رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات
رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل الثاني 2
” الساعه اصبحت 12 بليل الشغل كان كتير لدرجة انه فعلا جاي مش شايف قدامه بيفكر في حركات مراته الطايشه ومش عارف يعمل معاها ايه ”
” في شقة جمال ”
” دخل الشقه كانت مروه مستنياه ولبسه قميص رصاصي وعليه الروب بتاعه وشكلها زي القمر اول ما دخل ولا اتكلم كلمه ”
مروه بتوتر : ايه اللي اخرك كدا يا جمال قلقت عليك اووي ؟
جمال وهو بيقلع هدومه : معلش الشغل كان كتير ودا اللي اخرني
مروه : طيب ثواني احضرلك الاكل ؟
جمال : مش جعان يا مروه اكلت تحت قبل ما اطلع حاليا مش عاوز حاجه غير ان انام متشكر لأهتمامك
مروه ضيقت بين حواجبها : متشكر لاهتمامي ازاي يا جمال دي واجباتي اللي بعملها لجوزي بكل حب ومش بكون مجبوره اعمله وحتي لو اهتمامات مش عيب ان الزوجة تهتم لجوزها
جمال بصلها : لاء دي ولا وجبات ولا اهتمامات دا كلام امك اعملي يا مروه حاضر يا ماما قولي لجوزك يا مروه حاضر يا ماما اجبري جوزك وتعالي علي كرامته وروحي معاه لدكتور ملوش اي لازمه يا مروه حاضر يا ماما لأمتيي يا مروه امك هتبقي المحور بتاع حياتنا انا بدخل حد بينا بخلي حد يتكلم من امي او اخواتي
مروه بصت للأرض وهي عرفه ان معاه حق في كل كلمه بيقولها : يا جمال دي امي وحقهاا تطمن علياا يعني لو بسمله لحد دلوقتي مخلفتش مش مامتك هتروح بيها لدكتور وتسأل افرض بنتها فيها عيب ولا حاجه لازم نطمن يا جمال دا مش عيب دا حاجه طبيعيه الكل بيعملها لما بيواجهم مشكله زي دي
جمال بيحاول يسيطر علي غضبه بأي شكل : احنا متجوزين بقالنا 6 شهورر صح مقربتش منك غير من 4 شهور نرووح نقول لدكتور اييه شوفنا مبنخلفش لييه اصل مراتي هتمووت وتخلف علشان تربطني نفكراني هتخلي عنهاا .. مروه مروه الله يرضي عليكي سبيني في حالي مش هلاحق انا كل دا والله
مروه ادركت كلامه وهو فعلا معاه حق قربت منه ومسكت ايده : خلاص حقك عليا مش هخلي حد يدخل بينا تاني ودا وعد مني لييك
جمال : ما قولنا كدا بدل المره الف يا مروه وبردوو نفس الكلام ونفس الموقف انا مش فاهم ليه منسبهاش علي ربنا رزقنا رزقنا مرزقناش انا مكتفي بيكي مروه انا لما اتجوزتك انجوزتك علشان بحبك وعوزك ليا ومعايا عاوزك تكوني حياتي وفهلا بقيتي سيبي كل حاجه تيجي في وقتها مش عاوز كلام في الحوار دا تاني
مروه رفعت وشها عنده ووقفت علي طراطيف صوابعها وباست خده برقه : حقك علي قلبي علي الضغط اللي بزوده عليك ولا كل حاجه بخليها تنكد عليك اسفه يا حبيبي
جمال حط ايده ورا رقابتها وقرب من شفايفها وباسها بكل رقه : اعمل ايه في قلبي اللي مبيقدرش يزعل منك دا بس ” واشتالها ودخل علي اوضة نومهم ”
………………………..
” في شقة غالب ”
” غالب قاعد علي السرير وممدد رجله وحاطط مخده علي رجله ومنيم عمر عليه وبيهز في رجله ومرجع راسه علي السرير بتعب ”
” بسمله كانت في المطبخ بتعمل الرضعه ليه جت شافت منظر غالب الهلكان وعلي رجله عمر اللي صاحي اشتالت عمر ”
بسمله برقه : غااالب حبيبي
غالب وهو مغمض عينه : امممم في ايه يا بسمله
بسمله : اتعدل يا حبيبي علي السرير ونام
غالب فتح عينه بنوم : حقيقي مش قادر اتكلم اصلا فاصل من كله وتقريبا لو سمعت صوته هقوم اضربه
بسمله ضحكت : سامع يا عمر بابا قال لو سمع صوتك هيقوم يضربك يعني احترم نفسك ونام بحترام بدل ما نتلم عليك نموتك
غالب اتعدل علي السرير واتغطي : وطي التكييف شويه يا بسلمه علشان عمر التكييف غلط عليه قولتلك اكتر من مره
بسمله : لما بيحس بحاار جسمه بيطلع حبوب حمره يا غالب
غالب : الحار حلو احسن ما يبرد وياخد برد علي صدره في السن دا يعمل حساسيه وطي التكييف
” بسمله اخدت الريموت بتاع التكييف ووطت وراحت قعدت جنب غالب علي السرير وعمر في حضنها بيرضع من الرضعه لأن مرداش من اول ما اتولد يرضع طبيعي وفونها رن وردت ”
بسمله : الوو ايوا يا ماما
رشا : ايه يا بسبوسه عمله ايه وعمر وجوزك عملين ايه ؟
بسمله : كويسين الحمدالله عمر باشا معلمناا الادب وبس زن ليل نهار
رشا : زنان علشان الحار لا يطااق تلاقيه حراان حبيب قلبي
بسمله : اعمل ايه مخففه ليه هدوم علي الاخر وبردو بيزنن
غالب بنوم : بسمله هو عمر يبطل زن انتي تشتغلي اطلعي اتكلمي برا يا حبيبتي
بسمله بصتله : الجوو نار براا هسيح لو طلعت انا عوزه اعد تحت التكييف
غالب برفع حاجب : وانا عاوز اتخمد عندي شغل بكراا
بسمله : خلاص اقفلي يا ماما والصبح هكلمك غالب عاوز ينام ومش عارف من صوتي وبرا الجو ناار
رشا : طيب ماشي خلي غالب او حد من عندك يجي بكرا ليا ياخدلك علبه القشطه دي
بسمله : هشوف كدا يمكن اجي اخدها انا … ماشي يلا مع السلامه ” وقفلت الفون وبصت علي عمر اللي كان نايم بهدوء نيمته بينها وبين غالب وقفلت النور والباب كويس وراحت نامت ”
………………………………….
” صباح تاني يووم الساعه اصبحت 9 ونص ومصطفي وليلي لسه نايمين مش حسين بحاجه ”
مصطفي اتقلب في السرير وبص في الساعه لاقي انه اتأخر : الساعه 9 ونص ولا الساعه دي مخرفهه معقول نمت كل دا ” وبص علي ليلي اللي نايمه راخ عند وشها وفضل يضايقها بدقنه “
ليلي قامت بضيق : يوووه قولتلك مليون مره احلق دقنك وخي خفيفه كانت قمر وهي طويله وحشهه
مصطفي برفع حاجب: كلمة احلق دقنك دي عندي كبيره خدي بالك قال احلق دقني وبعدين مضيقاكي في ايه
ليلي وهي بتدعك في عيونها : مبعرفش ابوسك وبتخربش وحجات كتيرر كدهوو لما كانت خفيفه كنت وسيم وقمر
مصطفي بغمزه : يعني وهي طويله شويه كدا مش وسيم بردوو ولا ايه يابت
ليلي بصتله وهي بترجع شعرها لورا بغيظ : المشكله انك وسيمم اول ما بنزلك صوره استوري مشااء الله علي الاعجابات اللي بتجيلك ولا كأني مراتك ومخلفه منك الناس بطلت تختشي بااين
مصطفي بصلها بتركيز وقرب عليها وهو مضيق عينه وهي بترجع لورا بتوتر ولسه هتجري مسكهااا من شعرها بخفه : هو التيشيرت اللي حضرتك لابساه دا مش بتاااعي ؟
ليلي بضحكه مخلوطه بخوف : ايه يا حبيبي اللي هيحصل لما نلبس سواا يعني دا انا حتي مراتك يعني مش حد غريب
مصطفي بغيظ : يابنتي مبعرفش البسه تاني يعني انا جسمي دي جسمك انتي عندككك اشياء مش عندي بتبوظي الهدووم
ليلي ضربته في كتفه : اشياء ايه يا ساافل انت بعدين سيب شعري وجعتني
مصطفي ساب شعرها : اشووف فيكي يوم يا ليلي يابت محمود الحبيب منك لله يا بعيده فلووسي ومخلصاها هدومي ومبوظاهاا واخد منك اييه انا علي كدا مش عارف
ليلي برفع حاجب : واخد ايهه اقولك واخد اييه بتبوسني ببلاش وبتحضني ببلاش وو ” وبصتله بخجل وقال ” ببلاش بردو علي فكره بخلفلك ببلاش بدل ما كنت 55 كيلو بقيت 85 كيلوو وتقولي خليكي بطه شووفت بقا انت واخد اييه
مصطفي رفع حاجبه ببتسامه خبيثه وقرب عليها تاني لحد ما حاوطها بينه وبين الدولاب ومسك خصله من شعرها لفها علي صباعه برومانسيه : وو اللي ببلاش دا مش دافع مهر وشبكه ومقدم ومأهر قد كدااا علشان ال وو دا يبقي ببلاش ولا اييه ؟
ليلي بتوتر : ابعد بس شويه كدا كلمني من علي بعد انت مقرب كداا ليه الجوو حررر
مصطفي قرب اكتر واتكلم في ودنها : لاء ما الجوو الحرر دا انسب وقت وسلمي نايمه وانا متأخر علي الشغل وشكلي مش رايح يعني كل حاجه بتقولي استفرد بمراتك يا مصطفي ؟
ليلي برقت وبصتله : انسبب وقت لإيه يا سافل يا قليل الادب ابعد وبطل تتغرغر بيااا تقبلها علي اختك يعني ؟
مصطفي ابتسم وهو بيبوس خدها برقه : ايه يا ليلى انتي ناسيه ان وحيد ولا ايه انا معنديش اخوات وبعدين حتي لو عندي وحلوه ومزه وبطه زيك كدا جوزها حقه يتغرغر بيها براحته ” وحط ايده علي وسطهاا ” ولا ايه ؟
ليلي بتوتر : انا جعاانه اووي وعطشانه وعوزه اخد شور وعوزه ارتب البيت وورايااا حجات كتير وانت لازم تروح الشغل
مصطفي بغمزه : حلوو نبدء بالشور وبعدين الباقي ربنا يسهل بقااا
ليلي شويه وهتعيط خلاص : يا مصطفي ابعدد بقااا انت مفيش وراك حاجه غيري ؟
مصطفي باس شفايفها بخبث : ابدا مفيش غيرك اللي ورايا وبعدين انتي خايفه كدا لييه دا انتي يوم فرحناا مكونتيش متوتره كداا ” وغمزلهاا ”
ليلي بتوتر وهي بتبعد فيه : ابعد شويه علشان اعرف اتكلم انت مقوب مش مخليني مركزه في حاجه
” مصطفي قرب منها وباسها بوسه بكل رقه مخلوطه بعنف وبعد فتره بعد عنها وراح علي الحمام ليلي بعتبر مكنتش قادره تقف اصلا ”
ليلي بنفس تقيل : يخربيت ام بوستك اللي بتدوخ ديي الراجل دا بقاا خطر علياااا
مصطفي من الحمام : الفوطه يا ليلي معلش نسيتهاا
” ليلي راحت جابت الفوطه ولسه بتفتح الباب لقت اللي بيشدها لجوا وبيقفل الباب ”
………………………………..
” في منزل عيلة الحبايبه ”
” مروه وقفه في المطبخ بتغسل المواعين واحلام وقفه جنبها بتغسل البوتجاز و بيتكلموو ”
احلام : يابت يا مروه البلد هنا مش زي القاهره مفيش هنا رجاله ترضي تخلي نسوانها تروح تكشف عند دكتور ولا الكلام دا
مروه بضيق : طيب اعمل ايه ولا انا عرفه اسكت امي ولا عرفه ارضي جمال وانت مش عوزه ازعله اعمل ايه يماا احلام
احلام حطت اديها في وسطها : لتكوني مكبوسه يابت يا مروه ؟
مروه بعدم فهم : مكبوسه ؟! ازاي يعني ويعني ايه مكبوسه دي ؟
احلام : لما انا اتجوزت ابو اسراء فضلت اكتر من سنه مبخلفش لحد ما المرحومه حماتي قالتلي انتي مكبوسه وعملتلي الكبسه دي وحملت بعديها علطول تيجي نعملها ليكي والخرز عند الحجه فاطمه نجيبه منها
مروه بستغراب : ماشي بس يعني ايه مكبوسه بردو مش فاطمه ؟
احلام : بصي معني وحده مكبوسه يعني وحده كان عندها ظروف وجيت زياره ليكي وانتي عروسه لسه تقوم تكبسك احنا بقا بنفك الكبسه دي ؟
مروه بتفكير : طيب ازاي الكبسه دي بتتفك ؟
احلام : بصي هنجيب حلة فيها مايه مقروء عليها قرآن وهنجيب عواقه حديد ونسخنها علي النار اووي ونحط العواقه سخنه في قلب المايه المقروء عليها وبعدين في خرز مبارك كدا هيتحط في الميه وتعدي عليه سبع مرات رايح جاي وقبل ما جوزك يقرب منك تستحمي من المايه دي وانشاء الله خير
مروه بستغراب : معقول هحمل من الجهل دا عواقة ايه وماية ايه يا يماا احلام دا او جمال عرف هيموتني فيهاا
احلام : وايه اللي هيعرف جمال انا هروح اجيب الخرز من الحجه فاطمه واجي نعملك فك الكبسه دي اهو نجرب مش هنخسر حاجه كملي غسيل لما اكلم اسراء واجي
” طلعت احلام من المطبخ ومروه فضلت تفكر في كلامها هي فعلا ممكن تكون مكبوسه ؟ بس مين اللي كبسها ؟ ويتري يقصد ولا لاء ؟ طيب جمال لما يعرف انها عملت كدا من وراه هيعمل ايه ؟ ولو قالتله مش هيسكت ليها ؟ ”
مروه كملت غسيل : انا هسيبها علي الله ما هو ولا راضي يروح لدكتور ولا راضي اعمل حاجه يبقي هعمل من وراه وخلاص
……………………………….
” في منزل عيلة الجبراني وخصوصاً في شقة فؤاد ”
كنز كانت نايمه قامت علي رنت فونها بصيق فتحت من غير ما تعرف الرقم : الوو ايوا مين ؟
اماندا : زعلانه منك وهفضل مخصماكي علطول يا كنز ؟
كنز قامت بفرح : امااااندا حبيبة قلبي انتي بتكلميني منين؟
اماندا كتمت الصوت وقالت لسليم اللي قاعد جنبها : اقولهاا ايه ؟
سليم : قولي احنا في اجازه وانك عوزه تشوفيها ضروري ؟
اماندا فتحت الكتم : انا في مصر نزلنا اجازه الاسبوع اللي فات وعوزه اشوفك علشان انتي وحشتيني اووي
كنز : عيوني انتي اللي وحشتيني اووي نتقابل بليل في المول الصفااا اوكي
اماندا بفرحه : حاااضر ” وقفلت ” اخيراا هشوفهاا
سليم في نفسه : لما نشووف اخريتها معاكي يا ست كنز يالي شغله بالي بقالك سنتين انتيي ؟
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت العدو ) اسم الرواية