Ads by Google X

رواية نقاء الفصل الثاني 2 - بقلم ندى حسين

الصفحة الرئيسية

 رواية نقاء (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ندى حسين

رواية نقاء الفصل الثاني 2

-‏انتي طالق 
-‏نزلت دمعه من عينها كانت محبوسه ،شالت شنطتها ورقتي توصلي علي بيت اهلي وقفلت الباب وراها ،مشيت في الشارع تعيط تفتكر كلام سليم وهو بيوعدها انه عمره ما هيسبها عمره ما هيعمل زي ما عمل بابها ويقف ديما جمبها وصلت بيت اهلها مامتها فتحت الباب اترمت في حضنها :احنا ملناش حظ في الرجاله يا ماما ملناش حظ خالص سليم سابني يا ماما عمل معايا نفس الي عمله بابا 
-‏ادخلي يبنتي واهدي
-‏سبني ليه يا ماما هو ده مش ابننا احنا الاتنين ليه يا ماما عايز يتخلي عنه بالسهوله دي ،طب هو مش أد المسئوليه اتجوزني ليه ،طب ليه كان مستعجل ان احنا نخلف 
-‏يبنتي حرام عليكي الي بتعمليه في نفسك ده لو حصلك حاجه دلوقتي وابنك ده غلط عليه العياط والي انتي عامله في نفسك ده 
-‏اترمت في حضنها ،صعبان عليا اوي ،كان نفسي نكون اب وام سوين ويتربي وسطنا ونكون اول ناس تدعمه مش واحد جاهل يقول عليه معاق 
-‏مسحت دموعها انا هربيه وهكون جمبه ديما انا وانتي ياماما هنكون مع بعض زي ما عدينا حاجات كتير وحشه سوا ،هنعدي ده كمان سوي ،خليكي جمبي يا ماما عشان خاطري
-‏انا جمبك اهو يحببتي احنا مخلوقين عشان نبقي ديما مع بعض يا فرح الحمدلله على كل حال يبنتي
-‏الحمدلله الحمدلله نامت علي رجليها من كتر التعب والعياط
-ناموا سوي علي الكنبه لحد الصبح 
****
-اصحي يلا يا فرح عشان تاكلي يلا ،يلا يحببتي الاكل هيبرد 
-‏فرح قامت بتعب غسلت وشها عشان تفوق وقعدوا كلوا سوي وفرح عملت الشاى وخدت علاجها وقعدت مع مامتها في البلكونه 
-‏قوليلي بقي يبنتي براحه الدكتوره قالتلك اي ولا اي هو ده 
-‏فرح سردت ليها الموضوع وقالتلها الي حصل ،بس يا ستي ف انا هروح ل الدكتور تاني واشوف هنعمل اي واتابع ازاي ولازم اعرف كل حاجه عشان اربيه صح وابقي معاه خطوه بخطوه
-‏المعركه دي كبيره بس انتي ادها
-‏ان شاء الله ادعيلي يا ماما اكون الام الي تستاهل بجد نعمه زي دي 
-‏انا واثقه فيكي انك هتربيه احسن تربيه 
-‏المهم اني لازم انزل ادور علي شغل عشان احنا محتاجين فلوس 
-معاشي يبنتي موجود خدي منه
-‏مش هيكفي يا ماما 
-‏بكرا بأذن الله انزل ادور علي شغل وربنا يرزقني 
-‏ربنا معاكي يبنتي ،خدتي علاجك 
-‏ايوه الحمدلله
-‏طب ادخلي ريحي شويه بقي 
-‏حاضر ،شويه وجايه وراكي 
-‏قعدت تعمل سيرش عن الحالات الي زي كدا وبيعملوا اي وبيعلموهم اي قعدت تسمع كتير محستش بالوقت غير والمغرب بيأذن قفلت الفون ودخلت تصلي وتدعي ربنا ان يساعدها ويقويها ويصبرها عشان تقدر تكمل 
****
في صباح اليوم التالي 
فرح:انا نازله يا ماما عايزه حاجه 
-خلي بالك علي  نفسك
-‏حاضر 
-‏نزلت قعدت تدور علي شغل وسألت في أماكن كتير ،راحت علي المدرسه الي كانت بتتعلم فيها وهي صغيره سلمت علي المدرسين وكان حظها لقت المدرس المفضل ليها بقي المدير سلمت عليه بأمتنان وعرضت عليه انها تشتغل ورحب جدا بالموضوع مؤمن جدا بشطارتها وادائها العالي في اي حاجه بدخلها ،روحت مبسوطه جدا ورجعت تفرح مامتها ،بتخبط علي الباب لقت راجل طالع علي السلم وبيسأل فين بيت فرح نصر 
-‏اتفضل انا فرح نصر 
-‏اتفضلي الجواب ده ليكي امضي هنا مجرد اثبات بس انك استلمتي 
-‏تمام
-‏اتفضل 
-‏شكرا ،دخلت البيت وسلمت علي مامتها وبتفتح الجواب لقت ورقه طلاقها
-‏عنيها دمعت مسحت دموعها هناكل اي يا ماما
-‏فيها اي الورقه دي 
-‏ورقه طلاقي سليم بعتها ،حتي محاولش يصلح حاجه ،كفايه المهم يلا ناكل عشان احكيلك اي الي حصل 
-‏مامتها حاولت تندمج معاها في الكلام عشان عارفه فرح اد اي موجوعه وبتتجاهل الشعور ده 
-‏بس يستي وهدي دروس في المدرسه ،لازم اشوف شغل تاني من البيت بقي عشان ده مش هيكفينا 
-‏يبنتي كدا بتتعبي نفسك اوي 
-‏لا شغلانه المدرسه مش متعبه زي ما انتي متخيله ،بس فعلا الفلوس مش هتكفي 
-‏طب مش بتفكري تاخدي حقك من جوزك ،كل حقوقك منه هو ملزم يصرف علي ابنه ونفقتك وكل ده حقك 
-‏مش عايزه حاجه منه ،خليه بعيد كدا احسن،مش عايزه ابني لما يجي يتعقد ويلاقينا وافقين قصاد بعض في المحاكم مش عايزه حاجه خالص انا احتسبت كل ده عند ربنا 
-‏ربنا يريح قلبك يبنتي 
-‏انا هدخل اصلي ،وقلب علي النت كدا اشوف اي شغل وانام 
-‏محتاجه حاجه 
-‏لا يحببتي ادخلي ارتاحي 
-‏قضت فرضتيها وعملت سيرش كتير وبعتت لناس كتير ومحدش بيرد عليها ،يارب يسرلي الامور يارب ،بصت علي الورقه من بعيد تاني والحسره في قلبها بتوجعها ،استغفرت ربنا ونامت مستعده للشغل الجديد 
***
قامت بحماس راحت الشغل ،وخلصته علي اكمل وجه وكملت دروس وروحت عملت الغدا لمامتها وكلوا سوي وفتحت الفون لقت حد من الي بعتتله للشغل رد عليها واتقبلت فعلا وظبطتت معاه الوقت الي هتمسك فيه الصفحه وترد علي العملاء وحياتها بقت مستقره الي حد ما بين المدرسه والشغل الاونلاين وبتابع مع الدكتوره ،حاولت تتجاهل شعور الوحده الي محاوطها ديما وهي بتروح للدكتور وترجع لوحدها تهتم بكل تفاصيل ل ابنها بتحاول علي اد ما تقدر تيسر ليه الحياه الي هيعشها 
-عدت شهور وهي علي نفس الروتين لحد ما قرب ميعاد ولادتها 
-‏للاسف انا مش هعرف اولد هنا ،المستشفي هنا تكالفها كتيره ،انا هولد في حكومي واول ما اولد هخلي ماما تجيب الولد علي هنا علي طول ونتابع هنا علي طول 
-‏انتي كدا هتتعبي 
-‏لا انا عامله التأمين الصحي وان شاء الله كله هيبقي تمام ،انا مقدره انك عايزه تساعديني بس ما باليد حيله 
-‏قوليلي بس المستشفي الي هتولدي فيها وانا هجيلك بنفسي 
-‏يا دكتور متتعبيش نفسك 
-‏لا مفيش تعب انا هبقي جمبك لحد ما تقومي بالسلامه ونطمن علي البيبي ونعمله كل الفحوصات اللازمه من اول ولادتها 
-‏فرح بأمتنان:انا مش عارفه اشكر حضرتك ازاي 
-‏مفيش شكر ولا حاجه انتي تستاهلي كل خير ،رقمي معاكي كلميني في اي وقت وانا معاكي 
-تسلمي بجد يا دكتور الف شكر 
-**
دخلت البيت وكانت مبسوطه ان ربنا بيوقفلها الناس دي كلها وعايزين يساعدوها من غير مقابل 
- اي يا فرح الدكتورة قالتلك اي 
- ‏هتيجي معايا المستشفي وانا بولد 
- ‏ربنا يقومك بالسلامه يبنتي ان شاء الله
- ‏اللهم امين 
*****
استأذنت وخدت اجازه من الشغل ،عشان تستعد للولاده 
-يوم الولاد خدت شنطتها وكل الي هتحتاجه وكلمت الدكتوره تاكد عليها الميعاد ،وخرجت هي ومامتها رايحين المستشفي
-‏وصلوا المستشفي وقعدت مستنيه الدكتوره وباين عليها التعب ولقت ستات كتير حامل وكل واحده معاها جوزها الي بيساعدها تقوم وواقف جمبها والي قلقان علي مراته بتولد 
-‏مسكت ايد مامتها جامد ومسحت الدموع في عينها ،طبطبت عليها مامتها وخدتها في حضنها
-‏الدكتوره وصلت دخلت اوضه العمليات ومامتها مستنيها برا 
-‏بعتت رساله لسليم *مراتك بتولد في المستشفى* وقفلت الفون بسرعه 
-‏قعدت تقرأ قرآن وتدعي لبنتها 
-‏الممرضه خرجت تطمنها وادتها البيبي ،نقلوا فرح ل اوضه عاديه ،خدوا البيبي يحطوا في الحضانه لحد ما الدكتوره تشوفوا 
-‏دخلت الاوضه لبنتها وقعدت جمبها لحد ما تبدأ تفوق 
-‏شوفتي البيبي يا ماما 
-‏ايوه يبنتي مشاء الله عليه 
-‏جميل اوي يا ماما عيونه مسحوبه وعنده شعر وشكله ملاك الحمدلله يارب الحمدلله
-‏الحمدلله يبنتي ،هتسميه اي 
-‏عبدالرحمن 
-‏حلو اوي يبنتي ربنا يحفظه ويبارك فيه 
-‏يارب 
-‏هي فين الدكتوره 
-‏قالتلي جايه 
-‏ماشي 
-‏سندت علي المخده دماغها والباب فتح و...

  •تابع الفصل التالي "رواية نقاء" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent