رواية بيع مليكة كاملة بقلم مروة حسن عبر مدونة دليل الروايات
رواية بيع مليكة الفصل السابع 7
حازم: ابدا يا جدت… لتقاطعه مليكه: حاجه خديجه انا عايزه اقولك على حاجه لو سمحتي.. ممكن؟!…..
خديجه باستغراب: اتكلمي يا حبيبتي..
مليكه: لا مش هنا.. عايزه اتكلم مع حضرتك على انفراد..
خديجه: تعالي ورايا على المكتب.. لتخرج السيده خديجه و وراها مليكه.. ولكن حازم يمسك ذراع مليكه محدثا اياها
حازم بتهديد: لو قولتلها حاجه هخلي عيشتك جحيم يا مليكه.. انا حذرتك..
لتصمت مليكه دون اي رد فعل و تذهب من امامه.. و تدخل المكتب عند الحاجة خديجه..
لينتظر حازم بالخارج يريد ان يعرف هل حقا ستروي لها كل ما حدث..
بعد مرور حوالي ربع ساعه.. كان حازم ينتظرهم و متوتر يريد ان يعرف ماذا يحدث ولماذا كل هذا التأخير.. ليقاطع تفكيره خروجهم من الغرفه.. و لكن مهلا ف جدته يبدوا انها غاضبه.. لتتحدث معه..
خديجه بغضب: اي دا يا حازم.. صحيح اللي بتقوله مليكه دا..
لينظر حازم لمليكه بوعيد: قالت اي ي جدتي..
خديجه: قالت انها عايزه تشتغل ف شركتك و انت مش موافق..
حازم بصدمه: اي..
خديجه: اللي سمعته.. ليه يا بني ما تخليها تشتغل معاك..
مش عشان مش تخصصها متشتغلش.. انت علمها..
حازم: ماهو علشان يا جدتي ميقولوش دا جاب مراته يشغلها و هيه معندهاش فكره..
مليكه ببرود: خلاص متقولش اني مراتك..
حازم: انتي بتقولي اي..
مليكه بابتسامه: لفتره مؤقته يا حبيبي.. لحد ما اثتبت كفائتي..
حازم: ولو ما اثبتيش.. اعمل اي..
مليكه: ابقى اطردني..
خديجه: خلاص يا ولاد.. يلا يا حازم خد مراتك و افطروا و اطلعوا على الشركه..
حازم: حاضر يا جدتي من عينيا… لينظر ل مليكه و يمسك ذراعها بغضب مكتوم.. يلا ي حبيبتي نفطر.. ليذهبوا من امام خديجه… لتبتسم خديجه بخبث..
*******************
كانت تسير تلك الجميله ذاهبه إلي كليتها و كانت شارده العقل فهي كانت تفكر ف اختها.. لانها افتقدتها للغايه ف كانت تتحدث معاها كثيرا و تنصحها عندما تواجهها مشكله.. و لا ترى تلك. الشارده هذه السياره التي تسير بسرعه..
و لكن يراها ذلك الشاب الواقف مع اصدقائه ليسرع اليها و ينتشلها من امام السياره بسرعه ليقعوا على الارض..
ليرى عيناها الجميله انها مثل البحر.. لتقوم من على الارض بسرعه و تنظف ملابسها.. اما هو ف كان يتابعها حتى افاق على صوتها العذب و هيه تقول له..
مرام: شكراً لحضرتك..
الشاب: العفو.. اي واحد مكاني كان هيعمل كدا.. اهم حاجه انك كويسه..
مرام بابتسامه: الحمدلله..
الشاب: انا عمرو.. و انتي؟
مرام: وانت عايز تعرف اسمي ليه؟
عمرو: عادي نتعرف.. و بعدين انا اول مره اشوفك ف الكليه..
مرام: لا معلش انا مش بتعرف.. حضرتك انقذتني و انا قولتلك شكراً .. اعتقد مافيش حاجه تاني.. عن اذنك..
و ذهبت من امامه و هو مندهش من حديثها.. لماذا تتحدث معه هكذا فهو كان محترم معاها.. كان يريد ان يتعرف عليها فقط.. انها مغروره على عكس ما افتكر.. و ظل ينظر لها بغيظ.. و ذهب الي اصداقه..
كريم: مالك يا عموور..
عمرو بغضب: البت اللي نقذتها دي..
كريم: مالها..
عمرو: بعرفها اسمي و عايز اعرف اسمها.. كلمتني بطريقه زي الزفت.. شايفه نفسها مش عارف على اي..
كريم: بس البت شكلها حلوه..
عمرو وهو يفتكر ملامحها: ملكه جمال يا بني..
كريم بضحك: الله.. عمرو باشا وقع ولا اي..
عمرو: انا مفيش واحده توقعني.. هيه بس عجباني..
كريم: طب ماهي كلمتك بطريقه زي الزفت..
عمرو بابتسامه: ماهو دا حلاوته.. فهمت.
كريم بضحك: فهمت..
******************
حازم بنرفزه من تأخرها: يلا يا مليكه اتاخرت على الشركه..
مليكه ببرود: خلصت اهو.. اهدى شويه..
اما هو عندما رأها لم يقدر ان يتفوه بأي كلمه اخرى.. ف سحره جمالها ف كانت ترتدي فستان زيتي و طرحه سوداء..
مليكه: استاذ..يا استاذ انت معايا..
حازم فاق من شروده: اي استاذ دي.. انتي نسيتي اني جوزك ولا اي..
مليكه بضحك: جوزي.. يا شيخ اتنيل..
حازم بغضب: اتنيل؟!!.. و ابتدا يقرب منها..
مليكه بزعيق: يا تيتاااا.. حازم اسرع ليضع يده على فمها ليكتم صوتها..
حازم: يخربيتك محدش يعرف يهزر معاكي ابدا.. يلا قدامي..
مليكه: انا مش هركب معاك.. هركب تاكسي…
حازم: ليه ان شاءلله..
مليكه: علشان احنا اتفقنا محدش يعرف اني مراتك..
حازم: تمام لما اشوف اخرتك اي…
مليكه بخبث: كل خير يا جوزي..
ليذهب يركب سيارته.. اما هي ف ركبت سياره اجره..
****************
ف مكان اخر
شخص ١: جيبت اللي قولتلك عليه..
شخص٢:ايوا يا ست هانم.. لتعطيها دواء..
شخص١:مفعوله مضمون..
شخص٢:ايوا يا هانم..
شخص١:عارفه لو حصل العكس هقتلك..
شخص٢ بخوف: لا يا هانم..هو انا مستغنيه عن روحي..
شخص ١:يلا غوري من هنا.. و اياكي حد يشوفك.. فاهمه
شخص٢:فاهمه يا هانم فاهمه..
**********************
دخل حازم الشركه و الكل يقف احتراما له و خوفا.. فهو معروف بشدته ف الشغل.. و اغلب الفتيات ف الشركه ينظر إلي جماله الساحر ليزيد من غروره.. ليصل إلي باب مكتبه و ينظر إلي السكرتيره الخاصه به و التي تدعى *امل*…
أمل: صباح الخير يا افندم
حازم بالامبالاه: صباح الخير.. هاتيلي قهوتي على المكتب
امل: حاضر يا افندم..
حازم بتذكر: شريف جه..
امل: ايوا يا افندم ف المكتب جوه..
حازم: تمام.. في واحده هتيجي تسأل عليا اسمها مليكه ابقي دخليها علطول عندي..
امل باستغراب: تمام يا افندم.. ليذهب حازم من امامها و يدخل المكتب..
امل لنفسها: ودي عايزها ف اي ان شاءلله.. هو مش بيشبع من البنات..
*******************
داخل المكتب..
شريف بصدمه: هتشغلها معاك..
حازم: ايوا.. اوامر جدتك.. عرفت تلوي دراعي بنت الايه.
شريف: وانت هتسيبها..
حازم بتفكير: عيب عليك دا انا هخليها تكره الشغل و اليوم الي فكرت فيه انها تشتغل..
شريف: هتعمل اي..
حازم: بص انت هتاخد امل تكون السكرتيره بتاعتك.. و سيبلي انا مليكه علشان اعرف اربيها..
شريف: ماشي.. و ربنا يستر على البت منك..
****************
امل خارج باب المكتب و هي تحاول ان تستمع لهم.. امل لنفسها: ما تعلو صوتكم شويه..
لتدخل عليها مليكه و هي بذلك الوضع..
مليكه: انتي بتعملي اي.. لتنفزع امل منها..
امل بتوتر: انتي اللي مين؟
مليكه: انا مليكه..
امل بغيظ: هو انتي..
مليكه باستفزاز: اه انا يا روحي..
امل: ثانيه واحده هدي حازم بيه خبر.. لتطرق امل الباب و يسمح لها بدخول..
امل: حازم بيه مليكه وصلت.
حازم: دخليها علطول..
امل بغيظ لمليكه: اتفضلي..
مليكه ببرود: شكرا.. لتدخل مليكه لمكتب حازم..
مليكه: صباح الخير..
شريف: صباح النور.. اما الاخر تجاهلها..
حازم: لسه عند رايك..
مليكه بثقه: ايوا.. ولا انت غيرت رأيك..
حازم: لا ابدا.. انا بس خايف عليكي.. انا معنديش ياما ارحميني ف الشغل دا..
مليكه ببرود: وانا قدها.. ليبتسم لها فهي لم تخف منه..
حازم محدثا امل ف الهاتف: امل عايزك..
لتدخل امل: امرك يا افندم..
حازم: هتاخدي الانسه مليكه و تعرفيها الشغل بتاعنا.. وبعدين تنقلي حاجتك علشان هتبقي سكرتيره شريف بيه.. و مليكه هتمسك مكانك هنا.. لتنصدم مليكه من حديثه
امل: طب ما تمسك مع شريف بيه وانا افضل زي ما انا..
حازم بغضب: انتي هتديني اوامر اللي قولته يتنفذ فاهمه ولا لا..
امل بخوف: تمام يا افندم..
امل موجهه حديثها لمليكه: اتفضلي قدامي..
لتخرج امل و مليكه من المكتب..
امل بغيظ: انتي تعرفيه منين؟
مليكه: وانتي مالك؟
امل: تمام.. روحي اعملي قهوه لحازم بيه..
مليكه ببرود: حاضر.. و ذهبت مليكه لتحضر القهوه..
امل بخبث: اما خليتك تطردي من هنا طردت الكلاب مبقاش انا امل…
بعد عشر دقائق تاتي مليكه و معاها القهوه..
امل: ادخلي اديها لحازم بيه وبعدين تعالي علشان اعرفك شغلك..
مليكه: حاضر… لتدخل مليكه المكتب و تضع القهوه على المكتب..
مليكه: اتفضل يا افندم..
حازم بابتسامه: انتي اللي عامله القهوه دي..
مليكه: ايوا..
حازم: طب روحي انتي..
مليكه:عن اذنك..
و تخرج مليكه من الغرفه و تجلس على المكتب مع امل لتعرفها شغلها و تذهب امل من المكتب بعد ان اخذت متعلقاتها و تترك مليكه تشتغل…
لتسمع حازم وهو يامرها بأن تأتي الي مكتبه.. لتذهب اليه..
مليكه: افندم..
حازم و هو ينظر الي صف الملفات الذي امامه: هتاخدي الملفات دي كلها و تسجليها على الكومبيوتر.. و تخليصهم النهارده..
مليكه وهي تنظر ببلاهه: كل دول..
حازم بشماته:مش انتي عايزه تشتغلي اشتغلي بقى..
مليكه بغيظ: حاضر.. و تقول ف سرها: منك لله يا شيخ اللهي تقصر يا بعيد..
حازم: انتي بتبرطمي بتقولي اي؟
مليكه بغيظ: ولا حاجه.. و تاخذ الملفات و تخرج..
وجلست مليكه تشتغل حتى انتهى موعد الشركه و هي لم تنتهي بعد و ظهر عليها التعب.. ليخرج حازم من المكتب و يراها هكذا..
حازم: لسه مخلصتيش..
مليكه: حضرتك شايف ان الملفات دي كلها تخلص بسرعه..
حازم: هتفضلي قاعده لوحدك..
مليكه: هو انت هتمشي..
حازم بابتسامه و هو بيقرب منها: انتي عايزاني اقعد معاكي..
مليكه بتمثيل البرود: لا طبعا.. دي حاجه براحتك..
حازم بضيق: كدا.. طيب انا ماشي.. تخلصيهم كلهم.. فاهمه
مليكه: فاهمه.. ليذهب و يتركها لتشتم نفسها لانها جعلته يتركها فهي خائفه.. لا تريد ان تجلس بمفردها في هذه الشركه الكبيره…
لتقوي من نفسها و تقول: انا اروح اعمل قهوه علشان شكلي مطوله..
لتقوم من جلستها و لكن احست بدوار و حاولت ان تتمالك و تذهب لدور الاسفل و لكنها لم تقدر لتغيب عن الوعي و تقع من على السلالم لينفتح رأسها…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بيع مليكة ) اسم الرواية