Ads by Google X

رواية ميراث العشق الجزء (3) الفصل الخامس 5 - بقلم مريم نصار

الصفحة الرئيسية

   رواية ميراث العشق كاملة بقلم مريم نصار عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية ميراث العشق الجزء (3) الفصل الخامس 5

 
ف شقة محمد عزيز..
محمد : واقف قدام المرايا بيلبس.الكراڤت.
علشان رايحين فيلا العدوي..
نور : خرجت من الحمام..وشافته وابتسمت..وراحت عند الدولاب..وفتحته وجابت علبه صغيره..وراحت عند محمد..وضمته من ضهرو..وقالت بابتسامه جميله.. بحبك..
محمد : ضحك بسعاده..ولف ليها..وقال بحب..
من قبل الحادثه بيومين مسمعتش الكلمه ال بتنعشني دي..
نور : حطت ايدها ع خدو..حقك عليا..انت تستاهل كل دقيقه اقولك بحبك وبموت فيك.
محمد : حاوطها من وسطها..وابتسم..وانتى عايزه كل ثانيه ابص ف عينكي..كل كلام الحب هتلاقيه بيتقال تحت تأثير عيونك.يانوري.
نور : رفعت ايديها ع صدرو..وبتفك الكراڤت..وقالت. محمد انا بجد مش عارفه اقولك ايه ع ال انت عملته معايا الفتره الاخيره..
محمد : رفع حاجبه بتعجب..طيب افهم بتفكي الكراڤت ليه؟ وبعدين نشوف حوار عملت ايه ده؟
نور : بضحكه رقيقه..طبعا ياحبيبى..ثانيه واحده.. وحطت الكرافت ع السرير..وجابت العلبه..وفتحتها..وقالت..عشان دي..!!
وكانت جايبه كراڤت جديده هديه ل محمد..
محمد : بإعجاب..اممم..جميله جدا..بس ليه تعبتي نفسك ياروحي..
نور : بتلبسه الكراڤت..وقالت بتنهيده..تعبك ديما راحه..والهديه دي انا جايبهالك قبل الحادثه بيوم..وقولت هقدمهالك. بعد. ماترجع من عيد ميلاد الشركه..واعزمك ع عشا رومانسي..بس ال حصل بقى.!!
محمد : ابتسم..وهز راسه لأ..مبقاش ف مجال للحزن خلاص..كانت محنه وعدت بفضل الله ..وال جاي كله فرح بإذن الله..
نور : حطت راسها ع صدرو..وغمضت عينيها بأمان..وقالت أنا اتعلمت منك حجات كتير اوي يامحمد..اتعلمت منك الصبر والقوه..وقدرة التحمل..انت وقفت جمبي كتير اوى. عمرك ما ف يوم نهرتني وضايقتني..دايما بتصبر عليا.. انت معايا احن من آلام ع بنتها..راعتني زي ما بابي ما راعانا..كملت مسيرة آدم ومريم..واخدتني من عندو بنته ل بنتك..عمرك ما زعلتنى ولا كسرت بخاطري يوم..ولا نيمتني زعلانه..ديما كنت ومازلت نعم السند والحبيب والصديق..
صدقني انا عايزه اقدملك كل السعاده ال ف الكون كله..انا بحبك..بحبك اوى يامحمد..!!
محمد : بدقة قلب ضمها لقلبه بحنان كبير..واخد نفس عميق واتنهد..وقال يااااه.انا كل ده يانوري..!!
نور : غمضت عينيها بأمان..وقالت انت اكتر من كده بكتير يامحمد..انا مهما قولت مستحيل اوفيك حقك..ربنا يباركلي فيك ياحبيبى..
محمد : ضمها لقلبه اكتر..وابتسم..وقال..انا معملتش حاجه اكتر من ال المفروض يتعمل..انا طبقت شرع الله.. وسنة رسوله. عليه الصلاة والسلام..
ربنا أمرنا بالموده والرحمة..واللين ف المعامله. وانتي وصية الرسول..ازاي ماراعيش ربنا فيكي. المعامله الحسنه هي ال بتخلي الزوج والزوجه يعيشو ف حياه هاديه..الاحترام والتقدير.من اسباب نجاح العلاقه مهما كانت الظروف..انا معملتش حاجه معاكي يانور..تخليكي تمني عليا. وتشكريني..
نور : خرجت من حضنه..وباست ع ايدو بحب كبير..وقالت دومت لي نعم الزوج والسند..
محمد : باس جبينها بحب اكبر..بحبك يانوري..
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا تيم عزيز ..
تيم : نايم وميرو ف حضنه. والمنبه..رن..
ميرو : فتحت عينيها بكسل..
تيم : فاق..ورفع ايدو فصل المنبه..ورجع ضم ميرو لحضنه وكمل نوم..
ميرو : فاقت وابتسمت..وداعبت أنف تيم..وقالت بهمس صباح الخير..
تيم : مغمض عينيه وابتسم..وقال بنفس الهمس..صباح الخير ياروحي..
ميرو : بصت حواليها..وشافت انها ف اوضتها الجديده..ف الفيلا..
وافتكرت انها صممت تعيش جمب جدها آدم الفتره دي قبل السفر للدراسه..
وافتكرت..وشهقت بصوت عالى وقالت ياخبر.. علاج بابا آدم…!!!
تيم : اتعدل واتخض..ايه..ايه ف ايه يا مريم..!!
ميرو : قامت بسرعه..وهتجري ع الحمام..وقالت قوم بسرعه ياتيم مفيش وقت..
تيم : قام بسرعه وشدها لحضنه…
ميرو : شهقت وشعرها جه ع كتفه..وقلبها بيدق.!!
تيم : ضمها اكتر..وقال بمكر..قوليلي بقى ماله بابا آدم..!!
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..وقالت بلخبطه..اء..احم.. ا.انت عارف إن بابا آدم..احم. صمم انه يرجع..وجه الصبح بدري وجاب ماما مريم ع البيت..
.و..ورفض انه يفضل ف المستشفى اكتر من كده..وا..هيكمل علاجه ف البيت..و…وف علاج وليه مواعيد لازم يمشي عليها..
تيم : ابتسم لارتباكها ال بيحبه.. ورجع شعرها ورا ودنها..وكمل بمكر..انا عارف كل ده..انتى بقى رايحه فين؟
ميرو : بلعت ريقها بتوتر..اء..انا رايحه ل بابا آدم.احم هو المفروض نروح انا وانت. عشان نطمن عليه هو وماما مريم..ويفطرو عشان العلاج..
تيم : قرب من خدها..وهمس بخبث طيب وانا..!!!
ميرو : غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره..وقالت بتلعثم..اء..انت ايه؟
تيم : باسها برقه..وقال أنا تيم حبيبك وانتي امبارح قولتي إني وحشتك..ولا انا سمعت غلط؟
ميرو : مسكت هدوهها..واتوترت اكتر..لكن قالت بتوهان.. لأ انت سمعت صح..
تيم : بخبث..سمعت..!!! ال هو ايه؟
ميرو : بدقة قلب.. إنك وحشتني..!!!
تيم : بإشتياق..وانتي وحشاني ياملاكي..وقرب منها بحب كبير..واخدها لعالمه الخاص..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا آريان العدوي.
آريان : بيصلى الضحى..
تمارا : اتصلت ع الشغاله..الو صباح الخير يابطه..
بطه : صباح الخير ياست هانم..صباحك نادي إن شاء الله..
تمارا : تسلمي..ياريت تجهزي الفطار بسرعه..
بطه : حاضر من عينيا..
تمارا : قفلت..وقربت من اريان بابتسامه..تقبل الله ياحبيبى.
آريان : شال السجاده..وابتسم..منا ومنك ياقلب حبيبك..
تمارا : مسكت ايديه..وبصت ف عينيه بدموع الفرح..وقالت..انا مبسوطه لفرحتك اوي يا آريان..!!
آريان : باس كف أيدها..وقال مش عايز اقولك ياروحي.. انا فرحان ومبسوط قد ايه..رجوع بابا آدم لينا.خلاني اعرف قد ايه وجوده نعمه كبيره ف حياتنا.
تمارا : بفرحه..فعلا يا آريان..شوفت مملكة العدوي دبت فيها الروح من تاني.. كأن موسم المطر جه قبل أوانه..وجودهم خير ف الدنيا..ربنا يديمهم نعمه كبيره ف حياتنا..
آريان : مسك وشها بايديه وباس جبينها..وقال. تيما انا عايز اشكرك ع وقفتك معايا.وكلامك ال قواني وصبرني ع الابتلاء ده..
تمارا : بابتسامه..تشكرني..!! اومال انا بقى اقول ايه؟ اقولك مليون شكر..ع إنك اتحملت تعبي النفسي والتوتر طول الفترة الاخيرة؟
ولا اقولك مليون شكراً. ع إنك بتساعدني ف مراجعة المواد..مع أنه مش مجالك.. آريان..!! انت إنسان عظيم وجميل جدا..وانا ال أشكرك مش انت..!!
آريان : بضحكه.خلاص يبقى مفيش بينا شكر خالص.. انتى بنتي الحلوه ومراتي ودنيتي..وواجبي اني اكون ديما جمبك ف أي وقت..وشدها لحضنه..
تمارا : ضمته بفرحه كبيره..وقالت حبيبى ربنا يباركلي فيك ولا يحرمني من وجودك جمبي..
آريان : ولا منك ياروحي..يلا عشان نفطر..وننزل نطمن ع بابا آدم وماما مريم..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
شقة كريم..
كريم : قام من النوم واتوضى وصلى..
وليليان لسه نايمه..وراح قعد جمبها يصحيها..وقال بتفائل.. لي لي..
ليليان : …………!!!
كريم : انتي يابت ياليليانو..ايه كل ده نوم..!!
ليليان : بنوم..بس ياكريم سبني انام ف حضنه..!!
كريم : تنح…وبص ليها بزهول..تنامي ف حضنه؟ وهزها من كتفها بغيره..انتي يازفته انتي حضن مين ال تنامي فيه؟
ليليان : فتحت عينيها..وبتتاوب..واتعدلت بكسل ..صباح الخير يا كيمو..
كريم : بغيظ..صباح القرطسه ياليليان هانم..
ليليان : بنفاذ صبر..ف ايه ع الصبح ياكريم. مالك مضايق ليه؟
كريم : كشر عينيه ليها..ومسك شعرها براحه..وقال بغيره واضحه.. أنا عايز اعرف..انتي كنتى عايزاني اسيبك تنامي ف حضن مين..!؟ هااااا.!!؟
ليليان : بدهشه..وبعدها انفجرت ف الضحك.. هههههه هههههه.
كريم : صك ع أسنانه بغيظ..وقال اللهم طولك ياروح..
ليليان : مسكت كريم من خدوده..وقالت انتي بتغيري عليا من بابا آدم يابيضه انتي..بحبك مووووت ياكيمو..
كريم : مسك أيدها وكتفها وشدها ع صدرو بهزار..وقال بيضه؟ ع آخر الزمن بقت انتي وبيضه؟ انتي عايزه تشوفي وشي التاني يابت..؟
ليليان : مثلت الخوف..وقالت لا لأ بليز بليز ياكيمو قلبك ابيض.خلاص والله انت سيد الرجاله كلهم..
كريم : رفع حاجبه..ايوه كدا ناس مابتجيش الا بالعين الخضرا.
ليليان : هههههه واحلا عيون خضرا ياكيمو باشا..وباسته من خدو..وقالت بمرح يلا بقى نفطر ونلبس ونروح ل بابا آدم..!!
كريم : بغمزه وايه المقابل اليليانو..
ليليان : هههههههه خد قلبي كله ياكريم..بس يلا بليز عشان منتأخرش..وبعدين انا عندى ليكو مفاجأه هتعجبكم جدآ..
كريم : كشر عينيه بعدم فهم وقال..مفاجأة ايه؟
ليليان : ضغطت ع شفايفها بحيره كبيره. وقالت جواها..طيب أقوله ولا اقول قدام كل العيله..اوووف لأ ياليليان انتى مجنونه..ماينفعش كريم يعرف زي الباقيين ويتفاجيء وقتها ممكن يضايق ويعملى مشكله كمان..يوووه انا كان نفسي افرح بابا آدم..
كريم : بصوت عالى.الووووو انتى يابنتي..بنادي عليكي روحتي فييين..!!
ليليان : انتبهت..ها..!! وقالت بحيره..معاك..انا معاك اهو ياكريم..
كريم : بتعجب.. اله؟ انتي مش بتقولي ف مفاجأه؟ ممكن بقى اعرفها؟
ليليان : قامت بسرعه..وقالت نلبس الأول اوكي؟ ودخلت الحمام..وبتفكر ازاى تقول خبر حملها..كريم الاول ولا كل العيله الأول…!!!
بعد شويه..
ليليان : خرجت من الحمام..ولبست الاسدال وصلت الضحى..وفطرو..
كريم : بيلبس..وبيفكر ياترى ايه هي المفاجأة..
ليليان : بتلبس واخدت القرار..!!
كريم : واقف قدام التسريحه بيسرح شعرو..
ليليان : من وراه ندهت برقه..كريم..!!!
كريم : لف ليها..وابتسم بحب وقال عيون كريم..ايه القمر ال قدامي ده؟
ليليان : ابتسمت بحرج.. ميرسي ياحبيبي..ومسكت ايد كريم وحطتها ع بطنها..وبصتله..
كريم : كشر عينيه بعدم فهم..وبص ع ايدو وبص ع ليليان..وهز راسه..وقال باستفهام.. ايه؟
ليليان : وشها بقى احمر جدا..وقالت دي المفاجأه ياكريم..!!
كريم : ببلاها..ها..!!وبص ليها بزهول..وقال بتنبيه.. ليليان..اء انا بشوف الحركه دي ف التليفزيون..بالله عليكي اوعي تكوني بتهزري؟
ليليان : هزت راسها بضحكه..وقالت لأ مبهزرش..انا حامل..حامل ياكريم..!!
كريم : قلبه دق بقوه كبيره..وشال ليليان ولف بيها كتير..وضحك بفرحه كبيره..وقال بصوت عالى جدا.. بحبببببببببك..بحبببببببك ياليلياني..بمووووت فيكي..
ليليان : غمضت عينيها وبتضحك بسعاده كبيره.
وأخيراً.داقت طعم وحلاوة فرحتها بالحمل.
.والفرحه هلت..ودخلت ع قلوبهم برجوع الامبراطور.. والأخبار الحلوه بعدها..
كريم : نزلها..وضمها لقلبه بفرحه كبيره..وقال بسعاده انا مش مصدق بجد ياليليان انتى حامل بجد؟
ليليان : مسحت دموعها وضحكت بسعاده وقالت..بجد ياروح ليليان..انا حامل ف الشهر الأول.
كريم : باس ع راسها..وقال يا احلى اخبار دخلت ع قلبي..الف مبروك ياحبيبتى..
ليليان : حضنت دراعه بحب كبير وقالت بسعاده..الله يبارك فيك ياحبيبى..!!!
وكملت بتوتر.وقالت.احم بس ليا طلب عندك..!!!
كريم : بفرحه. ايه بتتوحمي.؟قولي نفسك جايه ع ايه؟ عايزه رنجه؟ ولا وحمك من النوع إل بياكل صابون وكلام من ده؟ قولي ياحبيبتي..ال نفسك فيه هتلاقيه..!!
ليليان : بدهشه..صابون..!!؟ صابون ايه ياكريم انت كمان..!؟ وبعدين لسه بدري ع الوحم..انا طلبي غير كدا خالص..
كريم : طيب ياستي الحمدلله.. المهم اؤمري ياعيون كريم..
ليليان : ابتسمت بحب..تسلملي..بص ياكيمو..احم. انا طبعا هاقول الخبر الحلو ده قدام بابا آدم والعيله..ف انا عايزاك تتفاجيء كانك متعرفش وكدا يعني..!؟
كريم : كشر عينيه بعدم فهم..وقال ل نفسه..هي هرمونات الحمل بدأت ولا ايه؟
ليليان : بنفاذ صبر..كريم انت سامعني؟
كريم : ها..! اه معاكي ياروحي..احم..طيب ممكن اعرف ليه؟
ليليان : حطت راسها ع دراعه وقالت بحب..نفسي افرح بابا آدم وماما مريم..بعد المحنه ال كنا فيها.. وخصوصاً بابي ومامي..نفسي اقولهم أنهم اول حد يعرفو ..معرفش ليه..بس نفسي اعمل كدا.
كريم : أبتسم..وقال مجنونه..هي يعنى الفرحه هتقل ف قلبهم..!! بس عادي يقلبي بما انك عايزه كدا.. انا معاكي..المهم اني عرفت اول واحد..والباقي بعد كده سهل..
ليليان : بحب كبير..حبيبى انا ياكيمو..ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياروحي انا..!!
كريم : باس ع راسها..ولا يحرمني منك ياقلب كريم..!!
——————بقلمي مريم نصار.
ف شقة فهد..
فهد : نايم وواخد رينو ف حضنو. نايمين ف أمان الله..
آرين : طبعا مبسوطه اوى برجوع الامبراطور ل مملكته.. وقامت وقفت ع السرير..وفردت ايديها بسعاده كبيره..وقالت..
Here we are again..and the kingdom has returned with a ray of hope. The Emperor Adam Al-Adawy and his princess Maryam Al-Adawy returned safely across the borders of the Kingdom. And the weddings and the navigator’s nights Автор: Меріам Насар..Автор: Меріам Насар
will return.. and the working hour has arrived..Автор: Меріам Насар In my name, I am Arin Fahd Al-Seyoufi.. I welcome you all..in the kingdom of the legacy of love..
Bravo. Bravo. Bravo..
ها قد عدنا من جديد..وعادت المملكه بشعاع الأمل. وقد عاد الامبراطور آدم العدوي و أميرته مريم العدوي عبر حدود المملكه بسلام.
وستعود الأفراح وليالي الملاح..ودقت ساعة العمل ..
ف بأسمي انا آرين فهد السيوفي .. أرحب بكم جميعا.في مملكة ميراث العشق ..
برافو. برافو. برافو ..
فهد : فتح عينيه..
رينو : ف حضنه وحست بيه..وقالت..اطمن دي المجنونه بنتك..رجعت للجنان من تاني..
فهد : بضحكه..والله اتخضيت..وبص ل رينو..وباس أنفها..صباح الورد يانجمتي الحلوه..
رينو : اتعدلت بكسل..صباح الخير ياحبيبى..وباسته من خدو..
فهد : حط ايدو ع بطنها..وقال صباح الخير ع حبيبتي وقلبي..
رينو : بضحكه..رغم وجعها انها خسرت حته منها..لكن حمدت ربنا..وقالت يسلام وكمان حددت نوع البيبي.؟
فهد : باس بطنها.وقال والله انا راضي بكل ال يجيبه ربنا..ولد بنت كله رزق وخير..وكفايه انه هيبقى حته منك..
رينو : بتمسد ع شعرو..وابتسمت وقالت بحب..ربنا يحققلك كل امنياتك ياحبيبى..
فهد : شاف ابتسامتها.وضمها لقلبه. ودفن وشه ف شعرها..واخد نفس عميق واتنهد بحب..وقال أخيراً يانجمتي. شوفت ضحكتك ال بتنور قلبي..
رينو : رفعت ايديها حوالين رقبته..وقالت بحب كبير.. انا عايزه اشكرك لانك ف حياتي يافهد..
فهد : طلعها من حضنه وباس خدها..وقال بتشكريني ع ايه يانجمتي..!!!
رينو : بصت ل عينيه وقالت بإمتنان كبير.. شكراً لانك حسيت بوجعي وقدرتني. شكراً لانك قدمت ليا الدعم رغم خسارتنا احنا الاتنين.. شكرا لانك احتوتني رغم انشغالك مابين شغلك والمستشفي.وقضية بابي.
شكراً لانك كنت ليا أب وأم واخ وصديق وزوج وحبيب وعاشق. بجد بشكرك من قلبي. رغم الحزن مسيطر علينا كلنا.. إلا أنك كنت ف ضهر الكل قبل مني. ربنا يباركلي فيك ويديمك نعمه كبيره ف حياتنا..
فهد : مبتسم..وبيرتب شعرها كالعاده..وقال.اولا ده واجبي وفرض عليا.. ثانياً والأهم.. أنا ال بشكر ربنا انه خلقك من قسمتي ونصيبي..
وعايز اقولك يانجمة قلب فهد..مفيش بينا كلمة شكرا دي..انتي فعلا بنتي قبل اختي وأمي قبل مراتي..وعشقي قبل حبي..انتي كل حاجه حلوه يا لاري..!!!
رينو : عيونها لمعت بدموع السعاده..وحطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان كبير..وقالت ربنا بيحبني.. لانه رزقني بنعم السند..!!!
آرين : خبطت ع الباب بتذمر..ياااااااابي..ماااااامي.. قووومو بقى عشان اروح ل بابا آدم..
رينو اتخضت..وفهد ضحك بصمت..
رينو : صكت ع أسنانها بغيظ واضح..وبصت ل فهد.. مستحيل تعقل..مفيش أمل واحد ف الميه..
فهد : بضحكه.. آريني تعمل ال هي عايزاه.
رينو : بتذمر..طيب يافهد..قوم بقى اتصرف معاها..عشان مقلبش عليكو انتو ال اتنين.
فهد : ضحك..وقام بسرعه..وقال أنا هفتح اهو..
رينو : قامت بسرعه وشهقت. لأ لأ استنى..وجريت ع الحمام عشان لبسها ماينفعش بنتها تشوفها بيه..وبصت ل فهد بتوعد..وقفلت باب الحمام بغيظ..
فهد : ضحك من قلبه..
آرين : بغيظ..يوووه بااااااااابي قوووووم بقى..!!!
فهد : لبس التيشرت..وفتح الباب.. بابتسامه.. صباح الورد..
آرين : اتشعلقت ف رقبته..صباح القمر والسكر والعسل وكل حاجه حلوه.ع اجمل بابي ف الدنيا..
فهد : ضمها لقلبه بحنان..صباح النوتيلا. ممكن اعرف ليه بقى رجعتي تعملي دوشه من تاني..
آرين : كشرت عينيها..وقالت.نو نو نو.دي احلا حاجه الدوشه.انتو ال نسيتو قواعد آرين فهد السيوفي..وبعدين مش كفايه أننا بقالنا فتره كبيره مفرحناش..
فهد : راح ع المطبخ.وبيمسح ع شعرو..وقال ع فكره رينو مبتعرفش تنام كويس من دوشتك دي ع الصبح.. وبعدين انتي صوتك كان عالي ليه ف اوضتك. يا مجنونه انتي..!!
آرين : بمرح..واو. وانا مسمعه اوي كدا.. ههههه. اوكي انا بعتذر من مامي القمر طبعا..بس انا كنت برحب بجدو القمر..
فهد : ابتسم..وبيعمل القهوه..وقال طيب ادخلي البسي..وانا هجهز الفطار عشان تلحقي محاضراتك..
آرين : قعدت ع الكرسي بتذمر..وقالت ايه؟ محاضرات ايه يابابي انا ف اجازه تلات ايام..
فهد : جاب اللبن من التلاجه..وبص ليها بعدم فهم. وقال اجازه؟ إجازة ايه؟ بتهايألي ف مناسبات الفتره دي ولا اجازه رسميه..!!!
آرين : مثلت الذكاء.. وقالت.ايوه انا عارفه كل ده.. بس انا ال أديت لنفسي اجازه..
فهد : لف ليها. وقال نعم…!!!
آرين : قامت بمرح..وضحكت بتمثيل الترجي..بابي حبيبي هو ف احلا من مناسبة إن بابا جدو آدم حبيبى قام بالسلامه..!؟ ها؟
فهد : بتفهم.. امممم..بقى انتي عايزه تاخدي اجازه عشان كدا..طيب هو يوم واحد بس..!!
آرين : بزعل طفولي..بابي بليز خليني اقعد مع بابا آدم التلات ايام ارجوك..
فهد : ابتسم بغيظ. وقال بتحذير..انا قولت هو يوم واحد بس..!! يا اما مفيش خالص وتدخلي تلبسي عشان اوصلك..قولتي ايه؟
آرين : باستسلام.وتنهيده..قولت اوكي بقى..!!
فهد : لاعب شعرها..وقال حبيبت قلبي ال بتسمع كلام أبوها..
آرين : صكت ع أسنانها بغيظ مكبت..واتحركت خطوه وبتبرطم..!!
فهد : بتحذير..هااااا..!!!
آرين : بتمثيل العياط..هو انا قولت حاجه..انا اهو سمعت الكلام..
فهد : شاطره ياحبيبتي..ادخلي البسي عشان نفطر وننزل للعيله..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..ف جناح آدم..
مريم : انت مش بس ونعم الزوج..انت رفيق رحيم .خفيف الروح .هيّن الطبع.. وجودك ل مريم جنه.
آدم : بابتسامة عاشق. انتي جنة آدم ع الأرض يامريم….!!!!
مريم : قلبها انتعش. وبقى أشبه ببستان زهور..وخرجت من حضن آدم بابتسامه..لكن بصت حواليها..وقالت بتعجب..اله..ده الجناح بتاعنا؟ انا جيت هنا ازاى؟
آدم : ابتسم..وقال بهدوء..انا..
أنا قولت مستحيل ابعد عنك يوم واحد بعد كل ده.. وللأسف بقى مراد ال شالك وطلعك لحد هنا..
مريم : بدهشه..وحطت أيدها ع جرح آدم..وقالت بقلق.. إزاي؟ ازاي تخرج وانت لسه تعبان يا آدم؟
آدم : حط ايدو ع ايدها..وقال. انا كويس جدا الحمدلله..وكفايه قاعده ف المستشفى اكتر من كده..
مريم : بقلق..محمد ازاي يسمحلك بالخروج؟
آدم : بضحكه..انتي نسيتي قدرات جوزك ولا ايه يا اميرتي..!!؟وبعدين متقلقيش.انا بخير صدقيني. وكمان انا عايز منك تكوني بخير عشاني..
مريم : بتنهيده..ربنا يجعل اسمك وصوتك ف الدنيا ولا يحرمنا منك.. ويمد ف أجلك..ربنا يديك ع قد رحمته وكرمه يا آدم..
آدم : بابتسامه..يبقى كدا انا ف أمان ليوم الدين ياقلب آدم..!!!
ف الليفنج..
مراد : نازل من ع السلم..وجمبه فريحه.وبيقولها..اكيد ماما صحيت دلوقتي واتفاجأت انها ف البيت..
فريحه : بسعاده.مش مهم جت ازاي..المهم إن البيت هيرجع زي الاول انا مبسوطه اوى يامراد..
. وبعدها وقفو مكانهم..
فريحه : اتخضت وقالت بدهشة..ياستار يارب. الحق يامراد البيت بيتحرق..ايه الدخانه دي..
مراد : بقلق..مش عارف..فعلا دخانه كتير جدا..خليكي مكانك..
فريحه : بتكح..وبتتنفس بصعوبه..وقالت..اووف ياستار يارب..
مراد : نزل بسرعه..
زين : نازل بسرعه..وقال بدهشه..البيت بيولع..ينهار مش فايت..ونزل بسرعه..
زينب : مولعه بخور..وماشيه ف الدور الاول كله بترقية..وبتقول..بسم الله الرحمن الرحيم.قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق..ومن شر غاسق إذا وقب .ومن شر النفثات في العقد..ومن شر حاسد إذا حسد..صدق الله العظيم..
رقيتك واسترقيتك..من كل عين دخلت البيت وشافته ولا صلتش ع النبي..
رقيتك من عين الحرس واحد واحد..ومن عين عوض..ومن عين عوض تاني..ومن عين البت الصفرا سوسن بتاعة الخضار..ومن عم طلعت اللبان..ومن عين فتحيه..ومن عين فتحيه تاني..ومن عين فتحيه تالت. الله أكبر ف عينيها..هي بعينيها المدوره دي ال جايبه البيت الأرض..كانت داخلتها سودا..
ف نفس الوقت..فهد ورينو وصلو..ووراه تيم وميرو و آريان وتمارا..
مراد بيكح..وقرب من زينب..وحط ايدو ع بوقه.. وقال. بتنيلي ايه يازينب؟
زينب : بفخر..ببخر البيت يسي العقيد المقدم الرائد مراد بيه..
مراد : من بين أسنانه..بتبخري؟ ولا بتولعي فينا يازينب..؟
زين : بيكح. ايه ده ف ايه بالظبط..انا مش شايف حاجه..
فهد : دخل والكل اتخض ويسأل ف ايه؟
رينو : مستحملتش ريحة البخور..ومعدتها قلبت عليها وجريت ع الحمام..و آرين راحت وراها تتطمن عليها.
ميرو : بتكح وتمارا..
آريان : بتعجب ف ايه؟ البيت كله دخان ليه؟
تيم : بيكح وقرب من زينب..ايه الإختراع بتاعك ده ياداده..
زينب : بشهقه..اختراااع؟ ده بخور انا بعت جبته مخصوص من السيده زينب.. وكويس اوي انكو جيتو دلوقتي..
وقالت..اقعد هنا يسي مراد بيه..وقعدته ع الكنبه وانت كمان يسي زين بيه..اقعد..ايه ده العقيد المقدم الرائد فهد بيه..تعالى اقعد جمبهم..
فهد : قعد جمب مراد..وقال باستفهام..هتولعي فينا ولا ايه يازينب؟
زينب : مسكت دراع تيم..وقالت..انتو محسدوين ولازم رقوه تطلع العين من جتتكو..
آريان : قعد جمب تيم..وقال جتتنا؟
تيم : بهزار..ال هي الجثه يعني..شوفي شغلك ياداده.. الاختراع ده عجبني؟
زينب : وقفت وراهم وبتبخرهم كلهم..وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس ملك الناس إله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس من الجِنة والناس..صدق الله العظيم..اعوذ بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة..
رقيتكو واسترقيتكو ياشباب العدوي والسيوفي وعزيز من كل ال يشوفكو ولا يصليش ع النبي..رقيتكو من كل عين خبيثه..ومن شر كل ست ناويه الاذيه..
مراد وفهد وزين بيبصو لبعض ببلاها..
فريحه وريتال والبنات واقفين يضحكو ويكحو..
زينب : رقيتكو من عين فتحيه وا….
مراد : قام وقف..وقال باااااس..كفايه يازينب..
زينب : بعفويه..اقعد يسي مراد..انا لسه مخلصتش الرقوه..
مراد : بتريقه..رقوه؟ هي دي اسمها رقوه..دي تعاويذ يازينب..دي طلاسم..قال من عين فتحيه قال.؟.. وبعدين تعالى هنا..مين فتحيه وسوسن ها؟ ولا هو اي هري وخلاص..!!
الكل ضحك..
زينب : كشرت عينيها وقالت..بشهقه.هييييي انت مش عارف مين فتحيه؟..دي بت اشتغلت هنا اسبوع وغارت ف داهيه..كانت عينيها مدوره ومقوره قد كدا..وصفرا..الهي لا يرجعها البعيده..من اول ما دخلت هنا والدنيا اتشقلب حالها…
فهد : ضحك بصمت..
زين : طيب كفايه كده يازينب الحمد لله أنا بعد الرقوه حاسس بكمية باور رهيبه..صح ياشباب..
آريان : قام وقف وقال بهزار فعلا..انا كان عندي مشكله ف كتفي اليمين.. ودلوقتي مش حاسس بحاجه..
زينب : ايوووه..هي دي العين..وطلعت من كتفك الحمدلله..
الكل كاتم الضحكه..
مراد : من بين أسنانه..عين طلعت من كتفه.؟
.زينب لو الدخانه الهباب دي طلعت ل جناح الحج انا هطلع منك العين بطريقة المخابرات..فاهمه..!؟
زينب : عوجت بوقها..اهو العين بانت عليك واتعصبت..انت عايز رقوه خميس وجمعه.. انت اكتر واحد محسود..اسم الله عليك..
الكل ضحك..
مراد : بغيظ..بص للكل انتو بتضحكو ع ايه؟ الكل يفتح الشبابيك عشان الدخانه دي غلط ع بابا وماما..يلا اتحركو..
الكل اتحرك بسرعه وفتحو الابواب والشبابيك..
فهد : هههههههه رقوه خميس وجمعه هههههههه.. انت يبني لو روحت لشيخ هتفضل ع طول متخلف..
مراد : بتريقه..مابلاش انت يافهوده..ال عليك غبي ومبيشوفش قدامه..
زينب : بعفويه..اهو ست الدكتوره رينو..اول واحده العين طلعت من عليها .اومال ايه.ده بخور اصلى من السيده زينب..
رينو : هزت راسها بنفاذ صبر..وقالت بتعب..بخور ايه بس يازينب..الله يهديكي كل ده بدعه يازينب..ف حاجه إسمها الرقيه الشرعيه..مش بخور وكلام فاضي..انا تعبت من الريحه دي..
ميرو : بضحكه صافيه..خلاص ياجماعه حصل خير..وداده زينب اكيد نيتها خير مكانتش تعرف انها بدعه..
زينب : اي والله ياست ميرو..انا نيتي خير..
ميرو : بابتسامه..تعالى ياداده معايا المطبخ عايزاكي.. وراحو ع المطبخ..
آرين : واقفه ع باب الفيلا. وشافت هارون وعوض شايلين ورد كتير وجايين ع البيت..
وسقفت وقالت واو ورد كتير جدا..!!! ————-يتبع تكملة باقى الفصل ف ج 2
 

  • يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جريمة عشق ) اسم الرواية
  • google-playkhamsatmostaqltradent