رواية ابن خالي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ايات قرآنيه
رواية ابن خالي الفصل الثاني عشر 12
_ابن_خالي
12
اتي المساء الذي اجتمعن فيه عائلة سامي مع عائلة وقار و زين العابدين يجلس مع سامي و والده ومعه رفيع الذي كان يقيمه .
كانت وقار متوترة بينما بجوارها بطة و شوق يتمازحان ، اخذت تنظر الي بطة طويلا و حدثت نفسها : دا اسلم حل مجرد ما اتجوز سامي حنسافر و نسكن الاسكندرية ، وبتمني السعادة يا شوق مع رفيع انتو بتساتهلوا كل خير
بطة : وقااار سرحتي فين يا بنتي
وقار : معاك اهو كنتي بتقولي ايه
شوق : يلي العريس مستني برا
بعد فترة خرجن البنات و بعد طلب والد سامي وقار الي ابنه والموافقة من قِبل الطرف الاخر ، جلس سامي و وقار في بلكون الصالة تحت انظار اهاليهم .
كان رفيع ايضا متوتر و لكنه اقنع نفسه ان هذا افضل لها وله فهو زوج اختها ولا يمكن ان يفكر فيها .
عند وقار رد سامي بسعادة : انا مبسوط بجد
اكتفت وقار بابتسامة بسيطة واخذ يتحدث معها
في الطرف الاخر شوق لرفيع : انا مبسوطة اوي لوقار وكمان هو بحبها اوي
____ مرا الشهر و الاسبوع سريعا و اليوم زفاف احمد و بطة ، كانت بطة تدور حول نفسها بالفستان و هي تضحك و ينظرن لها شوق و وقار
وقار : يا بنتي اتقلي شويا دا تعاملك مع احمد خلاك واحدة تانية خالص
شوق مؤيدة بضحك : ههه فعلا دي بطوطة اتغيرت
بطة : اولا بطوطة دي احمد بس يلي يقولها لي و تاني شي مالي بقي لما افرح وانتو اخواتي معاي
ثم حضنوا بعضهم الثلاثة و دخلت عليهم وداذ وابتسام و زين الذي اتجه الي بطة واخذ وجهها بين يديه فقبل جبينها و قال : انتي مش مرات ابني انتي بنتي يلي حسلمها لجوزها ، الف مبروك يا حبيبتي
بطة بخجل : الله يبارك فيك.
زين : يا ايه .....
بطة بدموع : يا بابا ثم تاءبطت زراعه
____ رفيع : ايه بطل واقع واقع
احمد الذي يقف اسفل اسلم ينتظر عروسه : دا انا واقع من زمان اوي اوي ثم ابتسم بسعادة عند رويته لها وهي بجوار ابيه
اخذها احمد واتجه بها الي الكوشة وقفت شوق و وقار في طاولة مع سامي و رفيع
دخل حبيب و حبيبة التي تعرفت علي وقار و جلست بجوارها بينما اتجه حبيب الي احمد و بارك له
احمد بهمس : مبروك علي بطتي
بطة : يبارك فيك
احمد : بقولك ايه خلينا نعتزر و نهج
بطة بشهقة : دا الحفل في اوله ، عيب نفوت المعازيم
احمد : اووف انا مالي والحفل ما اعمل حفلة صغيرة و بسيطة زمنها بس دقايق
: الله الله متسربع علي ايه يا ابن زين
احمد : بابا ثم قال بلهفة : ساعدني نطلع انت قلت ابن زين و انت مجرب العشق
زين و هو يجز علي اسنانه : يا ود عيب ، يقولو عليك ايه كلها ساعات و تروحوا
ماتت بطة خجلا من تصرفه بينما زين اتجه الي المعازيم و هو يكتم ضحكته من تصرفات ابنه
رفيع : احم وانت يا سامي ما حددتوش موعد الجواز
سامي ينظر الي وقار : انا ماعنديش مانع بس وقار ترضي علي
اتت ابتسام : ان شاء الله قريب انا قلت نعمله فرح واحد بس وقار عندت شويا
وداد : ربنا يسعدهم وانتي يا وقار خلاص بقي دي شهر ونص خطوبة
وقار : حاضر يا مرات خالي
عندما انتهي الحفل و تم توديع العرسان ، دخلت شوق غرفتها و خلفها رفيع شوق : اااه كان يوم متعب بس حلو اوي
رفيع : فعلا ودخل الحمام وحرج بعد دقايق تمدد علي السرير و نامت بحضنه شوق
رفبع : مالك يا شوق
شوق : مش عارفة بس وقار تعاملها ناشف اوي مع خطيبها
رفيع : ليه بتقولي كدا ، بعدين هي مبسوطة
شوق : وقار اختي الصغيرة عايزاها تكون مبسوطة بس علي طول شاردة
رفيع : طيب بكرة اتكلمي معاها ، عشان قلبك يرتاح وضمها اليه
وناموا
دخلت لغرفتها مباشرة و اخذت غيار واتجهت الي الحمام وخرجت بعد فترة وجدت رسالة من سامي محتواها !! كنتي زي القمر !!
تنهدت تنهيدة طويلة و نامت
_ احمد صلي ركعتين و خلفه بطة و بعد الانتهاء سمعت بكاءه ، كذبت نفسها ، جلست بجواره وضعت يدها علي كتفه : احمد انت بتبكي ليه ، كانت خائفة ان يكون يريد التخلي عنها ولكن فاجأها بعناق قوي هو يقول وسط دموعه : انا مبسوط ، مبسوط اوي اوي و بحمد ربنا انك بقيتي من نصيبي ثم امسك وجهها : انا بعشقك من زمان اوي وكل فرض بتمناك
اخذت بطة تبكي و تحمد الله ، ماذا فعلت ليحبها هكذا. احمد : اششش مش. عايز دموع بس فرحة علي وشك
اخذ يدها ويسبح فيها و يحمد الله ، ثم قامت و بعد فترة خرجت من غرفة الملابس بفستان قصيرة وجميل باللون الاحمر الناري
احمد بانبهار : ياصلاة النبي احسن ثم اخذها في حضنها و كانت خجولة ادرجة شديدة ثم ...... و بعد ان اصبحت مدامه كان يمشي اصابعه هلي طول زراعها : ازاي عرفتي بحب اللون الاحمر عليك
بطة : يوم مالبسته مرة في البيت وانت شخطت فيا
•تابع الفصل التالي "رواية ابن خالي" اضغط على اسم الرواية