Ads by Google X

رواية امل بعد اكتئاب الفصل الاول 1 - بقلم عمار ابراهيم

الصفحة الرئيسية

 رواية امل بعد اكتئاب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم عمار إبراهيم 

رواية امل بعد اكتئاب الفصل الاول 1

في اوضة ضلمة نايمة  مطفية مش حاسة باي حاجة حوليها جمبها المنبه عمال يرن وهي متجهلاه تماما دخلت امها عليها
يلا يا فرح قومي عشان الجامعه الساعه ٨، يلا يا بت
فرح ببرود: حاضر اطلعي انت بره وانا هغير هدومي واطلع
الام (نسمه) : طيب افتحي الشباك ده اوضتك مكتومه
فرح بعصبيه : مامــــــــــا انا بحب اوضتي كده
نسمه بهدوء: نسمه انا عايزه اقعد معاكي شويه
فرح: افندم عايزه ايه
نسمه: حياتك مش عجباني بتروح الجامعه و تيجي تدخل الاوضه مش بتتطلع منها انت بتكرهيني يا فرح، انت ليه مش بتقعدي معايا، ليه مبتخرجبش مع صحباتك، ليه اوضتك علي طول ضلمه، ليه بتتجنبي الناس، انا امك واكتر حد هفهمك احكيلي
فرح بسخريه: اكتر حد هيفمني اه، يلا يا ماما عشان اغير واروح الجامعه
نسمه بحزن : انت حره يا فرح
فرح: فرح قاعدة في الجامعة لابسة بنطلون وقميص اسود كانها في عزا ولابسه سماعة ومش مركزة في اي حاجة حوليها
الدكتوره:فرح فرح بتعملي ايه
فرح:ولا حاجة
الدكتور بعصبية : طيب ارمي الي فودانك دة وركزي معايا
فرح ببرود: طيب ماشي
مصطفي :ازيك يا فرح
فرح :انت مين
مصطفي:انا مصطفي اعرفك من ساعت ما جيتي الجمعه
فرح :وتعرفني ليه
مصطفي: عادي مجرد زميل جامعه
فرح: ماشي وتسيبه وتمشي
مصطفي :ماشي يا ام عيون عسلي مسير القلوب تتلاقي
ترجع فرح للبيت وتدخل اوضتها
فرح بعصبية وصوت عالي :مين الي فتح الشباك
نسمة:انا يا بنتي
فرح :بنتك ايه انا مش قلت محدش ليه دعوة بي الاوضة بتاعتي

دخلت اوضتها وقفلت الشبابيك وقعدت تفكر في ماضيها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في كافتريا

مصطفي: يبني بقي انزل من دماغي
علي: فوق لنفسك رايح تحب واحده زي دي
مصطفي: كئيبه، معقده، مش مشكله بحبها دي الي انا عايز اعيش معاها
علي بتنهيده: انت حر يا صاحبي بس انا حظرتك
مصطفي: ماشي يا علي هروح انا بقي، راح مصطفي بيته ودخل اوضته وقعد يفكر وقعد يكلم نفسة وبعدين بقي لازم نعمل اي حاجة فتح اللابتوب بتاعة وقعد يتصفح فيه شوية لحد ما جتله فكرة وقال ليه لا راح غلي فيس بوك وعمل سيرش باسمها
مصطفي: ليه لا ندخل نفتح الفيس بتاعها

قعد حسن يدور علي الاكونت بتاعها لحد ما لقاه فتح الاكونت ولقي بوستات غريبه

كلها عن اللام الروح وفقدان الاب لفت نظرة اكونت نسمة امها

_______________
نسمة :خلاص يا حبيبتي انا اسفه انا عارفه اني غلط لما فتحت الشباك بس كان لازم تهوي الاوضة
فرح :طيب منتي لما تموتي هتعدي في قبر حد هيقلك هوي القبر اعتبرني ميته
نسمة بفزع : بعد الشر عليكي يا بنتي ليه كدة بس

فرح : ممكن تسيبيني لوحدييي
_______________
مصطفي : مش هتصدق لقيت ايه
على :ايه مفتاح عربية مرسيدسم
مصطفى :انا مش عارف اهلك مستحملين أزاي حبك العربيات ده انت بتهتم بالعربيات اكتر من أهلك
على : يعم قول لقيت ايه
مصطفي :الاكونت بتاع امها على الفيس
على: وناوي على ايه
مصطفي: هروح لأمها وهعرف كل حاجة
علي: وبعدين بعد ما تعرف سبب الاكتئاب هتعمل ايه هتعالجها يعني
مصطفي: اعرف بس مالها وبعد كده هشوف هعمل ايه
_______________
كانت قتعدة في اوضتها بتبص في صورة ابوها وبتعيط وحشتني اوي نفسي اشوفك، فكرت انتحركتير بس معرفتش، حياتي من بعدك جحيم، منهم لله اخواتك،
هقولك علي حاجه، سعات ببقي نفسي اتكلم مع ماما بس ارجع اقول لا لوحدي احسن، مش عشان بكرهها بس خايفه

بعدين انهارت وقعدت تعيط بهيستريا وكملت، خايفه تتطلع شبهم انا بحب ماما ومش عايزه اكرهها عشان كده ببعد عنها، حضنت صورة باباها ونامت كاانها اغمي عليها 

عند مصطفي

الو
علي بنعاس : بترن عليا الساعه تلاته الفجر ليه
مصطفي: انا مش جاي الجامعه بكره
علي: ليه
مصطفي: هروح لام فرح
علي: وانت متعرفش تروحلها بعد الجامعه
مصطفي: لا عشان اضمن ان فرح مش موجوده
علي: يعني انت عايز ايه دلوقتي
مصطفي: هتجيبلي المحضرات
علي: ماشي بس بمقابل
مصطفي: ايه
علي: هناجر عربيه ونقول طالعين زفه يوم الجمعه علي حسابك
مصطفي: انت عارف الموضوع هيكلف كام
علي بضحك: مليش دعوه
مصطفي: موافق بس بشرط
علي: ايه
مصطفي: هتفضل تساعدني في موضوع فرح لحد ما نتجوز
علي: موافق، بس اي وقت هتاجرلي عربيه
مصطفي: حسب مسعدتك ليا
علي: موافق، يلا بقي سيبني انام
مصطفي: تصبح علي ** مكملش جملته علي قفل الخط
في اليوم التاني فرح صحيت من النوم وراحت الجامعة ومصطفي راح لام فرح طلع علي السلم بارتباك وخط ىعلي الباب
مصطفي: سلام عليكم
نسمه: وعليكم السلام
مصطفي: انا زميل فرح في الجامعه
نسمه: اهلا وسهلا يبني فرح دلوقتي في الجامعه
مصطفي : عارف عشان كده جاي لحضرتك ممكن اتكلم معاك شويه
نسمه: اتفضل يبني، دخل مصطفي المنزل
مصطفي بخجل: بص يا طنط بصراحه كده مش بعرف اكدب
انا معجب بفرح من زمان اوي وحاولت اقولها بس هي احرجتني انا عايز بس اعرف سكت ومكملش الجملة
نسمه بابتسامه: تعرف ايه
مصطفي: انا اسف عايز اعرف الحاله الي هي فيها
تنهدت نسمه: من خمس سنين توفي ابو نسمه كانت قريبه منه اوي اتأثرت بعد موته جامد، كان المفروض اهلها يسندوها ويصبروها بس لاسف عمها الكبير معندوش قلب رمانا في الشارع وخد ورثنا، والله انا سمحت في الورث بس فرح لا، قعدت لوحدها وبعدين اكتئبت فتره ومبقاش حد موجود خالص في قلبها
مصطفي بتاثر: معقول في ناس كده
نسمة:اهو ده اللي حصل يا مصطفى
مصطفي :طيب يا طنط تعرفي اي حد فرح بتحبه وبتتكلم معاه
نسمة: اه حبيبة صحبتها
مصطفي : تمام يا طنط
_______________
على: طيب بعد ما روحت لامها هتعمل ايه
مصطفي :عايز اوصل ل حبيبة دي
على:خليها عليا انا
اليوم التاني
في الجامعه
على :ايوة يا بابا مالها العربية
انا خبطها امبارح ايوة خلاص انا هصلحها خلاص
على : اه استنه يا بابا عشان خبط حد سلام
انا اسف جدا
على :ايه ده فرح
فرح :انتي كويسة يا حبيبة
على: انا اسف والله بس كنت بتكلم في الموبيل
حبيبة :خلاص حصل خير
على: طيب هاخد رقمك بس عشان ابقي اصلح العربية
حبيبة : ملهوش لزمة عادي

علي : لا طبعا دة حقك
_______________
مصطفي :ها عملت اي
على :عيب عليك
مصطفي :عرفت هي مين
على :اه رقمها اهو وبليل هروح اصلح عربيتها عند ابويافي الورشة
مصطفي :عايز العربية امتى
على؛ لا مش عايز العربية
مصطفي :امال عايز ايه
عايز: نفسي اكل جمبري
مصطفي بضحك : جمبري طيبق ماشي ناكل جمبري ونفكر سوا في الي جاي
علي: اشطا يلا بينا
________________
في اليوم التاني فرح راحت جامعتها وعلي وفرح لسة بيفكروا هيعملوا ايه
مصطفي: فاضل قد ايه علي المحاضره
علي بملل: فاضل ساعه لسه
مصطفي: هنعمل ايه
علي: كلم مامتها خليها تكلم حبيبه تجيلها البيت ونفهم معاها هناك
مصطفي: فكره حلوه،مصطي بص لقي فرح وحبيبة قاعدين في لكافتريا
علي: يلا بينا
مصطفي بارتباك: هنروح لهم
علي: اه يلا بينا

راحوا قعدوا علي الطاوةالي وراهم وقعدوا يسمعوهم

عند فرح وحبيبه
حبيبه : كملي حاسه بايه كمان
فرح: نفسي ارمي نفسي في حضنها واقعد اعيط بس مش عارفه، زمان كنت حابه نفسي لوحدي، دلوقتي لا حابه الوحده ولا حابه الناس
حبيبه: لازم تقعدي مع مامتك وتكوني صدقات غيري وتخرجي
فرح: لا طبعا اوضتي اولي بيا
حبيبه: فرح لازم تتغيري وإلا اخرتها هتكون ليك وحشه
فرح: هحاول يا حبيبه هحاول
علي بهمس: والله البت دي القمر الي اسمها حبيبه دي قلبها ابيض
مصطفي بتفكير: انا عرفت هعمل ايه
علي: ايه
مصطفي: تعالي بس بعيد عنهم وخرج برة الكافتريا، طلع مصطفي فونة واتصل علي والده فرح وقالها بالكلام التي قالته فرح لحبيبه
نسمه بفرحه : بجد يا مصطفي
مصطفي: ايوه عايزك تكلمي حبيبه لازم اشوفها بكره وفرح في الجامعه
نسمه: حاضر يبني
في اليوم التاني راحت فرح لي جامعتها بعد لم حبيبه قالت انها تعبت ومش رايحة الجامعة
نسمه: اتفضلوا يا ولاد، هروح اعملكم حاجه تشربوها
مصطفى : اهلا انتي حبيبية
حبيبة: ايوة انت مين وكنت عايزني في ايه
يقطع على الكلام
على :حبيبية عاملة ايه دلوقتي
حبيبة بخجل :الحمد لله نت ايه اخبارك
على: تمام
مصطفي : طيب ايه نتكلم بقى
على: خلاص يلا نخش في الموضوع
مصطفي :بصي انا معجب ب فرح وعايز اعرف عنها حبه حجات
حبيبة بصدمه : هنا
مصطفي: والدتها عارفه علي فكره
على :ايه رأيك نأجر عربية وننزل نتمشى بيها ونتكلم
مصطفي :اه ونروح نقعد في بنزيما
على: خلاص يا عم انا غلطان
مصطفي: ممكن انهاردة الساعه ٨
على :مش هبقي فاضي هودي العربية تتصلح
ولا اقلك هاجي خلاص
على في سره: عشان اشوف القمر ده
_______________
نسمة :اذيك يا فرح
فرح :الحمد لله
نسمة : مش عايزة تقوليلي حاجة
فرح :زي ايه
نسمة :اي حاجة بقالك كتير متكلمنيش معاية
فرح :لا مفيش حاجه
_______________
مصطفي : يابني كفاية نت لسة مصلح العربية
على: خلاص ادينا ريحين للقمر
مصطفي : ماشي يا اخويا يلا شد عشان هتأخر عليها
على: حاضر
وصل علي ومصطفي
مصطفي: اذيك يا حبيبه
حبيبه: اهلا حضرتك عايز ايه بقي
مصطفي: انا قولتلك الصبح
حبيبه باقتضاب: انت حبيتها ليه عايز ايه منها من الاخر ارحموا البت شويه كفايه الي هي فيه
مصطفي: انا فعلا بحبها وعايز احل كل مشاكلها ومش عايز منها اي حاجه
حبييه بعصبيه: بجد يعني هو انا المفروض اصدقك
علي بابتسامه : علي فكره انت العصبيه مش لايقه عليك خالص
حبيبه بارتباك: افندم، انتوا عايزين مني ايه بظبط
مصطفي: عايزين نعالج فرح من الاكتئاب الي هي فيه
علي: احنا عارفين انك خايفه عليها بس والله احنا مش عايزين منها حاجه هو فعلا بيحبها
حبيبه: طيب انتوا عايزين ايه دلوقتي
علي: في رحله سفاري يوم الجمعه عايزينك تقنعيها تيجي
حبيبه: موافقه عشانك
علي وهو يكتم ضحكاته: عشاني
حبيبه بارتباك: قصدي يعني عشان انت هتساعد فرح
علي: اه عشان كده
في اليوم التالي
حبيبة :بقلك يا فرح
فرح : ايه
حبيبة : ايه رأيك نروح رحلة سفاري
فرح : سيبيني في الي انا فيه
حبيبة : بطلي رخامة بقى
فرح : انتي شايفه شكلي عامل ازاي
حبيبة : مالوه شكلك ملكت جمال الله اكبر
فرح : ناوليني الطبلة ناوليني
حبيبة : عشان خاطر صاحبتك الوحيدة الي بتحبها
فرح : ماشي بس بشرط
حبيبة :ايه
فرح : هاخد رأي ماما
حبيبة: موافقه انا مبسوطة اوي
حبيبي في سرها : شكي وقعت في حبه
_______________
حبيبة :الو على معاية
على : ايوة مين
حبيبة :انا حبيبة فاكرني
على : اه طبعا فيه حاجة ولا ايه
حبيبة : لا بس كنت بكلمك عشان اقلك ان فرح وافقت على السفاري
على : طبعا انتي معانا
حبيبة بخجل : اه طبعا
على: انتي جبتي رقمي منين
حبيبة : ساعت لم خبطالي عربيه كان معايا
على : طيب محتاجة حاجة
حبيبة بفرحه :شكرا تغلق الخط وتقول انا حاسة ان السفرية ديه فيها حاجة حلوة
_______________
فرح : ماما
نسمة : نعم يا روحي
فرح :نا رايحة رحلة سفاري مع حبيبة
نسمة : بس بشرط
فرح : ايه هو
نسمة : تديني حضن كبير
فرح : تعانق نسمة وتضمها بشدة وتهمس متعرفيش انا كنت محتاجة الحضن ده اد ايه
في نفس اليوم بليل
كان يجلس بلال ابن خالة فرح
بلال :لا سفر ايه معندناش بنات تخرج لوحدها
فرح : وانت مالك
بلال : شايفة يا خالتي
نسمة : سيبها براحتها
بلال : تمام،
عمار: مالك يبني في ايه
بلال بغضب: خالتي موافقه ان فرح تسافر
عمار: طيب ايه المشكله
بلال: انا قولتلها متروحش وبردو عندت معايا
عمار: بلال سيب فرح في حالها كفايه الي هي فيه
بلال: ماشي يا عمار،
بلال في نفسه: والله لوريك يا فرح
__________________________________________________
اول فصل هنا ع جروب تفاعل يا شباب عشان انشر الفصل التاني وادعمني بكلمة حلوه تخليني اكمل كتابتها ❤❤❤
   •تابع الفصل التالي "رواية امل بعد اكتئاب" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent