رواية عنيدة ولكن كاملة بقلم اسو احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية عنيدة ولكن الفصل الثاني عشر 12
جلس كلاً منهم على الطاوله لياخذ كلا منهم مكانه لتهتف روتيلا هااا احكى ايه الا حصل ؟ وعملك ايه الواد مراد ده ؟ وازاى اتعرفتو على بعض ؟
اسماء مقطعه ايها
مين مراد ده !؟؟
روتيلا
الشخص اللي قدر خبطت فيه ، ركزى كده يا سمكه معانا ده احنا جينا هنا اصلا علشان تحكيلنا إللى حصل معاهم
اسماء
ايوه صح ، طب ما تحكى يا قدر حصل ايه؟؟
قدر وهى تطلع قدم فوق الاخره قائله بغرور
طب هاتولى حاجه اسلك بيها زوري الأول علشان اعرف احكى
روتيلا بغيظ
انا ممكن اشلهولك خالص لو مانطقتيش ، فا اخلصي ياشوز بدل ما اوريكى النجوم في عز الضهر
اسماء
وانا مش هعمل حاجه طبعا ، بس هجبلك روتى2 (روتى بنتها الصغيره يارب نحفظ بقي 🙄😂)
قدر بخوف
لا كله اللي المفعوصه الصغيره دى ابوس أيديكم ، مش كفايه روتى الكبيره عليا ثم وطعت يدها على عينها مثل الأطفال تمثل البكاء ياعينى على حظك الاحور يا قدر ، كام مستخبيلك فين ده كله ياااختى
اسماء
اسود مش احور
قدر بضحك
لا انا سميته احور علشان يناسب اليوم اللى عرفتكم فيه” لتجد كف ينزل على راسها من روتيلا ”
روتيلا بغضب
انتى يابت اتعدلى كده بدل ما اعدلك فاهمه ، وهتخلصي وتحكى الا اذا ممكن ادفن*ك مكانك
اسماء بتاييد
انصحك تحكى علشان روتى جابت آخرها منك خلاص ، وانتى عارفها لما تجيب آخرها ، انتى نسيتي الواد المرمى في المستشفى بسبب انه عكسها ” وتلوحه في الهواء ” بس ماتخافيش ياقدر لو لقدر الله يعنى جرالك حاجه في طقم اسود عندى يجنن لسه جيباه جديد مش خساره فيكى هههههههههه
قدر بخوف
بغض النظر عن انك بتفولى عليا بس وعلى ايه انا احكى احسن ياستى
روتيلا بصراخ جعل قدر تنتفض من مكانها
اخلصصصصصصصى
قدر
اهو هحكى ، بصي يا ستى الي حصل ان وانا كنت نازله من البيت بسرعه و..
فلاش بك
كانت قدر قد خرجة من العماره وكانت تكمل سيرها فى الطريق بسرعه وهى تمسك هاتفها وتكلم احد أصدقائها لتعرف إذ بدأت المحاضرة ام لا ولكن فجاء تخبط ف شخص ما ولكن قبله ان تقع يمسك بها سريعا لتقف وتبتعد عنه سريعا
قدر
اسفه مخدتش بالى
الشخص وهو ينظر لها نظرات لم تفهمها هى
عادى ولا يهمك يا…
لتنظر لهو قدر ف استغراب وتذهب بسرعه ولكنهو لحقه بها مجددا
قدر بغضب مكتوم
لا انت كده زوتها اوووى على فكره ، ممكن اعرف ماشي ورايا ليه سعادتك ؟ خبط فيك واعتذرت وخلاص خلصنا عايز ايه تانى ؟
مراد بتهكم
يعنى هعوز منك ايه يعنى ، ولا اكمن عنيكى بنى وزى العسل هدوب فيها ، ولا شكلك إللى استغفر الله العسل ده يخلينى ابصله يعنى لا فوقى لنفسك ياماما هو يعنى علشان شكلك قمر كده حاجه تفتح النفس يبقي هعبرك لا انسي
قدر بسخريه
هاااا خلصت كلامك خلاص ، اما راجل عديم الذوق صحيح ، انا مش عارفه بيطلعو امته دول
مراد بابتسامه
هو فيه كتير اوووى والله ، بس للاسف الشديد متأخر عن شغلى والا كنت وقفت معاكى اكتر من كده ، قوليلى صحيح هو انتى رايحه فين
قدر بغيظ
وانت مالك يابارد انت اروح فين واجى منين ، انت هتصحبنى يلا لا فوق لنفسك كده بدل ما اوديك العبسيه وهما يفوقوك فاهمه وتذهب
مراد بصوت عالى نسبتاً
السان مش لايق على شكلك على فكره ثم تبسم لتظهر غمزاته مكملا انصحك تقصريه شويه هتطفشي الناس منك انا بقولك اهو
لتلتفت إليه قدر وتخرج لسانها لهو وترقض سريعا الى الأتوبيس قبله ان تتاخر علي المحاضره الاوله لها
ليبتسم مراد ع هذه الفتاه التى خطفت قلبه من النظره الاوله ويتذكر سريعا وهو يخبط بيده على جبينه ليهتف قائلا
هاااار اسود ” ويرقض سريعا إلى الأوتوبيس ويركب ويظل يبحث عنها بين الجالسين لكنهو لم يجدها بينهم ليفقد الأمل من وجودها ويذهب لينزل قبل ان يتحرك به الأتوبيس ولكن قبل نزوله يجدها اخيراً واقفه عند الشباك الأتوبيس ليذهب اليها
عند قدر بعد أن وجدت أخيرا مكان فارغ عند الشباك لتذهب اليه وتجلس لكنها بعد جلوسها اتت سيده كبيره ف السن لا تجد مكانا تجلس فيه لتنهض وتقترب منها
قدر بابتسامه جميله
تعالى ياماما اقعدى مكانى
السيده
لا يابنتى ده مكانك اقعدى انتى عليه وانا كويسه كده انتى شكلك تعبانه ومش هتتحملى الواقفه
قدر وهى مازالت محافظه على ابتسامتها
لا ابدا يا ماما انا متعوده اقف هنا تعالى بس انتى اقعدى ” وتسحبها قدر من زيعها وتجلسها مكانها ”
السيده بابتسامه
ربنا يحميكى يابنتى ويبعد عنك ولاد الحرام ويرزقك بالى تتمنيه يابنتى ويفتح أبواب الرزق قدامك ان شاء الله يااارب ياحبيبتى
قدر
آمين يااارب ، تعرفى انى كنت محتاجه الدعوه دى بجد ، بجد مش عارفه اقولك ايه ، شكرا بجد
السيده بابتسامه حب
ماتقوليش كده يابنتى انتى باين عليكى بنت ناس ومحترمه وأن شاء الله ربنا هيقف جنبك ومش هيسيبك
قدر وهى تنظر من الشباك للسماء
ياااااارب ياااارب ” لتنزل دمعه خانتها لتمسحها سريعا ”
لتجد شخص يقول من ورائها
ليه الدموع دى يا انسه
لتلتفت قدر إليه
لا انت كده زوتها اوووى على فكره ، ممكن اعرف حضرتك جاى ورايا هنا كمان ليه ، ولا تكونش دى كمان صدفه
مراد بابتسامه
لا المره دى الحقيقه مش صدفه انا جيت وراكى فعلا ، وقبل ما تتكلمى او المجارى تطفح علينا اسمعينى الأول عايز اي منك وبلاش سوء الظن ده
قدر بغيظ
وانت تعرفنى منين علشان تتكلم معايا اصلا ؟ وعايز اى منى ؟؟ هااا اتفضل انطق عايز اى وخلصنى !؟؟
مراد وهو يمد يده بدفترها الذي وقعه منها عندما اصتدمه به ولكنها لم تلاحظ
اتفضلى يا ستى دفترك اهو انا الحق عليا انى دورت عليكى علشان ادهولك ثم اقترب منها أكثر وقال بصوت هامس جدا لها ، قولتلك حاولى تخلى لسانك يليق على شخصيتك
ليتوقف الأوتوبيس أخيرا لينزل وتنزل هى الأخرى فقد وصلت لجامعتها
مراد بابتسامه صفراء
الله ما احنا بنمشي ورا بعض اهو ، امال ليه طولتى لسانك عليا من شويه هااااا ويغمز لها بعينه
قدر وهى تنظر لهو بغيظ
استغفر الله العظيم هو يوم مش فايت اصلا ، وتذهب وهى تكلم نفسها مثل المجانين
مراد بضحكه
وكمان مجنونه لا انتى الواحد يخاف منك بقي ، بس البت مزه الصراحه وخطفت قلبي معها ياارب اشوفك تانى
ويذهب وهو يدندن
أوّل مرّة تحب يا قلبي
وأوّل يوم اتهنّى
ياما على نار الحب قالولي
ولقيتها من الجنّة
أوّل مرّة تحب يا قلبي
وأوّل يوم اتهنّى
ياما على نار الحب قالولي
ولقيتها من الجنّة
أوّل مرّة… أوّل مرّة
ليه بيقولوا الحب قسيّه
ليه بيقولوا شجن ودموع
أوّل حب يمرّ عليّا
قاد لي الدّنيا فرح وشموع
ليه بيقولوا الحب قسيّه
ليه بيقولوا شجن ودموع
أوّل حب يمرّ عليّا
قاد لي الدّنيا فرح وشموع
إفرح واملا الدّنيا أماني
لا انا ولا إنت حنعشق ثاني
إفرح واملا الدّنيا أماني
لا انا ولا إنت حنعشق ثاني
أوّل مرّة… أوّل مرّة
أوّل فرحه تمر بقلبي
وانا هايم في الدّنيا غريب
قلّي احكي والّا اخبّي
ولّا اوصفها لكل حبيب
أوّل فرحه تمر بقلبي
وانا هايم في الدّنيا غريب
قلّي احكي والّا اخبّي
ولّا اوصفها لكل حبيب
إفرح واملا الدّنيا أماني
لا انا ولا إنت حنعشق ثاني
إفرح واملا الدّنيا أماني
لا انا ولا إنت حنعشق ثاني
أوّل مرّة… أوّل مرّة
بك
قدر
بس كده ياستى هو ده كل اللي حصل معايا
روتيلا بنظره ذات مخزى
علشان كده اتجننتى لما شوفتيه النهارده ، اكملت وهى تغمز لها بعينها بس ايه النظام ؟
اسماء بصدمه
شافته !؟ امته ده حصل ، ما هى كانت معايا ومافيش حد جه
قدر
فاكره لما قولتلك هقوم اجيب حاجه نشربها لحد ما روتى تيجى اهو انا لما روحت اجيب شوفته هناك ،
بس مش هتصدقى هو طلع مين ههههههههه
اسماء بتسائل
مين يعنى ؟؟
قدر بضحكه
اخو دى ف الرضاعه وتشاور على روتيلا هاهاهاها
اسماء بزهول
لا بتهزرى صح ؟ مش معقوله الصدف دى كلها
روتيلا
مافيش حاجه في الزمن ده مش معقوله ياختى ، عندكم انا مثلا الشخص اللي خبطنى بالعربيه طلع مديري فى الشغل الجديد وشكلنا كده مش هنعمر مع بعض خالص
اسماء بصدمه
مش معقوله بجد ، اوعى تكونى بتهزرى ؟ دى تبقي مصيبه لو اتجمعتو انتو التنين سوا “وتخبط على راسها ”
قدر بصدمه هى الاخرى
فعلا ياسمكه دى تبقي كرثه لو الاسدين اتجمعو سوا ، التفتت الى وروتيلا محدثه ايها طب ناويه على أيه دلوقتى ياروتى
روتيلا بتكفير
مش عارفه لسه .، بس الاكيد إللى انا اعرفه انى مستحيل اشتغل مع البني آدم ده ولو دقيقه وحده تجمعنا سوا
قدر وهى تنهض
طب يلا نروح دلوقتى وبكره نشوف هنعمل ايه احسن الوقت اتاخر اوى وزمان ماما قلقانه عليا
اسماء
على رايك وانا كمان اما اقوم اجيب روتى ونروح نشوف محمد احسن زمانه قرب يرجع من الشغل يلا باي
روتيلا وهى تنهض هى الأخرى
باااى ياختى منك ليها وانا كمان اما اروح استلم بابا زمان المحروص قاله على كل حاجه وعمل فيها البريء وانا الشريره
قدر وهى تقترب من روتيلا
طب خدينى فى سكتك والنبي احسن مش قادره امشي خالص بعد إللى حصل النهارده ده
روتيلا
طب يلا ياختى قدامى ياسبب غلبي ثم تذكرت فجأه لتقول اااه صح يبقي اسالى على ساره علشان اخر مره كلمتها كانت تعبانه جدا ياعينى
قدر بقلق
ليه مالها ماهى كانت كويسه من كام يوم ، حصل ايه ردى
روتيلا
تعالى بس وهقولك فى الطريق
قدر
اشطااا يلا
وانطلق إلى السياره ليركبو بها وتذهب روتيلا لتوصل قدر اولا ثم تعود إلى المنزل فقد تأخر الوقت
_______________________
عند آدم
فى الشركه ف مكتب آدم تحديد
نجد آدم يجلس ينهى بعض الاعمال علي الحاسوب ليشمع طرق على باب الغرفه لياذن للطارق بالدخول لتدخل السكرتيره الخاصه به وهى تمسك كوب من القهوه وتسير إلى مكتب آدم الذي لا يعيرها اى اهتمام منذ دخولها الغرفه
لتقول السكرتيره وهى تلعب فى يدها من التوتر والخوف من هيبته
شكلك كده هتشتغل كتير يا استاذ آدم
آدم وهو ينظر إلى الحاسوب الخاص به
لسه مامشتيش يا سيلين ؟؟
سيلين
لا لسه ” وتزيح القهوه حتى تصل أمام آدم ” عملت ليك قهوه وجبتهالك
آدم وهو ينظر إلى كوب القهوه
شكرا ، ولكن احضرا القهوه ليس من اختصاصك ” ويعاود النظر إلى حسوبه ”
سيلين وهى تبتسم لهو
اصلا اما ماجبتش القهوه لانها مش اختصاصى ” وترجع شعرها إلى الوراء”
ليمسك آدم بعض الورق ويقرئها لتقول سيلين
فى حاجه اقدر اساعدك فيها يا استاذ آدم ؟؟ وتقترب منه وتمسك بالورقة الممسك بها آدم لتلمس يديها يده
سيلين
اقدر اشوفلك التقرير لو حابب وتسحب الملف من يده وتنظر إليه
لينظر إليها آدم بغضب ويسحب الملف من يديها بكل عنف ويقول لها
ادم بشيئ من البرود
هل تحولين تطبيقى يا سيلين ؟؟ ” ويرمى الملف على الطاوله أمامه ويدير الكرسي إليها وينظر إليها بغضب
سيلين بارتباك
لا ، انا كنت عايزه اساعدك و..
آدم مقطعا أيها بغضب
بقالك كام سنه شغاله هنا ؟؟ ، هل مضت سنتين ؟ مش عايز العب بمستقبلك وعلشان كده هعمل إللى حصل ده من شويه كانه محصلش
سيلين
ليه انا عملت ايه يا استاذ آدم؟؟ جبتلك قهوه بس
ماتجبهاش تانى ثم نظر لها باستحقار قائلا ماتعمليش كده لأى حد تانى مش هتنفعك ويدير كريسه كما كان ف السابق وينظر إلى الأوراق التى امامه لينهى عمله فقد تأخر الوقت كثيرا ، تطلعى بره دلوقتى مش عايز اشوف وشك قدامى
“مسحت سيلين على شعرها بغضب واضح وهى تنظر الي آدم وبعدها تخرج فورا
آدم بغضب
كانت نقصاكى انتى كمان مش كفايه بلوت الصبح ثم يخبط على المكتب بيده بكل قوه بس انتى إللى عايزه انك تشتغلى معايا يبقي تستهلى كل إللى هيحصل فيكى يا ***** ثم ابتسم فى شر وهو يقول اهلا بيكى ف جحيمى يا اميرت الاميرات
انتها الفصل ، إذا اتممت القراءه صلي على النبي
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عنيدة ولكن ) اسم الرواية