Ads by Google X

رواية خادمة قلبي (3) الفصل العاشر 10 - بقلم زهرة عصام

الصفحة الرئيسية

  رواية خادمة قلبي كاملة بقلم زهرة عصام عبر مدونة دليل الروايات

رواية خادمة قلبي (3) الفصل العاشر 10

  
– حلو أوي كدا يا رهف نستعد بقي للخطوة الجاية وأنا كفيلة بيهم ألا البت منه راحت فين ؟
– رهف بصت ليها و قالت بحزن مصنتع :-
جالها حاجه اكتئاب بعد ما شافت وليد بيبصص لحته الصاروخ المستورد اللي مالك كان جايبة يعاند بيه ملك
– منال مسكت شبشبها و قالت و هي بتحدته عليها :-
أنا لية حساكي فرحانه باللي حصل ، و بعدين عجباكي البت أوي يختي اومال لية عملتي منها شاورما ؟
رهف مسكت الشبشب و اديته لـ منال و هي بتقول:-
معلش يا منال أنا أقول عليها حلوة أه مهي دي الحقيقة لكن اللي يخصني و اللي حاطة عيني عليه يبص عليها كان لازم أعمل منها كدا عشان يعرف الفرق ، و بعدين يعيني منه كانت ضعيفة و مش هقدر تاخد حقها فقولت أضحي و اساعدها تاخد حقها من الصاروخ الأرض جو دا
منال بصتلها بقرف و قالت:-
كله فوتوشوب و سيلكون لكن بناتي جمالهم رباني ، هنعمل اية في الرجالة دي ميملاش عينهم غير التراب حاجة في منتهي قلة الأدب
– آه والله يا منال يختي الراجل يبقي معاه حته قمر ، عسولة كدا تمشي على الأرض تتهز من جمالها و يروح يخونها مع شوقية شخلع اللي كل حاجة فيها نفخ
منال بخبث :-
طب قومي نامي يا حبيبتي بكرة قدامنا يوم طويل و ابقي قولي لـ ملك متروحش الشغل و تقعد جنب ست المكتئبة اللي جوه دي و تهديها أنا مش عاوزة تصرف أهبل يضيع حقها بنتي وأنا عرفاها دبش و ابقي عرفي الغبية اللي إسمها ملك برضوا عشان لما مخها بيقفل بتعمل مشاكل
رهف بغلب :-
اية يا منال كنتي بترضعيهم اية يختي عشان الاتنين يطلعوا أغلبية كدا ؟
منال بسخرية:-
كونفلكش يعنيا و نفس النوع اللي انتي كنتي بترضعي منه
– اية يا منال هو الواحد ميعرفش يهزر معاكي ولا اية ؟
– لا متهزريش عشان دا مش وقت هزار قدمنا حاجات كتير بكرة عشان المواجهة هتكون حادة جدا يا رهف ، أنا عاوزة كل حاجة ترجع زي ما كانت اي أم مش هتتمني خراب بيوت بناتها بالعكس دي هتحاول ترمرم البيت معاهم عشان يقف على رجله ، أنا بس عاوزة أعلم مالك و وليد درس إنهم مهما كان ميتخلوش عنهم تاني ولا حتي عنيهم تبص على غيرهم ، الاغبية بيحبوا بعض بس مش عارفين يديروا الحب دا
مالك واحد قاله كلمتين جه اتنرفز و دي حاجه ضد طبيعته و طلق البت و كان هيسقطها
و التاني مجرد ما شاف واحدة هشك بشك قالعة أكتر ما لابسة ريل عليها زي العيل الصغير
لازم اعرفهم إزاي يشيلوا مسئولية و إزاي يمشوا بيتهم و أهم حاجة كل دا يبقي بعيد عني أنا معنتش قادرة إنتي عارفة الضغط مبهدلني
رهف طبطبت علي كتفها و قالت:-
متقلقيش يا منال كل حاجة هتبقي كويسة و هيرجوا لبعض و ترجعوا عيله في بعضكم من تاني
منال طبطبت عليها و قالت:-
الواد حازم محظوظ بيكي يا رهف ، هو طيب و أهبل في نفسه سيبك من الشويتين اللي بيعملهم دول دا غلبان أوي
رهف هزت راسها بنعم و حضنت منال و قالت:-
أد اية إنتي شخص كويس وأنا فخورة بيكي و مستنية أعرف هتعملي اية بكرة
منال بشرود :-
متقلقيش كلها سواد الليل و كل حاجة هترجع لـ أصلها
……….
تاني يوم الصبح الكُل صحي من النوم و ملك بصت لـ منال و قالت:-
عرفت إن البشوات جايين النهاردة ، و شكلك يا منال مخططة لحاجة و ناوية تاكينا الكفتة
منال بضحك:-
كفته اية يا هبلة يا بنت الهبلة اللي عاوزة تاكليها إحنا لاقيين ناكل
لحظة بت اوعي تكوني بتتوحمي
– مش عارفه يا منال والله بس شامة رحيتها من الصبح في متاخيري لحظة كدا
منال بسرعة:-
لا متهرشيش ، هرشت بنت منال الواد هيطلع ليه صابع كفته في دراعة
ملك بلا مبالاة:-
ما يطلع يا منال هو بنت هخاف عليها دا ولد و بعدين هتبقي مستغطية تحت الهدوم
منال بصت ليها بقرف و قالت:-
طب يختي ادخلي شوفي الموكوسة اللي لسة نايمة دي ، أنا مش عارفه اية كل النوم دا
رهف بشقاوة :-
لا يا منولة إنتي روحي اعملي للبت دي الكفتة و سبينا ندخل نصحيها
– كفتته اية اللي أعملها دا اية الحزن دا يا ربي هفضل شايلة الهم لحد امتي رجعوها لجوزها خليني استريح شوية بقي .
رهف و ملك دخلوا الاوضة عند منه و بصوا عليها لقوها في سابع نومة
و ملك لاحظت أثر دموع على وشها فشهقت و قالت:-
يلهوي هي بتعيط لية ، يعيني عليكي يا منه نايمة بتعيط و محدش أخد باله منها
– هتلقيها زعلانة على اللي عمله وليد معاها عشان بص للبت الصاروخ أرض جو دي
ملك بحسرة :-
هي من جهت صاروخ فهي صاروخ لكن إحنا أحلي يا بنتي
– بكرشك دا ، اه يختي داري داري
المهم تعالي نـصحي البت دي
ملك هزت منه و قعدت حوالي عشر دقائق تصحي فيها
منه قامت من النوم ساكته خالص و مش بتبص لحد
ملك باستغراب:-
في اية يا منه مالك دا انتي المفروض تكوني فرحانه
منه بصت ليها و قالت:-
فرحانه ؟ هو طلاقي حاجة تفرح يا ملك ؟
ملك بصت لـ رهف و قالت:-
لا لحظة كدا!!
طلاق اية معلش مين اللي اطلق ، إنتي هبلة يا بت ولا لسة نايمة؟
منه بحزن :-
إنتي بتحاولي تخبي الموضوع عشان نفسيتي ، متقلقيش عليا يا ملك أنا يومين و هستوعب كل حاجة ، أهم حاجة إنتي حاولي ترجعي لـ مالك متعمليش زي أنا و وليد وصلنا لـ طريق سد خلاص مش هينفع نرجع لبعض تاني بعد اللي حصل
رهف بصت ليها بقرف و قالت:-
ما تبطلي دراما يا بت انتي بقي قولنا كل حاجة هتتحل النهاردة ، المهم متتصرفيش من دماغك ولا ترمي دبش من اللي بيتحدف دا
منه بزعيق:-
إنتوا عاوزين تجننوني بقولكم خلاص كل واحد راح لحاله وبقيت مطلقة أنا أطلقت وليد طلقني ،
لحظة !! إزاي كل حاجة هتتحل النهاردة ؟ و إزاي هما جايين النهاردة هما مش كانوا هنا امبارح و حصلت خناقة كبيرة كدا و وليد طلقني دا حتي مدير ملك اللي اسمه فادي كان موجود
ملك هزت راسها ببلاهه و قالت:-

بس المدير بتاعي اسمه حسين يا منه مش فادي
رهف ضحكت بصوت عالي و قالت:-
صباح الفل يا ست الكل قومي كدا خدي دوش و روقي أعصابك اللي بايظة دي و يلا عشان منال خلصت الكفتة
منه لسة مش مستوعبة و مقتنعة اقتناع تام إن وليد طلقها فبصت ليهم و عيونها ملت دموع و قالت:-
يعني وليد مطلقنيش ، يعني مفيش خناقة من الأساس
ملك حضنتها و قالت:-
متقلقيش كل حاجة هتكون تمام اوي أشوف دموعك دي تاني إنتي فاهمة إنتي اللي معاكي حق مش هو
منه بصت ليهم و هزت راسها بعد ما فرحت من جواها إن كل دا طلع حلم و مش حقيقية
…….
حازم واقف قدام المراية بيغني
سجل يا تاريخ كدا سجل هودع حيات السنجل النهاردة
بص لـ مالك و قال:-
ما تفرحلي يا جدع و تقوم تغني معايا كدا
مالك بصله بقرف و قال:-
والله إنت فايق و رايق وأنا بقي مش فايقلك سبني باللي أنا فيه مش كفاية خدتنا على خوانا و مخلينا نروح من غير حتي ما نحضر كلام يتقال في المواقف اللي زي دي
– مواقف زي دي اية يا مالك اومال لو مكنتش اتحطيت في الموقف دا مرتين قبل كدا كان اية حصل اخلص البس الله يسترك مش عاوزين نتأخر وانا حاسس رهف أصلا بتتلكك
بص حوليه و قال:-
اومال فين وليد مش هيجي معانا ولا اية أنا مش عارف اي دا اومال لو مكنتش منبه عليه من امبارح و مفكرة الصبح ، ينوبك ثواب يا مالك روح استعجله على ما اخلص لبس و أحط البرفيوم الخصوصي بتاعي
مالك نفخ من برود حازم و سابه و مشي ، و حازم بص عليه و قال:-
الله وأنا عملت اية لكن دا مالهم مش فارحنين كدا لية ، والله يا واد يا حازم ليك الجنه إنك مستحملهم ، لا و كمان كنت فرحان ليهم في جوازتهم ، يلا مش مهم هخليني أنا الكبير
مالك دخل على وليد اوصته لقاه قاعد سرحان راح جنبه و طرقع ايده قدام عينيه و قال:-
في اية مالك و لية لسة مجهزتش ؟
وليد أخد نفس عميق و قال:-
مش هاجي معاكم يا مالك
مالك بصله و عقد حواجبه و قال:-
نعم انت قصدك اية بـ مش هاجي معاكم دي ؟
وليد بتنهيدة:-
يعني منه دلوقتي مش هتبقي طايقة تسمع مني كلمه واحده ، حتي منال زمانها عملت الشويتين بتوعها و قعد تعيد و تزيد في اللي حصل و انتوا اللي اختارتوا يبقي محدش يجي يعيطلي و يقولي عملوا فيا و البت أصلا شايطة فـ بعد الكلمتين دول هتشيط أكتر

مالك بص ليه و نفخ بضيق و قال:-
غلط أكبر غلط كمان ، لازم تواجه مش تكش لورا ، يعني حتي زي ما بتقول إن منه دلوقتي مضايقة و شايطة لازم يكون عندك طاقة تستحمل الشاحنات السلبية اللي هتندفع منها مهما علمت عارف لية ؟
وليد بصله و مالك كمل كلامة :-
عشان إنت غلطان يا وليد غلطت لما بصيت لواحده تانية و مراتك واقفة إنت كدا محترمتهاش في وجودها اومال من وراها هتعمل اية
منه دلوقتي زمان جه في دماغها إنك بتخونها من زمان في السر و دلوقتي ربنا كشفك قدمها و بتخونها علني و قدمها كمان يعني إنت مش باقي على حاجه بينكم
وليد عقد حواجبه و قال:-
بس أنا مش قصدي كدا يا مالك وإنت عارف أنا بحب منه و مقدرش في يوم أعيش من غيرها اينعم أنا بعترف إني غلطان و إني بتاع بنات و ببص عليهم و بريل زي الاهبل بس دا أخري والله و طبع فيا مش عارف اغيره حاولت كتير بس مش عارف أغيره غصب عني
– أنا عارف دا و عارف إن دا مش قصدك لكن منه عارفه ؟ منال عارفه ؟ الناس اللي بره عارفة ؟
تقدر تقولى لو منه سامحتك و رجعت ليك هتبص لينا تاني إزاي ؟
لو كان ناس كتير مثلا موجودة و شافوا اللي حصل دا هيبصوا ليها ازي ؟
أفهم يا وليد إن الحياة الزوجية محتاجه إنك تضحي بحاجات كتير أوي و محتاج إنك تتغير كمان عشان اللي بينكم مش مجرد قصة انكتب لا اللي بينكم أكبر من كدا بكتير اللي بينكم حياة حياة تستاهل إنكم تعشوها كويس من غير ما حد فيكم يجرح التاني
مالك قام وقف و قال:-
قوم يلا قوم البس و رجع مراتك و إبنك لحضنك من تاني بس قبل ما ترجعهم قرر من جواك إنك هتتغير !! هتتغير للأحسن عشانك قبل منهم ، إبنك حقه إني يوعي على الدنيا بين أب و أم متافهيمن و بيحترموا بعض
مالك خرج بعد ما رمي الكورة في ملعب وليد و نصحه يعمل اية
” احيانا و وسط ظلمة كبيرة ، وسطت اضطرابات نحتاج إلي من يمسك بأيدينا ، من يُرشدنا الصواب حتي لو بكلمه ، من يظهر لنا الأمور بطريقة مفهومة”
زهرة عصام
دخل على حازم عشان يشوفه بيعمل اية لقاه قاعدة ماسك موبايله و بيعمل وضعيات تصوير مضحكة بص عليه و هو رأسه بنفي بمعني لا فائدة
قعد على أول كرسي و قاله:-
و بعدين ؟
حازم بص ليه و قال:-
و بعدين دي أنا اللي المفروض اقولهالك يا مالك ؟ هتعمل اية عشان ترجع مراتك و بنتك ؟ مراتك حامل و خد بالك محتاجلك أوي
اينعم ملك عنيده و مش هتصرح بده بس هي من جواها بتتمني إنك تعمل كل حاجة عشان ترجعلك
مالك رفع حاجبة و قال:-
هي قالتلك حاجة ؟
– لا مقالتش حاجة و من أمتي و ملك بتتكلم عن اللي يزعلها يا مالك ، دي لو بتموو.ووت كدا مش هتقول حاجة وأنا عارف وإنت عارف كدا ، يمكن ردود فعلهم العنيفه شوية هي اللي بتخرج بيها الطاقة السلبية اللي جواها ، و دا شئ إنت عارفة من أول جوازكم علفكرة بس شكلك نسيت و محتاج اللي يفكرك
– وإنت بقي اللي هتفكرني ؟
حازم بص ليه و ابتسم و قال :-
أه يا مالك أنا اللي هفكرك و دا مش عيب علي فكرة ، مش عيب إني لما أشوف أخويا الكبير بيعمل حاجه هتبوظ حياته أكتر مهي بايظة إني أنبه ، اينعم أنا أصغر منك بس اسمع كلامي للآخر
ملك بتحبك و إنت بتحبها يمكن هي غلطت و الكل عارف دا و يمكن ردود افعاها عنيفة و أوفر مش هنكر لكن طيبة و غلبانة ، مفيش حد فينا كامل كل واحد فيه حاجه ناقصه ، يمكن حيات ملك هي اللي أجبرتها تكون كدا ، و من رأي إنها تكون كدا احسن ما تكون ضعيفة ، إحنا عايشين وسط أقذر غابة إنسانية في تاريخ البشرية ، غابة القوي فيها بيدوس على الضعيف با.وسخ جذمة ، فخليها قوية يا مالك قوية تعرف تأخذ حقها من بوق الأسد
هتكون مبسوط مثلا إن كانت البنت الكيوت اللي بتتحامي في راجلها و تتعر.ض للاغتصا.ب ؟
خد بالك اللي زي منال و عيالها دول مش بيهمهم حاجة عشان كدا الناس بتعملهم ألف حساب
زمان كان في حاجة إسمها فتوات
” فـ يا مالك افضل أنها تكون الجانب القوي احسن ما تبقي الجانب الضعيف ، تكون الفتوة أحسن ما تكون من الطبقة الضعيفة ”
” عزيزي الذكر أتركها أن تكون العنصر القوي ، أن تكون الجانب الأكبر ، أن تكون الفتوة أفضل أن تكون من الطبقات الضعيفة ”
يمكن تشوف إن كلامي كبير شوية أو حتي عاقل بس خد بمقولة
” يوضع سره في أضعف خلقه ”
شوف هتعمل اية عشان ترجعهم يا مالك عشان ولادك قبلكم إنتوا الاتنين عشان يستاهلوا يعيشوا وسط أهلهم مضيعش يوم من حياتك يدونهم يا مالك عشان إنت لوحدك اللي هتخسر
google-playkhamsatmostaqltradent