رواية بيع مليكة كاملة بقلم مروة حسن عبر مدونة دليل الروايات
رواية بيع مليكة الفصل الثالث 3
مليكه وهي تنظر للخلف: انا متخ*لفه!!.
حازم: ايوا متخ*لفه و غب*يه كمان…. ثم نادى على محمود وهو البواب: عم محمود
محمود مسرعا: ايوا يا حازم باشا
مليكه بدون وعي: حازم!!!
حازم بغضب: مين اللي جاب الشغاله دي هنا
مليكه بتريقه: شغاله و مدام بقى حضرتك شايفني شغاله عايز تتجوزني ليه..
حازم ب غرور: انا اتجوزك يا بتاعه انتي.. و وجهه كلامه ل محمود: ما ترد مين الي شغالها هنا
محمود بخوف: انا اول مره اشوفها هنا يا حازم باشا..
حازم بغضب: هات البت دي جوه لما اشوف حكايتها اي..
مليكه ببرود: انا مش محتاجه حد يدخلني جوه انا اصلا اللي عايزه اتكلم معاك واشوف حكايتك اي..
حازم مسك اعصابه حتى لا ينفعل فلا يجرؤ احد ان يتحدث معه هكذا..
وذهبت معه داخل القصر و هيه مذهوله بجماله.. و تاهت مره اخرى حتى اصدمت بجسده الصلب بسبب شرودها..
حازم: انتي علطول تايهه كدا… ولا بتعملي الحركات دي علشان تلفتي نظري
مليكه مستهزئه بكلامه: انا الفت نظرك انت ههههه… والله العظيم ما انت فاهم حاجه خالص..
حازم: بنت انتي احترمي نفسك و اتكلمي عدل انتي مش عارفه بتكلمي مين؟
مليكه ببرود: عارفه حازم باشا الهواري… اللي بعت مدير اعماله علشان يخطبني لييه…
حازم: انتي بتقولي اي؟!
مليكه: لو مش مصدق تقدر تكلم مدير اعمالك و يقولك
حازم : و انتي جايه هنا ليه دلوقتي.. اي عندك فضول تشوفيني مش كدا..
مليكه: انت اخر واحد احب اشوفه.. كفايه سمعتك و بعدين انا جايه هنا علشان اقولك اني مش عايزه اتجوزك بس بعد ما شوفتك بقى مستحيل اني اتجوزك..
حازم و هو بيقرب منها: اممم و عرفتي منين بقى ان سمعتي وحشه
مليكه بتوتر من قربه لها: من جوجل معروف عنك انك بتاع بنات و بتسهر و بتسكر كمان.. يعني متشرفش اني اتجوزك اصلا..
حازم غضب من كلامها و رفع احدى يديه لكي يصفعها.. و لكن قاطعهم دخول جدته..
خديجه باستغراب: مين دي يا حازم؟
حازم مش عارف يقول اي و لكن خطر ف باله فكره..
حازم بخبث: دي خطيبتي يا جدتي.. قالها وهو ينظر لتلك التي تنظر ب بلاهه و ذلك بسبب كلامه…..
حازم بابتسامه انتصار: شوفتي حلوه ازاي يا جدتي…..
خديجه بفرحه: بسم الله ماشاء الله زي القمر عرفت تختار
بس ازاي الواد شريف قالي انك متعرفهاش..
حازم: مش كل حاجه بقولها ل شريف
خديجه قربت على مليكه و حضنتها.. اما مليكه لم يصدر منها اي رد فعل لما يحدث..
خديجه: هيه مبتتكلمش ليه يا حازم..
حازم: ابدا يا جدتي الفرحه.. الفرحة شلت لسانها..
حازم محدثا نفسه: استني عليا اما ربيتك مبقاش انا حازم الهواري
خديجه: انتي مش هتسلمي عليا ولا اي… صحيح هيه اسمها اي يا حازم
و تلك كانت الصدمه بنسبه ل حازم فهو لم يعرف عنها شئ.
لم يقدر على التفكير ماذا سيفعل لا يريد من تلك الفتاه ان تنتصر عليه… فاق من شروده على صوت جدته..
حازم: هاا احسن حاجه تخليها هيه اللي تتعرف عليكي..
خديجه بشك: اممم انت نسيت اسم خطبتك من الفرحه ولا اي..
حازم: لا ابدا ي جدت…… قاطع حديثم صوت الهاتف و كان المتصل سيف…. فشكر ربه انه نقذه من سؤال جدته
حازم: هرد على سيف..وهرجع نكمل كلامنا.
واخذ معه تلك المغلوب على امرها… اما الجده لم تفهم شيئا مما يحدث امامها.
حازم: ايوا يا سيف اتصلت ف وقتك.
سيف: باشا انا روحتلك الشقه ملقتكش
حازم: سيبك من الكلام دا.. العروسه اللي انت خطبتهالي اسمها اي.. قالها وهو ينظر ل مليكه التي كانت تريد ان تضربه
سيف: اسمها مليكه ليه سعتك.
حازم: مش دلوقتي.. سلام و قفل الخط
مليكه بغيظ: سيب ايدي انت اتجننت.
حازم: انتي لسه مشوفتيش مني جنان…. قالها وهو يقترب منها..
مليكه: احسنلك تبعد عني.. انا مش واحده من الزب*اله اللي تعرفهم..
حازم ببرود وهو يقترب اكثر: عادي اخليكي زب*اله زيهم..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بيع مليكة ) اسم الرواية