رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات
رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل الرابع 4
” صباح تاني يوم ليلي ومصطفي تقريبا مش قادرين يفتحو عينهم من قلة النوم والبهدله اللي شافوها في اليوم دا نزلو الصبح فطرو مع العيله وقعدو في المندره ”
مصطفي : غالب عندي مؤتمر يوم الخميس الجاي تقريبا في القاهره الشغل كله هيبقي تحت ايدك
غالب : متقلقش يا ديشااا في ايد امينه يا باشا
” ليلي وكنز وبسمله قعده في والبنات بيتكلمو في التعامل مع الحيوانات ”
ليلي : في جروب عارض كورس يوم الخميس في المنصوره هيجي دكتور بيطري كبير متعود علي التعامل مع كل الحيوانات وهيعلم البنات اللي غاويه الخيل بس عدد محدد هعرف مصطفي وهروح بس لازم اروح
بسمله : جووزك انتي اللي هيوافق والنبي اتنيلي يا ليلي دا لو طايل يحبسك هيعملهاا
ليلي : والله بكلمك بجد انا هروح القرص دا حتي لو حكمت من ورا مصطفي انا همووت واتعلم ازاي اتعامل مع الخيل من غير خوف بس هعمل اللي علياا وهعرف مصطفي بس لما نروح
” كنز قعده بتاكل في ضوافرها بضيق ومستغربه ليه سليم متصلش عاتبها انها مراحتش امبارح “
كنز : ممكن اكون مش مهمه عنده اصلا ولا في دماغه انا شاغله نفسي بيه ليه انااا
ليلي بصت لبسمله : البت اتجننت رسمي نقولها روحي يا كنز تقولك لاء لازم اكون صعبة المنال بلا خيبه عليكي هتضيعي شاب زي الورده من ايدك
ليلي : انا زهقت منها ومن دماغها تعمل اللي هي عوزاه بقا
مصطفي بص لليلي : ليلي يلا احنااا بقا
ليلي قامت وقفت : حاضرر
فاطمه جابت شنطه كبيره فيها طلبات ليلي : حطي السمنه في قالب بلاستك وحطيها في التلاجه مش الفريزر يا نن عيني
ليلي حضنتها : متحرمش منك يا حبيبة قلبي ياارب ” واخدت الشطه وسلمو علي العيله كلهم ومشيو ”
” في عربية مصطفي ”
مصطفي : ليلو عندي مؤتمر بعد بكرا في القاهره احتمال ابات وبنسبه كبيره اجي
ليلي : تيجي بسلامه يا حبيبي ” وكملت بتوتر ” انا كنت عوزه اقولك علي حاجه كدا ؟
مصطفي بصلها : قولي سامعك ؟
ليلي : بصراحه في كورس تدريب التعامل مع الخيل والحيوانات وانا عوزه اروح اتدرب ؟
” مصطفي سكت ومتكلمش ولا حرف ودا قلق ليلي ”
ليلي بتلطيف الجو : السكووت علامة الرضاا
مصطفي : لاء بالعكس احيانا السكوت بيكون قفل باب خناقه كبيره ملهاش تلاتين لازمه تلقائي بسكت لأن حقيقي مبحبش جو الخناق
ليلي : يا مصطفي انت تكره ان مراتك تكون عوزه تتعلم حجات جديده ؟
مصطفي : مراتي انا عاوزها جاهله انا عاوز مراتي لما ارجع مطحوون من شغلي تيجي تحضني وتهون عليا تعب اليوم عاوز ارجع اللاقيها نجفه بتنور في البيت مش بتنضف هنا وتعمل هنا اصل طول اليوم كانت مشغوله بحوار ملوش لازمه انا راضي بيها ولا تعرف ولا تعلم انا حبيت ليلي وعارف انها اصغر مني بكتيررر بس عارف انها مش طايشه ولا نكديه وانا عاوزها كدا مش عاوزها تتغير
ليلي : حاضر يا مصطفي
مصطفي : جتك القرف في حلوتك وانتي قمر كداا
” ليلي ابتسمت ليه ولكن هي لسه مازالت بتفكر في القرص ومصممه علي رأيها انها تاخده فكرت في فكره في دماغها وسكتت ”
مصطفي مسك اديها وباسها برقه : مبحبش الدماغ الحلوه دي تسرح ولا تفكر في حاجه غيري عاوزها ديما معايا وبس ممكن ولا لاء ؟
ليلي ببتسامه : الدماغ دي مبتقكرش غير فيك اصلا ومش مسموح ليها تفكر في حاجه غيرك ” وقربت من خده وباسته برقه وسندت علي كتفه ”
…………………………………..
” في بيت عيلة الحبايبه ”
” مروه وقفه في شقة احلام وبيعملو فك الكبسه ومروه وقفه مستغربه وقلقانه ”
مروه : ماما احلام يعني الحجات الغريبه اللي بنعملها دي معقول هتخليني احمل ؟
احلام وهي بتسخن العواقه علي النار : مفيش حاجه اسمها هتخليني احمل دي حاجه بتاعت ربنا احنا بنحاول ممكن اه وممكن لاء وفي الحالتين اهو جربنا
مروه بقلق : افرض محملتش بعديهاا يبقي كل اللي عملته ملوش لازمه صح ؟
احلام : انتي مستعجله علي الحمل اووي ليه كدا كنتي عيشي شويه مع جوزك اتبسطي واتمتعي شويه
مروه بضيق : يوووه انتي هتكلمي زي جمال يا ماما احلام انا عوزه اخلف عوزه يكون عندي عيل ايه المشكله في كدا يناااس
احلام : ولا مشكله ولا حاجه بس انتي لسه متجوزه من شهور يعني مفيش حاجه تقلق ولا تخوف
مروه بتوهان : ازاي بس دا في بنات بتحمل من اول ليله يا ماما اشمعناا انا طيب المشكله مني ولا من جمال ولو كانت مني جمال هيعمل معاياا اييه هيتجوز عليا صح
احلام بصدمه من تفكيرها : يخربيتك علي بيت تفكيرك ايييه اللي انتي بتقوليه دا يا مروه دا جمال روحه فيكي دا الرجاله بتبقي متلهفه علي العيال وجوزك متلهف عليكي
مروه بضيق : اعمل ايه يا ماما امي قرفاني وكل شويه تقولي جوزك فيه حاجه تقلقني وترعبني ؟
احلام بستغراب : دا ايه دا دا الام هي اللي بتبقي تقول لبنتها عيشي واحمدي ربنا لما ربنا يرزقك بالي نفسك فيه متزعليش من كلامي بس امك مش عوزالك الخير كدا مدام عرفه ان الموضوع بيضايقك المفروض تسكت ومتتكلمش فيه
مروه : اهوووو دا اللي حصل وعماله اقولها حاضر وطيب واتكلم مع جمال عكسه وبتنقل بين الاتنين شبه الحيه
احلام : قومي بس نفك الكبسه دي ونعد نتكلم براحتناا قومي ” وقامت وبدؤ يعملوو فك الكبسه ”
…………………………………..
” في مول الصفات سليم واقف لابس بنطالون ابيض وقميص مخطط ابيض في اسود وجزمه سودا وساعه فضي اللون ونضاره سودا وشكله شييك اووي وماسك اماندا في ايده ”
اماندا بزهق : بابا احنا وقفين جنب العربيه لييه تعالي دخلني عند الالعاب لحد ما كنز توصل
سليم : اصبري يا قلب بابا اول ما توصل هخليكي تسلمي عليها وتروحي تلعبي براحتك
اماندا بصت علي الطريق وقالت بفرحه : اهييي كنز وصلتتت
” سليم بص وراه ونزل النضاره شويه وبص عليها وهي جايا باين عليها التوتر والكسوف كانت لابسه دريس ازرق تحته قميص ابيض وهيلز ابيض عالي وطرحه بيضه وشكلهااا شيك اووي ”
اماندا سابت سليم وجريت عليها بسرعه وكنز اشتالتها في حضنها : وحشتيني يا كنزز
كنز : روح كنز وقلبهااا اللي وحشتها اووي ” وراحت عند سليم مدت اديها ” ازيك يا استاذ سليم اخبارك ايه
سليم ببتسامه : بخير الحمدالله انتي اخبارك اييه ؟
كنز ببتسامه : الحمدالله كويسه ومتوتره وخايفه وحشه ان الناس كلهاا بتبص عليا بتقولي البت دي خارجه من ورا اهلها تقابلك
سليم : علي فكره كان في ايدك ان عادي جدا يقولو البت دي خارجه مع جوزها يوم اجازته فسحهه ؟
كنز : وافرض البنت دي عوزه حد يحبها مش يتجوزاها انه يكمل نص دينه وخلاص ؟
سليم بستنكار : وانتي مين قالك انه مش بيحبهاا لعلمك بقاا دي خطفت قلبه من اول نظره واول كلمه دا نام بيحلم بيها دا راح حج والدعوه الوحيده اللي اتمناها ان ربنا يجمعه بيهااا
كنز بصدمه من كلامه : هي مين داا ؟
سليم ابتسم : البنت مااالك ؟ ” ومسك ايد اماندا ومشي ”
كنز فضلت وقفه مكانها تستوعب الكلام عليها ولا علي مين ولا في ايه وهي بصه عليه وهو ماشي راحت جريت وقفت قدامه : سلييم انا زهقت خليك جد واتكلم وقول ؟
سليم ببتسامه : اقول ايه ؟
كنز بلخبطه : قول اي حاجه ؟ قول الكلام اللي قولته دا كنت تقصد بيه مين ؟
سليم : كنت اقصد البنت ؟
كنز بغيظ : بنتت ميين يعني ؟
سليم بتنهيده : بنت اسمها كنز مشقلبه قلبي وحياتي كداا ومغلبااني من يووم معرفتهااا
كنز رفعت حواجبها بتوهان وقالت : كنز مينن ..؟
سليم مسك اديها : هو فيه كنز غيرك هنااا
كنز بتوهان : هاااااا
سليم ببتسامه عاشق : انا طلبت منك قبل كدا تتجوزيني علشان كنت مُعجب فقط لكن حاليا بطلب منك تتجوزيني وانا مُغرم بيكي بجد تقبليني زوج ليكي يا كنز ؟!
كنز دموعهاا نزلت من الفرحه والكسوف : انا مش عرفه ارد عليك اقولك ايييه يا سليم ؟
سليم ساب اديها وبعد شويه فكرها بتعيط مش عوزاه : لاء متقوليش الانسان ملوش حكم علي قلبه يا كنز ووو
كنز حطت اديها علي شفايفه : اسكتت بقاا قلب اييه دا انا مش مُغرمه بيك دا انا دايبه حتي في حرووف اسمك
سليم ابتسم من قلبه بجد : احضنك طيب ولا اعمل معااكي اييه يشيخهه
كنز مسكت ايد اماندا اللي مش فاهمه حاجه ومشيت بتكبر : تحضن اييه يا باباا بعد كتب الكتاااب اتلم كدااا وتعالي اكلني علشان جعاانه
سليم بضحك : وخده بنتي ورايحه فيين بس ؟
كنز بصتله : ما هي هتبقي بنتي انا كمان يعني اخدها مكان ما انا عوزه صح يا مانجااا
اماندا بفرحه : بقااا عندي ماما زي العيااال اخيرااا
كنز فتحت شنطتها وطلعت كيس كبير في توك كتيرر اول : ودول اول هديه من ماما لأجمل بنوته في الدنياا كلهااا
اماندا حضنت كنز بحب : انا بحبك اووي وعمري ما هزعلك ولا هعمل دوشه ليكي بس تخليكي معايا علطول
كنز : وانا اوعدك ان في اقرب وقت هتنامي في حضني
سليم جيه جنبها وهمس في ودنها : وانتي في حضني ” واشتال اماندا ومشي قبل ردة فعلهااا ”
” وهي وقفت مكانها مصدمه من كلمته بس جواها مبتسم وفرحانه ”
…………………………..
” في شقة غالب ”
” غالب كان نايم شويه الضهر من الحر وبسمله في المطبخ بتغسل المواعين وبتكلم ليلي و مروه مكالمه جماعيه ”
بسمله : اكبس علي نفسه لحد ما يوافق ؟
مروه : لاء بلاش كبس علي النفس احنا عوزين نصيف مش نقتلهم ليلي انتي هتقنعي مصطفي ازااي ؟
ليلي : والله انا هدلع جوزي وههشتكه وهروق عليه وافتحه في الموضوع علطول
بسمله : الساااافله طوول عمرك تمووتي في السفاله
ليلي : مدام السفاله مع مصطفي عادشي انا موافقه اتسافل
بسمله : شوفي البت انا حسه ان لما مصطفي بيكون عاوز يقرب منك يا ليلي مش بيحتاج مجهود هو بيلاقيكي جاهزه علطول
ليلي : جووووزي لو انا مدلعتووش ميين يدلعهه اسيبه لما حربايه تانيه تيجي تاخد مكاني
مروه : البت دي تمام والله العظيم تمام وهي الوحيده فينا اللي جوزهاا هيوافق انهم يروحو واحنا هنفضل
بسمله بتفكير : يعني ايييه ندلعه ؟
مروه بتأكيد : ندلعهه هو الراجل اييه غير شويه احساس ومشاااعر
ليلي : باااي بقااا علشان اروح انيم سلمي ” وقفلوو التلاته ”
بسمله وقفت وحطه اديها في وسطهاا بتفكير : طب والعمل ادلع غالب ازااي دا شغل السهوكه مبجيش معاه وش بس التجربهه مطلوبه بردوو ” ودخلت علي اوضة النوم براحه جابت قميص نوم بنفسجي واخدت البرفان وكل اللي هتحتاجه وطلعت برا براحه لبست وجهزت نفسها واطمنت علي عمر
اللي نايم ودخلت علي الاوضه ”
بسمله بهمس لغالب : حبيبي غالب ؟
غالب وهو نايم : مفيش فلوس ارتاحي واطفي النور وسيبيني اتخمد ؟
بسمله بغيظ وهمس : ادلع في دااا اييه والنبي دا ميدلعش دا يترزع في وشه وخلااص ” وثالت بصوت عالي ” مش عوزه فلوس علي فكره ؟
غالب : امال بتتسهوكي ليه كداا فيي اييه ؟
بسمله ضربته في كتفه : هوو الدلع والاهتمام اسمهم سهوكه … عارف يا غالب انا نفسي في اييه بجد ؟
غالب وهو مغمض : امممم نفسك في ايه يماا
بسمله : نفسي نروح البحر ايي مكان انشالله دمياط الجديده حتي او راس البرر المهم اخرج من الجو الحار داا
غالب قام واتعدل : اولا الجوو الحر الاوووي داا مع الميه هتتسلقي وهتتبهدلي ؟
بسمله برجاء : بالله عليك انا عوزه اشتوي مش اتسلق بس وديني البحر عوزه اشوووف الميه وحشتني ياجدع
غالب وهو بيتاوب : املي البانيو ونامي فيه بسيطه اهي ؟
بسمله بصتله : يا غااالب متهزرش بقاااا
غالب بضيق : بسمله انتي اللي متهزريش بخر ايه وابنك اللي عنده 6 شهور دا يروح فين ومين ياخد باله منه وشغلي اللي مش قادر اخلصه دا مين يقف مكاني وانا مش هخليكي تنزلي البحر العدوم تلصق علي جسمك وتطلعي تقولي يا حلوو اتفرج ميتين دي شغلانه طلعي حوار المصيف دا من دماغك غلشان حوار ميت بنسبالي
بسمله : طب فكر شويه ؟
غالب مسح وشه بضيق : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم هتسبيني اتخمد ولا انزل انام عند امي
بسمله بغيظ : ناااام يا غااالب والله خساره فيك القميص اللي لبسته ؟
غالب ادرك انها لابسه قميص ومتشيكه بصلها شويه بعدين اتكلم : وانتي مفكره ان انا بكدا هضعف و هقتنع ؟
بسمله بتوتر : لاء انا لبست عادي مش علشان تقتنع ولا حاجه
غالب بصلها : طب اطلعي يا بسمله علشان انا تعبان ومش قادر ” واتغطي بغضب وضيق منهاا ومن تصرفاتها ”
……………………………….
” في شقة مصطفي ”
” بسمله بعتت وقالت ان الموضوع فشل وغالب زعلان ليلي قالت مش هتتكلم مع مصطقي خلاص في الحوار ودخلت علي الاوضه لقيته بيجهز هدومه ”
ليلي : مصطفي انت بتجهز هدومك لييه دلوقتي ؟
مصطفي شاور علي ودنه ان بيتكلم في السماعه : طيب تمام كدا حلوو العدد في الاول كان كتير جداا حاليا معقول …. ساعة زمن وهكون عندكم انشاء الله ” وقفل ” بتقولي اييه يا ليلوو
ليلي : بقولك بتجهز هدومك من دلوقتي لييه ؟
مصطفي مسك اديها : المؤتمر معاده اتغير ولازم اروح دلوقتي وهاجي بكرا بليل عوزك تخدي بالك من نفسك ومن سلمي لو الجرس رن متنزليش تشوفي مين وانا مش هتأخر عوزاني اخدك اوديكس عند ابويا تباتي هناك مفيش مشكله
ليلي بضيق : يعني هنام من غيرك النهارده انا مش هروح مكان هفضل في الشقه هنا لحد ما ترجع
مصطفي اخد الفون من سلمي اللي مسكت فيه اووي : عاوز فييه شااحن مش عوزه يخلص هاتي فونك يا ليلي اديهولها
” ليلي اديته الفون فضلت تجهز الشنطه مع مصطفي وقالت في نفسها احسن وقت لما مصطفي يمشي انزل اروح القرص وهو ولا هيعرف ولا هيحس
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت العدو ) اسم الرواية