رواية فرصة تانيه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم زينب احمد
رواية فرصه تانيه الفصل الثامن 8
فرصة_تانيه
البارت (8)
ليلي: دى حاجه محتاجه تفكير ياليل.. مش قرار سهل
كادت ليل ان تياس ولكن اتتها فكره
ليل: طب بصي فكرى براحتك.. بس ممكن تقابليه بكرا في نفس الكافيه هنا واهي المقابله دى هاتساعدك تفكرى كويس... وانا هاقدمك انك صحبتي
ليلي: ههههه صحبتك ازاى بس
ليل: متقلقيش بابا عارف اني مجنونه وبصاحب ناس عمرهم ضعف عمرى... يلا بقاا سلام اتاخرت... هابعتلك باليل المعاد امتا
وغادرت ليل قبل ان ترد عليها ليلي
وتركت ليلي في حيره من امرها
..........................................................
في بيت مصطفي
مصطفي: الهانم لسه مرجعتش
نرجس: في اي يامصطفي الساعه لسه مجتش ٨
براحه علي البت
مصطفي: بقولك يانرجس انتي جايه تقعدى معانا يومين متبوظيش البت فيهم
كادت نرجس ان ترد عليه ولكن في دخول ليل
ليل: ازيكو يابشر
مصطفي: كنتي فين
ليل: كنت بلعب باليه مائي
مصطفي: ليل انا مبهزرش
ليل وهي تذهب وتجلس بجانبه: في اي ياصفصف بقيت قفوش كده ليه
مصطفي: وبطلي الدلع المتخلف ده
ليل: حااضر... كنت مع نور هو انا اعرف غيرها يعني
مصطفي: عاوزه تقنعيني نور المتفوقه هاتفضل قاعده مع بنتي الفاشله لحد دلوقتي
ليل: متقلقش هاتبقي فاشله قريب... المهم قررت اي في الموضوع الي قولتلك عليه
مصطفي : الي هو اي؟
ليل: الجواز ياصفصفتي
نرجس: ايوا يامصطفي لازم تتجوز بقاا البت دى مسيرها تتجوز هاتبقي تقعد لوحدك ساعتها
مصطفي: لما يجي ساعتها نبقي نشوف
ليل: لا مفيش ساعتها عاوزه افرح بيك
مصطفي: انا الي ابوكي علي فكره
ليل: عارفه والله..... ها قولت اي
مصطفي: راي في الموضوع ده انتي عارفاه... مش هاتجوز بعد مامتك
ليل: كل ده حب لماما... ماعلينا الراجل يقدر يحب اتنين في وقت واحد مش مشكله اقولك مش مهم تحبها اتجوزها بس
مصطفي: يااشيخه برده لا
ليل بضيق: لا وانت عارف قصاد موافقتك اي
مصطفي: الاتفاق الاهبل الي انتي قولتي عليه ده... مفيش الكلام ده... دى عمرها ماتبقي قصاد دى
نرجس: انتوا بتتكلموا علي اي...اي الي قصادها
ليل بضيق: ولا حاجه... تصبحوا علي خير
وغادرت الي غرفتها
نرجس: في اي يامصطفي فهمني البت مال وشها اتقلب فجاه كده ليه
مصطفي: هاا لا مفيش هادخل انام بقا عشان عندى شغل بادرى
تصبحي علي خير
......................................................
في اليوم التالي
نور: هاتعملي اي يافالحه الوقتي عطيتي ل ليلي معاد ومش عارفه هاتيجي ولا لا ومن ناحيه تاانيه ابوكي ميعرفش اصلا هاتجبيه هنا ازاى
ليل: انتي من حمله فكرهم ونكد عليهم.. اقعدى ساكته شويه سيبيني افكر
نور: سكت اهو.. قال يعني لما اسكت هاتتحل
موسي وهو يجلس: في اي يا ليل جايباني علي مالي وشي هو انا مش ورايا غيرك
ليل: هش اسكتوا دقيقتين
مرت خمس دقائق
ليل: هي دى لقيتها
نور: اي
انا هاطلع بره الكافيه وهاعمل نفسي بتخانق انا وموسي
وانتي هاتكلمي بابا من موبايل وتقوليله الحق ليل بتتخانق مع راجل عند كافيه ****** يقوم هو يجى بسرعه بدل مااروح في داهيه
موسي: وهي دى هاتدخل علي ابوكي برده
ليل بياس: مفيش قدامي وقت علي المعاد.. ولازم اجرب
نور: مااشي يلا بس افرضي ابوكي عرف صوت موسي
ليل: يحشرج صوته بقا ولا يعمل اي منظر
موسي: امشي قدامي... لان ثانيه وهاغير راى
ليل: لا لا انت ابو الشهامه كلها مش هاتعمل كده
.................................................
في محل العطاره
مازالت ليلي متردده اتذهب للموعد ام ترفض نهائي
ولكنها لا تريد ان تحزن ليل يكفي انها ستفقد والدها كما انها يتيمه الام
يجب ان تساعدها
حسمت قراراها بانها ستذهب
ليلي: عم سيد
سيد: نعم ياست ليلي
ليلي: انا راحه مشوار كده ساعه وراجعه خلي بالك من المحل
سيد: عيوني ياست الكل
.........................................................
في مكان آخر بعد ان نفذوا فكره ليل
نور: تفتكرى هايجي
ليل: دلوقتي هاعرف.... يلا امشوا انتو بقاا وهابقي اعرفكوا اي الي حصل
نور: مااشي يلا سلام
موسي : ليل كنت عاوزه اقولك علي حاجه
ليل: قول سمعاك
موسي: هو لو انا كدبت علي حد زى مانتي كدبتي علي ليلي كده تفتكرى يسامحني
ليل: علي حسب كدبه في اي.. انا لما كدبت كذبه لا تضر ابويا ولا هاتضرها وهايعرفوا الحقيقه بعدين
لكن لو الكذبه تضر حد غلط طبعا ومعتقدش يسامحك... ثم سكتت قليلا
هو كل الكدب غلط ومش صح وانا عارفه كده بس ملقتش طريقه تانيه اقنع بيها ليلي تقابل بابا غير كده
يبتسم موسي لها وبداخله حزين: انتي عندك حق كل الكدب غلط
ليل: يلا امشي بقاا قبل مايجي
موسي: حاضر ثم ينظر لها بحب: خلي بالك من نفسك
تسير قشعريره داخل ليل ولكن تتجاهلها: اي ياعم الدراما دى.. امشي
موسي: ههههه سلام
..........................................................
داخل الكافيه
مصطفي بضيق: لوسمحت كان في واحده وواحد بيتخانقوا هنا او قدام المطعم
الويتر: لا يافندم
صوت من وراء مصطفي: مفيش خناقه
مصطفي يلتفت للصوت وكاد ان يهجم عليها
ليل: الناس حوالينا ولو جيت جنبي هارفع عليك قضيه وانت حر
مصطفي: لينا بيت يلمنا... يلا قدامي
ليل: لا استني بس مش هاينفع نمشي
مصطفي ينظر لها برفع حاجب
ليل: تعالي اقعد بس وانا هافهمك
مصطفي: قعدت
ليل: انا عطيت معاد للعروسه الي قولتلك عليها النهارده هنا ومعرفتش اجيبك الا بالطريقه دى... انا مقولتلهاش حااجه غير ان هاقابلها هنا بالمره بابا يتعرف علي صحبتي
مصطفي بصدمه: جيبالي عيله اتجوزها
ليل بثقه: مش عيله عيب عليك ده انت هاتتفاجي واحده مناسبه سن وتعليم وكل حااجه وجميله وكمان متجوزتش لحد دلوقتي
مصطفي: يلا قومي نمشي بلاش هبل
ليل كانت تجلس مقابل للباب
ليل: استني اهي وصلت اهي
شاورت ليل ل ليلي
سلمت ليل عليها... لم ينظر مصطفي وكان يتوعد بداخله ل ليل
ليل: اقدملك يابابا انسه ليلي صاحبتي وكانت صاحبه ماما الله يرحمها
استدار مصطفي ليسلم عليها
ولكن كانت هنا الصدمه
مصطفي بصدمه: ليلي
ليلي بصدمه: مصطفي
ليل بتمثيل: اي ده انتو تعرفوا بعض؟؟
ظلت ليلي شارده وتفكر: كيف ملك تكون ام ليل ومصطفي والداها هل تزوجوا هل خانتها صاحبتها
افاقت من شرودها علي توتر مصطفي: اه كنا زمايل في الجامعه
ليل: اااه.. طب اقعدوا
بعد ان حلسوا ومرت دقيقه واخرى دون حديث
قاطع ذلك الهدوء رنين هاتف ليل
ليل: طيب انا جايه اهو
ليل بعد ان اغلقت: معلش هامشي انا لان طلع في حاجات لازم تتسلم في الكليه وغادرت ان يجيب احد عليها
ليلي: ازااى
مصطفي: هو اي الي ازاى
ليلي: ازاى انت وملك الي المفروض صاحبتي اتجوزتوا؟؟؟!!
مصطفي: ...................................
.............................................................
في بيت مصطفي
تدخل ليل وتجلس باريحيه
تاتي من ورائها فجاه
ليل بخضه: بسم الله... اي ياعمتو
نرجس: اي الاخبار
ليل بغمزه: تدفعي كام واقولك
نرجس: وجبه من كنتاكي علي حسابي
ليل: قاعدين سوا الوقتي
نرجس بفرحه: ايوا كده... طب جيتي ليه كنتى استني شوفي الموضوع هايوصل لايه
ليل: انتي ناسيه انهم ميعرفوش ان اعرف بقصه حبهم زمان ومش هايعرفوا يتكلموا في الي فات وانا موجوده
نرجس: صح عندك حق
ليل: انا هادخل اغير لبسي واطلب كنتاكي واستمتع باول انتصار
نرجس: اطلبيلي معاكي
ليل: مااشي بس انتي الي هاتحاسبي علي الاتنين
نرجس: ندله
..................................................
كانو يجلسون يستمتعون بالاكل
ويشاهدون المسلسل
نرجس: تفتكرى البطل هايتنازل بسهوله كده
ليل: لا طبعا هايفضل وراها لحد ماتحبه
صوت من ورائهم: وافرضي محبتهوش
ليل: تبقا عبيطه هو في حد ميحبش القمر ده
دقائق تستوعب من ردت عليه منذ قليل تنظر لعمتها ونرجس تنظر لها
ليقفزوا مره واحده ويبتعدوا عن الكنبه التي كانو يجلسون عليها
ليل: اعاااا
نرجس: اي يامصطفي في حد يخض حد كده
تعالي ياليل نكمل المسلسل
مصطفي: المسلسل ده انا الي هاكمله.. حيث ان اب البطله ضرب البطله ضربا مبرحا
ليل وهي تجرى وتختبا منه خلف الكرسي
ليل: اي صفصف ضرب اي احنا كبرنا علي الكلام ده
مصطفي: بقاا انا يامقصوفه الرقبه تجبيني علي ملي وشي ويطلع حوار
ليل: الله ماكله لمصلحتك ياصفصف ماتقوليله حاجه يانرجس
نرجس: في اي يامصطفي هي اجرمت انها عاوزاك تتجوز
مصطفي: انا مش هاتجوز بعد ملك
ليل وهي تنظر له بثقه: حتي بعد مقابله النهارده
مصطفي بتوتر: اي.. اه
ليل: فكر تاني بدل ماتندم
مصطفي بزعيق : مش هافكر ومش هاتجوز وهاتعملي العمليه انتي فاهمه
نرجس: عمليه اي
ليل: تنظر له بمعني رد
مصطفي: هاا لا مفيش
نرجس تتقدم بتجاه مصطفي: انت مخبي عليا اي يامصطفي عمليه اي ليل مالها... هو للدرجه غريبه عنك عشان تخبي عليا
مصطفي؛: كنت هاقولك
نرجس: اتفضل قولي
مصطفي: طب تعالي ندخل نتكلم جوا
ليل: ايوا يكون احسن وانا اعرف اكمل المسلسل
مصطفي بوعيد: هاكلمها وارجعلك
تعود ليل تشاهد المسلسل وتتعمق به
وتاكل
يرن جرس الباب
ليل: افتحي ياتيته وهيبه معلش لان المشهد ده حلو اوى
وهيبه: حااضر
لتجد علي الباب مصطفي وميرنا
مصطفي: الي ياكل لوحده يزور
ليل: انا عاوزه ازور مالكش دعوه... تعالي ياميرنا اتفرجي معايا
ميرنا: ماما فين
ليل بسخريه: جوا مع خالك بيناقشوا مشكله الامم المتحده
مصطفي بسخريه مماثله: الي هي انتي طبعا
ليل بتاييد: حااجه زى كده
مصطفي بعد ان جلس بجانبها: عملتي مصيبه اي الي المره ده
ليل بسخريه: ليل هو انا زيك بتاعه مصايب
مصطفي: يابنتي اتلمي ولمي لسانك ده
ليل: لساني والمه وقت مانا عاوزه مالكش دعوه
مصطفي: بارده
ليل: مفيش حد بارد زيك
مصطفي: طيب.. ثم اخذ الريموت وغير القناه
ليل بتذمر: بطل رخامه ورجع علي المسلسل
مصطفي: لا عاوز اسمع الماتش
ميرنا: رجع المسلسل عشان ليل يامصطفي بقا
مصطفي: وانا قولت لا
ليل: طيب
واخذت ليل المخده واخذت تضرب بها عليه
فعل المثل واخذ يضربها بها ثم ضربها عده مرات علي راسها بها
اثناء ذلك خرج مصطفي ونرجس علي صوتهم
مصطفي بزعيق: ابعد عن ليل يامصطفي
بعد ان ضربها علي راسها
شعرت ليل بان الرؤيه مغلوشه ثم سقطت مغشي عليها وسط صدمتهم
مصطفي (والد ليل) بصدمه وخوف: ليل
.......................................................يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية فرصه تانيه" اضغط على اسم الرواية