Ads by Google X

رواية تحت ضي القمر الفصل التاسع والاخير 9 - بقلم روان مسلم

الصفحة الرئيسية

 رواية تحت ضي القمر (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روان مسلم

رواية تحت ضي القمر الفصل التاسع 9

 

بارت ٩

علي =ايه ده ؟.........ايدك مالها 
نظرت ميرا له وليدها التي تركب بها طرف صناعي 
ميرا بسخريه= دي مكافئتي علي حبي ليك يا علي  
نظر علي بعدم فهم =يعني ايه ..... انا السبب في ده 
ميرا وهي تبتسم بألم=لا مش انت غبائي وحبي ليك السبب وعامة مش حابه اتكلم في الموضوع ده 
علي =لا هاتتكلمي انا عايز اعرف ..... انا عارف اني فقدت الحق في حاجات كتير بس ارجوكي يا ميرا انا اتغيرت ..... انا مش علي اللي اتخلي عنك 
ميرا =طبعا...... طبعا انت واحد تاني......انا مش مهم عندي انت ايه فات ٨ سنين كانوا كفايه جدا علشان اتحسن من العلاقه السامه دي .....قولي كنت جاي عايز ايه ؟ 
أفاق علي من شروده في وجد نفسه امام مكان حفل الزفاف وما ان دخل وجد عامر يتحرك بتجاه ضي ويرفع السلاح في وجهها 
أمير برعب=ضي ابعديييبي 
ولكن علي رفع يد عامر للأعلي لتكون الرصاصه في السماء 
وامسكه علي وقام بشل حركته 
أمير=انت مجنون...... انا اذيتها بكل الطرق الممكنة عايز ايه منها تاني انت اللي زيك مكنهم السجن 
عامر  =هي دمرتني.... انا كنت عايش مستقر حياتي كانت هاديه مكنش عندي اي مشاكل أو خلافات ..... لكني خسرت كل حاجه 
علي =خسرت كل حاجه ازاي؟..... محدش جه جنبك ولا ناحيتك 
عامر بغضب =يوم لما شوفت الهانم مراتي هي ونغم بنتي سابتني ومشيت انتو طبعا فضلتوا تدوني محاضرات في الأخلاق ولما خرجت شوفت حادثه كبيره علي الطريق ولما قربت كانت نور مراتي ونغم جوا العربيه وانفجر*ت...... وبدء في الصراخ بصوت عالي هي السبب هي السبب هاق*تلها.....ها*خلص عليها 
أمير=ربنا يرحمهم.......هو فعلا رحمهم من شخص مختل زيك 
عامر =لا ده بسببها 
علي =مش يمكن ده عقابك من عند ربنا 
وهنا دخل سامر ومعه أسيل وأشار أمير لبدر لكي يفعل ما طلبه منه 
#########################
FLASH Back                                        = 
بدر =تفتكر هايجوا 
علي =اكيد يا بدر .... بس اهم حاجه التسجيلات تكون في شاشة العرض الكبيره 
أمير = اهم حاجه تشغل الشاشة في ساعتها وانت يا علي اهم حاجه الصوت اللي هايشرح مجهز كل حاجه 
علي =ايوا...... بس ده هايفيد في ايه؟
أمير =هما هايخلصوا كل حاجه من بعض متخفش 
بدر =تمام
Back                                                        
اشتغلت كل الشاشات مع بعضها البعض وبدأت بعرض محادثات بين بدر واسيل ومعاها صوت يقول 
الصوت=انهارده احنا معانا قصة من قصص الغدر ومش اي غدر ده الغدر اللي بيجي من الصاحب 
هانشوف أسيل  اللي كانت ضي بتعاملها زي اختها و لكن أسيل  مكنتش شايفه ضي كده كانت شايفه انها عدوتها ولكن كل ده مكنش باين ولكن ظهر مع ظهور عامر في حياة ضي واللي للأسف كان علي علاقه بأسيل وبيتسلي بيها ولكن طبعا أسيل أعلنت الحرب علي صديقة عمرها بمجرد ما عرفت وقررت انها تستخدم شخص كان المفروض أنو بيحب ضي وتفبرك صور لصاحبتها وده كلوا علشان شخص 
وهنا بدأت كل التسجيلات اللي بينها وبين سامر تشتغل وازاي اتفقوا يخربوا حياة  ضي وكل ده تحت أنظار ضي اللي بدأت تدمع لأنها مش أذتهم أو حتي كانت طرف بيعمل مشاكل في حياتهم 
وفي نهاية التسجيل بيرجع الصوت يتكلم ويقول احذر من عدوك مره ومن صديقك الف مره 
######################### 
في وسط كل تلك الأحداث  استطاع عامر الإفلات من يد علي وقام بدفعه بعيدا عنه ورفع سلا*حه علي سامر واسيل وهو يصرخ بهستريا 
عامر =انتو السبب .....لو مش ظهرتوا مكنتش عملت كده في ضي كان زمانها مراتي ومكنتش خسرت بنتي ولا مراتي ولا حتي هي خسرت اهم حاجه بتملكها 
واخرج طلقت*ين من مسد*سه واحده استقرت في رأس أسيل والاخري في كتف سامر 
احتضن أمير ضي وبدر مايا حتي لايصيبهم أذي 
ودخلت الشرطه وألقت القبض علي عامر وتم نقل سامر واسيل الي المستشفي 
مرت ساعة وهدأت الأوضاع 
أمير =اي يا جماعه حفلتنا ومزيكتنا وجوازنا ولا كأن حاجه حصلت 
بدر =اي هاتفضلي في حضني كتير .... انا ان كان عليا عايزك تفضلي وهاموت وتفضلي 
خرجت مايا من بين يديه وهي تنظر له بخجل 
مايا =تعرف انك مش متربي يا بدر 
بدر =ومالوا يا روح......وعقل ...... وقلب بدر من جوا 
ضي كانت صامته غير مستوعبه لكل ماحدث وتنظر لأمير بشرود  انه كان طوال الوقت يفكر كيف يكشف الحيقيقه بينما هي كانت تحاول الهروب منه ولا تعطيه فرصه حتي للحديث يبدوا انه احبها حقا ومن ناحيه اخري تشفق علي نغم ونور لقد دفعوا ثمن لأفعال لم يرتكبوها 
أمير =ضي انتي كويسه 
نظرت له ضي وقالت =بحبك 
أمير بصدمه = لا انا كويس متخفيش....... قولتي ايه 
ضي بخجل=مقولتش حاجه
أمير =لا قولتي وعايز اسمعها بصوت عالي 
علي =ياعم الحبيب ...... انت وعم الحنين الناحيه التانيه ....المأذون زهق وعايز يمشي 
أمير بغضب=عيل فصيل
علي =ننجز يلا 
##########################
بدأت مراسم الزاوج وكانت ضي تنظر لأمير ومايا لبدر وما هي إلا دقائق وقال المأذون 
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير )
معلنا زواج الثنائي الاول ضي وأمير وماهي إلا دقائق وأعلن ان الثنائي الاخر مايا و بدر زوج وزوجه 
احتضن أمير ضي وبدء يدور بها تحت ضوء القمر الذي كان يلمع بشده في تلك الليله 
امير=القمر جمعنا ...... هو خلاني اشوفك واحبك 
ضي=نزلني وبطل جنان الكل بيتفرج علينا 
أمير =اللي يتفرج يتفرج انتي مراتي ..... ملكي بتاعتي 
أما بدر فظل ينظر لمايا وهو صامت ومن بعدها بدئت الدموع تنهمر من عيونه
مايا =مالك يا بدر ؟.....انت كويس؟
بدر =مش مصدق اني كسبت ..... وانك خلاص مراتي بعد كل ده كل السنين دي كل الناس اللي حولوا يبعدونا بقيتي أميرتي للأبد قد ايه انا حاسس اني انتصرت في أكبر معركه في حياتي 
انتي أعظم إنتصاراتي 
احتضنها وهو يكمل =مش بس أعظم انتصار دي اعظم لحظه في حياتي ......my princess..يلا بقا 
مايا =يلا فين ؟
بدر =بيتنا ..... فين ايه...... مش حابه احكيلك قصة اعظم انتصاراتي هاقولهالك بإختصار شديد 
مايا بخجل =بدر بطل مش وقتوا 
وهنا أخرج أمير الهديه التي جلبها علي و اقترب من ضي وألبسها القلاده والخاتم وهو يقول 
أمير =انتي قدري من يوم ما اتولدتي......عارفه ليه ؟
ضي وهي تنظر بإعجاب للقلاده =ليه؟
أمير =تعرفي اسم شركتي ايه......MLصح 
ضي =ايوا .... بس يعني ايه 
أمير =Moon  Light ضوء القمر......وانتي ضي يعني ضي القمر 
ضي =انت احلي حاجه حصلت في حياتي 
أمير =وانتي النور اللي هاكمل بيه في حياتي 
######################### 
بدر اخرج من جيبه علبة صغيره وفتحها وكان بها الخاتم الذي قدمه لها من قبل 
بدر =وقتها قلعتيه بعد ما لبستيه انهارده هالبسهولك وانا متأكد أن عمرك ما هاتخلعيه من ايدك لأن ده رمز حبنا 
مايا =عمري.....عمري ما اخلعوا تاني عمري ما ابعدك تاني خلاص انت مكانك جنبي للأبد 
قبل بدر يدها برقه بعد أن ألبسها الخاتم 
بدر =تحبي ٥ بنات و٥ ولاد ولا اكتر 
مايا بصدمه=٥ انت اتجننت صح ....صح ....قول انت لاسعت ماهو اللي انت فيه ده مش طبيعي 
##########################
كان علي يقف وحيدا بعد أن اجتمع كل الاحباء مع بعضهم البعض إلا هو فقد خسرها للأبد بسبب غبائه 
ولكنه شعر بيد علي كتفه 
أمير =ايه مش ناوي تكتب قبل ما المأذون يمشي 
علي بتعجب=اكتب علي مين ....انت بتقول ايه 
أمير =طب لف كده 
نظر علي ليجد ميرا ترتدي فستان ابيض طويل وشعرها القصير المصفف بشكل ساحر وكان الفستان عاري الكتف 
علي =ميرا .... ده بجد ....هي هنا بجد يا أمير 
أمير =روح اتاكد ممكن تطلع جرافيك ولا حاجه 
اتجه علي إليها ونظر لها وكأنه لا يصدق نعم إنها هنا وتقف وهي تبتسم له ولكن سرعان ما كانت صفعه قويه من ميرا علي وجه أمير 
ميرا=دي علشان وجع ٨ سنين فاتوا ..... وانت معندكش الشجاعه تيجي تقول اسف 
علي بدء يبكي وهو يقول =اسف ..... اسف انا حيوا*ن  و حق*ير ومستحقش حبك ليا ولا كنت استحق وجودك في حياتي 
ميرا قد بدأت عينيها تترغرغ بالدموع =وغبي كمان 
علي =وغبي ...... مسمحاني 
ميرا حركت رأسها بمعني نعم وهنا صرخ علي بصوت عالي 
علي =مولانا يلا اكتب بسرعه .....قبل ما تهرب أو ترجع لعقلها يلا يا مولنا  ....اسم العريس علي العروسه  اسمها قلب علي من جوا 
ميرا =علي انت بجد بتحبني 
علي =انا مش بحبك انا بعشقك انا ٨ سنين بحاسب نفسي علي خسارتك.....استني بس انتي جيتي ازاي؟
نظرت ميرا ل أمير وبدر 
علي =انتو كنتوا عارفين انها جايه ومش قولتوا حسابي معاكوا بعدين 
###########################
بعد أن ترك أمير ضي وأعطاها فستانها ذهب الي شركة ميرا هو وبدر وطلبوا مقابلتها 
ميرا=أمير.....اهلا بيك 
ولكنه أمير نظر ليدها بتعجب ميرا لاحظت هذا وقالت=متخفش ده ضريبة حب صاحبك ....اصل لما سيبتوا يوميها عملت حادثه بالعربيه واتسببت في بتر ايدي خالص بس حاليا بقيت أفضل....ممكن تقولي انت محتاجني في ايه 
أمير =ميرا علي بيحبك 
ميرا بغضب=أمير ..... صاحبك كسرني وقت*ل ميرا البنت البسيطه اللي كانت بتحبوا ومستعده تقبلوا بقرفوا ثم مين قالك اني لسه بحبوا 
أمير =السلسله اللي فيها حرف A اظن دي بتثبت انك عمرك ما كرهتيه بس صدقني هو بقا شخص تاني 
ميرا وهي تضع يدها علي القلاده=دي هديه غاليه علي قلبي علشان كده مش قلعتها مش معني اني لبسها اني لسه بحبوا 
بدر =انتي مش تعرفيني اكيد بس صدقيني وضعك انتي وعلي ما هو إلا عند مشترك هايسبب وجع دائم انتي عمرك ما تحبي غيروا ولا هو حب حد غيرك اصلا...... بس الظاهر انكم اختارتوا الوجع طريق لحياتكم 
...يلا يا امير سيبها الألم ده هي عايزه تفضل فيه ....لو كانت عايزه تتخطاه كانت جابتوا وصرخت في وشوا قد ايه هو وجعها لكن هي حابه تفضل في الوجع طول العمر 
ميرا=صدقني مش كده بس اللي عملوا انا مش قادره اتخطاه 
بدر =حاسبيه..... بس مش تقتليه بالبطئ وتوجعي قلبك ونفسك 
وقام أمير وبدر ورحلوا 
Back                                                  
##########################
وهنا نظر علي لها 
علي =تقبلي تكوني رفيقة الدرب 
أمير قاطعه =استني كده من غير خاتم ولا سلسله ولا اي حاجه 
علي بغضب=ما انت لو قولت يا فلح كنت جبت 
نظر أمير لبدر الذي غاب قليلا ثم عاد ومعه علبة حمراء يوجد عليها جمله باللون الذهبي وبارزه وكانت الجمله 
         (صديقة الطفولة هي رفيقة العمر )
امسكها علي وهو ينظر لأمير وبدر ويحتضنهم
علي =انتو اكتر من اخواتي انا بحبكوا اوي اوي اوي هاتوا بوسه 
نظر له كل من أمير وبدر 
أمير =لا اظبط كده ..... وروح لحبيبتك جاتك القرف عيل عبيط 
بدر وهو يضحك =سيبوا ده باين عليه هو اللي هايموت ويتجوز 
ضحك الجميع واتم علي زواجه من ميرا كل هذا تحت ضي القمر الذي جمعهم جميعا 
تمت بحمد الله 
روان مسلم السيد 

•لقراءة ومتابعة روايات جديدة وحصريه انضم الينا هنا:- اضغط هنا

  •تابع الفصل التالي "رواية تحت ضي القمر" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent