رواية ملحد سرق قلبي كاملة بقلم لؤلؤة محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية ملحد سرق قلبي الفصل الخامس 5
عند مايكل بيبقى قاعد في الشركه بتاعته دماغه هتنفجر من كتر التفكير / هل لو الدين ده كان هو الدين الصحيح هيعمل ايه
فجأه مايكل بيفتكر الأب الروحي للملحدين ورئيس القساوسة في جامعة هارفارد وبيفتكر كمان أنه معاه رقمه بيرن عليه بسرعه عشان ينهي الجدال اللي بينه وبين عقله ( الحوار بالأمريكي مترجم )
مايكل / هاي أبانا الروحي
غريغ أبستين / هاي مايكل
مايكل / أبانا أريد أن أحدثك بشأن الدين الإسلامي
أبستين/ تحدث بني
مايكل / لقد تعاملت مع أناس مسلمين وهم يتعاملون معي بكل ود وسلام ويقولون أن رسولهم وربهم أمروهم بذلك ويتحدثون عن جنة ونار …… أبانا … ماذا سوف نفعل اذا كان دينهم صحيح ماذا سنفعل إن كان هناك رب كما يقولون وهناك أيضا جنة ونار فهل سنكون من أهل النار ونتعذب أبانا أنا خائف جدا وعند التفكير بهذه الطريقه أشعر وكأن جسدي يهتز ماذا سيحدث لنا أبانا
أبستين بغضب / ماذا يحدث لك مايكل هل تريد أن تغير انتمائك الديني أنا أراك تحول نفسك من ملحد موجب إلى سالب مايكل
مايكل / وما الفرق بين الموجب والسالب أبانا أنا لم أسمع عن هذا من قبل
أبستين / الملحد الموجب هو الملحد الذي مقتنع أقتناع تام أن ليس هناك رب وعنده الأدله على ذلك وإذا حدثه أحد عن وجود رب فهو يعرف تمام المعرفه أن هذا الكلام غير منطقي
أما الملحد السالب هو الذي يتبع دين أبائه ولكن عند أول شخص يتحدث معه عن وجود إله يقتنع بكلامه
مايكل / أبانا ولكني أشعر أنهم صادقون ………… بعد صمت دام لفتره قاطعه مايكل بحزن /أبانا كلام ربهم جميل يسحر القلوب
أبستين / مايكل حقا مانطقت يابني _ هذا الكلام تعاويذ مايكل يلقوه على الأناس الضعيفون مثلك لينضموا إليهم
مايكل بني هل قاموا بتنويمك مغناطيسيا أشعر وكأن شخص غريب يحدثني لم تكن أنت من قمت بتربيته مايكل
مايكل بحزن / سامحني أبانا ولكن يبدوا أنهم سحروني حقا كيف أبتعد عن سحرهم
أبستين / اترك عندك مايكل وعد إلى هنا
مايكل / يبدوا أن هذا ماسيحدث
أبستين / لابد أن يحدث هذا والا ستخسر عقلك عد لرشدك وعقلك بني
مايكل / سوف أغلق هذه الشركه اليوم وأعود إلى بلادي بعيداً عن هنا غداً أبانا
أبستين / واقرأ اليوم كتاب ( يمكن أن نجد الخير من دون الله) لكي تعود إلى عقلك ولا تفكر في هؤلاء السفهاء
مايكل / حسناً أبانا إلى اللقاء
قفل مايكل المكالمه / لازم أبعد عنهم والا هيسحروني مش لازم أستسلم للدين ده
___________________________________________
عند بيت عم عبدالهادي
كان خالد بيفتح الباب وفجأه حد هجم عليه ضربه بالبوكس في وشه
خالد/ ايه ياعم الغباء ده
هو/ بقى أنا تقولي لو راجل تعالى وأنا أعرفك مقامك جيت أنا أعرفك مقامك
خالد/ رسلان بجد ايدك تقيله أوي ايه الغباء ده كنت هتطيرلي عيني ياجدع
رسلان / بس ياغبي ابعد من وشي خالتي فين
خالد/ قاعده بتعمل سلطه
رسلان دخل المطبخ وباس ايد خالته حنان وراسها/عامله ايه ياخالتي
حنان/ الحمدلله يا حبيبي انت عامل ايه يعني متجيش يا رسلان تشوف خالتك وعمك غير لما عمك اللي يرن عليك ويقولك تعالى
رسلان / حقك عليا ياست الكل والله مشاغل ومش فاضي خالص انتي عارفه
حنان / ربنا معاك يا حبيبي
دخلت ملاك / السلام عليكم
رسلان / وعليكم السلام عامله ايه يا ملاك
ملاك/ الحمدلله في فيض من النعم
رسلان بتسبيل / والله ده انتي نعم ملاك وانتي ملاك فعلاً
خالد دخل فجأه بهجوم / لااااااااااااااا انت بتعاكس أختي في بيتنا في مطبخنا ومسك جزره من السلطه اللي مامته بتعملها / لا يسلم الشرف الرفيع من الأذى حتى يراق على جوانبه الدم وطلع يجري ورا رسلان
رسلان بتمثيل الخوف / لا متقتلنيش ده أنا غرضي شريف
خالد / شريف والا حامد هقهقهقهق
رسلان وهو بيمسك شبشب كان على الأرض حدفه في وش خالد / أبو سئالتك
بيدخل عبدالهادي ومحمد
عبدالهادي / ايه يا ابن الغالي متفتكرش عمك غير لما يقولك تعالى
رسلان وهو بيسلم على عمه ويبوس ايده / لأ ازاي ياعمي بس والله مشاغل حقك عليا
محمد/ عامل ايه يا رسلان
رسلان / الحمدلله والله يا محمد مش بتيجي الچيم بقالك اسبوع يعني
محمد/ قررت أفتح چيم أنا وخالد خاص بينا ومشغولين شويه فيه
رسلان / ومقولتليش ليه يا محمد كنت أدخل معاكم شريك انت عارف اني من زمان حابب أفتح چيم
محمد / والله يا رسلان أنا وخالد لسه مبدأناش في أي حاجه أصلا احنا يادوب فكرنا ولسه بتحاول نجمع الفلوس لأن اللي معانا ميكفيش
رسلان / خلاص هدخل معاكم شريك
محمد / تمام على خيرة الله
عبدالهادي/ هو احنا واخدين انهارده أجازه عشان نتكلم في الشغل برضه والا ايه
خالد / دي ناس رزله يا حاج سيبك منهم وخليك معايا أنا
رسلان وهو بيضربه على قفاه / مش هو اللي بيكتب
الكل ضحك عليهم
خالد / ياعم حل عني بقى قرفتني
الجرس رن وقام خالد يفتح / حوره تعالي يابت في حضني تعالي وحضنها جامد وبيبص شاف بنت حلوه أوي وراها همسلها في ودنها/ مين القمر دي يا حور
حور بهمس / دي صاحبتي وابعد عنها عشان مجنونه
خالد بصوت عالي / أعشق المجانين
حور بصتله بقرف وخدت قمر ودخلت
حور / ازي حضرتك يا عمو وسلمت عليه وباست أيده
عبدالهادي / بخير يا حبيبتي
قام رسلان وقف وفتح ايده/ خش في لحم أخوك يا فواز
جريت حور حضنته جامد
رسلان / عامله ايه يا حبيبتي
حور / الحمدلله بخير ولفت وشها ازيك يا محمد
محمد / بخير الحمدلله انتي عامله ايه
حور / الحمدلله وبتبص لقمر لاقيتها واقفه متنحه / تعالي ياقمر
راحت قمر لحور وهي لسه مصدومه
حور / بصي ياستي ده عمو عبدالهادي جوز خالتي وده رسلان وده خالد اخواتي في الرضاعه وولاد خالتي وولاد عمي وده محمد ابن خالتي وابن عمي بس مش أخويا
قمر بصتلها بتوهان وهي مش مستوعبه حاجه
خالد / بصي ياقمرايه رسلان يبقى ابن خالتي وابن عمي وحور تبقى بنت خالتنا وبنت عمنا أنا ورسلان رضعنا من مامة حور فهي بقت أختنا في الرضاعه لكن محمد ابن خالتها بس فهمتي
قمر شاورت بدماغها انها مفهمتش الكل ضحك عليها
ملاك وحنان سلموا على حور وقمر
حنان / بصي يا حبيبتي احنا تلات اخوات بنات وهما كانوا تلات اخوات رجاله كل واحد اتجوز واحده فهمتي
قمر / كده فهمت بس انتي مقولتليش يعني قبل كده يا حور ان رسلان الزلوعي يكون ابن عمك وأخوكي وفجأه خبطت رأسها بايدها انا ازاي مخدتش بالي حور الزلوعي ورسلان الزلوعي
حنان / نبقى نتكلم بعدين يا جماعه يلا الأكل
وقعدوا اتغدوا مع بعض وهما بياكلوا
حور / متعرفش يا رسلان مستر مايكل قفل الشركه ليه
رسلان باستغراب / قفلها !!؟ قفلها ازاي يعني ؟
حور / ايه ده هو انت متعرفش انهارده قال في الشركه كلها أنه هيرجع أمريكا وهيقفل الشركه دي وراح أمريكا وهيستقر هناك
عبدالهادي/ مين مايكل ده
حور / ده مدير الشركه اللي أنا بشتغل فيها يا عمو أمريكي ملحد وانهارده قرر أنه هيرجع بلده ومعدش هيرجع مصر نهائي
خالد/ لا متقوليش طويل وعريض وشبه البيج رامي كده بس على أبيض صح وعيون زرقه
حور / ايوه انت تعرفه
خالد بسخريه لمحمد / وتقولي عامله بالحسنى ممكن يتشد للإسلام أهو راح بعيد عنكم خالص عشان ميتشدش
محمد / كنت فاكر أن ممكن يأسلم
حكاله عبدالهادي اللي حصل
رسلان / يا خساره كان نفسي يأسلم
محمد / ما علينا من كل ده بابا أنا عاوز أتجوز حور
عبدالهادي بتنهيده / ايه رأيك يا حور
حور / عمي أنا …………….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ملحد سرق قلبي ) اسم الرواية