Ads by Google X

رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل التاسع 9 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

   رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل التاسع 9

 
غالي بهدوء : وانتي ليه توافقي بواحد كان متجوز ومخلف ليه ؟
كنز بهدوء : علشان انا معجبه بسليم يا جدي هو فعلا كان متجوز بس حاليا لاء مش متجوز سليم شخصيه وكويس ومحترم وهيحافظ عليا ما انا ممكن اتجوز واحد لسه متجوزش يبهدلني
غالب : بعد اذنك يا جدي هقاطعك في الكلام وهقولك سليم راجل اووي يعتمد عليه وصاحبنا انا ومصطفي من زمان ومعرفه جمده انا شايفه مناسب لكنز انا كنت قلقان كنز ترفضه علشان موضوع كان متجوز بس مدام هي موافقه انا شايف ان مفيش اي مشكله تانيه فيه
غالي بص لخالد : رأيك ايه في الموضوع دا يا ابو مصطفي ؟
خالد : والله يباا اللي فيه الخير يقدمه ربنا خليه يجي ونشوفه قعدة رجاله الاول وبعد كدا ان شاء الله خير
غالي : استعنا بالله خليه يجي بكرا بليل ونشوفه
” القلق والتوتر اللي كانو عند كنزي حل مكانهم الابتسامه والفرحه هي مش هاممها نظرتهم فيه كفايه نظرتها هي وكفايه هي شيفاه ايه ”
مصطفي دخل وعلي ايده سلمي ورفع ايده ليهم ببتسامه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ؟
غالب : يا مرحب يا مرحب دا النهارده عيد مصطفي الجبراني بجلالة قدره قرر يعترف بينااا خلاص
فاطمه ببتسامه : قلب فاطمه اللي نور البيت كلهه
مصطفي راح عند فاطمه وباس دماغها : حبيبة قلبي اللي وحشاني
فاطمه ببتسامه : فين ليلي ؟
مصطفي بص وراه : هتلاقيها برا مع عمتي ناهد ونوال بنتها جم عندنا امبارح بليل باتو وجينا دلوقتي
” ليلي دخلت ومعاها شنطه ووراها نوال وسلمت علي الكل وقعدت علي الكنبه بهبطان وناهد ونوال سلمو علي الكل وقعدو ”
غالب : امال سعد اخوكي فين يا نوال مجاش معاكم ليه ؟
نوال : سعد في شغله مش فاضي قولنا هنروح البلد زياره قال روحو انا مش جاي
غالي : طب ادخلي يا ناهد يابنتي دخلي هدومك انتي وبنتك في اوضتي يلا وتعالو
” ناهد قامت هي و نوال ودخلو حجاتهم اوضتهم ”
ليلي : بسمله فين يا ابو عمر ؟
غالب : فوق يا ام سلمي اطلعي ليها
ليلي : كنز قومي معايا نطلع ليها يلا يا سلمي
سلمي جريت علي مصطفي : لاء مع بابا امشي انتي
مصطفي بصلها : سبيها واطلعي انتي
ليلي : لو عيطت نادي عليا انزل اخدها منك تعالي كدا عوزاك الاول
مصطفي قام ومشي معاها لحد السلم : في حاجه ولا ايه
ليلي : بالله العظيم لو لقيتك بس بتبص لنوال ولا بتوجهه كلام ليها هنزل انهيك انا حذرتك اهوو يابن الجبراني
مصطفي برفع حاجب : يعني انتي هتنزلي تنهيني صح ؟
ليلي بتوتر : لاء دا تهديد بس بعدين انا واثقه في جوزي روح قلبي وعرفه انه عمره ما يبص لحد غيري اناا
مصطفي قرص دراعها : ولما انتي واثقه فيااا بتنادي عليا تعمليلي محكمه ليييه
ليلي ضحكت : يا حبيبي بأكد عليك خد بالك من سلمي ومتخلهاش تبهدل لبسها ” وعلت صوتها شويه ” يلاا يا كنز
” مصطفي راح عند الرجاله و ليلي طلعت هي وكنز عند بسمله ”
ليلي بصتلها بعد ما اخدت عمر من اديها : مالك مبوزه ليييه علي الصبح في اييه
بسمله بغيظ : يا شيخه ولا جوز بيريح ولا ام بتريح ولا اخ بيريح ايه العيشه دي
ليلي : استغفر الله العظيم يارب مالك ياابنتي في ايه فاقده الامل في الحياه كدا ليه ؟
بسمله : البيت زي ما انتي شايفه كدا يضرب يقلب وعمر عمال يعيط ليل نهار ومش عرفه اطبخ ولا اعمل حاجه عاوزني اشتاله ليل نهار خد يا غالب اشتاله يقولي مش فاضي
ليلي : كلهم كدا اقسم بالله وبعدين شغل البيت ايه اللي عندك انا كنت برضع سلمي تنام لحد ما اخلص تنضيف وطبيخ
بسمله : برضعه ومش بينام غير دقيقه او اقل يا ليلي اقوله يا غالب انت في البيت اهو خده نيمه معاك مفيش فايده
ليلي : جت عندنا نوال بنت عمتي ناهد عمة مصطفي وغالب جت بليل وباتت عندنا مياااعه تلاقي قلة ادب تلاقي كنت هتشل منهااا
بسمله بضحك : نوال اللي كانت معجبه بمصطفي قبل ما تتجوزي ؟
كنز : انا عوزاكم تسكتوو ومشاكلكم الزوجيه دي نحلوها مع اجوازكم خليكو معايا للخبر اللي هقوله … سليم اتقدم ليا والكل وافق وهيجي بكرا علشان جدي يشوفه ؟!
ليلي بفرحه : يعني هيبقي عندنااااا فرح يعيااال اخيراا
كنز : اتنيلي دا جدي مكنش موافق ولسه مش موافق قال لما يشوفه يعني دي ولا قراءة فتحه ولا حتي روئيه شرعيه
بسمله : جاي يشوفه النهارده بكرا يوافق سليم اصلا ميترفضش ان شاء الله جدك عمره ما هيرفضه سلمي فين يا ليلي
ليلي : مع ابوها تحت سلمي بنتي متعلقه بمصطفي تعلق حتي واحنا نايمين عوزه هي اللي تحضنه وهي اللي تبوسه وهو خارج عليها عمايل كأنها ضرتي
بسمله بضحك : اظن مصطفي فرحان بكدا اووي
ليلي : بيقولي دي اللي مخلياكي علي زمتي لحد دلوقتي طول النهار قلب ابوكي روح ابوكي
كنز بضحك : وطبعاً انتي جواكي بتولعي مصطفي كان ليكي لوحدك دلوقتي اصبح ليكي شريك فيه
ليلي بضحك : دي حقيقه احيانا كتير بغير منها بحس ان انا وحيده كدا المهم قومي يا بسمله البسي خليناا ننزل تحت علشان مبرتحش لنوال دي يلا
كنز فونها رن وكان سليم بصت ليهم وقالت : طيب هروح ارد علي سليم وهاجي وراكم ” وراحت علي شقتهم ”
بسمله وهي بتلبس : اسراء وصفوان هينزلو اجازه بس مش عرفه امتي كلمتك
ليلي : امتي دا اسراء مقالتش لياا مكلمتهاش الفتره اللي فاتت خالص ولا احلام قالتلي
بسمله : احلام لسه عرفه امبارح اسراء كلمته بتقولها نضفي الشقه علشان نزلين اجازه
ليلي : يجو بسلامه يارب والله العظيم انا اللي عوزه انضف شقتي اللي هنا زمنها فيها تراب قد كدا
بسمله : انا اصلا معرفش انتو ايه اللي مخليكم تعقدو لوحدكم طب ما تزني علي دماغ مصطفي ترجعو علي البيت هنا تاني
ليلي : بفكر في كدا والله يا بسمله سلمي لوحدها وانا مش عوزاها كدا الطفله المتوحده دي بتبقي حاجه نيله عوزاها هنا الكل بيلاعب فيها هي عوزه كدا اصلا
بسمله طلعت بيها وهي بتلبس الشبشب : طب ما تجدعني كدا وتجيبي ليها اخ ولا اخت
ليلي : لالا مش دلوقتي خالص لما استرد صحتي من الحمل و الولاده والرضاعه سنه كمان كدا يلا ننزل ابنك نام اهوو حبيب خالتو دا ” وباسته ” ونزلو علي تحت ”
” في البيت من تحت ”
غالي : خليك يا مصطفي انت ومراتك نامو هنا النهارده
مصطفي : لالا الدنيا هنا ناموس والكهرباا بتقطع وبهدله مبعرفش انام وانا عندي شغل الصبح وسلمي عندها حساسيه من قرص الناموس جسمها بيحمر وبتتبهدل
اميمه : ما تخليك النهارده يا مصطفي قوليلو يا ليلي قضو اليوم معانا وروحو بكرا الصبح
ليلي بصت لمصطفي : والله يا ماما هو عندك اهو عاوزنا نبات هنبات نروح هروح معرفش انا اجبره علي حاجه
غالب بهمس لمصطفي : لاء مسيطر
مصطفي برفع حاجب : امااال انت مفكر اييه يلا بس كله بالحترام والادب
غالب : اديني من خبرتك دي يا جدع اخوك مش عارف يتعامل خالص في اي حاجه في الحياه
مصطفي : انت اللي حمار كبير الستات عوزين الحنان والكلمه الحلوه والدلع وانت مفيش عندك التلاته
غالب هز دماغه : انت صح انا محتاج ادلعها ” وبصله ” ارقصلها ؟
مصطفي سكت شويه : يارب انت عالم بالحال وغني عن السؤال يارب انا مقدرش استحمل الكائن دا نهائي داا محدش يعيش معاه
نوال : انا سامعه صوت خيل هو هنا خيل ؟
فاطمه ببتسامه : عندنا اسطبل خيول
نوال بفرحه : واووو مصطفي ممكن تفرجني عليه بليزز
مصطفي بص لليلي اللي بصتها كفيله تقعده مكانه : مش قادر امشي والله يا نوال خلي غالب يفرجك
غالب : انت عاوز تبهدلني في محاكم الاسرة بقااا ؟
مصطفي مال عليه وهمس : اصل انا متراقب لو عملت حركه كدا ولا كدا انا مراتي متخلفه عليها تقوم تضربني
خالد قام وقف ينقذ الوضع : سيبك من العيال دي يا حبيبة خالو تعالي افرجك اناا ” واخدها وراح عند اسطبل الخيول ”
” اليوم عدي وناهد ونوال قعدو في بيت العيله ومصطفي اخر الليل اخد مراته وبنته وروح علي بيته ”
………………………….
” في بيت مصطفي ”
” ليلي دخلت الشقه وسلمي علي اديها نايمه ”
مصطفي : حبيبي هدخل البلكونه هعمل مكالمه وجاي
ليلي : حاضر ” ودخلت علي الاوضه نيمت سلمي في سريرها ودخلت اخدت شور ولبست شورت اسود من الستان الناعم وتوب نفس اللون ”
مصطفي فتح باب الاوضه ودخل : اييه القمر اللي معايا دا ينااس
ليلي ابتسمت ليه : يلا تعالي سرحلي شعري ” وراحت قعدت علي السرير وهو قعد وراها وفضل يسرحلها شعرها ”
ليلي سألته بتوتر : مصطفي هو انت مبسوط معايا
مصطفي بستغراب : ايه السؤال الغريب دا هو انتي عندك شك ف ان مش مبسوط معاكي
ليلي : حبيبي لاء بس عوزه اسمعها منك انت
مصطفي لفها وقربها ليه اووي حتي نفسهم بقا واحد ورجع شعرها ورا ودنها برومانسيه وقال بهمس : انا مبسوط معاكي ” وباسها من خدها ” وبحبك ” وبسها من خدها التاني ” وبعشقك ” وباسها من شفايفها بحب وبعد بعد فتره ” كدا كفايه ولا عوزه تسمعي تاني
ليلي بهمس : دوري اعبرلك عن حبي يابن الجبراني
……………………….
” في شقة غالب ”
بسمله : غالب ميبقاش زعلك وحش كدا طب مغطي راسك لييه
غالب : اطفي النور وخلي ليلتك تعدي يا بسمله
بسمله شدت الغطي من عليه: انا مش عوزه ليلتي تعدي قوم اتكلم معايا قولي مالك متغير ليه انا مراتك حبيبتك متخبيش عني حاجه
غالب اتعدل بجديه وقال : وعلشان انتي مراتي حبيبتي انا مش عاوز اشغل بالك بأي حاجه انا لما بدخل هنا بنسي كل حاجه في الدنيا يبقي متفكرنيش بحاجه بقا
بسمله حطت اديها علي وشه بحنان : انا عوزه اشغل راسي بجوزي واشغل نفسي بمشاكله واللي بيضايقه عوزه ابقي محور حياتك يا غالب
غالب مسك اديها من علي وشه وباسها : وانتي كدا فعلا محور حياتي والله العظيم انا حاليا عوزك تنامي في حضني وبس
” بسمله راحت نامت في حضنه وهو ضمهااا اووي وغمض عيونه ونام وبسمله فضلت صاحيه هتموت وتعرف ايه اللي شاغل باله اوي كدا ومن كتر التفكير نامت ”
………………………….
” في اوضة كنز ”
” كنز فتحه كاميرا لسليم بيختارو مع بعض هيلبسو ايه بكرا ”
سليم بضيق : كنزز متحرقيش جاز كتير انا مش لابس وردي انااا
كنز : اسمع بس انت تلبس بليز ابيض وبنطالوت وردي وانا العكس متشنج مع بعض يا سليم
سليم : انا عن نفسي هلبس بنطالون اسود وقميص ابيض وهسرح شعري واجي اقفلي علي الكلام بقا
كنز : سليم انت النقاش معاك صعبب كدا ليه
سليم بصلها بغيظ : بت متخلنيش اتغبي عليكي انا جاي علشان اهلك يشفوني يعني اول ما يشفوني يلاقوني لابس وردي تلاته بالله العظيم ما يحصل
كنز : براااحتك يا سلييم البس انا اييه بقااا
سليم : البسي دريس رقيق كدا سيبك من البناطيل والجو دا البسي الدريس اللي اتقابلنا فيه في المول كنت زي القمر خطفتيني من نظره واحده ليكي
كنز اتكسفت وضحكت : علي فكره انت كمان شكلك قمر وعسل وتخطف القلب والعقل كمان
سليم : اسمعي احنا هنتخطب شهر بكتير مش عاوز انا خطوبه طويلهه
كنز : والله اهلي عندك اهم تعالي وقول ليهم انا مش عاوز خطوبه واعمل زي مصطفي وليلي كتبو كتابهم في 3 ايام
كنز بضحك : غير ليلي ” وقضوو كل المكالمه ضحك وهزار وحب لحد ما نامو الاتنين علي نفسهم ”
……………………
” في شقة جمال ”
جمال بغضب : الخلفههه الحلفههه انا زهقت من الحوار دا في ايييه مفيش غير الموضوع دا نتكلم فيه
مروه بدموع : اروح اتكلم مع مين في الموضوع داا انت جوزي المفروض اتكلم معاك انت بس انت مش طايقلي كلمه
جمال بغضب : كل ما تشوفي خلقة اهلي جمال انا هحمل امتي جمال انا مش بحمل ليه جمال زهقق يا مروه من الموضوع دا الحاجه اللي بتزيد عن حدها بتتقلب ضدها قولتلك للمره المليون سيبي كل حاجه تيجي من نفسها بس الظاهر مفيش فايده فيكي
مروه بعياط : انا عوزه اروح لدكتور وبعدها مش هتكلم معاك كلمه واحده في الموضوع دا
جمال بنفاز صبر : حاضر الصبح هنروح لدكتور يا مروه لو سمحتي بقا ادخلي نامي علشان حقيقي مش طايق اشوفك ” وفتح البلكونه وطلع فيها يشم هواا بيفكر هل هو استعجل لما اتجوز مروه ؟ معقول بيقول استعجل ان اتجوز حبيته بس كل تصرفاتها بضايقه ومش شايفه نفسها غلطانه ودي المشكله اتنهد بصوت عالي ودخل ملقهاش في الاوضه دور عليها كانت في المطبخ بتكلم امها ”
مروه : وافق يا ماما ان اروح بكرا عند الدكتور
جمال من وراها بكل هدوء : …..
 

google-playkhamsatmostaqltradent