رواية اوقعتني في زرقيتها (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روفيده هاني
رواية اوقعتني في زرقيتها الفصل الثامن 8
البارت الثامن
اوقعتني في زرقيتها
بقلمي روفيده هاني 📝🖊️📌
بعد وقت طويل البنات وقمر جهزو
نزلوا ركبت مريم وقمر مع مصطفي في عربيته
زوزو ومنه في عربيه احمد
احمد كان ماشي ورا مصطفي
لحد ماوصلو مكان عجبهم كلهم
كان عباره عن يخت في المايه ومتزين ببلالين كتير
وعليه اسم قدري الازرق
محدش فهم معني الاسم
بس في عيون كانت بتراقب. وفهمت وهي قمر
زوزو معني اي الاسم ده يعم مصطفي
مصطفي خليكي في حالك ياست
يارا طيب متقولي انا معناه اي
مصطفي شوفتي الحال بتاع زوزو
خليكي انتي في حالك معاها ونسو بعض
يارا وزوزو: اووووووف
بس فضول منه ومريم لسه مخلصش
مصطفي يلا ادخلو
وساعد كل وحده ودخلها
كريم وعامر وصلو
كان اليخت من جوه عباره عن ترابيزات
بس في تربيزه كبيره قعدو عليها كلهم
وبدأ اليخت يتحرك وحده وحده
مصطفي : عم علي هات اللي اتفقنا عليه
عم علي: حاضر يبني
عم علي: جي الاول بالأكل عباره عن كل انواع اسماك البحر
قمر: وده هناكله ازاي بلبسنا ده
مصطفي' متقلقيش كنت عامل حسابي من غير ماقولكم
كريم: انا مش فاهم
مصطفي: امي يسيدي مش بتاكل سمك ولا هي ولا الجزم دول وشاور علي زوزو ويارا وأحمد غير لما يكونو لبس مخصص عشان ميخنقهمش عشان دي قاعده بتطول
عامر: لا بجد وقعد يضحك وكان شويه ويموت من الضحك
زوزو: بتضحك علي اي يأخ انت
عامر: اصل عادتكم غريبه اللي يشوفكم يقول اتيكيت ونضاف زوزو: نضاف غصب عنك انت شكلك مش بتعمل كده وبتاكله بهدومك دي عشان كده بتتريق وتفضل زفر منه
عامر: متتلمي يابت انتي مين اصلا عشان تتكلمي معايا كده
مصطفي: في اي يعامر دي اختي ومسمحش لأي مخلوق يتكلم معاها كده مهما كان مين
كريم' خلاص يجماعه صلو علي النبي
الجميع: عليه افضل الصلاه والسلام
كريم: ممكن تاكلو بقي عشان انا اللي ههجم علي الاكل لو مأكلتوش وخلصتو
زوزو: بعد اذنكم انا مش هقدر اكل
مصطفي: اقعدي وخلصي
زوزو: لا بعد اذنكم وسبيتهم ومشيت
الكل اضايق
كريم لعامر : مش معني ان انت عارف ان هي بنت الداده بتاعتهم وتعاملها بالتكبر بتاعك ده
عامر: انا بجد مقصدش
كريم: قوم صالحها بقي
عامر: من غير متقول
اتحرك عامر عند زوزو: اللي كانت وقفه علي اليخت في الاخر بتبص للبحر وبتعيط
عامر من وراها: انا اسف متزعليش
زوزو : اتخضت وبصت وراها
عامر: متتخضيش ده انا
زوزو: متخضتش
عامر: طيب انا اسف وسرح في عينيها اللي كانت مزيج بين اللون العسلي والأخضر الفاتح
عامر: عينيكي دي ولا لينسيز
زوزو: افندم
عامر: عنيكي دي ولا لينسيز
زوزو: لا لينسيز
عامر: اه عشان تخدعي الناس في جمالهم زي ماتخدعت
زوزو:ملكش دعوه
عامر: طيب يلا ناكل عشان هنموت من الجوع ومش هناكل من غيرك
زوزو: اكيد يعني هاجي اكل مانا مش هسيب الاكل ده استحاله عامر بص لزوز لقاها لبسه عبايه شبه عبايه نانسي عجرم مفتوحه من القدمين والأيدين وبها شخاليل
عامر: اي القرف اللي لبستي ده ولبستي امته
زوزو: اصل اول مانا قومت سألت عم علي وقولتله هو مصطفي مش جايب هدوم وقالك تدخلها الأوضه
عم علي قالي اه
بصيت فيهم لقيت اخويا حبيبي منساش يجيب عبايتي وعبايه يارا وماما قمر وعبايات تانين
عامر: طيب غوري يلا امشي انا جوعت وزمانهم نسفو الاكل مش خلصوه
زوزو : سابته وجريت علي فوق مكانهم
عامر: سرح في طريقها واستغرب قوتها دي مقدرتش تبينله أن هي بتعيط واول مشافته هزرت ومبينتش اي حاجه
وطلع وراها
فوق عند مصطفي كانت يارا لبست نفس العبايه بتاعه زوزو
وقمر لبست عبايه من نوع آخر أكثر احتشاما
مصطفي كده مش فاضل غيرك يامنه انتي ومريم
هتاكلو بهدومكم دي ولا تحبو تغيرو في عملت حسابكم
منه ومريم ماشي هننزل
نزلو يارا وزوزو كانو بياكلو مستنوش حد
كريم: اي ده اشمعنا انتم تاكلو يعني
يارا والأكل في فمها: ادخل معانا
كريم: عندك حق
مصطفي: باااااس
زوزو ويارا اتخدو وقعدو يكحو من الاكل
كريم اللي كان لسه هيمد ايده بس لمها بسرعه
مصطفي: معندكمش حاجه اسمها اداب طعام وأنكم تستنو الكل يقعد علي الاكل
يارا: منه ومريم مننا وعلينا يعني بعدين باين انهم مش بياكلو كتير دول لو مسكتهم هقسمهم اتنين
فمش هياكلو نفس الكميه اللي بكولها انا وزوزو
كريم: انت جيبتهم منين دول قمرين ونازل من السما
احمد ومصطفي في صوت واحد: كرييييييم
كريم: اي ده في اي الصناره غمزت ولا اي وبص ليهم الاتنين
احمد ومصطفي: ملكش في
كريم: حاضر
علي دخول منه ومريم
كانو لابسين عبايات من نفس نوع عبايه زوزو ويارا
مصطفي : بس علي جمال مريم في العبايه
وقال أنا مني لله اي اللي هببته ده
كريم: سمعه لأنه قاعد جنبه
مصطفي: مش بقولك قمر
احمد: لكريم قوله منك لله بدل مني
كريم مصطفي احمد بيقولك منك لله
مصطفي: عنده حق
قعدو وبدأو يأكلو في جو عائلي ومخلاش من الضحك علي منظرهم
بعد مأكلو
عم علي بيلم التربيزه
قمر: أعملنا طقم شاي يعم علي نحبس بيهم
عم علي: امرك يامدام قمر
نزلو يغيروا هدومهم تاني
كان اليخت وصل لنصف المايه
وكانو الشباب لبسو ميوهاتهم
ونزلوا المايه
كانت البنات طلعت وكانو الشباب لسه في المايه
عم علي طلع بالشاي
زوزو : عم علي فين السماعات
عم علي: تحت الكرسي اللي هناك ده
زوزو شغلتها
وشغلت مهرجان شقلطوني في بحر بيره وبدأت ترقص هي ويارا واخدت منه ومريم معاها وانسجمو في الرقص
ولكن كانو مغيبين عن تلك الأعين اللي تراقبهم
وقفين علي حافه المركب والبنات كانت بترقص وكل واحد هيمان في معشوفته
قمر لحظت كل واحد عينه علي مين
كريم ليارا
عامر لزوزو
احمد لمنه
مصطفي لمريم
قمر: راحت قفلت الاغاني
زوزو ليه بس كده يحجه
قمر: تعالو اشربو الشاي الاول
يارا: لاء وشغلت مهرجان اخواتي
وسحبت مصطفي واحمد وزوزو وبدأو رقص
وسحب مصطفي مريم كمان
وأحمد لمنه
وكريم وعامر دخلو معاهم
واشتغل مهرجان انتي قلبي وربنا
الشباب هما اللي دخلو عليه المره دي
وبدأ كل واحد يغني وكانت عينه علي معشوقته
مصطفي مع الاغنيه: وعينه علي مريم بيقول متيجي لحظه جبني وتخشى قلبي ده انت اللي شاغل البال
عامر: لزوزو: حبيبي بس انت من غيرك انت فلته وعجبني ياغزال
احمد لمنه: مفيش بعد وعد لو برق رعد هفضل معاك مهما طال
كريم ليارا: حبيبي يلي شمسي وضلي قمري وجمالك خيال
البنات اشتغلوا وبيغيزو في بعض
غيري مني ولعي صعب جدا تلمعي استحاله تقابلي ستك انتي اخرك تسمعي
وقمر دخلت معاهم في جو من الحب والعائله جميل لا يوصف
بعد اغاني كتير
قعدو كان الليل طل
مصطفي مريم ممكن ثواني نتكلم
مريم: حاضر
أخدها لسطح اليخت كان جو تاني غير اللي تحت
مصطفي لمريم:
مريم انا معجب بيكي وبحبك
مريم انصدمت من كلامه المفاجأ
ومقدرتش ترد
مصطفي: انا مش عايز منك اي رد دلوقتي انتي اديني فرصه وتعرفي كل حاجه عني واني عرفتك ازاي كله هيجي بوقته
بس قوليلي موافقه ولا لاء انك تديني فرصه
مريم: سكتت كتير لحد مامصطفي حس أن هي مش بتحبه زي مابيحبها
بس هي كانت بتفكر فيه وفي وقفته معاها وجمب اختها وان هو راجل معاها ومضحكش عليها من الاول
مصطفي : كان هيمشي
بس مريم وقفته وقالت موافقه يمصطفي
مصطفي: شالها ولف بيها
مصطفي: اوعدك انك مش هتندمي علي قرارك ده
انا اول ماشوفتك وانا وقعت في عنيكي يامريم
وطيبتك وحنيتك وهبلك وكل حاجه فيكي
كريم وعامر وزوزو ويارا وقمر لماحسو أن هما اتاخرو
طلعو ليهم
وشافو مصطفي وهو بيلف بمريم
وكلهم سقفو وصفرو
مصطفي اخد باله منهم وحط أيده علي كتفها
بص ليهم وقال محدش ليه دعوه دي شويه وهتبقي مراتي خلاص
كريم وعامر وأحمد في صوت واحد
طيب احنا
........
•تابع الفصل التالي "رواية اوقعتني في زرقيتها" اضغط على اسم الرواية