Ads by Google X

رواية خفايا القدر الفصل الثاني و السبعون 72 - بقلم اسماء صلاح

الصفحة الرئيسية

  رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية خفايا القدر الفصل الثاني و السبعون 72

   
 
توقفنا لما والداته الطفلة قالت : معرفش بس والله كانت دكتورة طيبه والأطفال حبوها
وسمع زاهر كلامهم وقال لنفسه باستغراب : مين الدكتورة ملك دي انا سمعت الاسم ده قبل كده بس فين فين ايوه افتكرت دي اللي كان بيسأل عليها أشرف وقالوله انها مشت بس فؤاد مشها ليه بدل هي دكتورة شاطرة كده والحالات بتشكر فيها اوي كده ده شغله وهو حر فيه المهم اروح أجيب قهوة انا صدعت من رغيهم ده ونزل لو سمحتي الكافترية فين
أماني الممرضة وقالت : من هنا يافندم
زاهر قال : شكرا وراح لوسمحت قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
سعاد الممرضة قالت : لوسمحت كوباية ليمون
الجرسون قال : حاضر
أماني الممرضة قالت : ايه مالك
سعاد الممرضة قالت : مافيش الدكتور مجدي لسه مجاش والحالات مزهقني هو أتأخر قوي و دماغى صدعت فقولت انزل الكافترية أجيب حاجة اشربها
أماني الممرضة وقالت : مش لو كانت الدكتورة ملك هنا كنتي ارتاحتي وخلصتك من الزن ده
 
وسمعهم زاهر وقال لنفسه بدهشة : تاني الدكتورة ملك المستشفى كلها مالهاش سيرة إلا الدكتورة ملك
الجرسون قال : القهوة يافندم
زاهر قال : شكرا وبيشرب القهوة وبيسمعهم
سعاد الممرضة قالت : معاكي حق بس هي فين تعرفي انهم مش بيزنوا كده لما تبقى موجودة
أماني الممرضة وقالت : إزاي
سعاد الممرضة قالت : علشان مبيقبش عندهم وقت انهم يحكوا حالة تخلص التانية تتدخل علي طول والأطفال مش بيبكوا لما بتكشف عليهم وبيقوا خارجين فرحانين مش دلوقتي اول ما الدكتور مجدي بيكشف عليهم بيصرخوا من العياط
أماني الممرضة وقالت : حتي الأطفال حبوها
سعاد الممرضة قالت بتنهيدة : ايوه تعرفي إن امبارح الدكتور فؤاد خلص كشف علي طفل والده بيقول لابنه يقول للدكتور فؤاد باي فقام قايل اسم الدكتورة ملك تخيلي
أماني الممرضة وقالت : أتخيل برغم انها كانت دكتورة بس كانت كويسه مع الكل في المستشفى كانت فعلا طيبة انتي متعرفيش هي فين دلوقتي
سعاد الممرضة قالت : لا ولا حد عارف هي فين
الجرسون قال : العصير
سعاد الممرضة قالت : شكرا هو الدكتور فؤاد لسه مجاش
أماني الممرضة وقالت : لا لسه
 
وبتشرب سعاد الممرضة العصير و قالت : يبختك هطلع انا بقى قبل ما الدكتور مجدي يجي وانتي عارفها عصبي كده ايه
أماني الممرضة وقالت : طيب
سعاد الممرضة قالت : اتفضل الحساب ومشت
زاهر قال لنفسه بدهشة : ايه حكاية الدكتورة ملك اللي الكل بيكلم عليها بالشكل ده يا مافيش حد في المستشفى اللي وشكر فيها الكل اللي في المستشفى بيحبها امال مشت ليه اتفضل الحساب ومشي وطلع علي مكتب الدكتور فؤاد
أمام المستشفى :
الدكتورة رانيا قالت : هنزل انا علشان الحالات
الدكتورة اميرة قالت : طيب وانا هركن وحصلك
ونزلت الدكتورة رانيا وقالت : ماشي ودخلت المستشفى وراحت علي مكتبها
في شركة العشري :
راح رءوف المحامي علي مكتب ياسمين السكرتارية وقال : زاهر بيه موجود يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : لا لسه مجاش
رءوف المحامي قال باستغراب : لسه مجاش
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه ليه
رءوف المحامي قال : طيب خالد بيه موجود
ياسمين السكرتارية قالت : لا برده لسه مجاش
 
رءوف المحامي قال : طيب والعمل
ياسمين السكرتارية قالت : هو فيه ايه
رءوف المحامي قال : أصل زاهر بيه كان وانتي مالك بقولك ايه اتصلي بخالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : لا مقدرش
رءوف المحامي قال باستغراب : ليه مش انتي السكرتارية بتاعته
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه بس افرض انه نايم وانا صحيته ممكن ساعتها يرفدني وخصوصا انا عرفت انه مشي من هنا علي الساعة 1 بعد نص الليل
رءوف المحامي قال : طيب والعمل
ياسمين السكرتارية قالت : معرفش
رءوف المحامي قال بتفكير : طيب اتصلي بي وانا اللي هكلمه
ياسمين السكرتارية قالت : اذا كان كده ماشي علشان لو اتعصب يبقي يتعصب عليك مش عليا
رءوف المحامي قال : طيب اتصلي بقى
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وبتتصل امسك
رءوف المحامي قال : هاتي
ياسمين السكرتارية قالت : ها رد
 
رءوف المحامي قال : لا محدش بيرد
ياسمين السكرتارية قالت : خلاص هات
رءوف المحامي قال : استني شويه
ياسمين السكرتارية قالت : طيب بس لو تقولي انت عاوزه في إيه
رءوف المحامي قال : انتي بس لو تبطلي فضولك ده
ياسمين السكرتارية قالت : انا الحق عليا اني عاوزها اساعدك
رءوف المحامي قال : امسكي معاك رقم البيت
ياسمين السكرتارية قالت : اه
رءوف المحامي قال : طيب اتصلي بيه علي رقم البيت علشان ابلغه
ياسمين السكرتارية قالت : لما تقول انت عاوزه في ايه الأول
رءوف المحامي قال : انا عارف إنك هتموتي وتعرفي بس مش هقولك
ياسمين السكرتارية قالت : بقي كده طيب مش هتصل بقي
رءوف المحامي قال : خلاص يبقي انتي المسئولة قدام زاهر بيه وانتي حرة بقي
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وعلي ايه اتصل احسن
رءوف المحامي قال : ايوه كده
وبتتصل ياسمين السكرتارية قالت : امسك
رءوف المحامي قال : الووه زاهر بيه موجود

 
خيرية قالت : لا مش موجود
رءوف المحامي قال : مش موجود طيب خالد بيه موجود
خيرية قالت : ايوه حضرتك مين
رءوف المحامي قال : انا رءوف المحامي من الشركة ممكن اكلمه
خيرية قالت : بس هو نايم
رءوف المحامي قال : طيب معلشي ممكن تصحيه أصلها حاجة ضرورية
خيرية قالت : طيب خليك معايا
رءوف المحامي قال : طيب
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
خيرية قالت : خالد بيه ياخالد بيه وهزته
 
وصحها خالد وقال بنعاس : فيه ايه يا داده بتصحيني ليه
خيرية قالت : معلشي أصل فيه واحد علي التليفون اسمه رءوف من الشركة عاوز يكلمك
خالد قال : رءوف وده عاوز ايه علي الصبح كدا
خيرية قالت : معرفش امسك كلمه
خالد قال : هاتي الووه ايوه يا رءوف في ايه
رءوف المحامي قال : انا روحت وسجلت العقد مع الأستاذ راتب وزاهر بيه قالي اول ما اخلص ابلغه بس حضرته لسه مجاش علي الشركة
خالد قال : طيب خلاص انا هبقي أقوله
رءوف المحامي قال : بس ضروري ياخالد بيه علشان هو مااكد عليا
خالد قال : طيب سلام
رءوف المحامي قال : مع السلامة
خالد قال بنعس : هو زاهر لسه نايم يادادة

 
خيرية قالت : نايم ايه ياصحي من بدري وشرب القهوة ومشي
خالد قال : صحي بدري ازاي يا احنا جاين 1 بعد نص الليل
خيرية قالت : معرفش احضرلك الفطار ولا هتنام تاني
خالد قال : هو بقي فيها نوم حضري الفطار اعقبال مااشوفوا فين
خيرية قالت : طيب
خالد قال : استني امسكي التليفون
خيرية قالت : هات ومشت
وبيتصل خالد بزاهر وقال لنفسه : هو مش بيرد ليه غربية وقفل الخط وخرج من غرفته أم أحاول تاني وبيتصل بيه ايه ده الصوت ده جاي منين باين من غرفة زاهر ودخل وبينظر لقي تليفون زاهر بيرن وفصل نسي تليفونه طيب هوصله ازاي ده بقي وخرج ونزل يادادة يادادة خيرية
وطلعت خيرية وقالت : ايوه يا خالد بيه
خالد قال : زاهر لما خرج مقلكيش هو رايح فين
خيرية قالت : لا مقليش ليه
خالد قال : أصله نسي تليفونه هنا وانا مش عارف هو ممكن يكون فين
خيرية قالت : لا مقليش كل اللي قالهولي انه وراها شغل مستعجل علشان كده مرضش يفطر
خالد قال : طيب يادادة روحي انتي
خيرية قالت : طيب ومشت
وجاءت ملك قالت : صباح الخير
 
خالد قال : صباح الخير
ملك قالت باستغراب : انت ايه اللي مصحيك دلوقتي ياانا قولت انك مش هتصحها دلوقتي
خالد قال : ليه يعني
ملك قالت : علشان جيت امبارح متأخر
خالد قال : انتي كنتي صحيها
ملك قالت : ايوه علشان جده مرضش ينام غير لما تجوا فقعدنها نلعب شطرنج إنما ايه اللي مصحيك دلوقتي
خالد قال : جالي تليفون من الشركة هو اللي صاحني
ملك قالت : ايه مالك
خالد قال : مافيش زاهر معرفش هو فين ونسي تليفونه فوق
ملك قالت : طيب ما يمكن يكون عند واحد صاحبه
خالد قال بيفكر : مش ممكن يكون عند نادر في البيت علشان بيروح علي الجريدة بدري وجلال مسافر هيكون فين
ملك قالت : هو معندوش أصحاب غير دول
خالد قال : ايوه
ملك قالت : اكيد فيه حد تاني وانت ناسيه فكر كده براحة
خالد قال بتفكير : هيكون مين تاني ايوه مافيش غيره اكيد عنده شكرا ياملوكة انتي احلي اخت في الدنيا
ملك قالت بإبتسامة : العفو
خالد قال : ايوه صحيح شكرا علي الأكل اللي انتي بعتهولي امبارح
ملك قالت : أكلته
خالد قال : ايوه طبعا وبعتيه في وقته انا كنت ميت من الجوع
ملك قالت : بالهنا والشفا
خالد قال بإبتسامة : عن اذنك بقي اما اطلع اغير هدومي

 
ملك قالت : طيب
أمام المطار :
العسكري قال : بس أقف هنا
السواق قال : طيب ووقف
العسكري قال لنفسه : يا دخلت المطار دي مسافرة لازم أبلغ حضرة الضابط بلي حصل اطلع يا اسطي
السواق قال : طيب علي فين
العسكري قال : علي القسم
السواق قال : طيب ومشي
في فيلا العشري :
في غرفة حامد بيه :
ملك قالت : اصح ياجده جده اصح بقي وراحت وفتحت البلكونه
وصاحي حامد بيه وقال : ايه ياملك بتصحني ليه دلوقتي
ملك قالت : علشان تفطر وتاخد الدواء ونخرج شويه نتمشها يلا بقي
حامد بيه وقال بنعس : طيب شويه كده اقفلي البلكونة
ملك قالت : يلا بقي يا جدي بلاش كسل قوم يلا
حامد بيه وقال : انا عارف اني معتش هعرف انام طيب ياستي وقام
ملك قالت : ايوه كده خد حمام وانا هستناك تحت علشان نفطر مع بعض
 
حامد بيه وقال : طيب زاهر وخالد صحوا
ملك قالت : ايوه خالد صحها وبيغير هدومه
حامد بيه وقال باستغراب : خالد صحها معقول ده
ملك قالت : ايوه جاله تليفون من الشركة صحها علشان يرد عليه باين عنده شغل في الشركة يلا بقي
حامد بيه وقال : وزاهر صحها كمان
ملك قالت : باين صحها معرفش ياجدي يلا بقي أنا هستناك تحت
حامد بيه قال : طيب
في المطبخ :
ملك قالت : صباح الخير
خيرية قالت : صباح الخير
ملك قالت : دادة ممكن تحضري الفطار
خيرية قالت : متولي بيحضره هو حامد بيه صحها
ملك قالت : ايوه وبياخذ حمام
خيرية قالت : طيب وصحتيه ليه
ملك قالت : ليه في حاجة
خيرية قالت : لا مافيش أصل زاهر بيه قالي قبل مايمشي ماصحيش حامد بيه ولا خالد بيه علشان نايمين متأخر
ملك قالت : اه ااااه بس خالد صحها وبعدين انا صحيت حامد بيه علشان يفطر ويأخذ الدواء اللي بعد الفطار
خيرية قالت : طيب روحي اقعدي بره اعقبال ما يجهز

 
ملك قالت : مش عاوزين أي مساعدة
خيرية قالت : لا يا حبيبتي تسلمي
ملك قالت : طيب وخرجت وراحت وقعدة في الانتريه
في الصعيد :
في القسم :
راح العسكري على مكتب الضابط وقال : حضرة الضابط موجود
العسكري 2 قال : ايوه
العسكري 1 قال : طيب وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل العسكري قال : تمام يافندم
الضابط قال : فيه أيه ياعسكري
العسكري قال : مراته ابن شوقي بيه
الضابط قال : مالها
العسكري قال : سافرة يافندم
الضابط قال باستغراب : ايه سافرة
العسكري قال : ايوه يافندم أخذت شنطها وراحت علي المطار
الضابط قال : انت متأكد
العسكري قال : ايوه يافندم انا شايفها بعيني داخل المطار
الضابط قال بدهشة : طيب روحي انت
العسكري قال : حاضر خرج
 
الضابط قال لنفسه بدهشة : إزاي تسافر وتسبب ابنها هنا ايه اللي خلها تعمل كده هي مش قلقنها عليه بيفكر اكيد سعد هو اللي طلب منها كده معني كده ممكن ماينزلش تاني البلد هي كانت الحاجة الوحيدة اللي كان ممكن ينزل البلد علشانها ودلوقتي هي سافرت يبقي هينزل ليه ياتري بتفكر في ايه يا سعد بس برده مهما عملت مسيرك هتقع
في المستشفى :
الموظف قال : صباح الخير يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير ومشي ورايح علي مكتبه سعاد
سعاد الممرضة قالت : صباح الخير يا فندم
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير هو الدكتور مجدي لسه مجاش
سعاد الممرضة قالت : لسه يادكتور بس حضرته علي وصول
الدكتور فؤاد قال : طيب لما يجي ويخلص شغله ابقي خليه يجيلي مكتبي
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور
وبينظر الدكتور فؤاد للحالات وقال : طيب ومشي ودخل مكتبه وبينظر ايه ده زاهر بتعمل ايه هنا
زاهر قال : الناس بتقول صباح الخير الأول
الدكتور فؤاد قال : أسف أصل اتفجأت لما دخلت ولقيتك في المكتب علي العموم صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير
الدكتور فؤاد قال : قولي ايه سبب الزيارة
 
زاهر قال : ايه لازم يكون في سبب علشان اجي المستشفى يعني
الدكتور فؤاد قال : لا طبعا تجي في أي وقت المستشفى واللي في المستشفى تحت امرك بس ايه اللي خلني اجي علي بالك من الصبح كده انت تعبان ولا حاجة
زاهر قال : لا انا الحمد لله كويس بس كنت معدي من هنا فقولت اجي اشوفك
الدكتور فؤاد قال : بس كده
زاهر قال : ايوه بس هيكون فيه ايه تاني يعني
الدكتور فؤاد قال : مش عارف حاسس إن فيه حاجة تانية
زاهر قال : مافيش حاجة هيكون في ايه تاني مش احنا متفقين انك تعدي عليه أو انا اعدي عليك
الدكتور فؤاد قال : ايوه صح
زاهر قال : طيب بقي واديني جتلك اهوه علشان متقولش اني انا مقصر
الدكتور فؤاد قال : هو انا اقدر برده اقول كده تشرب قهوة
زاهر قال : لا شربت إنما قولي مين الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال باستغراب : وانت بتسال عليها ليه
زاهر قال : مافيش أصل المستشفى بره ملهاش سيرها غيرها حتي الحالات بتتكلم عليها علشان كده انا سألت
الدكتور فؤاد قال : اه ااااه
زاهر قال بدهشة : إنما قولي هي سابت المستشفى ليه بما إن اللي في المستشفى بيحبها كده والحالات كمان بتحبها
الدكتور فؤاد قال : وانت عرفت منين انهم بيحبوها
زاهر قال : من كلامهم عليها كلهم بيكلموا عليها كلام كويس ياحتي الأطفال بيحبوها قولي بقي هي ايه اللي خلها تسيب المستشفى
 
الدكتور فؤاد قال : مافيش كانت دكتورة مهملة
زاهر قال بدهشة : مهملة
الدكتور فؤاد قال : ايوه علشان كده طردتها
زاهر قال بدهشة : ليه عملت ايه
الدكتور فؤاد قال : دخلت تعمل عملية وهي تعبانه ومقلتش لحد انها تعبانه وكان ممكن المريض يخسر حياته بسبب اهملها
زاهر قال باستغراب : معقول الكلام ده
الدكتور فؤاد قال : زي مابقولك كده ومش بس كده
زاهر قال بدهشة : عملت ايه تاني
الدكتور فؤاد قال : واحد من رجال الأعمال كلمني علشان يعمل عملية لابنته في المستشفى وكانت عمليه مهمة دخلنها غرفة العمليات علشان نعمل العمليه وهي كانت معانا في العمليات
زاهر قال : إزاي بعد اللي عملته توافق انها تدخل معاكم غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال : ماهي كانت المساعدة بتاعتي
زاهر قال بدهشة : ايه المساعدة بتاعك
الدكتور فؤاد قال : ايوه كانت المساعدة بتاعتي قبل معرف انها دكتورة مهملة بالشكل ده
زاهر قال : إزاي يعني هي ماكنتش كده الأول يعني
الدكتور فؤاد قال : ايوه ماكنتش مهملة كده
زاهر قال باستغراب : امال كانت ازاي
الدكتور فؤاد قال : كانت زي ما سمعت من الحالات بره
زاهر قال باستغراب : معقول ده
 
الدكتور فؤاد قال : ايوه كانت دكتورة شاطرة وطيبة والأطفال بيحبوها ومش الأطفال بس لا والممرضين والدكاترة كمان احتراموها وحبوها ودخلت العمليات كذا مرة والعمليات اللي هي عملتهم نجحوا وانا بنفسي قولتها انها لها مستقبل باهر
زاهر قال باستغراب : يعني ماكنتش مهملة في الأول
الدكتور فؤاد قال : لا ماكنتش مهملة
زاهر قال بدهشة : امال ايه اللي حصلها فجأة كده
الدكتور فؤاد قال : مش عارف انا نفسي استغربت من اللي كانت بتعمله وخصوصا اللي عملته في غرفة العمليات واحنا بنعمل العملية بتاعت بنت رجل الأعمال
زاهر قال : ليه هي عملت ايه في غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال : مش عارف حصلها ايه فجأة كده وبدت تزعق للدكتور مجدي وليها
زاهر قال بدهشة : بتزعق وانتم بتعملوا العملية
الدكتور فؤاد قال : ايوه قعدة تزعق ولما خليت الممرضة تطلعها بره وياريت انتهت علي كده
زاهر قال : امال حصل ايه تاني
الدكتور فؤاد قال : الممرضة قعدتها أمام غرفة العمليات فولداته الطفلة شايفها خارجة من غرفة عمليات فاراحت لها وسالتها عن بنتها فقلتها انها ماتت تخيل
زاهر قال باستغراب : معقول والداته الطفلة حصلها حاجة
 
الدكتور فؤاد قال : حصلها صدمة بس الحمد لله لما شافت بنتها بقت كويسه وبعد ده كله رفتها علشان سمعة المستشفى
زاهر قال : معقول ده وسرح
الدكتور فؤاد قال : هو ده اللي حصل بس قولي انت وراك حاجة النهاردة
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ايه روحت فين
زاهر قال : مافيش بفكر
الدكتور فؤاد قال : بتفكر في ايه
زاهر قال : في اللي قولتلوا عن الدكتورة
الدكتور فؤاد قال : ليه انت مش مصدقني
زاهر قال : لا مصدق بس انت مش ملاحظ انها ماكنتش كده الأول وانت بنفسك شكرت فيها واللي في المستشفى بيحبها والحالات كمان
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا عاوز تقول ايه
زاهر قال : عاوز اقول إن مش فجأة كده الإنسان يبقي مهمل وخصوصا الإنسان اللي ماكنش مهمل مش غريبة
الدكتور فؤاد قال : هي غريبة وانا فعلا استغربت من كده بس هي أهملت
 
زاهر قال : ماهو ده اللي انا بقوله ازاي تهمل كده فجأة طيب لو هي مهمله مئهملتش ليه من الاول وخصوصا انها دخلت كذا مرة غرفة العمليات وعملت عمليات انت مش ملاحظ انها كل اللي حصل معها ده وهي دخله مع دكتور تعمل عملية
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا ازاي ملاحظتش كده يعني عاوز تقول انها مظلومة
زاهر قال بتفكير : مش عارف بس الموضوع ده فيه حاجة غلط
الدكتور فؤاد قال : تقصد ايه
زاهر قال : مش عارف بس انا حاسس انها مش راكبه على بعضه
الدكتور فؤاد قال : ليه يعني
زاهر قال : طيب قولي الكاميرات كانت شغلها في الوقت ده ولا كانت عطلانها
الدكتور فؤاد قال : لا كانت عطلانها
زاهر قال : ده يأكد كلامي أن الموضوع ده فيه حاجة غلط
الدكتور فؤاد قال : تقصد إن ممكن حد عمل فيها كده
زاهر قال : معرفش سيبك من ده دلوقتي قولي المهندس جيه وصلح الكاميرات
الدكتور فؤاد قال : ايوه انا نسيت موضوع الكاميرات ده بعد مااتكلمنا آخر مرة
زاهر قال : انا كنت عارف إنك هتنسها علشان كده بعت حد
 
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : طيب لحظة واحدة وجايلك
زاهر قال : طيب
في فيلا العشري :
في السفرة :
حامد بيه وقال : امال زاهر فين
خالد قال : زاهر خرج من بدري ياجده
جده قال : راح فين بدري كده
خالد قال : مش عارف وانا حاولت اتصل بيه بس طلع ناسي تليفونه هنا
جده قال : شكله كان مستعجل لدرجة أنه نسها تليفونه
خالد قال : إظهار كده ياجده إلا صحيح ياملك امبارح لما بعتلي الأكل في الشركة
جده قال باستغراب : هو انتي بعتله أكل علي الشركة
خالد قال : ايه ده يا جده هو انت متعرفش ولا ايه
جده قال : لا معرفش هو انتي فعلا ياملك عملتي كده
ملك قالت : ايوه يا جده بعتله أكل علي الشركة
حامد بيه وقال : اه ااااه علشان كده كنتي بتسالني هو هياكل ايه
 
ملك قالت : ايوه يا جدي انا فكرت انه بيحب الأكل البيتي علشان كده بعتله الأكل انا غلطت علشان عملت كده
حامد بيه قال : لا مغلطتيش يا بالعكس كويس أنك فاكرتي في كده
خالد قال : سيبكم من ده دلوقتي انتي لما بعتلي الأكل بعتهولي لواحدي
ملك قالت باستغراب : إزاي يعني مش فاهمة
خالد قال : أقصد يعني انتي كنت بعتهولي لواحدي صح
ملك قالت : ايوه ليه
خالد قال : انا قولت كده برده
ملك قالت باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل
خالد قال : أصل زاهر قال انك بعتها ليها انا وهو
جده قال : زاهر قال كده
خالد قال : ايوه يا جدي ومش كده وبس ياكمان اقعد يقنعني علشان يأكل معايا
ملك قالت باستغراب : يقنعت ازاي يعني
خالد قال : قاعد يقولي انها بعتها حتتين فراخ معنى كده انها بعتها ليها وليك
وضحك جده قال : بجد عمل كده
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال بإبتسامة : لا مقنع وانتي فعلا ياملك بعتله حتتين
ملك قالت : ايوه يا جدي علشان لاحظت إن خالد بيحب الفراخ مش زي ماهو قاله
خالد قال : لا مش كده وبس
جده قال : عمل ايه تاني
 
خالد قال : قالي انها مكتره الرز علشان عمله حسابها إن انا هاكل معاك شوفت ياجدي لغاية لما قولتوا خلاص كول
ملك قالت : بس انا مكتره الرز علشان انت بتحب الرز ومش زي ما هو قال
وضحك جده وقال : زاهر ده ولد عرف ازاي يقنعك علشان يأكل معاك
خالد قال : بتضحك ياجدي
جده قال : ايوه علشان لو قالك عاوز أكل معاك انت هترفض فقام جبهلك من حتة تانيه وعلي فكرة ياملك انتي غلطانه
ملك قالت باستغراب : ليه بقي ياجدي
حامد بيه وقال : علشان بعتي لخالد أكل ومبعتيش لزاهر كنتي المفروض تبعتيله أكل
ملك قالت : انا بعت لخالد علشان عارفة انه جعان معرفش إنه هو كمان بياكل وهو بيشتغل
حامد بيه وقال : بعد كده لما تبعتي أكل ابقي تبعتي للاتنين
ملك قالت بنرفزه : إن شاء الله
خالد قال : طيب انا هامشي عاوز حاجة
جده قال : لا مع السلامة
في شركة العشري :
وراح المهندس محمد على مكتب ياسمين السكرتارية وقال : ياسمين زاهر بيه عنده حد
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه مش موجود اصلا في مكتبه
المهندس محمد قال باستغراب : لسه مجاش
 
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
المهندس محمد قال : طيب خالد بيه موجود
ياسمين السكرتارية قالت : لا لسه مجاش
المهندس محمد قال : طيب ومشي وراح علي مكتبه وقعد
المهندس هاني قال : ايه مالك
المهندس محمد قال : زاهر بيه لسه ماوصلش
المهندس هاني قال : معقول لسه ماوصلش لغاية دلوقتي
المهندس محمد قال : ايوه
المهندس هاني قال : طيب زمانه جاي قلقنا ليه مش انت قولت انه عجبه التصميمات امبارح
المهندس محمد قال : ايوه
المهندس هاني قال : طيب خلاص لما يجي روحله وشوف هيقولك ايه
المهندس محمد قال : معاك حق أقوم اشوف شغلي
في المستشفى :
في مكتب الدكتورة رانيا :
الدكتورة رانيا قالت : لسه فيه حالات بره
امال الممرضة قالت : لا يا دكتورة
 
الدكتورة رانيا قالت : طيب كويس انا رايحة الكافترية أجيب حاجة اشربها وجاي تاني
امال الممرضة قالت : طيب يادكتورة خليكي انتي وقوللي عاوزها تشربي ايه وانا اروح اجيبهولك
الدكتورة رانيا قالت : لا ياامال شكرا هروح انا اجبلك حاجة تشربيها معايا
امال الممرضة قالت : لا يا دكتورة شكرا
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخرجت
في الكافترية :
الدكتورة رانيا قالت : لوسمحت كوباية عصير برتقال
الجرسون قال : حاضر
الدكتورة نهاد قالت : عمل ايه يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : الحمد لله
الدكتورة نهاد قالت : خلصتي شغل ولا لسه
الدكتورة رانيا قالت : خلصت الحالات بس لسه عندي عملية ولادة
الدكتورة نهاد قالت : طيب بعد اذنك
الدكتورة رانيا قالت : اتفضلي
الجرسون قال : اتفضلي العصير
الدكتورة رانيا قالت : شكرا اتفضل الحساب ومشت
أمام المستشفى :
 
وصل خالد ونزل ومن العربية وبينظر لقي عربية زاهر وقال لنفسه : انا كنت عارف إنك هتكون هنا ودخل لوسمحت مكتب الدكتور فؤاد فين
الموظف قال : في الدور الثاني
خالد قال : شكرا ومشي ووقف فين تليفوني تلقيه في العربية ورجع تاني
وطلعها الدكتورة رانيا من الكافترية وبتشرب العصير
ومشي خالد وقال لنفسه : انا كنت فاكره ايه اللي خليني انسها بس وخبط في حد ووقف انا
ووقع عصير البرتقال علي بالطو الدكتورة رانيا قالت بعصبية : انت ايه اعمها
خالد قال بدهشة : اعمها
ورفعت الدكتورة رانيا راسها وقالت بعصبية : ايوه اعمها علشان لو شايف انت ماشي ازاي ماكنتش عملت كده
خالد قال بنرفزه : لا انا مش اعمها انتي اللي غلطانها مش انا
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انا اللي غلطانها
خالد قال بعصبية : ايوه علشان مافيش حد بيمشي في الطرقة وهو بيشرب عصير المفروض تقعدي في جنب تشربي العصير
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انت جاي تقولي اعمل ايه ومعملش ايه
خالد قال بنرفزه : ايوه اعلمك بدل غلطانها باين عليكي دكتورة المفروض تتكلمي بأسلوب احسن من كده
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : انت مين انت علشان تكلمني كده
خالد قال بنرفزه : لولا اني مستعجل كنت عارفتك مين انا ومشي ووقفت الدكتورة رانيا أمامه وقالت بعصبية : انت رايح فين
خالد قال بنرفزه : وانتي مالك هي المستشفى بتاعتك وانا مش عارف
 
الدكتورة رانيا قالت : مالي ازاي مش هاتمشي غير لما تعتذر مني علي اللي عملته
خالد قال بعصبية : مش هتعذر واعي كدا
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : انت عديم الذوق ومتكبر ومشت
ونظر لها خالد وهي ماشيها وقال لنفسه بغضب : انا عديم الذوق ومتكبر والله انتي اللي عديمة الذوق ومغرورة وشايفة حالك وراح علي العربية وأخذ التليفون ودخل وراح علي مكتب الدكتور فؤاد
في مكتب الدكتورة رانيا :
امال الممرضة قالت باستغراب : ايه اللي عمل في حضرتك كده
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : شخص عديم الذوق وقع عليها العصير بدل مايعتذر قعد يزعق فيا صحيح متكبر وقلعته امسك يا امال نظيفة لوسمحتي
امال الممرضة قالت : حاضر وخرجت
أمام مكتب الدكتور فؤاد :
خالد قال لنفسه بغضب : أن عديم الذوق ومتكبر هي فاكرة نفسها مين علشان تقول عليا كده ودخل
الدكتور فؤاد قال بخضة : ايه ده
زاهر قال بإبتسامة : ماتضختش ده خالد مافيش فايدة فيك
خالد قال بضيق : انا اسف علشان دخلت كده من غير ما خبط
الدكتور فؤاد قال : لا ولا يهمك اتفضل
خالد قال : شكرا
الدكتور فؤاد قال : عامل ايه
خالد قال : الحمد لله كويس انت اللي عامل ايه
 
الدكتور فؤاد قال : انا كويس تشرب ايه
خالد قال : لا شكرا
الدكتور فؤاد قال : إزاي ده تبقي في مكتبي ومتشربش حاجة
خالد قال بضيق : بجد يادكتور مش عاوز اشرب لو عوزت هبقي اقولك
الدكتور فؤاد قال : طيب
زاهر قال باستغراب : مالك يا خالد
خالد قال : مافيش امسك تليفونك
زاهر قال : ايه ده هو انا كنت نسيته
خالد قال : ايوه امسك
زاهر قال : طيب إنما انت عرفت منين اللي انا هنا
خالد قال : قعدت أفكر انت ممكن تكون فين لما عرفت انك مش في الشركة فقولت انك اكيد عند الدكتور فؤاد علشان كده جيت
زاهر قال : ليه فيه حاجة
خالد قال : ايوه رءوف المحامي اتصل وقالي اقولك انه سجل العقد في الشهر العقاري
زاهر قال : طيب كويس اتصل بالشركة وخلي ياسمين تبلغ المهندس محمد انه ينفذ التصميمات
خالد قال : طيب بعد اذنكم
الدكتور فؤاد قال : اتفضل
بره مكتب الدكتور فؤاد :
وبيتصل خالد بالشركة وقال : الووه انا خالد
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : خلي المهندس محمد يكلمني
 
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم لحظة واحدة
خالد قال : طيب
وبتتصل ياسمين السكرتارية بالمهندس محمد وقالت : الووه المهندس محمد
المهندس محمد قال : ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه علي التليفون وعاوز يكلمك
المهندس محمد قال : طيب انا جاي حالا وخرج من مكتبه وراح علي مكتب ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : امسك
المهندس محمد قال : شكرا الووه ايوه يافندم
خالد قال : تعال انت والعمال علشان تبدوا شغل في الأرض
المهندس محمد قال : حاضر يافندم بس انا معرفش مكان الأرض فين
خالد قال : طيب اكتب ورايها
المهندس محمد قال : ثانية واحدة يافندم ورقه وقلم ياياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : امسك
المهندس محمد قال : اتفضل يافندم
مالها خالد العنوان وقال : تمام
المهندس محمد قال : تمام يافندم
 
خالد قال : طيب وقفل الخط ودخل المكتب خلاص يا زاهر كلمته
زاهر قال : طيب بعد اذنك يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : ما لسه بدري
زاهر قال : معلشي علشان عندي شغل في المكتب
الدكتور فؤاد قال : طيب مع السلامة
في طرقة المستشفى :
زاهر قال : ايه مالك شكل مضايق ليه جدي جارله حاجة
خالد قال بضيق : لا جدي كويس
زاهر قال باستغراب : امال مالك
خالد قال : مافيش يا زاهر ما انا كويس قدامك اهوه
زاهر قال : كويس ايه هو انا لسه هعرفك النهاردة اكيد فيه حاجة
خالد قال بضيق : يوووه يا زاهر بقي أنا ماشي وانت ابقي حاصلني
ونظر له زاهر وهو ماشي وقال لنفسه باستغراب : هو ماله ماكان كويس امبارح ايه اللي حصله اكيد حصل حاجة وهو مش راضي يقولي عليها بس انا لازم أعرفها وخرج وركب العربية ومشي رايح علي الشركة
في فيلا العشري :
 
في الانتريه :
حامد بيه وقال : عاوزها تروحي فين
ملك قالت : اي حته ياجدي المهم إن احنا نخرج بدل قعدة البيت دي
حامد بيه قال : طيب ماشي خلاص نروح النادي نقعد شوية
ملك قالت : طيب يلا
حامد بيه وقال : يلا يا خيرية خيرية
وطلعت خيرية وقالت : ايوه ياحامد بيه
حامد بيه قال : انا رايح النادي انا وملك علشان لو حصل حاجة
خيرية قالت : طيب يافندم
حامد بيه قال : يلا يا ملك
ملك قالت : يا عم حسنين جيه ياجدي
حامد بيه وقال : جيه امتا
خيرية قالت : انا سألته وقالي امبارح
حامد بيه قال : طيب ومشي
أمام شركة العشري :
زاهر قال : استنا يا خالد
ووقف خالد بدون تعليق
زاهر قال : فيه ايه مالك
خالد قال بضيق : تاني يا زاهر
 
زاهر قال : خلاص معتش هسالك بس لو حابب تقولي انا موجود
خالد قال : هو انا يعني ليا من غيرك علشان اتكلم معها بس سبني براحتي ماشي
زاهر قال : طيب ماشي براحتك لما تحب تتكلم في أي وقت انا هكون موجود
خالد قال : طيب ودخل
ودخل زاهر وراها قال : عملت اللي احنا اتفقنها عليه
خالد قال : هو ايه ده اللي احنا اتفقنها عليه
زاهر قال : انت نسيت مش اتفقنها انك هتكلم ملك علشان تعملك أكل ونشوفها بتعرف تطبخ ولا لا
خالد قال باستغراب : تصدق ان دي اول مرة اسمعك بتقول اسمها
زاهر قال : مش هي اسمها كده برده
خالد قال : ايوه اسمها بس انا مسمعتكش قبل كده بتقوله
زاهر قال بنرفزه : خالد
خالد قال : خلاص لا لسه مفتحتش ملك ودخل مكتبه
ودخل زاهر وراها وقال : ليه
خالد قال : علشان لسه مجتش الفرصة اني اقولها
زاهر قال : ليه
خالد قال : علشان ماتشكش إن فيه حاجة غلط مش انت اللي قولتي كده
زاهر قال : ايوه صح
خالد قال : إنما انت مستعجل كده ليه علي الموضوع ده
 
زاهر قال : ولا مستعجل ولا حاجة
خالد قال باستغراب : كل ده مش مستعجل امال لو ماكنتش مستعجل كنت عملت ايه
زاهر قال بنرفزه : هقولك ياظريف علشان دماغك متروحش لبعيد
خالد قال بإبتسامة : طيب قول انا سمعك
زاهر قال بنرفزه : علشان اثبتلك انها مش بتعرف تعمل حاجة علشان انت فاكرها انها بتعرف تعمل كل حاجة
خالد قال : طيب ايه رأيك بقي انها هتطلع طباخة ممتازة
زاهر قال : طيب هنشوف وخرج وراح علي مكتبه
خالد قال لنفسه : مافيش فايدة
في النادي :
في الكافترية :
ملك قالت : ايه رأيك ياجدي نقعد شويه وبعدين نتمشها
حامد بيه وقال : طيب تشربي ايه
ملك قالت : اي حاجة
حامد بيه قال : طيب جرسون
الجرسون قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : اتنين عصير الليمون
الجرسون قال : حاضر ومشي
 
علي ترابيزة أخرى :
رأفت قال : مش ده حامد بيه ياهالة
هالة قالت : ايوه هو ومعها ملك
رأفت قال : طيب تعالي نسلم عليهم
هالة قالت : بس
رأفت قال : مابسش تعال وقام
هالة قالت : طيب
رأفت قال : ازيك يا جدي
حامد بيه قال : ايه ده رأفت ازيك
رأفت قال : الحمد لله ازيك حضرتك
حامد بيه وقال : الحمد لله
رأفت قال : ازيك يا انسة ملك
ملك قالت : الحمد لله
حامد بيه وقال : ازيك ياهالة
هالة قالت : الحمد لله ازيك حضرتك
حامد بيه وقال : الحمد لله كويس وبعدين بلاش حضرتك دي وقوللي ياجدي زي ما رأفت بيقولي انتي خلاص بقيتي زي حفيدتي ولا يمكن يكون عندك مانع
هالة قالت : ياخبر يا اللي الشرف ياجدي
حامد بيه وقال : ايوه كده
هالة قالت : ازيك يا ملك
 
ملك قالت بإبتسامة : الحمد لله ازيك انتي
هالة قالت : كويسة الحمد لله
حامد بيه وقال : طيب ماتقعدوا
رأفت قال : بس
حامد بيه قال : مابسش اقعدوا
رأفت قال : طيب تعالي ياهالة امال خالد وزاهر مجوش معاكم
حامد بيه وقال : لا مجوش هما في الشركة وراهم شغل
وجاء الجرسون وقال : العصير يافندم وحطه ومشي
حامد بيه وقال : استنا
الجرسون قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : تشربوا ايه
رأفت قال : لا يا جدي شكرا
حامد بيه وقال : هتلهم اتنين عصير ليمون
الجرسون قال : حاضر ومشي
حامد بيه وقال : علي فكرة انا زعلان منك
رأفت قال : ليه
حامد بيه وقال : ومنك انتي كمان يا هالة
 
هالة قالت : ليه ياجدي
حامد بيه وقال : علشان اتفقنها انكم هاتيجوا تتغدوا عندنا ومجتوش
رأفت قال : معلشي يا جدي أصل الفترة اللي فاتت كان عندي شغل بس حضرتك معاك حق انك تزعل
حامد بيه وقال : بما انك قولت اني معايا حق بيقي خلاص احنا فيها تجوا معانا تتغدوا عندنا ومافيش أي أعذار علشان مزعلش منكم
رأفت قال : ماشي يا جدي وانا موافق ولا ايه يا هالة
هالة قالت : وانا كمان موافقة
حامد بيه وقال : طيب كويس
رأفت قال : بس ياجدي كلم زاهر وخالد علشان يجوا يتغدوا معانا
حامد بيه وقال : طيب لما نوصل ابقي اكلمهم
رأفت قال : ومتقلهومش ياجدي إن انا موجود علشان تبقي مفاجأة
حامد بيه وقال : معاك حق ماشي
وجاء الجرسون وقال : العصير يافندم وحطوا ومشي
حامد بيه وقال : اتفضلوا العصير
رأفت قال بإبتسامة : شكرا يا جدي
حامد بيه قال : إنما قوللي ياهالة
هالة قالت : ايوه يا جدي
 
حامد بيه قال : ايه اللي عجبك في رأفت علشان وافقتي عليه
رأفت قال : ايوه ردي على جدي
حامد بيه قال : ايه ده هو انت متعرفش هي وافقت عليك ليه
رأفت قال : لا طبعا عارف علشان انا وسيم ولطيف ورجل أعمال ناجح ومش هتلقي حد يحبها قدي
حامد بيه قال : يا سلام واثق من نفسك اوي
رأفت قال : ايوه طبعا ودي ميزة تانيه اني واثق في نفسي
حامد بيه وقال : سيبك منه قوللي ايه اللي عجبك فيه
هالة قالت بكسوف : زي ماهو قال كده ياجدي
حامد بيه وقال : طيب قوللي ياوسيم ايه اللي عجبك في هالة
رأفت قال : بصراحة ياجدي هي طيبة جدا وجميلة وسيدة أعمال شاطرة جدا في شغلها
حامد بيه وقال : هي بتشتغل
رأفت قال : ايوه عندها شركة تصميم الازياء
حامد بيه وقال : والله كويس وايه تاني عجبك فيها
رأفت قال : أهم حاجة فيها بقي ياجدي انها طباخة ممتازة
حامد بيه وقال : وكمان بتعرف تتطبخ
رأفت قال : ايوه واكلها تحفة
حامد بيه وقال : يبقي لازم تدوقنها في يوم
هالة قالت : إن شاء الله ياجدي
 
رأفت قال : وملك تسمحلي اقولك ياملك
ملك قالت بإبتسامة : ايوه طبعا
رأفت قال : بتعرفي تطبخي ولا
حامد بيه وقال : إلا بتعرف تطبخ يا أكلها تحفة
رأفت قال : يبقي خلاص هي اللي تعمل الغداء النهاردة علشان ندوقه
حامد بيه وقال بإرتباك : بس هي
مسكت ملك ايد حامد بيه وقالت : وانا موافقة
ونظر لها حامد بيه بقلق وبدون تعليق
حامد بيه قال : طيب مش نقوم بقي
رأفت قال : ماشي يا جدي يلا ياحبيتي
هالة قالت : يلا
حامد بيه وقال بصوت منخفض : انتي وافقتي ليه ياملك
ملك قالت بصوت منخفض : علشان لو كنت اتحججت بأي حاجة هيفتكروا انك كذبت عليهم ياجدي عملت كده علشان ترفع من شاني قدامهم وانا مش ممكن اسمح بكده
حامد بيه وقال : بس ياملك
 
ملك قالت : ماتقلش ياجدي يلا علشان مايشكوش
حامد بيه وقال : طيب يلا
في المستشفى :
في مكتب الدكتور مجدي :
الدكتور مجدي قال : لسه فيه حالات بره
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتور لسه فيه حالة بره
الدكتور مجدي قال : طيب دخليها
سعاد الممرضة قالت : حاضر وخرجت اتفضلي حضرتك
والداته الحالة قالت : شكرا
الدكتور مجدي قال : بيشتكي من ايه
والداته الطفلة قالت : تعبانه اوي يادكتور ودايما بتقحه وبالليل بتبقى مش قدرها تاخد النفس
الدكتور مجدي قال : طيب سعاد حطيها علي السرير
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور تعالي ياحبيتي
الطفلة قالت : لا لا
سعاد الممرضة قالت : ماتخافيش ياحبيتي وشالتها وبكت الطفلة
 
والداتها قالت : متخافش ياحبيتي ماما هنا
الدكتور مجدي قال : اقعدي لوسمحتي
والداته الطفلة قالت : طيب
الدكتور مجدي قال : بطلي عياط وبيكشف عليها خلاص خلصنها وطلع
والداته الطفلة قالت : خير يادكتور
الدكتور مجدي قال : خير انا هكتبها علي أدوية تاخدهم في مواعيدهم وان شاء الله هتكون كويسه
سعاد الممرضة قالت : بس بس ماما اهي
والداتها : تعالي ياحبيتي
الدكتور مجدي قال : اتفضلي
والداتها الطفلة قالت : شكرا يادكتور وخرجت
الدكتور مجدي قال : فيه حالات تانية بره
سعاد الممرضة قالت : لا يا دكتور دي كانت آخر حالة
الدكتور مجدي قال : طيب كويس
سعاد الممرضة قالت : الدكتور فؤاد كان عاوز حضرتك في مكتبه
الدكتور مجدي قال : طيب مقولتليش ليه
سعاد الممرضة قالت : هو قالي اول ما يخلص الحالات قوليلوا اني عاوزه في مكتبي
الدكتور مجدي قال : طيب وخرج وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
 
الدكتور فؤاد قال : أدخل ودخل الدكتور مجدي
الدكتور فؤاد قال : تعال يا دكتور اتفضل
الدكتور مجدي قال : خير يادكتور قالولي انك عاوزني
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا انا عاوزك
الدكتور مجدي قال : خير يادكتور
الدكتور فؤاد قال : مش خير ابدا يادكتور
الدكتور مجدي قال باستغراب : ليه يادكتور ايه اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : حضرتك جاي متأخر ليه يادكتور
الدكتور مجدي قال : انتي عارف اني اتاخرت بس اعمل ايه الطرق بقت زحمة
الدكتور فؤاد قال : انا مليش دعوة يادكتور بالطرق المستشفى ليها مواعيد وحضرتك يادكتور لازم تحترمها
الدكتور مجدي قال : ماحصلش حاجة يعني لو اتاخرت شويه فيها ايه يعني
الدكتور فؤاد قال بنرفزه : لا فيها يادكتور لازم تحترم مواعيد المستشفى وبعدين ذنبه ايه المريض يقعد يستني حضرتك لما تجي دي أرواح ناس يادكتور مش لعبها
الدكتور مجدي قال : انا عارف يادكتور انها مش لعبها بس انا مليش ذنب اعمل ايه يعني لو الطرق زحمة اعمل حادثة يعني واموت علشان اجي اكشف عليهم
الدكتور فؤاد قال : لا يا دكتور تطلع بدري شويه واحب افكرك انه حصل نفس الموقف بس بشكل تاني مع حد هنا في المستشفى وانت ساعتها مرحمتهوش
 
الدكتور مجدي قال : مين ده
الدكتور فؤاد قال : الدكتورة ملك يادكتور
الدكتور مجدي قال : بس يادكتور الوضع مختلف هي كانت مهملة وكانت هتموت المريض
الدكتور فؤاد قال : صدقني يادكتور هو هو هي هنا كانت مهملة وانت هنا برده مهمل مافيش فرق
الدكتور مجدي قال : لا فيه فارق يادكتور انا مش مهمل يادكتور
الدكتور فؤاد قال : امال تأخيرك ده يادكتور تسميه ايه
الدكتور مجدي قال : ظروف وحصلت وانا مليش دخل فيها
الدكتور فؤاد قال : لا ليك دخل يادكتور علشان لو تطلعت بدري شويه ماكنش ده حصل وبعدين الإهمال بيفضل إهمال مهما تعددت أشكاله يادكتور
الدكتور مجدي قال : خلاص يا دكتور مش هتاخر تاني بعد اذنك
الدكتور فؤاد قال : اتفضل
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : اتفضلوا ياخيريه خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : ايوه يا حامد بيه
 
حامد بيه قال : شوفوهم يشربوا ايه بعد اذنكم
رأفت قال : اتفضل يا جدي
خيرية قالت : تشربوا ايه
رأفت قال : لا شكرا احنا لسه شربين في النادي
خيرية قالت : ماينفعش لازم تشربوا حاجة
رأفت قال : طيب ممكن قهوة مظبوط
خيرية قالت : حاضر وحضرتك
هالة قالت : عصير البرتقال
خيرية قالت : حاضر ومشت
في الصالون :
وبيتصل حامد بيه بخالد وقال : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : ايوه يا جدي فيه حاجة
جده قال : تعال انت وزاهر علي الفيلا
 
خالد قال باستغراب : ليه في حاجة ياجدي
جده قال : لما تجي ابقي اقولك متتاخروش سلام
خالد قال : بس وقفل هيكون ايه اللي حصل يعني وخرج من مكتبه وراح علي مكتب زاهر ودخل
زاهر قال : شوف انا هاشيل الباب ده علشان انا ارتاح ايه رأيك بقي
خالد قال : ليه هتغروا يعني
زاهر قال : خالد متستعبطش
خالد قال : سيبك دلوقتي من الباب
زاهر قال : خير
خالد قال : شكله مش خير خالص
زاهر قال : ليه ايه اللي حصل
خالد قال : جدك
زاهر قال بخوف : ماله حصله حاجة
خالد قال : لا هو كويس بس
زاهر قال : بس ايه
خالد قال : كلمني وقالي هات زاهر وتعال بسرعة
 
زاهر قال : ليه في ايه
خالد قال : معرفش
زاهر قال : وانت مسالتوش
خالد قال : سألته وقالي لما نجي هنعرف
زاهر قال : طيب يلا مستني ايه وخرج
وخرج وراها خالد قال : استنها بس تفتكر حصل ايه
زاهر قال : مش عارف وخرج من الشركة
وخرج خالد وراها وقال : بس اللي انا متأكد منه أنه جدي وكويس وركب زاهر العربية وقال : وايه اللي مخليك متأكد كده
وبيركب خالد قال : علشان هو مكلمني بنفسه
زاهر قال : يارب يكون كويس ومشي
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : اديني كلمتهم وهما جاين
رأفت قال : زي ماتفقنها ياجدي
حامد بيه وقال : لا متخافش مقلتش حاجة
رأفت قال : كويس كده
وجاءت فتحية وحطت العصير والقهوة ومشت
ملك قالت : طيب عن اذنكم انا
 
حامد بيه وقال : علي فين
ملك قالت : علي المطبخ علشان اعمل الغداء
حامد بيه وقال : طيب
هالة قالت : مش عاوزها مساعدة
ملك قالت : لا يا حبيبتي شكرا ومشت وراحت علي المطبخ
خيرية قالت : عاوزها حاجة ياملك
ملك قالت : انا اللي هعمل الغداء النهاردة يادادة
خيرية قالت : ازاي ده ماينفعش
ملك قالت : ليه يا داده مش انتي بتقولي اني بقيت واحدة من العيلة
خيرية قالت : ايوه
ملك قالت : يبقي خلاص سبيني اعمل الغداء النهاردة
خيرية قالت : ماينفعش ياملك امال متولي بعمل ايه هنا
ملك قالت : مافيش حاجة لو معملش الغداء انهارده
خيرية قالت : لا يا ملك
ملك قالت : تعالي يا داده انا عاوزه اتكلم معاك شويه
 
خيرية قالت : طيب
في الجنينه :
ملك قالت : شوفي يا داده جدي قال لضيوف اني انا بعرف اطبخ هو لما قالهم كده أصروا انهم يدوقوا اني انا اللي اعمل الغداء وطبعا لو معملتش الغداء هيبقي كده جدي شكله وحش قدامهم
خيرية قالت : بس ياملك
ملك قالت : مابسش يا داده انا عارفة انك بتحبني ومش عاوزني اعمل أي حاجة فى البيت بس الموقف اللي احنا فيه هو اللي فرض علينا كده
خيرية قالت : طيب هو انتي بتعرفي تطبخي
ملك قالت : ما تقلقيش
خيرية قالت : طيب خلي متولي يساعدك
ملك قالت : لا يادادة محدش هيساعدني
خيرية قالت : بس
ملك قالت : علشان خاطري يا داده
خيرية قالت : طيب خلاص انا موافق تعالى
ملك قالت بإبتسامة : شكرا يا داده
في المطبخ :
خيرية قالت : متولي قولها علي مكان الحاجات وبعدين سيبها تحضر الغداء
 
متولي الطباخ قال : حاضر
ملك قالت : شكرا يا داده
خيرية قالت : ربنا يستر وخرجت
في الانتريه :
وسمع حامد بيه صوت العربية وقال : هما وصلهم
رأفت قال : احنا هنطلع الجنينه ياجدي
حامد بيه وقال : طيب
ودخل زاهر وقال بلهفه : فيه ايه يا جدي انت كويس
جده قال : اه انا كويس
خالد قال : امال جبتنها علي مالها وشنها ليه
جده قال : علشان دول
خالد قال : ايه ده رأفت وراح له وحضنه ايه المفاجأة الحلوة دي
رأفت قال : انا قولت بدام انت مابتسلش اسال انا
خالد قال : انت عارف الشغل ازيك يا هالة
هالة قالت : الحمد لله ازيك انت
خالد قال : كويس الحمد لله تعالوا نقعد
 
زاهر قال : ازيك يا رأفت وحضنه
رأفت قال : الحمد لله ازيك انت
زاهر قال : انا كويس ازيك
هالة قالت : الحمد لله ازيك انت
زاهر قال : كويس اتفضلوا
خالد قال : بس بصراحة ياجدي مفاجأة حلوة انتم اللي جيتوا لواحدكم ولا ايه
رأفت قال : لا احنا قابلنها جدي في النادي هو ملك فأصر اللي احنا نجي نتغدها معاكم
خالد قال : امال فين ملك
حامد بيه وقال : في المطبخ
خالد قال باستغراب : بتعمل ايه
حامد بيه قال : بتطبخ
زاهر قال باستغراب : ايه بتطبخ
رأفت قال : ايه يا زاهر انت متعرفش انها طباخها ممتازة ولا ايه
حامد بيه قال : لا طبعا عارف يعني تبقى خطبته وميعرفش انها بتعرف تطبخ
زاهر قال : اه جدي معها حق معلشي أصل دماغى مشغولها شويه بالشغل
 
خالد قال باستغراب : بس ايه اللي خلها تعمل الغداء النهاردة
رأفت قال : بصراحة احنا اللي طلبنها منها علشان جدي شكر في أكلها فطلبنها منها انها تعمل الغداء بتاع النهاردة علشان نشوف أكلها زي ماقال جدي ولا هو بيجملها
حامد بيه وقال : دلوقتي تعرف اني ماكنتش بجاملها
خالد قال بصوت منخفض : اهي الفرصة جات وهتعرف أنها طباخها ممتازة
زاهر قال بصوت منخفض : يارتها ماجات الفرصة دي
خالد قال بصوت منخفض : ليه انت بتقول كده
زاهر قال بصوت منخفض : علشان لو طلعت مابتعرفش تتطبخ ساعتها شكلنا هيكون وحش قدامهم ربنا يستر
خالد قال بصوت منخفض : ايوه صحيح ازاي مافكرتش في كده
زاهر قال : شوفت بقي أنا مش عارف ايه اللي خلها جدي يقولهم كده
خالد قال : اكيد حصل حاجة خلها جدي يقولهم كده
زاهر قال : والعمل ايه دلوقتي
خالد قال : مش عارف بس إن شاء الله ملك تعرف تتصرف وتنقذ الموقف
زاهر قال : هتتصرف ازاي
خالد قال : مش عارف بس اكيد بتعرف تطبخ
زاهر قال : وانت ايه اللي مخليك متأكد كده شوفتها بطبخ قبل كده
خالد قال : لا بس
زاهر قال بنرفزه : مابسش ربنا يستر
رأفت قال : ايه يا جماعة بتوشوشه في ايه
خالد قال : ها لا مافيش
زاهر قال : بعد اذنكم
رأفت قال : اتفضل
في المطبخ :
زاهر قال : امال فين متولي ودادة وفتحية وصحبي
وبتطبخ ملك قالت : طلبت منهم انهم يطلعوا من المطبخ ويسبوني لواحدي
زاهر قال بقلق : انتي متأكدة انك بتعرفي تطبخي كويس
ونظرة له ملك وبدون تعليق
زاهر قال بقلق : مش وقت عناد
ملك قالت : انت عاوز ايه دلوقتي
زاهر قال : انتي بتعرفي تطبخي كويس
ملك قالت : يعني مش اوي
زاهر قال : انا كنت عارف يعني هيبقي شكلنها وحش قدامهم
وبتطبخ ملك وقالت : انا مش فاهمة انت عاوز ايه دلوقتي
زاهر قال بنرفزه : بدل انتي مبتعرفيش تطبخي قابلتي ليه
ملك قالت : علشان جدي قلهم اني طباخة ممتازة ممكن بقي تسبني اطبخ
زاهر قال بقلق : طيب بصي هروح أجيب دادة تساعدك أو متولي ومشي
ملك قالت : استنها
زاهر قال : فيه ايه
ملك قالت : مجتبش حد
زاهر قال باستغراب : ليه
ملك قالت : علشان انا مش عاوزة حد يساعدني وبعدين انا مش بحب حد يقف جانبي في المطبخ
زاهر قال : بس
ملك قالت : مابسش واطلع بقي خليني اخلص
زاهر قال بنرفزه : ملك مش وقته العناد بتاعك ده دي سمعتي وسمعة جدي
ملك قالت بنرفزه : انا مش بعناد وبعدين انا بخاف علي سمعة جدي برده
زاهر قال : طيب خلاص اسمعي كلامي بقي
ملك قالت بنرفزه : لا ويلا بقي اطلع
زاهر قال : طيب خلاص بلاش هما انا ممكن اساعدك انا بفهم شويه في الطبيخ
ملك قالت : برده لا ممكن تطلع بقي
زاهر قال بنرفزه : ماشي وخرج
ملك قالت : استنا
زاهر قال : فيه ايه
ملك قالت : ممكن تساعدني
زاهر قال : قولي عاوزاني اساعدك في ايه
ملك قالت : قولي الأول انت بتعرف تعمل كيكة بالشكولاته
زاهر قال : ايوه ليه
ملك قالت : أصل عاوزا اعملها وانا مش شاطرة اوي في الحلويات
زاهر قال : يعني انتي شاطرة في بقيت الأكل
ملك قالت بنرفزه : خلاص مش عاوزها منك حاجة اتفضل
زاهر قال : خلاص انا اسف هساعدك
ملك قالت : طيب اعملها اعقبال انا أما اخلص الأكل بس
زاهر قال باستغراب : بس ايه
ملك قالت : هما بره ممكن يسألوا عليك
زاهر قال : ماتقلقيش انا هاتصرف
ملك قالت : هتعمل ايه يعني
زاهر قال : ملقيش دعوة انتي وخرج وبينظر لقي فتحية فتحية
فتحية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : روحي قولي خالد بيه إن انا عاوزه بس بقولك ايه قوليه بصوت واطي
فتحية قالت : حاضر وراحت ووقفت بجانب خالد بيه زاهر بيه عاوز حضرتك
خالد قال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت
خالد قال : بعد اذنكم ياجماعة
رأفت قال : اتفضل
أمام المطبخ :
خالد قال : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : اشغل رأفت لما أساعد ملك في المطبخ
خالد قال باستغراب : هاتساعد ملك في المطبخ
زاهر قال : واطي صوتك تعال وشده ودخل المطبخ
خالد قال : انت هتساعد ملك
زاهر قال : ايوه وعاوزك تلهي رأفت وخطبته اعقبال من نخلص
خالد قال : ليه هي ملك مبتعرفش تطبخ
ملك قالت : لا بعرف
خالد قال باستغراب : ماهي بتعرف اهي امال انت هتساعدها في ايه يا زاهر
زاهر قال : هساعدها في عمل كيكة أصلها مش شاطرة في عمل الحلويات
خالد قال : وانت بتعرف تعملها
زاهر قال : ايوه بعرف اعملها المهم تعمل اللي قوتلك عليه ولو سألوا عليا ابقي تقول أي حاجة
خالد قال : طيب بس انت متأكد انك بتعرف تعمل كيكة
وبتطبخ ملك وقالت باستغراب : ليه انت ماشوفتهوش قبل كده وهو بيعملها
خالد قال : بصراحة لا
ملك قالت : طيب انت كده طمتني ربنا يستر
زاهر قال : خلصتم روح ياخالد اعمل اللي انا قوتلك عليه
خالد قال : طيب بس اشغلهم ازاي
زاهر قال : اشغلهم بأي حاجة المهم ميسالوش عليا
خالد قال : ايوه يعني ايه هي الحاجة دي بقي
زاهر قال بنرفزه : ما تصرف ياخالد
خالد قال : واطي صوتك هايسمعونها
زاهر قال : ما انت بتعصبني بأسألتك دي ما تتصرف
خالد قال : أتصرف ازاي ورافت بيلاحظ كل حاجة
وبتطبخ ملك وقالت بتفكير : خالد العب مع رأفت شطرنج
خالد قال بإبتسامة : والله فكرة بس
زاهر قال : بس ايه
خالد قال : طيب وهالة
ملك قالت : خلي جدي ياخدها علي غرفة المكتب ويوريها المكتبة ويشغلها شويه
خالد قال بإبتسامة : حلوة الفكرة والله انتي مافي منك يا احلى اخت في الدنيا
زاهر قال بنرفزه : خلصت يلا روح بقي ليسالوا علينا
خالد قال : طيب ومشي
وبيلبس زاهر المريلة وقال : خلصتي الغداء
ملك قالت : لسه ابدا يلا في عمل الكيكة انت متأكد انك بتعرف تعملها
زاهر قال بثقة : دلوقتي تشوفي
ملك قالت بصوت منخفض : إن شاء الله هتطلع وحشة بسبب الثقة الزيادة دي
زاهر قال : بتقولي حاجة
ملك قالت : لا مافيش
في الانتريه :
رأفت قال : امال فين زاهر ياخالد
خالد قال بإرتباك : جاي اهوه بقولك ايه تلعبني شطرنج اعقبال ما ملك تخلص الأكل
رأفت قال : ماشي انا موافق
خالد قال : طيب هروح أجيب الشطرنج ومشي ودخل غرفة المكتب وجاب الشطرنج وجيه تعال نلعب فى الجنينه
رأفت قال : طيب ما نلعب هنا
خالد قال : لا في الجنينه احسن علشان نعرف نركز
رأفت قال : طيب وقام
خالد وقال : وانت ياجدي وري لهالة المكتبة اللي في غرفة المكتبة علي فكرة ياهالة جدي عنده مكتبة هتعجبك اوي
هالة قالت : ايه ده يا جدي حضرتك بتقرأ
حامد بيه وقال : ايوه
هالة قالت : وبتقرأ لمين بقي
حامد بيه وقال : لي كله
خالد قال : مش قولتلك جدي ده موسوعة كتب يلا يا رأفت
رأفت قال : يلا ومشي
هالة قالت بإبتسامة : طيب ممكن اشوفها
حامد بيه وقال : ايوه طبعا تعالى شكلك بتحبي الكتب زيي وقام
وقامت هالة قالت : ايوه
ودخلت حامد بيه غرفة المكتب وسرج النور وقال : تعالي ياهالة
ودخلت هالة وبتنظر للمكتبة وقالت : ايه ده يا جدي كل ده كتب
حامد بيه : ايه عجبتك
هالة قالت : ايوه طبعا تعرف ياجدي انا بمجرد لما اشوف الكتب بحس بسعادة مش عارفها ليه رأفت بقي عكسي مش بيحب القراءة اوي وبيزهق بسرعة منها
هالة قالت : عامل زي صاحبه خالد بس شاطرتك بقي انك تعوديه
هالة قالت : حاولت ياجدي بس فشلت المهم ممكن اخدها كتاب اقراه
حامد بيه وقال : ايوه طبعا اتفضلي المكتبه تحت أمرك بس
هالة قالت : عارفه ياجدي ارجعه تاني في مكانه صح
حامد بيه وقال : ايوه شكلك بتقراي كتير
هالة قالت : ايوه إنما قولي ياجدي انت قرأت كل الكتب دي
حامد بيه قال : ايوه ليه
هالة قالت : ياحضرتك بقي موسوعة زي ماخالد بيقول
حامد بيه وقال : يعني يلا اختاري كتاب وانا كمان هختار كتاب واقرأ معاكي
هالة قالت : طيب وراحت وأخذت كتاب وقعدت وأخذ حامد بيه كتاب وقعد
في المطبخ :
وبتطبخ ملك وقالت : بدور علي ايه
زاهر قال : خليكي في اللي انتي بتعمليه
ملك قالت بنرفزه: انا اللي غلطانه اني عاوزها اساعدك
وبيدور زاهر قال : ايوه انتي غلطانها هو راح فين بس
ملك قالت : ما تقولي انت بدور علي ايه بدل الدوشة اللي انت عملها دي
زاهر قال : بدور علي الدقيق ارتاحتي وبعدين هتعرفي مطبخنها اكتر مني
ملك قالت : طيب ممكن تبعد شويه
زاهر قال : اهو اتفضلي
وفتحت ملك الضلفة وأخذت الدقيق وقالت : اتفضل
واخذه زاهر منها وقال باستغراب : انتي عرفتي مكانه ازاي
ملك قالت : عم متولي وراني كل حاجة مكانها فين قبل ما اطبخ
زاهر قال : اه ااااه ورح وبيفتح علبة الدقيق اوي فجيه حابت دقيق علي وشه
وبتنظر له ملك وقالت : ايه اللي انت عملته ده وضحكت
زاهر قال : بتضحكي علي ايه
وبتضحك ملك وقالت : أصل شكلك فظيع وانت عليك دقيق كده
زاهر قال : ودي حاجة تضحك
ملك قالت : معلشي انا آسفة بس مقدرتش امسك نفسي وضحكت
زاهر قال : تاني بتضحكي
ملك قالت : خلاص معتش هضحك اهوه وبتشيل الحلة من علي النار فتلدعت اه
زاهر قال بخضة : حاسبي وراح لها أخذ الحلة منها وحطها علي البوتاجاز مش تخلي بالك انتي دايما مهملة كده
ملك قالت بوجع : اه وبتنفخ فيها
زاهر قال بقلق : هاتي ايدك
ملك قالت : هتعمل ايه
زاهر قال : هتعرفي دلوقتي ومسك ايدها وفتح الحنفية وحط ايدها تحت الحنفية
ملك قالت بوجع : اه ااااه
زاهر قال بخوف : معلشي خلص خلصنها لسه بتوجعك
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال : هي لازم مرهمة الحروق بس هو فوق هطلع أجيبه
ملك قالت : لا بلاش علشان لو حد شافك بلي المظهر ده هيعرف انك بتساعدني في المطبخ
زاهر قال : وأي يعني ما يعرفوا امال اسيب ايدك بتوجعك كده
ملك قالت : ما ينفعش كده هيعرفوا إن جدي كان بيكدب عليهم وده مش ممكن يحصل
زاهر قال : بس
ملك قالت : مابسش وبعدين ايدي خافت معدتش بتوجعني اوي
زاهر قال : طيب وطلع منديل من جيبه ورابطته علي ايدها
خلي بالك بقي
ملك قالت : طيب
زاهر قال : لو أي حاجة عاوزها تشيلها ابقي قوللي انا هشلها ماشي
ملك قالت : طيب إنما قولي انت بتعمل الكيكة ازاي
زاهر قال : إزاي يعني ايه
ملك قالت : أقصد يعني بتظبطها ازاي
زاهر قال : ليه انتي مش بتعرفي تعمليها خالص
ملك قالت : لا حاولت قبل كده وطلعت فحمة مالهش أي علاقة بالكيكة
وضحك زاهر وقال : فحمة
ملك قالت : ايوه اتحرقت من كل النواحي برغم اني كنت واخدها بالي منها بس برده اتحرقت
وضحك زاهر قال : امال لو ماكنتش واخدها بالك كنتي طلعتيها ازاي
ملك قالت : بتريق حضرتك
زاهر قال : لا مقصودتش بس ازاي اتحرقت منك وانتي بتقولي انك كنتي واخدها بالك منها
وبتطبخ ملك وقالت :ما هو ده اللي عاوزها اعرفه ليه مبتظبش معايا
زاهر قال : انتي خلصتي الأكل
ملك قالت : خلاص معدليش غير حاجة بسيطة
زاهر قال : طيب خلاص مش هعملها غير لما تخلصي تمام
ملك قالت : ماشي
زاهر قال : هروح اغسل وشي
ملك قالت : امسك الفوطة
زاهر قال : شكرا ومشي
في الجنينه :
رأفت قال : تعرف اني بقالي كتير مبلعبش شطرنج
خالد قال : ليه مش لقي حد يلغبك ولا ايه
رأفت قال : لا ياظريف علشان انا مش فاضي
خالد قال : طيب العب انت هتقطع النهاردة
رأفت قال : بيتهيلك انت اللي هتقطع مش انا
خالد قال : هنشوف العب
رأفت قال : ماشي
في المطبخ :
ملك قالت : خلصت معتش غير الحمة في الفرن
زاهر قال : طيب لما تخلصيها
ملك قالت : لا هي لسه قدامها شويه اعقبال ماتخلص
زاهر قال : طيب تعالي بقي نبدأ الكيكة
ملك قالت : طيب يلا
زاهر قال : انا هحط المقادير اللي انتي عارفها كلها مع بعض تمام
ملك قالت : ماشي
زاهر قال : اعقبال ماخلطهم مع بعد انتي روحي حطي كل حاجة في مكانها
ملك قالت : مش لما نخلص الأول يمكن تحتاج حاجة
زاهر قال : لا انا كده تمام معتش محتاجهم
ملك قالت : طيب
زاهر قال : ولا اقولك سيبهم انتي وانا هحطهم
ملك قالت : ليه انا هحطهم
زاهر قال : لا علشان متوقعهمش وانتي ايدك بتوجعك
ملك قالت : طيب بعد كده هتعمل ايه
زاهر قال : هحطها في الفرن واظبت الحرارة
ملك قالت : طيب
زاهر قال : واهم حاجة منفتحش عليها الفرن غير لما الوقت بتاعها ينتهي
ملك قالت : طيب
زاهر قال : خلصت هروح أحطها في الفرن بقي
ملك قالت : وانا هشوف الحمة
زاهر قال : طيب وحطها في الفرن وظبت الوقت ايه أخبار الحمة
ملك قالت : خلصت وطفيت الفرن
زاهر قال : استني انا هطلعها
وقفلت ملك الفرن وقالت : كده الأكل خلص
زاهر قال : انتي متأكدة ان الأكل عملتيه كويس
ملك قالت بثقة : انت مش شامم الرايحة
زاهر قال : شامم بس ربنا يستر في الطعم
ملك قالت : طيب ممكن تعطني الأطباق
زاهر قال : طيب اتفضلي
ملك قالت : روح انت بقي شوف الكيكة بتاعتك
زاهر قال : لا لسه شويه بقولك ايه خليني ادوق الأول علشان لو فيه حاجة نلحق نتصرف
ملك قالت : ممكن تروح تنادي لفتحية وعم متولي وعم صبحي علشان يحطوا الأكل علي السفرة
زاهر قال بنرفزه : طيب إن شاء الله بسبب غرورك ده هيطلع الأكل وحش وهيبقي شكلنها وحش
ملك قالت : بتقول حاجة
زاهر قال : لا مافيش ومشي
ملك قالت : بقولك ايه
زاهر قال : فيه ايه تاني
ملك قالت : متدخولش تاني المطبخ
زاهر قال : انا فاهم انا مش غبي بس خلي بالك من الكيكة اول ما الوقت يخلص طلعيها ولا أقولك بلاش لتحرقيها انا هقول لي داده تعملها
ملك قالت : لا لا انا هعملها
زاهر قال : هتحريقها
ملك قالت : متخافش مش هحرقها
زاهر قال : مش عارف ليه مش مطمن
ملك قالت : لا اطمن
زاهر قال : ربنا يستر ومشي يافتحية فتحية
فتحية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : ادخلي المطبخ وخدي الأكل وحطيها علي السفرة ونادي علي صبحي ومتولي
فتحية قالت : حاضر ومشت ودخلت المطبخ خلصتي يا انسة ملك
ملك قالت : ايوه يا فتحية خدي الأكل حطيه علي السفرة وبعدين قوللي ياملك بس بلاش يا انسة ملك
فتحية قالت : بس
ملك قالت : مابسش
فتحية قالت : حاضر يا ملك
ملك قالت : ايوه كده خدي الأكل بقي
فتحية قالت : حاضر واديي عم صبحي وعم متولي جوم
متولي الطباخ قال : عندك انتي
ملك قالت : خلاص انا خلصت
متولي الطباخ قال : امال ايه اللي في الفرن ده
ملك قالت : دي كيكة بالشكولاته
متولي الطباخ قال : بس الأكل شكله تحفة شكلك طباخة ممتازة
ملك قالت : شكرا ممكن تحط الحاجة دي مكانها
متولي الطباخ قال : حاضر وحطهم
ملك قالت : شكرا
متولي الطباخ قال : العفو وادي الكيكة الوقت بتاعها خلص هروح اشالها
ملك قالت : لا انا هشيلها
متولي الطباخ قال : طيب
وراحت ملك وفتحت الفرن وشالتها
وجاءت خيرية وقالت : ايه الروايح الحلوة دي ايه ده كيكة بالشكولاته يا انتي شكلك طباخة جامدة واحنا ماكناش عارفين
ملك قالت : مش لما دوقي الأكل يادادة الأول
خيرية قالت : من غير ما دوق الرايحة باينه ايه ده إيه اللي حرق ايدك كده
ملك قالت : مافيش وانا بشيل الحلة فمخدش بالي
خيرية قالت بقلق : مش تخلي بالك
ملك قالت : جات سليمة
خيرية قالت : خلاص كفاية عليكي كده سيبي كل الحاجة واحنا هنعملها
ملك قالت : بس
خيرية قالت : مابسش اسمعي الكلام بقي روحي
ملك قالت : طيب عم متولي
متولي الطباخ قال : ايوه
ملك قالت : ممكن تقطع الكيكة
متولي الطباخ قال : طيب ما تقلقيش هقطعها
ملك قالت : طيب ومشت وراحت علي غرفة المكتب اتفضلي يا هالة اتفضل يا جدي علي الأكل
حامد بيه وقال : طيب يلا يا هالة وقام
هالة قالت : حاضر
حامد بيه وقال : ايه اللي عمل في ايدك كده
ملك قالت : ما تقلقش ياجدي انا كويسه اتفضلوا
حامد بيه وقال بقلق : طيب تعالي ياهالة ومشي
هالة قال : طيب ومشت
ونزل زاهر وقال :استني
ملك قالت : فيه ايه
زاهر قال : المرهم علشان ايدك
ملك قالت : طيب حات وانا هدهنه
زاهر قال : لا لازم دلوقتي علشان الجرح شيلي المنديل
ملك قالت : طيب بعد الأكل هات
زاهر قال : الصحة الأول قبل أي حاجة شيلي المنديل
ملك قالت : طيب وشالت المنديل
وحط زاهر المرهم علي ايدها وقال : بيوجعك
ملك قالت بوجع : شويه
زاهر قال : معلشي دلوقتي يروق ودهنه علي ايدها خلصت
ملك قالت : شكرا
زاهر قال : العفو صحيح عملتي ايه في الكيكة اوعي تكوني نسيتي تطلعيها من الفرن
ملك قالت : متخافش طلعتها مش محروقة يلا ومشت
في السفرة :
رأفت قال : ايه الرايحة الحلوة دي
خالد قال بإبتسامة : فعلا الأكل يفتح النفس
ملك قالت : بالهنا والشفا اتفضلوا
وبياكل رأفت وقال : الأكل طعمه يجنن فعلا جدي كان معها حق لما قال عليكي انك طباخها ممتازة
ملك قالت بإبتسامة : شكرا
وبياكل خالد قال بصوت منخفض : ايه رأيك بقي يازاهر طلع معايا حق وكسبت التحدي
زاهر قال بصوت منخفض : يعني انت كنت تعرف أنها بتعرف تطبخ يا هي جات معاك كده
خالد قال : حتي لو كده انا كسبت التحدي ولا انت رجعت في كلامك
زاهر قال : انت عرفني مبرجعش في كلمة قولتها هتطلب ايه
خالد قال : مش وقته هبقي اطلب بعدين
زاهر قال : طيب
خالد قال : إنما قولي عرفت تعمل الكيكة ولا حرقتها
زاهر قال : دلوقتي هتشوف اتحرقت ولا لا
خالد قال : طيب واثق من نفسك اوي
زاهر قال : طبعا مش زاهر العشري
هالة قالت : فعلا ياملك الأكل تحفة
ملك قالت بإبتسامة : شكرا
في المستشفى :
وراحت امال الممرضة علي مكتب الدكتورة رانيا وخبطت علي الباب
الدكتورة رانيا قالت : أدخل
ودخلت آمال الممرضة قالت : الحالة جاهزة يادكتورة في غرفة العمليات
وسرحت الدكتورة رانيا بتفكير وبدون تعليق
امال الممرضة قالت باستغراب :يا دكتورة دكتورة رانيا
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا امال فيه حاجة
امال الممرضة قالت : مالك يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : لا مافيش كنتي بتقولي ايه
امال الممرضة قالت : بقول لحضرتك الحالة جاهزة في غرفة العمليات
الدكتورة رانيا قالت : طيب روحي انتي وانا هاجي وراكي
امال الممرضة قالت : حاضر وخرجت
في الارسبشن :
ثروت نجيب قال : لوسمحت دكتور فؤاد موجود
الموظف قال : ايوه يافندم موجود
ثروت نجيب قال : طيب ممكن اقابله
الموظف قال : مين حضرتك يافندم
ثروت نجيب قال : انا ثروت نجيب
الموظف قال : طيب ثانية واحدة
ثروت نجيب قال : اتفضل
وبيتصل الموظف بالدكتور فؤاد وقال : الووه
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه
الموظف قال : في واحد عاوز يقابل حضرتك
الدكتور فؤاد قال : مين ده
الموظف قال : اسمه ثروت نجيب
الدكتور فؤاد قال : طيب خليه يتفضل
الموظف قال : حاضر يادكتور وقفل الخط اتفضل يافندم مكتب الدكتور فؤاد في الدور الثاني
ثروت نجيب قال : شكرا يلا يا حبيبي ومشي وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل ثروت نجيب وابنه وقال : اهلا يا دكتور فؤاد
الدكتور فؤاد قال : اهلا بك اتفضل
ثروت نجيب قال : شكرا حضرتك مش عارفني
الدكتور فؤاد قال : أحب أتعرف
ثروت نجيب قال : انا ثروت نجيب صاحب شركة أدوية
الدكتور فؤاد قال : اه ااااه اهلا يا فندم معلشي مركزتش في الاسم
ثروت نجيب قال : لا ولا يهمك انا عارف حضرتك قده ايه مشغول
الدكتور فؤاد قال : تشرب ايه
ثروت نجيب قال : لا شكرا
الدكتور فؤاد قال : لا ازاي لازم تشرب حاجة
ثروت نجيب قال : طيب قهوة على الريحة
الدكتور فؤاد قال : طيب واتصل بسعاد الووه سعاد قهوة على الريحة
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : خير يافندم
ثروت نجيب قال : ده ابني فادي
الدكتور فؤاد قال : اهلا يا فادي
ثروت نجيب قال : بقالوا كذا يوم كده بيقح وبيتنفس بصعوبة فملقتش احسن من مستشفى حضرتك علشان اجيبه ليها
الدكتور فؤاد قال : ده شرف لينا يافندم علي العموم انا مش عاوزك تقلقها هما الأطفال في السن ده بيتعبوا كتير وان شاء الله خير وبيتصل بالدكتورة اميرة الووه دكتورة اميرة تعالي شويه علي مكتبي
الدكتورة اميرة قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط ياتري فيه ايه أما اروح اشوف وخرجت وراحت علي مكتب الدكتور فؤاد وخبطت علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخلت الدكتورة اميرة قالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : عاوزك تاخدي الطفل الجميل ده تكشفي عليه وتقوللي حالته ايه على فكرة الدكتورة اميرة دكتورة شاطرة هنا في المستشفى
ثروت نجيب قال : اهلا يا دكتورة
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : اهلا بحضرتك
ثروت نجيب قال : طيب بعد اذنك هروح مع الدكتورة
الدكتور فؤاد قال : بس انت لسه مشربتش قهوتك
ثروت نجيب قال : لما اخلص هعدي عليك اشربها
الدكتور فؤاد قال : هو كذلك وانا مستني حضرتك
ثروت نجيب قال : طيب يلا يا حبيبي وخرج
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت : اتفضل يافندم
ثروت نجيب قال : شكر
وبتتصل الدكتورة باماني الممرضة قالت : انا الدكتورة اميرة تعاللي شويه علي مكتبي
أماني الممرضة وقالت : حاضر يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : هو بيشتكي من ايه يافندم
ثروت نجيب قال : عنه صعوبة في التنفس وقحة
الدكتورة اميرة قالت : بقوله كتير بيقحة
ثروت نجيب قال : يعني بقوله يومين
الدكتورة اميرة قالت : طيب احنا هنكشف ونشوف
وراحت أماني الممرضة علي مكتب الدكتورة أميرة وبتخبطت علي الباب
الدكتورة اميرة قالت : أدخل
ودخلت أماني الممرضة وقالت : حضرتك بعتلي يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : ايوه يا أماني خدي الجميل ده وحطيه علي السرير
أماني الممرضة وقالت : حاضر تعال ياحبيبي وشالته
الدكتورة اميرة قالت : حضرتك استنها هنا
ثروت نجيب قال : طيب
في غرفة الكشف :
الدكتورة اميرة قالت : ترفع هدومنها شويه ورفعتها
ونزل فادي هدومه بدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت : وبعدين يلا بقي ورفعتها مرة أخرى
ونزل فادي مرة أخرى بدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت : هنقعد كده كتير امسكي يا أماني هدومه
أماني الممرضة وقالت : حاضر يادكتورة ورفعتها هدومه ومسكتها
وكشفت الدكتورة اميرة وقال : خلاص نزليها يااماني
أماني الممرضة وقالت : حاضر ونزلت
الدكتورة اميرة قالت : افتح بوئك
فادي قال : لا
الدكتورة اميرة قالت : وبعدين بقي خليك ولد شاطر وافتح
فادي قال : لا
الدكتورة اميرة قالت : افتح افتح بوئك
وفتح فادي بوئك وقفله تاني بدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت : هنفضل نلعب كده
وبتضحك أماني الممرضة بدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت بنرفزه : انتي بتضحكي علي ايه بدل ماتساعدني قعدة تضحكي
أماني الممرضة وقالت : آسفة يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : طيب ساعدني
أماني الممرضة وقالت : حاضر افتح ياحبيبي بوئك علشان اجبلك شكولاته
وفتح فادي بوئك بدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت بتنهيدة : خلاص خلصت وخرجت
ثروت نجيب قال : خير يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : الوزة عنده ملتهبة التحاليل دى اعملها فى المعمل تحت
ثروت نجيب قال : طيب الوزة بس ولا فيه حاجة تانية
الدكتورة اميرة قالت : وعنده الحمية علشان كده مش عارف بياخذوا نفسه بصعوبة
ثروت نجيب قال : هتحتاج عملية
الدكتورة اميرة قالت : ايوه كده كده فيه عملية بس التحاليل هي اللي هتقرر هتتعمل امتا
ثروت نجيب قال : طيب بعد اذنك
الدكتورة اميرة قالت : اتفضل
ثروت نجيب قال : يلا يا حبيبي وخرج
أماني الممرضة وقالت بإبتسامة : ولد زي العسل
الدكتورة اميرة قالت : زي العسل ايه تعبني اعقبال ما كشفت عليه اطفال ايه دول
أماني الممرضة وقالت : يمكن علشان حضرتك معندكش أولاد بتقولي كده تعرفي يادكتورة اول ماهتخلفي هتبقي حاسة إن فيه حتة منك مشيها على الأرض وهتنسي كل التعب
الدكتورة اميرة قالت : طيب ياختي اتفضلي
أماني الممرضة وقالت : طيب وخرجت
في فيلا العشري :
في الانتريه :
زاهر قال : يادادة دادة خيرية
وطلعت خيرية وقالت : ايوه
زاهر قال : حاتي الكيكة
خيرية قالت : حاضر ومشت
رأفت قال : كمان كيكة يامعتش فيه حتى فاضية
خالد قال : دور كده يمكن تلقي
رأفت قال : ادور علي ايه
خالد قال : علي حتة فاضية في بطنك علشان تأكل الكيكة
وضحك رأفت قال : ودي اعمل ازاي دي اما انت عليك كلام ياخالد وضحك الكل وبدون تعليق
وجاءت خيرية ووراها فتحية بالكيكة وقالت : اتفضلوا
خالد قال : شكرا اتفضلي انتي
خيرية قالت : طيب ومشت
هالة قالت : كده الرجيم هيبوظ
حامد بيه وقال : مش مشكلة يبوظ يوم
هالة قالت : طيب بس حتة صغيرة
خالد قال : اتفضلي
هالة قالت : شكرا
خالد قال : اتفضل يا رأفت
رأفت قال : شكرا وأكل حتة من الخرطة طعمها يجنن بجد تسلم ايدك ياملك
ملك قالت : بس
زاهر قال : فعلا طعمها حلو
ونظر حامد بيه باستغراب وبدون تعليق
رأفت قال : بجد يازاهر انت محظوظ بملك انها خطبتك وعلي فكرة قليل اوي اللي بيقلي شريكة حياته بتعرف تعمل كل حاجة
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
هالة قالت : وعلي فكرة انتم ريقين علي بعض
رأفت قال : يلا هالة
حامد بيه وقال : علي فين
رأفت قال : معلشي يا جدي احنا تاخرنا
حامد بيه وقال : طيب تبقي تكرر مش مرة وخلاص
رأفت قال : إن شاء الله بس المرة الجاية هتبقي عندي
حامد بيه وقال : إن شاء الله
خالد قال : مع السلامة
رأفت قال : الله يسلامك يلا يا هالة
هالة قالت : حاضر وحضة ملك ابقي كلمني
ملك قالت : إن شاء الله
هالة قالت : طيب هتكلمني ازاي وانتي مش معاكي رقمي
ملك قالت : ايوه وصحيح اسنتي لما اخد رقمك قولي
ملتها هالة رقمها وقالت : خلاص هتكلمني
ملك قالت : اكيد هكلمك
هالة قالت : سلام
ملك قالت : مع السلامة
في المستشفى :
وراح ثروت نجيب على مكتب الدكتورة اميرة وخبط علي الباب
الدكتورة اميرة قالت : أدخل
ودخل ثروت نجيب قال : اتفضلي يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : طيب اتفضل
ثروت نجيب قال : شكرا
وبتنظر الدكتورة اميرة في التحاليل بدون تعليق
ثروت نجيب قال : خير يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : هنحجزه النهاردة في المستشفى علشان هنعملها النهاردة
ثروت نجيب قال : النهاردة
الدكتورة اميرة قالت : ايوه حضرتك تنزل تحت تحجز غرفة علشان هيقعت معانا
ثروت نجيب قال : طيب يعني التحاليل كويس
الدكتورة اميرة قالت : ايوه كويس
ثروت نجيب قال : طيب هنزل احجز الغرفة
الدكتورة اميرة قالت : طيب اتفضل
ثروت نجيب قال : تعال يلا وخرج
وبتتصل الدكتورة اميرة بالدكتور فؤاد وقال : الووه ايوه
الدكتور فؤاد قال : حالة فادي ايه يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : ما انا بكلم حضرتك علشان كده
الدكتور فؤاد قال : ليه حالته خطيرة ولا ايه
الدكتورة اميرة قالت : لا يا دكتورة هي الوزة ملتهبة عنده والحمية كده وعلشان كده وهو بتنفس بصعوبة
الدكتور فؤاد قال : طيب هتحتاج عملية
الدكتورة اميرة قالت : ايوه يا دكتورة انا طلبت تحاليل ليه
الدكتور فؤاد قال : وتحاليل فيها ايه
الدكتورة اميرة قالت : مافيش فيها حاجة تخوف كانت كويس علشان كده انا طلبت من والده انه يحجزله غرفة فى المستشفى علشان العملية
الدكتور فؤاد قال : وانتي رأيك احسن لو عمل العملية النهاردة
الدكتورة اميرة قال : ايوه علشان ممكن يتعب والعملية تتاجل هو وضعه الصحي كويس علشان كده الاحسن انها تتعمل النهاردة
الدكتور فؤاد قال : طيب خلاص اعمليها
الدكتورة اميرة قالت باستغراب : انا يافندم
الدكتور فؤاد قال : ايوه فيه مشكلة
الدكتورة اميرة قالت : لا يا دكتور مافيش مشكلة
الدكتور فؤاد قال : طيب وتاكدي الأول من حالته الصحية قبل مايدخل العمليات علشان لو حصله حاجة في غرفة العمليات والده مش هيسكوت انا عارف كويس وده ابنه الوحيد وجابه بعد معاناة علشان كده ولازم تكوني حريصة علشان لو حصله حاجة والده هيقفل المستشفى مفهوم كلامي طبعا ولو مش قدها قولي من الاول
الدكتورة اميرة قالت : لا يا فندم قدها وإن شاء الله مش هيحصل أي مشكلة
الدكتور فؤاد قال : طيب وقفل الخط
في فيلا العشري :
في الانتريه :
خالد قال : بجد كان يوم جميل واحلي مافيه اني رجعت قعد مع رأفت زي زمان وأكل ملك بجد ياملك الأكل كان تحفة
حامد بيه وقال : فعلا انا ماكنتش عارف إنك طباخة ممتازة كده
ملك قالت : شكرا يا جدي
زاهر قال : إنما انت روحت فيه فجأة كده يازاه
خالد قال : كان بيساعد ملك ياجدي في المطبخ والمفاجأة بقي انه هو اللي عامل الكيكة دي مش ملك
جده قال : ايه كان بساعد ملك
خالد قال : ايوه يا جدي انا ماكنتش مصدق زيك كده لما قالي
جده قال : يعني هو اللي عمل الكيكة بس ولا الأكل كمان
زاهر قال : لا يا جدي انا عملت الكيكة بس وهي اللي عملت الأكل لواحدها
جده قال : طيب ملك معملتش الكيكة ليه
ملك قالت : بصراحة ياجدي انا ومش شاطرة فى عمل الحلويات علشان كده طلبت منه أنه يعمل هو الكيكة
حامد بيه وقال : وانت يازاهر وافقت كده علي طول اول ما طلب منك
زاهر قال : أيوه علشان سمعتنها
جده قال : اه ااااه سمعتنها يعني لبست المريلة وقعدة في المطبخ وعملت كيكة لأول مرةلواحدك كل ده وعلشان خاطر سمعتنها
زاهر قال : ايوه امال هيكون علشان يعني
جده قال : لا مافيش
زاهر قال : طيب انا هروح اشوف الشغل ومش هتاخر
جده قال : طيب
زاهر قال : سلام ومشي
وقام خالد وبدون تعليق
جده قال : رايح فين ياخالد
خالد قال بضيق : مافيش يا جدي هقعد في الجنينه شويه ومشي
حامد بيه وقال : امال انتي انحرقتي من ايه
ملك قالت : مافيش يا جدي كنت بشيل الحلة ايدي ادلدعت
حامد بيه وقال : وبقت كويس دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله ياجدي
حامد بيه وقال : طيب انا هطلع ارتاح شويه
ملك قالت : طيب ياجدي وأخذت طبق الكيكة وطلعت علي الجنينه وقعدة قاصد خالد اتفضل
خالد قال بضيق : شكرا يا ملك وحطه علي الترابيزة
ملك قالت باستغراب : ايه مش هتاكل الكيكة
خالد قال بضيق : ماليش نفس
ملك قالت بدهشة : ايه خالد تبقي قدامه كيكة ويقول لا انا ومش مصدقها
خالد قال بضيق : عادي ياملك
ملك قالت : ايه مالك يا خالد
خالد قال : مافيش
ملك قالت : مافيش ازاي اكيد فيه حاجة انت هتخبي علي اختك علي ملوكة
خالد قال بضيق : هو انا اقدر برده
ملك قالت : طيب قولي بقي فيه
وحكلها خالد علي اللي حصل وقال : حقها انا اللي غلطان
ملك قالت : بصراحة
خالد قال : ايوه انا عاوز الصراحة
ملك قالت : انتم الاتنين غلطنين
خالد قال : انا غلطان
ملك قالت : ايوه
خالد قال بدهشة : ليه
ملك قالت : علشان معتذرتش منها لما خبطها حتى لو انت ماكنتش تقصده انك تخبطها وهي اللي غلطان علشان اتكلمت معاك بشكل ده كان لازم تكلم معاك بشكل كويس ماكنش حصل ده بس تعرف انا اول اعرف انك ليك في الخناق وضحكت
خالد قال : انتي بتضحكي
ملك قالت : ايوه أصل الموقف يضحك
خالد قال : بس بقي ياملك انا مضايق وانتي قعدة تضحكي
ملك قالت : خلاص انا آسفة معتش هتضحك انت مضايق ليه دلوقتي
خالد قال : انتي مش شايفة إن فيه حاجة تتضايق
ملك قالت : لا انت اتخنقت معها وهي اتخنقت معاك يبقوا خلصين
خالد قال : انا مضايق علشان انا اول مرة اعمل كده مع حد
ملك قالت : تتخنق يعني
خالد قال بضيق : ايوه
ملك قالت : وان شاء الله مش هبقي آخر مرة
خالد قال بضيق : يوووه يا ملك وقام
ملك قالت : خلاص انا آسفة
خالد قال : انا مش زعلان منك انا زعلان من نفسي علشان عملت كده بس تصدقي هي كانت تستهل
ملك قالت : انا مش فاهمة انت زعلان ولا فرحان دلوقتي
خالد قال : انا زعلان علشان عملت كده وفي نفس الوقت فرحان علشان رديت عليها بعد اللي عملته معايا فاهمة انا أقصد ايه
ملك قالت : ايوه طبعا فاهمة مش انت فهم انت بتقول ايه
خالد قال : ايوه طبعا
ملك قالت : بقولك ايه تعرف احسن حاجة تعملها دلوقتي ايه
خالد قال : ايه
ملك قالت : انك تأكل خرطة الكيكة دي ونسها اي حاجة
خالد قال : معاكي حق وأخذ الطبق وبياكل
في المستشفى :
وراح ثروت نجيب على مكتب الدكتورة اميرة وخبط علي الباب
الدكتورة اميرة قالت : أدخل
ودخل ثروت نجيب قال : خلاص يا دكتورة حجزت الغرفة والعملية هتنعمل امتا النهاردة
الدكتورة اميرة قالت : اتفضل الأول
ثروت نجيب قال : شكرا
الدكتورة اميرة قالت : لما اكشف عليه تاني
ثروت نجيب قال : والدكتور فؤاد عرف
الدكتورة اميرة قالت : ايوه انا بلغته بليحصل
ثروت نجيب قال : طيب
الدكتورة اميرة قالت : انا عاوزها حضرتك ماتقلقش إن شاء الله خير
ثروت نجيب قال : ان شاء الله
الدكتورة اميرة قالت : اتفضل حضرتك روح اقعد معها وانا جاية وراك
ثروت نجيب قال : طيب وخرج وراح علي غرفة ابنه
في الارض بجانب المستشفى :
زاهر قال بصوت مرتفع : ايه الاخبار يابشمهندس
المهندس محمد قال : كله تمام يافندم
زاهر قال : يعني مش عاوز حاجة
المهندس محمد قال : لا يا فندم
زاهر قال : طيب شدوا حالكم انا عاوز المشروع ده يخلص في أقرب وقت
المهندس محمد قال : ان شاء الله يا فندم
زاهر قال : طيب ومشي ودخل علي المستشفى ورايح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل زاهر قال : اقدر اشرب معاك فنجان قهوة
الدكتور فؤاد قال : ايوه طبعا اتفضل
زاهر قال : شكرا شوف انا مش مقصر ازاي بجي ازورك وانت مافكرتش تزوني ولو مرة
الدكتور فؤاد قال : ما انت عارف شغلي تعرف والله من ساعة مابجي الصبح لغاية ما بروح وانا في المستشفى ولا بروح هنا ولا هنا
زاهر قال : انا عارف بس برده لازم تجي تزوني مرة ما انا كمان ورايها شغل مش فاضي
الدكتور فؤاد قال : ماهو ده اللي انا ومستغربله ازاي بتجلي وانت وراك شغل
زاهر قال : علشان تعرف غلوتك عندي
الدكتور فؤاد قال : عارفها مش محتاج انك تثبتها
زاهر قال : انت مش هتطلبلي قهوة
الدكتور فؤاد قال : بقولك ايه تعال معايا أما اشوف حالة وبعد كده نروح نشربها في المستشفى ايه رأيك
زاهر قال : مافيش مانع
الدكتور فؤاد قال : يلا وقام
زاهر وقال : يلا
أمام غرفة فادي :
وخبط الدكتور فؤاد علي الباب
ثروت نجيب قال : أدخل
ودخل الدكتور فؤاد وزاهر بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : عامل ايه يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : الحمد لله يادكتور كويس هخليهم يحضروا غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال : طيب انا مش عاوزك تقلق إن شاء الله خير
ثروت نجيب قال : ان شاء الله
الدكتور فؤاد قال : اعرفك يازاهر ده الأستاذ ثروت نجيب صاحب شركة أدوية
زاهر قال : اهلا يا فندم
الدكتور فؤاد قال : وده زاهر العشري
وقطع ثروت نجيب كلامه قال : طبعا حد ميعرفش زاهر بيه العشري ده أشهر من النار على عالم
زاهر قال : شكرا وان شاء الله يقوم بسلامة
ثروت نجيب قال : ان شاء الله
الدكتور فؤاد قال : طيب بعد اذنك
ثروت نجيب قال : اتفضل
أمام غرفة العمليات :
زوج الحالة قال بقلق : خير يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : مبروك المدام جبتلك ولد
زوج الحالة قال : ولد وهي يا دكتوره عامله ايه
الدكتورة رانيا قالت : هي الولادة كانت صعبة بس هي كويسة الحمد لله
زوج الحالة قال : طيب ممكن اشوفها
الدكتورة رانيا قالت : لما ينقلوها الغرفة ممكن تشوفها الف مبروك
زوج الحالة قال : الله يبارك فيكي انا متشكر متشكر اوي يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : علي ايه ده واجبي عن اذنك
زوج الحالة قال بإبتسامة : اتفضلي
في الكافترية :
زاهر قال : هو ابنه ماله
الدكتور فؤاد قال : مافيش الوز ملتهبة والحمية كمان وهيعمل عملية قهوتك ايه مظبوط صح
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : اتنين قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
زاهر قال : وانت اللي هتعمله العملية
الدكتور فؤاد قال : لا الدكتورة اميرة اللي كانت واقفة في الغرفة هى اللي هتعملها
زاهر قال : طيب
الجرسون قال : اتفضل يافندم
الدكتور فؤاد قال : شكرا تعال نقعد
زاهر قال : طيب
وقعد الدكتور فؤاد وقال : قولي انت عامل ايه
زاهر قال : ما انا كويس قدامك اهوه
الدكتور فؤاد قال : زاهر انت فاهم انا أقصد ايه
زاهر قال : لا مش فاهم
الدكتور فؤاد قال باستغراب : زاهر
زاهر قال : لا بجد تقصد ايه
الدكتور فؤاد قال : أقصد ان مافيش واحدة كده عاجبك وناويت انك تتجوزها
زاهر قال : اتجوزها مرة واحدة
الدكتور فؤاد قال : ايوه وليه لا ولا انت هتفضل كده على طول مش ناوي تتجوز ويبقي عندك أولاد
زاهر قال : انا مبفكرش في الموضوع خلاص
الدكتور فؤاد قال : طيب ليه ياانت الف واحدة تتمناك انت ناسي انت مين
زاهر قال : لا مش ناسي بس هي مش بتتحسب كده يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : مش فاهم تقصد ايه
زاهر قال : مش عارف بس انا مافكرتش فيه قبل كده
الدكتور فؤاد قال : تعرف انت مافكرتش فيه ليه
زاهر قال : ليه
الدكتور فؤاد قال : علشان لسه ملقتش البنت اللي تخليك تفكر فيها وأول ما تلقي البنت دي صدقني انت اللي هتطلب انك تجوزها علشان مش هتقدر تعيش من غيرها
زاهر قال : ليه يعني
الدكتور فؤاد قال : علشان هتكون وقعت في شبكة الحب ياعزيزي وضحك زاهر وقال : انت بتقول ايه يا فؤاد حب
الدكتور فؤاد قال : ايوه الحب ومالك مستغرب ليه
زاهر قال : انا احب مش ممكن طبعا
الدكتور فؤاد قال : مش ممكن ليه انت مش انسان زي كل الناس ولك قلب بينض
زاهر قال : ايوه بس انت عارف ان ده كلام فاضي
الدكتور فؤاد قال : لا يا زاهر المشاعر الجميلة والصادقة واللي بتنتهي بالجواز عمرها ماكانت كلام فاضي وبكرة افكرك بالكلام ده لما تقع في الحب
زاهر قال : مش هيحصل يادكتور القلب
الدكتور فؤاد قال : انت بتقول كده علشان لسه ملقتش البنت اللي ممكن تقلبلك حياتك من غير ماتعرف وساعتها هتحس بشعورغريب عمرك ماحسيته قبل كده متعرفش اذا كنت فرحان ولا مضايق وهتسال نفسك ايه اللي بيحصل معايا وساعتها هتبقي دخلت شبكة الحب من غير ما تدرها
وسرح زاهر بتفكيره وبيتذكر ملك وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ايه روحت فين
زاهر قال : مافيش
الدكتور فؤاد قال : مش عارف ليه حاسس إن فيه حاجة وانت مخبيها عليا
زاهر قال : حاجة ايه
الدكتور فؤاد قال : معرفش بس يمكن حصل معاك كده وانت مش راضي تقولي
زاهر قال : لا طبعا ايه اللي انت بتقولوا ده لا مافيش كده
الدكتور فؤاد قال : امال سرحانك فجأة كده وانا بتكلم في الموضوع ده يا اكدلي إن فيه حاجة
زاهر قال : فيه ايه يعني
الدكتور فؤاد قال : بنت مثلا انت قابلتها ومخبي عليا
زاهر قال : لا مافيش
الدكتور فؤاد قال : زاهر
زاهر قال : طيب هو فيه بنت بس مش زي ماانت فاكر علشان دماغك متروحش لبعيد
الدكتور فؤاد قال : طيب مش هتروح بس احكلي
زاهر قال : متعرفش إن كانت مجنونة ولا عقلها ولا ايه بضبط متعرفش ذكية ولاغببة ولا ايه بجد شخصية محيرة
الدكتور فؤاد قال : لدرجتي ودي قابلتها فين
زاهر قال : جدي ياسيدي كان عمل حادثة وهي اللي نقذته منها ومن ساعتها وهو متعلق بيها وبيعتبرها حفيدته التالية
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه ده بجد
زاهر قال : ايوه زي مابقولك كده متعرفش حبها بالسرعة دي ازاي ياحتي خالد هو كمان بقى بتعتبرها أخته تصدق
الدكتور فؤاد قال : انت بتتكلم بجد
زاهر قال : ايوه وجدي مش بيستحمل حد يزعلها ولو بكلمة
الدكتور فؤاد قال : لدرجتي
زاهر قال : وأكتر من كده جدي في يوم طلب مني انه عاوز يشوفني علشان كنت رجع من السافر ومقعدتش معها فطلب مني انه اقابله في النادي تخيل حصل
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه اللي حصل
حكله زاهر علي اللي حصل وقال : شوفت
الدكتور فؤاد قال : واعتذرت منها
زاهر قال : ايوه طبعا ما انت عارف اني مقدرش ازعل جدي لا مش كده وبس
الدكتور فؤاد قال : حصل ايه تاني
زاهر قال : حصلت مشكلة أيام ماكنت مترشح في الانتخابات
الدكتور فؤاد قال : مشكلة ايه
زاهر قال : في واحد باين عرف انها مش قربتنها وعمل صور مفبكر لي وليها مش محترمة
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ياخبر من اللي عمل كده
زاهر قال : مش مهم من اللي عمل كده علشان اخد جزائه وخلاص المهم دلوقتي جدي عمل ايه
الدكتور فؤاد قال باستغراب : عمل ايه حامد بيه
زاهر قال : قرر اني اخطبها
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه تخطبها
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : وخطبتها
زاهر قال : ايوه خطبتها
الدكتور فؤاد قال : وهي كانت موافقة
زاهر قال : ولا هي كانت موافق ولا انا كنت موافق علي الفكرة دي بس ماكنش فيه حل تاني غير ده علشان ينقذ سمعتها وسمعة عيلة العشري
الدكتور فؤاد قال : طيب ما حامد بيه معها حق يا زاهر فعلا كان لازم يعمل كده وعملتوا حفلة الخطوبة
زاهر قال : لا طبعا
الدكتور فؤاد قال : مش مهم دي شكليات أهم حاجة انك خطبتها الف مبروك يازاهر
زاهر قال : شوفت اللي انا فيه
الدكتور فؤاد قال : بس اكيد حصل حاجة تانية علشان هي اللي خلت حامد بيه يحبها بالشكل ده هو وخالد
زاهر قال : هو حصل
الدكتور فؤاد قال : حصل ايه
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : بس الحمد لله جدي ماحصلش له حاجه
الدكتور فؤاد قال : مين اللي كان عاوز يموت حامد بيه
زاهر قال : مش مهم بس برده خدها جزائه
الدكتور فؤاد قال : طيب كويس انه خد جزائه بس تعرف يازاهر جدك معها حق انه يحبها اوي كده علشان مافيش حد دلوقتي يعمل اللي هي عملته ده
زاهر قال : حتي انت يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : انا بقول الحق بس اللي انا مش فهمه انك ليه مش طايقها بالشكل ده برغم انك المفروض تشكرها علي اللي عملته مش تديق منها بالشكل ده
زاهر قال : مش عارف بس حاسس ان وراها حاجة انت عارف اني مش بحب حد يقتحم حياتي كده فجأة من غير معرف عنه كل حاجة
الدكتور فؤاد قال : اعرف انت هتقولي وضحك
زاهر قال بنرفزه : بتضحك يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : عاوزني اعملك ايه والله شكلك وقعت
زاهر قال : انت بتقول ايه
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش بس تعرف يازاهر انت لو لفيت الدنيا بحالها مش هتلقي واحدة زي البنت دي في أخلاقها وطيبة قلبها اللي معدش موجودة الأيام دي هي صحيح اسمها ايه
زاهر قال : اسمها
وجاءت سعاد الممرضة وقطعت كلامهما وقالت : دكتور فؤاد
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه يا سعاد
سعاد الممرضة قالت : والد الطفل منهار فوق أمام غرفة العمليات
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ليه هو ابنه دخل العمليات
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : عن اذنك يازاهر
زاهر قال : اتفضل
أمام غرفة العمليات :
وقام ثروت نجيب قال بقلق : هما اتاخروا اوي في العملية كده ليه
الدكتور فؤاد قال : ما تقلقش ان شاء الله خير
ثروت نجيب قال ببكاء : لا يا دكتور انا ابني حصله حاجة صح
الدكتور فؤاد قال : خلي إيمانك بربنا كبير وبعدين العملية مش خطيرة ماتقلقيش
ثروت نجيب قال بقلق : انا لو ابني حصله حاجة انا ممكن اموت فيه
الدكتور فؤاد قال : ما تقولش كده إن شاء الله خير
سعاد الممرضة قالت : اهي الدكتورة اميرة طلعت من غرفة العمليات
وراح لها ثروت نجيب وقال بخوف : ها يادكتورة ابني حصله حاجة
الدكتورة اميرة قالت : لا ابنك كويس والحمد لله العملية نجحت
ثروت نجيب قال : بجد يادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : ايوه
ثروت نجيب قال بلهفه : طيب ممكن اشوفوا
الدكتورة اميرة قالت : مش دلوقتي وهو محتاج للراحة
ثروت نجيب قال : اشوفوا حتها لو من بعيد
الدكتورة اميرة قالت : طيب
ثروت نجيب قال : شكرا يا دكتورة بجد شكرا ومشي
الدكتورة اميرة قالت : هو ايه اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : الحمد لله إن العملية عدت علي خير
الدكتورة اميرة قالت باستغراب : ليه
الدكتور فؤاد قال : أصل انتي ماشوفتيش اللي حصل يا دكتوره
الدكتورة اميرة قالت باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : مش مهم دلوقتي المهم إن العملية نجحت دكتورة اميرة انتي كل مرة بتثبتي انك دكتورة ممتازة عن جدارة علشان كده انا قررت انك تبقي المساعدة بتاعتي
الدكتور فؤاد قال : ايوه ايه مش موافقة
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : لا طبعا موافقة يادكتور وان شاء الله هكون قده الثقة دي
الدكتور فؤاد قال : ان شاء الله ابقي بلغني بحالة الطفل اول باول
الدكتورة اميرة قالت : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب ومشي
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بإبتسامة : انا بقت مساعدة مدير المستشفى معقول ده انا مش مصدقها اني بقت مساعد الدكتور فؤاد ومشت ورايحة علي مكتبها
في الكافترية :
زاهر قال لنفسه باستغراب : هو فؤاد اتاخر ليه أمام أقوم اشوفوا ليكون فيه مشكلة ولا حاجة وقام ورايح علي مكتب الدكتور فؤاد
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بإبتسامة : معقول انا مش مصدقها إني بقيت مساعدة مدير المستشفى انا مش مصدقها لا لازم تصدقي وأخيرا حصلتي على اللي تستهليه واللي من حقي لو ماكنتش عملت كده مع ملك انا صحيح فشلت في الخطة الأولى لما حطلها الحبوب في الجاتوه أكلته و الدكتور فؤاد نفذها في آخر لحظة لما قرر انها تبقي المساعدة بتاعته بس برده انا مستسلمتش علشان انا اخد اللي انا عاوزها دلوقتي او بعدين باخده وعملت خطة تانية وجبت حبوب هلوسة حطلها في كوباية العصير وشربتها من غير متعرف حاجة والدكتور فؤاد زعقلها واخد الخطوة اللي انا استنتها كتير ورفدها لولا اللي عملتوا ده ماكنتش وصلت اللي انا فيه ده وبقت رئيسة القسم ده وكمان منصب مساعدة مدير المستشفى اللي بقلي كتير مستنيها وأخيرا وصلته انهاردة أسعد يوم في حياتى وضحكت
زاهر قال لنفسه بدهشة : معقول اللي انا سمعته ده طلعت هي اللي عملت ده قوله ——–

google-playkhamsatmostaqltradent