رواية جوهرة الاسد كاملة بقلم شروق خالد عبر مدونة دليل الروايات
رواية جوهرة الاسد الفصل الثالث 3
لورين تدخل غرفه فجاه على جنى وتسحبها من شعرها من على السرير وترميها في الارض وتصرف في وشها انت مش جايه هنا تنامي انت جايه هنا خدامه عارفه يعني ايه بس قومي روحي المطبخ وشوفي وراك ايه مش جايه هنا عشان تنام وترتاحي يا دكتوره انت
جنى ببكاء حرام عليك سبيني في حالي بقى ليه الظلم ده كله انا عملت لكم ايه
لورين ….علي شان تضحكي انتي وناسك علي جوزي
جني…اه انتي لورين صح
لورين..اه انا يلا قومي وتضربها برجلها
جني..حرام عليكي انت شويه وجوزك شويه اسد باشا قال ما تطلعيش من الاوضه دي انت عايزه ايه مني
لورين تضربها بالقلم اخرسي صوتك ما يغلاش عليا ويلا غوري على المطبخ قدامي يلا وتضرب جنى وتجرها وتخرج بها
…….
ساره وهي مبسوطه انها خلصت من جنى اخيرا يا ماما الواحد هيشم نفسه اخيرا ده انا اتخنقت منها البنت دي كل حاجه كانت بتجيلها في البيت حتى الناس ما فيش حد شافني انا كله كان يشوفها هي وكله كان بيجي عشان يخطبها هي حتى الانسان اللي حبيته وافتكرته بيحبني جاي وكان عايز يخطبها هي اخيرا غرت من وشي خلي الواحد يشوف حياته ويشوف نفسه انا زهقت من العيشه دي الحمد لله ان عمي غورها من وشي ولا اقسم بالله كنت ممكن اقتلها واروح فيها 60 داهيه
زينب …وهي تطبطب على كتفي بنتها وتاخدها في حضنها اهدي يا حبيبتي ده هي غاره واستفدنا منها فلوس اهي غارت وجات منها فايده
ساره..وهي تقوم وترقص في الاوضه انا فرحانه اوي انها اتجوزت ههههه بس ايه جوازه ايجار يعني تجيب بيبي وتترمي في الشارع انا مبسوطه اوي فيها يا ماما
زينب..تنظر الي بنتها بفرحه اهم حاجه انتي يا قلبي
……….
اسد. يدخل الاوضه علي جنا
اسد…راحت فين دي اه اكيد هربت بتكون متفق مع ابوها ايه يا ولا الكلب انا اسد يضحك عليه من شويه زباله والله لا اربيكم ويخرج ويدخل المطبخ
فجأه يقع علي الرحامه من أثر اصدضام في حد
اسد..يشغل النور وينظر بغضب من اللي علي الارض ويلاقي جني مكوه علي نفسها وهدومها كله مياه وبتترعش بشده
اسد…ينظر اليها بصدمه انتي انتي قومي
جني تبكي ونبي يا ماما انا هعمل كل حاجه بس سبيني اكمل تعليمي
وتبكي ابوس علي ايدك يا عمي انا هشتغل واصرف علي نفسي بس
سيبني
اسد. انتي قومي ويهزها بيده
تقوم جني وهي خايفه وتبعد غنه
اسد.. يقرب عليها انتي كويسه
جني..تمسح وشها اه اه
اسد..انتي ليه قاع
لورين..حبيبي انا جيت وتترمي في خضنه وحشتني يا قلبي يلا بينا انا من الصباح مستنيك اتاخرت ليه كده وتخرج من خضنه وتمسك يده وتشدها وتمشي
اسد..يمشي معها وينظر خلفه علي جني وهي تنظر إليهم والدموع في عنيها
لورين.بخبت اه
اسد..بسرعه مالك يا قلبي
لورين..رجلي مش قادره
اسد..ينزل ويحملها ويضحك عليها الف سلامه يا قلب اسد ويطلع بيها
ويفتح الاوضه ويضعها علي السرير
لورين. اسدي
اسد…كفايا تمثيل نحنا في الاوضه مش تحت
لورين..قصدك ايه
اسد…انتي عارف وانا عارف
لورين..بغصب تقوم وتقف في وشه يعني عايزني اشوك وقف معايا واسكت
اسد…وكان ليه من الاول
لورين..يوووووووه يا اسد كل شويه الموضوع ده
اسد. يفتح الدولاب ويخد هدومه ويدخل الحمام
لورين…تجلس علي السرير لا زم اخلص منها بسرعه وتضع يدها علي وشها
جني..تنام تاني مكانها في الارض وهي تبكي
………عند ساره….
تجلس علي السرير وتلعب في شعرها وتمسك التلفون
اه والله
وليد…يعني مستعده تعملي اي حاجه
ساره..بحب وليد انا بحبك امتي هتاجي بق
وليد…بس انا دلوقتي ظروفي ما تسمحش اني اتجوز انتي عارف انا بابا ساب ليه مسؤوليه كبيره اوي
ساره…بزعل يعني ايه
وليد…اجوز اختي وبعدين اجهز نفسي
ساره…بزعل تمام اوي كده سلام وتغلق الخط وهي تبكي
في الصاله
زينب..يعني ايه
حسين…اللي سمعته مش هديكي من الفلوس دس بتاعتي انا انتي سامعه
زينب..بصوت عالي بقولك ايه فوق كده يا حبيبي ده نحنا طبخينها مع بغض يعني ليه زي ما ليك هي مش تكيه
حسين..اخرسي ووطي صوتك البت هتسمعنا
زينب..ما تسمع لحد هنا وكفايه اوي انا تعبت من الحمل اللي شيلات علي كتافي من زمان
حسين…تضع يده علي بقهاا ويسحبها ويدخل بيها الاوضه ويرميها علي الارض ويصرخ فيها انتي عايزه تضيعيني انتي اتجنن هتكشفي السر
حسين…يضربها بالقلم مش عايز الموضوع ده يتفتح ولاتسمع بيه جني انتي سامعه
زينب..وهي تبكي لا انا هقولها واستحمل بقا
حسين…يشدها من شعرها وانا هموتك قبل ما تنطقي بكلمه واحده ولا تقولي ليها اي كلمه وانتي عارف انا عملت ايه ويرميها ويمشي
ساره..تدخل بسرعه الاوضه وتغلقها علي نفسها وهي خايفه
في صباح يوم جديد يدخل اسد علي جني الاوضه انتي اخلصي علي شان نخلص الموضوع ده
جني..وهي تلف بسرعه وتعطي ظهرها ليه تنزل راسها في الارض خاضر
اسد…يلا ويطلع ةيغلق الباب
جني..وهي تدخل الحمام وهي تبكي
لورين…تنزل بدلع حبيبي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جوهرة الاسد ) اسم الرواية