايش جمبنا خطوتين وتكون عندو ..
. وكل يوم هيكون معانا ف الشركه . وليليان . نص ساعه وتكون عندها. ونحمد ربنا إنهم اتجوزو عن حب وندعيلهم ربنا يسعدهم .
زين : بتنهيده . يارب .
ريتال : تعرف ليليان بتدعي إن كريم يكون زيك كدا .
زين : ابتسم بحب . يارب يحققلها الل بتتمناه .
ريتال : بدلع تؤ انت متعرفش إن مفيش غير زينو واحد وبس .
زين : ضحك . وقال ليه يعنى ف كتير جدا.
ريتال : هزت راسها لأ مفيش هو زين قلبى انا وبس . والل هيعترض ع كلامى . هزعلو جامد .
زين : ههههههههه لا خلاص موافق مش عايز ازعل جامد .
ريتال : بدلع . الجو برد يازينو .
زين : ضحك بصمت . وقال عشان الستاير ياروتي .
ريتال : ابتسمت بحرج .
زين : قام وشال ريتال . وقال بحبك اوى ياروتي .
ريتال : وانا بعشقك يازين .
زين : قرب منها بحب كبير واخدها ف عالمه الخاص
——————بقلمي مريم نصار.
ف شقة مراد العدوي .
فريحه : بعد عياط كتير . دخلت الحمام تاخد شاور .
مراد : ف اوضة تالين . قاعد جنبها وهي بتنام . واتصل ع آدم ابنه. ورد الو .
آدم مراد : الو .
مراد : ايه يا آدم رجعت ع البيت ولا لسه؟
آدم مراد : وصلت يابابا. من شويه.
مراد : طيب ياحبيبى انا يطمن عليك . الحج آدم وأمي فين ؟
آدم مراد : طلعو الجناح من شويه .
مراد : تمام . ربنا معاك .
آدم مراد : ماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد : لا احسن دلوقتي .
آدم مراد : تمام . سلملي عليها وع توتا .
مراد : يوصل ياحبيب ابوك . مع السلامه.
آدم مراد : مع السلامه وقفلو .
مراد : حط الفون ف جيبه . ومسد ع شعر تالين. وقال اخوكي بيسلم عليكي ياروحي .
تالين : بتتاوب . الله يسلمه . هو ليه أبيه آدم مجاش معانا هنا . يابابا .
مراد : عشان هو بيستريح هناك . انتى عارفه بقى اخوكي بيجري الصبح وينزل البيسين . وبيتمرن. وحجات كدا اتعود عليها.
تالين : بزعل ابله مريم وحشتنى اوى اوى يابابا.
مراد : بتنهيده . وانا كمان . وضحك بتمثيل . بكره هتجيلنا كل يوم. اومال؟ دي حفيدة العدوي . يلا ياحبيبتي نامي انتى صاحيه من بدرى ..
تالين : تصبح ع جنه .
مراد : ابتسم بحب وباس جبينها . تصبحى ع السعاده ياقلب ابوكي .
تالين : ابتسمت وغمضت عينيها وهي بتقرأ قرآن لحد ما نامت بعمق ..
مراد : بصلها كتير . وقال جواه. بكره تكبرى انتى كمان وتسبيني زي ميرو .وعيونه لمعت واتنهد . وبعدها ابتسم. وشد عليها الغطا . وطفى الاضاءه . وخرج وقفل الباب ..
فريحه : خلصت صلاه. وقاعده ع طرف السرير وزعلانه.
مراد : دخل عليها. وشاف عيونها حمرا. وقال بتمثيل انا مشوفتش نكد زي نكد الحريم .
. يفرحو يعيطو . يضحكو يعيطو . ينجحو. يعيطو . يعيطو يعيطو . هرمون النكد عندكو تفوق ع النكد نفسه . ايه ده؟
فريحه : غصب عنها ابتسمت . وقامت وقفت قدامه وقالت .وبعدين بقى يامراد . انا زعلانه لانه طبيعى ازعل بنتى بعدت عني.
مراد : حاوطها من وسطها وقال. الطبيعى انك تكوني مع مرادك وبس .
.الزعل والحزن ف قاموس مراد لفريحته ممنوع. فاهمه يابنت المستخبى..
فريحه : هههههههههه يلهوي بقى . قلبى دق من كلامك . وختمتها بالتاتش بتاعك .
مراد : ابتسم شوفتى الضحكه بتنور وشك ازاى ؟ وبعدين ده ف ناس ياما هتموت ومراد العدوي بس يرفع طرف عينيه و يقولهم يابنت المستخبى .
فريحه : صكت ع أسنانها بغيره .
مراد : غمز بس مافيش غير فريحتى . فريحتى وبس . وباسها برقه ..
فريحه : قلبها بيدق . وقالت مراد انا بحبك اوى .
مراد : وانا بعشقك يابنت كوم الشكاير . وقرب منها بحب كبير وشالها لعالمهم الخاص ..
——————بقلمي مريم نصار.
ف نفس الوقت . عند فهد .
فهد : كلهم وصلو البيت .
آركان : مسك ضهرو وقعد ع الكنبه بتعب اااه يضهرك ياضياء .
رينو : هههههههه ضياء مين يا آركان .؟
فهد : تستاهل مش عاملي فيها مستر كارتيه .
آرين : ههههه دي احلا فقرة فقرة القرد . قصدى فقرة آركان ومصطفى .
كلهم ضحكو .
رينو : بسعاده بجد كان جميل جدا . ربنا يديم علينا نعمة الفرح .
كلهم آمين .
آركان : قام بتعب .طيب انا هروح اخد شاور واناااااام وياريت تسيبوني نايم ياريت.
رينو : بتحذير . ابدا . نام ياحبيبى وهصحيك تصلى الفجر وكمل نوم . اتفقنا.
آركان : ماشي ياحبيبتى. المهم بس البت دي متعملش دوشه دلوقتي . اصل انا عارفها .
آرين : وقفت وحطت أيدها ف جمبها بطفوليه .يسلام ياخويا . انا برضو الل بعمل دوشه ولا انت؟ عاااااااا . شايف يابابي .
فهد : وبعددييييين ؟ آركان مالكش دعوه ب آرين.
آرين : سقفت بفرحه يس يس وطلعت لسانها ل آركان .
آركان : وماله يابابا دلع فيها برحتك . اصلها جايه بعد ٢٠ سنه وهي ال ع الحجر .
رينو : هههههههه لا يقلب ماما انتو الاتنين بنحبكم جدا . بس البنت دي مطلعه عينى.
آرين : اعاااااا هو ايه ده بقى .
فهد : قام وقال ل رينو و آركان .. بس انتى وهو . آرين تعمل الل هي عايزاه . وغمز ل آركان .
آركان : وماله يابابا يسلام . دي ريبونزل هانم .
آرين : جريت حضنت فهد . حبيبى بابي اجمل اب ف العالم كله والله .
فهد : ضمها لقلبه وضحك . وانتى اجمل بنوته ف الدنيا .
رينو : قامت وقالت وانا ابنى آركان يعمل الل هو عايزه . والل مش عاجبه هيتحاسب ..
آركان : حضنها بابتسامه قلب آركان والله . هو انا بموت فيكى من شويه .
فهد : بغيره. وحياة امك. طيب يلا انت وآرين ادخلوا نامو عشان مقلبش عليكو انتو الكل .
رينو : ضحكت بصمت ع غيرة الفهد .
آركان : بخوف … جري من قدامه تصبحو ع خير .
آرين : بمرح اووووكي Dad And MoOoOM ..
I am so happy … Yes Yes Yes.
رينو : هههههههه لأ لأ ده جنان رسمي تصبحو ع خير هو برج واحد ال عندى . وباست آرين ودخلت الأوضه .
فهد : ضحك وضمها لقلبه.
آرين : كشرت بطفوليه وقالت بابي هو انا لما اتجوز كدا هبعد عنك صح .؟
فهد : غمض عينيه بوجع وقال عارفه يا آرين انا عايزك ع طول العمر معايا متغيبيش عنى يوم واحد .
آرين : ببرائه .اووكي مفيش مشكله انا معاك ع طول .
.وكملت بغيظ بس لو تفكها شويه يافهد انا هحبك اكتر والله.
فهد : هههههههه افكها شويه ازاى بقى .
. طيب انا راضي زمتك . ف اب يبقى عندو بنت ف جمالك وميغيرش عليها. طيب دا انا متساهل جدا معاكي والله عشان متزعليش منى . وطلعها من حضنه . وبيضحك.
آرين : بتذمر . متساهل؟ اه جدا يسلااام .
فهد : ههههه يلا يا روحي ادخلى نامي وارتاحي .
آرين : بمرح اوكي . وشهقت هيييي افتكرت .
فهد : ابتسم . ايه افتكرتي ايه ؟
آرين : بمكر طفولى . انا مخبيه كوكيز شوكولا وكمان شوكليت كتير وتيميز كوكوبوكس .. من آركان عشان لو شافهم هياكلنى معاهم .
فهد : ضحك بصمت . طيب مخبياهم فين؟
آرين : بحرج . فوق المطبخ وانا قصيره . وضحكت بطفوليه بس بابى حبيبى هايجبهم لبنته الحلوه ثح ثح .
فهد : مسد ع حجابها . مجنونه يا آريني . تعالى . وراح المطبخ ..
آرين : سقفت بفرحه كبيره يس .
فهد : جاب الكيس وضحك اتفضلى ياحبيبتي اى خدمه .
آرين : حضنت الكيس بحب كبير اااه كنزى حبيبى وحشتنى اوى ..
فهد : خبطها ع راسها . بضحك .
آرين : ضحكت ببلاها . ميرسي جدا ياجمل بابي . تصبح ع خير .
فهد : وانتى بخير ياروحي ..
آرين : جريت ع الاوضه وقفلت ع نفسها .
فهد : دخل الاوضه . ورينو كانت ف الحمام بتاخد شاور . وخارجه .
فهد : ابتسم ليها .
رينو : حبيبى انا جهزتلك هدومك ف الحمام .
فهد : قرب منها وخطف بوسه رقيقه . نجمتى القمر ال هتلبس الطقم الجديد مش كدا ؟
رينو : وشها جاب الوان . واتكسفت .
فهد : ابتسم بغمزه . ودخل الحمام . ياخد شاور ..
رينو : ضحكت بسعاده . وصلت ركعتين لله وبعدها . فتحت الدولاب وجابت الطقم . ولبسته وكان جميل جدا عليها . ووقفت قدام المرايا. تظبط شعرها والميكب . ورشت برفان . وبتغنى بسعاده .
فهد : خرج . ودخل اوضة اللبس . وصلى ركعتين قيام . وخرج ليها وشافها جميله جدا حد الفتنه . وقرب منها وحضنها من الخلف .وحط دقنه ع كتفها وقال نجمتى ال كل يوم بتحلو عن اليوم ال قبله .
رينو : ابتسمت بحب . ولفت ليه ولفت ايديها الاتنين حوالين رقبته وقالت مبسوط يافهد؟
فهد : ابتسم ودفن وشه ف شعرها وقال مبسوط دي كلمه قليله جدا عن احساسي وانتى ف حياتى. انا بحبك اوى يارينو . انا بعشق كل تفاصيلك .
رينو : قلبها دق انا مقدرش اعيش من غيرك يا فهد.
فهد : قرب منها بحب كبير وشالها وراح بيها لعالمهم الخاص .
———-
فيلا العدوي .
ف اوضة آدم مراد ..
آدم اخد شاور . ولابس بنطلون وتيشرت وقاعد ع طرف السرير . ومسح وشه بايديه ونفخ بخنقه وعايز يكلمها بأي طريقه .
.وكل مايغمض عينيه يشوف صورتها وهي بالفستان وكانت فاتنه لقلبه. ومسح ع شعره .وجاب فونه وفتح الواتس اب. وشافها قافله . وكتب ليها رساله وصلتى؟
وقفل الفون وحطه جمبه.
الباب خبط .
آدم مراد : بخنقه . ادخلى ياداده .
زينب : دخلت. اتفضل يسي آدم بيه . القهوه والمسكن .
آدم مراد : هز راسه تمام شكرا ياداده .
زينب : العفو يسي آدم . ولو احتجت لأى حاجه نادي عليا .
آدم مراد : تمام .اتفضلى انتى.
زينب : خرجت .
آدم مراد : اخد المسكن . وهيشرب القهوه وف انتظار صوت رسالة بومبناية قلبه . وظهر منه شبح ابتسامه لما افتكر وهي بتساله ببراءه . وبيحب روحها الطفوليه جدا ..واخد نفس عميق واتنهد ..
——————بقلمي مريم نصار.
ف جناح آدم العدوي.
مريم : صلت القيام. وبتقرا ف الورد اليومي .
آدم : صلى وقاعد جمبها ع السرير وبيقرا .
مريم : صدقت . وقامت . وحطت المصحف ع الكمود وبتستغفر .وقلعت الاسدال . وقعدت جنبه.
آدم : خلص . وقفل المصحف .. وشاف مريم بتبصله . وقال ايه يا روحي عايزه تقولى حاجه.
مريم : ابتسمت .عايزه سلامتك ديما . بس كنت عايزه أسألك يعنى .انت خرجت انت ورعد واتاخرت اكتر من ساعتين روحت فين ؟
آدم : ابتسم . وقال رعد كان عايزنى ف موضوع شخصي . وخرجنا شويه انتى عارفه بقى الدوشه والصوت عالى . مكنش هينفع نتكلم هناك .
مريم : بابتسامه . طيب الحمد لله اصلى كنت قلقانه عليك معرفش ليه وقلبى اتقبض مره واحده .ودعيتلك كتير . بس لما شوفتك رجعتلى بخير قلبى استريح . ربنا يجعلك بخير ديما .
آدم : بغمزه قلبك ؟ هو انا جابنى ع وشي غير قلبك .
مريم : ههههه تسلم لقلبى يارب.
آدم : رجع خصلة شعر ورا ودنها وهمس. تعرفى انتى انهردا كنتى الملكه وسط الأميرات .
مريم : ابتسمت بحب كبير . حبيبى يا آدم وانت ديما سلطان قلبى وكيانى.
آدم : رفع دقنها وباسها برقه . بحبك يا مريم .
مريم : قلبها دق بقوه . ياااه من زمان مقولتش أسمى . ومنك ليه نبره وإحساس مختلف يا آدم.
آدم : ابتسم بحب. طيب اعمل ايه؟ . انتى ال اميره وماسه وحوريه وكل حاجه حلوه وفوق كل ده انتى مريم .
مريم : ضحكت بسعاده كبيره وانت امبراطور قلب مريم . ومريم ملهاش معنى غير بوجودك يا آدم.
آدم : بص ف عينيها وعشقه زاد لغصن الزيتون . وهمس بهيام. اميرتي وحشتينى قرب منها بحب كبير ..
——————بقلمي مريم نصار.
عند محمد عزيز .
محمد : مدراي حزنه ف قلبه عشان نور كل شويه تعيط . وسابها بالعافيه ودخل ياخد شاور ..
نور : قاعده بهدومها زى ما هي وبتعيط بشهقات بسيطه .
. وقامت خرجت من الاوضه وعينيها بتدور ف الشقه كلها ع تيم وتمارا . ومش مصدقه إن ف يوم وليله ولادها اتجوزو وسابو البيت .. وقعدت ع سرير تيم . وعيطت بصوت عالى وشهقات ..
محمد : خرج من الحمام . وملقاش نور . ولبس تيشرت بسرعه . وخرج من الاوضه وسمع صوت عياطها .
.واتنهد بزعل. ودخل عندها وقعد جنبها . ومسح دموعها وقال بعتاب . بقى كدا يانورى . برضو بتعيطى وانا جمبك ؟
نور : بشهقات غصب عني يا محمد ولادى سابو البيت .. البيت بقى فاضي من غيرهم . تمارا وتيم وحشونى اوى . وعيطت .
محمد : ضمها لقلبه وربت ع ضهرها بحنان هششش . بس يانورى بس . عشان خاطرى بطلى عياط . ماينفعش كدا . وبعدين دى سنة الحياه ياحبيبتى . وغير كدا . كلهم جمب مننا الحمد لله . وكمان انا وعدتك أننا هنبقى نسافر لتيما يومين ف نص الشهر عشان عارف انك مش هتتحملى . وغير كدا ياروحي . كل شويه هنتجمع عند آدم . ليه بقى كل الزعل ده .
نور : طلعت من حضنه ورفعت عينيها ليه وقالت بجد يا محمد هنسافر نشوف تيما بجد؟
محمد : ابتسم ومسح دموعها وباسها برقه وقال بجد ياروح محمد .
نور : حطت راسها ع صدره واتنهدت ..
محمد : مسد ع حجابها . وقال قومى بقى تعالى معايا غيرى لبسك . وخدى شاور سخن عشان يهدى اعصابك .
. وقام واخدها معاه . وجهز ليها هدومها . وابتسم اتفضلى ياروحي . وكمل بمكر . تحبى ادخل اساعدك ..
نور : اتكسفت . وهزت راسها لأ . واخدت الهدوم ودخلت الحمام ..
محمد : طلعت منه تنهيدة وجع كبير . ومسح وشه بايديه . وخرج من الاوضه .
. ودخل اوضة تمارا . وعيونه لمعت بدموع .. وقرب من مكتبها وشاف صورة العيله . وشال الصوره . وشاف تيما وهي ف حضنه وضحك بدموع . وقال وحشتينى جدا من دلوقتي ياروحي .
. وحط الصوره . وراح قعد ع سريرها . ومسك العروسه بتاعتها. وافتكر كل المواقف الطريفه بتاعتها . ودمعه خانته ونزلت ع خدو . وغمض عينيه واخد نفس عميق واتنهد بتعب .
. ومسح دموعه وقام وخرج من الاوضه ولف بص عليها تانى . وهز رأسه باستسلام للقدر وقفل النور والباب .
.وراح اوضة تيم . وشاف الكتب بتاعته وصورته مع نور وتيما . وصوره ليه مع محمد . وابتسم بدموع . وسمع صوت باب الحمام . ومسح دموعه بسرعه . وخرج من الاوضه . وراح ع المطبخ يعمل مشروب ل نور .
نور : لبست الاسدال . وصلت ودعت لاولادها بالسعاده . ودعت لعيلتها .وخلصت صلاه . وقامت قلعت الاسدال .
محمد : دخل عليها. وشايل صينيه فيها مشروب اعشاب يهدى اعصاب نورو .
نور : ابتسمت . تسلم ايدك ياحبيبى . طيب كنت قولى وانا اعمله .
محمد : ابتسم لأ انتى ف اجازه من دلوقتى .وقعد ع طرف السرير . وشاور ليها .
نور : قعدت جنبه واستغربت أجازه؟ إجازة ايه؟
محمد : امسكى الاول اشربى ده وانتى هتبقى زي الفل .
نور : بتشرب .اممم تسلم ايدك ياقلبى.
محمد : ابتسم . اسمعى بقى يادكتورة قلبى . احنا الفتره الاخيره ضغطنا ع نفسنا جامد . ومحتاجين فترة نقاهه لانى بجد محتاجلك جدا . ونعيش انا وانتى يومين حلوين كدا. بعيد عن الشغل.
نور : بفرحه كبيره بجد يبقى هنسافر اسكندريه صح؟
محمد : لأ غلط . هنسافر دهب ايه رايك؟
نور : بسعاده واو جميله جدا ياحبيبى انا مبسوطه اوى.
محمد : وانا مش عايز غير انك تكوني مبسوطه يانورى .
نور : ربنا يباركلى فيك ياحبيبى . انت متعرفش بجد أنا بعشقك ومحتاجلك قد ايه؟
محمد : باس كف أيدها . وانا تحت امر بنتى وحبيبتى نورى . نور قلبى وعمري كله . وقرب منها بحب كبير وعاشو ف عالمهم الخاص..
——————بقلمي مريم نصار.
عند كريم .
كريم وصل الشقه. وفتح الباب . وشاور بسعاده اتفضلى ياحبيبتي نورتي بيتك .
ليليان : قلبها بيدق بخوف وتوتر . ودخلت بحرج كبير جدا ..
كريم : قفل الباب .ووقف قدامها . واتأمل وشها . وقرب منها باس جبينها . مبروك ياحياتى.
ليليان : بتنهج من التوتر . وقالت بحرج ميرسي..
كريم : حس خوفها . وقال تعرفى انا انهردا اكتر واحد فرحان ف الدنيا . ياااه انتى حلم حياتى ياليليان ..
ليليان : واقفه مكسوفه. وبتفرك ف ايديها. ووشها احمر جدا ..
كريم : قرب منها ومسك ايديها وباس عليها . حبيبتي اهدى انتى ليه خايفه كدا . دا انا كيمو حبيبك. تعالى معايا . ومش عايزك تخافى من حاجه . انتى ف بيتك .
ليليان : واقفه مكانها . وأفكارها متلخبطه . ومحرجه ومش قادره تمشي خطوه .
كريم : ابتسم ع خجلها ال بيعشقه . وشالها بين ايديه .
ليليان : شهقت بصوت مهموس. وقالت كريم نزلنى لو سمحت.
كريم : ضحك بصمت . ودخل بيها اوضة النوم. ونزلها ف نص الأوضه . وقال انا هروح اخد شاور واتوضى واسيبك تهدى خالص . وكمان انا جعان واكيد انتى كمان. وهجهز عشا مخصوص لليليانو قلب كريم .ماشي ياحبيبتى .
ليليان : فرحت انه هيخرج من الاوضه . وقالت ماشي .
كريم : اخد هدومه . وقلبه بيدق من جمالها . لكن لازم يديها الأمان . وخرج ..
ليليان : اتنفست الصعداء . وقعدت ع طرف السرير ونفخت بتوتر كبير . وقالت اوووف ايه ده. انا قلبى كان هيقف. وبعد شويه بدءت تهدا . ودخلت الحمام واخدت شاور . وشافت الطقم . وفتحت عينيها بزهول . وقالت نعممم؟ ده ايه ده؟ ياحزن الحزن ؟ هو كدا ع طول . طيب مش نبدء ببجامه طاه . ياليله زرقا . انا هيغمى عليا … وش كدا انا هيغمى عليا . واتوترت اكتر ووشها جاب الوان . لما لبست الطقم . ولبست الاسدال وخرجت بتترعش ..
كريم : خبط عليها .
ليليان : اتخضت وقالت ادخلى ياداده. احم قصدى ادخل .
كريم : ضحك . ودخل . وشاف وشها احمر جدا . وابتسم . وقال تعالى نصلى ونطلع نتعشى .
وفرش سجادة الصلاه وصلى بيها . وقال الدعاء . وقام. ومسك ايدها واخدها عشان يطمنها . وقعدو ع السفره. وبدء ياكل ويأكلها . وشاف انها بدءت تهدا وتطمن. وشال ليها حجاب الاسدال وشاف شعرها ال محروم منه كل السنين دي وانبهر من جمالها ال اكتمل .
. وقال فيها كل كلام الغزل. وقرب منها بحب كبير وقلبه هيطلع من مكانه . وليليان كانت هتموت من الاحراج ..
. ولكن عشق كريم غلب توترها وتاهت ف عشق كريم . وشالها وراح بيها ع عشهم .لعالمهم الخاص .
——————بقلمي مريم نصار
فيلا آريان العدوي.
آريان دخل الفيلا بالعربيه. ونزل وفتح الباب لتمارا.
تمارا : نزلت برجفه . وحطه أيدها ع قلبها. ومتوتره.
آريان : قلبه بيدق ليها. وشالها ودخل بيها الفيلا.
تمارا : محرجه جدا .وقالت آريان انا همشي سبني نزلنى لو سمحت .
آريان : طالع بيها ع السلم . وقال لأ تيما اول يوم تدخل فيه بيتها لازم تكون متشاله بين ايديا ولا انتى عندك مانع.
تمارا : بلعت ريقها بتوتر ومردتش …..
آريان : دخل الجناح . وكان العشا موجود ف الاوضه . ونزلها ف نص الجناح .
تمارا : كانت هتقع لورا.
آريان : بسرعه شدها عليه . وخبطت ف صدره. ورفعت عينيها ليه بتوتر .وقلبها بيدق.
آريان : قلبه بيدق وشاف لون عينيها عن قرب . وتاه فيها . وهمس تيما . انا بعشقك .
تمارا : بتتنفس بحرج كبير .وجت تخرج من حضنه.
آريان : شدها عليه اكتر . ورفع ايدو وفك ليها الطرحه والحجاب . وباصص ف عينيها..
تمارا : نسيت كل حاجه حواليها وسرحت ف عيون آريان . وقلبها بينبض باسمه وبس ..
آريان : شاف شعرها الدهبى الل انسدل ع كتفها . واكتمل جمال القمر . ورفع ايدو بين خصلات شعرها . بحب كبير.
تمارا : انتبهت .واتكسفت جدا وبتنهج . وهمست آريان لو سمحت..
آريان : عشقه ليها مسيطر عليه وقرب منها وباسها برقه .
تمارا : جسمها اتشد وقلبها هيطلع من مكانه واترجفت .
آريان : حس بيها . وبعد عنها . وضمها لقلبه بحب كبير ومسد ع شعرها . يطمنها .
تمارا : مغمضه عينيها ومكسوفه جدا من آريان . لكن حنانه ليها خلاها تطمن .
آريان : كلمها بحنان. وقال حبيبتي انا . يلا ادخلى خدى شاور . وانا كمان علشان نصلى ونتعشى .
تمارا : هزت راسها حاضر. ومشيت من قدامه بسرعه.
آريان : واقف وعينيه ع خصلات شعرها الطويل الل عشقه اكتر من الاول . واخد نفس عميق واتنهد . واخد هدومه وراح الحمام التانى ..
تمارا : اخدت شاور ولبست الطقم بعد محاولات كتير . وافتكرت كلام نور ليها . وانها تكون زوجه مطيعه . وحنونه . وتكون الامان لزوجها وبيتها . ولبست الاسدال . وخرجت . وكان آريان واقف منتظرها .
آريان : فرش سجادة الصلاه . وصلى بيها وقال الدعاء.
وقام . ومسك أيدها وباس عليها وقالها تعالى اقعدى هنا ع الكنبه .
تمارا : قعدت بتوتر .
آريان : جاب الاكل وقعد جنبها . واتكلم معاها . وقال تعرفي اكتر حاجه انا مبسوط منها . انك هتتعينى دكتوره ف نفس الجامعه الل انا فيها . يعنى هنروح مع بعض ونرجع مع بعض ..
تمارا : بدأت تهدا وقالت فعلا انا كمان مبسوطه .
آريان : اكلها. واكل . وسرح ف جمالها من تانى . وقرب منها وباس جبينها وقال أنا بحبك اكتر من اى حد ف الكون ده ياتيما . وقرب منها بحب كبير . وتمارا تاهت معاه ف عالمهم الخاص ..
——————بقلمي مريم نصار.
واخيرا عند تيم .
سايق طول الطريق . وحاول يتكلم مع ميرو لكن ساكته تماما .
. وواضح عليها انها سرحانه كتير .
ووصل عند البيت . ونزل من العربيه . وشاف مريم فتحت الباب ونزلت بسرعه . قبل ما يفتح ليها الباب . وفهم انها زعلانه .
ميرو : طول الطريق جواها احساس من السعاده ال مالهاش آخر .
.لكن ف جزء ف قلبها حزين .هي مبسوطه جدا انها الحمدلله محدش لمسها .
.واكتر من فرحانه إن تيم حب عمرها هو كمان بيحبها .
لكن مش قادره متزعلش . كل ما تفتكر ضربه ليها بالقلم .
. وإن دى اول بنت ف بنات العيله حد يضربها . وكمان هجومه عليها واتهامه ليها. نفسها تتخطى وتعيش مبسوطه لكن صعب حاليا .
.وكمان ف سؤال شاغل تفكيرها لما هو بيحبها أوي كدا . اومال كامليا دي ايه؟ وكل شويه يقولى انتى اختى ليييه؟
وانتبهت لما العربيه وقفت . ونزلت من العربيه ومش عايزه منه اى مساعده .
تيم : تفهم زعلها . وقفل العربيه . وقرب منها يشيلها.
ميرو : بعدت عنه خطوتين . وهزت راسها لأ ..
تيم : ابتسم .. وقال جواه هعمل المستحيل عشان ترجعي لقلبى من تانى . وقال تمام اتفضلى ياحبيبتي.
ميرو : رغم إن قلبها ملهوف عليه . لكن لازم تاخد موقف .
. وكمان ال شاغل تفكيرها ازاى بيحبها أوي كدا؟ وكان ديما يقولها انتى اختى؟ وحدد الجواز لمدة سنه واحده .. . وطلعت وهى محرجه جدا . وافكار جواها متلخبطه .
تيم : طلع وراها . وفتح باب الشقه . وقال اتفضلى ياروحي.
ميرو : دخلت وقلبها بيدق بتوتر ومكسوفه . مره واحده هتعيش مع تيم وتحت سقف واحد . ولوحدهم .. وبلعت ريقها بتوتر .
تيم : دخل وقفل الباب . والابتسامه ع وشه. وحط الفون والمفاتيح ع التربيزه . ووقف قدامها . ومش مصدق نفسه. إن حلم حياته وعشقه بقت ع اسمه وحلاله وملكه ف اسبوعين اتنين بس . وابتسم ع توترها الواضح عليها ..
ميرو : تيم واقف قريب منها وبتتنفس بتوتر من قربه .
تيم : بحُب . مبروك يا مريم .
ميرو : بزعل . مبروك ع ايه ؟
تيم : بعتاب . انتى لسه زعلانه منى ؟
ميرو : بصت بعيد . لو سمحت انا تعبانه وعايزه استريح .
تيم : طيب ممكن نتكلم شويه .
ميرو : بصت ف عينيه وقالت .نتكلم ف ايه ؟ انت اتكلمت وقولت وقررت كل حاجه ..صدقت فيا انى ممكن اكون عملت كدا.؟. اتقدمتلى وحددت ميعاد الفرح وحددت المده الل هنعيشها مع بعض . بتهايألى كدا مفيش حاجه تتقال .
تيم : بحده .. مريم انا مصدقتش انك تعملى حاجه زى دى ابدا . انا ثقتى فيكى اكبر من اى حد..
واتنهد ومسح وشه بايديه .
. مريم لو سمحتى حاولى تفهمينى . الموضوع كله كان مؤامره علينا احنا الاتنين . والموقف كان أكبر منى ومنك كمان .
. ومكنتش عارف افكر . كانت صدمه بجد . وانا سألتك قبل كده . وقدرت موقفك انك ف حالة صدمه انتى كمان .
وان كنت حددت إن جوازنا سنه . ف ده عشان انتى رفضتى .
.لكن انا استحاله اسيبك لا بعد سنه ولا ١٠٠ سنه كمان . انتى حلم واتحقق . وابقى مجنون لو فكرت اسيبك لأى سبب . انا مصدقت انك تكونى مراتي .
ميرو : بتسمع . وقلبها بيدق بسعاده كبيره .وساكته .
تيم : بتنهيده . طيب انا عارف انك زعلانه لأن ال حصل ده اكبر من طاقتك . وانا هصلح كل حاجه صدقينى . وعايز منك تسامحينى ونبدا من جديد .
ميرو : رفعت عينيها وقالت موافقه اسامحك بس بشرط .
تيم : ضحك بفرحه. موافق.
ميرو : اسمع الشرط الأول .
تيم : من غير ما اسمعه انا موافق.
ميرو : قالت هي اوضة النوم فين؟
تيم : ابتسم . وشاور ليها ع الاوضه .
ميرو : هزت راسها تمام . تصبح ع خير .. واتحركت ..
تيم : تنح . ايه؟ تصبح ع خير ؟ ده الل هو ازاى؟
ميرو : دخلت الاوضه وقفلت ع نفسها . وسندت بضهرها ع الباب ..
تيم : راح عند الباب وخبط . مريم انتى هتعملى ايه؟
ميرو : ابتسمت بمكر . وقالت بتوعد ماشي ياتيم انا هوريك مين هي بنت العدوي . وكل شويه انتى اختى انتى اختى . مااااشي ..
تيم : خبط تانى مريم انتى سمعانى ياحبيبتى ؟
ميرو : كتمت الضحكه . احم وكملت بجديه .. ايوه ف حاجه يادكتور؟
تيم : بدهشه . دكتور ؟ ميرو افتحي ياحبيبتي.
ميرو : حاااضر ثانيه واحده ..
تيم : هز راسه وضحك . وواقف قدام الباب.
ميرو : فتحت الباب وخرجت . وشايله مخده وغطا سرير .وحطتهم ع كنبة الليفنج.
تيم : تنح بصدمه . وقال انتى بتعملى ايه؟
ميرو : ابتسمت ببرود . بنفذ الشرط يا…دكتور .
تيم : عينيه تايهه مابين المخده وبين ميرو. وقال شرط ايه؟
ميرو : ببرود . شرط إن المده الل حضرتك حددتها لجوازنا . وهي السنه طبعا .. هتكون فترة خطوبتنا انا وانت .وكمان انت هتنام هنا كل يوم .
تيم : فتح عينيه بدهشه وقال اييييه؟ خطوبه سنه ؟ وانتى مراتى طيب ازاى؟
ميرو شوفي شرط تانى .. كدا ماينفعش انا مصدقت تكونى معايا ..
ميرو : رفعت كتفها امم والله ده شرطي وانت وافقت عليه من قبل ما تسمعه منى . وكملت بغيظ مكبت . وبعدين انت زي اخويااااا. تصبح ع خير . واتحركت .
تيم : مسك أيدها بسرعه . مريم . حبيبتى . انا تيم حبيبك . طيب تعالى نفكر ف حل وسط .
ميرو : سحبت أيدها . وكتمت الضحكه . وقالت لأ . احنا هنعيش السنه دي زي الإخوات. ماااشي يا اخوياا . ودخلت الاوضه بسرعه .
تيم : اتحرك بسرعه .
ميرو : قفلت الباب ف وشه .
تيم : بغيظ . اخويا؟ انا اخوها؟ اومال المأذون ده كان ايه؟
. وقلع الكراڤت بنرفزه .وتمتم كتير بغيظ .
ميرو : واقفه ف الاوضه وسامعه تيم عمال يزعق مع نفسه .وضحكت بسعاده كبيره . وقالت اوبس نسيت اطلع ليه ينطلون وتيشريت . وراحت عند الدولاب . وجابت لبس ليه. وفتحت الباب .
تيم : جري عليها . حبيبتى سامحتينى صح ؟ انا عارف إن قلبك ابيض والله .
ميرو : ببرود حطت التيشرت والبنطلون بين ايديه وقالت اتفضل هدومك عشان متخبطش عليا. تمام .
تيم : حاوطها من وسطها . طيب تيمو هايهون عليكى .
ميرو : قلبها بيدق . وفلتت نفسها منه بصعوبه . واتوترت.
.وقالت لو سمحت متحاولش تقربلى . مفيش مخطوبين بيعملوا كده . وبعدين انا لازم اسامحك الاول ..
ميرو : قلبها بيرقص ومبسوط . وهتتضعف . وفاقت. وسحبت أيدها بسرعه .
. وقالت بتحذير . اول وآخر مره تقرب منى . وسابته وجريت من قدامه بسرعه . ودخلت الاوضه وقفلت الباب .وضحكت بسعاده..
تيم : نفخ بنفاذ صبر . وخبط عليها طيب ماينفعش انام ع الكنبه عندك ؟ حرام كدا والله العظيم..
ميرو : من ورا الباب .قالت بغيظ . انت زى اخويا وماينفعش تنام هناااااا ..
تيم : صك ع أسنانه بغيره كبيره . وزعق بغيظ . انا مش اخووووكي ولاااا انتى اختى —–
 

  • يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جريمة عشق ) اسم الرواية
  • google-playkhamsatmostaqltradent