رواية اعادة تاهيل معقدة كاملة بقلم زهرة عصام عبر مدونة دليل الروايات
رواية اعادة تاهيل معقدة الجزء (2) الفصل العاشر 10
استنوا هنا إنتوا راحين فين ؟ هو دخول الحمام زي خروجة ولا اية
تمارة عيونها و سعت و لفت لية و قالت:-
يعني اية راحين فين إنت حابسنا هنا ولا اية
نوح بصلها ببرود و قال :-
اعتبريها زي ما تعتبريها المهم إن محدش هيخرج من هنا ، بابا البيت دا مش هيتعتب حتي الجنيه مش هتشوفوها غير بأذني
ذكية بحزم :-
دا مين اللي قرر كدا ، إنت بتقرر منك لنفسك ، اسمع يا نوح البنات هنا ليهم نفس الصلحيات اللي ليك إنت مش جايبهم هنا تتحكم فيهم
نوح بعصبية :-
إنت مش شايفة يا ناناه واقفين قدام الباب و عاوزين يخروا إزاي ولا كانهم عيال صغير
ذكية في سرها :-
لا و اصمالله عليك انت يا حبيبي اللي كبير و عاقل ، مشفوكاش وإنت واقف قدام البت لا عارف تنطق حرف و لا عارف تتحرك واقف متنح و خلاص
بصت للبنات و قالت ليهم :-
قربوا يا بنات
البنات قربوا على ذكية بتوتر و ذكية مسكت اديهم و قالت:-
اي اللي مزعلكم من المكان إحنا مش كنا اتفقنا على إنكم هتعدوا معانا
لينا باندفاع:-
اتفقنا على إننا نقعد معاكم هنا لكن متفقناش اننا ندخل بيت الرعب برجلينا
– رعب اية يا بنتي بس حصل اية فهميني
لينا بخوف و هي ماسكة في ايد تمارة:-
كان في فار في الاوضة اللي أنا قاعدة فيها
جوري مسكت في ايد تمارة التانية و قالت:-
و كان فيه برص في اوضتي أنا عاوزة ارجع بيتنا تاني ، والنبي يا تمارة أنا آسفة والله بس خلينا نرجع تاني
تمارة بصت ليهم بسخرية و متكلمتش و ذكية بصت ليهم و قالت:-
معلش اصل البيت زي ما إنتوا عارفين مش عايش فيه غيري أنا و نوح و عطيات و زي ما إنتوا عارفين البيت كبير و لما عرفوا أنكم جايين رتبوا الأوض بس معرفوش اية فيها ، على العموم حصل خير بصوا نوح هيكلم الشركة تيجي ترش البيت كله و إنتوا اقعدوا مع تمارة في الاوضة بتاعتها نوح كان ساعات بيبات فيها فـ هتلاقوها نضيفة مفيهاش حاجه
تمارة بصت ليهم و هما بصولها بخوف و قالت:-
خلاص ماشي هنقد بس البني آدم دا و شاورت على نوح ميدخلش في حياتنا تاني لو سمحتم
البنات طلعوا على الاوضة و تمارة بصت لـ نوح بتحدي و نوح رد ليها نفس النظرة و قال في نفسه:-
بتحلمي يا حبيبتي كل شئ يخصك أنا اللي هبقي متحكمة فيه و قريب أوي هتبقي على اسمي وقتها بقي ابقي أسمع لسانك الحلو دا بتكلم يا يا زبادي
….
البنات دخلوا الاوضة و نوح دخل اوضتة و قفل الباب بابتسامة ، نام على السرير و هو بيضحك و بيقول:-
و ماله يا زبادي ليك يوم يا عسل بس وقتها متقولش اي يا بشا
ابتسم و هو بيفكر إن خلاص تمارة بقت معاه في نفس البيت لا و في الاوضة اللي جنبه كمان اتنهد و قال :-
على الهادي هتيجي يا زبادي
كمال واقف في نص السلم و بص على باب أوضة البنات لقاه مقفول بص على الباب الثاني بتاع نوح لقاه مقفول فنفخ بضيق و قال:-
طب أنا أروح فين دلوقتي يا مظلوم يا كمال يا اللي ملكش حد يهتم بيك مش كان زمانك يا وردة داخلة فاظتي و مطلعة ريحة حلوة
ركز في كلامة و قال:-
اي الكلام اللي أنا بقوله دا ؟ أنزل يا كمال شوف ذكية و بطل خيابة
نزل سلمتين و بص على بابا غرفة ذكية لقاه مقفول قال:-
حتي إنتي يا ذكية قفلتي بابك في وشي ، دا أنا مليش حد بجد بقي
……..
دخل البيت و قعد على أول كرسي قابلة و اتنهد بتعب و حط راسة بين ايده و هو بيقول:-
يا رب دلني عليهم يا رب عاوز اخدهم في حضني و لو مرة قبل ما أموت
خرجت رأس الحية متشيكة و لابسة قميص نوم و عاملة ميكب في وشها و قالت بدلع:-
اي يا أيمن يا حبيبي لسة ملقتهومش
أيمن رد عليها من غير حتي ما يبصلها و قال :-
اه لسة ملقتهومش ، بس أنا مش هياس أنا هفضل أدور عليهم لحد ما ارجعهم لبيتهم و بيت ابوهم من تاني
دولت في سرها :-
يا رب يكون قطر دا سهم و لا ولعوا بجا.ز وسـ ـخ في شقة أو حتي ماتوا مقتو.لين المهم ميلقهومش
حطت اديها على كتفه و قالت بدلال:-
طب يا أيمن مش تقوم يخويا تغير هدوم و تاخد دش كدا عبال ما احضرلك لقمة تاكلها إنت بقالك كام يوم على لحم بطنك
أيمن غمض عيونه و رجع راسة لورا و قال :-
و مين يجيله طعم للرحة ولا نفس للأكل و بناتي مش لاقي ليهم أثر
دولت جزت على سنانها و قالت بغيظ مكتوم:-
هتلاقيهم يا حبيبي دا الدنيا صغيرة خالص في يوم من الأيام هتلاقيهم
أيمن بصلها و اتصدم و قال فجأة:-
اية اللي انتي لابساه دا ، دا بدل ما تلبسي اسود و متقلعهوش طول حياتك ، لبسالي قميص نوم لا و أحمر كمان ، فاكرة نفسك لسة عيلة صغيرة قومي قومي غيري الارف اللي إنتي لبساه دا
دولت بصدمة:-
قرف اية اللي أنا لبساه يا راجل و بعدين مين دي اللي كبرت على الحاجات دي ، ضربت على بطنها بخفة و قالت:-
طول ما البطن دي تقدر تشيل ابقي أنا لسة صغيرة ، أنا مراتك يخويا و قاعدة في بيتي يعني البس اللي أنا عوزاه و أعمل إللي أنا عوزاه ، أنا مش بعمل حاجة غلط
أيمن بعصبية:-
قومي من جنبي قومي و إنتي مفكيش اي شير يثير كدا ، قومي أمشي من وشي شيفاني شايل الطين فوق دماغي و مش طايق نفسي و جاية تتمحك ، قومي قامت عليكي حيطة
دولت بغضب :-
هتندم يا أيمن والله لتندم على كلامك ده.
أيمن زعق و قال :-
قولتلك قومي من خلقتي ، و خدي بالك أنا لسة منستش اللي أمك عملته و مش هنسي و هشوف إن كان ليكي دخل في الموضوع دا والا لا و يا ويلك لو عرفت إن ليكي دخل فيه هتكوني فتحتي على نفسك أبواب جهنم غوري من خلقتي
دولت دخلت الاوضة جري و هي خايفة منه و قالت في سرها :-
و رحمت أمي يا أيمن لاندمك على كل حرف طلع منك و بناتك دول ابقي قابلني لو قابلتهم تاني ، ميبقاش شعري دا على شعر واحدة ست إلا لما أكون جيباك راكع تحت رجلي و طالب السماح و الغفران كمان ، و كله بوقته حلو يا أيمن كله بوقت حلو …..
……
البنات نايمين على السرير و تمارة مش جاي ليها نوم بصت ليهم لقتهم راحوا في النوم قامت خرجت البلكونة تشم هوا بعد عشر دقائق بالظبط لقت اللي بيكلمها بعصبية و بيقول :-
.
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اعادة تاهيل معقدة ) اسم الرواية