رواية ملكت الاسد كاملة بقلم فاطمة حسن عبر مدونة دليل الروايات
رواية ملكت الأسد الجزء (3) الفصل السادس عشر 16
مالك بهدوء غريب .تعالي نتفرج ع الاوضه اللي فوق
نور بتوتر.ماشي
مالك ونور طلعوا فوق
نور فضلت تتفرج على الاوضه وهي مبسوطه لحد ما دخلوا اوضه النوم
مالك بهدوء غريب وهو بيبص عليها وهي مديلو ضهرها.عجبك المطعم اللي اخدك في مراد
نور لفت وقالت .اوي
مالك بصلها بنظرات غريبه
نور اتوترت لدقيق لكن كملت .اخوك لطيف اوي وكمان خطيبته
مالك بستغرب.خطيبتو .انتي بتتكلمي عن مين
نور .ايوه زهره .هي قالتي انها بنت خالكم .تعرف انهم حلوين اوي مع بعض
مالك . ثانيه واحده يعني زهره كانت معكم امبارح
نور هزات رأسها بسرعه .ايوه . وبعدين كلمت بتوتر لأنها افتكرت أنه زعل أنها رحت مع مراد .أنا مكنتش عايزه اروح لكن مستر مراد اصر عليا وقولت عادي طالما زهره موجوده يعني
مالك بجمود .يلا نمشي
نور .بس في اوض…
مالك قطعها .يلا ينور
مالك نزل هو ونور وركبوا العربية وطلعوا
مالك فضل طول الطريق ساكته ونور كانت تبص عليه من وقت لتاني
….
عند لين اول ما خرجت انصدمت لما لاقت اهلها
لين جريت عليهم وحضنت وفضلت تعيط
امال وهي بتحضنها اكتر. وحشتني وحشتني ي ضنايا
ادم كان بيبص عليهم بهدوء ورح دخل جوا
لين دخلت فى حضن محمد وفضلت تعيط اكتر
محمد بدموع .أنا السبب أنا السبب
لين حاولت تبطل عياط.متقولش كدا ي بابا .اطمن أنا بخير
ف الوقت دا خرج ادم مع العصير وقال ببرود .العصير اتفضلوا
كلهم بصوا عليه وخصوصا لين اللي بصت عليه بقرف وحقد
……..
عند مالك كانوا وصلوا عند بيت نور
نور رحت تنزل بحزن لكن مالك مسكها من أيدها وقال بنفعال .نور ممكن متروحيش مع اي حد مهما كان اي مكان مغلق حتي لو اي الأسباب
نور رحت ترد .أنا
مالك قطعها وقال .حتي الإماكن العامه بردك لازم تكوني عارفه الشخص دا كويس
نور قالت بسرعه . أنا مش صغيره وعارفه الكلام دا كويس .
مالك .امال جيتي معكي ليه
نور اتكسفت وقالت بتوتر . علشان انت أستاذ مالك
ورحت تنزل رح مالك قال بسرعه .بس . بس علشان مديرك
نور بصتلو بكسوف ونزلت بسرعه.مالك ضرب الدركسيون بغضب وهو بيقول .كنت هتعمل أي مالك كنت هتعمل اييي
فوق نور دخلت البيت وهيى مبسوطه ورحت مسكت صوره ابوها وامها وقالت . أنا روحت مع مالك بيته . عارفه اللي عملتو غلط ومينفعش بس اعمل اي بحب اكون معااا .تعرف ي بابا مع اننا كنا لوحدنا بس محاولش يقرب مني أو يضايقني زي ما كنت متوقعه. أنا بحبو اي
…..
عند مالك كان وصل العربية بدأ ما كان سايق بغضب وسرعه
واول ما دخل بص ع زهره وقال.زهره عايزك برا .
زهره قامت بستغراب وخرجت وراه .في حاجه
مالك .انتي قولتلي لنور انك خطيبته مراد
زهره اتكسفت ونزلت راسها لتحت سرعه لكن
زهره لنفسها.سوري ي نور لازم اعمل كدا مفهاش حاجه لو جيت سيرتك
مالك رفع رأسها وقال بهدوء .هي كمان قالت انكم حلوين مع بعض وأنا كمان شايف كدا
مالك بسها من راسها بهدوء.متخافيش مراد مش هيعرف حاجه وانا هبلغ نور متتكلمش قدامه
زهره هزات رأسها ودخلت بسرعه ع جوا
كل دا حصل قدام مراد اللي كان واقف بيتكلم بعيد
مراد.معقول مالك وزهره
مراد دخل وهو مستغرب
مالك فضل برا شوي يفكر كان هيعمل اي لحد ما الخدامه طلبت منه يجي علشان الغداء
مالك قعد معهم ع السفره
كلهم بدوا ياكلوا معدا مالك اللي بيلعب في الاكل
اسد .امال ادم فين
مالك بهدوء. عندو شوي صداع وفضل ف الفيلا
اسد هز رأسه بهدوء
حازم بتركيز.مش بتاكل ليه يا حبيبي
مراد بخبثه .اصلا بيحب جديد قال كدا وبعدين بص ع زهره
مالك قام بهدوء .بعد اذنكم مليش نفس
حازم بص ع مراد بضيق وقام وراا
مالك خرج برا يشم هوا وهو حاسس أنه مخنوق
حازم قرب منه .حصل اي مضايقك كدااا
مالك قالو كل حاجه
مالك بغضب من نفسه.انا قرفان من نفسي ومخنوق ومش عارف لو عملت فيما حاجه كان ممكن يحصل أي
حازم بهدوء .طب نفرض أنها كدة.وانها كمان استغلت المواقف وهي اللي قربت كانت هتعمل ايه
مالك…..
حازم ابتسم . عايزها
مالك بضيق .هي بتخليني اعوزها .نظراتها وتصرفاتها كسوفها وسرحانها كل دااا بيخليني افكر فيها.تصور ي جدو دي سحبت الفلوس اللي معها علشان مين يعمل كداا
حازم بهدوء.طب ليه مصر أنها وحشه وطماعه
مالك قام .اغنا منها وكانوا طمعانين اشمعنا هي هتكون مختلفة
حازم بحب .مش لازم علشان مستواها اقل منك تكون طماعنا فيك دا مش شرط .ادي نفسك فرصه مين عارف
حازم رح يدخل رح قال . بمناسبة ملك وندي وروح كانوا في نفس مستوى ورح غمزله ودخل
مالك ابتسم ع جدو
….
عند ادم
وبعد ساعات قرار يخرج بعد ما فضل قاعد جوا لوحده علشان يبسهم براحتهم
اول ما ادم خرج
محمد قام بهدوء .سلام ي حبيبتي
لين مسكت فيه .خليك شوي كمان علشان خاطري
ادم قرب من لين وحط ايده ع وسطها وقربها منه وهو بيبص ع محمد بتحدي. الصراحه أنا كنت غلطان اني خليت لين بعيد عنكم وانا عارف اد اي هي بتحبكم وقلت يعني المشوار بعيد عليكم ف اخدتكم الشقه اللي تحتنا علشان لين تكون معكم علطول
وبعدين طلع المفتاح .اتفضل
محمد بغضب .اي بترشيني فاكر حته شقه هتخليني ابيع بنتي واسكت على اللي حصل
ادم ببراءة مزيفه . ابدا انا كل قصدي انكم يعني تكونوا جانباً
محمد بقرف .مش عايز حاجه منك واطمن بنتي هترجع وهتكون معنا بس ف بيتي
لين اخدت المفتاح بسرعه منه وقربت من محمد وقالت برجاء.علشان خاطري ي بابا تخليك .علشاني أنا
محمد بص ع امال لاقها بتبص عليه هي كمان برجاء ودموع
محمد .أن.انا مش هقدر عن
لين بدموع اكتر .ليه ي بابا .علشاني أنا ثم أكملت بصوت واطي وهي بتقرب منه .فتره ي بابا وهنمشي كلنا سوا علشاني
محمد اخد المفتاح وهو بيهز رأسه بهدوء
ادم .في واحد برا هيعرفكم الشقه
لين كانت رايحه معهم لكن ادم مسكها . خليهم يستريحوا دلوقتي وبكرا افضلي معهم طول اليوم ي حبيبتي
لين بصت عليه بقرف وسحبت دراعها ووداعت اهلها
بعد ما أهل لين مشيوا
ادم قرب منها وقال .شوفتي أن المفاجأة عجبتك وبعدين قرب اكتر .جي دورك
لين رجعت لورا بضيق . انت بتقرب ليه.عايز اي
ادم واقف وقال بخبثه .انا مش هقرب انتي اللي هتقربي ولا نسيتي اتفقنا
لين بحقد.ف احلامك
ادم قرب من الباب .براحتك . وبعدين بص ف الساعه .ف رأيك البوليس هياخد وقت اد اي لحد ما يجي لي واحد معروف زي أصل في ناس اتهمجت ع شقتي
لين بخوف . انت قصدك اي
ادم .قصدي معروف .ابوكي وامك كانوا عندنا وسرقوا مفتاح الشقه ورحوا يسرقوها وهما متأكدين أنها مفهاش حد مش كدا
لين غمضت عينها بغضب .كان لازم اسمع كلام بابا. اكيد كان عارف انك واحد حقير واكيد مش هتعمل حاجه كويسه لله
ادم ابتسم بسماجه .شكرا .مع أن عيب تقولي كدا ع جوزك بس معلش
لين بغضب .عايز اي ي ادم
ادم ابتسم .عايزك. برضكي . اصل مش كل مره هجبرك
لين بغضب.لااا ي ادم .أنا مش طايقك ومش هعمل كدا
ادم بصلها ببرود ورح طلع الفون .الو أنا ادم الفيومي عايز ابلغ عن سرقه شقتي العنوان وقبل ما يكمل كانت لين خطفت الفون وقفلت السكه .
ادم قعد بملل .أنا معنديش وقت
لين برجاء طب مش دلوقتي ارجوك أنا تعبانه
ادم قام وقرب منه وقالو .ماشي ي لين .بس اظن ممكن نرقص
ادم سحبها قبل ما تتكلم وبدوا يرقص
وادم بيقربها ليه اكتر وبعدين رح دفن رأسه ف رقبتها وبدأ يحرك شفايفه ع رقبتها
لين بقرف .بتقدر ازاي تقرب مني وانت عارف اني مش طايقك
ادم رفع رأسه واتكلم بكل دا هدوء .مش مشكلتي انك مش عارفه مصلحتك
لين. مصلحتي مش معك ي آدم افهم بق
ادم بهدوء. انتي اللي مش فاهمه ي لين أنا قدرك
لين نزلت ايد ادم . كفايه أنا تعبت لين دخلت الاوضه وسبتو يبص ف أثرها بشرود
ادم خرج وركب العربية وطلع ع البيت
…
عند انس كان قاعد مضايق خصوصاً أن جوري مجتش المستشفي خالص بعد اللي حصل
انس لي منه بتوتر .ج.جوري
منه بصتلو بسرعه وقالت .مالها ي حبيبي.انت شوفتها
انس.ه.هي بتشتغل ف المستشفي
منه بفرحه .بجد جوري بنت فريده معك .اتكلمت معها .دي لطيفه اوي ي انس
انس بحده.ا.ان.انا مش رايح اخطبها ي ماما .حصل بينا سوا تفاهم كنت عايزك تكلميها مش اكتر
انس طلع ع فوق ومنه كانت مبسوطه ولا كأنها سمعت منه حاجه
ايهاب خرج من المكتب وبص عليها لاقها بتتضحك من غير سبب
ايهاب بستغراب.انتي كويسه
منه قامت بفرحه .جوري شغاله مع انس .وسأل عليها دلوقتي.
ايهاب.واي اللي يفرح ف كداا
منه .اوف عليك يا إيهاب.افهم جوري دي هي اللي هتخرج انس وتخلي يرجع يعيش .صدقني ي ايهاب .جوري هي الحل
ايهاب بحب . منه عارف انك نفسك انس يرجع زي الاول وأنا كمان صدقني بس ارجوكي بلاش تحطي أمل ف جوري لأن انس مستحيل يقبل أنها تقرب منه
منه بصتلو بضيق
…
تاني يوم الصبح
كان مالك وصل الشركه
نور قامت وقالت .صباح الخير ي فندم
مالك بهدوء .صباح النور.جبلي القهوه بتاعتي ع المكتب
نور .تحت امرك
مالك دخل مكتبه وقعد بتعب وبعد شوي دخلت نور بالقهوه
نور .اتفضل ي فندم
مالك .شكرا ي نور اتفضلي انتي
نور خرجت بهدوء
……
عند انس كان ف المستشفي لحد ما لاقه جوري بتعدي من قدامه
جوري كانت بتشوف شغلها بكل هدوء من غير ما تبص عليه حتي
انس قرب منها وقال بتوتر .ا.انا اسف .يعني علشان المره اللي فاتت
جوري بلا مبالاة.محصلش حاجه .بعد اذنك
جوري مشيت وانس كان رايح وراها لكن خبط ف وائل
وائل بوقحه وصوت عالي.م.مش تت.تتخلي بالك
وائل كان بيتكلم زي ما انس ما بيتكلم
انس مشي من غير ما يرد عليه وجوري بصت ع وائل بقرف
وائل قرب منها.جوري
جوري. اي اللي عملتو دا .
وائل بتوتر .انا كنت بهزر عادي
جوري بجمود .هزارك سخيف زيك ي دكتور ومشيت
كل دا حصل وسط مجموعه من الدكاترة
وائل اتحرك بغضب هو كمان
..
عند مالك وبعد ساعات كان وقت البريك
مالك فتح الاب وفضل يبص ع نور وهي في مكتب ساره ويسمع بيقولوا اي
نور كانت بتاكل في هدوء لحد ما قالت .هو أستاذ مراد مجاش ليه
ساره قالت بخبثه .اي هو عجبك هو كمان ولا اي
عند مالك بدأ ركاشن وشه يتغير
نور .لاا طبعاا كل الفكره أنه لما يجي خطيبته بتجي معاا وأنا الصراحه حبتها اوي .اهو نكون صحاب ونتعرف اكتر
ساره بسخرية.نور حبيبتي دي بنت خالهم وكمان خطيبته مراد انتي فاكره أنها هتحب يكون ليها علاقه معكي
نور بضيق .ليه مالي يعني.وبعدين التفكير المتخلف دا خلص من زمان وهيى بنفسها كانت حبه تتكلم معايا لما خرجنا سوا
ساره بضيق .مقولتيش يعني انكم خرجتوا سوا
نور بلا مبالاة.جت صدفه . أستاذ مراد اصر اني اروح معهم
ساره.ورحتي مش دا مراد اللي كنتي بتقولي عليه ملزق وأنه بيحاول يقرب منك ويفتح كلام
نور قامت .دا قبل ما اعرف انه خاطب اكيد كان عمره ما هيفكر فيا
ساره قالت بسخرية.اطمني هو عمره ما هيفكر فيكي إن كان هو أو غيرو
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ملكت الأسد " اضغط على أسم الرواية