رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة دليل الروايات
رواية خفايا القدر الفصل الثالث و السبعون 73
توقفنا لما زاهر قال لنفسه بدهشة : معقول اللي انا سمعته ده طلعت هي اللي عملت ده قولوا انا مش مصدق وبينظر ايه ده وبيطلع ومشي مسرعا انا مش مصدق ان فيه واحدة ممكن تعمل كده علشان تاخد اللي هي عاوزها طيب مش مصدق ليه ماهو سعد الناري عمل معاك أبشع من كده يبقي مستغرب ليه بقي لما هى تعمل كده لا بس ده غير ده سعد الناري عمل كده لما جيه وعرض عليا الشراكة وانا رفضت وشدينها مع بعض في الكلام صحيح ده مش مبرر انه يعمل اللي عمله ده معايا بس بدأ الكره بينا من الاول بس اللي هي عملته ده غير مبرر علشان الدكتورة اللي هي عملت فيها كده معملتش فيها حاجة علشان تأذيها بالشكل ده هي ملهاش ذنب اذا كان اللي في المستشفى بيحبها بالشكل ده أو أنها شاطرة وبترقها في شغلها الدكتورة دي ملهاش الحق انها تعمل معها كده وانت مالك مضايق كده ليه علشان ده ظلم ولازم الدكتوره دي تتحاسب علي اللي عملته مش تترقها ومشي وراح علي الكافترية
الدكتور فؤاد قال : ايه يا زاهر كنت فين
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال باستغراب : زاهر زاهر
زاهر قال : ها
الدكتور فؤاد قال : ايه مالك انت لسه بتفكر في خطبتك
زاهر قال : تعال بس يافؤاد ومسكه
الدكتور فؤاد قال بدهشة : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : فيه موضوع مهم عاوز اتكلم معاك فيه
الدكتور فؤاد قال : طيب ما تتكلم هنا
زاهر قال : لا ماينفعش لازم نبقي لواحدنها
الدكتور فؤاد قال : لدرجتي مهم
زاهر قال باستعجال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : طيب احنا رايحين فين دلوقتي
زاهر قال : علي مكتبك علشان محدش يسمعنها
الدكتور فؤاد قال باستغراب : طيب
في المكتب الدكتور فؤاد :
الدكتور فؤاد قال بدهشة : قولي بقي ايه الموضوع المهم ده علشان مش عاوز حد يسمعه
زاهر قال : هقولك انا عرفت من اللي عمل كده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : اللي عمل ايه
زاهر قال بضيق : اللي عمل في الدكتورة اللي اسمها ملك كده انت نسيت ولا ايه
الدكتور فؤاد قال بدهشة : لا مانستش انت تقصد أن اللي حصل معها ده كان بفعل فاعل
زاهر قال : ايوه انا قوتلك إن الموضوع فيه حاجة غلط ومش مظبوط وطلع معايا حق
الدكتور فؤاد قال بدهشة : واللي عمل كده من المستشفى
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال باستغراب : انت متأكد يازاهر
زاهر قال : ايوه طبعا ده أنا شوفتوا بعنيه
الدكتور فؤاد قال بدهشة : مين يازاهر
زاهر قال : لا يا فؤاد انا مش هقولك علشان ممكن تفقد اعصابك وتعمل حاجة والموضوع ده محتاج اللي احنا نهدا علشان نعرف نتصرف
الدكتور فؤاد قال : اوعدك اني مش هعمل حاجة وهسيطرة علي نفسي
زاهر قال : فؤاد
الدكتور فؤاد قال : خلاص يا زاهر انا وعدتك
زاهر قال : طيب اللي عمل كده الدكتور اللي اسمها اميرة
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه الدكتورة اميرة
زاهر قال بغضب : ايوه هي اللي عملت كده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : انت متأكد يازاهر
زاهر قال : ايوه طبعا انت عارف اني مش بحب الكذب
الدكتور فؤاد قال بدهشة : وعرفت ازاي هي اللي عملت كده
زاهر قال : انا كنت رايح علي مكتبك اشوفك اتاخرت ليه علشان لو فيه مشكلة ولا حاجة اقدر اساعدك فجأة وانا ماشي في الطرقة سمعت صوت فوقفت وبنظر لقيت واحدة بتلف في الغرفة وبتقول انا فرحانه انا فرحانة ولقتها بتقول لولا اللي عملته في الدكتورة ملك وحطلها حبوب الهلوسة في العصير ماكنتش بقت مساعدة مدير المستشفى
الدكتور فؤاد قال بدهشة : معقول ده
زاهر قال : ومش كده وبس سمعتها بتقول انها حطلها حبوب في الجاتوه بس معرفش هي حبوب ايه وانت اللي خليت خطتها تفشل علشان نقذت ملك وخلتها المساعدة بتاعتك
الدكتور فؤاد قال بيفكر : ايوه انا دلوقتي فهمت هي ليه كانت تعبانة وهي داخله العمليات معقول كل ده كان بيحصل في المستشفى وانا معرفش حاجة
زاهر قال : بصراحة يافؤاد انت كان لازم تتحقق من اللي حصل قبل ما ترفدها بس انت معذور كنت هتعرف منين إن ممكن تعمل كده
الدكتور فؤاد قال بغضب : لا يا زاهر انا غلطان المفروض انا مدير المستشفى لازم اعرف كل كبيره وصغيرة بتحصل هنا انا اللي غلطان علشان سيبت دكتورة دكتورة قال دي عار على مهنة الطب المجرمة تعمل كل كده في المستشفى وظلمت دكتورة ملهاش ذنب في اللي حصل وقولتها كلام وهي متستهلش كده
زاهر قال : انت مش غلط يافؤاد أي حد في مكانك كان هيعمل كده وبعدين أنت مصدقش قبل كده بدليل انك خليتها المساعدة بتاعتك وانا متأكد انك لو كانت الدكتورة ملك قالت أي حاجة كنت وقفت جانبها ساعتها
الدكتور فؤاد قال : هو انا سيبتها تقول حاجة يا انا قولتلها كلام انا مش هقدر اسامح نفسي على اللي قولتلها
زاهر قال : انت معذور يافؤاد وبعدين الدكتورة اللي اسمها اميرة دي كانت ظبطها اوي بحيث إن مافيش حد يشك في اللي حصل مع ملك وتطلع هي المهملة قدام المستشفى كلها عرفت ازاي تعمل اللي هي عاوزها من غير ما حد يشك فيها لولا ان سمعتها انهاردة ماكنش حد هيعرف حاجة والحقيقة كانت هتفضل مستخبيه وتبقي ملك هي الدكتورة المهملة قدامكم وأميرة هتبقي هي الدكتورة الطيبة الأميرة اللي بتنقذ حياة الناس قدامكم
الدكتور فؤاد قال : معاك حق يا زاهر والعمل ايه دلوقتي لازم المجرمة دي تاخد جزائها علي كل اللي عملته
زاهر قال : هتاخده بس لازم تفكر كويس علشان أنت اللي هتعمل كل ده من غير ما حد يحس علينا وعلشان كمان هي مش سهلة
الدكتور فؤاد قال : صح هنعمل ايه يعني
زاهر قال بتفكير : سبني أفكر علشان نظبوطها متلبسه علشان كل اللي في المستشفى يصدقوا ان هي اللي عملت كده
الدكتور فؤاد قال : ايوه مظبوط بس ازاي
زاهر قال بتفكير : ايوه جتلي فكرة
الدكتور فؤاد قال : ايه هي
زاهر قال : قبل ماقولك عليها لازم الأول تتصرف طبيعي قدامها زي الأول انت فهمني طبعا
الدكتور فؤاد قال : هو انا اقدر ابص في وشها تاني بعد اللي عملته
زاهر قال : لا يا فؤاد لازم تضبط اعصابك علشان نعرف نكشفها و أنت وعدتني وبعدين ده معتمد على الفكرة اللي هقوهلك عليها
الدكتور فؤاد قال : هحاول
زاهر قال : مافيش حاجة اسمها هتحاول يافؤاد لازم تتصرف طبيعي اوعدني
الدكتور فؤاد قال : خلاص اوعدك قولي بقي ايه هي فكرة
زاهر قال : شوف انت هتعمل اجتماع لكل اللي في المستشفى
الدكتور فؤاد قال باستغراب : اجتماع
زاهر قال : أيوه
الدكتور فؤاد قال : وده هقول فيه ايه
زاهر : هتقول فيه إنك من ساعة اللي حصل مع الدكتورة ملك وشكك إن فيه حاجة غلط لما وصلت إلي الحقيقة وعرفت إن الدكتورة ملك بريئة والا حصل معها ده بفعل فاعل
الدكتور فؤاد قال : إزاي ده يا زاهر ماهي كده هتعرف اللي انا عرفت
زاهر قال : ايوه ما أنا عاوزها تعرف
الدكتور فؤاد قال : طيب ليه مش انت لسه قايل انها لازم متعرفش اللي انا عرفت واتصرف قدامها طبيعي
زاهر قال : ايوه انا قوتلك كده فعلا
الدكتور فؤاد قال : طيب ازاي
زاهر قال : ما هي لما تعرف انك عندك دليل على كده هتتلغبط ومش هتعرف تفكر وده هيكون في صلحنها
الدكتور فؤاد قال : دليل
زاهر قال : ايوه دليل
الدكتور فؤاد قال باستغراب : وفين الدليل ده
زاهر قال : كده وكده يعني مش حقيقي وممكن بقي معتش تقطعني
الدكتور فؤاد قال : طيب اتفضل
زاهر قال : انت لما تقولهم إن فيه دليل على كده طبعاً هما هيستغروبوا من الكلام ده وهي هتقعد تفكر هيكون ايه الدليل ده وهيسالوك هو ايه الدليل ده
الدكتور فؤاد قال : اكيد
زاهر قال : ساعتها هتقولهم فيديو صورته كاميرا من الكاميرات قبل ماتعطلخ وأنك بكرة هتوديه النيابة علشان اللي حصل ده مش ممكن اقبله في المستشفى بتاعتي هما طبعا هيستغروبوا مين اللي عمل كده في الدكتورة ملك وهيسالوا هو مين
الدكتور فؤاد قال : اكيد
زاهر قال : هتقولهم انه الفيديو ماكنش مبين اوى من اللي عمل كده علشان كده انت هتوديه النيابة وهي اللي تتصرف
الدكتور فؤاد قال : بس كده
زاهر قال : ايوه هي اكيد هتفكر ايه اللي في الفيديو وهتخاف لو وصل النياية واكتشفت النياية إن الشخص اللي في الفيديو ده يكون هي واكيد هتحاول تاخد الفيديو ده علشان تمسحوا فاهتجي المكتب علشان تدور عليه انت طبعا هتكون موجود بس مستخبي في المكتب وبعد كده هتكشفها قدام المستشفى كلها
الدكتور فؤاد قال : فكرة ممتازة بس
زاهر قال باستغراب : بس ايه
الدكتور فؤاد قال : لازم يكون فيه فيديو علشان تجي تدور
زاهر قال : أي فيديو على تليفونك وبس
الدكتور فؤاد قال : فكرة حلوة إنما انا مستغرب انك بتعمل ده كله علشان تثبت براءة واحدة انت ماشوفتها وتعرفهش عنها حاجه
زاهر قال : انا نفسي مستغرب من كده ومش عارف انا مهتم اوي بالموضوع ده ليه صدقني انا مش عارف
الدكتور فؤاد قال : يمكن علشان انت سمعتها فقولت إنك مسئول عن الحقيقة دي ولازم تكشفها أو يمكن علشان سمعة المستشفى
زاهر قال : يمكن برده أي غلطة الخطة كلها هاتفشل خلي بالك
الدكتور فؤاد قال : ليه هو انت مش هتبقي موجود
زاهر قال : لا طبعا هبقي موجود بس مش حاضر الاجتماع علشان ملفتش الأنظار
الدكتور فؤاد قال باستغراب : امال هتكون فين
زاهر قال : هبقي في الكافترية تمام
الدكتور فؤاد قال : تمام
زاهر قال : طيب انا هنزل وانت نفذ الخطة
الدكتور فؤاد قال : دلوقتي
زاهر قال : ايوه يلا
الدكتور فؤاد قال : طيب
زاهر قال : بالتوفيق وخرج
وبيتصل الدكتور فؤاد بأماني الممرضة وقال : أماني
أماني الممرضة وقالت : ايوه يافندم
الدكتور فؤاد قال : بلغي كل الدكاترة والممرضين اللي في المستشفى انهم يجولي علي مكتبي دلوقتي
أماني الممرضة قالت : حاضر يافندم
الدكتور فؤاد قال : بسرعة وقفل الخط
أماني الممرضة وقالت لنفسها باستغراب : يا تري فيه ايه أما اروح
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
أشرف نجاتي قال : لو سمحتي اعاوز اقابل زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : حضرتك مين
أشرف نجاتي قال : انا أشرف نجاتي
ياسمين السكرتارية قالت : بس هو مش موجود
أشرف نجاتي قال : بس انا قابلته من كام يوم وقالي ابقي اعدي في الشركة
ياسمين السكرتارية قالت : طيب اتفضل يافندم
أشرف نجاتي قال : شكرا
وبتتصل ياسمين السكرتارية بخالد بيه وقالت : الووه ايوه يا فندم
خالد قال : فيه ايه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : الأستاذ أشرف نجاتي عاوز زاهر بيه وحضرته مش موجود
خالد قال : طيب انا جاي سلام
ياسمين السكرتارية قالت : مع السلامة حضرتك تشرب ايه
أشرف نجاتي قال : لا شكرا
ياسمين السكرتارية قالت : لا لازم تشرب حاجة
أشرف نجاتي قال : طيب قهوة مظبوط
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر سيد
سيد الفراش وقال : ايوه
ياسمين السكرتارية قالت : قهوة مظبوط
سيد الفراش قال : حاضر ومشي
في المستشفى :
وراح الدكتور مجدي علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل الدكتور مجدي وقال : خير يادكتور في ايه
الدكتور فؤاد قال : اتفضل يادكتور
الدكتور مجدي قال : شكرا فيه ايه
الدكتور فؤاد قال : دلوقتي تعرف لما الباقي يجوا
الدكتور مجدي قال : طيب أهم جم
الدكتور فؤاد قال : اتفضلوا
ودخلوا الدكاترة والممرضين بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : انا جمعتكم النهاردة علشان اتكلم معاكم في وموضوع مهم وانتم تعرفوه وهو بخصوص الدكتورة ملك اللي كانت بتشتغل هنا وبينظر للدكتورة اميرة طبعا انتم فاكرينها
الدكتورة اميرة قالت لنفسها باستغراب : يا تري ايه الموضوع اللي بخصوص ملك ده علشان يجمعنها كلنا كده
الدكتور فؤاد قال : طبعا انتم فاكرين ايه اللي عملته وعلشان كده انا رفدتها من المستشفى
الدكتور مجدي قال : ايوه عارفين بس ايه اللي حصل يادكتور علشان تفتح الموضوع تاني
الدكتور فؤاد قال بعصبية : اللي حصل يادكتور انها ماكنتش غلطانه زي ما كنا ظاهر قدامنها
ونظروا الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا باستغراب : ايه ماكنتش غلطانة
الدكتور فؤاد قال بعصبية : أيوه ماكنتش غلطانها وبينظر للدكتورة اميرة كل اللي حصل معها ده كان بفعل فاعل
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بقلق : هو عرف ازاي ربنا يستر وماكنش عرف اللي انا اللي عملت كده فيها ويقول اسمي
الدكتور مجدي قال باستغراب : حضرتك بتقول ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : للأسف يادكتور هي دي الحقيقة كل اللي حصل معها كان مدبر حد كان عاوز يأذيها ويخليها تسيب المستشفى وفعلا نجح في كده
الدكتورة رانيا قالت لنفسها بإبتسامة : انا كنت متأكدة ان ملك عمرها متعمل كده
الدكتور مجدي قال : وحضرتك عرفت ازاي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : انا كنت شكك من الاول ان فيه حاجة غلط بس ايه هي انا مش عارف فضلت ابحث في الموضوع لغاية لما عرفت الحقيقة وبينظر للدكتورة اميرة
الدكتورة رانيا قالت : حضرتك كشفت مين اللي عمل معها كدا
الدكتور فؤاد قال : ايوه
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بتوتر : يارب مايقولش اسمي يارب
الدكتور مجدي قال : هو حد من المستشفى
الدكتور فؤاد قال : للأسف وبينظر للدكتورة اميرة معرفش إن كان من المستشفى ولا من بره
الدكتورة اميرة قالت لنفسها :الحمد لله
الدكتورة نهاد قالت : مش حضرتك بتقول انك عرفته
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس صورته ماكنتش واضحة في الفيديو
الدكتورة اميرة قالت بدهشة : فيديو
الدكتور فؤاد قال بغضب : ايوه يا دكتورة فيديو ما لما بحثت لقيت فيديو الكاميرات قبل ماطتعطل كانت في كاميرا شغلها وهي اللي صورت اللي حصل مع الدكتورة ملك
الدكتور مجدي قال : انا مش فاهم بره اللي عمل كده عمل ايه في الدكتورة ملك علشان هي تعمل كده
الدكتور فؤاد قال : اعطها حبوب من غير ماتدرها وبينظر للدكتورة اميرة
وبينظروا الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا بدهشة : حبوب
الدكتور فؤاد قال : ايوه حبوب العملية اللي كانت داخلها تعملها معاك يادكتور مجدي كانت واخدها حابية بس حابية ايه انا معرفش وظهرت أعراضها وهي في غرفة العمليات
سعاد الممرضة قالت : ايوه فعلا علشان هي كانت كويسة الصبح بس لما جيت علشان ابلغها إن الحالة جاهزة في غرفة العمليات لقيتها مسكت بطنها فجأة
الدكتور مجدي قال بدهشة : طيب اللي عمل كده كان يقصد ايه من كده
الدكتور فؤاد قال : كان عاوز يطلعها دكتورة مهملة قدامنها علشان كده عمل كده ومش كده كمان يعطلها حابية كمان في العملية اللي كانت داخلها تعملها معايا انا والدكتور مجدي علشان كده يادكتور مجدي عملت كده في غرفة العمليات علشان هي لو كانت في وعيها كانت عمرها ماهتعمل كده
الدكتور مجدي قال : هو كان بيدهلها ازاي هي دكتورة اكيد تعرف ايه اللي قدامها
الدكتور فؤاد قال : الكلام ده يادكتور لو كان بيدهلها بطريقة مباشرة بس اكيد كان بيدهلها في عصير أو في أكل بتطلبه وبينظر للدكتورة اميرة
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : لازم اللي عمل كده ياخد جزائه
الدكتور فؤاد قال بغضب : اكيد هيتعاقب علي اللي عمله ده انا بكرة هروح النيابة واعطلها الفيديو اللي معايا وهي هتتصرف معها ويبان من هو وبينظر للدكتورة اميرة انا بس جمعتكم علشان الكل لازم يعرف حقيقة اللي حصل مع الدكتورة ملك وأنها مش مهملة زي ما الكل فاكر يا بالعكس الفترة اللي اشتغلت فيها هنا في المستشفى تثبت انها دكتورة ممتازة وأخلاقها عالية والكل حبوها حتي الحالات انا حبيت ابلغكم بكده بس اتفضلوا
في عربية خالد بيه :
وبيتصل خالد بزاهر وقال : الووه ايوه يا زاهر انت فين
زاهر قال : ليه فيه حاجة
خالد قال : تعرف واحد اسمه أشرف نجاتي
زاهر قال : ايوه ليه
خالد قال : أصل في الشركة وعاوز يقابلك
زاهر قال : ايوه يا انا نسيته خالص بقولك ايه ياخالد قابله انت علشان انا مش هقدر اجي
خالد قال : ليه هو انت فين
زاهر قال : مش مهم دلوقتي انا فين المهم انك تقابله وابقي اعتذرله بنيابة عني واتفق معها
خالد قال : اتفق معها على ايه مش اما اعرف هو عاوز ايه
زاهر قال : هو اشترها حتة أرض علشان يبني عليها فيلا خلاص بقي خلص معها
خالد قال :طيب بس هو مين أشرف نجاتي ده أساسا
زاهر قال : متعرفوش
خالد قال : لا
زاهر قال : هو صاحب اكبر شركة اعلانات في البلد ازاي ماتعرفش
خالد قال : وهعرفوا ليه يعني
زاهر قال : المهم خلص معها خلاص
خالد قال : طيب
زاهر قال : هو انت فين في الشركة
خالد قال : لا انا في العربية وطالع علي الشركة
زاهر قال : طيب ابقي بلغني بلي حصل لما تخلص معها
خالد قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة رانيا وقالت : ياريت الدكتورة ملك لو كانت هنا أو حتى نعرف مكانها كنا نبلغها بلي حصل وأنها معملتش أي حاجة غلط زي ماهي فاكرها
سعاد الممرضة قالت : ياريت هي لسه مرجعتش البيت
الدكتورة رانيا قالت : لا لسه انا روحت سألت عليها وقعدة اخبطت علي الباب بس محدش رد
سعاد الممرضة قالت : هتكون راحت فين يعني
الدكتورة رانيا قالت : ياريت كنت أعرف كنت روحت بلغتها
سعاد الممرضة قالت : طيب ماتحاولي تكلميها تاني علي تليفونها
الدكتورة رانيا قالت : حاولت بس مافيش حد بيرد بس انا فرحانة إن الحقيقة ظهرت قدام الكل
الدكتورة نهاد قالت : بس ايه الفائدة واحنا مش عارفين طريقها
الدكتورة رانيا قالت : لا طبعا فيه فائدة كده الدكتور مجدي عرف انه كان غلطان لما قال عنها مهملة واتاكد انها دكتورة شاطرة وان اللي حصل معها كده مدبر
سعاد الممرضة قالت : معاكي حق يا دكتورة طيب عن اذنكم علشان ورايها شغل
الدكتورة رانيا قالت : اتفضلي
الدكتورة نهاد قالت : وانتي يارانيا خلصتي شغل
الدكتورة رانيا قالت : لا لسه بعد اذنك
الدكتورة نهاد قالت : اتفضلي
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت بغضب : إزاي الدكتور فؤاد عرف بلي حصل مع ملك ازاي بس انا مش مخليها أي دليل ورايها ولا حكيت لحد علي انا عملته يبقي عرف ازاي بقي ممكن يكون كان بيراقبني لا برده لو كان بيراقبني كان زمانه عرف اللي انا اللي عملت كده وكشفني أمامهم امال عرف ازاي يمكن يكون حد تاني هو اللي كان بيراقبني وراح يقوله لا برده علشان لو كان فيه حد تاني بيراقبني كان ابتزني بالفلوس مش يروح يقوله كده بسهولة انا معتش عارفها أفكر ورايحة وجاي في الغرفه عرف ازاي يمكن انا قولت لحد وانا مش واخدها بالي لا طبعا هو انا هبلة اني اقول كده برده ايه اللي انا بقولوا ده اهدي يا اميرة علشان تعرفي تفكري ايوه لازم اهدي وأخذت نفس وقعدة ماهو لو كان عارف اني انا اللي عملت كده كان مسبنيش في المستشفى ولولا لحظة واحدة وكان طردني فورا ياريت تجي على قده التطرد ده كان بلغ الشرطة علشان تجي تقبض عليها معني كده إنه معرفش من اللي عمل كده أو أو ايه أو عرف وعاوز يثبت كلامه أمام المستشفى كلها طيب ماهو معها دليل زي ماقال يعني مش يعمل كده بس ازاي حصل على الدليل ده معقول انا نسيت كاميرا مفتوحة وانا مخدش بالي من استعجالي لا معتقدش انا عطلت كل الكاميرات قبل ما اعمل حاجة أمال يعني جاب منين الدليل ده انا لازم اعرف ايه اللي في الفيديو ده وان كان باين فيه وشي وله لا مايمكن بيقول كده وخلاص ومافيش دليل معها ولا حاجة لا ده قال انه هيسلمه للنيابة بكرة الصبح انا لازم اعرف ايه اللي في الدليل ده قبل ما ياخده علي النياية بكرة الصبح بس لازم أكون حريصة علشان مكشفش ويضيع كل اللي انا وصلتلوا كده بسهولة ايوه بس هيكون حطه فين في مكتبه ولا في البيت يا تبقى مصيبة لو حطه في بيته أجيبه ازاي بس من هناك انا قولت اني ارتاحت من ملك للأبد بس حتى وهي مش موجودة مسببلي مشاكل اعمل ايه بس ايوه انا هدور في المكتب الأول وبعد كده لو ملقتوش هبقي اشوف اعمل ايه هي ملك دي ايه حتها وهي مش موجودة الكل بيفكر فيها حتى الدكتور فؤاد فضل يدور علي براءتها حتى بعد ماراحت نفسي اعرف هي عملهم ايه علشان يحبوها بالشكل ده سحرلهم حتى ماما بتدعلها وهي مشفتهاش قبل كده لازم اتصرف بسرعة قبل ما الموضوع يكبر اكتر وساعتها يبقي كل حاجة راحت لا ده لايمكن يحصل ابدا بعد كل اللي انا عاوزها اتحقق يروح كده بسهولة لا مش ممكن يحصل كده ومش هسمح بعد اللي عملته ترجع ملك وتاخده مني كده لا لا اهدي يا اميرة وفاكري بذكاء العصبية مش هتنفعك بحاجة يا بالعكس ممكن يضيع منك كل حاجة ايوه صح انا لازم اهدها علشان محدش يلاحظ حاجة عليها علشان لو حد لاحظ حاجة هيشك وساعتها يبقي انا اللي ضياعت نفسى ايوه لازم اهدها علسان اعرف ادور بهدوء على الفيديو في مكتب الدكتور فؤاد اروح دلوقتي اشوف شغلي واتصرف طبيعي ولا اكنه حاجة حصلت وأخذت نفس وخرجت
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
ياسمين السكرتارية قالت اهوه خالد بيه وصل
خالد قال : اهلا يا فندم
أشرف نجاتي قال : اهلا بك
خالد قال : اتفضل يافندم
أشرف نجاتي قال : شكرا
في مكتب خالد بيه :
خالد قال : اتفضل يافندم
أشرف نجاتي قال : شكرا
خالد قال : انا اسف على التأخير بس الطرق كانت زحمة
أشرف قال بإبتسامة : لا ولا يهمك
خالد قال : تشرب ايه
أشرف نجاتي قال : لا شكرا بصراحة السكرتارية قامت بالواجب
خالد قال : طيب هو زاهر كلامني بخصوص حتة الأرض اللي حضرتك اشتريتها
أشرف قال : طيب كويس انا كنت عاوز اشوفوا بس مش مشكلة
خالد قال : هو بيعتذر منك علشان مش هيقدر يقابلك علشان مشغول
أشرف قال : لا مافيش حاجة انا مقدر مشغولياته
خالد قال : طيب حضرتك عاوز تبني فيلا علي الأرض صح
أشرف قال : ايوه فملقتش احسن من شركة العشري علشان تبنهالى علشان تصميماتها في البناء مميزة بشكل مبهر
خالد قال : شكرا يافندم
أشرف نجاتي قال : دي مش مجاملة ياخالد بيه دي الحقيقة وكل الناس تعرف كده وده اللي مخلي شركاتكم محدش يقدر ينافسها
خالد قال : طيب بكرة إن شاء الله هبعت مع حضرتك مهندس من الشركة يشوف الأرض وحضرتك تقوله عاوز الفيلا ازاي علشان يعمل التصميمات
أشرف قال : طيب والشغل هيبدأ امتا
خالد قال : اول ما يخلص المهندس التصميمات وماتقلقش في أسرع وقت هنبدأ
أشرف قال : تمام
خالد قال : بس ممكن رقم تليفونك علشان ابعت المهندس بكرة
أشرف قال : ايوه طبعا اتفضل ده الكارت بتاعي
خالد قال : شكرا خلاص بكرة إن شاءالله هبعت المهندس
أشرف قال : شكرا يا خالد بيه وشكرلي زاهر بيه
خالد قال : العفو
أشرف قال : طيب بعد اذنك
خالد قال : اتفضل وبيتصل بياسمين ياسمين ابعتلي المهندس حسام
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبتتصل بالمهندس حسام الووه مهندس حسام
المهندس حسام قال : ايوه ياسمين فيه حاجة
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه عاوزك في مكتبه
المهندس حسام قال : طيب جاي وخرج من مكتبه وراح علي مكتب خالد بيه وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل المهندس حسام قال : حضرتك طلبتني يا فندم
خالد قال : ايوه يا حسام تعال اقعد
المهندس حسام قال : ايوه يافندم
خالد قال : امسك الكارت ده بكرة تروح على العنوان اللي فيه وهتقابل واحد عاوز يبني علي حتة أرض فيلا شوف الأرض واعمل التصميمات بتاعتها تمام
المهندس حسام قال : حاضر يافندم
خالد قال : ولما تخلص تجي وتقولي عملت ايه
المهندس حسام قال : حاضر
خالد قال : وعاوز التصميمات تخلص في أسرع وقت
المهندس حسام قال : تمام يافندم بعد اذنك
خالد قال : اتفضل وبيتصل بياسمين السكرتارية ياسمين تعاللي شويه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر وراحت وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
دخلت ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : لسه في حد في الشركة
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم كل الموظفين روحت ماكنش فيه غير المهندس حسام بس يافندم
وقام خالد قال : طيب روحي انتي كمان
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وحضرتك هتمشي
خالد قال : ايوه وخرج
في المستشفى :
في الكافترية
زاهر قال لنفسه : إظهار الاجتماع خلص علشان في دكاترة هنا اما اقوم اشوف فؤاد عمل ايه وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال بضيق : أدخل
ودخل زاهر وقال :عملت ايه وقعد
الدكتور فؤاد بصوت منخفض : عملت اللي اتفقنها عليه
زاهر قال : طيب وهي كانت عامله ازاي لما عرفت
الدكتور فؤاد قال : كانت ميته من الرعب وخصوصا لما قولت اني عارف من هو اللي عمل كده كنت حاسس انها هتقع من طولها
زاهر قال : كويس اوي هي كده مش هاتعرف تفكر كويس وهتغلط
الدكتور فؤاد قال : تفتكر
زاهر قال : اكيد بعد اللي انت قولتوا واللي هي سمعته اكيد هتغلط حتى لو غلطة صغيرة
الدكتور فؤاد قال : انا مش عارف هي ليه تعمل كل ده فيها على حد علمي إن ملك كانت معاملتها كويسة مع الكل في المستشفى ومن ساعت ماجات المستشفى ومافيش حد اشتكها منها واهو انت شايف الكل بيحبها امال هي عملت كده ليه
زاهر قال : المنصب يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : تقصد ايه يازاهر
زاهر قال : أقصد ان المنصب بيهبر الشخص لغاية انه ممكن يعمل أي حاجة علشان ياخده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : بس ملك مش ضارها في حاجة يا كانت لسه دكتورة تحت التدريب
زاهر قال : إزاي بقي مش انت قولت انك خالتها المساعدة بتاعتك وهي حتى لسه بتدرب يبقي مش ضارها ازاي
الدكتور فؤاد قال : يعني هي عملت كده في ملك علشان خلتها المساعدة بتاعتي
زاهر قال : ايوه طبعا مافيش سبب تاني علشان تعمل فيها كدا
الدكتور فؤاد قال باستغراب : معقول
زاهر قال : طيب قولي يافؤاد ملك بقلها قده ايه هنا
الدكتور فؤاد قال : يعني يجى شهر
زاهر قال : طيب وأميرة
الدكتور فؤاد قال : يعني بقلها سنة
زاهر قال : وهي دكتورة شاطرة
الدكتور فؤاد قال بضيق : ايوه
زاهر قال : طيب اميرة عملت كده علشان لما جيت ملك ومابألهاش إلا كذا يوم في المستشفى وبقت مساعدة مدير المستشفى مرة واحدة وانت بتقول انها كانت في فترة تدريبها
الدكتور فؤاد قال : ايوه فعلا كانت لسه في فترة التدريب
زاهر قال : طيب وأميرة اللي بقلها سنه في المستشفى موصلتش لأي منصب علشان كده وعلي حسب تفكيرها هي قالت ازاي تبقي مساعدة مدير المستشفى وهي مش بقلها غير كذا يوم المستشفى وكمان في فترة التدريب توصل للمنصب ده وانا اللي بقالي سنه ممسكتش أي منصب علشان كده فكرة تعمل كده في ملك
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس ده مش مبرر علشان تعمل اللي عملته ده في ملك
زاهر قال : انا مش بديها عذر للي هي عملته انا بقولك اللي هي فكرت فيه يافؤاد علشان أفهمك انها عملت كده علشان كانت عاوزها منصب يعني كان هدفها المنصب
الدكتور فؤاد قال : انا كان لازم اعمل كده علشان سمعة المستشفى وخصوصا لما الدكتور مجدي قال إنه مش عاوزها المساعدة بتاعته
زاهر قال : هي كانت المساعدة بتاعت الدكتور مجدي في الأول
الدكتور فؤاد قال : ايوه ولما حصل اللي حصل معها في غرفة العمليات الدكتور مجدي قال أمام المستشفى كلها انه مش عاوزها تبقي المساعدة بتاعته علشان كده انا خليتها المساعدة بتاعتي يعني هي ملهاش ذنب في اللي حصل علشان تعمل معها
كده
زاهر قال : هو تفكيرها وصلها لكده إنما قولي في الفترة اللي مشت فيها ملك هي مسكت أي منصب في المستشفى
الدكتور فؤاد قال : ايوه بقت رئيسة القسم وانا خلتها المساعدة بتاعتي قبل ماتحكلي إن هي اللي عملت كده في ملك
زاهر قال : لا برافو عليه
الدكتور فؤاد قال بضيق : انت بتقول برافو يازاهر
زاهر قال : ايوه علشان لما تنكشف هتحس بحسرة لما المناصب دي تروح منها المهم دلوقتي انك تقعد هي هتحاول تدخل المكتب في أي لحظة علشان تدور علشان كده اطلع وقول انك مروح للممرضة وادخل تاني واعمل نفسك انك بتجيب حاجة وطفي نور المكتب واستخبها بس استخبها كويس علشان متشوفكاش في المكتب
الدكتور فؤاد قال : طيب وانت
زاهر قال : انا هبقي في غرفة التحكم بتاعت الكاميرات هي فين صحيح
الدكتور فؤاد قال: تحت آخر الطرقة
زاهر قال : طيب كن حريص
الدكتور فؤاد قال : ربنا يستر
زاهر قال : سلام
الدكتور فؤاد قال : مع السلامة
في الطرقة :
سعاد الممرضة قالت : حضرتك ماشيه يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه عاوزها حاجة
سعاد الممرضة قالت : لا شكرا
الدكتورة رانيا قالت : طيب ومشت ونظرة لقت الدكتورة اميرة ايه يااميرة لسه قدامك شغل
الدكتورة اميرة قالت بتفكير : ايوه لسه شويه انتي خلصتي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه خلصت ايه مالك
الدكتورة اميرة قالت : ايه مالي ما انا كويسة اهوه
الدكتورة رانيا قالت : مش عارفة بس حاسة انك متوترة
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : انتي بيتهيئلك بس علشان اللي حصل
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا ماشيه عاوزه حاجة
الدكتورة اميرة قالت : لا شكرا مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : الله يسلامك ومشت وخرجت من المستشفى وراحت وركبت عربيتها ومشت وفجأة العربية وقفت ايه ده وقفتي ليه ماتمشي وبدور يوووه بقي ونزلت من العربية وفتحت غطها العربية ونظرة فيه وبعدين بقي هاتصرف ازاي دلوقتي يعني مجتيش تعطلي غير في الحتة المقطوعة دي اعمل ايه بس يارب ساعدني ايوه اتصل ببابا يجي ياخدني ودخلت العربية وطلعت هاتفها من الشنطة ايه ده فصل شحن ازاي مافتكرتش اني اشحنه اعمل ايه بس يارب دلوقتي أتصرف ازاي ونظرت في مرايا العربية لقيت عربية جاية فنزلت وشاورت ليها فوقفت العربية الحمد لله انها وقفت شكرا يارب
ونزل صاحب العربية وقال : فيه ايه يا فندم
وبتنظر الدكتورة رانيا للعربية وقالت : انا العربية عطلت ومش عارفة حصلها ايه ممكن تساعدني ونظرة له انت
خالد قال بتفاجئ : انتي
الدكتورة رانيا قالت لنفسها بعصبية : لو كنت أعرف إن هو صاحب العربية ماكنتش شاورتلها
خالد قال بغضب : كنتي بتقولي اني اساعدك صح
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انا عارفة انك مش هتساعدني
خالد قال : كويس أنك عارفها ده يثبت انك عرفتي إنك اللي كنتي غلطانه مش انا وهتعتذري صح
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : لا انت فاهم غلط انت اللي كنت غلطان من انا علشان انت اللي ماشي ومش شايف قدامك والمفروض تعتذر مني مش انا اللي اعتذر منك
خالد قال بغضب : هو انتي كده بتحطي اخطاءك علي غيرك
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : قولت انا مغلطتش معاك
خالد قال بضيق : يعني شتمتني وبتقوللي مغلطتش ودلوقتي وقفتني وبتكلمي بشكل مش كويس وكل ده مغلطتيش امال لو كنتي غلطتي كنتي هتعملي ايه
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : أولا انت رديت عليا وهزئتني وثانيا انا برد علي كلامك وثالثا انا قوتلك اني لو كنت أعرف انك صاحب العربية ماكنتش وقفتك
خالد قال بعصبية : تمام انا هامشي وانتي بقي ساعدي نفسك بنفسك وركب العربية وبينظر لها ومشي
ونظرة له الدكتورة رانيا وهو ماشي وقالت لنفسها بعصبية : يعني يارب انا طلبت منك المساعدة متبعتليش غير المغرور ده
في العربية خالد :
خالد قال لنفسه بغضب : انا مش عارف شايفة نفسها على ايه بدل ماتعتذر مني علي اللي هي عملته لا واقفة تتخانق معايا ماكفهاش اللي هي عملته معايا عليها تكبر بس ماكنش لازم اسيبها لواحدها في الحتة المقطوعة دي ممكن يحصلها حاجة ورجع تاني
الدكتورة رانيا قالت لنفسه : فيه حد جاي اهوه وشاورت للعربية
ووقفت العربية ونزل خالد وقال بضيق : بتقولي العربية مالها
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : انت تاني
خالد قال بضيق : تحبي امشي واسيبك في الحتة المقطوعة لواحدك
وبتنظر الدكتورة رانيا للمكان بقلق وبدون تعليق
وراح خالد عند العربية قال بضيق : دوري كده
الدكتورة رانيا قالت : حاضر وركبت العربية وبدور ونزلت
خالد قال : هو ايه اللي حصلها
الدكتورة رانيا قالت : مافيش لقيتها عطلت فجأة
خالد قال : طيب هي محتاجه مكانيكي علشان يصلحها
الدكتورة رانيا قالت : طيب والعمل
خالد قال : مافيش هتسيبها هنا للصبح علشان مافيش ميكانيكي في الحتة المقطوعة دي
الدكتورة رانيا قالت : بس
خالد قال : مابسش هو ده الحل علشان ماينفعش تقعدي في الحتة المقطوعة دي لواحدك
الدكتورة رانيا قالت : طيب خلاص ممكن تليفونك علشان اطلب بابا يجي ياخدني
خالد قال : طيب ماهي هيها
الدكتورة رانيا قالت : مش فاهمة
خالد قال بضيق : ما انتي لو بتفهمي كنتي طلبتي تليفوني
الدكتورة رانيا قالت : بتقول ايه
خالد قال بضيق: بقول اتفضلي علشان اوصلك
الدكتورة رانيا قالت : اركب معاك
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : لا طبعا انا هكلم بابا علشان يجي ياخدني لوسمحتي أعطني تليفونك
خالد قال بغضب : احسن برده هو انا يعني اللي حابب اوصلك اوي امسكي بس المكان هنا خطر ومينفعش تفضلي لواحدك علشان ذي ماانتي شايفها الحتة مقطوعة وممكن يطلع عليكي حراميها يسبتوكي اتفضلي التليفون
الدكتورة رانيا قالت لنفسها بقلق : اعقبال ما يجي بابا ممكن يحصلي حاجة وانا لواحدي والعمل ايه دلوقتي
خالد قال : مش هتتصلي
الدكتورة رانيا قالت : لا شكرا اتفضل
خالد قال : طيب وراح وركب عربيته
وبتنظر له الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : مافيش حل قدامي غير أني اركب معها علشان لو فضلت لواحدي ممكن يحصلي حاجة اركب معها وخلاص بقي وأخذت شنطتها وقفلت العربية وراحت وركبت معها
ومشي خالد وعلي وجهه علامات الضيق وبدون تعليق
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتور فؤاد قال : أماني انا ماشي لو حصل حاجة ابقي بلغني
أماني الممرضة وقالت : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب نسيت التليفون
أماني الممرضة وقالت : طيب بعد اذنك يا فندم
الدكتور فؤاد قال : اتفضلي ودخل مكتبه وقفل الباب وأخذ التليفون وطفي النور استخبها فين ايوه وراها السطارة وراح واستخبها
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت لنفسها : لازم اتاكد الأول إن الدكتور فؤاد مشي من المستشفى قبل ماادخل علي المكتب وخرجت أماني
أماني الممرضة وقالت : ايوه يا دكتورة
الدكتورة اميرة قالت : هو الدكتور فؤاد مشي ولا لسه موجود
أماني الممرضة وقالت : نزل يادكتورة ليه
الدكتورة اميرة قالت : لا مافيش أصل كان قالي انه ابلغه بحالة طفل علشان كده بسال
أماني الممرضة وقالت : لا لسه نازل دلوقتي
الدكتورة اميرة قالت : طيب شكرا
أماني الممرضة وقالت : العفو ومشت
الدكتورة اميرة قالت لنفسها : كويس انه نزل كده اقدر ادور براحتي ومشت وراحت علي مكتب الدكتور فؤاد
في مكتب الدكتور فؤاد :
وبيتصل الدكتور فؤاد بزاهر وقال بصوت منخفض : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : استخبت
الدكتور فؤاد قال : ايوه انت شايفها جاي علي المكتب في الكاميرات
زاهر قال : ايوه هي سألت الممرضة وراحت هي ناحية مكتبك اقفل بقي وماتنساش تقفل تليفونك علشان محدش يرن عليك
الدكتور فؤاد قال : كويس أنك قولتي يلا سلام
زاهر قال : مع السلامة
الدكتور فؤاد قال لنفسه : وادي التليفون
في الطرقة :
ووصلت الدكتورة اميرة علي مكتب الدكتور فؤاد وبتنظر حوليها وحطت ايه على الاكرة بدون تعليق
امال الممرضة قالت : كويس إن الكاميرات اشتغلت علشان بعد كده أي حاجة تحصل تتعرف
سعاد الممرضة قالت : ايوه علشان مايحصلش تاني اللي حصل مع الدكتورة ملك
ووقفت الدكتورة اميرة وقالت بدهشة : ايه الكاميرات شغالها ونظرة للكاميرا ومشت وراحت علي مكتبها
في غرفة التحكم :
زاهر قال لنفسه باستغراب : مشت ليه دي يا كانت خلاص هتفتح الغرفة ايه اللي خلها تترجع اكيد حصل حاجة بس هتكون ايه هي دي كانت خلاص وبيرن علي فؤاد يوووه يا انا قولتوا يقفل تليفونه هيكون ايه اللي حصل علشان تتراجع كده ومشي وراح علي مكتب الدكتور فؤاد ودخل فؤاد فؤاد اطلع أنا زاهر
وطلع الدكتور فؤاد من وراه السطارة وقال : ايه اللي جابك مش قلت انها جايه
وسرج زاهر النور وقال : رجعت في كلامها وقعدة
الدكتور فؤاد قال باستغراب : ليه ليكون شكت في حاجة
زاهر قال : لا معتقدش علشان لو كانت شكت كانت ماجتش من الاول
الدكتور فؤاد قال بدهشة : امال ايه اللي حصل
زاهر قال بضيق : مش عارف دي كانت خلاص هتفتح الباب وقام وخبط رجله في الكرسي
الدكتور فؤاد قال : اهدها بس يازاهر انت عصبي كده ليه
زاهر قال بنرفزه : علشان هيفضل لغاية امتا الظلم بينتصر كده ليه المظلوم مايخدش حقه بسهولة من غير خطط ومؤمرات ليه الحق صعب إثباته ليه
الدكتور فؤاد قال : انا عمري ماشوفتك كده
زاهر قال : علشان تعبت وانا شايف ان الظلم هو اللي بيكسب والحق هو اللي ضايع
الدكتور فؤاد قال : لا يا زاهر الحق مهما ضاع هيرجع تاني لصاحبه
زاهر قال بضيق : امتا لما يموت
الدكتور فؤاد قال : مش مهم امتا يازاهر المهم انه هيرجع وهو اللي بينتصر في الآخر
زاهر قال : لا مهم يافؤاد هو هيرجع امتا علشان مايبقش الإنسان طول عمره بيدور على حقه وميعرفش ياخده ولما يموت ياخده يبقي فايدته ايه بقي بدل صاحبه مات ليه يعيش الظلم ولما ياخد حقه مايعشهوش ليه معقول الظلم يبقي أقوى من الحق
الدكتور فؤاد قال : لا يا زاهر الحق هو اللي أقوى من الظلم والدليل انه بينتصر في الآخر وانا معاك إن في ناس كتير ضايع حقها بس ربنا يازاهر عمره ما بيردها بالظلم علشان كده انت كشفت المجرمة اللي اسمها اميرة انا عارف ان الحقيقة بتاخد وقت طويل اوي اعقبال ما تظهر بس في الآخر بتظهر يازاهر والمجرمة هتاخد جزائها علي اللي عملته
زاهر قال : طيب يافؤاد انا تعبان وهروح ونبقي نكمل بكرة
الدكتور فؤاد قال : طيب تحب اوصلك
زاهر قال : لا انا معايا عربية
الدكتور فؤاد قال : طيب تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله ومشي
في عربية خالد :
الدكتورة رانيا وقالت : شكرا
خالد قال باستغراب : شكرا انا كنت فاكر انك متعرفيش غير تزعقي في الناس
الدكتورة رانيا قالت بنرفزه : لا بعرف اقول بس مع الأشخاص اللي بيعتذروا لو عاملوا حاجة غلط مش اللي بيغلطوا ويمشوا من غير مايعتذروا
خالد قال بنرفزه : علي فكرة بقي يمكن يكون انا غلطان علشان خبط فيكي من غير ما اقصد بس انتي كمان غلطانها علشان قعدتي تشتمي فيها اول ما شوفتني زي ماتكوني ما صدقتي انك شوفتي حد وانفجرتي وماسبتليش فرصة اتكلم
الدكتورة رانيا قالت : انا آسفة بس انا كنت مضايقه
خالد قال : وانا ذنبي ايه المفروض تمسكي اعصابك المره دي جات فيها المرة الجاية هتعملي ايه هتخبطتي اللي قدامك في وشه
وضحكت الدكتورة رانيا وقالت : مش لدرجتي
خالد قال : ليه ممكن تحصل يا دكتورة مش دكتورة برده
الدكتورة رانيا قالت : ايوه دكتورة رانيا ادينا وصلنها
خالد قال : هو ده البيت
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
ووقف خالد العربية بدون تعليق
ونزلت الدكتورة رانيا وقالت : شكرا علشان ساعدتني
خالد قال : العفو
وطلعت الدكتورة رانيا
ونظر لها خالد وهي طلعها ومشي
في المستشفى :
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بعصبية : كنت هنكشف ازاي مافكرتش في الكاميرات إن الدكتور فؤاد ممكن يكون صلحها الحمد لله ربنا سترها معايا واللي كنت زماني روحت في ستين داهية بس هعمل ايه دلوقتي لوعطلت الكاميرات ممكن حد يشك هي ازاي اتعطلت اعمل ايه بس احسن حاجة اني اروح علشان انا مش عارفة اروح وبعدين أي حاجة اعملها دلوقتي هتبقي خطر علشان الكاميرات شغالها وخرجت ومشت وبتنظر لقيت الدكتورة فؤاد طالع من مكتبه ايه ده هو الدكتور فؤاد كان لسه في مكتبه امال أماني قالتي انه مشي ليه وبعدين كان نور المكتب ماطفي لو هو في المكتب طفي نور المكتب ليه يمكن ساعتها ماكنش في المكتب علشان لو كان في المكتب ماكنش هيطفي النور وبتنظر لقته نزل فمشت ونظرة لقيت أماني فاراحت لها مش انتي قولتي إن الدكتور فؤاد مشي
أماني الممرضة قالت : ايوه يا دكتورة مشي
الدكتورة اميرة قالت : طيب ازاي وانا لسه شايفها دلوقتي خارج من مكتبه
أماني الممرضة وقالت : ايوه صح افتكرت ياهو رجع تاني علشان نسها تليفونه
الدكتورة اميرة قالت : طيب ماقولتلش ليه لما سألتك
أماني الممرضة وقالت : ما انا افتكرت انه اخده ومشها ومعرفش انه لسه موجود
الدكتورة اميرة قالت : طيب ومشت
أماني الممرضة قالت لنفسها باستغراب : هو فيه ايه
في فيلا العشري :
زاهر قال لنفسه : إظهار كلهم ناموا وقلع الجاكت ودخل علي المطبخ ايه ده انتي هنا
ملك قالت بخضة : فيه حد يدخل كده
زاهر قال : امال المفروض أدخل ازاي يعني علي دماغى
ملك قالت بنرفزه : لا المفروض تعمل صوت قبل ماتدخل
زاهر قال : انا افتكرت إن كلكم نايمين وفتح الثلاجة وأخذ الزجاجة وبيشرب وخلاص وقفل الثلاجة إنما انتي بتعملي ايه في الوقت المتأخر ده
ملك قالت : هو انا المفروض اقولك انا بعمل ايه
زاهر قال : ايوه طبعا مش ده بيتي ولازم اعرف كل حاجة فيه
ملك قالت : وانا قوتلك قبل كده إن انا قعدة عند جدي مش عندك
زاهر قال : حتي لو كده انا برده من حقي اعرف انتي بتعملي ايه في الوقت المتأخر ده في المطبخ
ملك قالت باستغراب : من حقك
زاهر قال : ايوه من حقي
ملك قالت بنرفزه : لا مش من حقك
زاهر قال : لا من حقي
وجاء خالد وقال : انا قولت كده برده إن زاهر وملك هما اللي بيتخانقوا بس الوقت متأخر مش تأجلوها للصبح
زاهر قال : انت لسه جاي انا افتكرتك نايم من بدري
خالد قال : خلصت مع أشرف نجاتي وجيت
زاهر قال : وعملت ايه معها
خالد قال : مافيش بكرة هيروح مهندس من الشركة علشان يشوف الأرض وبعدين التصميمات وزي ماانت عارف
زاهر قال : طيب كويس
خالد قال : إنما قولي انت كنت فين
زاهر قال : مافيش كان عندي مشوار وخلصته وجيت
خالد قال : طيب
ملك قالت : إنما انت شكلك مبسوط ليه كده
خالد قال : لا مافيش عادي يعني
ملك قالت : علي ملوكة برده
خالد قال : مافيش يا ملك
زاهر قال : هو فيه ايه
خالد قال : مافيش يا زاهر إنما انتي ايه اللي مسهرك لغاية دلوقتي وبتعملي ايه في المطبخ
ملك قالت : مافيش كنت بعملك عصير
خالد قال : لي أنا
ملك قالت : اه شوفتك وانت مضايق وقلقنا فقولت اعملك عصير هيخليك تهدها وتعرف تنام
خالد قال : شوفت عمرك انت فكرت انك تعمل عصير وانا قلقنا
زاهر قال : هعملك ليه ماهي موجودة تعملك ومشي
ومسكه خالد وقال باستغراب : مالك يا زاهر
زاهر قال : مافيش يا خالد أصل مضايق شويه ومشي وطلع علي الجنينه
ملك قالت : هو فيه ايه يا خالد
خالد قال : مافيش يا ملك بقولك ايه هو دلوقتي اللي محتاج العصير اكتر مني ودهوله
ملك قالت : بس
خالد قال : مابسش هو مش ساعدك في الأكل انتي كمان لازم تساعديه وديلوا العصير بس متعطهوش العصير كله سيبلي شويه ومشي
ملك قالت : بس اعمل ايه دلوقتي خالد معها حق هو ساعدني في الأكل وانا كمان لازم اساعده وجابت كوباية وفرغت العصير وخرجت ونظرت هو فين تلقيه في الجنينه وطلعت لقيته قاعد فاراحت له اتفضل
وحطت زاهر ايده علي راسه وقال : ايه ده
ملك قالت : العصير هيريحك شويه
زاهر قال : بس انا مطلبتش حاجة
ملك قالت : انا عارفة انك مطلبتش حاجة بس خالد قالي اجبهولك لما شافك مضايق
زاهر قال : مش ده اللي انتي عملها لخالد
ملك قالت : ايوه ليه
زاهر قال : طيب خليه ليها هو محتاجه اكتر مني علشان يعرف ينام
ملك قالت : فيه لسه عصير جوه
زاهر قال : أي يعني وسبيله دي كمان علشان هو مش بينام بسهولة
ملك قالت : فيه جوه
زاهر قال بنرفزه : قوتلك مش عاوز يبقى خلاص وحط ايده علي راسه
وقعدة ملك وقالت : تعرف لما بيبقي عندي مشكلة وابقي مش لقي حل ليها بسال نفسي هي ليه الدنيا بتعمل فيها كده بتخرجني من مشكلة وبدخلني في التانية برغم إن معملتش حاجة وحشة في حد أو يمكن عملت وانا معرفش علشان الإنسان مش هيفتكر تصرفاته كلها يعني بس تعرف انا كنت بعمل ايه
زاهر قال : ايه
وأخذت ملك الكوباية العصير وقالت : اتفضل
زاهر قال : شكرا كنتي بتعملي ايه وبيشرب
ملك قالت : كنت اقعد اهدها وافكر براحة ولقي الحل واكتشف انه كان جانبي وانا اللي ماكنتش شايفها
زاهر قال : ايه ده انا شربت العصير
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : انتي لهتني بالكلام علشان اشربه
ملك قالت : ايوه انا اكتشفت انك طول ماانت عصبي هتصمم اكتر علي موقفك بس لما اللي قدامك يتكلم معاك براحة هتسمعلوا انا لاحظتها كده اكتر من مرة
زاهر قال : يا انتي مراقبني بقي
ملك قالت بإرتباك : وهراقبك ليه وقامت
وابتسم زاهر وبينظر ليده وقال لنفسه : العصير ازاي أنا مافكرتش في كده من الاول ملحوقها انا هعرف ازاي اطلعها من المستشفى
في غرفة خالد :
وبيتصل خالد بمهندس ميكانيكي وقال : الووه ازيك يا بشمهندس
المهندس عمرو وقال : اهلا يا خالد أخيرا افتكرت عمرو
خالد قال : عمرو انا عارف اني مقصر بس اليومين اللي فاتوا كنت مشغول ولما فضيت قولت اكلمك
المهندس عمرو قال : انا عارف من غير ما تقول بس كنت بهزر انت عامل ايه
خالد قال : الحمد لله انت اللي عامل ايه
المهندس عمرو قال : الحمد لله مش جبت جميلة
خالد قال : لا بجد الف مبروك
المهندس عمرو قال : لا مبروك كده علي الماشي مينفعش لازم تجي السبوع
خالد قال : ايوه طبعا هاجي هو امتا
المهندس عمرو قال : بكرة انا كنت لسه بفكر اتصل بك بس انت سبئتني
خالد قال : طيب هو انت في البيت ولا في الورشة
المهندس عمرو قال : لا لسه في الورشة
خالد قال : طيب كويس أصل في عربية عطلانها وعاوزك تشوفها
المهندس عمرو قال : طيب ماشي ابعتهالي
خالد قال : ابعتهالك ازاي وهي عطلانها
المهندس عمرو قال : طيب خلاص اديني مكانها وانا هروح اصلاحها
خالد قال : طيب معاك ورقة وقلم
المهندس عمرو قال : استنا معايا
خالد قال : طيب
المهندس عمرو قال : قول
وملها خالد العنوان وقال : تمام
المهندس عمرو قال : تمام انا بعد ماصلاحها هاخدها على الورشة ماشي وانت تبقي تجي تستلمها هناك
خالد قال : لا ياعمرو اول ما تخلصها ابقي وديها على العنوان اللي هقولك عليه
المهندس عمرو قال باستغراب : ليه هي مش بتعتك
خالد قال : لا تبعت حد اعرفوا المهم تبقي تحطها تحت البيت وخلاص وهو الصبح هيشوفها علشان بس الوقت متأخر ماشي
المهندس عمرو قال : طيب قولي العنوان
وملها خالد العنوان وقال : تمام
المهندس عمرو قال : تمام
خالد قال : معلشي بقي هناخرك شويه عن جميلة
المهندس عمرو قال : انت تأمر
خالد قال : ربنا يخليك ياحبيبي
المهندس عمرو قال : ماتنساش بقي السبوع
خالد قال : هو انا اقدر انسها إن شاء الله هاجي وقبل مايبدا كمان مش عاوز حاجة
المهندس عمرو قال : تسلم ياحبيبي
خالد قال : طيب سلام
المهندس عمرو قال : مع السلامة
في المطبخ :
خالد قال : ها عطتيلوا العصير
ملك قالت : ايوه
خالد قال : إظهار بقي ليكى تأثير علي زاهر علشان بقي بيسمع كلامك
ملك قالت : اتفضل
خالد قال : شكرا ياملوكة
ملك قالت : وملوكة دي مش عاوز تقولها حاجة
خالد قال باستغراب : حاجة ايه
ملك قالت : انت قبلت البنت بتاعت الصبح صح
خالد قال بدهشة : وانتي عارفتي منين
ملك قالت : ببساطة علشان وانت طالع كنت مضايق و جيت مبسوط اكيد حصل حاجة صح
خالد قال : طلعتي مش سهلة زي مازاهر قال عليكي
ملك قالت : هو قال عليا كده
خالد قال : ايوه
ملك قالت بنرفزه : طيب
خالد قال : بس ماكنش يقصد حاجة كان يقصد انك ذكية وفي دي بقي أنا اوفقه عليها علشان انتي فعلا كده بدليل اللي قولتيها دلوقتي
ملك قالت : المهم ايه اللي حصل
خالد قال : مافيش حلينا سوء التفاهم بس
ملك قالت : بس ازاي انا عاوزها اعرف بتفصيل
خالد قال : بتفصيل دي بقي تبقي الصبح علشان الوقت اتاخر وانا تعبان وانتي كمان لازم تنامي تصبحي خير ومشي
خرجت ملك وراها وقالت : بقي كده طيب انا مش عاوزها اعرف وبتتلفت خبطت في زاهر
زاهر قال : فيه ايه
ملك قالت : مافيش ومشت
زاهر قال : والله مجنونة وطلع وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل زاهر قال : فيه ايه يا خالد
خالد قال : فيه ايه فى ايه
زاهر قال : ملك
خالد قال : اه ااااه مافيش ماتخدش في بالك
زاهر قال : إزاي يعني انت عملت فيها ايه
خالد قال : مافيش يا زاهر هي كانت طلبت مني حاجة وانا قولتها الصبح علشان الوقت اتاخر علشان كده هي زعلانها
زاهر قال : طيب
خالد قال : إنما قولي انت خوفت كده ليه عليها
زاهر قال : ماخفتش ولا حاجة تصبح علي خير
خالد قال بإبتسامة : وانت من اهله
وقفل زاهر الباب وقال لنفسه : هخاف من ايه يعني ودخل علي غرفته
في الصباح :
في بيت الدكتورة اميرة :
وخرجت والداتها وبتنظر لقت نور غرفة اميرة وخبطت علي الباب
اميرة قالت : أدخل
ودخلت والداتها وقالت : ايه يا اميرة صاحيه بدري يعني ايه وراكي شغل بدري في المستشفى
اميرة قالت : انا منمتش أصلا علشان اصحها
والداته قالت : ليه مالك تعبانة ولا حاجة
اميرة قالت : لا يا ماما انا كويسة بس مجليش نوم إظهار عندي إرهاق
والداته قالت : وده من ايه
اميرة قالت : مافيش ياماما انا كويسة ماتقلقيش وعلشان تتاكدي انا هقوم اغسل وشي حتى علشان افوق شويه
والداته قالت : طيب وانا هحضرلك الفطار علشان ماتتاخريش علي المستشفى
اميرة قالت : طيب وانا هاجي وراكي علي طول
والداته قالت : طيب وخرجت
اميرة قالت لنفسها بقلق : ربنا يستر انهاردة وأقدر أجيب الفيديو قبل مايروح الدكتور فؤاد على النيابة ويسلمه بس أجيبه ازاي بس لازم أفكر بسرعة علشان مافيش وقت بس الأول اطلع قبل ما ماما تجي وتسالني تاني وخرجت
في فيلا العشري :
أمام السلم :
وخرج زاهر من غرفته وبينظر لقي جده وقال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير
زاهر قال : صاحي لواحدك يعني امال فين المنبه بتاعك
جده قال : منبه تقصد مين
زاهر قال : هو فيه غيرها
جده قال : ملك
زاهر قال : ايوه مش هي اللي بتصحيك
جده قال : هو مافيش فايدة فيك مش هتبطل ابدا دي خطبتك المفروض تخلي بالك منها
زاهر قال : شكلا بس ياجدي
جده قال : هو انت تطول واحدة زيها
زاهر قال : إزاي تقول كده ياجده هو انت مش عارف انا مين
جده قال : لا عارف إنك زاهر العشري ومع ذلك انت متستهلش ملك
زاهر قال بدهشة : مستهلش ملك
جده قال : ايوه مش انت حفيدي بس والله متستهل انها تكون مراتك
زاهر قال : مراتي حته واحدة
جده قال : ايوه امال هتبقي علي حتتين
زاهر قال بدهشة : اوعي ياجدي تكون بتفكر انك تجوزهالي
جده قال : هو انا بفكر بس مش عارف تجي ازاي
زاهر قال : ايه بتقول ايه ياجدي
جده قال : انا قولت حاجة
زاهر قال : بس انا سمعتك وانت بتقول انك بتفكر
جده قال : انا قولت امتا كده
زاهر قال : دلوقتي
جده قال : غريبة انا مش فاكر اني قولت كده
زاهر قال : انت كويس ياجدي ولو تعبان أجبلك دكتور
جده قال : لا انا كويس ماتقلقش
زاهر قال : حضرتك متأكد انك كويس
جده قال : ايوه
زاهر قال : طيب أصل انا اتخضيت لما قولت انك عاوز تجوزهالي
جده قال : ليه يعني
زاهر قال : ليه ايه يا انا وافقت على أنها تكون خطبتي شكلا بالعافية يبقي تكون مراتي ده مستحيل انا حتى مش هقدر أتخيل انها ممكن تكون مراتي
جده قال : ياشيخ اتنيل مش لما توافق الأول عليك
زاهر قال بدهشة : توافق
جده قال : ايوه انت ماشوفتش هي كانت رافضه ازاي انها تبقي خطبتك
زاهر قال : يعني انت شوفت هي رافضها وماشوفتش رافضي علي فكرة انا كمان كنت رافض
جده قال لنفسه : ما علشان كده انتم تستهلوا بعض بس لو تشوفوا اللي انا شايفوا هتلقوا اللي انتم مناسبين لي بعض اوي
زاهر قال : جدي جدي
جده قال : ايوه يا زاهر
زاهر قال : سمعت اللي انا قولتوا
جده قال : سيبك من الموضوع ده دلوقتي انت صاحي بدري يعني
زاهر قال : مافيش عندي شغل في الشركة
جده قال : طيب تعال ونزل وبينظر لقي ملك أمامه
ملك قالت : صباح الخير يا جدي
حامد بيه قال : صباح الخير
ملك قالت : شكلك نمت كويس
حامد بيه وقال : اه الحمد لله
ملك قالت : طيب نمشي شويه
حامد بيه وقال : يلا ايه يازاهر مش جاي تجري شويه
زاهر قال : جاي يا جدي اتفضل
في بيت الدكتورة رانيا :
في السفرة :
رانيا قالت : صباح الخير يا بابا
والدها قال : صباح الخير انتي اتاخرتي ليه امبارح كان عندك شغل في المستشفى ولا ايه
رانيا قالت : لا يا بابا يا العربية عطلت مني امبارح وانا جاية
والدها قال : طيب مارنتيش عليا ليه علشان اجيلك
رانيا قالت : ماهو تليفوني كان فاصل شحن وانشغلت ونسيت اشحنه
والدها قال بقلق : امال جيتي ازاي
رانيا قالت : مافيش كان في عربية جاية علي الطريق شاورت للعربية ووقف وساعدني
والدها قال : طيب كويس صلح العربية يعني
رانيا قالت : لا قالي عاوزها ميكانيكي ووصلني
والدها قال : طيب والعربية
رانيا قالت : قفلتها وسبتها هناك بابا
والدها قال : نعم
رانيا قالت : معلشي يابابا شوف ميكانيكي وروح معها علشان يصلحها
والدها قال : طيب امال انتي هتروح المستشفى ازاي
رانيا قالت : بعربيتك طبعا يابابا
والدها قال : ايه عربيتي
رانيا قالت : ايوه يا بابا ولما يخلص المكانيكي تصلحها تبقي تسوق وهاتها علي المستشفى
والدها قال : كمان
رانيا قالت : ايوه يا بابا مش انا بنتك حببتك
والدها قال : ايوه
رانيا قالت : طيب بقي
والدها قال : طيب ماشي بس بقولك ايه اوعي تجبيها بيظها هي كمان
رانيا قالت : ما تقلقيش يابابا يلا بقي
والدها قال : دلوقتي
رانيا قالت : ايوه علشان مايحصلش حاجة
والدها قال بدهشة : هيحصلها ايه يعني
رانيا قالت : يحصل ايه هتتسرق طبعا
والدها قال : تتسرق حرامي مين الغبي اللي هيسرقها وبعدين هي عطلانها
رانيا قالت : حتي لو عطلانها ممكن ياخدها يلا بقي يا بابا
والدها قال : ماتستني لما اشرب الشاي
رانيا قالت : ابقي اشربه لما تجي يابابا
والدها قال : أمري الي الله وقام مقولتليش صحيح هي عطلانها فين رانيا قالت : هبعتلك مكانها في رسالة يلا بقي
والدها قال : طيب وخرج
وجاءت والداتها ومعها الشاي وقالت : امال ابوكي فين
رانيا قالت : مافيش راح يشوف ميكانيكي علشان عربيتي عطلت امبارح وانا جاية
والداتها قالت : طيب ما كان يشرب الشاي الأول وبعدين ينزل
رانيا قالت : لما يجي يبقي يشربه علشان ميتاخرش علي شغله
والداتها قالت : طيب اتفضلي
رانيا قالت : شكرا
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وبينظر والدها بالصدفة لقي العربية وقال باستغراب : ماهي العربية اهي امال بتقول انها عطلت منها ايه وعاوزني اروح اجبها وهي موجودة تحت البيت اكيد من كتر مابتشوف مرضها في المستشفى عقلها ضرب وطلع وخبط علي الباب
وراحت رانيا وفتحت الباب وقالت : ايه يا بابا ماروحتش ليه
والدها قال : اروح فين بصي بنتك دي هتجنني
زوجته قالت : بعد الشر
رانيا قالت باستغراب : مش انا قوتلك اني عربيتي عطلت مني امبارح وانا جاية مروحتش ليه لميكانيكي علشان يروح يصلحها
والدها قال : اروح فين ماهى العربية واقفه تحت البيت
رانيا قالت بدهشة :واقفة ازاي
والدها قال : زي مابقولك كده ولو مش مصدقني بصي من البلكونه وانتي هتشوفيها
وراحت رانيا على البلكونه ونظرة لقت العربية وقالت لنفسها باستغراب : ده صحيح غربية وخرجت جات ازاي
والدها قال : يمكن انتي من ضغط الشغل نسيت
رانيا قالت : نسيت ايه يابابا بقول لحضرتك انا سيبها بأيدي امبارح في المكان اللي عطلت فيه
والداتها قالت : يعني عفريت هو اللي جابها
والدها قال : يمكن أو يمكن الرجل اللي ساعدهك امبارح هو اللي صلحها وجبهلك لغاية هنا ومحبش يزعجك في الوقت المتأخر ده
رانيا قالت بدهشة : معقول
والدها قال : وليه يعني هو شكله رجل محترم
رانيا قالت : ايوه بس معتقدش انه هو اللي عمل كده لا لا مش ممكن
والدها قال : ليه يعني هو انتي تعرفيه
رانيا قالت : لا معرفهوش يا انا شوفته مرة في المستشفى يا انا حتى معرفش اسمه ايه يقوم يعمل كده لا اكيد مش هو
والداتها قالت : اما لو هو يبقي شخص فعلا في قمة الذوق والاحترام
رانيا قالت : لا اكيد مش هو
والدها قال : هو أو مش هو أي كان اللي عمل كده المهم انه انقذني النهاردة
زوجته قالت باستغراب : انقذك
زوجها قال : ايوه طبعا علشان رانيا متخدش العربية بتاعتي وتعمل فيها حاجة
رانيا قالت : بقى كده يابابا ماشي سلام
والداتها قالت : مع السلامة ومتتاخريش
رانيا قالت : حاضر سلام يابابا
والدها قال : مع السلامة
في فيلا العشري :
خرج خالد من غرفته وقال بصوت مرتفع : دادة خيرية يا داده
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : صباح الخير
خالد قال : صباح الخير حضري الفطار
خيرية قالت بإبتسامة : حاضر
خالد قال : هو جده وزاهر صحيم
خيرية قالت : ايوه صحيم
خالد قال : امال هما فين
خيرية قالت : ملك أخذت حامد بيه وطلعوا يتمشوا شويه بره وزاهر بيه طلع معهم علشان يجري شويه
خالد قال : طيب طيب انا هطلع أخذ دش لما يجوا
خيرية قالت : طيب ومشت راحت علي المطبخ
في الصعيد :
في بيت عم دوريش :
وبينظر عم درويش للتليفون قال لنفسه : بيشتغل ازاي ده عاوز أكلم ناجي اطمن عليه وشغله ازاي ده ايوه اروح لنجاة هي اكيد بتعرف فيه وخرج وراح علي بيت حسنين الجنايني وخبط علي الباب
وراحت نجاة وفتحت الباب وقالت : صباح الخير يا عم درويش
عم دوريش قال : صباح الفل والياسمين علي ست البنات
نجاة قالت : اتفضل
عم دوريش قال : لا مافيش للازوم
نجاة قالت : ازاي بس هتفضل كده علي الباب
عم دوريش قال : انا مش عاوزا اطلعك علي مذكرتك
نجاة قالت : ولا هتعطلاني ولا حاجة اتفضل
عم دوريش قال : لا انا هقعد هنا على المسطبة
نجاة قالت : طيب تشرب ايه
عم دوريش قال : مش عاوز حاجة انا عاوزك في حاجة
نجاة قالت : يا خبر ياانت تامر
عم درويش قال : ربنا يخليكي ياست البنات
نجاة قالت : خير
عم دوريش قال : خير بس اقعدي
نجاة قالت : طيب
عم درويش قال : انا عاوز أكلم ناجي اطمن عليه بس مش عارف البتاع ده بيشتغل ازاي
نجاة قالت : اسمه تليفون ياعم درويش
عم دوريش قال : ايوه تليفون مش عارف بيشتغل منين
نجاة قالت : بدال مابتعرفش فيه يا عم دوريش اشتريته ليه
عم دوريش قال : انا ماشترتهوش يا ناجي هو اللي عطهولي علشان يبقي يطمن عليا
نجاة قالت : شكله حبك اوي ياعم درويش
عم دوريش قال : وانا والله وربنا يعلم اتصللي بيه
نجاة قالت : حاضر وبتتصل
عم دوريش قال : ايه رد
نجاة قالت : لا لسه بيرن
بره الفيلا :
ورن هاتف زاهر ووقف وقال بنهج : الووه
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير يا زاهر
زاهر قال بنهج : صباح الخير
الدكتور فؤاد قال : ايه مالك بتنهج كده ليه
زاهر قال : لا مافيش أصل انا كنت بجري
الدكتور فؤاد قال : اه ااااه طيب انت ناويت علي ايه
وسرح زاهر بملك وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال باستغراب : زاهر يازاهر
وسرح زاهر بملك وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال باستغراب : الووه زاهر انت سمعني وبينظر لتليفونه ماهو الخط مفتوح اهوه امال مش بيرد ليه الووه
زاهر قال : ايوه يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ايه يا زاهر مابتردش ليه
زاهر قال : لا مافيش كنت بتقول ايه
الدكتور فؤاد قال : بقولك انت ناويت علي ايه بخصوص الدكتورة اميرة
زاهر قال : لما اجي ابقي اقولك
الدكتور فؤاد قال: يعني عندك طريقة
زاهر قال : ايوه وبينظر لملك
الدكتور فؤاد قال : والله انا بفكر إن نبلغ البوليس وخلاص وهو يتصرف
زاهر قال : اوعها تعمل كده
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ليه
زاهر قال : هتبلغ البوليس هتقولهم ايه هو احنا معانا دليل على اللي هي عملته
الدكتور فؤاد قال : امال هنعمل ايه يعني
زاهر قال : انا عندي طريقة المهم دلوقتي انك تتصرف طبيعي ومتعملش حاجة ماشي
الدكتور فؤاد قال : طيب وربنا يستر
زاهر قال : هو انت فين في المستشفى
الدكتور فؤاد قال : لا في البيت
زاهر قال : طيب انا شويه كده وهجيلك المستشفى
الدكتور فؤاد قال : طيب يكون انا وصلت مع السلامة
زاهر قال : سلام
في فيلا العشري :
في البدرون :
حمزه الحارس قال لنفسه : تليفون مين اللي بيرن ده وبيدور اهوه ومسكه ايه ده يابتاع ناجي أما اروح اعطهوله وخرج على الجنينة وراح له ناجي امسك تليفونك
وسرح ناجي بتفكيره بدون تعليق
حمزه الحارس قال باستغراب : ناجي ناجي
ناجي قال : ايوه يا حمزه في ايه
حمزه قال : امسك تليفونك بيرن
ناجي قال : طيب الووه
نجاة قالت : الووه
ناجي قال : نجاة
نجاة قالت باستغراب : إزاي عرفتني من غير ما اقول انا مين
ناجي قال بسرحان : أصل انا كنت لسه بفكر فيكي
نجاة قالت بدهشة : افندم
ناجي قال بإرتباك : ها أنا أقصد إن عم دوريش رحلكم علشان هو عاوز يتصل بي وهو مش بيعرف يشغل التليفون فتوقعت انك تكوني انتي بس كده
نجاة قالت : طيب عم دوريش معاك اهوه
عم دوريش قال : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : ازيك يا عم درويش عامل ايه
عم دوريش قال : الحمد لله كويس انت اللي عامل ايه
ناجي قال : انا كويس انت وحشتني اوي
عم دوريش قال : وانت كمان مش ناوي تجي بقي
ناجي قال : ان شاء الله هاجي قريب قولي اخبارك ايه وأخبار اللي عندك ايه
عم دوريش قال : احنا الحمد لله كويسين خالي بالك من نفسك
ناجي قال : طيب وانت كمان مش عاوز حاجة
عم دوريش قال : سلامتك
ناجي قال : الله يسلامك طيب اديني الآنسة نجاة
عم دوريش قال : طيب امسكي يانجاة عاوز يكلمك
نجاة قالت باستغراب : عاوز يكلمني انا
عم دوريش قال : ايوه امسكي
نجاة قالت : طيب الووه
ناجي قال : مش عاوزها تكلمي باباكي
نجاة قالت : هو قدامك
ناجي قال : ايوه
نجاة قالت : طيب ممكن تعطيله التليفون أصل وحشني اوي
ناجي قال : انا حسيت كده برده علشان كده سالتك خليكي معايا
نجاة قالت : طيب
ناجي قال : يا عم حسنين
عم حسنين الجنايني قال : ايوه يا ناجي فيه حاجة
ناجي قال : امسك بنتك عاوزا تكلمك
عم حسنين قال : الووه ايوه يا نجاة عامله ايه
نجاة قالت : الحمد لله انت اللي عامل ايه
والدها قال : انا كويس
نجاة قالت : مش هاتجى بقي يابابا
والدها قال : لما يأذن ربنا يابنتي والداتك عامله ايه
نجاة قالت : ما تقلقش يابابا احنا كويسين
والدها قال : طيب الحمد لله خالي بالك من مذكرتك
نجاة قالت : حاضر يابابا ماتقلقش
والدها قال : مش عاوزها حاجة
نجاة قالت : سلامتك يابابا
والدها قال : الله يسلامك مع السلامة
نجاة قالت : مع السلامة يا بابا
عم حسنين قال : امسك يا ناجي تليفونك إنما قولي انت اتصلت بها ازاي
ناجي قال : انا متصلتش بها هي اللي اتصلت بي
عم حسنين قال بدهشة : وهي عرفت نمرتك منين
ناجي قال : أصل انا كنت عطيت لعم درويش تليفون علشان يتصل بي ويطمن عليا فهو راح عندكم في البيت وطلب من الآنسة نجاة انها تتصل بي بس كده
عم حسنين الجنايني قال : والله فيك الخير يا ناجي
ناجي قال : أصل انا حبته اوي
عم حسنين قال : هو كمان بيحبك ياناجي
ناجي قال : وحبيت البلد كلها واللي فيه
عم حسنين قال : واحنا حبنك وربنا يعلم قده ايه
ناجي قال بإبتسامة : بجد ياعم حسنين
عم حسنين الجنايني قال : ايوه طبعا ويلا بقي روح شوف شغلك قبل مايشوفنها زاهر بيه واقفين كده ويزعق
ناجي قال : طيب ومشي
حمزه الحارس قال : إنما قولي مين اللي متصل بك الصبح كده وخلك مبسوط كده
ناجي قال : مافيش
حمزه الحارس قال : مافيش ازاي انت مش شايف نفسك مبسوط ازاي
ناجي قال : عادي يعني
حمزه الحارس قال : عادي يا انت بقلك كذا يوم مش زي عويدك
ناجي قال : ما انا كويس قدامك اهوه ياحمزه
حمزه الحارس قال : كويس ايه هو انا لسه اعرفك انهاردة انت اكيد مخبي عليا حاجة
ناجي قال : حاجة ايه
حمزه الحارس قال : ما انا لو كنت عارف ماكنتش سألتك قولي بقي ايه اللي مخبيه عليا
ناجي قال بإرتباك : مافيش يا حمزه
حمزه الحارس قال : مافيش ازاي لا في حاجة
ناجي قال : يا بني مافيش
حمزه الحارس قال : ناجي قولي فيه ايه
ناجي قال : هقولك بعدين بس اسكوت دلوقتي علشان حامد بيه وزاهر بيه جاين
حمزه الحارس قال : يعني فيه انا كنت متأكد إن فيه حاجة
في الانتريه :
حامد بيه قال : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : كوباية مياه
خيرية قالت : حاضر ومشت
زاهر قال : دادة
خيرية قالت : ايوه
زاهر قال : خالد لسه نايم
ونزل خالد وقال : لا يا استاذ انا صحيت من شويه صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير خليهم يحضروا الفطار
خيرية قالت بإبتسامة : حاضر ومشت
خالد قال : انا مش عارف لازمته ايه الرياضة اللي بتعملوها دي تعب علي الفاضي
جده قال : تعب ازاي بقي هو مش العقل السليم في الجسم السليم يعني الرياضة بتفيد الجسم من كل النواحي بس انا بقول لمين انا مش عارف أنت ايه هوياتك انت ولا بتحب الرياضة ولا القراءة ودول أهم حاجة بيفيده الإنسان وانت مش بتحبهم هوياتك ايه انا مش عارف
زاهر قال : انا هقوم اغير هدومي ومشي
خالد قال : ما انت عارف ياجدي إني بحب الأكل
جده قال : طيب غير الأكل
وجاءت فتحية بالمياة وقالت : اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا
فتحية قالت : العفو ومشت
خالد قال : غير الأكل بحب السفر والخروج والتصوير وركبوب الدراجات والخيل كفاية كده ولا أقول كمان
جده قال : لا كفاية بس برده انت بتعمل دول كل فين وفين لازم تحاول تعمل حاجة يوميا
خالد قال : زيكم كده
جده قال : ايوه
خالد قال : زي ايه يعني ومتقوليش القراءة والرياضة علشان مش هعملهم
جده قال : مافيش فايدة
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الفطار علي السفرة
حامد بيه : طيب
في السفرة :
خالد قال : ممكن ياملك تعطني الجبنة
ملك قالت : وانت متجبهاش ليه
خالد قال : مش طايلها
ملك قالت بنرفزه : اتفضل
خالد قال : شكرا
ونزل زاهر وقال : خالد انت هتروح علي الشركة وانا ورايا مشوار هعملوا وبعدين اجي
خالد قال : مشوار ايه ده
زاهر قال :اهو مشوار وخلاص ومتسألنيش تاني
خالد قال : طيب ممكن ياملك تعطني المربة
ملك قالت : طيب متجبها انت
خالد قال : أصل قدامك مش طايلها
وبينظر زاهر لملك وبدون تعليق
ملك قالت بنرفزه : اتفضل
خالد قال : شكرا
ملك قالت : اتفضل يا جدي الشاي
خالد قال ممكن ياملك تفرغلي الشاي
ملك قالت : اتفضل فرغه لنفسك
خالد قال : فرغلي انتي
ملك قالت : ليه انت مش لك ايد
خالد قال : ايوه
ملك قالت : خلاص فرغه لنفسك
وبينظر زاهر لملك وخالد وبيدوس على رجله بدون تعليق
خالد قال بوجع : اه ااااه
جده قال : ايه ملك
خالد قال : مافيش يا جدي وبينظر لزاهر
جده قال : مافيش ازاي امال صرخت ليه
خالد قال : أصل حسيت بوجع في رجلي فجأة وبينظر لزاهر
جده قال : اتصل بالدكتور
خالد قال : لا يا جدي انا كويس
جده قال : انت متأكد
خالد قال : ايوه يا حتى الوجع راح
جده قال : طيب بس لو جالك تاني متسكوتش وروح اكشف
خالد قال : إن شاء الله مش هايجي تاني وبينظر لزاهر
زاهر قال : سلامتك ياخالد
خالد قال بنرفزه : الله يسلامك
جده قال بصوت منخفض : إنما قولي انت عملت حاجة تزعل ملك
خالد قال :مافيش يا جدي
جده قال : مافيش ازاي يشكلها علي اخيرها منك قوللي ياملك لو الولد ده زعلك ولا حاجة
ملك قالت بنرفزه : لا يا جدي مافيش حاجة
حامد بيه قال : طيب
زاهر قال : طيب ياجدي انا هامشي مش عاوز حاجة
جده قال : سلامتك
زاهر قال : طيب وانت ياخالد روح علي الشركة ومتتاخريش
خالد قال : حاضر
زاهر قال : طيب ومشي
حامد بيه وقال : طيب انا هطلع اغير هدومي
خالد قال : طيب ياجدي وبينظر علي جده لما طلع انتي زعلانه مني صح
ملك قالت : وهزعل منك ليه
خالد قال : علشان مرضتش اقولك علي اللي حصل امبارح
ملك قالت : لا انت مقولتش حاجة تزعل وبعدين أنت حر تعمل اللي انت عاوزه
خالد قال : بلاش ياملك
ملك قالت : بلاش ايه
خالد قال : بلاش اللي انتي بتعمليه ده انا عارف اني غلطان بس الوقت كان متأخر وانا كنت تعبان وانتي كمان اكيد كنتي تعبانه من واقفتك في المطبخ علشان كده انا مرضتش أحكي
ملك قالت بإبتسامة : انا أساسا مزعلتش منك انا بس حبيت ارخم عليك شويه مش اكتر وبعدين كنت عاوزها اعرف هتعمل ايه
خالد قال : بقي كده
ملك قالت : ايوه اهو شويه من اللي انت بتعمله فيه
خالد قال : طيب ياستي احنا كده خالصين بقولك ايه ما تجي معايا
ملك قالت باستغراب : اجي معاك فين
خالد قال : أصل واحد صاحبي زوجته خلفت وجابت بنت وعزمني علي السبوع ايه رأيك تجي معايا
ملك قالت : اجي معاك
خالد قال : ايوه
ملك قالت بتردد : بس
خالد قال : بس ايه
ملك قالت : هو عذمك انت ياخالد اجي معاك ازاي
خالد قال : عادي ياملك يا ده سبوع وبعدين انا عاوز اشتري هديه وعاوز اخد رأيك فيها يلا بقي ياملك وافقي
ملك قالت : طيب موافقة
خالد قال : طيب انا هخلص شغلي في الشركة وبعدين اجي اخدك ونروح ماشي
ملك قالت : طيب
خالد قال : سلام
ملك قالت : مع السلامة
في بيت الدكتورة اميرة :
اميرة قالت : الحمد لله وقامت
والداتها قالت : ايه ده انتي رايحة فين
اميرة قالت : الحمد لله شبعت ياماما
والداتها قالت : شبعتي ايه هو انتي أكلتي حاجة
اميرة قالت : صدقني ياماما انا شبعت وبعدين علشان اتاخرت علي المستشفى سلام
والداتها قالت : مع السلامة خلي بالك من نفسك
اميرة قالت : حاضر خرجت وركبت عربيتها ومشت ورايحة علي المستشفى
في المستشفى :
في الرسبشن :
الموظف قال : صباح الخير
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير محدش سأل عليه
الموظف قال : لا يا فندم
الدكتور فؤاد قال : طيب ومشي ورايح علي مكتبه
سعاد الممرضة قالت : صباح الخير يا فندم
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير سعاد
سعاد الممرضة قالت : ايوه يافندم
الدكتور فؤاد قال : هو الدكتور مجدي جيه
سعاد الممرضة قالت : لا يا فندم لسه ماوصلش
الدكتور فؤاد قال : طيب
سعاد الممرضة قالت : ابلغه إن حضرتك عاوزه لما يجي
الدكتور فؤاد قال : لا الدكتورة اميرة جات
سعاد الممرضة قالت : لا يا دكتور لسه ابلغها إن حضرتك عاوزها لما تجي
الدكتور فؤاد قال : لا ومشي علي مكتبه ودخل هو زاهر اتاخر ليه اما اتصل بيه اشوفه فين الووه ايوه يا زاهر انت فين
زاهر قال : انا فى المستشفى انت فين
الدكتور فؤاد قال : انا في مكتبي
زاهر قال : طيب انا جيلك سلام وراح علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل زاهر بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : قولي بقي ناوي علي ايه
زاهر قال : ماتقلقش يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : طيب ايوه يعني الخطة ايه
زاهر قال : مش مهم تعرف
الدكتور فؤاد قال : ليه مش يمكن اساعدك
زاهر قال : انا كل اللي عاوزه منك انك تفصل الكاميرات
الدكتور فؤاد قال باستغراب : ايه افصل الكاميرات
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : ليه هو انت ناوي تعمل ايه ناوي تقتلها
وضحك زاهر قال : اقتلها ليه هو انت شايفني سفاح
الدكتور فؤاد قال : لا مقصدتش بس اعرف انت ليه عاوز تفصل الكاميرات
زاهر قال : هتعرف بعدين بس بقولك ايه اوعها حد يشوفك علشان لو حد شافك الخطة كلها هتفشل
الدكتور فؤاد قال : طيب ربنا يستر
زاهر قال : قولي صحيح هي جات
الدكتور فؤاد قال : لا لسه مجتش
زاهر قال : طيب انت تروح دلوقتي علي غرفة الكاميرات وأول مابعتلك رسالة افصل الكاميرات ماشي وانت اول ماتخلص ابعتلي رسالة تمام وقام
الدكتور فؤاد قال : طيب هو انت رايح فين
زاهر قال : رايح انفذ
الدكتور فؤاد قال : بس يازاهر فيه مشكلة
وقعد زاهر قال : مشكلة ايه
الدكتور فؤاد قال : انا معرفش الكاميرات بتتفصل ازاي
زاهر قال بدهشة : متعرفش تفصل الكاميرات
الدكتور فؤاد قال : اه هنعمل ايه دلوقتي
زاهر قال بتفكير : هنعمل ايه هنعمل ايه ايوه وبيتصل باخالد
الدكتور فؤاد قال : بتعمل ايه
زاهر قال : هتعرف دلوقتي الووه ايوه يا خالد
خالد قال : ايوه يا زاهر فيه حاجة
زاهر قال : ايوه بقولك معاك نمرة المهندس اللي صلح الكاميرات اللي في المستشفى
خالد قال : ايوه ليه
زاهر قال : مافيش قولي النمره
خالد قال : طيب معاك ورقة وقلم
زاهر قال : ايوه قول
وملها خالد النمرة وقال : تمام
زاهر قال : تمام
خالد قال : إنما عاوزها ليه
زاهر قال : هقولك بعدين سلام
خالد قال : مع السلامة
وبيتصل زاهر بالمهندس حازم قال : الووه ايوه يا بشمهندس
المهندس حازم قال : مين معايا
زاهر قال : انا زاهر العشري
المهندس حازم قال : اهلا يا زاهر بيه
زاهر قال : اهلا بك عاوز اسالك عن حاجة
المهندس حازم قال : اتفضل يافندم
زاهر قال : لو عاوز تفصل الكاميرات تفصلها ازاي
المهندس حازم قال : من غرفة التحكم يافندم
زاهر قال : ايوه انا بس عاوزا اعرف ازاي يا بشمهندس نفصلها من غرفة التحكم
وقوله المهندس حازم يعمل ايه وقال : تمام يافندم
زاهر قال : تمام شكرا يابشمهندس
المهندس حازم قال : العفو انا تحت امرك
زاهر قال : شكرا سلام
المهندس حازم قال : مع السلامة
الدكتور فؤاد قال : قالك ايه
زاهر قال : اسمعني كويس بقي علشان متطلغبتش
الدكتور فؤاد قال : طيب
وحكله زاهر اللي قالوا المهندس حازم وقال : تمام كده فهمت هتعمل ايه
الدكتور فؤاد قال : ايوه ما تقلقش
زاهر قال : طيب خلي بالك من تليفونك علشان انا معتمد عليك
الدكتور فؤاد قال : طيب ما تقلقش
زاهر قال : طيب وخرج
الدكتور فؤاد قال لنفسه : يا تري ناوي علي ايه يازاهر ربنا يستر وخرج وراح علي غرفة التحكم
في الكافترية :
وبينظر زاهر حوليه وقال : لوسمحت قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
زاهر قال لنفسه : اهى جات ايه ده شكلها جاي علي هنا كويس اوي
الدكتور اميرة قالت : لوسمحت قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا
الجرسون قال : اتفضلي
الدكتورة اميرة قالت : شكرا
وراح زاهر ناحيتها ووقع القهوة من ايدها علي هدومها وقال : انا اسف جدا ماكنتش أقصد
ونظرة له الدكتورة اميرة وتملكت اعصابها وقالت : ولا يهمك يافندم مافيش حاجة
زاهر قال : انتي كويسه حصلك حاجة
الدكتورة اميرة قالت :كويسة الحمد لله ماحصلش حاجة مش حضرتك علي ما اعتقد زاهر بيه
زاهر قال : ايوه حضرتك تعرفيني
الدكتورة اميرة قالت : ياحضرتك أشهر من نار على عالم
زاهر قال : شكرا وحضرتك
الدكتورة اميرة قالت : انا الدكتورة اميرة مساعدة الدكتور فؤاد
زاهر قال : اهلا مش حضرتك اللي عملتي عملية الطفل اللي والده ثروت نجيب
الدكتورة اميرة قالت : ايوه انا حضرتك عرفت منين
زاهر قال : من فؤاد كان بيشكر فيكي اوي
الدكتورة اميرة قالت : هو حضرتك صديق الدكتور فؤاد
زاهر قال : ايوه ممكن اعزمك علي قهوة بدل اللي وقعت
الدكتورة اميرة قالت : مافيش داعي يافندم
زاهر قال : إزاي بقي يا انا السبب اللي قهوتك وقعت
الدكتورة اميرة قالت : لا مافيش حاجة حصلت
زاهر قال :انا مش هصدق أن ماحصلش حاجة غير لما توافقي إني اعزمك علي قهوة
الدكتورة اميرة قالت : طيب مافيش مانع
زاهر قال : جرسون قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
الدكتورة اميرة قالت : طيب انا هروح الحمام علشان بس هدومي
زاهر قال : طيب اتفضلي طبعا وانا اسف مرة تانية
الدكتورة اميرة قالت : ولا يهمك ومشت وبعت زاهر رسالة لفؤاد
في غرفة التحكم :
الدكتور فؤاد قال لنفسه : اهوه بعت الرسالة افصل الكاميرات بس ازاي ايوه من هنا زي ماقال المهندس كده انفصلت أما ابعت الرسالة لزاهر اوي كده خلصت
في الكافترية :
ونظر زاهر لتليفونه وقال : كويس اوي كده
الجرسون قال : القهوة يافندم
زاهر قال : شكرا واخذها وراح وقعدة علي الترابيزة وحط الفجان قدامه وطلع شريط من جيبه وبينظر حوليه وحطه حبية منه في فنجان القهوة
وجاءت الدكتورة اميرة وقالت : آسفة اني اتاخرت
زاهر قال : لا مافيش حاجة اتفضلي القهوة
الدكتورة اميرة قالت : شكرا طيب وحضرتك
زاهر قال : انا خلصت قهوتي اتفضلي يا قهوة اللي بيعملوها هنا حلوة اوي
الدكتورة اميرة قالت : فعلا وشربت
زاهر قال : ايه رأيك
الدكتورة اميرة قالت : فعلا حلوة بس مش عارفها طعمها غربية شويه
زاهر قال : غريب بيتهيئلك هي دي اول مرة تشربي فيها قهوة
الدكتورة اميرة قالت : لا طبعا شربتها كتير إنما حضرتك بتسال ليه
زاهر قال : أصل اما تدوقيها اول مرة تحسي إن طعمها غريب شويه علشان كده سالتك كميلها دي حلوة اوي
الدكتورة اميرة قالت : طيب وبتشرب كفاية بعد اذنك علشان ورايا شغل وقامت
زاهر قال : لا والله لازم تشربي الفنجان كله علشان اتاكد انك مش زعلانه من اللي حصل
الدكتورة اميرة قالت : بس
زاهر قال : ما بسش اتفضلي
الدكتورة اميرة قالت : طيب وقعدة إنما انا بشوف حضرتك هنا كتير هو حضرتك تعبان لقدر الله
زاهر قال : لا الحمد لله انا كويس بس بجي علشان اشوف الدكتور فؤاد علشان بقالي فترة ماشفتهوش
الدكتورة اميرة قالت : اه ااااه هو حضرتك تعرف الدكتور فؤاد من زمان
زاهر قال : ايوه
الدكتورة اميرة قالت : حلو لما تكون محافظ على الصداقة برغم من مشاغل الحياة وبتشرب
زاهر قال : طبعا الصداقة حاجة مهمة في حياتنا ولازم نحافظ عليها
الدكتورة اميرة قالت باستعجال : فعلا وبتشرب انا كده خلصت القهوة شكرا اوي علي القهوة
زاهر قال : لا علي ايه مافيش حاجة
الدكتورة اميرة قالت : انا سعيدة جدا اني اتعرفت علي حضرتك
زاهر قال وبضيق : وانا أيضايادكتورة
الدكتورة اميرة قالت : طيب بعد اذنك
زاهر قال : اتفضلي وبينظر لها وهي مشيها وبيتصل بفؤاد الووه ايوه يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : عملت ايه الخطة نجحت
زاهر قال : ايوه نجحت شغل بقي الكاميرات تاني
الدكتور فؤاد قال : اشغل تاني ليه
زاهر قال : هبقي هفهمك بعدين بس شغلها يلا بسرعة مش انت لسه في غرفة التحكم
الدكتور فؤاد قال : ايوه وكنت طالع منها اهوه
زاهر قال : طيب كويس اني لحقتك قبل ما طلع شغلها يلا
الدكتور فؤاد قال : طيب
زاهر قال : سلام
الدكتور فؤاد قال :
الدكتور فؤاد قال : سلام وقفل الخط هو ايه اللي بيحصل انا مش فاهم حاجة اشغلها وخلاص وخرج
في الكافترية :
زاهر قال لنفسه : اكيد الحبية هتاخد شويه وقت اعقبال ما تشتغل لازم أقوم وراها وارقبها علشان لما تشتغل اعرف ازاي اخليها تعترف وقام وراح وراها الدكتورة اميرة هي رايحة فين إظهار رايحها علي مكتبها اهي دخلت مكتبها هستنها هنا
في مكتب الدكتورة اميرة :
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بإبتسامة : شكل زاهر العشري ده انسان محترم وعنده شخصية كده ايه يا اميرة انتي نسيتي الفيديو اللي مع الدكتور فؤاد وهيوديه النيابة لازم اتصرف قبل مايدخل النياية بس هو الدكتور فؤاد وصل ولا لسه بس ادور في مكتبه ازاي والكاميرات شغالها فيديو زي ده اكيد محتفظ به كويس وممكن مايكونش في مكتبه ممكن يكون على تليفونه ايوه صحيح ازاي انا ما فكرتش في كده قبل كده أو ممكن يكون على تليفون تاني غير التليفون اللي معها مش هخسر حاجة لو أخذت تليفونه ودورت فيه بس اعملها ازاي دي ازاي اخد تليفونه من غير ما يشك ايوه اكيد هو شايله معها طول الوقت أحاول اوقعه منه من غير ما يعرف مافيش غير كده بس اروح الأول اشوفوا وصل ولا لا وخرجت
وبينظر زاهر علي مكتب الدكتورة اميرة وقال لنفسه : اهي خرجت ومشي وراها
وحست الدكتورة اميرة بدوخة ووقفت وقالت لنفسها : ايه ده مالي
زاهر قال لنفسه : إظهار الحبية بدأت تشتغل
ومشت الدكتورة اميرة فادخت مرة أخرى ووقفت وقالت لنفسها : انا إيه اللي بيحصلي ده مالي بدوخ ليه
وراح لها زاهر وقال : فيه حاجة ولا ايه
الدكتورة اميرة قالت : مش عارفة مالي دخت فجأة
زاهر قال : طيب اقعدي
الدكتورة اميرة قالت : شكرا
زاهر قال بإبتسامة خفيفة : انتي حاسة بحاجة
الدكتورة اميرة قالت : حاسة بدوخة شويه
زاهر قال : جتلك قبل كده
الدكتورة اميرة قالت : لا دي اول مرة
زاهر قال بضيق : هي المستشفى دي مافيش فيها حد انتم ياجماعة يا اللي في المستشفى
الدكتورة اميرة قالت : مافيش داعي انا هبقي كويسة
زاهر قال بعصبية : مافيش داعي ازاي لازم حد يشوفك انتم ياجماعة هو مافيش دكاترة هنا انا مش عارف دي مستشفى ولا ايه وبينظر حوليه لقي الممرضين كده تمام
الدكتورة اميرة قالت بدوخة : تمام
زاهر قال : أقصد انك مش تمام
الدكتورة اميرة قالت بدوخة : اه ااااه
في مكتب الدكتورة رانيا :
الدكتورة رانيا وقالت باستغراب : من اللي بيزعق كده
امال الممرضة قالت : مش عارفة يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : تعالي نشوف فيه ايه وخرجت
امال الممرضة قالت : إظهار الصوت جاي من هناك
الدكتورة رانيا قالت : باين كده تعالى
امال الممرضة قالت : الدكاترة هناك أهم
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : إظهار فيه حاجة وراحت وبتنظر ايه ده اميرة مالك
زاهر قال : مالها ايه هو انتي مش شايفها تعبانه انا مش عارف احنا في مستشفى ولا فين
الدكتور مجدي قال : هو مين حضرتك
زاهر قال بعصبية : مش مهم انا مين المهم دلوقتي حد يشوف مالها بدل ما انتم واقفين كده
الدكتور مجدي قال : طيب وراح وقعدة بجانب الدكتورة اميرة
زاهر قال لنفسه بضيق : هي الحبية مشتغلش ليه كان لازم احط حبيتن مكان حبية واحدة و لا ايه ماتشتغلي بقي
الدكتور مجدي قال : حاسة بي ايه يادكتورة ومسك ايدها
الدكتورة اميرة قالت : أبعد عني
الدكتور مجدي باستغراب بدون تعليق
زاهر قال لنفسه بإبتسامة خفيفة : اهي اشتغلت حلو اوي كده
الدكتورة اميرة قالت : انا مش عاوز حد يقرب مني وقامت ووقف
الدكتورة رانيا قالت : مالك يا اميرة
الدكتورة اميرة قالت بهلوسة : انتي بذات متكلمنيش
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : انا
الدكتورة اميرة قالت : ايوه انتي طول الوقت ملك ملك راحت فين ياتري هي عامل ايه هي كويسة ولا لا ايه مافيش اللي هي يا انتي حتى عمرك ماسالتني انا كويسة ولا لا طول الوقت مابتفكريش غير فيها
ونظرة الدكتورة رانيا بدهشة وبدون تعليق
وبينظروا الدكاترة والممرضين لبعضهم بدهشة وبدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت بهلوسة : ومش هي بس لا يا كل اللي في المستشفى كمان كده ايه مافيش الا هي دكتورة شاطرة ما انا اهوه دكتورة شاطرة بدليل اللي بقيت مساعدة الدكتور فؤاد وبقت كمان رئيسة القسم ليه بتفكروا فيها كل ده
الدكتورة رانيا قالت بعصبية : علشان هي مش موجودة يااميرة والكل هنا قلقنا عليها بسبب اللي حصل معها مالك فيه ايه
الدكتورة اميرة قالت : ما انا عارفة انها مش موجودة علشان انا اللي عملت فيها كده
ونظروا الدكاترة والممرضين لبعضهم بدهشة بدون تعليق
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : انتي اللي عملت في ملك كده
الدكتورة اميرة قالت : ايوه انا اللي حطتلها حبية إسهال في الجاتوه علشان تفشل في العملية والدكتور مجدي يهزئها قدامكم ويرفض انها تكون المساعدة بتاعه
وبينظر الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا بدهشة : معقول هي اللي عملت كده
أماني الممرضة وقالت لنفسها : لازم الدكتور فؤاد يعرف بلي بيحصل وراحت علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخلت أماني الممرضة وقالت : ألحق يادكتور
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه
أماني الممرضة وقالت : الدكتورة اميرة
الدكتور فؤاد قال : مالها
أماني الممرضة وقالت : هي اللي عملت كده في الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال لنفسه : خطة زاهر نجحت
أماني الممرضة وقالت : يادكتور فؤاد
الدكتور فؤاد قال : وهي فين دلوقتي
أماني الممرضة وقالت : هي في الطرقة
الدكتور فؤاد قال : طيب تعالي وخرج
وخرجت أماني الممرضة وراها
وجاء الدكتور فؤاد بدون تعليق
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : طيب وعملتي كده ليه
الدكتورة اميرة قالت بهلوسة : عملت كده ليه علشان خدت حاجة مش بتعتها المنصب ده كان بتاعتي انا تقدورا تقولولي هي عملت ايه علشان تستاهل المنصب ده يا كانت لسه مبئلهاش شهرا فى المستشفى علشان تبقي مساعدة دكتور مرة واحدة وهي كمان كانت في فترة التدريب انا قولت خلاص هتطردت من المستشفى بس لا خطتي فشلت بسبه هو وشاورت بصابعها علي الدكتور فؤاد ونظر الدكاترة والممرضين للدكتور فؤاد بدهشة وبدون تعليق
ونظر لها الدكتور فؤاد بغضب وبدون تعليق
الدكتورة اميرة قالت : ايوه انت يادكتور بدل ماتعقبها وتطردتها لا خليتها المساعدة بتاعتك مساعدة مدير المستشفى مرة واحدة علشان كده انا فكرت انها لازم تطلع من المستشفى بعد ما أخذت مني اللي انا كنت بحلم بيه وبسهولة من غير ما تعمل حاجة فعرفت إن هو اختارها انها تبقي في العملية المهمة علشان كده حطتلها حبية هلوسة في العصير من غير ما تعرف انا كنت عاوزها تشرب شويه منها بس وضحكت بس هي شربته كله وسهلتها عليا اكتر وقعدة استنها لحد ما عرفت إن هو طردها من المستشفى وشوفتها طالعها من المستشفى وهي بتبكي بس برغم اللي عملته انتوا منستهاش ولا هو كمان فضلوتوا فاكرينها المنصب ده من حقي ووقعت من حقي انا واغمي عليها
ونظر الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا بدهشة : معقول اللي هي قالتوا ده
الدكتورة رانيا قالت لنفسها ببكاء : معقول اللي انا سمعته ده انا مش مصدقها اميرة هي اللي عملت كده في ملك
الدكتور فؤاد قال بصوت منخفض : برافو عليك يازاهر
زاهر قال بصوت منخفض : شغلت الكاميرات
الدكتور فؤاد قال : ايوه انتم هتفضلوا واقفين تفرجوا عليها حد يفوجها سعاد
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : روحي هاتي كوباية مياه
سعاد الممرضة قالت : حاضر ومشت وراحت علي الكافترية كوباية مياه
الجرسون قال : حاضر اتفضلي
سعاد الممرضة قالت : شكرا وراحت مسرعة اتفضل يادكتور
وفاقت الدكتورة اميرة ونظرة حوليها وقالت باستغراب : هو فيه ايه
وراحت لها الدكتورة رانيا وقالت ببكاء : ليه عملت كده ليه يا اميرة الدكتورة اميرة قالت باستغراب : عملت ايه
زاهر قال بغضب : عملتي ايه قولي معملتيش ايه انا مش عارفه انتي دكتورة ازاي انتي مستحيل تبقي دكتورة انتي مجرمة
الدكتورة اميرة قالت بنرفزه : انا مسمحلكشي تتكلمي معايا كده
زاهر قال بصوت مرتفع : انتي تخرصي خالص بعد اللي عملته في الدكتورة ملك لسه لكي عين تتكلمي
الدكتورة اميرة قالت بدهشة : ايه ملك انا
زاهر قال بعصبية : انتي ايه ماانتي قولتي كل حاجة متعبيش نفسك وتقولي حاجة تانية علشان الكل هنا عرفك علي حقيقتك
الدكتورة اميرة قالت بإرتباك : انا ماكنتش أقصد صدقوني صدقني يارانيا انا ماكنتش أقصد اللي عملته
زاهر قال بعصبية وبصوت مرتفع : امال لو كنتي تقصدي كنتي عملتي فيها ايه كنت قتلتها انتي ايه ياشيخة عملتك ايه علشان تعملي فيها كده لا ماكفاكيش اذتيها مرة لا فضلتي تأذيها لغاية ما اطردت من المستشفى علشان ايه منصب انتي أساسا متستهليش علشان تقولي انها اخدته منك انتي مستحيل تبقي دكتورة انتي مجرمة وزي ما اذتيها لغاية ما طردت من المستشفى انتي كمان مش هتقعدي فيها لحظة واحدة
الدكتورة اميرة قالت بنرفزه : انت مين علشان تكلمني كده
زاهر قال بعصبية : انا صاحب المستشفى
ونظر الدكاترة والممرضين لبعضهم وقالوا بدهشة : ايه صاحب المستشفى —-
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خفايا القدر ) اسم الرواية