رواية تخلت عن كبريائها من اجله كاملة بقلم رونا عبر دليل الروايات
رواية تخلت عن كبريائها من اجله الفصل الثالث 3
صحيت بطلتنا شذي وكالعاده بتفطر هي وشيري
شيري: انا هتاخر شويه النهارده عشان هستلم بضاعه شذي: تمام
وبتيجي الخادمه: الظرف ده ليكي يا شذي هانم
شذي بتاخد الظرف:تمام
شيري: افتحي شوفي في ايه
شذي: مش لازم لما اروح الشركه يلا باي
شيري: باي
بتوصل شذي الشركه وبتقول للسكرتيره
شذي: سلمي متدخليش حد عليا غير لما تبلغيني مفهوم
سلمي: مفهموم يا فندم
“بتدخل شذي المكتب وبتفتح الظرف وبتلاقي صوره ل(شيري) و ورقه مكتوب فيها متقربيش من اللي يخصنا واديهولنا بدل ما نقرب من اللي يخصك”
شذي بتتوتر وبيجلها مكالمه تلفون من رقم برايفت بترد
المتصل: يارب يكون وصلتك الرساله وعجبتك
شذي: لو قربت لاختي هشرب من دمك
المتصل: متقدريش تعملي حاجه لانك متعرفنيش اصلا قدامك 48 ساعه تجيبي اللي يخصنا والا تقراي الفاتحه علي اختك وبيقفل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــ
(فلاش باك
من شهرين وبعد مرور سنه علي وفاه والد ووالده في يوم شذي اكتشفت خزنه سريه فالمكتب ولقت اوراق صفقات مشبوهه تجاره مخدارت وسلاح وتجاره اعضاء باسم باباها واتصدمت معرفتش تتصرف وتاني يوم جالها مكالمه من رقم برايفت
المتصل: شذي الجارحي معايا
شذي: ايوه انت مين
المتصل: مش مهم تعرفي انا مين المهم ان انتي عندك اوراق مهمه تخصني فالخزنه السريه بتاعك ابوكي
شذي بخوف: انت مين وعرفت منين الكلام ده
المتصل: انا مين ميخصكيش عرفت منين انا حطك تحت عيني وعارف كل تحركاتك وعارف عنك كل حاجه وان عندك اخت اسمها شيري من يوم ما ابوكي مات لان اكيد مش هسبيلك الاوراق قدامك فرصه اسبوعين وتردي عليا حياه اختك قصاد الورق وطبعا البوليس لو شم خبر انا هعرف وهقتل اختك وقفل
شذي: اتصدمت ومش عارفه تعمل اي
ودخلت نيره عليها
نيره: بخضه مالك يا شذي في اي
شذي: في حد بيهددني بيقول عايز اوراق تخصه والا هياخد حياه شيري وانا معرفش الاوراق دي بتاعت اي ولا فين اصلا
نيره: طب وعرفتي مين ده
شذي: لا مرضاش يقول ومكلمني من رقم برايفت
نيره: طب ما تكلمي البوليس
شذي: مينفعش عشان حياه شيري
شذي مرضتش تقول نيره الاوراق بتاعت اي عشان شكل باباها قدامها وعشان خافت عليها من المجهول اللي بيراقبها وبعد تفكير قررت شذي تديلو الاوراق وقالت ان باباها خلاص مات والاوراق ملهاش لازمه بالعكس لو حد عرف بالموضوع هتبقي فضيحه ليها ولاختها وبنت عمها والشركه فقالت تديهالو وتقفل الموضوع ده واستنت اتصاله وبلغت بالموافقه وقالها علي الميعاد
فمكان صحراء بليل وصلت شذى حسب الميعاد
الشخص لابس قناع ع وشه: اهلا انسه شذي جبتي المطلوب
شذي: ايوه اتفضل ولسه هتمشي قالها استني ف وقفت
الشخص: انتي فاكره الموضوع خلص
شذي: يعني اي
الشخص: يعني ابوكي ماكنتش تاجر مخدارت واعضاء وسلاح عادي كان تاجر وعضو مافيا وقوانين المافيا بتقول الشخص اللي يموت ابنه او بنته اللي ماسك الشركه يمسك شغلنا اظن كده فهمتي
شذي: اتصدمت ولو مش عايزه
الشخص: مفيش حاجه اسمها مش عايزه لازم تبقي معانا عشان نضمن ان اسرار شغلنا مترحش للبوليس
شذي: بس انا معرفش حاجه عن شغلكو انا معرفش ان بابا كان شغال مع مافيا اصلا انا اكتشفت الاوراق دي بالصدفه وعرفت ان مجرم وتاجر ومكنتش هسلمها للبوليس لانه مات ومش هفضح نفسي ولما انت كلمتني افتكرتك شريكه لكن معرفش انك تبع مافيا وحتي بعد ما عرفت اكيد مش هبلغ عشان مفضحش نفسي ولاعيلتي ولاشركتي
الشخص: كل ده كلام لكن مفيش ضمان الضمان الوحيد انك تبقي معانا والا هنفضحك ونقتل اختك
شذي: مكنش قدامها حل انها توافق ووافقت وساعدتهم كتير
نهايه الفلاش باك)
ومن يومين شذي اكتشفت خزنه سريه فالبيت ولاقت فيها قطعه اثار والمافيا عرفت عشان كده بعتلوها الظرف النهارده ع الفيلا عشان يعرفوها انهم يقدروا يوصلولها ويوصلو لاختها ويقتلوها ياتري اخرتها اي وبتكمل شغلها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــ
عند شيري بتوصل الاتيليه
شيري: جميله كلمتي الناس بتوع البضاعه
جميله: ايوه وقالولي انهم فالطريق
شيري: تمام
في اللحظه دي بتدخل دينا
دينا: هاي شيري
شيري: هاي تشربي اي
دينا: انا مش جايه اشرب انا جايه اشتري
شيري: تشتري اي
دينا: انتي غبيه يا بنتي فستان طبعا
شيري: بتتفاجا بجد اخيرا وياتري اي سبب التغيير ده
دينا مبتحبش تلبس فساتين حتي لو في مناسبه عشان كده شيري اتفاجات
دينا: عادي يعني رايحه فرح تبع اهلي خطيبي ولازم ابقا مزه
شيري: بس انتي مش بتهتمي بالحاجات دي
دينا: ما اصل اخر فرح حضرته معاه كل البنات كانو مزز اوي وكنت حاسه ان هياكلهم بعينه ده غير الكلام السخيف اللي سمعته فقلت افاجاه بيا واخرس اي حد يتكلم عايزاكي بقا تضبيطني
شيري: اممم فهمت هضبطك احلي تضبيطه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ــــــــــــــــــ
{في الشركه}
حمزه بيدخل مكتبه وفي نفس الوقت نيره بتدخل مكتبها وبتتكلم في التلفون ودخلت مكتبها وحمزه فضل واقف يسمع وفي نفس الوقت بتخرج نيره بسرعه وطبعا ماخدتش بالها ان حمزه واقف وبينزل وراها لاقاها بتركب العربيه وطارت بيها رجع تاني الشركه لانه مش هيلحقها
ياتري شذي هتتصرف ازاي مع المافيا؟
ياتري اي المكالمه اللي جت لنيره واي اللي خلاها تنزل بسرعه؟
ياتري ليه حمزه ركز مع نيره و راقبها؟
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية تخلت عن كبريائها من اجله ) اسم الرواية