رواية منقذي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك شكري
رواية منقذي الفصل الثامن 8
روايه[منقذي]
الفصل[الثامن]
بقلمي✍🏻[ملك شكري]
تاني يوم الصبح صحي زين.لكن ملقاش ليان جمبه استغرب وفضل ينده عليها مفيش رد
راح ناحيه التويلت يخبط مفيش رد فتح الباب ملقهاش قلق جداً ونزل يجري على تحت وهو بينده بأسمها:ليان ليا..
لقا ليان واقفه بترتب اطباق على السفره وبصتله ببتسامه:صباح الخير..يلا تعالى عشان تفطر
زين نزل السلم وهو مبتسم:انتي الي عملتي الفطار
ليان ببتسامه:ايوا انا الشغالين مش هنا وحبيت اعمل الفطار ب ايدي
مسك زين ايديها الاتنين وباس كف ايدها:تسلم ايديكي ياحبيبي
ليان برقت بصدمه:ا..انا..انت بتقولي انا حبيبك
زين ابتسم على منظرها:اه هو في غيرك هنا حبيبي..
ليان ضحكت بهبل:ه.ههه احم يلا يلا عشان نفطر
قعد زين يفطر وكان بياكل بتلذذ وكأنه اول مره ياكل اكل بالطعم ده:تسلم ايدك.بجد الأكل تحفه..بس لسه الشغالين مش هيجوا غير بعد بكره يا ليان وانا مش عايز اتعبك هنجيب من برا لحد ما يجوا
ليان:لا انا ببقا مبسوطه وانا بطبخ وبعدين ده هما يومين وهيجوا
زين:اه صح.انتي هتروحي الجامعه انهارده خلاص.عايزك تجيبي امتياز كمان السنادي
ليان بفرحه:بجد يازين..
زين بفرحه ل فرحتها:طبعاً ياقلبي.
ليان ضحكت:لا شويه شويه عليا مش كلام حلو ورا بعضه كده
زين ضحك:من عيوني ولو ان مهما قولتلك كلام حلو مش هيخلص..
فطروا مع بعض وطلعت ليان تجهز ونزلت وهي لابسه بنطلون جينز كحلي وتيشرت ابيض وشوز ابيض ولمت شعرها ديل حصان ونزلت خصلات منه ورشت برفانها ونزلت على تحت
زين لما شافها بقا غيران ان الناس هتشوف شعرها..
ليان:انا جاهزه..في حد.هيوصلني ولا اي
زين:انا هوصلك طبعاً والسواق هيجي ياخدك
ليان ببتسامه:تمام
خرجت هي وزين ركبوا العربيه ووصلها قدام جامعتها.
ليان ببتسامه:لا الاه الا الله
زين ابتسم ليها:محمد رسول الله..لما تخلصي محاضراتك ابقي رني عليا طمنيني.انا هروح الشركه ولو في حاجه اتصلي بيا على طول فاهمه يا ليان
ليان:حاضر..يلا باي
نزلت ليان وقابلت ليلى ودخلوا مع بعض
بعد اول محاضره خرجوا يقعدوا ف الكافيه شويه
ليان كانت سرحانه وبعدها بصت ل ليلى وقالت:ليلى.انا عاوزه اتحجب
ليلى بفرحه:بجد ياليان
ليان:ايوا انا بقيت احس اني بتكسف جداً انزل ب نص كم او اسيب شعري ف الشارع وانا كبيره كده وباخد ذنوب على بصات الشباب ليا وعلى اني متحجبتش لحد دلوقتي..انا قررت اني اتحجب خلاص..ومن انهارده
ليلى بفرحه:انا فرحانه اوي يا ليان بجد انك خدتي القرار ده
معلومه[ليلى صاحبه ليان محجبه]
ليان:هتصل ب زين اقوله اني عايزه اخرج معاكي بعد المحاضرات عشان نشتري اللبس بتاع الحجاب..بس مش هقوله عشان عايزه اعملهالوا مفاجأه
ليلى بغمزه:اي الصناره شبكت خلاص ولا لسه
ليان ضحكت بخجل:ههه..يعتبر اه الصبح قالي ياحبيبي..وامبارح بليل خرجنا ف المطر حقق حلمي يا ليلى خرجنا بليل متأخر ف المطر وقالي ندي ل علاقتنا فرصه
ليلى:طب كويس اوي بجد ربنا يسعدك ويعوضك ياقلبي انا فرحنالك اوي..اي الاخبار الي زي العسل الي ورا بعضها دي
بعد المحاضرات رنت ليان على زين الي كان قاعد بيراجع ورق ولما شاف اسمها على فونه ابتسم بتساع:الو ياحبيبتي..خلصتي
ليان ببتسامه:ايوا خلصت..زين ممكن اطلب منك طلب
زين:من عنيا ياحبيبي اؤمري
ليان:ممكن..ممكن يعني اتمشى مع ليلى شويه..
زين:لا يا ليان مينفعش
ليان بزعل:لي يازين انا اصلا هروح هتكون انت لسه مجتش وهقعد لوحدي زهقانه..
زين:معلش ياحبيبتي..مش هينفع انا خايف عليكي.وبعدين انا هجيلك على طول
ليان بزعل:خلاص يازين ماشي
زين:ليان متزعليش
ليان:تمام.انا هقفل..باي
قفلت ليان وكانت زعلانه جداً انها مش هتعرف تفاجئ زين ولا حتى هتعرف تروح تجيب الهدوم
ليلى:اي موافقش
ليان بزعل:لأ
بعد خمس دقايق اتبعتتلها مسدج
بصت ف الفون كانت من زين فتحتها
مضمون المسدج[مش عايز اشوف التكشيره على وشك القمر ده تاني..خلاص ياحبيبي روحي بس متتأخريش انا بس خايف عليكي..والسواق هيوصلكوا هو مستنيكي برا]
ضحكت ليان بطفوله وفرح
وقامت بعدت عشان تكلمه اول مارنت عليه رد:احلى زين ف الدنياا
زين ضحك:يابكاشه..دلوقتي بقيت حلو
ليان ضحكت:انت دايماً حلو..شكراً يازيني..بااي
زين بفرحه كبيره:لا لا استني بس..انتي قولتي اي
ليان ادركت هي قالت اي:اي قولت اي..اه قصدك شكراً
زين:بت متستعبطيش قصدي ع الي بعدها
ليان ضحكت بستعباط:انا مقولتش حاجه يابييه...انا برييئ
زين ضحك:بتتت قولتي اي
ليان بخجل:زيني..ويلا باي بقا
وقفلت ليان ف وشه
جتلها مسدج من زين:مااااشي ماااشي انا يتقفل ف وشي..ده انا البنات كلها مستنيه مسدج مني وبتقطع نفسها عليا
ليان قرت المسدج بغيره ورنت عليه تاني:بنات مين يا استاذ الي بتقطع نفسها عليك..اه اه ماشي يازين ماشي
زين بضحك:انا قولت كده
ليان بغيظ:لأ خيالك
زين:يقطعوا نفسهم براحتهم المهم انا فقلبي اي
ليان:اه اه ثبتني يازين ثبتني..ماشي ماشي
زين ضحك:والله بهزر ياحبيبتي..
ليان ابتسمت:ممم بحسب..يلا يا اخينا اتكل على الله
ضحك زين وقفلوا بعد دقيقتين اتبعتتلها مسدج فتحت تشوف اي هي
مضمون المسدج[تم تحويل مبلغ بقيمه5الاف جنيه ل هذا الرقم]
وبعدها مسدج من زين قال:عشان لو حبيتي تشتري حاجه
ابتسمت ليان على اهتمامه بيها
وبعد وقت راحت مع ليلى المول اشترت فساتين كتير محتشمه وهدوم كتير وطرح
روحت بعد وقت كان لسه زين موصلش رنت عليه طمنته انها روحت..وبعد وقت جيه زين اتغدوا مع بعض.
زين:ليلو تعالي نخرج شويه
ليان ابتسمت جداً ده الوقت الي هيعرف فيه المفاجأه:اوكي ياريت
زين ابتسم:طب اطلعي البسي
قامت ليان جريت على فوق
بعد وقت
زين من تحت:لياان يلا ياحبيبتي اي كل ده
صدر صوت ليان من اول السلم:انا جهزت خلاص
بص زين ناحيه الصوت لقا حوريه من الجنه قدامه من اول الفستان المحتشم ل غااااية الحجاب الي زينها اكتر واكتر..
كان فستان ابيض منقوش بورود بينك وطرحه بينك هادي وشوز ابيض ف بينك
زين بنبهار:ا...ا انا م مش مصدق...ده بجد.....
ليان نزلت ل عنده وهي مبتسمه بتساع:ايوا يازين..اي رأيك
زين مسك ايدها وخلاها تلف:انتي لسه بتسأليني انا مش مصدق..انتي اتحجبتي بجد يا ليان
ليان ببتسامه نورت وشها اكتر:ايوا...لقيت نفسي بكبر وانا مش ملتزمه ب ديني بالكامل..بصلي اه لكن اهم فرض عليا مش عملاه وهو الحجاب وفرحت جداً اني قدرت ارضي ربنا...دي اول حاجه تاني حاجه بقا هي اني شوفت ف عينك شويه ديق من لبسي او شعري الي بنزل بيه وكان نفسي اشوف فرحتك دي ونظره الفخر الي ف عينك دي..وتالت حاجه بقا اني كان نفسي اعمل كده من فتره لكن كنت متردده
زين بدون مقدمات حضنها ولف بيها:ربنا يباركلي فيكي ياقلبي
ليان:ويخليك ليا
زين طلع من جيبه علبه فيها سلسله عليها اسمه مرصعه بالماث ولبسهالها
ليان بسعاده:زين دي حلوه اوي..بس دي غاليه اوي يازين
زين باس ايدها:مفيش حاجه تغلى على روح قلبي
عدت ايام كتير كانت علاقه زين وليان كويسه جداً فيها..لحد ما ف يوم ليان طلبت انها تتمشى مع ليلى بعد المحاضره ووافق زين ومشيوا البودي جاردات والسواق وهما خارجين من الجامعه كان فيه اتنين رجاله ملسمين حطوا مناديل فيها مخدر على وشهم وخدوهم ف عربيه واتحركوا بيهم
بعد وقت فضل زين يرن على ليان ومفيش رد ل مرتين تقريباً بعد كده التلفون اتقفل
زين بقلق:اي ده بقااا اتقفل ليه ده
مازن:اهدا بس تلاقيه فصل شحن
زين كان حاسس بنغزه ف قلبه:لالا انا مش مطمن
خرج زين من شركته وراح على البيت يمكن تكون روحت وتليفونها فعلا فصل ومعاه مازن
سأل الداده لكن قالتله انها مجاتش
زين كان هيتجنن كل رجالته انتشرت ف كل مكان وراح هو على الجامعه مع مازن يفرغوا الكاميرات وشافوا الرجاله الملسمه دي وهما بيخدروهم
زين قلبه وقع مع ليان لما وقعت بين ايد الراجل
زين بغضب يهد جبال:ولاد ال...
يتبععع.....
ياترا مين الي خطف ليان..وليه خد ليلى معاها وهل زين هيلاقيها ولا لأ كل ده هنعرفوا ف البارت الجاي...بااااي💖
•تابع الفصل التالي "رواية منقذي" اضغط على اسم الرواية