رواية دنجوان الداخلية كاملة بقلم رنا احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية دنجوان الداخلية الفصل الثالث 3
في معسكر البنات…
كان واقف ادم بصدمه مولمه ومره وهو بيتذكر ابشع حدث في حياته ..
فلاش باك….
في المستشفي …
كانت تجلس سلمي علي السرير وهي مضروبه بالنار كان بيبكي ادم بحرقه شديده عليها سلمي مش بس أخته دي بنته وروحه .
سلمي بتعب شديد/طبعا دلوقتي زمانك بتقول كل الي قولت عليه صح مش كده كنت دائما تمنعني من اكون ظابط كنت دائما تقولي انا مش هستحمل نهايتك واهي حصلت وبسرعه اوووي ي ادم .
ادم وهو يقبل يدها بدموع ووجع/بس يروحي بس أن شاء الله هتبقي زي الفل سلمي انا مقدرش اعيش من غيرك عافري اوعي تستسلمي اوعي .
باك …
ادم بدموع ووجع/بس القدر كان اقوي من اي حاجه من كل حاجه وماتت قدام عنيا وخادت قلبي معاها وبقيت يتيم بعدها .
تمارا والدموع تلالا في عيناها /علشان كده مش عايز البنات يكون ظباط وبتمناعهم عن ده باي شكل من الأشكال .
ادم بدموع وصراخ/ايوه وهفضل اعمل كده موت البنت بيوجع ويكسر مش عايز حد يتوجع زي وكل ده ليه ها علشان اب معندوش رحمه عايز يعوض نقص أنه مجابش صبيان وايه الفرق ها البنت بتوقع اجدع راجل وتتجوزه وبتخلف الصبيان ايه الفرق بين الراجل والست ليه علشان عقد مريضه تتضيع البنت وحياتها وأنوثتها في تتدريبات شقه متعبه .
تمارا وهي تمسح دموعها بابتسامه /معقول ادم الجوهري جواه كل المشاعر الحلوه دي .
ادم بابتسامه باهته /ادم الجوهري سر صعب كشفه لناس كتير اوي ي تمارا الكل مستغراب اني ازي ظابط هو انا المفروض اعمل ايه ها علشان ظابط ووسيم استغل بقا اني ادوس علي الناس ولااا استغل البنات انهم يكونوا سلعه رخيصه بالنسبه الي علشان ارضي غروري وبعد كل ده ربنا سبحانه وتعالى فين مستحيل هيسبني وعقابه هيبقا كبير اوي ي تمارا ده غير أن ابن ناس ومتربي .
تمارا بإعجاب /واضح انك سر فعلا ي ادم باشا امسك تسلم ايدك علي الكاكاو تصبح علي خير.
ادم بابتسامه/وانتي من أهله .
********************
في غرفه البنات …
كانت نور بتحاول تنام لتتحدث بغيظ شديد.
/انتي ي بت ي صابحه حرام عليكي ي شيخه صوت شخيرك ولا عربيه الزلط قومي ي بت .
نور بضحك /ههههه يووووه ماحنا خدنا علي كده والله لو عملتي ايه مش هتقوم ابدا .
سماح بغيظ شديد/بقولكم ايه خلونا ننام الساعه دي انتوا ناسين أن احنا عندنا مراقبه طول الليل أوامر الست تمارا .
مروه بابتسامه/بقولك ايه صحيح وانا بقفل الشباك شوفت ادم باشا والظابط تمارا قاعدين بيتكلموا ويضحكوا وايه شكل الصناره هتغمز .
صابحه بغيظ /صناره ايه الي تغمز صناره تتدخل في رقبتها تموتها ده ادم باشا زي السكر وهي عامله زي ابو الغضب .
نور بضحك /طب يلا يلا شكلها مفيش نوم قوموا نروحوا المراقبه ..
*****************.
في مكان المراقبه داخل المعسكر .
علي الجانب الآخر..
كانوا واقفين الشباب .
ايان بابتسامه/تصدقوا المراقبه هنا طول اليل احسن مليون مره من القعده في المعسكر في وش الظابط ذياد .
احمد وهو ينفخ سيجارته/ومين سمعك والله .
حسن بصدمه /انتوا شايفين الي انا شايفه ده البنات واقفين مراقبه بس دي عمرها محصلت .
علي بجديه /اكيد تعليمات الظابط تمارا.
ايان بضيق /واضح انها واحده معقده حاجه تقرف .
نور بابتسامه /مساء الخير.
احمد بابتسامه وتوهان /يلهوووي ياما علي الصوت اخبطوني علي نفوخي يمكن افوق .
نور بخجل شديد/لو سمحتم كنت عايزين بس كابريت معلش نسينا .
احمد بابتسامه حالمه /خودي قلبي ولعي بيه اصل الحراره عليت عنده اوي والله .
صابحه بغيظ شديد/حراره لما تولع فيك فيه ايه ي جدع انت معاك ولا مش معاك .
حسن بغيظ شديد/جرا ايه ي حرمه انتي فيه واحده تزعق في رجل أكده اتحشمي كده .
صابحه بغيظ شديد/لا والنبي الحقوني ي بنات علشان خوفت منه .
سماح بابتسامه/خلاص بقا ي صابحه ده الدنيا حلوه .
ايان بابتسامه واعجاب /هو انتي الي حلوه بصراحه .
سماح بابتسامه/وحياه امك .
علي بابتسامه/وانت ي عسل انت كمان مش نتعرف علي فكره احنا شباب جدعان متقلقوش.
احمد بابتسامه/طب بقولكم ايه مادام زمايل معسكر واحد ايه رايكم نشرب كوبايه شاي مع بعض علشان يبقا عيش وملح .
***************.
في غرفه تمارا …
كانت تجلس بشرود وهي تفكر في حديثه الي بقا شاغلها طول الوقت عمرها محبت ادم من كل الي وصلها عنه أنه شخصيه مغروره كل همه أن يقحم الست ويلغي وجودها بس الي عرفته عكس كده خالص اتوجعت لما عرفت سبب عقدته والي حصله أمر صعب غفلت مكانها وعقلها شارد في كل كلمه قالها فهي أيضا تكره الرجال لكن للدنجوان سحره الخاص …
*****************.
عند الشباب والبنات ..
كانت لحظه غريبه بكل المقاييس كان كل واحد لاقا النص الي كان نقصه احساس غريب .
ايان بابتسامه/هي دي ي ستي حكايتي .
سماح بابتسامه/تلاقيك كنت بتحزن من جواك لما تبيع اشعارك الي المفروض تتعرض وتتسمع في ارقا الاماكن بالرخص كده .
ايان بابتسامه/طبعا عندك حق بس كان لازم اعمل اي حاجه علشان اساعد ابويا في المصاريف .
سماح بابتسامه/ربنا هيكرمك أن شاء الله ي ايان وتكون من أكبر الشعراء في مصر .
صابحه بغيظ شديد/عارف لولا أنك صعيدي زي كنت عرفت ارد عليك صوح .
حسن بغيظ شديد/لا ي شيخه كنت هتعملي ايه اكتر من كده هتتضربيني بالنار ولا ايه.
صابحه بضحك /ههههه لا مش لدرجه دي ي راجل
حسن بابتسامه ساحره/تعرفي اني ضحكتك حلوه جوي.
احمد بابتسامه/وايه كمان انا متاكد ان اي حاجه بتعمليها بايديكي الحلوه دي هتكون عسل .
نور بابتسامه/شكرا انت الي عنيك حلوه.
احمد بابتسامه/طب بقولك ايه طالما انتي شاطره كده في الاكل متشوفيلنا صينيه بسبوسه للغلابه دول .
نور بابتسامه/عنيا .
احمد بابتسامه/تسلم عنيكي ي قمر .
علي بابتسامه/هو انتي مركبه وضع الصامت ولا ايه .
مروه بخجل شديد/انا مش عارفه اقول ايه بصراحه .
علي بابتسامه ساحره/متقوليش حاجه كفايه عليا خجلك ده الي مطمن قلبي ومقويه للي جاي .
ذياد بحده وغيظ/الله الله ايه الحلاوه دي انتوا قلبتوها كباريه ولا ايه مش انتوا من معسكر البنات ايه الي جابكم هنا .
ايان بحده /عندهم مراقبه زينا وكانوا محتاجين كبريت .
ذياد بضحكه عاليه استفزازية /ههههه لا ي شيخ كبريت لا حلوه هو ادم باشا مسرحكم ولا ايه .
سماح بحده /من فضلك ي سياده المقدم بلاش غلط والمقدم ادم احسن انسان في الدنيا .
صفعه قويه هبطت علي وجهها لتنظر إليه بصدمه .
ايان بغضب جحيمي/انت ازي تمد ايدك عليها باي حق .
ذياد بحده /انا معايا كل الحق ي روح امك دول جاين معسكري يغوا الشباب الي فيه بتخطيط من أدم الجوهري مش بس كده انا ممكن البسكم كلكم دلوقتي قضايا زنا واوضيعلكم مستقبلكم قسما بالله لو رجليكم خطت المعسكر ده تاني هتبقوا جنيتوا علي نفسكم فاااهمين .
*******************.
صباااااحا .
في غرفه ادم .
كان يقف وهو يعد شنطته للذهاب الي القاهره دخلت فتحيه باستغراب .
/ايه ده انت رايح فين عندنا شغل كتير .
ادم بابتسامه/معلش هنزل القاهره وهرجع اخر النهار ي بكره الصبح بالكتير امي وسمر عمللي عيد ميلاد لازم اروح .
فتحيه بابتسامه /ماشي علي العموم كل سنه وانت طيب .
ادم بابتسامه جميله /وانتي طيبه .
*****************.
في غرفه الفتيات ..
كانت تجلس سماح بدموع وضيق .
نور وهي تحتضنها بحنان /معلش ي سماح أن شاء الله ربنا هيقطعله أيده .
سماح بدموع وانهيار /انا هبلغ ادم باشا.
مروه بجديه /لا طبعا مينفعش ي سماح التقدم ادم لو هيبهدلنا ويركبنا الغلط احنا فعلا غلطنا لما روحنا وقاعدنا معاكم .
ليسمعوا طرقات الباب لتصرخ صابحه بفزع .
/ده ادم باشا ادخيلي ي سماح جوه .
دخلت سماح وهي نفسها تجري عليه وتقوله هي عارفه أن هو الوحيد الي يقدر يجيب حقها فتحت نور .
ادم بابتسامه/صباح الورد علي اخواتي الحلوين .
الثلاثه معا بابتسامه /صباح الورد ي دنجوان.
ادم بابتسامه/انا نازل القاهره وراجع باذن الله بكره الصبح خالوا بالكم من نفسكم .
نور بابتسامه/ترجع بالسلامه ي دنجوان.
*******************.
في فيلا ادم في القاهره ..
كان داخل ادم بابتسامته الساحره جري علي لارا والدته واحتضنها بحب واشتياق .
/وحشتيني ي امي وحشتيني اوي .
لارا بابتسامه /انت اكتر ي حبيبي كل سنه وانت طيب ي ابن عمري .
سمر بعشق /كل سنه وانت طيب ي ادم عيد ميلاد سعيد.
ادم وهو يقبل رأسها بحنان /وانتي طيبه يا سموره .
لارا وهي تمسك يده بابتسامه /تعال نقعد شويه عقبال بابا مايجي ونتغدا .
*******************.
في معسكر البنات …
كانت واقفه تمارا في التدريب وعنيها رايحه وجايه مشافتوش من الصبح .
/فتحيه فتحيه .
فتحيه بجديه /نعم ي سياده المقدم .
تمارا وهي تتصنع الضيق /ادم باشا لسه نايم لو سمحتي صحيه دي مش طريقه شغل .
فتحيه بجديه /ادم باشا نزل القاهره يختفل بعيد ميلاده مع أهله وبنت عمه سمر .
تمارا باستغراب /بنت عمه هي عايشه معاهم ولا ايه.
فتحيه بحزن شديد/ايوه ي كبدي ابوها وامها ماتوا من وهي صغيره وعايشه مع عمها ومرائته وادم عن اذنك ي حضره الظابط تمارا.
*****************.
ليلا ….
في فيلا ادم …
كانوا يصفقون بسعاده وهم يهنونه بعيد ميلاده .
لارا بابتسامه /الف مبروك ي حبيب ماما.
سمر بابتسامه عاشقه /كل سنه وانت طيب ي ادم .
صلاح بابتسامه /كل سنه وانت طيب ي دنجوان.
ادم بابتسامه/ربنا يباركلي فيكم يارب معلش انا لازم انام علشان هسافر الصبح تصبحوا علي خير.
صلاح بجديه /وانا كمان يالا ي لارا عايزه حاجه ي سمر .
سمر بابتسامه/سلمتك ي عمي .
نعيمه الخدامه /انسه سمر الهديه دي جايه ل ادم باشا .
سمر بجديه /شكرا ي داده .
لترا اسم تمارا لتتحدث بغيره وخوف من فقدانه .
/ي ترا مين تمارا دي .
*****************.
في المعسكر ..
كانت واقفه تمارا بتدرب البنات دخل ادم بابتسامه جميله.
/صباح الخير عليكم .
البنات بابتسامه /صباح النور ي دنجوان.
تمارا بابتسامه/صباح النور كل سنه وانت طيب .
ادم بابتسامه/وانتي طيبه فين سماح مش موجوده معاكم ليه .
نور بارتباك شديد/تعبانه شويه ي ادم باشا .
ادم بشك /تمام .
في غرفه البنات .
كانت قاعده سماح بدموع ووجع سمعت خبطت الباب .
/اووووف قولتلكم خودوا المفتاح معاكم ادم باشا .
ادم بجديه/مالك ي سماح البنات قالوا انك تعبانه سلامتك .
سماح بارتباك شديد/الله يسلمك ي ادم باشا معلش دور برد جامد شويه .
ادم بحده /ايه الي في وشك ده انطقي واوعي تكدبي عليا ده حد مديكي بالقلم مين الحيوان الي عمل فيكي كده .
سماح بدموع ووجع/هقولك ي ادم باشا بس بالله عليك متزعل مننا احنا منقدرش علي زعلك .
******************.
في معسكر الشباب .
دخل ادم بغضب جحيمي وصوته كالرعد أفزع الجميع.
/ذيااااااااااد .
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية دنجوان الداخلية ) اسم الرواية