Ads by Google X

رواية خفايا القدر الفصل الواحد و الثمانون 81 - بقلم اسماء صلاح

الصفحة الرئيسية

  رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية خفايا القدر الفصل الواحد و الثمانون 81


ملك قالت : فرحك امتا
ناجي قال : بعد يومين وانا قولت انك لازم اول واحدة اعزمها اتفضلي الدعوة
ملك قالت : الف مبروك ياناجي
ناجي قال : الله يبارك فيكي ماهو لولاكي بعد ربنا ماكنتش هاعرف اتجوز نجاة
ملك قالت : ماتقولش كده يا انتي زي اخويا
ناجي قال : انا عارف ورن تليفونه لحظة واحد
ملك قالت : اتفضل
ناجي قال : ده عم حسنين
ملك قالت : سلاملي عليه
ناجي قال : طيب الووه
عم حسنين قال : الووه ايوه يا ناجي بقولك انا في الطريق اهوه ومعايا الجهاز
ناجي قال : انت فين دلوقتي
عم حسنين قال : انا في البنزينة بحط بنزين في العربية
ناجي قال : طيب
عم حسنين قال : بقولك كنت بفكر لما نجاة والداتها اما يجوا على مصر علشان الفرح هيعقدوا فين
ناجي قال : هو حضرتك ملقكش اقارب في مصر تقعد عنهم نجاة والداتها
عم حسنين قال : لا ما انت عارف ان احنا من الصعيد
ناجي قال : لا طيب والعمل
عم حسنين قال : نبقي نحجزهم غرفة ايه رأيك
ناجي قال : نحجزهم غرفة
وسمعته ملك وقالت : يجوا يقعدوا عندي
ناجي قال : عندك
ملك قالت : ايوه
وبينظر عم حسنين لقي محروس جيه وقال : خلاص يا ناجي لما نجي نبقي نتكلم سلام
ناجي قال : طيب مع السلامة وقفل الخط
ملك قالت : يقعدوا معايا
ناجي قال: يقعدوا معاكي ازاي
ملك قالت : انا والدي والداتي متوفين وعايشها لواحدي يجوا يقعدوا معايا بدل مايعقدوا في لوكاندة
ناجي قال : بس
ملك قالت : مابسش نجاة زي اختي ودي حاجة بسيطة
ناجي قال : انا مش عارف اشكرك ازاي يا لو لي اختي مش هتعمل معايا اللي انتي بتعمليه معايا
ملك قالت : ماتقولش كده هو انا مش زي اختك ولا ايه
ناجي قال : يا انا يبقي ليه الشرف ان يكون عندي اخت زيك
وجاءت شريفة وقالت : اتفضلوا الشاي
ملك قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : بعد اذنكم
ملك قالت : اتفضلي
ودخلت شريفة جوه
ملك قالت : خلاص اتفقنها
ناجي قال : طيب انا هقول لعم حسنين لما يجي بسلامة
ملك قالت : طيب وعلشان كمان اساعدها في حاجات الفرح
ناجي قال : انا متشكر
ملك قالت : احنا قولنها ايه انا زي اختك ربنا يتمملكم بخير
ناجي قال : اعقبالك
ملك قالت : ما انا اتخطبت لزاهروفرحنها بعد أيام
ناجي قال : بجد
ملك قالت : ايوه
ناجي قال : الف مبروك
ملك قالت : الله يبارك فيك
ناجي قال : انتي تستهلي كل خير وزاهر بيه كمان وفعلا انتم تستهلوا بعض
ملك قالت : شكرا يا ناجي طبعا هتجي فرحنها
ناجي قال : طبعا ان شاء الله طيب استاذن
ملك قالت : لسه بدري
ناجي قال : معلشي علشان لسه ورايها شويه حاجات
ملك قالت : طيب وأول ما يوصلوا هاتهم على هنا
ناجي قال : ان شاء الله وفتح الباب
ملك قالت : مع السلامة
ناجي قال : الله يسلامك وخرج
وجاءت شريفة وقالت : مشي
ملك قالت : ايوه وقعدة
شريفة قالت : مشربش الشاي ليه
ملك قالت : اصله كان مستعجل
شريفة قالت : انا سمعتك وانتي بتقولي هاتهم هما مين دول
وحكلتها ملك علي اللي حصل وقالت : بس وهيجوا يقعدوا معايا
شريفة قالت : بس هيعقدوا فين وانتي فرشتي العيادة
ملك قالت : في الغرفة معايا
شريفة قالت : مش هتبقي ضايقها
ملك قالت : لا يا هي نجاة ومامتها بس
شريفة قالت : طيب حطتي الهدوم فين
ملك قالت : فيه شنطة على الدولاب
شريفة قالت : طيب كويس
ملك قالت : كنت عاوزكي تجي معايا انهاردة
شريفة قالت بدهشة : اجي معاكي فين
ملك قالت : أصل زاهر هيعدي عليها علشان ننزل نجيب الشبكة انهاردة وعاوزكي معايا
شريفة قالت بإبتسامة : بس كده من عنيها وبتحاول تزغرتط
ملك قالت : بتعملي ايه ياطنط
شريفة قالت : بحاول ازغرتط بس مش عارفة
ملك قالت : مش مشكلة اكنك زغرتي
شريفة قالت : وهيعدي عليكي الساعة كام
ملك قالت : علي 11
شريفة قالت : طيب كويس أقوم أجيب ورقة علشان نشوف ايه اللي ناقصنها
ملك قالت : طيب وبتتصل بزاهر
في فيلا العشري :
في السفرة :
رن تليفون زاهر ونظر له وقال : دي ملك وفتحها الخط الووه
ملك قالت : الووه ايوه زاهر
زاهر قال : ايوه ياحبيتي
حامد بيه وقال : سلاملي عليها
زاهر قال : جدي بيسلم عليكي
ملك قالت : الله يسلامه
زاهر قال : بتقولك الله يسلامك يا جدي
ملك قالت : بقولك يازاهر عاوزة اقولك إن ناجي
زاهر قال : بتقولي ايه ياملك مش سمعك
ملك قالت : الووه وطلعت علي البلكونه
زاهر قال : الووه وقام وراح علي الجنينه الووه
ملك قالت : ايوه يا زاهر
زاهر قال : انا سمعك ياملك كنتي بتقولي ايه
ملك قالت : بقولك ناجي كان عندي
زاهر قال : ناجي
ملك قالت : ايوه علشان يعزمني على فرحه
زاهر قال : طيب
ملك قالت : حصل حاجة كده كنت عاوزة اقولك عليها
زاهر قال : حاجة ايه
وحكتله ملك علي اللي حصل وقالت : انت ايه رأيك
زاهر قال : انتي عملتي الصح لما اقترحتي على ناجي أن نجاة والداتها يجوا يقعدوا عنك وخصوصا انهم ملهمش حد في مصر
ملك قالت : ما انا قولت كده
زاهر قال : تعرفي ياحبيتي كل يوم اكتشف فيكي حاجة جديدة بتخلني أحبك اكتر من الاول
ملك قالت : وايه اللي اكتشفته فيها انهاردة
زاهر قال : إن قلبك بيحب بس ما يعرفش يكرها وانا محظوظ اوي انك هتبقي مراتي
ملك قالت : انا كمان محظوظة اكتر منك علشان انت هتبقي زوجي
زاهر قال : انا بحبك
ملك قالت : وانا كمان سلام
زاهر قال : مع السلامة وقفل الخط وراح علي السفرة وقعد
أمام فيلا العشري :
ووصل ناجي علي فيلا وقال : هنا يا اسطي
السواق قال :طيب ووقف العربية
ونزل ناجي من العربية وراح وخبط علي البوابه
وفتح الحارس البوابه وقال : ناجي ازيك
ودخل ناجي قال : الحمد لله ازيك انت
الحارس قال : الحمد لله
وبينظر حمزه لقي ناجي فاراح له وقال : ازيك وحضنه
ناجي قال : ازيك انت
حمزه الحارس قال : الحمد لله انت ازيك
ناجي قال : الحمد لله كويس امسك دعوة فرحي
حمزه الحارس قال : هو انا برده محتاج دعوة
ناجي قال : لا طبعا بس انا قولت اجبهلك علشان متقولش اني مابعتلكش دعوة فرح
حمزه الحارس قال : طيب واخذها
ناجي قال : امال فين فهد
حمزه الحارس قال : في البدورن
ناجي قال : طيب زاهر بيه وخالد بيه جوه
حمزه الحارس قال : ايوه
ناجي قال : طيب انا هدخل وجيلك تاني
حمزه الحارس قال : طيب
ومشي ناجي وراح وشن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت : ناجي
ناجي قال : ازيك يا فتحية
فتحية قالت : الحمد لله انت فين
ناجي قال : مافيش واخد إجازة زاهر بيه موجود
فتحية قالت : ايوه اتفضل
ودخل ناجي وقال : شكرا
وقفلت فتحية الباب وقالت : هديله خبر
ناجي قال : طيب
وراحت فتحية على السفرة وقالت : زاهر بيه
زاهر قال : ايوه يافتحية
فتحية قالت : ناجي الحارس
زاهر قال : ماله
فتحية قالت : عاوز يقابل حضرتك
زاهر قال : طيب خليه يجي
فتحية قالت : طيب وراحت لناجي اتفضل هو في السفرة
ناجي قال : شكرا وراح له
زاهر قال : إزيك
ناجى :الحمد لله
حامد بيه وقال : خلصت تجهيز الشقة
ناجي قال : لسه حاجات بسيطة اتفضل يافندم دعوة فرحي انا قولت لازم اعزمكم وشكرا يازاهر بيه علي اللي عملته
زاهر قال : تشكرني على ايه انت بقيت واحد مننا
ناجي قال : يا انا اللي ليه الشرف اني ابقي واحد منكم واتمنها أنكم تيجوا
حامد بيه وقال : إن شاء الله هانيجي ياناجي مش محتاج حاجة
ناجي قال : لا متشكر ومبروك يازاهر بيه علي خطوبتك من الدكتورة ملك
زاهر قال : الله يبارك فيك
حامد بيه وقال : وبارك لخالد ياناجي كمان علشان خطب
ناجي قال بإبتسامة : الف مبروك ياخالد بيه
خالد قال : الله يبارك فيك ياناجي
ناجي قال : امال الست خيرية فين
خالد قال : جوه في المطبخ
ناجي قال : طيب بعد اذنكم
حامد بيه وقال : اتفضل
وراح ناجي علي المطبخ وقال : ازيك يا ست خيرية
خيرية قالت : ازيك يا ناجي عامل ايه
ناجي قال : الحمد لله ازيك انتي
خيرية قالت : الحمد لله
ناجي قال : انا جاي اعزمكم على فرحي
خيرية قالت : انت هتتجوز
ناجي قال : ايوه
خيرية قالت : امتا
ناجي قال : يوم الخميس إن شاء الله
خيرية قالت : مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكي
صبحي ومتولي وفتحية قالوا : مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكم
خيرية قالت : ومين العروسة
ناجي قال : نجاة بنت عم حسنين الجنايني
خيرية قالت : والله وشوفتها فين
حكلها ناجي على اللي حصل وقال بإرتباك : بس
خيرية قالت : الف مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكي هتيجم
خيرية قالت : إن شاء الله
صبحى ومتولي وفتحية قالوا : طبعا هانيجي
ناجي قال : طيب استاذن انا
خيرية قالت : مع السلامة
خرج ناجي وبينظر لقي فهد فاراح له وقال : ازيك يا فهد
فهد الحارس قال : ناجي ازيك وحضنه
ناجي قال : الحمد لله ازيك انت
فهد الحارس قال : الحمد لله
ناجي قال : أمسك دي دعوة فرحي
فهد قال : الف مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك طبعا هتجي
فهد قال : ايوه طبعا
ناجي قال : طيب امشي انا بقي
حمزه الحارس قال : ما لسه بدري
ناجي قال : معلشي علشان لسه ورايها لسه حاجات كتير
حمزه الحارس قال : طيب ابقي كلمني
ناجي قال : طيب سلام
حمزه وفهد قالوا : مع السلامة
في السفرة :
وقام زاهر وقال : طيب ياجدي انا رايح علي الشركة مش عاوز حاجة
جده قال : لا يا حبيبي مع السلامة
وقام خالد وقال : استنها يازاهر ازاهر انا جاي معاك سلام ياجدي
جده قال : مع السلامة
وركب زاهر العربية وقال : يلا يا خالد
وركب خالد وقال : يلا
وتحرك زاهر علي الشركة
حامد بيه وقال : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : شالي الأكل
خيرية قالت : حاضر وبتنظر لقيت دعوة فرح دعوة الفرح دي بتاعت ناجي
حامد بيه وقال : ايوه حطيها في غرفة المكتب
خيرية قالت : حاضر
وطلع حامد بيه علي غرفته
في عربية زاهر :
خالد قال : هتتصل بمين
زاهر قال : دلوقتي تعرف وبيتصل بشادي الووه
شادي قال : الووه ايوه يا شادي
زاهر قال : معلشي يا شادي انشغلت شويه ونسيت اكلمك
شادي قال : لا ولا يهمك المهم عجبتكم تصميم الفستان
زاهر قال : ايوه ملك عجبها اوي
شادي قال : طيب كويس
زاهر قال : بس هي مش عاوزها بتطرحة عاوزها يبقي فيه تاج على شعرها وبس
شادي قال : تمام مافيش مشكلة خلاص انا هشيل الطرحة
زاهر قال : تمام انا عاوزه بسرعة علشان الفرح بعد أسبوعين
شادي قال : ماتقلقيش انا هبدا اشتغل فيه
زاهر قال : طيب سلام
شادي قال : مع السلامة
خالد قال : ده اللي بيعمل فستان ملك
زاهر قال : ايوه هو
خالد قال : طيب ما كنتم تشتروا جاهز وخلاص
زاهر قال : لا طبعا لازم ملك تلبس حاجة خاصة بيها هي
خالد قال : انت بتحبها اوي يازاهر
زاهر قال : ايوه
خالد قال : تعرف وهي تستاهل اكتر من كده
زاهر قال بإبتسامة : فعلا وانتم هتشتروا فستان الفرح جاهز ولا هتعملوا ايه
خالد قال : انا متكلمتش مع رانيا في الموضوع ده
زاهر قال : طيب ما تسالها انت مسمعتش جدي لما قال إن احنا لازم نبدأ في تجهيزات الفرح
خالد قال : معاك حق وبيتصل بيها الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : انتي في المستشفى
رانيا قالت : ايوه ليه
خالد قال : لا مافيش بطمن بس
رانيا قالت : طيب
خالد قال : بقولك ايه فستان الفرح عاوزها جاهز ولا ايه
رانيا قالت : بصراحة ياخالد انا مفكرتش انت ايه رأيك
خالد قال : مش عارف بس انا معاكي في اللي انتي عاوزها ياحبيتي
رانيا قالت : مش عارفة نبقي ننزل ونشوف الفساتين
خالد قال : طيب ياحبيتي
رانيا قالت : مع السلامة
خالد قال : سلام وقفل الخط
زاهر قال : قالتك ايه
خالد قال : بتقول نبقي ننزل ونشوف الفساتين
زاهر قال : طيب خلاص وصلنها ووقف العربية ونزل
ونزل وراها خالد ودخل الشركة
في فيلا العشري :
خرج حامد بيه من غرفته ونزل وقال : خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : انا هروح مشوار وجاي
خيرية قالت : طيب
وخرج حامد بيه
وراح له حمزه وقال : حضرتك خارج يافندم
حامد بيه وقال : ايوه بتعرف تسوق
حمزه الحارس قال : ايوه
حامد بيه قال : طيب كويس يلا ركب
حمزه الحارس قال : حاضر وراح فتح بابا العربية اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا وركب
حمزه الحارس قال : فهد
فهد قال : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : خلي بالك
فهد الحارس قال : طيب
وراح حمزه الحارس وركب وقال : علي فين يا فندم
حامد بيه وقال : اطلع وهقولك
حمزه الحارس قال : حاضر وتحرك
أمام بيت ناجي :
السواق قال : هو ده البيت
فلان قال : ايوه هو
السواق قال : طيب ووقف العربية
ونزل فلان من العربية وقال : يلا يا رجالة نزلوا العفش
الرجالة قالوا : حاضر و بينزلوا
وجاء ناجي وقال : كويس أنكم جايتم
فلان قال : حضرتك ناجي عبد السلام
ناجي قال : ايوه
فلان قال : الشقة في الدور الكام
ناجي قال : في الدور الاول تعالوا براحة على العفش
واحد من الرجالة قال : ماتخافش يابيه
ناجي قال : طيب تعالوا ومشي
ومشي وراها الرجالة شيلها العفش
في شقة ناجي
ناجي قال : ادخلوا يارجالة بس براحة
الرجالة قالوا : حاضر
ناجي قال : في غرفة النوم يارجالة
الرجالة قالوا : حاضر ودخلوا على غرفة النوم
وحطوا الرجاله الحاجة ورحوا ونزلوا يجيبوا باقي الحاجة وطلعوا بالحاجة
وطلع ناجي من الغرفة وقال : دي في الغرفة التانية يا رجالة
الرجالة قالوا : حاضر ودخلوا الغرفة وحطوا والحاجة ونزلوا يجيبوا باقي العفش وطلعوا
ناجي قال : ده هنا يارجالة وشاور على مكانه
الرجالة قالوا : حاضر ورحوا وحطوا ونزلوا يجيبوا باقي العفش وطلعوا بالحاجة وهكذا
فلان قال : كده خلاص يا استاذ ناجي
ناجي قال : طيب اتفضل انا متشكر
فلان قال : العفو يلا يارجالة ونزلوا
وقفل ناجي الباب وقال لنفسه : تبقي نجاة تفرشها على ذوقها وخرج من الشقة
أمام فندق خمس نجوم :
حمزه الحارس قال : وصلنها يافندم ووقف العربية
حامد بيه قال : طيب استني هنا
حمزه الحارس قال : حاضر
ونزل حامد بيه من العربية ودخل الفندق وقال : لو سمحت عاوز اقابل صاحب الفندق
الموظف قال : اقولوا مين يافندم
حامد بيه قال : حامد العشري
الموظف قال : حاضر لحظة واحدة وبيتصل الووه
صاحب الفندق قال : الووه
الموظف قال : ايوه يافندم
صاحب الفندق قال : فيه ايه
الموظف قال : فيه واحد عاوز يقابل حضرتك
صاحب الفندق قال : واحد مين
الموظف قال : حامد العشري
صاحب الفندق قال : حامد العشري طيب انا جاي
الموظف قال : حاضر يافندم وقفل الخط جاي لحضرتك يافندم
حامد بيه قال : طيب
وجاء صاحب الفندق وقال : اهلا يا حامد بيه
حامد بيه قال : اهلا بك
صاحب الفندق قال : الفندق كله نور
حامد بيه وقال : شكرا
صاحب الفندق قال : اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا
في المكتب صاحب الفندق :
صاحب الفندق قال : اتفضل يافندم
صاحب الفندق قال : حضرتك تشرب ايه
حامد بيه قال : لا مافيش داعي
صاحب الفندق قال : لا إزاي تبقي حضرتك مشرفنها ومتشربش حاجة
حامد بيه قال : طيب ممكن عصير الليمون
صاحب الفندق قال : حاضر وبيتصل بالسكرتارية الووه
السكرتارية قالت : ايوه يافندم
صاحب الفندق قال : عصير الليمون بسرعة
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وقفل صاحب الفندق الخط وقال : شرفتنا يافندم
حامد بيه قال : شكرا أصل احفادي فرحهم يوم الخميس فأنا جيت علشان احجز قاعة
صاحب الفندق قال : مبروك يا فندم
حامد بيه وقال : الله يبارك فيك
وراح الجرسون على مكتب صاحب الفندق وخبط علي الباب
صاحب الفندق وقال : أدخل
دخل الجرسون وحط العصير وقال : تأمر بحاجة تانية يافندم
صاحب الفندق قال : لا روح انت
الجرسون قال : حاضر وخرج وقفل الباب وراها
صاحب الفندق قال : حضرتك تشرب العصير وانا هفرجك على القاعات وتختار بنفسك
حامد بيه وقال : شكرا وبيشرب
صاحب الفندق قال : العفو يافندم
في بيت ملك :
ونظرة ملك في تليفونها وقالت : يلا ياطنط نلبس علشان زمان زاهر جاي
شريفة قالت : طيب انا هروح البس
ملك قالت : طيب
وخرجت شريفة من الشقة وراحت علي شقتها ودخلت وبيتصل بسامي زوجها وقالت : الووه
سامي قال : الووه ايوه يا شريفة
شريفة قالت : ايوه يا سامي
سامي قال : حصل حاجة
شريفة قالت : لا محصلش حاجة بس اتصلت بك علشان اقولك اني رايحة مع ملك علشان هاتجيب الشبكة بتاعتها النهاردة
سامي قال : طيب ماشي متتاخريش
شريفة قالت : طيب سلام
سامي قال :مع السلامة
في شركة العشري :
وخرج خالد من مكتبه وراح علي مكتب زاهر ودخل وقال : زاهر مش يلا
زاهر قال : مش هقوم غير لما تخرج وتخبط على الباب الأول
خالد قال : كده هنتاخر
زاهر قال : لا مش هنتاخر روح يلا
خالد قال : بعدين ابقي اخبط يلا بقي
زاهر قال : لا علشان انا قوتلك كذا مرة بس انت مافيش فايدة فيك يلا روح
خالد قال : طيب وطلع من المكتب وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل خالد وقال : كده كويس
زاهر قال : ايوه وقام انا هروح أجيب ملك وابقي احصلك عندد الجوهرجي
خالد قال : طيب وخرج
أمام الشركة :
خالد قال : متتاخرش يازاهر
زاهر قال : طيب وركب وتحرك على بيت ملك
وتحرك خالد وراها على بيت رانيا
في فندق خمس نجوم :
في القاعة :
صاحب الفندق قال : دي القاعة الكبيرة ايه رأيك يافندم
وبينظر حامد بيه علي القاعة وقال : كويسة وهتكفي المعزيم
صاحب الفندق قال : طيب اتفضل يافندم في المكتب علشان نتكلم في التفاصيل
حامد بيه وقال : طيب ومشي
أمام بيت ملك :
ووصل زاهر علي بيت ملك ووقف العربية وبيتصل بها وقال : الووه
ملك قالت : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : انا تحت ياحبيتي
ملك قالت : طيب نزلك اهوه
زاهر قال : طيب سلام
ملك قالت : مع السلامة وأخذت شنطتها وأخذت المفتاح وخرج من الشقة وراحت علي شقة سامي وخبطت علي الباب
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : تعالي
ملك قالت : لا ياطنط زاهر تحت جاهزة
شريفة قالت : ايوه ثانية واحدة أجيب شنطتي
ملك قالت : طيب
وراحت شريفة وجابت شنطتها وأخذت المفتاح وقالت : يلا وقفلت الباب
ملك قالت : يلا ونزلت
وبينظر زاهر لقي ملك وشريفة جاين
وراحت ملك وركبت العربية وقالت : اتاخرت عليك
زاهر قال : لا متاخرتش
وركبت شريفة وراها وقالت : ازيك يا زاهر بيه
زاهر قال : الحمد لله ياطنط حضرة عاملة ايه وتحرك
شريفة قالت : الحمد لله
ملك قالت : خالد راح يجيب رانيا
زاهر قال : ايوه وهيسبقنها على هناك
ملك قالت : طيب كويس
زاهر قال : علي فكرة انا كلمت شادي علشان فستان الفرح وقولته علي اللي انتي عاوزها
ملك قالت : طيب وبتدها فيه
زاهر قال : ايوه
شريفة قالت : هو انتي جبتي الفستان ياملك
ملك قالت : لا ياطنط لسه بيتصمم
شريفة قالت : هو انتي مش هاتجيبي جاهز
ملك قالت : لا هفصله
شريفة قالت : بس ده هياخد وقت
ملك قالت : لا المصمم هيبتدي فيه على طول
شريفة قالت : بس ايه اللي خليكي تصمميه
ملك قالت : زاهر مصمم ان فستان فرحي يكون معمول مخصوص لي
شريفة قالت : ربنا يخليكم لبعض
ملك قالت : ويخليكي ياطنط
وبينظر زاهر لملك بإبتسامة
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصل خالد بيه علي بيت رانيا ونزل من العربية وطلع علي شقتها وخبط علي الباب
وراحت والداته رانيا وفتحت الباب وقالت : خالد اتفضل
خالد قال : لا ياطنط شكرا حضرتك جاهزة
والداته رانيا قالت : ايوه وأخذت المفتاح يلا وخرجت وقفلت الشقة خالد قال : اتفضلي ياطنط
والداته رانيا قالت : شكرا ونزلت
وراح خالد وفتحها باب العربية وقال : اتفضلي ياطنط
والداته رانيا قالت : شكرا وركبت
وراح وركب خالد وتحرك على المستشفى
والداته رانيا وقالت : إزاي حامد بيه وزاهر بيه
خالد قال : الحمد لله كويسين زاهر راح يجيب ملك وهيحصلنها على هناك
والداته رانيا قالت : كويس
خالد قال : إزاي عمي
والداته رانيا قالت : الحمد لله كويس
خالد قال : مجاش معانا ليه
والداته رانيا قالت : أصل في الشغل
خالد قال : طيب
والداته رانيا قالت : احنا هنعدي على رانيا الأول في المستشفى مش كده
خالد قال : ايوه
أمام الفندق :
وبينظر حمزه من شباك العربية لقي حامد بيه خارج من الفندق ونزل وفتحها باب العربية وقال : اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا وركب
وركب حمزه الحارس وقال : علي فين يا فندم
حامد بيه وقال : اطلع انا هقولك
حمزه الحارس قال : طيب وتحرك
في المستشفى :
في مكتب الدكتورة رانيا :
الدكتورة رانيا وقالت : لسه فيه حالات بره يا امال
امال الممرضة قالت : لا يا دكتورة دي كانت آخر حالة
الدكتورة رانيا قالت : طيب كويس وخرجت من المكتب وراحت علي مكتب الدكتور فؤاد وخبطت علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخلت الدكتورة رانيا
الدكتور فؤاد قال : تعالي يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : كنت عاوزة اتكلم م حضرتك في موضوع
الدكتور فؤاد قال : عاوزها إجازة صح
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : ايوه بس حضرتك عرفت منين
الدكتور فؤاد قال : زاهر قالي انك اتخطبتي لخالد
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
وبيقرا الدكتور فؤاد الطلب و قال : إجازة شهر
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
الدكتور فؤاد قال : موافق طبعا ومضها على الورقة اتفضلي
الدكتورة رانيا قالت : شكرا
الدكتور فؤاد قال : علي ايه والف مبروك
الدكتورة رانيا قالت : الله يبارك فيك بعد اذنك
الدكتور فؤاد قال : اتفضلي
وخرجت الدكتورة رانيا من المكتب وراحت علي مكتبها
أمام المستشفى :
وصل خالد علي المستشفى ووقف العربية وبيتصل بها وقال : الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : ايوه يا رانيا انا أمام المستشفى
رانيا قالت : طيب انا جيلك حالا ماما معاك
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : طيب انا مش هتاخر
خالد قال : طيب سلام
رانيا قالت : مع السلامة وأخذت الشنطة وخرجت مسرعا من مكتبها
أمام المستشفى :
وبينظر خالد لقي رانيا طلع من المستشفى وقال : اهي رانيا جات اهي
وراحت رانيا ركبت العربية وقالت : اتاخرت عليكم
خالد قال : لا واتحرك
والداتها قالت : أخدتي الإجازة
رانيا قالت : ايوه اخدت شهر
خالد قال : طيب كويس علشان انتي مش هتعرفي تشتغلي وانتي بتجهزي للفرح
والداتها قالت : معاك حق يا خالد علشان كده انا قولتلها انها تاخد أجازة
رانيا قالت : امال ملك وزاهر فين
خالد قال : زاهر راح يجيب ملك وهيحصلنها على هناك
رانيا قالت : طيب كويس
في عربية زاهر :
زاهر قال : وصلنها ووقف العربية
ملك قالت : هو ده المحل
زاهر قال : ايوه يلا ونزل
ونزلت ملك وشريفة وراها
في المحل :
فلان قال : اهلا يا فندم
زاهر قال : اهلا بك نقي ياحبيتي اللي انتي عاوزها
ملك قالت : طيب نستنها لما خالد ورانيا يجوم
زاهر قال : طيب اللي انتي حبها بس نتفرج اعقبال لما هما يجوا ملك قالت : طيب
فلان قال : اتفضل
زاهر قال : شوفي يا حبيبتي ولو عجبك حاجة قوللي
ملك قالت : طيب وبتنظر لتشكيلة ايه رأيك ياطنط
شريفة قالت : تشكيلة حلوة
زاهر قال : بقولك عاوز حاجة تكون مش موجود زيها
صاحب المحل قال : هي المناسبة ايه
زاهر قال : خطوبة
صاحب المحل قال : مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك
صاحب المحل قال : متشرفناش باسم حضرتك
زاهر قال : زاهر العشري
صاحب المحل قال : حفيد حامد العشري
زاهر قال : ايوه هو حضرتك تعرف جدي
صاحب المحل قال : معرفوش شخصيا بس اعرف والداك والداتك
زاهر قال باستغراب : تعرف والدي والداتي
صاحب المحل قال : ايوه والداتك الله يرحمها كانت بتشتري من عندي مجوهرات
زاهر قال : والداتي كانت بتشتري من عندك مجوهرات
صاحب المحل قال : ايوه وكانت أهم زبونه عندي
زاهر قال : الله يرحمها
صاحب المحل قال : انا عندي تشكيلة هايلة ثانية واحدة
زاهر قال : اتفضل
ومشي صاحب المحل
وراحت ملك لزاهر وقالت : انت كويس
زاهر قال : اه كويس عجبك حاجة
ملك قالت : مش عارفة يازاهر اختار معايا
زاهر قال : طيب بس لما يجيب التشكيلة التانية وبينظر لقي خالد جيه اتاخرت كده ليه
خالد قال : معلشي أصل الكوبري كان زحمة
وجاء صاحب المحل وقال : اتفضلوا
زاهر قال : ده خالد العشري
صاحب المحل قال : اهلا وسهلا
خالد قال : اهلا بك
زاهر قال : وده انا متشرفتش باسم حضرتك
صاحب المحل قال : ناصر الشامي
زاهر قال : اهلا كان يعرف والدي والداتي
خالد قال : بجد
ناصر قال : ايوه كانت والداته زبونه المحل ووالداتك حضرتك كمان كانت بتشتري من هنا وكانوا احسن زبائن عندي
خالد قال : تشرفنها
ناصر قال : انتم اللي شرفتم المحل انهاردة دي احسن تشكيليات عندي اتفضلوا
زاهر قال : شكرا اتفضلي يا حبيبتى
وقعدة ملك بجانبه وقعدة شريفة جانبها
خالد قال : اتفضلي يا حبيبتى اتفضلي ياطنط
وقعدة رانيا والداتها
زاهر قال : نقى ياحبيتي
ملك قالت : مش عارفة اختار معايا
زاهر قال : طيب وبينظر لتشكيلة ايه رأيك في الخاتم ده
ملك قالت : حلو اوي مش كده ياطنط
شريفة قالت : ايوه
ومسك زاهر ايدها ولبسلها الخاتم وقال : تحفة على ايدك
ولبست ملك لزاهر الدبلة بإبتسامة
شريفة قالت : الف مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
وزغرتط والداتها رانيا وقالت : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
والداتها قالت : اختاري يلا يا رانيا
رانيا قالت : مش عارفة اختار يا ماما اختاري انتي
والداتها قالت : طيب وبتنظر لتشكيلة ايه رأيك في ده
رانيا قالت : حلو بس غالي اوي ياماما وانا مش عاوزة اكلف خالد
والداتها قالت : معاكي حق وهو محترم وقالك اختار اللي انتي عاوزها
وسمعهم خالد قال : ها اخترتي حاجة ياحبيتي
وبتنظر رانيا وقالت : ايه رأيك في ده
خالد قال : حلو اوي تسمحي
رانيا قالت : اتفضل
ومسك خالد ايدها ولبسلها الخاتم وقال : حلو اوي على ايدك
ولبست رانيا الدبلة بإبتسامة
وزغرتط والداتها رانيا وقالت : الف مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياماما
زاهر قال : أختري يلا ملك
ملك قالت : اختار معايا
زاهر قال : لا أختري انتي
ملك قالت : ليه
زاهر قال : علشان دي شبكتك ولازم انتي اللي تختاريها بنفسك
ملك قالت : بس
شريفة قالت : زاهر بيه معها حق ياملك اختاري يلا
ملك قالت : طيب وبتنظر لتشكيلة ايه رأيك في الاسوره دي وبتنظر لقيته بيكلم مع خالد وصاحب المحل زاهر
زاهر قال : ايوه ياحبيتي
ملك قالت : ايه رأيك
زاهر قال : حلو اوي تسمحي
ملك قالت : اتفضل
وأخذ زاهر لبسها وقال : مبروك
ملك قالت : الله يبارك فيك ايه رأيك ياطنط
شريفة قالت : حلو اوي ياملك وبستها
وزغرتط والداته رانيا ونظرة لها ملك بإبتسامة
خالد قال : ايه رأيك في الأسورة دي
رانيا قالت : حلو اوي
ولبسها خالد وقال : مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيك
وزغرتة والداتها وبستها
زاهر قال : أختري يلا
ملك قالت : لا انا اختر دي وبس
زاهر قال : جدي قالي اني اجبلك اللي انتي عاوزها
ملك قالت : ربنا يخليك لي انت وجدي بس انا مش عاوزها حاجة انا اخترت دول
زاهر قال : انا عارف إنك هتقولي كده علشان كده انا فكرت
ملك قالت : فكرت في إيه
وبينظر زاهر وقال : هتعرفي دلوقتي
ناصر قال : اتفضلوا
زاهر قال : شكرا وفتحها العلبة ايه رأيك في العقد ده
ملك قالت : جميل جدا بس
زاهر قال : بس ايه
ملك قالت : ده المظ يازاهر
زاهر قال : ايوه انا عارف يلا
ملك قالت : بس ده كتير يازاهر
زاهر قال : مافيش حاجة ابدا تقدر عليكي ياحببتي يلا
ملك بإرتباك بدون تعليق
زاهر قال : يلا يا ملك
ورفعت ملك شعرها
ولبسها زاهر العقد وقال : مبروك
ونزلت ملك دموعها بدون تعليق
زاهر قال باستغراب : ايه مالك بتبكي ليه
ملك قالت : لا مافيش دي دموع الفرحة ومسحت دموعها
شريفة قالت : الف مبروك ياملك
ملك قالت : شكرا ياطنط
وبينظر زاهر لخالد وشاور له
وبيلبس خالد لرانيا العقد وقال : مبروك ياحبيتي
رانيا قالت : ايه ده
خالد قال : ممكن ترفعي شعرك
ورفعت رانيا شعرها وقالت : خلاص
خالد قال : خلاص شوفي كده
وبتنظر رانيا في المرايا وقالت : ده كتير ياخالد
خالد قال : انتي أغلى حاجة عندي ومافيش حاجة تغلها عليكي
رانيا قالت : ربنا يخليك لي يا خالد
خالد قال : ويخليكي ليها
وزغرتط والداتها وقالت : الف مبروك
خالد ورانيا قالوا : الله يبارك فيكي
زاهر قال : ثمن الشبكة ياناصر بيه
ناصر قال : اتفضل معايا علي المكتب
زاهر قال : طيب حبيبتي استني هنا
ملك قالت : طيب
زاهر قال : خالد
خالد قال : ايوه يا زاهر
زاهر قال : تعال شويه
خالد قال : طيب بعد اذنك
رانيا قالت : اتفضل
وراح خالد لزاهر وقال : ايوه يا زاهر
زاهر قال : تعال
خالد قال : طيب ومشي
راحت ملك لرانيا وقالت : مبروك يارانيا وحضتها
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياملك ومبروك لك كمان
ملك قالت : الله يبارك فيكي
والداته رانيا قالت : مبروك ياحبيتي وحضتها
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
وزغرتط والداته رانيا
وبتنظر لها شريفة وقالت : زغروتة كمان
والداته رانيا قالت : بس كده حاضر وزغرتط
في المكتب :
زاهر قال : اتفضل الشيك
ناصر قال : شكرا واخذه
خالد قال : وده الشيك بتاعتي اتفضل
وأخذ شيك خالد ونظر فيه
زاهر قال : تمام كده
ناصر قال : تمام وحامد بيه عامل ايه
زاهر قال : الحمد لله كويس يلا ياخالد
خالد قال : يلا
ناصر قال : شرفتم المحل
زاهر قال : شكرا وخرج
وخرج خالد وراها
وخرج ناصر وراهم وقال : المحل محلكم في أي وقت
زاهر قال بإبتسامة : شكرا يلا يا حبيتي
ملك قالت : يلا
خالد قال : اتفضلي يا رانيا اتفضلي ياطنط
بره المحل :
وراح زاهر وفتح باب العربية وقال : اتفضلي يا حبيبتى
ملك قالت : شكرا وركبت
وركبت شريفة العربية
وراح زاهر وركب العربية وتحرك
وفتح خالد باب العربية وقال : اتفضلي يا رانيا
رانيا قالت : شكرا وركبت
وفتحها باب العربية والداتها وقال : اتفضلي ياطنط
والداته رانيا قالت : شكرا وركبت
وراح خالد وركب العربية وتحرك
في عربية حامد بيه :
وبينظر حمزه الحارس وقال لنفسه : هو حامد بيه بيعمل ايه طيب راح الفندق ليه وبينظر لقي حامد بيه خارج فنزل من العربية وفتح الباب اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا وركب
وركب حمزه الحارس وقال : علي فين يا فندم
حامد بيه وقال : اطلع على الفيلا
حمزه الحارس قال : حاضر وتحرك على الفيلا
في عربية زاهر :
شريفة قالت : بقولك ايه ياملك اقلعي العقد
زاهر قال باستغراب : ليه ياطنط
شريفة قالت : أصل ده عقد غالي وأي حد يشوفها لبسها ممكن يسرقوا أو يحصل حاجة لقدر علشان كده اقلعي وخليه مع زاهر بيه احسن
ملك قالت : معاكي حق ياطنط وقلعته حطته في العلبة اتفضل يازاهر
زاهر قال : بس
ملك قالت : مابسش يا زاهر طنط معها حق
شريفة قالت : ماتفهمنش غلط يازاهر بيه بس والله انا خايفة على ملك
زاهر قال : عارف ياطنط واخذ العقد ملك حكتلي على اللي انتي بتعمليه معها وانا متشكرا انك بتهتمي بها
شريفة قالت : دي زي بنتي
ملك قالت : ربنا يخليكي لي ياطنط
شريفة قالت : ويخليكي ليها ياحبيتي
في عربية خالد :
والداتها قالت : رانيا أقلعي العقد
خالد قال : ليه ياطنط
والداتها قالت : أصل ماينفعش تدخل المنطقة وهي لبسها عقد المظ ممكن حد يسرقوا
رانيا قالت : معاكي حق ياماما وقلعته
والداتها قالت : حطيه في العلبة
رانيا قالت : طيب وحطته
والداتها قالت : هاتي
رانيا قالت : اتفضلي ياماما
واخذته والداتها وقالت : امسك ياخالد
خالد قال : ليه ياطنط
والداتها قالت : خليه معاك
خالد قال : بس ده بتاع رانيا خليه معها احسن
والداتها قالت : لا انت هتعرف تشيله احسن امسك
خالد قال : بس ياطنط
والداتها قالت : مابسش انا متأكدة إنك هتعرف تشيله كويس زي ما انا متأكدة انك هتشيل بنتي في عنيك امسك بقي
رانيا قالت : ماما معها حق ياخالد انت هتشيل العقد كويس
خالد قال : طيب وأخذه
رانيا قالت : وصلني على المستشفى ياخالد
خالد قال : ليه مش انتي اخدتي إجازة
رانيا قالت : ايوه بس عربيتي هناك
خالد قال : طيب ما انا هوصلكم على البيت
والداته رانيا قالت : أصل ياخالد احنا لسه هنروح نجيب شويه حاجات
خالد قال : طيب ياطنط مش مشكلة انا هوصلك على أي حتة ياطنط

والداته رانيا قالت : لا يا خالد احنا مش عاوزين نعطلك على شغلك خالد قال : ولا عطلها ولا حاجة ياطنط
والداته رانيا قالت : لا يا خالد روح انت على شغلك وكمان علشان العقد معاك مش هينفع تسيبه في العربية
رانيا قالت : ماما معها حق ياخالد
خالد قال : طيب اللي يريحكم
في فيلا العشري :
نزل حامد بيه من العربية ودخل حامد بيه وقال : كوباية مياه يافتحية
فتحية وقالت : حاضر يافندم وراحت علي المطبخ
وراح حامد بيه وقعد في الانتريه
وجاءت فتحية وقالت : اتفضل يافندم
وأخذ حامد الكوباية وقال : شكرا روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت
وشرب حامد بيه المياة وقام طلع على غرفته
في عربية زاهر :
زاهر قال : وصلنها ووقف العربية
شريفة قالت : طيب ياملك انا هطلع وبقي حصليني
ملك قالت : طيب ياطنط
زاهر قال : انا هخلي العقد معايا ولو عوزتيه في أي وقت قوللي وانا هجبهولك
ملك قالت : طيب
زاهر قال : مش عاوزها حاجة
ملك قالت : شكرا انت هتروح على الشركة
زاهر قال : ايوه ليه
ملك قالت : لا مافيش بطمن عليك
زاهر قال : طيب ياحبيتي لوعوزتي حاجة أي حاجة كلمني
ملك قالت : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
ونزلت ملك من العربية وشاورتله باي باي
وشاورها زاهر وهي في العربية بايده
وطلعت ملك ونظر لها زاهر لما طلعت وتحرك على الشركة
أمام شقة ملك :
ونظرة شريفة لملك وقالت : ايه زاهر بيه مشي
ملك قالت : ايوه ياطنط وفتحت الباب اتفضلي
ودخلت شريفة وقفلت الباب وقالت : تعرفي ياملك انا ماكنتش اعرف ان زاهر بيه بيحبك اوي كده
ملك قالت : علشان جبلي العقد يعني
شريفة قالت : يعني
ملك قالت : تصدقني ياطنط لو قوتلك إن ده كله ميهمنيش
شريفة قالت : تقصدي ايه
ملك قالت : أقصد إني ميهمنش غير زاهر وبس
شريفة قالت : انا عارفة ياملك من غير ما تقولي ربنا يخليكم لبعض
ملك قالت : ويخليكي ليها ياطنط
شريفة قالت : بقولك ايه اوعي تقولي لحد على موضوع العقد ده ولو أي حد سألك على الشبكة قولي هي اللي انا لبسها دي
ملك قالت باستغراب : ليه ياطنط
شريفة قالت : أصل عيون الناس مش بترحم والحسد بيهدم بيوت من قبل ما تتبني
ملك قالت : ياطنط خليها على الله
شريفة قالت : ما انا مخليها على الله بس اسمعي الكلام متقوليش لأي حد وبعدين الحسد مذكور في القرآن ربنا يحرصك انتي وزاهر ويتمملكم على خير
ملك قالت : طيب ياطنط مش هقول لحد
شريفة قالت : طيب انا هقوم اتطبخ الأكل
ملك قالت : طيب
شريفة قالت : طيب مش عاوزها حاجة
ملك قالت : لا ياطنط شكرا
شريفة قالت : طيب وخرجت من الشقة وراحت علي شقتها
أمام المستشفى :
وقف خالد العربية
والداتها قالت : ابقي سلاملي على حامد بيه
خالد قال : الله يسلامك ياطنط
والداته رانيا قالت : يلا يا رانيا ونزلت
رانيا قالت : حاضر ياماما وبتنزل
ومسك خالد ايدها وقال : استني
ونظرة له رانيا وقالت : ايوه يا خالد
خالد قال : مش نسيها حاجة
رانيا قالت باستغراب : حاجة ايه
خالد قال : فاكرها لما كلمتك الصبح
وتذكرت رانيا وقالت بإبتسامة : اه ااااه
خالد قال : افتكرتي
رانيا قالت بإبتسامة : لا مش فاكرة
خالد قال : رانيا بجد مش فاكرة
رانيا قالت : سلام ياخالد
خالد قال : ما انا مش هسيبك غير لما تقوليها
رانيا قالت : اقول ايه
ونزلت والداتها من العربية وقالت : يلا يا رانيا
رانيا قالت : حاضر ياماما سبني ياخالد
خالد قال : قوليها الأول
رانيا قالت : بحبك
وساب خالد ايديها وقال: وأنا كمان بحبك
رانيا قالت بابتسامه : سلام ونزلت من العربية
خالد قال : مع السلامة
وراحت رانيا وركبت عربيتها وتحركت وتحرك خالد بعربيته على الشركة
في بيت ناجي :
ناجي قال لنفسه : اما اتصل بعم درويش علشان اعزمه وبيتصل بيه
في الصعيد :
في بيت عم دوريش :
عم دوريش قال لنفسه : هو ايه اللى بيرن ده وطلعه من جيبه ايه ده يا تليفون اللي بيرن ياتري من اللي بيتصل وبعدين ايوه اروح لنجاة وخرج من البيت ده بطل يرن اروح برده علشان اعرف من اللي بيرن وراح علي بيت عم حسنين وخبط علي الباب
وراحت نجاة وفتحت الباب وقالت بإبتسامة : عم درويش اتفضل
عم درويش قال : لا مافيش داعي بقولك ايه
نجاة قالت : ايوه
عم درويش قال : كان التليفون بيرن بس بطل يرن شوفلي من اللي كان بيرن ده اهوه بيرن تاني امسكي
نجاة قالت : طيب واخذته وبتنظر ده ناجي
عم درويش وقال : ناجي
نجاة قالت : ايوه
عم دوريش قال : طيب افتحي
نجاة قالت : طيب وفتحت الخط الووه
ناجي قال : الووه نجاة
نجاة قالت : ايوه
ناجي قال : ازيك عاملة ايه
نجاة قالت : الحمد لله ازيك انت
ناجي قال : الحمد لله انا كنت عاوز اتصل بكي بس قولت إن ده يمكن يكون غلط في عادتكم وتقاليدكم
نجاة قالت : لا عادي بس تقول لبابا انك عاوز تكلمني
عم درويش قال : ادهوني يانجاة
نجاة قالت : طيب خد عم درويش معاك اهوه
عم دوريش قال : الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا عم دوريش
عم درويش قال : ايوه يا ناجي عامل ايه
ناجي قال : الحمد لله ياعم درويش ازيك انت
عم دوريش قال : الحمد لله انت وحشتني اوي
ناجي قال : وانت كمان بقولك ايه انا عاوز اعزمك
عم درويش قال : تعزمني على ايه
ناجي قال : علي فرحي
عم درويش قال : انت هتتجوز
ناجي قال : ايوه
عم درويش قال : الف مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك
عم دوريش قال : والعروسة مين
ناجي قال : اللي واقفة عندك دي
عم دوريش قال : مين دي ونظر لنجاة نجاة
ناجي قال : ايوه
عم دوريش قال : بجد
ناجي قال : ايوه
عم درويش قال : وأمتا الفرح
ناجي قال : يوم الخميس
عم درويش قال : طيب الف مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك طبعا هتجي
عم دوريش قال : طبعا دي انت زي ابني والفرح هيبقي هنا ولا في مصر
ناجي قال : في مصر ياعم درويش
عم دوريش قال : ربنا يتمم بخير
ناجي قال : ربنا يخليك ياعم درويش مش عاوز حاجة
عم دوريش قال : لا يا حبيبي انت مش عاوز حاجة
ناجي قال : لا شكرا بس ممكن تعطني نجاة
عم دوريش قال : طيب امسكي يانجاة عاوزك
نجاة قالت بإرتباك : الووه
ناجي قال : ايوه يا نجاة انا جبت العفش ومفرشتش الشقة وقولت انك تفرشيها على ذوقك
نجاة قالت : طيب
ناجي قال : مش محتاجه حاجة
نجاة قالت : لا شكرا
ناجي قال : طيب مع السلامة يا حبيبتي
نجاة قالت : سلام وقفلت الخط أمسك ياعم درويش
وأخذ عم دوريش منها التليفون وقال : انتي هتجوزي ناجي ومحدش يقولي
نجاة قالت : هو الموضوع جيه بسرعة ياعم درويش وبعدين انا كنت جاية اعزمك بس ناجي سابقني
عم دوريش قال : وابوكي فين لسه في مصر
نجاة قالت : لا جيه امبارح وراح النهاردة علشان يودى الجهاز بتاعي علي مصر وبعدين هو لسه معزمش حد ياعم دوريش من البلد وانت وأول واحد يتعزم
عم دوريش قال : طيب انا مش هزعل منه علشان خاطرك انتي وناجي الف مبروك
نجاة قالت : الله يبارك فيك اتفضل
عم دوريش قال : لا اسيبك بقي علشان تشوفي ايه اللي وراكي
نجاة قالت : بس ميصحش تجي وتمشي من علي الباب كده
عم دوريش قال : معلشي علشان ورايي حاجات اعملها
نجاة قالت : طيب
عم دوريش قال : سلام عليكم
نجاة قالت : وعليكم السلام
ومشي عم دوريش ودخلت نجاة وقفلت الباب
والداتها قالت : مين يا نجاة
نجاة قالت : ده عم دوريش
والداتها قالت : طيب مادخلش ليه
نجاة قالت : كان مستعجل
والداتها قالت : طيب وكان عاوز ايه
نجاة قالت : مافيش يا تليفون اللي معاه كان بيرن وجلي علشان اشوفله مين اللي بيرن
والداتها قالت : ومين اللي هيرن على عم دوريش ده مقطوع من شجرة ولا ليه ابن ولا أخ يسأل عليه
نجاة قالت : ناجي ياماما هو اللي كانت بيتصل بيه
والداتها قالت : اه ااااه ناجي وكلمتيه
نجاة قالت : ايوه
والداتها قالت : وقالك ايه
نجاة قالت : مافيش ياماما ودخلت علي غرفتها
ونظرة لها والداتها وهي ماشيه بإبتسامة
أمام شركة العشري :
وصل زاهر بيه علي الشركة ونزل من العربية ومعه العقد ودخل الشركة وراح علي مكتبه
وبتنظرة ياسمين السكرتارية لقيت زاهر بيه رايح علي مكتبه ومعه شنطة وقالت لنفسها باستغراب : ايه الشنطة اللي معاها دي اكيد هدية لخطبته وابتسمت

ووصل خالد علي الشركة ونزل من العربية ومعه العقد ودخل وراح علي مكتبه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم ونظرة في ايده لقيت شنطة
خالد قال : زاهر وصل
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم لسه وصل
خالد قال : معه حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب وراح علي مكتب زاهر
ياسمين السكرتارية قالت لنفسها بدهشة : طيب زاهر بيه جايب هدية لخطبته بس خالد بيه جايب هدية لمين وانا مش فاهمة حاجة ودخل خالد مكتب زاهر
زاهر قال : خالد انت لسه جاي ولا ايه
خالد قال : ايوه وقعد
زاهر قال : ايه اللي معاك ده
خالد قال : ده العقد بتاع رانيا اعطتهولي علشان أشيله عندي
زاهر قال : طيب ما والداتها كانت تشيله
خالد قال : انا قولت كده بس هي قالتي انه هيكون عندي أمن
زاهر قال : غربية
خالد قال : ايه الغريب في كده
زاهر قال : ملك برده أعتطني العقد بتاعها
خالد قال : برده
زاهر قال : ايوه قالتي شيله معاك علشان ممكن حد يسرقوا
خالد قال : والداته رانيا قالت كده برده
زاهر قال : مش غريبة انهم يفكروا في نفس الحاجة في نفس الوقت
خالد قال : لا مش غربية انت ناسي انهم أصدقاء
زاهر قال : علي العموم روح شوف شغلك يلا
خالد قال : طيب سلام
زاهر قال : سلام خلي بالك من العقد
خالد قال : طيب وخرج وراح علي مكتبه
في عربية رانيا :
رانيا قالت : هنروح فين ياماما
والداته قالت : هنروح نجيب الهدوم بتاعت العروسة
رانيا قالت : يعني هنروح على المحلات الأول
والداتها قالت : ايوه
رانيا قالت : طيب بابا عارف
والداتها قالت : لا انا مقولتلوش
رانيا قالت : ليه
والداتها قالت : أصل قولت اللي احنا هناخد وقت علشان الشبكة وبعدين نبقي نتصل بيه ونقوله
رانيا قالت : طيب
والداتها قالت : بمناسبة الشبكة اقلعي الأسورة لحد يسرقها منك في السوق
رانيا قالت : طيب وقلعتها امسكي يا ماما
والداتها قالت : لا حطيها في شنطتك
رانيا قالت : ليه
والداتها قالت : علشان انا هفتح شنطتي علشان الفلوس خليها في شنطتك ومتفتحهاش ابدا
رانيا قالت : طيب امسكي حطيها
والداتها قالت : طيب واخذها وفتحت الشنطة وحطتها وقفلتها ادينها وصلنها ووقفت العربية
والداتها قالت : يلا ونزلت ونزلت رانيا وراها
في فيلا العشري :
نزل حامد بيه من غرفته وقال لنفسه : تلقي زاهر وخالد اشتروا الشبكة اما اتصل بزاهر كده اشوفهم عملوا ايه وبيتصل الووه
زاهر قال : الووه ايوه يا جدي
جده قال : عملته ايه اشتريتم الشبكة
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : شبكة تشرف
زاهر قال : متقلقش ياجدي تعرف حصل حاجة غريبة واحنا في المحل
جده قال : حاجة ايه
وحكله زاهر علي اللي حصل في المحل وقال : بس ياجدي
جده قال : واسمه ايه صاحب المحل ده
زاهر قال : اسمه ناصر الشامي
جده قال : ناصر الشامي وبيتذكر ايوه صح والداتك قالت اسمه قبل كده
زاهر قال : والداتي قالتلك على اسمه قبل كده
جده قال : ايوه كانت قالتي انه احسن جوهركي
زاهر قال : طيب كويس اللي احنا روحنها عنده
جده قال : فعلا بقولك ايه
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : انا روحت النهاردة وحجزت القاعة في فندق خمس نجوم
زاهر قال : طيب كويس ياجدي
جده قال : خالد عندك
زاهر قال : ايوه يا جدي بس في مكتبه
جده قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة يا جدي وقفل الخط
في مكتب خالد بيه :
وبينظر خالد في تليفونه بيتفرج علي فساتين الفرح وقال لنفسه : شكله عادي يعني مافيش حاجة مميزة فيه وده برده عادي وده برده وده برده مافيش فيهم حاجة مميزة طيب والعمل احسن حاجة ابقي انزل مع رانيا نلف زي ماهي قالت وخلاص وقفل التليفون وشاف شغله
أمام بيت ناجي :
محروس قال : هو ده العنوان
عم حسنين قال : ايوه هو يا محروس ووقف العربية
وبينظر محروس على العمارة وقال : انت متأكد ياعم حسنين
عم حسنين قال : ايوه ليه
محروس قال : أصل العمارة شكلها شيك يعني
عم حسنين قال : وايه يعني
محروس قال : باين لسه مبنيي جديدة
عم حسنين قال : معرفش ونزل من العربية
محروس قال : طيب ونزل وراها هنزل الحاجة دلوقتي
عم حسنين قال : لا استنها لما اتصل بناجي
محروس قال : طيب
ونزل لطفي من العربية
وبيتصل عم حسنين بناجي وقال : الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا عم حسنين
عم حسنين قال : انا وصلت علي العنوان اهوه
ناجي قال : طيب انا نزلك حالا
عم حسنين قال : طيب سلام
ناجي قال : مع السلامة وقفل الخط وخرج من الشقة ونزل مسرعا وراح له اهلا يا عمي
عم حسنين قال : اهلا يا ناجي دول محروس ولطفي
ناجي قال : اهلا وسهلا
عم حسنين قال : وده ناجي العريس
محروس ولطفي وقالوا مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكم
عم حسنين قال : هي الشقة في الدور الكام ياناجي
ناجي قال : في الدور الاول ياعمي
عم حسنين قال : طيب كويس يلا يارجالة ايدكم معايا
محروس ولطفي قالوا : طيب
ناجي قال : انا هطلع افتح الشقة
عم حسنين قال : طيب
وشالوا محروس ولطفي وعم حسنين الجهاز وطلعوا علي الشقة ودخلوا
وراح ناجي وشال معهم وقال : هنا يارجالة وحطوها
محروس وقال : احنا هنزل نجيب بقي الحاجة
عم حسنين قال : طيب وانا جاي وراكم
لطفي قال : طيب
عم حسنين قال : باسم الله ماشاء الله ربنا يبركلكم فيها إنما انت مفرشتش ليه
ناجي قال : انا قولت لما نجاة تجي تبقي هي اللي تفرشها على ذوقها
عم حسنين قال : طيب ونزل
ناجي قال : استنها ياعمي انا جاي معاك
عم حسنين قال : لا خليك هنا وانا هنزل معهم
ناجي قال : لا يا عم خليك هنا وانا هنزل واجيب معهم وبعدين حضرتك تعبان من الطريق
عم حسنين قال : طيب
ونزل ناجي وشال مع الرجالة وطلعوا علي الشقة
عم حسنين قال : حطوها هنا
ناجي قال : طيب وحطوها
ونزلوا ناجي ومحروس ولطفي وجابوا الحاجة وطلعوا وحطوها ونزلوا مرة وجابوا الحاجة وطلعوا
عم حسنين قال : خلي دي في المطبخ هو فين المطبخ
ناجي قال : هناك ياعمي وشاورله
عم حسنين قال : طيب تعالوا
ورحوا ناجي ومحروس ولطفي وحطوها في المطبخ ونزلوا يجيبوا بقي الحاجة وطلعوا بالحاجة وحطوها ونزلوا مرة اخري وجابوا الحاجة وطلعوا وحطوها وهكذا
عم حسنين قال : معلشي تعبنكم معانا
محروس قال : ماتقولش كده ياعم حسنين دي بنتها برده هنزل نجيب بقي الحاجة
عم حسنين قال : طيب
ناجي قال : كده خلاص يا عمي
عم حسنين قال : طيب ياناجي امشي انا بقي
ناجي قال : لا يا عمي انا عاوزك في موضوع
محروس قال : طيب ياعم حسنين احنا هنستنك تحت
عم حسنين قال : طيب
وخرجوا محروس ولطفي
عم حسنين قال : خير يا ناجي
ناجي قال : تعال نقعد علشان نعرف نتكلم
عم حسنين قال : طيب وقعد فيه ايه يا ناجي
وقعد ناجي قال : مش حضرتك كلمتني بخصوص نجاة والداتها لما يجوا على مصر هيعقدوا فين
عم حسنين قال : ايوه ما انا قوتلك اني احجزلهم غرفة في لوكاندة وخلاص
ناجي قال : لا يا عم حسين مافيش داعي
عم حسنين قال : امال هيعقدوا فين
ناجي قال : هيعقدوا عند الدكتورة ملك
عم حسنين قال باستغراب : الدكتورة ملك مين
ناجي قال : الدكتورة ملك اللي كانت قعدة عند حامد بيه فى الفيلا عم حسنين قال : اه ااااه تقصد ملك
ناجي قال : ايوه وهي دكتورة ياعم حسنين
عم حسنين قال : دكتورة
ناجي قال : ايوه
عم حسنين قال : إزاي
وحكله ناجي على اللي حصل وقال : بس
عم حسنين قال : علشان كده عرفت تعلجني
ناجي قال : تعلجك
عم حسنين قال : ايوه
ناجي قال : وهو حضرتك كنت تعبان
عم حسنين قال : ايوه تعبت شويه وهي هلعجتني المهم هيعقدوا معها ازاي
وحكله ناجي على اللي حصل في بيت ملك وقال : ايه رأيك ياعمي

عم حسنين قال : معندش مانع وهبقي مطمن عليهم احسن من الوكاندة
ناجي قال : طيب كويس اتفضل ياعمي
عم حسنين قال : ايه ده
ناجي قال : فلوس
عم حسنين قال : ايوه انا عارف انها فلوس بس بتاعت ايه
ناجي قال : علشان نجاة تجيب فستان الفرح
عم حسنين قال : وده اسمه كلام برده ياناجي
ناجي قال : مش العريس هو اللي بيجيب فستان الفرح
عم حسنين قال : بس
ناجي قال : مابسش اتفضل ياعمي ده من حق نجاة
عم حسنين قال : طيب وأخذهم
ناجي قال : واتفضل
عم حسنين قال : ايه دول كمان
ناجي قال : دول المهر بتاعها نجاة
عم حسنين قال : طيب خليهم معاك لما نكتب الكتاب
ناجي قال : لا يا عمي خدهم دلوقتي احسن
عم حسنين قال : بس
ناجي قال : مابسش يا عمي اتفضل بقي
عم حسنين قال : طيب وأخذهم انا همشي انا بقى علشان ورايها حاجات كتير فى البلد
ناجي قال : طيب مع السلامة
عم حسنين قال : الله يسلامك وقام ومشي
ناجي قال : استنها ياعمي
ووقف عم حسنين قال : ايوه يا ناجي
وراح ناجي وجاب الدعوات وقال : اتفضل دي دعوات الفرح
عم حسنين قال : طيب وأخذهم وانت عزمت حد
ناجي قال : ايوه الدكتورة ملك وحامد بيه وزاهر بيه وخالد بيه والست خيرية وزميلي اللي في الفيلا
عم حسنين قال : طيب
ناجي وقال : وكمان انا كلمت عم دوريش وعزمته
عم حسنين قال : عزمت عم دوريش
ناجي قال : ايوه كلمته ونجاة هي اللي ردت عليه
عم حسنين قال : طيب سلام عليكم
ناجي قال : وعليكم السلام
ونزل عم حسنين وقال : يلا يا محروس
محروس قال : طيب وركب
وتحرك محروس وتحرك لطفي وراها بالعربيته
في شركة العشري :
وخرج خالد بيه من مكتبه وراح علي مكتب زاهر ودخل وقال : مش يلا يا زاهر
زاهر قال : يلا فين
خالد قال : نروح علشان انا جوعت اوي
زاهر قال : طيب ما تطلب حاجة هنا
خالد قال : لا
زاهر قال : لا ليه
خالد قال : انت نسيت جدي عمل فين ايه علشان اكلنها كشري بره
زاهر قال : معاك حق
خالد قال : وانا مش عاوز أكل وأرجع أكل تاني وكده بطني هتوجعني
وضحك زاهر وقال : طيب وقام وخرج
وخرج خالد وقال : جبت العقد بتاع ملك
زاهر قال : اه معايا اهوه
خالد قال : طيب كويس
زاهر قال : من حق جدي كلمني وقالي انه حجز القاعة بتاعت الفرح
خالد قال : بجد
زاهر قال : ايوه
خالد قال : طيب كويس
وخرج زاهر من الشركة وقال : عاوزين نبقي نروح نشوفها
وخرج خالد وقال : طيب
وركب زاهر العربية وركب خالد وراها العربية وتحرك زاهر علي الفيلا
في السوق :
رانيا قالت : ما كفاية كده ياماما
والداتها قالت : كفاية ايه هو احنا لسه اشترينها حاجة
رانيا قالت : كل ده ولسه ومشترنش حاجة
والداتها قالت : ايوه طبعا وعلى فكرة اعملي حسابك هنزل بكرة تاني
رانيا قالت : طيب كفاية كده
والداتها قالت : تعالي بس نشوف المحل ده
رانيا قالت : انا تعبت ياماما
والداتها قالت : يلا يا رانيا بقي معتش وقت على فرحك
رانيا قالت : طيب يلا
ودخلت رانيا والداتها المحل وبتنظر والداتها علي الملابس
وراحت رانيا وقعدة وقالت لنفسها : اما اتصل بملك اشوفها عملت ايه فى العيادة وبيتصل بها الووه
ملك قالت : الووه ايوه يا رانيا
رانيا قالت : انتي في البيت
ملك قالت : ايوه
رانيا قالت : عملت ايه فى حاجات العيادة
ملك قالت : جبتها
رانيا قالت : وهتفتحيها امتا
ملك قالت : بعد الفرح
رانيا قالت : احسن برده
وبتنظر والداتها وراها وقالت : ايه رأيك في ده رانيا
رانيا قالت : ايوه يا ماما انا هنا
ملك قالت : هو انتي في البيت
رانيا قالت : لا انا بجيب حاجات الفرح بس تعبت اوي وماما مش عاوزنها نروح
ملك قالت : ما انا كنت كده برده و طنط شريفة خلتني امشي معها كتير
وراحت لها والداتها وقالت : انتي قعدتي
رانيا قالت : اعمل ايه ياماما انا تعبت طيب ياملك هكلمك تاني
ملك قالت : طيب سلام
رانيا قالت : مع السلامة
والداتها قالت : دي ملك
رانيا قالت : ايوه
والداتها قالت : طيب خدي قيسي ده
رانيا قالت : لسه هقيس
والداتها قالت : يلا يا رانيا بقي علشان قدمنها لسه حاجات كتير مجبنهاش
رانيا قالت : حاجات ايه تاني
وطلعت والداتها ورقة وقالت : شوفي لسه مجبتش دول
رانيا قالت : ايه ده يا ماما انتي عملها قائمة
والداتها قالت : ايوه طبعا امال اعرف ايه اللي جبته وايه اللي مجبتوش يلا بقي قومي قيسي
رانيا قالت : طيب وقامت
والداتها قالت : امسكي
واخدتها رانيا وراحت تقيس وبتنظر والداتها علي الملابس
وطلعت رانيا وقالت : ايه رأيك
والداتها قالت : حلو خدي قيسي ده
رانيا قالت : ما كفاية ده
والداتها قالت : يلا بقي يارانيا
رانيا قالت : طيب ودخلت قسيته
وبتنظر والداتها للملابس
وطلعت رانيا وقالت : ايه رأيك ياماما
والداتها قالت : حلو قيسي ده كمان
رانيا قالت : يا ماما انا تعبت كفاية كده علشان خاطري
والداتها قالت : هو كل ده لمين مش لكي
رانيا قالت : ايوه
والداتها قالت : طيب قيسي ده
رانيا قالت : طيب ودخلت تقسيه
وبينظرة والداتها علي الملابس
وطلعت رانيا وقالت : ها ماما اهوه
والداتها قالت : حلو غير يلا
رانيا قالت : مافيش حاجة اقيسها تاني
والداتها قالت : لا
رانيا قالت : الحمد لله ودخلت تغير وخرجت
واخذتم والداتها منها وراحت ودفعت الحساب وقالت : يلا يا رانيا وخرجت
رانيا قالت : حاضر وأخذت الشنط وخرجت وراها
في فيلا العشري :
ووقف زاهر العربية وقال : يلا ونزل ونزل خالد وراها
ودخل زاهر ونظر لقي جده في الصالون فاراح له
ودخل خالد وراها وقال : حضري الأكل بسرعة يافتحيه
فتحية قالت : حاضر
في الانتريه :
قعد زاهر وقال : اكيد تعبت النهاردة ياجدي
جده قال : لا بعدين انا عندي اغلي منكم علشان اتعبله
وقعد خالد وقال : ربنا يخليك لينا ياجدي
جده قال : ويخليكم ليها وبينظر لشنط ايه الشنط اللي في ايدكم دي
زاهر قال : ده العقد بتاع ملك
خالد قال : وده بتاع رانيا
جده قال باستغراب : طيب هما معاكم بيعملوا ايه المفروض يكون معهم هما
خالد قال : احكيله انت يازاهر اعقبال ما اطلع اغير هدومي
زاهر قال : طيب
وطلع خالد علي غرفته ومعه العقد
جده قال : هو ايه الموضوع
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : ونفس الشيء حصل مع خالد
جده قال : معهم حق وريني كده
زاهر قال : طيب وفتحها العلبة ايه رأيك ياجدي
جده قال : لا شرفتم جدكم فعلا
زاهر قال : يعني عجبك ياجدي
جده قال : حلو اوي وهما معهم حق لما قالوا شيله انتم
زاهر قال : انا قولت كده وبرده
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز ونظرة للعقد دي الشبكة
زاهر قال : ايوه يادادة ايه رأيك
خيرية قالت : ما شاء الله حلو اوي ربنا يتمم على خير
زاهر قال : ربنا يخليكي يادادة
خيرية قالت : امال خالد بيه فين مجاش
خالد وقال : لا انا هنا يادادة ونزل ومعه العقد
ونظرة خيرية في ايده وقالت : دي شبكة برده
خالد قال : ايوه يادادة وفتحها العلبة حلو يادادة
خيرية قالت : ما شاء الله جميل جدا وزغرتط
خالد قال : امسك ياجدي خليه معاك
زاهر وقال : وده كمان ياجدي
جدهم وقال : طيب وأخذهم وطلع علي غرفته
خالد قال : الأكل جاهز يادادة ولا لسه
خيرية قالت : الأكل علي السفرة
خالد قال : طيب كويس أصل انا ميت من الجوع وراح علي السفرة وقعد
وراح وراها زاهر وقعد وقال : مش تستنها جده
خالد قال : طيب يلا يا جدي
ونزل جده وقال : ايوه جاي اهوه وراح وقعد ايه ماتاكل
خالد قال : لازم نستنها حضرتك
جده قال : طيب يلا على فكرة انا عملت الدعوات وهتجلي بكرة وراحت كمان على شركة تصميم الأفراح انا اتفقت بس علشان الفلوس وانتم تروحوا تتفقوا على نظام الفرح عاوزينه ازاي
وبياكل خالد : كويس ياجدي
زاهر قال : طيب ياجدي بكرة إن شاء الله نروحلهم
جده قال : تمام واشتريتم فساتين الفرح والبدل
زاهر قال : انا وملك اتفقنها مع مصمم بخصوص الفستان بتاعها وهو شغال فيه دلوقتي وهيخلصه على الوقت
جده قال : طيب كويس وانت ياخالد
وبياكل خالد وقال : انا اتكلمت مع رانيا بخصوص الفستان وهي محتارة وقالتي نزل نشوف الفساتين اللي موجودة
جده قال : طيب براحة وانت بتاكل
خالد قال : حاضر أصل ماكلتش حاجة من الصبح
جده قال : بس كول على مهلك
خالد قال : طيب
أمام شقة رانيا :
دخل والدها رانيا وبينظر وقال لنفسه : إظهار مافيش حد هنا معقول لسه مجوش أما اتصل بيها اشوفها فين وقعد وبيتصل بزوجته
في السوق :
رن تليفون زوجته وسمعته رانيا وقالت : ماما تليفونك بيرن
وطلعت والداتها من الشنطة ونظرة فيه وقالت : ده والدك الووه
زوجها قال : الووه انتي فين
زوجته قالت : احنا في السوق بنشتري شوية حاجات لرانيا
زوجها قال : هي رانيا معاكي
زوجته قالت : ايوه
زوجها قال : ليه هي مرحتش المستشفى
زوجته قالت : لا اخدت إجازة
زوجها قال : طيب متتاخروش
زوجته قالت : طيب هو انت فى البيت
زوجها قال : ايوه
زوجته قالت : طيب مش هنتاخر سلام
زوجها قال : مع السلامة
رانيا قالت : بابا في البيت
والداتها قالت : ايوه يلا تعالى
رانيا قالت : طيب ومشت
أمام بيت ملك :
وصل سامي على البيت وطلع وقال لنفسه : يمكن شريفة وملك لسه مجوش وفتحها بالمفتاح ودخل لقي شريفة انتي هنا
شريفة قالت : امال هكون فين
سامي قال : مقصودتش افتكرتك لسه مجاتيش
شريفة قالت : علشان كده فتحت بالمفتاح
سامي قال : ايوه عملتوا ايه
شريفة قالت : مافيش نقينها الشبكة
سامي قال : والشبكة حلوة
شريفة قالت : ما شاء الله جميلة
سامي قال : طيب عملتي الأكل ولا لسه
شريفة قالت : لا عملته اعقبال انت ماتغير هدومك يكون حضرته
سامي قال : طيب ودخل علي غرفته وفتحها الدولاب ملقاش الفلوس نده على شريفة وخرج من الغرفة
شريفة وهي في المطبخ قالت : ايوه يا سامي
وراح لها سامي وقال : مش كان فيه فلوس في الدولاب
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : ورحوا فين
شريفة قالت : اخدتهم
سامي قال : عملتي بيهم ايه
شريفة قالت : مافيش احتاجتهم
سامي قال : ايوه احتاجتهم في ايه
وحكلته شريفة على اللي حصل وقالت : بس كده
سامي قال : طيب مقولتليش ليه
شريفة قالت : مجاتش فرصة
وطلع سامي فلوس من جيبه وقال : طيب امسكي
شريفة قالت : ايه دول
سامي قال : انتي شايفة ايه فلوس
شريفة قالت : ايوه انا عارفة انها فلوس بتاعت ايه
سامي قال : خليهم معاكي علشان لو نزلتي انتي ملك تجيبوا حاجة
شريفة قالت : ربنا يخليك لي
سامي قال : ويخليكي ليها هي لسه عاوزها حاجة
شريفة قالت : ايوه لسه حاجات بسيطة
سامي قال : معقول خلصتم الجهاز كله
شريفة قالت : هي كانت ناقصها حاجات بسيطة
سامي قال : إزاي يعني
شريفة قالت : والداتها الله يرحمها كانت عملها حساب لليوم ده وكانت جيبلها كل حاجة ماعدا الأجهزة الكهربائية
سامي قال : الله يرحمها وانتم جبتم الأجهزة
شريفة قالت : لا
سامي قال : طيب ليه
شريفة قالت : هي مش هتحتاجهم أصلها هتعيش في الفيلا مع حامد بيه بي ولو احتاجتهم نبقي نجبهم مافيش مشكلة
سامي قال : طيب لوعوزتي فلوس تاني ابقي قوللي
شريفة قالت : طيب روح غير يلا
سامي قال : طيب وراح علي غرفته
في فيلا العشري :
في السفرة :
خالد قال : الحمد لله
جده قال : تستاهل الحمد
زاهر قال : بقولك ايه ياجدي انا بقلي كتير مالعبتش معاك شطرنج ما نجي نلعب
جده قال : يلا وقام
خالد قال : انا جاي معاكم واللي يخسر انا هلعبوا وقام
جده قال : طيب خيرية
وطلعت خيرية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : لمي الأكل
خيرية قالت : حاضر
في غرفة المكتب :
وراح حامد بيه وجاب لعبة الشطرنج وحط اللعبة على الترابيزة وقال : انت هتلعبني ياخالد
وقعد زاهر قال : مش لما نعرف ياجدي من اللي هيكسب
جده قال : انا طبعا وده عاوزها كلام
زاهر قال : هنشوف ياجدي
وراح خالد وجاب كرسي وقعد بجانب جده وقال : اللي هو اللي هيقرر يلا
جده قال : طيب نبدأ
في شقة سامي :
وخرجت شريفة من المطبخ ومعها صنية مغطيها وقالت : انا عملها مهلبية في الثلاجة
سامي قال : طيب راحها فين بالصنية دي
شريفة قالت : لملك
سامي قال : هو وانتي هتخليها تحلى قبل ماتتغدها مش تعطلها أكل الأول
شريفة قالت : ايوه ما انا حطتلها أكل
سامي قال : طيب
وخرجت شريفة معها الصنية وراحت علي شقة ملك وخبطت علي الباب وراحت ملك وفتحت الباب وقالت : طنط ايه اللي معاكي ده
شريفة قالت : افتحي بس الباب وانتي هتعرفي
ملك قالت : طيب وفتحت الباب اتفضلي
ودخلت شريفة وحطتها على الترابيزة
وقفلت ملك الباب وقالت : ايه ده
وشالت شريفة الغطاء وقالت : أكل
ملك قالت : ليه تعبتي نفسك
شريفة قالت : ولا تعب ولا حاجة وانا كنت بتطبخ عملت حسابك ودي مهلبية هتعجبك اوي
ملك قالت : كمان بس انا أكلت
شريفة قالت : اكلتي ايه
ملك قالت : طبخت روز وبطاطس
شريفة قالت : خلاص شيلهم لما تجوعي تعالى بقي ذوقي المهلبية اتفضلي
ملك قالت :هجيب معلقة
شريفة قالت : طيب
وراحت ملك وجابت معلقة من المطبخ وجات
شريفة قالت : دوقي بقي وقاللي ايه رأيك
ملك قالت : طيب واكلت حتة
شريفة قالت : ها ايه رأيك
ملك قالت : طعمها يجنن ياطنط
شريفة قالت : بالهنا والشفا بكرة إن شاء الله ننزل علشان نجيب بقي الحاجة اللي ناقصها في الجهاز
ملك قالت : طيب هشوف زاهر هقولك ياطنط
شريفة قالت : طيب ياحبيتي مش عاوزها حاجة
ملك قالت : لا شكرا
شريفة قالت : طيب لواحتاجتي حاجة خبطي عليها
ملك قالت : طيب
شريفة قالت : كوليها كلها
ملك قالت : طيب
وخرجت شريفة من الشقة وراحت علي شقتها وخبطت علي الباب وراح سامي فتحت الباب قال : أكلت
ودخلت شريفة وقفلت الباب وقالت : لا كانت أكلت بس هي بتاكل المهلبية
سامي قال : طيب وراح يأكل المهلبية
في الصعيد :
أمام بيت عم حسنين :
في عربية محروس :
وقف محروس العربية وقال : الف مبروك ياعم حسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك اتفضل ده حسابكم
محروس قال : ما تخلي ياعم حسنين
عم حسنين قال : لا متشكر اتفضل تمام
وأخذهم محروس منهم وقال : تمام ياعم حسنين
ونزل حسنين من العربية راح على لطفي وقال : اتفضل وانا متشكر
وأخذهم لطفي وقال : مبروك يا عم حسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك ومشي اتفضلوا معانا
محروس قال : مرة تانية ياعم حسنين سلام عليكم
عم حسنين قال : وعليكم السلام
وراح عم حسنين وخبط علي الباب
وراحت عايدة وفتحت الباب وقالت : حمد لله على السلامة
ودخل عم حسنين وقال : الله يسلامك
وقفلت عايدة الباب وقالت : عملت ايه وديتم الجهاز
وقعدة عم حسنين قال : ايوه
عايدة قالت : والشقة حلوة كده
عم حسنين قال : طيب مش تجبلي الأول شوية مياة اشرب
عايدة قالت : حاضر وراحت وجابت المياة اتفضل
واخذها عم حسنين منها المياة وبيشرب و قال : الحمد لله
عايدة قالت : قولي بقي الشقة حلوة كده واسعة
عم حسنين قال : ايوه بس العفش متفرش
عايدة قالت : ليه
عم حسنين قال : ناجي عاوز نجاة هي اللي تفرشه على ذوقها
عايدة قالت : كله زوق والله لما ننزل مصر نبقي نروح انا وهي نفرشوا
عم حسنين قال : طيب امسكي
عايدة قالت : ايه دول
عم حسنين قال : ده علشان فستان الفرح ناجي عطهملي بيقول انه هو اللي لازم يجيب الفستان علشان ده عليه
عايدة قالت : انا اول ما شوفته قولت انه رجل يتحمل المسئولية
عم حسنين قال : امال نجاة فين
عايدة قالت : علي السطوح ليه
عم حسنين قال : اندهي عليها
عايدة قالت : مش لما تفهمني ليه
عم حسنين قال : بس اندهي عليها وانتي هتعرفي
عايدة قالت : طيب وقامت يا نجاة نجاة
نجاة وهي على السطوح قالت : ايوه يا ماما
والداتها قالت : انزلي
نجاة قالت : طيب ونزل وبتنظر لقت والدها قاعد حمد لله على السلامة يا بابا
والدها قال : الله يسلامك تعالى
نجاة قالت : حاضر وراحت له وقعدة ايوه يا بابا
والدها قال : امسكي يانجاة
نجاة قالت : ايه دول يا بابا
والدها قال : مهرك
نجاة قالت : مبتعطهولي ليه يابابا
والدها قال : علشان ده حقك زي ماقال ناجي
نجاة قالت : هو قال كده
والدها قال : ايوه
نجاة قالت : طيب خليهم معاك يابابا
والدها قال : لا ياحبيتي دول بتوعك امسكي
نجاة قالت : بس يابابا
والدها قال : مابسش يا نجاة خديهم
واخذتهم نجاة وقالت : طيب
عم حسنين قال : حضري الأكل ياعايدة
نجاة قالت : انا هحضروا وقامت وراحت علي المطبخ
وقعدة عايدة وقالت : هو عطهولك امتا
عم حسنين قال : بعد ما طلعنها الجهاز
عايدة قالت : طيب
عم حسنين قال : بقولك ايه انتم لما تنزلوا على مصر هتقعدوا عند الدكتورة ملك خطيبة زاهر بيه
عايدة قالت : هو زاهر بيه خطب
عم حسنين قال : ايوه
عايدة قالت : بس هي هترضها انه احنا نقعد عندها
عم حسنين قال : هي اللي طلبت كده من ناجي وعلي فكرة هي طيبة اوي وزي نجاة كده
عايدة قالت : ازاي يعني يا اكيد واحدة غنية زي زاهر بيه
عم حسنين قال : لا دي بنت ناس طيبين على قده حالهم
عايدة قالت : انتي بتتكلم بجد
عم حسنين قال : ايوه
عايدة قالت : وازاي حامد بيه يقبل انه حفيده يخطب واحدة مش في نفس مستوها
عم حسنين قال : هي صحيح مش غنية بس عندها اللي أهم من كده
عايدة قالت : وهو ايه
عم حسنين قال : أخلاقها العالية وطيبة قلبها واحترامها لنفسها دول أغلى من الفلوس علشان كدا زاهر به خطبها وحامد بيه وافق على الجواز
عايدة قالت : طيب
وجاءت نجاة قالت : اتفضل يا بابا
والدها قال : طيب وقعد يلا اقعدوا
وقعدة نجاة وعايدة
عايدة قالت : هو ايه اللي معاك دول
عم حسنين قال : دي دعوات الفرح ناجي عطهملي علشان اعزم أهل البلد بعد ما اخلص أقوم اوزعهم
نجاة قالت : علي فكرة يا بابا هو عزم عم درويش
والدها قال : عارف هو قالي
نجاة قالت : قالك
والدها قال : ايوه وانا دلوقتي هروحله علشان اعزمه
عايدة قالت : طيب متخليها للصبح انت جاي تعبان
عم حسنين قال : لا بكرة الحنة ولسه فيه حاجات عاوز اعملها
عايدة قالت : طيب اللي تشوفه

في فيلا العشري :
في غرفة المكتب :
زاهر قال : معلشي يا جدي أنا اللي كسبت
جده قال : طيب انا اللي سيبك تكسب على فكرة
زاهر قال : بجد ياجدي
جده قال : ايوه طبعا
زاهر قال : طيب يلا ياخالد
خالد قال : متقلقش ياجدي انا هكسبه
زاهر قال : طيب العب الأول
خالد قال : طيب
في العربية الدكتورة رانيا :
رانيا قالت : الحمد لله اللي احنا خلصنها
والداتها قالت : احنا مخلصنش لسه بكرة إن شاء الله هنزل
رانيا قالت : لما يبقي يجي بكرة
والداتها قالت : لسه فستان الفرح مجبنهوش
رانيا قالت : ما خالد كان بيسالني عنه
والداتها قالت : وقولتله ايه
رانيا قالت : قولتيله نبقي ننزل ونشوف الفساتين
والداتها قالت : طيب كويس
رانيا قالت : وصلنها ووقفت العربية
ونزلت والداتها من العربية وفتحت باب العربية وأخذت الشنط وقالت : رانيا هاتي الباقي
رانيا قالت : طيب
وطلعت والداتها ونزلت رانيا من العربية وأخذت باقي الشنط وطلعت وراها والداتها وفتحت والداتها الشقة ودخلت وقالت : يلا يا رانيا
رانيا قالت : حاضر ودخلت وقفلت والداتها الباب
وراحت رانيا على الانتريه وحطت الحاجات وقعدت وقالت : اه
وراحت والداتها وحطت الحاجة وقعدة قصدها
وطلع والدها من الغرفة وقال : انتم جيتم ايه اللي اخركم كده وراح لهم وقعد
رانيا قالت : قول لماما
والدها قال : ما شاء الله ايه ده كله
رانيا قالت : يا احنا مشينها مشي يابابا
والدها قال : باين عليكم
زوجته قالت : أكلت
والدها قال : ايوه ساخت الأكل واكلت
زوجته قالت : طيب كويس
والدها قال : امال فين الشبكة
رانيا قالت : في الشنطة يا بابا
والدها قال : طيب مش لبسها ليه
زوجته قالت : انا اللي قولتها اقلعيها بدل ما تتسرق واحنا في السوق وطلعت رانيا الأسورة من الشنطة وقالت : ايه رأيك يابابا
والدها قال : حلوة ياحبيتي
رانيا قالت : والخاتم ده كمان
والدها قال : ربنا يتممك على خير
زوجته قالت : وعلي فكرة فيه عقد المظ
والدها قال : عقد المظ
زوجته قالت : ايوه خالد جبلها عقد الماظ
زوجها قال : امال هو فين
وحكتله زوجته على اللي حصل وقالت : بس
زوجها قال : عملتي طيب انك خلتيه معها
زوجته قالت : انا هقوم اغير
رانيا قالت : وانا كمان
والداتها قالت : خدي الحاجات دي معاكي في غرفتك
رانيا قالت : طيب واخذتهم ودخلت علي غرفتها
زوجها قال : هحضرلكم الأكل
زوجته قالت : لا انا هغير وحضرله
زوجها قال : لا انتي تعبانة انا هحضره روحي انتي غيري هدومك زوجته قالت : طيب وراحت علي غرفتها
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
عم حسنين قال : الحمد لله انا أقوم بقي اوذعهم
عايدة قالت : طيب مع السلامة
عم حسنين قال : الله يسلامك وخرج وراح علي بيت عم دوريش وخبط علي الباب
وراح عم دوريش وفتحت الباب وقالت : حسنين
عم حسنين قال : ازيك يا عم دوريش
عم درويش قال : الحمد لله ازيك انت
عم حسنين قال : الحمد لله اتفضل
ودخل عم حسنين وقال : شكرا
وقفل عم درويش الباب وقال : جيت امتا
عم حسنين قال : لسه من شويه وقعد انا عارف إنك زعلان مني علشان مقولتلكش على خطوبة ناجي ونجاة بس الموضوع جيه بسرعة ياعم درويش
عم دوريش قال : نجاة قالتي وانا مش زعلان
عم حسنين قال : طيب دي دعوة فرحهم اتفضل
عم درويش قال : هو انا محتاج دعوة برده يا نجاة زي بنتي وناجي زي ابني
عم حسنين قال : ايوه طبعا وانا عرفت ان ناجي عزمك
عم دوريش قال : هو قالك
عم حسنين قال : ايوه بكرة حنة نجاة
عم درويش قال : الف مبروك
عم حسنين قال : الله يبارك فيك طيب امشي انا علشان لسه هعزم أهل البلد
عم دوريش قال : بس انت لسه ماشربتش الشاي
عم حسنين قال : وقت تانية بقى وبعدين واجبك واصل ياعم درويش سلام عليكم
عم دوريش قال : وعليكم السلام
في فيلا العشري :
في غرفة المكتب :
جده قال : كسبت ياخالد
خالد قال : ما انا عملت زايك ياجدي خليته يكسب
وضحك زاهر قال : بجد
خالد قال : امال ايه انا تعبت انهاردة تصبحوا علي خير
جده قال : خدني معاك كفاية كده لعب شطرنج وأخذ اللعبة وحطها علي المكتب وخرج
وخرج وراها زاهر وخالد
ونظرة لهم خيرية قالت : ايه خلصتم لعب
ونظر خالد وراها وقال : ايوه يادادة
خيرية قالت : ومين اللي كسب
زاهر قال : تفتكري مين يادادة
خيرية قالت : انت صح
زاهر قال : صح يادادة وطلع
خالد قال : علي فكرة يادادة انا اللي سيبته يكسب
خيرية قالت : انا عارفة
خالد قال : تصبحي علي خير
خيرية قالت : وانت من اهله
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
ملك قالت لنفسها : اما اتصل بزاهر أقوله على مشوار بكرة وبتتصل
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
ورن تليفون زاهر ومسكه ونظر فيه وقال : ملك وفتح الخط الووه ملك قالت : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : كنت لسه هتصل بكي
ملك قالت : بجد
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : ليه فيه حاجة
زاهر قال : لا مافيش بس كنت عاوز اطمن عليكي وكمان علشان عاوز اقولك حاجة
ملك قالت : وانا كمان عاوزها اقولك علي حاجة
زاهر قال : طيب قولي انتي الأول
ملك قالت : لا قول انت الأول
زاهر قال : لا السيدات أولا قولي ياحبيتي عاوزني في ايه
ملك قالت : طيب انا بكرة هنزل مع طنط شريفة علشان اشتري شوية حاجات
زاهر قال : بكرة
ملك قالت : ايوه ليه
زاهر قال : أصل انا عاوزك بكرة تجي معايا علشان نشوف القاعة اللي جدي حجزها علشان نشوف الفرح هيكون ازاي
ملك قالت : هو جدي حجز القاعة
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : طيب والعمل
زاهر قال : روحي مع طنط بعد بكرة وخلاص
ملك قالت : مش هينفع يازاهر علشان دي حاجات للفرح برده
زاهر قال : ما احنا لازم نروح نشوف القاعة بكرة علشان معتش وقت
ملك قالت : طيب خلاص انا عندي فكرة
زاهر قال : ايه هي
ملك قالت : انا هروح مع طنط بدري ومش هنتاخر وبعدين اجي معاك تمام
زاهر قال : تمام مش عاوزها حاجة
ملك قالت : لا شكرا تصبح علي خير
زاهر قال : وانتي من اهله ياحبيتي
في غرفة خالد :
خالد قال لنفسه : أما اتصل برانيا اشوفها عملت ايه وبيتصل بها الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : عملتي ايه ياحبيتي
رانيا قالت : يا احنا مشينها ماشي ياخالد
خالد قال : ليه كده
رانيا قالت : علشان نشتري الحاجات بتاعت الجهاز
خالد قال : زمانك تعبانة
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : ما انا قوتلك اجي معاكم بس انتي وطنط رفضتوا
رانيا قالت : ما انا مش عاوز اتعبك وبعدين أنت كان وراك شغل وحاجات تانية تعملها علشان الفرح
خالد قال : ايوه صحيح بخصوص الفرح جدي انهاردة حجز القاعة واحنا بكرة هنروح نشوفها علشان نظبط الفرح هيكون ازاي
رانيا قالت : بكرة
خالد قال : ايوه ليه وراكي حاجة
رانيا قالت : ايوه هنزل مع ماما بكرة علشان نجيب باقي الجهاز
خالد قال : بس انتي عارفة إن الفرح معتش عليه حاجة ولازم نروح نشوف القاعة وكمان فستان الفرح لسه مجبنهوش
رانيا قالت : طيب والعمل
خالد قال : مش ممكن تخليها بعد بكرة
رانيا قالت : لا ماينفعش وانت لسه قال معتش وقت
خالد قال : طيب انا عندي فكرة
رانيا قالت : ايه هي
خالد قال : بكرة تروحي مع طنط بس حاولي متتاخرش علشان انا هعدي عليكي اخدك ونروح تمام
رانيا قالت : تمام وملك جاية
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : طيب كويس
خالد قال : وبعد كده نلف نشوف فساتين الفرح تمام
رانيا قالت : طيب ياخالد
خالد قال : تصبحي علي خير ياحبيتي
رانيا قالت : وانت من اهله وقفلت الخط وطلعت من غرفتها
والدها قال : يلا يا رانيا علشان تاكلي
رانيا قالت : طيب ومشت
في السفرة :
رانيا قالت : ماما
والداتها قالت : ايوه يا رانيا
رانيا قالت : خالد دلوقتي اتصل بي وعاوزني بكرة اروح معها
والداتها قالت : علي فين
رانيا قالت : أصل جده حجز قاعة الفرح وعاوزني اروح اشوفها بكرة علشان نشوف هنعمل الفرح ازاي
والداتها قالت : طيب انتي مقولتلوش انك هتنزلي معايا ليه بكرة
رانيا قالت : قولته
والداتها قالت : طيب خلاص
رانيا قالت : لا يا ماما انا هروح معها بكرة
والداتها قالت : طيب ازاي وانتي هاتجي معايا
والدها قال : انا عندي فكرة يارانيا تروح معاكي بكرة ومتتاخروش وبعدين بتقي تروح مع خالد قولتي ايه
والداتها قالت : طيب نروح ومش هنتاخر
رانيا قالت : خالد قال كده برده يابابا
والدها قال : طبيعي ما هو رجل أعمال واكيد مرت عليه مشاكل أصعب من دي
رانيا قالت : طيب تصبحوا علي خير
والدها قال : ايه مش هتاكلي
رانيا قالت : لا يا بابا انا مش جعانة تصبحوا علي خير
والدها والداتها قالوا : وانتي من اهله
والدها قال : وانا كمان هقوم انام تصبحي علي خير
زوجته قالت : وانت من اهله وقامت ولما الأكل وراحت علي المطبخ وحطت الأطباق وخرجت وراحت علي غرفتها
في الصعيد :
راح عم حسنين على بيته وخبط علي الباب
وراحت عايدة وفتحت الباب وقالت : ايه دعيت أهل البلد
ودخل عم حسنين وقال : ايوه وراح وقعد
وقفلت عايدة الباب وقالت : انت تعبت انهاردة كتير قوم ارتاح علشان بكرة يوم طويل
عم حسنين قال : طيب وقام امال فين نجاة
عايدة قالت : نامت
عم حسنين قال : طيب تصبحي علي خير
عايدة قالت : وانتي من اهله
في الصباح :
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
عايدة قالت : انا هروح احضر الفطار
حسنين قال : لا كفاية كوباية شاي وخلاص
عايدة قالت : ازاي ده لازم تفطر علشان تقدر تصلب طولك قدام الرجالة انا هحضر الفطار بسرعة
حسنين قال : طيب وقعدة
وخرجت نجاة من غرفتها وبتنظر لقت والدها وقالت : صباح الخير يا بابا
والدها قال : صباح الخير
نجاة قالت : امال ماما فين
والدها قال : في المطبخ بتعمل الفطار الف مبروك ياست العرايس
نجاة قالت : الله يبارك فيك يا بابا
وجاءت عايدة وقالت : يلا يا نجاة روحي اغسلي وشك وحطت الفطار
نجاة قالت : طيب ومشت
عايدة قالت : عم دوريش زعل منك امبارح علشان مقولتوش
حسنين قال : لا ده رجل طيب وبعدين انا قولته إن الموضوع جيه بسرعة
عايدة قالت : طيب اتفضل الشاي
حسنين قال : أهم حاجة هي الكوباية الشاي دي وبيشرب
وجاءت نجاة وقعدة
حسنين قال : هقوم انا بقى علشان الناس جاين علشان يركبوا الفراشة ربنا يتممك على خير يابنتي
نجاة قالت : ربنا يخليك لي يا بابا وميحرمنش منك ابدا
والدها قال : ولا منك وخرج
في فيلا العشري :
خرج حامد بيه من غرفته ونزل وقال : يا خيرية
وجاءت خيرية وقالت : صباح الخير يا فندم
حامد بيه وقال : صباح الخير حضري الفطار
خيرية قالت : حاضر وراحت علي المطبخ
وراح حامد بيه قعد في الانتريه وخرج زاهر من غرفته ونزل وبينظر لقي جده في الانتريه فاراح له وقال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير يا زاهر بقولك ايه اتصل بملك علشان اقولها أنكم لازم تروحوا انهاردة علشان تشوفه القاعة
وقعد زاهر وقال : ماتقلقيش ياجدي انا امبارح كلمتها وقولتها
جده قال : طيب كويس وابقي كلم شركة تبعها تصميم الأفراح علشان تعمل الفرح وانا هبقي اتابع معهم كل حاجة
زاهر قال : طيب ياجدي
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الفطار جاهز
حامد بيه قال : طيب هو خالد لسه نايم
زاهر قال : باين كده
حامد بيه قال : اطلعي صحيه ياخيريه
خيرية قالت : حاضر وراحت علي غرفة خالد وخبطت علي الباب ودخلت وراحت وفتحت البلكونة خالد بيه خالد بيه
وفاق خالد وقال بنعس : فيه ايه يا دادة بتصحني ليه
خيرية قالت : جده عاوزك تحت يلا اصحها بقي
خالد قال بنعس : ليه هي الساعة كام
خيرية قالت : الساعة 8
خالد قال : لسه بدري يادادة اقفلي البلكونة
خيرية قالت : لا يلا خالد بيه بقي جدك تحت مستنيك على الفطار
وقعد خالد علي السرير وقال : طيب يادادة روحي انتي وانا جاي وراكي
خيرية قالت : طيب مترجعش تنام تاني
خالد قال : طيب مش هنام
ونظر لها حامد بيه وقال : اهي ياخيريه صحها
خيرية قالت : ايوه يافندم ونزل ورايها
حامد بيه وهو في السفرة وقال : طيب
وخرج خالد من غرفته ونزل وراح علي السفرة وقال : صباح الخير وقعد
جده وزاهر قالوا : صباح الخير
جده قال : ماتنساش تكلم لرانيا علشان تروحوا تشوفوا القاعة انهاردة
خالد قال : ما انا كلمتها وقولتها وبياكل
جده قال : طيب كويس
عندها البوابة :
حمزه الحارس قال لنفسه : كان المفروض أكون جنب ناجي دلوقتي وخصوصا انه لواحده وأخوه مش سأل فيه والنهاردة الحنه بتاعته وتليقي محدش بيساعدوا بس اعمل ايه ماينفعش اسيب الشغل وبيتصل بي
في منطقة ناجي :
ورن تليفون ناجي وقال : ربنا يخليك ياعم عباس ونظر فيه الووه
حمزه الحارس قال : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : مبروك يا عريس
ناجي قال : الله يبارك فيك ياحمزه
حمزه الحارس قال : كان المفروض أكون معاك اكيد انت محتاج حد يساعدك
ناجي قال : لا متقلقش ياحمزه اهلا المنطقة هنا مش سيبني بيساعدوني
حمزه الحارس قال : بجد
ناجي قال : ايوه
حمزه الحارس قال : طيب مش عاوزنى اعملك حاجة
ناجي قال : لا مش محتاج حاجة
حمزه الحارس قال : طيب لو احتاجت حاجة ابقي كلمني ياناجي
ناجي قال : ربنا يخليك ياحمزه سلام
حمزه الحارس قال : مع السلامة وقفل الخط طيب الحمد لله ان اهل المنطقة بيساعدوا
وراح له فهد وقال : كنت بتكلم مين ياحمزه ناجي
حمزه الحارس قال : ايوه
فهد قال : الحنه بتاعته النهاردة وتليقه محتاجة مساعدة
حمزه الحارس قال : أهل المنطقة بيساعدوا
فهد الحارس قال : طيب كويس ربنا يتممله بخير
حمزه الحارس قال : يارب روح أقف مكانك بدل ما حد يجي ويشوفنها بنتكلم
فهد قال : طيب ومشي
في بيت الدكتورة رانيا :
وخرجت والدها رانيا من غرفته وبينظر لقي زوجته فى المطبخ فاراح لها وقال : صباح الخير
زوجته قالت : صباح الخير هي رانيا لسه مصحتش
زوجها قال : باين كده
زوجته قالت : طيب امسك حط الصنية دي على السفرة لما اروح اصحيها علشان نلحق ننزل
زوجها قال : طيب واخذ الصنية وخرج
وخرجت وراها زوجته وراحت علي غرفة رانيا وخبطت علي الباب ودخلت وقالت : رانيا اصحي بقي رانيا وراحت وفتحت الشباك وقعدة جانبها على السرير رانيا وهزتها
وفاقت رانيا وقالت بنعس : فيه ايه ياماما
والداتها قالت : النهاردة طلع قومي بقي
رانيا قالت : ليه هي الساعة كام
والداتها قالت : 8 ونص قومي بقي
رانيا قالت : طيب وقعدة على السرير روحي انتي وانا جاية وراكي
والداتها قالت : طيب يلا
رانيا قالت : حاضر
وخرجت والداتها وراحت علي المطبخ وأخذت الأطباق وخرجت وراحت علي السفرة
زوجها قال : رانيا صحت
زوجته قالت : اه ااااه انا صحيتها وراحت علي المطبخ جابت العيش وخرجت
وخرجت رانيا من غرفتها وبتنظر لقيت والداتها وقالت : صباح الخير
والداتها قالت : صباح الخير
رانيا قالت : بابا صحها
والداتها قالت : ايوه على السفرة يلا اخلصي علشان نلحق ننزل
رانيا قالت : طيب ودخلت الحمام
وراحت والداتها علي السفرة وقعدة
زوجها وقال : امال فين رانيا مش قولتي انها صحيت
زوجته قالت : ايوه وهي جاي
زوجها قال : طيب وبياكل
وجاءت رانيا وقالت : صباح الخير يا بابا وقعدت
والدها قال : صباح الخير
وبتاكل رانيا قالت : احنا مش هنلف زي امبارح علشان الحق اروح مع خالد
والداتها قالت : هتلحقي ماتخافيش
رانيا قالت : طيب وبتاكل
زوجها قال : امسكي دول
زوجته قالت : ايه دول
زوجها قال : فلوس خليهم معاكي علشان تجبلها اللي هي عاوزها زوجته قالت : طيب واخذتهم
رانيا قالت : ربنا يخليك لي يا بابا
والدها قال : ويخليكي ليها هقوم انا علشان الحق الشغل
زوجته قالت : طيب مع السلامة
زوجها قال : الله يسلامك
رانيا قالت : سلام يا بابا
والدها قال : سلام وخرج من الشقة
رانيا قالت : انا كمان هقوم البس علشان منتاخرش
والداتها قالت : طيب
وقامت والداتها وشالت الأطباق وراحت علي المطبخ وحطتهم وخرجت وراحت علي غرفتها
في بيت سامي :
وخرج سامي من غرفته وبينظر لقي شريفة بتحط الفطار وقال : صباح الخير
شريفة قالت : صباح الخير وراحت علي المطبخ
وراح سامي وقعد وقال : بقولك ايه ياشريفة
وخرج شريفة من المطبخ وراحت له وقالت : ايوه وقعدة
سامي قال : ابقي خدي معاكي فلوس زيادة علشان لو الفلوس مكفتش وبياكل
شريفة قالت : بس الفلوس اللي انت عطهلي هتكفي
سامي قال : يمكن تشتروا حاجة زيادة اهي تبقى معاكي
شريفة قالت : طيب هاخد بس يارب ملك ترضها
سامي قال : ترضها على ايه
شريفة قالت : إن اشترلها حاجة من معايا علشان المرة اللي فاتت ماكنتش راضية لغاية ما فين وفين اقنعتها
سامي قال : طالعه لابوها ماكنش يرضها ياخد حاجة من حد
شريفة قالت : ايوه الله يرحمه
سامي قال : طيب امشي انا علشان اتاخرت وقام
شريفة قالت : طيب مع السلامة
سامي قال : الله يسلامك وخرج من الشقة
في فيلا العشري :
في السفرة :
وقام زاهر وقال : انا هروح علي الشركة ياجدي عاوز حاجة
جده قال : لا مع السلامة
زاهر قال : الله يسلامك خالد غير وهحصلني
خالد قال : طيب
ومشي زاهر ورايح علي عربيته
وبينظر حمزه لقي زاهر بيه فاراح له وقال : زاهر بيه
ووقف زاهر قال : ايوه يا حمزه فيه حاجة
حمزه الحارس قال : النهاردة الحنه بتاعت ناجي
زاهر قال : وهو هيعملها فين
حمزه الحارس قال : قدام الحته اللي هو ساكن فيه فأنا بستاذن حضرتك علشان احنا نروحله
زاهر قال : تروحله
حمزه الحارس قال : ايوه
زاهر قال : طيب بس قوله لجدي جوه ومتتاخروش
حمزه الحارس قال : حاضر يافندم شكرا
زاهر قال : ولو محتاج حاجة ابقي قولي
حمزه الحارس قال : حاضر يافندم وفتح له باب العربية
وركب زاهر وتحرك على الشركة
جوه الفيلا :
في السفرة :
وقام خالد وقال : طيب انا هطلع اغير
جده قال : طيب
حامد بيه قال : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : شالي الأكل وقام
خيرية قالت : حاضر
ومشي حامد بيه وراح علي غرفة المكتب
في بيت الدكتورة رانيا :
خرجت الدكتورة رانيا من غرفتها وقالت : يلا يا ماما
والداتها وهي في غرفتها قالت : ايوه يا رانيا جاية اهوه
رانيا قالت : طيب وطلعت تليفونها وبتتصل بملك الووه
ملك قالت : الووه ايوه يا رانيا صباح الخير
رانيا قالت :صباح الخير
ملك قالت : هو انتي فين
رانيا قالت : انا في البيت
ملك قالت : في البيت
رانيا قالت : ايوه
ملك قالت : هو انتي مش رايحة المستشفى
رانيا قالت : لا ما انا اخدت إجازة علشان الفرح
ملك قالت : كويس بخصوص الفرح خالد قالك إن احنا هنروح نشوف القاعة النهاردة
رانيا قالت : ايوه بس
ملك قالت : بس ايه
وحكلتها رانيا على اللي حصل وقالت : بس وهو هيعدي عليها علشان ياخدني
ملك قالت : انا كمان حصل معايا كده
رانيا قالت : والله
ملك قالت : ايوه وانا قولت لزاهر كده
رانيا قالت : هو انتي هتنزلي امتا
ملك قالت : شويه كده وهنزل انا وطنط شريفة
رانيا قالت : طيب كويس يبقي نتقابل في السوق
ملك قالت : تمام سلام
رانيا قالت : مع السلامة وقفلت الخط يلا يا ماما احنا كده هنتاخر
وخرجت والداتها وراحت لها وقالت : يلا
رانيا قالت : يلا وخرجت
وخرجت والداتها وراها
ونزلت رانيا وقالت : يلا يا ماما
والداتها قالت : طيب
وركبت رانيا وقالت : احنا كده هنتاخر
وركبت والداتها قالت : إن شاء الله مش هتناخر بس اطلعي
رانيا قالت : طيب وتحركت
في شقة سامي :
خرجت شريفة من شقتها وراحت علي شقة ملك وخبطت علي الباب
وراحت ملك وفتحت الباب وقالت : طنط اتفضلي كويس اني حضرتك جيت
ودخلت شريفة وقالت : ليه
وقفلت ملك الباب وقالت : علشان كنت هخبط عليكي دلوقتي علشان مش عاوزها اني احنا نتأخر وراحت تلبس الكوتشي
شريفة قالت : ليه وراكي حاجة
ملك وهي في غرفتها قالت : ايوه أصل رايحة مع زاهر علشان نشوف القاعة بتاعت الفرح وانا مش عاوزها اتاخر في السوق وخرجت من غرفتها
شريفة قالت : هو حجز القاعة
ملك قالت : ايوه وأخذت المفتاح
شريفة قالت : طيب يلا علشان منتاخرش
ملك قالت : يلا
وخرجت شريفة وملك من الشقة
في فيلا العشري :
وخرج خالد من غرفته ونزل وبينظر علي يمينه لقي جده في غرفة المكتب وقال : انا ماشي ياجدي
جده قال : مع السلامة
خالد قال : الله يسلامك يا جدي ومشي
حامد بيه وقال لنفسه : اما اتصل بملك اشوفها يمكن يكون محتاجة فلوس علشان حاجات الفرح انا معرفتش اسالها لما كانت معايا عند رانيا علشان زاهر وخالد وانا كمان اتلهيت في تجهيزات الفرح ونسيت اسالها بس برده لو سألتها هتقولي معايا ما انا عارفها وبيفكر ايوه هتصل بيها اشوفها فين ومجبلهش سيرة الفلوس وارحلها انهاردة وكمان هي وحشتني وبقالي فترة مقعدتش معها وبيتصل بيها
في عربية ميكروباص :
ورن تليفون ملك وسمعته وطلعته من شنطتها ونظرة فيه وقالت بإبتسامة : جدي وفتحت الخط الووه
حامد بيه وقال : الووه ايوه ملوكة
ملك قالت : ايوه يا جدي
حامد بيه قال : عاملة ايه
ملك قالت : الحمد لله ياجدي انت اللي عامل ايه
حامد بيه قال : كويس الحمد لله هو انتي فين في البيت
ملك قالت : لا يا جدي انا رايحة اشتري شويه حاجات ليه
حامد بيه وقال : مافيش أصل وحشتني وبقالي كتير مقعدتش معاكي
ملك قالت : وانت كمان ياجدي
حامد بيه وقال : طيب انا هجيلك بالليل
ملك قالت : انت تشرف في أي وقت ياجدي
حامد بيه وقال : طيب ياحبيتي مش عاوزها حاجة
ملك قالت : شكرا يا جدي
حامد بيه قال : بجد والله مش عاوزها حاجة
ملك قالت : لا شكرا
حامد بيه وقال : طيب مع السلامة
ملك قالت : سلام ياجدي
في الصعيد :
أمام بيت عم حسنين :
عم حسنين قال : ظبط الصف الملون ده علشان نزل شويه
فلان قال : حاضر
عم حسنين قال : ايوه كده وظبطلي ده كمان
فلان قال : حاضر
عم حسنين قال : ايوه كده وقعد اعدلي الكراسي بقي
فلان 2 قال : حاضر وبيعدلها
وجاءوا نبيلة وعبير
نبيلة قالت : ازيك يا عمي
وبينظر عم حسنين وراها وقال : اهلا وسهلا وراح لهم
عبير قالت : اهلا بك ياعمي
عم حسنين قال : ازيكم عاملين ايه
نبيلة قالت : الحمد لله ياعمي مبروك
عم حسنين قال : الله يبارك فيكم اعقبالكم
عبير قالت : ربنا يخليك ياعمي طيب بعد اذنك هندخل لنجاة
عم حسنين قال : اتفضلوا
ودخلت نبيلة وعبير جوه
نبيلة قالت : نجاة يانجاة
وطلعت عايدة من المطبخ وقالت : اهلا وسهلا
نبيلة قالت : اهلا بكي يا خالتي مبروك
عايدة قالت : الله يبارك فيكي اعقبالك ياحبيتي
نبيلة قالت : ربنا يخليكي ياخالتي
عبير قالت : مبروك يا خالتي
عايدة قالت : الله يبارك فيكي اعقبالك
عبير قالت : ربنا يخليكي ياخالتي امال نجاة فين
عايدة قالت : في غرفتها اتفضلوا وشاورتهم عليها
نبيلة وعبير وقالوا : شكرا ورحوا علي غرفة نجاة
وخبطت نبيلة على الباب
نجاة قالت : أدخل
ودخلت نبيلة وعبير وقالوا : مبروك
نجاة قالت : الله يبارك فيكم
نبيلة قالت : كده تتخطبي ومتقولناش
نجاة قالت : معلشي أصل كل حاجة جات بسرعة
عبير قالت : الف مبروك يانجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيكم
نبيلة قالت : هتسكني في مصر ولا هنا
نجاة قالت : لا في مصر
عبير قالت : مروحتيش الكوافير ليه
نجاة قالت : هروح في الفرح وماما بعدت للست وردة طبعا انتم هتجوا الفرح
نبيلة قالت : انا مش عارفة أصل هو هيكون في مصر ووالدي ممكن يرفض
عبير قالت : وانا كمان ممكن والدي يرفض
نجاة بحزن بدون تعليق
نبيلة قالت : انتي زعلتي
نجاة قالت : لا مزعلتش المهم أنكم جيتم
نبيلة قالت : طيب يلا عالى الكاسيت
نجاة قالت : طيب
وبتصقف نبيلة وقالت : يلا قومي
نجاة قالت : بس انا مش بعرف ارقص
عبير قالت : قومي بس
نجاة قالت : والله مابعرف انا هصقف
نبيلة قالت : لا ماينفعش انتي العروسة ومسكتها
وقامت نجاة ومسكها نبيلة من ايدها وهي بترقص وقالت : يلا يا عبير
وقامت عبير وبترقص مع نبيلة ونجاة وبتصقف

أمام بيت ناجي :
عم عباس وقال : متخليش اللمض وطيه ارفعها شويه
فلان قال : حاضر ياعم عباس وانت يامسعود روح هات الحاجة الساقعه وشوف الحاجة عاوزها حاجة هتلها
مسعود قال : حاضر ياعم عباس ومشي
عم عباس قال : رص الكراسي دي كويس
فلان 2 قال : حاضر
راح له ناجي وقال : انا مش عارف اقولك ايه
عم عباس قال : متقولش حاجة يا انت زي ابني
ناجي قال : ربنا يخليك لي يا عم عباس
عم عباس قال : ويخليك لي يلا بقي روح انتي وانا واقف هنا
ناجي قال : إزاي ده لازم أقف معاك
عم عباس قال : لا روح شوف وراك ايه وانا مش هسيبهم لما يخلصوا اسمع الكلام بقي يلا
ناجي قال : طيب ومشي
وجاء مسعود معه الحاجه الساقعه وقال : الحاجه الساقعه اهي ياعم عباس
عم عباس قال : طيب حطيها في المدخل الحاجة عاوزها حاجة
مسعود قال : انا لسه مروحتش هروحلها اهوه
عم عباس قال : طيب
وطلع مسعود على بيت عم عباس سمعه الاغاني شغلها وخبط علي الباب
وراحت فلانه وفتحت الباب وقالت : ايوه يامسعود
مسعود قال : الحاجة فين
فلانه قالت : جوه أدخل
وراح مسعود وبينظر لقي الحاجة والستات قعدين بيطبخوا وقال : يا حاجة
الحاجة قالت : فيه ايه يا مسعود ايه اللي جابك
مسعود قال : الحاج باعتني علشان اشوفك محتاجة حاجة
الحاجة قالت : لا مش عاوزها حاجة
مسعود قال : طيب وفتحت الباب وخرج ونزل وراح لعم عباس
عم عباس قال : ها الحاجة عاوزها حاجة
مسعود قال : لا يا عم عباس مش عاوزها حاجة
عم عباس قال : طيب روح انت للقهوة وانا لو عاوزتك هبعتلك
مسعود قال : طيب ومشي
بجانب المستشفى :
وصل زاهر علي الملجا ونزل من العربية وراح للمهندس محمد وقال : ايه الاخبار يابشمهندس
المهندس محمد قال : كله تمام يافندم
زاهر قال : طيب أنا عاوزه يخلص في أسرع وقت
المهندس محمد قال : ان شاء الله يا فندم
زاهر قال : طيب مش محتاجين حاجة
المهندس محمد قال : لا يا فندم
زاهر قال : تمام وبينظر علي العمال ومشي
المهندس محمد قال : مع السلامة يا فندم
زاهر قال : الله يسلامك ومشي وركب العربية وتحرك على الشركة
في السوق :
وبتنظر ملك حوليها
ونظرة لها شريفة وقالت : بدوري على حد ياملك
ملك قالت : رانيا قالتي انها جاية هي ومامتها على السوق بس مش عارفة هما فين
شريفة قالت : يمكن لسه مجوش
وبتنظر ملك حوليها وقالت : لا يا هي كانت بتكلمني وهي نازلها
شريفة قالت : طيب بس نجيب الحاجة علشان متتاخريش على زاهر بيه وبعدين نبقي نشوفها
ملك قالت : طيب ياطنط يلا
رانيا قالت : نحدد الحاجات اللي احنا هنشتريها النهاردة علشان من لفش كتير ونتاخر
والداتها قالت : ما انا هعمل كده
وبتنظر رانيا حوليها
والداتها قالت : بدوري على حد
رانيا قالت : أصل ملك اتصلت بيها قالتي انها نازلها السوق فاكنت بشوفها جات ولا لا
والداتها قالت : طيب يلا علشان منتاخرش
رانيا قالت : يلا وبتنظر حوليها
في شركة العشري :
في مكتب خالد بيه :
وبيتصل خالد بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : ابعتلي المهندس فارس
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبتتصل بالمهندس فارس الووه
المهندس فارس قال : ايوه ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه عاوزك في مكتبه
المهندس فارس قال : طيب انا جاي وقفل الخط وخرج من مكتبه وراح علي مكتب خالد بيه ياسمين خالد بيه معه حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا هو مستنيك
المهندس فارس قال : طيب وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل المهندس فارس وقال : حضرتك طلبتني يا فندم
خالد قال : ايوه تعال
المهندس فارس قال : ايوه يافندم
خالد قال : مشروع الفندق وصلتم فيه لغاية فين
المهندس فارس قال : لسه يافندم احنا شغالين فيه والعمال هناك دلوقتي وبتشتغل
خالد قال : وانت بتعمل ايه هنا مش موجود هناك ليه
المهندس فارس قال : ما انا لسه جاي من هناك دلوقتي يافندم
خالد قال : طيب اتفضل انت
المهندس فارس قال : حاضر بعد اذنك وخرج
أمام الشركة :
وصل زاهر علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح علي مكتبه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : خالد عنده حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
زاهر قال : طيب ودخل علي مكتبه وقعد وبيتصل بحمدي الووه
حمدي قال : الووه
زاهر قال : ايوه يا حمدي أخبار الشغل عندك ايه
حمدي قال : كله تمام يافندم
زاهر قال : طيب كويس
حمدي قال : هو حضرتك مش جاي
زاهر قال : مش عارف لسه ليه فيه حاجة
حمدي قال : لا يا فندم مافيش
زاهر قال : طيب ولو فيه حاجة ابقي كلمني
حمدي قال : حاضر يافندم
زاهر قال : سلام
حمدي قال : مع السلامة يا فندم
في فيلا العشري :
عندها البوابة :
وراح حمزه لفهد وقال : فهد
فهد قال : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : انا هروح لحامد بيه علشان اخد منه إذن علشان نروح لناجي
فهد قال : طيب انت مكلمتش زاهر بيه ليه ما انت كنت واقف معها
حمزه الحارس قال : ما انا كلمته
فهد قال : وواقف
حمزه الحارس قال : ايوه
فهد قال : امال هتكلم حامد بيه ليه
حمزه الحارس قال : زاهر بيه قالي اقول لحامد بيه
فهد قال : طيب روح وانا واقف
حمزه الحارس قال : طيب وراح وشن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : عاوز أكلم حامد بيه
فتحية قالت : طيب خليك هنا لما اعطله خبر
حمزه الحارس قال : طيب ودخل وقفل الباب
وراحت فتحية على غرفة المكتب وخبطت علي الباب
ونظر له حامد بيه وقال : ايوه يافتحية فيه حاجة
فتحية قالت : حمزه الحارس عاوز حضرتك
حامد بيه وقال : طيب خليه يجي
فتحية قالت : طيب ومشت وراحت له اتفضل هو في غرفة المكتب
حمزه الحارس قال : طيب وراح علي غرفة المكتب وخبط علي الباب
حامد بيه وقال : تعال يا حمزه فيه حاجة
حمزه الحارس قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : فيه ايه
حمزه الحارس قال : انهاردة الحنه بتاعت ناجي فاكنت عاوز اخد من حضرتك الأذن علشان اروح انا وزميلي
حامد بيه وقال : هو عملها فين
حمزه الحارس قال : في المنطقة اللي هو ساكن فيه
حامد بيه وقال : بس الفيلا كده هتبقي من غير حراسة
حمزه الحارس قال : ما احنا مش هنتاخر يافندم
حامد بيه قال : طيب ياحمزه روحوا
حمزه الحارس قال : شكرا يافندم
حامد بيه قال : استنها علشان عاوزك تعطيله حاجة
حمزه الحارس قال : حاضر يافندم
وفتح حامد بيه درج المكتب وأخذ ظرف وقام وقال : استني انا جيلك
حمزه الحارس قال : حاضر
وخرج حامد بيه وطلع علي غرفته ودخل وفتحها الدولاب وأخذ فلوس وقفل الدولاب وحطها في الظرف ونزل وراح علي غرفة المكتب وقال : امسك يا حمزه أعطى لناجي الظرف ده وقاله حامد بيه بيقولك الف مبروك
واخد حمزه الحارس منه الظرف و قال : حاضر يافندم بعد اذنك
حامد بيه وقال : اتفضل
وخرج حمزه الحارس وحط الظرف في جيبه وراح عند البوابه
ونظر له فهد وراح وقال : قالك ايه
حمزه الحارس قال : وافق ان احنا نروح بس منتاخرش
فهد قال : طيب كويس
حمزه الحارس قال : يلا نشوف شغلنها
فهد الحارس قال : يلا
في السوق :
ملك قالت : كده خلاص ولا لسه فيه حاجه
شريفة قالت : لسه تعالى نشوف المحل ده
ملك قالت : طيب وبتنظر حوليها
ودخلت شريفة المحل و قالت : يلا ملك
ملك قالت : طيب ودخلت أما اتصل بيها اشوفها فين وبتتصل مش بترد ليه يمكن مش سامعة التليفون اما اتصل تاني برده مش بترد
شريفة قالت : ملك
ملك قالت : ايوه ياطنط جايه وقفلت الخط
وخرجت والداته رانيا من المحل وقالت : يلا يا رانيا
وخرجت رانيا وراها وقالت : كده خلاص
والداتها قالت : لا لسه يلا
رانيا قالت : ما كفاية كده ياماما علشان الحق اروح لخالد
والداتها قالت : متخافيش هتلحقي بس يلا
رانيا قالت : طيب وبتنظر حوليها هي ملك مجتش ولا ايه
والداتها وقالت : يلا يا رانيا
رانيا قالت : حاضر اما اتصل بيها اشوفها فين وبتتصل بيها
في محل :
رن تليفون ملك وسمعته وبتنظر فيه وقالت : رانيا فتحت الخط انتي فين
رانيا قالت : انا في السوق زي ما قوتلك انتي اللي وفين
ملك قالت : ما انا برده في السوق وبتصل بكي بس ماكنتش بتردي
رانيا قالت : انتي رنتي عليها
ملك قالت : ايوه
رانيا قالت : يمكن مسمعتوش بسبب الزحمة
ملك قالت : طيب انتي فين دلوقتي
رانيا قالت : ما انا قوتلك في السوق
ملك قالت : ايوه فين يعني
رانيا قالت : فين وبتنظر حوليها انا قدام محل الورد
ملك قالت : طيب انا جيلك استني هناك
رانيا قالت : طيب سلام
ملك قالت : مع السلامة
ووقفت رانيا عند محل الورد وقالت : ماما
ونظر والداتها وراها لقتها واقفة وقالت : انتي واقفة كده ليه
رانيا قالت : مستنيها ملك هي جاية
والداتها قالت : هو انتي كلمتها
رانيا قالت : ايوه هي قالتي انها جاية
والداتها قالت : طيب
في محل :
ملك قالت : يلا ياطنط علشان رانيا مستنيني
ودفعت شريفة الحساب وقال : يلا وهي مستنيكي فين وخرجت
ملك قالت : عند محل الورد اللي في نص السوق وخرجت
شريفة قالت : طيب يلا نروحلها علشان منتاخرش
ملك قالت : احنا كده لسه هنشتري حاجة ياطنط وبتنظر حوليها
شريفة قالت : ايوه
ملك قالت : طيب
وبتنظر رانيا لقي ملك جاية وقالت : اهي ملك جات اهي
ونظر والداتها لملك وقالت : طيب كويس علشان منتاخرش
وراحت لهم ملك وقالت : ازيك ياطنط
والداته رانيا قالت : الحمد لله ازيك انتي
ملك قالت : الحمد لله
شريفة قالت : ازيك رانيا
رانيا قالت : الحمد لله ياطنط
شريفة قالت : ازي حضرتك
والداتها قالت : الحمد لله ازيك انتي
شريفة قالت : الحمد لله يلا علشان متتاخروش
والداتها قالت : يلا
مشت رانيا وقالت : انتي لسه هتشتري
ملك قالت : ايوه لسه هشتري شوفي الشنط اللي في ايدي ومع ذلك لسه هشتري
رانيا قالت : ما انا زيك برده كل ما ندخل محل اقول خلاص احنا كده خلصنها بس بيكون لسه انا ماكنتش اعرف ان جهاز العروسة كتير كده
ملك قالت : ولا انا كنت أعرف برده بقولك عملتي ايه فى الفستان رانيا قالت : لسه مش عارفة وانا وخالد هنزل لسه نشوف وانتي
ملك قالت : انا وزاهر روحنها عند واحد مصمم زاهر يعرفه وهو شغال فيه دلوقتي
رانيا قالت : صممه يعني
ملك قالت : ايوه استني أما اروهولك وفتحت التليفون اهوه ايه رأيك
وأخذت رانيا التليفون وقالت : حلو اوي ياملك
ملك قالت : بجد
رانيا قالت : ايوه امسكي
وأخذت ملك منها التليفون وقالت : طيب ما تخليه يصممك واحد
رانيا قالت : هيلحق
ملك قالت : إن شاء الله يلحق
رانيا قالت : انا وخالد هنلف الأول ونشوف يمكن فستان يعجبنها
ملك قالت : طيب
رانيا قالت : طيب يلا علشان منتاخرش
ملك قالت : يلا
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة نهال قالت : هي رانيا فين
الدكتورة نهاد قالت : هتكون فين تلقيها في مكتبها ليه
الدكتورة نهال قالت : أصل ماشوفتهاش من امبارح وبتنظر لقت امال الممرضة امال
امال الممرضة قالت : ايوه يا دكتورة
الدكتورة نهال قالت : رانيا في مكتبها
امال الممرضة قالت : لا مجاتش النهاردة
الدكتورة نهال قالت باستغراب : مجتش
امال الممرضة قالت : ايوه
الدكتورة نهاد قالت : غربية دي عمرها معملتها ليكون تعبانة
امال الممرضة قالت : لا انا سمعت انها واخدها إجازة
الدكتورة نهال قالت : إجازة
امال الممرضة قالت : ايوه
الدكتورة نهاد قالت : متعرفيش ليه
امال الممرضة قالت : لا بعد اذنكم
الدكتورة نهاد قالت : اتفضلي
الدكتورة نهال قالت : هتكون خدت إجازة ليه
الدكتورة نهاد قالت : تلقيها سافرت تتفسح
الدكتورة نهال قالت : أو يمكن تكون تعبانة استني اما اتصل بيها وبيتصل مش بترد
الدكتورة نهاد قالت : تلقي مافيش عندها شبكة
الدكتورة نهال قالت : يمكن برده
الدكتورة نهاد قالت : طيب يلا نشوف شغلنها بدل ما الدكتور فؤاد يجي ويلقينها واقفين كده في الطرقة ويزعق علشان سيبين شغلنها
الدكتورة نهال قالت : طيب يلا وهبقي اتصل بيها في وقت تاني ومشت
ومشت الدكتورة نهاد قالت : طيب
في شركة العشري :
في مكتب خالد :
وبتنظر خالد في الساعة وقال لنفسه : احنا كده هنتاخر أما اتصل برانيا اشوفها خلصت ولا لسه وبيتصل مش بترد ليه اما اتصل تاني برده مش بترد اما اروح اشوف زاهر خرج خالد من مكتبه ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : زاهر في مكتبه
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : معها حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب وراح علي مكتب زاهر ودخل زاهر
زاهر قال بضيق : خالد تعرف انا هشيل الباب ده خالص
خالد قال : ليه ماهو سليم اهوه وقعد
زاهر قال : ايوه انا عارف انه سليم
خالد قال : امال هتشيله ليه
زاهر قال : علشان معتش اقولك ياخالد خبط علي الباب قبل ما تدخل
خالد قال : يبقي احسن برده
زاهر قال : مش كده
خالد قال : ايوه
زاهر قال : انت بتهزر حضرتك
خالد قال : هقولك ايه يعني ما انت اللي بتقول هتشيل الباب عاوزني اقولك ايه
زاهر قال : ماتقولش حاجة انا اللي هاقول وبيتصل بياسمين
خالد قال : هتعمل ايه
زاهر قال : دلوقتي تعرف الووه ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : تعاللي شويه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
خالد قال : هتعمل ايه
زاهر قال : هتشوف دلوقتي
وراحت ياسمين السكرتاريه على مكتب زاهر بيه وخبطت على الباب
زاهر قال : أدخل
ودخلت ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : ياسمين انتي قعدة بره بتعملي ايه
ياسمين السكرتارية قالت : ليه يافندم حصل حاجة
زاهر قال : إزاي خالد يدخل عليها من غير ما تعطني خير
ياسمين السكرتارية قالت بإرتباك : بس يافندم
زاهر قال : بعد كده أي حد عاوزني حتى لو كان خالد بيه لازم تعطني خبر
ونظر له خالد باستغراب
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
زاهر قال : اتفضلي
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر وخرجت
خالد قال : يعني لما اعوزك لازم اخد الأذن
زاهر قال : ايوه علشان معتش تدخل عليها كده من غير ما تخبط
خالد قال : ايوه ازاي يبقي انا خالد العشري وابن عمك اخد إذن علشان ادخلك
زاهر قال : ايوه اعملك ايه انا قوتلك مائة مرة ياخالد خبط علي الباب قبل ماتدخل وانت مافيش فايدة وبعدين حتى لو احنا أصحاب الشركة لازم نستاذن قبل ما ندخل على بعض علشان احنا قدوة للموظفين الشركة
خالد قال : طيب وقام وراح وبيتصل بياسمين الووه ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : تعاللي شويه على مكتب زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط هو فيه ايه النهاردة وراحت علي مكتب زاهر بيه وخبطت على الباب
خالد قال : أدخل
ودخلت ياسمين وقالت : ايوه يافندم
خالد قال : ياسمين زاهر بيه لما يكون عاوزني لازم تعطني خبر قبل مايدخلي ماشي
ونظرة ياسمين السكرتارية لزاهر بيه و قالت بإرتباك : بس
خالد قال : مابسش لوحصل ودخل عليها من غير ماتعطني خبر انتي هترفدي من شغلك مفهوم
ونظر له زاهر بدهشة
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
خالد قال : اتفضلي
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر وخرجت
خالد قال : علشان احنا قدوة للموظفين صح
زاهر قال بإبتسامة : ايوه المهم انت كنت جيلي ليه
خالد قال : اه ااااه صح احنا مش هنروح نشوف القاعة انهاردة
زاهر قال : ايوه ليه
خالد قال : ما احنا كده هنتاخر
زاهر قال : طيب استنها أما اتصل بملك اشوفها خلصت ولا لسه
خالد قال : خلصت ايه
زاهر قال : أصل نزلت مع طنط شريفة جارتها علشان تشتري شويه حاجات للفرح انت اتصل برانيا
وضحك خالد وقال : ما هي كمان نزلت مع والداتها علشان تشتري حاجات للفرح
زاهر قال : بجد
خالد قال : ايوه وبيتصل بيها بس مش بترد إظهار معندهاش شبكة
زاهر قال : طيب وبيتصل بملك مش بترد
خالد قال : باين هي كمان معندهاش شبكة حاول تاني
زاهر قال : طيب وبيتصل بغها برده مش بترد
خالد قال : طيب والعمل
زاهر قال : مافيش هي لما هتخلص هتتصل بيه
خالد قال : طيب
في السوق :
ملك قالت : احنا كده خلاص ياطنط ولا لسه هنشتري حاجة
شريفة قالت : لا خلص
ملك قالت : طيب كويس علشان متاخرش على زاهر
رانيا قالت : لسه هنشتري حاجة ياماما
والداتها قالت : لا احنا خلصنها
رانيا قالت : الحمد لله بقولك ايه ياملك تعالى أما اوصلك انتي وطنط وبعدين نروح لخالد وزاهر
شريفة قالت : شكرا يا دكتورة انا هاخد تاكسي روحي انتي ياملك مشوارك علشان متتاخريش
والداتها رانيا قالت : طيب وليه تاكسي ما هي العربية موجودة يلا اتفضلوا
شريفة قالت : بس
رانيا قالت : مابسش ياطنط ماما معها حق اتفضلوا يلا ملك
ملك قالت : طيب يلا ياطنط
شريفة قالت : طيب ومشت
عند العربية :
رانيا قالت : اتفضلوا
وركبت ملك وشريفة والداتها رانيا العربية وراحت رانيا وركبت العربية وتحركت على بيت ملك
في شركة العشري :
في مكتب زاهر :
خالد قال : احنا كده هنتاخر يازاهر حاول تتصل بملك تاني
زاهر قال : طيب ما تتصل برانيا
خالد قال : ما انا تليفوني في المكتب
زاهر قال : طيب هتصل بهقا تاني وبيتصل
خالد قال : ها ردت
زاهر قال : لا لسه
في عربية رانيا :
ورن تليفون ملك ونظرة فيه وقالت : ده زاهر وفتحت الخط الووه
زاهر قال : الووه ايوه يا ملك
ملك قالت : ايوه يا زاهر
زاهر قال : ايه ياملك برن عليكي مبتردتش ليه
ملك قالت : اتصلت بيه
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : امال مسمعتوش ليه
زاهر قال : يمكن المكان اللي انتي فين ماكناش فيه شبكة المهم انتي خلصتي
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : طيب كويس انتي فين علشان اجي اخدك
ملك قالت : مافيش داعي رانيا هتصلني
زاهر قال : هو انتي مع رانيا
ملك قالت : ايوه
خالد قال : هي معها رانيا
زاهر قال : اه
ملك قالت : زاهر
زاهر قال : ايوه يا ملك
ملك قالت : بقولك ابقي تعالنها على بيت رانيا احنا هنستنكم هناك انا ورانيا
زاهر قال : طيب ياحبيتي
خالد قال : خليها تعطي لرانيا عاوز اكلمها
زاهر قال : طيب ملك
ملك قالت : ايوه يا زاهر
زاهر قال : أعطي لرانيا التليفون خالد عاوز يكلمها
ملك قالت : طيب امسكي يارانيا خالد عاوز يكلمك
وأخذت رانيا منها التليفون وقالت : ايوه يا خالد
خالد قال : ايوه ياحبيتي انتي فين
رانيا قالت : انا مروح اهوه ليه
خالد قال : أصل اتصلت بك وتليفونك غير متاح
رانيا قالت : اتصلت بيه
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : يمكن ماكنش فيه شبكة
خالد قال : طيب انا وزاهر جيلكم
رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة يا حبيبتي وقفل الخط امسك
وأخذ زاهر منه التليفون وقال : طيب يلا علشان منتاخرش
خالد قال : هروح أجيب تليفوني من مكتبي وجاي
زاهر قال : طيب
وخرج خالد وراح علي مكتبه وخرج زاهر وراها
وطلع خالد من مكتبه وقال : يلا يا زاهر
زاهر قال : يلا ومشي هنروح على شركة تصميم الأفراح وبعدين على القاعة وخرج
وخرج خالد وقال : هو انت تعرف شركة لتصميم الافراح
زاهر قال : ايوه اركب
خالد قال : طيب وركب
وركب زاهر وراها وتحرك على بيت رانيا
أمام بيت ملك :
ووقفت رانيا عربيتها
شريفة قالت : اتفضلوا عندنها شويه
والداتها رانيا وقالت : فرصة تانية إن شاء الله
شريفة قالت : ماينفعش تجي عند باب البيت وتمشي كده
والداتها رانيا قالت : معلشي أصل لسه ورايها حاجات اعملها
شريفة قالت : طيب وأخذت الشنط ونزلت
ملك قالت : سلام ياطنط
شريفة قالت : مع السلامة وطلعت
وتحركت رانيا على بيتها
في الصعيد :
أمام بيت عم حسنين :
وجاء عم درويش وقال : الف مبروك ياحسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك ياعم درويش
عم دوريش قال : مش محتاج حاجة
عم حسنين قال : ربنا يخليك ياعم درويش
عم دوريش قال : بجد والله نجاة زي بنتي
عم حسنين قال : عارف ياعم درويش ولو احتاجت حاجة هقولك
عم درويش قال : طيب امسك اتصلي بناجي عاوز اطمن عليه وابركله
عم حسنين قال : طيب وبيتصل بناجي الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا عم دوريش
عم حسنين قال : انا عمك حسنين
ناجي قال : اه ااااه ازيك يا عمي
عم حسنين قال : الحمد لله ازيك انت
ناجي قال : الحمد لله
عم حسنين قال : طيب امسك عمك درويش معاك اهوه
ناجي قال : طيب الووه
عم درويش قال : الووه ايوه يا ياعريس
ناجي قال : ايوه يا عم دوريش عامل ايه
عم دوريش قال : الحمد لله انت عامل ايه
ناجي قال : كويس الحمد لله
عم دوريش قال : مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك
عم دوريش قال : مش محتاج حاجة
ناجي قال : ربنا يخليك ياعم درويش
عم دوريش قال : بجد والله انت زي ابني
ناجي قال : انا عارف وأهل المنطقة هنا بيساعدوا
عم دوريش قال : طيب ربنا يتمملك بخير
ناجي قال : ربنا يخليك انت مش محتاج حاجة
عم دوريش قال : لا يا حبيبي متشكر
ناجي قال : طيب اوعها متجيش فرحي
عم دوريش قال : هو انا اقدر برده مجيش فرح ابني
ناجي قال : ربنا يخليك لي يارب
عم دوريش قال : ويخليك لي مع السلامة
ناجي قال : الله يسلامك
عم دوريش وقال : امسك اقفله
عم حسنين قال : طيب واخذه وقفله امسك
واخذه عم دوريش منه وقال : انت شكلك تعبت
عم حسنين قال : اه ااااه دماغي هينفجر
عم دوريش قال : طيب قوم ارتاح شويه وانا هقعد لما يخلصوا
عم حسنين قال : لا ماينفعش
عم دوريش قال : متقلقش انا هقعد قوم علشان تعرف تقعد بالليل مع الرجالة اللي جاين يباركولك
عم حسنين قال : بس
عم دوريش قال : مابسش قوم انا مش هسيبهم غير لما يخلصوا
عم حسنين قال : طيب وقام ودخل البيت
وخرجت عايدة من المطبخ وبتنظر لقت حسنين وقالت : رايح فين
حسنين قال : مافيش هروح ارتاح شويه وعم دوريش قاعد بره
عايدة قالت : طيب أدخل ارتاح علشان انت شكلك تعبان
حسنين قال : طيب ودخل غرفته
أمام بيت رانيا :
ووقفت رانيا العربية
والداتها قالت : مش هتطلعوا
رانيا قالت : لا يا ماما اطلعي انتي واحنا هنستنها خالد وزاهر هنا والداتها قالت : طيب ليه ماتستنهم فوق
ملك قالت : هما زمانهم جايين ياطنط
والداتها قالت : طيب مش عاوزة حاجة ياملك
ملك قالت : شكرا ياطنط
والداتها قالت : طيب وأخذت الشنط ونزلت وطلعت
ملك قالت : مقولتليش اخدتي إجازة قده ايه
رانيا قالت : اخدت إجازة شهر
ملك قالت : والدكتور فؤاد وافق
رانيا قالت : ايوه وماهو عارف ان الإجازة دي علشان فرحي
ملك قالت : انتي قولتيله
رانيا قالت : لا انا لقيته عارف
ملك قالت باستغراب : لقتيه عارف
رانيا قالت : ايوه
ملك قالت : يبقي زاهر قاله
رانيا قالت : ايوه هو قالي إن زاهر قاله وبتنظر من شباك العربية لقت زاهر وخالد وصلوا أهم وصلوا
ملك قالت : طيب يلا ونزلت من العربية
ونزلت رانيا وراها
ووقف زاهر العربية وقال : يلا
وركبت ملك ورانيا وراها
وتحرك زاهر وقال : اتاخرنها عليكم
ملك قالت : لا
خالد قال : احنا هنروح على الشركة تصميم الأفراح وبعدين هنروح على القاعة
رانيا قالت : طيب
خالد قال : هتعملي ايه فى الفستان يارانيا
رانيا قالت : بعد ما نخلص نبقي نلف نشوف الفساتين
خالد قال : طيب
زاهر قال : وصلنها ووقف العربية
وبينظر خالد من شباك العربية و قال : هو انت تعرف الشركة دي منين يازاهر
زاهر قال : هبقي هقولك بعدين بس يلا علشان منتاخرش ونزل
خالد قال : يلا ونزل ونزلت ملك ورانيا
وبتنظر رانيا على الشركة وقالت بدهشة : دي أكبر شركة لتصميم الافراح في البلد
خالد قال : امال انتي فاكرة ايه يلا ومسك ايدها ودخلوا
ودخل ملك وزاهر
في الرسبشن :
زاهر قال : لوسمحت عاوز اقابل أمير بيه صاحب الشركة
الموظف قال : مين حضرتك
زاهر قال : زاهر العشري احنا عندها ميعاد معها
الموظف قال : طيب لحظة واحدة
زاهر قال : اتفضل
وراح الموظف وبيتصل بالسكرتارية وقال : الووه
السكرتارية قالت : ايوه
الموظف قال : زاهر بيه العشري عاوز يقابل أمير بيه
السكرتارية قالت : طيب خليه يتفضل
الموظف قال : حاضر وقفل الخط وراح لزاهر بيه اتفضل يافندم على طول آخر الطرقة
زاهر قال : شكرا يلا
خالد قال : طيب ومشي معه رانيا ومشي زاهر معه ملك
مكتب السكرتارية :
السكرتارية قالت : زاهر بيه
زاهر قال : ايوه
السكرتارية قالت : اتفضلوا وقامت وراحت علي مكتب أمير بيه وخبطت علي الباب
أمير قال : أدخل
ودخلت السكرتارية وقالت : اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا ودخل ومعه ملك ودخل خالد ومعه رانيا
وقام أمير من علي الكرسي وقال : اهلا زاهر بيه
زاهر قال : اهلا بك
أمير قال : اهلا خالد بك
خالد قال : اهلا بك
زاهر قال : اعرفك ملك خطبتي
أمير قال : تشرفنا ومبروك
ملك قالت : الله يبارك فيك
خالد قال : ورانيا خطبتي
أمير قال : تشرفنا مبروك على الخطوبة
رانيا قالت : الله يبارك فيك
أمير قال : اتفضلوا
زاهر قال : شكرا
أمير قال : تشربوا ايه
زاهر قال : لا شكرا
أمير قال : لا لازم تشربوا حاجة
زاهر قال : طيب قهوة مظبوط
أمير قال : وحضرتك
ملك قالت : عصير ليمون
أمير قال : وحضرتك ياخالد بيه
خالد قال : قهوة مظبوط
امير قال : تمام وحضرتك
خالد قال : أي عصير
أمير قال : طيب وبيتصل بالسكرتارية الووه
السكرتارية قالت : ايوه يافندم
أمير قال : هاتي اثنين قهوة مظبوط واثنين عصير الليمون
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وقفل أمير الخط وقال : شرفتني
زاهر قال : شكرا يافندم
أمير قال : وازي حامد بيه
خالد قال : هو حضرتك تعرف جدي
أمير قال : معرفوش شخصيا بس والداي يعرفوا وبيحكلي عنه
زاهر قال : اه ااااه طيب احنا فرحنها قريب وعاوزين شركة حضرتك تصمم الفرح
أمير قال : الف مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك
وراح الفراش على مكتب أمير بيه وخبط علي الباب
أمير قال : أدخل
ودخل الفراش وحط القهوة والعصير وقال : اي خدمة تانية يافندم أمير قال : لا روح انت
الفراش قال : حاضر وخرج
أمير قال : اتفضلوا
زاهر قال : شكرا حضرتك قولت ايه
أمير قال : موافق طبعا والفرح امتا
زاهر قال : يوم الخميس
أمير قال : تمام وهيكون فين
زاهر قال : فيه فندق خمس نجوم احنا دلوقتي رايحين القاعة ممكن حضرتك تجي معانا تشوفها
أمير قال : معنديش مانع اتفضلوا وقام
وقام زاهر وخالد وملك ورانيا
وخرج أمير وقال : انا مش هتاخر لو فيه حاجة ابقي كلمني
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
أمير قال : اتفضلوا
ومشي زاهر ومعه ملك ومشي خالد ومعه رانيا
أمام الشركة :
أمير قال : اتفضلوا انتم وانا هبقي وراكم بعربيتي
زاهر قال : تمام وراح وفتحها باب العربية لملك اتفضلي يا حبيبتى
ملك قالت : شكرا وركبت
وفتح خالد لرانيا باب العربية وقال : اتفضلي
رانيا قالت : شكرا وركبت وركب خالد جانبها
وراح زاهر وركب العربية وتحرك على الفندق وتحرك أمير وراها
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
وراحت عايدة على الغرفة وقالت : حسنين اصحها حسنين
وصحها حسنين وقال بنعس : عايدة
عايدة قالت : باين عليك كنت محتاج انك تنام فعلا قوم يلا خد دش علشان تفوق
حسنين قال : هما الستات مشوا
عايدة قالت : ايوه يلا قوم
حسنين قال : طيب وقام
عايدة قالت : الهدوم جانبك اهي
حسنين قال : طيب وأخذهم وخرج وراح علي الحمام
زاهر قال : وصلنها ووقف العربية
خالد قال : هو ده الفندق
زاهر قال : ايوه على حسب العنوان اللي عطهولي جدي هو يلا ونزل
خالد قال : طيب ونزل ونزلت ملك ورانيا
ووقف أمير العربية ونزل وراح لهم وبينظر علي الفندق وقال : هو ده الفندق
زاهر قال : ايوه اتفضل
أمير قال : شكرا ودخل
ودخل زاهر ومعه ملك ودخل خالد وراها ومعه رانيا
في الرسبشن :
زاهر بيه قال : لوسمحت عاوز اقابل صاحب الفندق
الموظف قال : أقوله مين يافندم
زاهر قال : زاهر العشري وخالد العشري
الموظف قال : حاضر لحظة واحدة
زاهر قال : اتفضل
وبيتصل الموظف بصاحب الفندق وقال : الووه
صاحب الفندق قال : الووه
الموظف قال : ايوه يافندم
صاحب الفندق قال : فيه ايه
الموظف قال : زاهر بيه وخالد بيه عاوزين يقابلوا حضرتك
صاحب الفندق قال : طيب انا جاي وقفل الخط
وقفل الموظف الخط وقال : جاي لحضرتك يافندم
زاهر قال : طيب
وجاء صاحب الفندق وقال : اهلا يا فندم شرفتنها
زاهر قال : اهلا بك
صاحب الفندق قال : اتفضلوا
زاهر قال : شكرا ومشي ومعه ملك
ومشي خالد ورانيا وأمير
في مكتب صاحب الفندق :
صاحب الفندق قال : اتفضلوا
خالد قال : شكرا وقعد وقعد زاهر وملك ورانيا وأمير
صاحب الفندق قال : تشربوا ايه ومسك السماعة
زاهر قال : لا مافيش داعي
صاحب الفندق قال : لا إزاي لازم تشربوا حاجة
زاهر قال : أصل احنا مستعجلين وعاوزين نشوف القاعة
صاحب الفندق قال : تمام اتفضلوا وقام
في القاعة :
صاحب الفندق قال : هي دي القاعة
وبينظر زاهر للقاعة وقال : تمام ايه رأيك يا أمير بيه
وبينظر أمير على القاعة وقال : قولي يا أمير بس ولا انت مش عاوزها نبقي أصدقاء
زاهر قال : لا طبعا ازاي ايه رأيك
أمير قال : لا تمام
خالد قال : احنا عاوزين الفرح بتاعنها يبقي مميز
زاهر قال : ايوه يا أمير عاوزين حاجة تبقي محصلتش قبل كده ولا ايه ياحبيتي
ملك قالت : اللي تشوفه
زاهر بإبتسامة بدون تعليق
خالد قال : انتي ايه رأيك يارانيا
رانيا قالت : انا معاك لازم يكون مميز والقاعة حلو
أمير قال : تمام فيه حاجه معينه عاوزين تعملوها
ونظر زاهر وخالد ورانيا وملك لبعضهم بدون تعليق
زاهر قال : لا مافيش
أمير قال : تمام خلاص هعملكم حاجة متعملتش قبل كده
زاهر قال : طيب بس بسرعة علشان معتش وقت
أمير قال : متقلقش يازاهر من بكرة إن شاء الله هنبدا تشتغل
زاهر قال : تمام بعد اذن ياحبيتي
ملك قالت : اتفضل
زاهر قال : خالد تعال كده
خالد قال : طيب بعد اذنك
رانيا قالت : اتفضل
وراح زاهر وخالد لأمير
ملك قالت : ايه رأيك في القاعة
رانيا قالت : تحفة ياملك
ملك قالت : فعلا وان شاء الله الفرح هيبقي تحفة برده
رانيا قالت بإبتسامة : إن شاء الله
زاهر قال : اتفضل ده شيك علشان الفرح وكده
أمير قال : ده اسمه كلام يا انا والدي موصيني عليكم ومينفعش طبعا اعتبره هدية من أخ لاخواته
زاهر قال : لا طبعا الشغل شغل يا أمير اتفضل
خالد قال : وبعدين هديتنها هتبقي لما تشرفنا في الفرح
أمير قال : ما أنا هاجي بس مش هينفع
زاهر قال : لا هينفع اتفضل والا هنشوف شركة تاني العلاقات حاجة والشغل حاجة تانية امسك بقي
أمير قال : طيب واخذه طلع اللي بسمعوا عندك صحيح
زاهر قال : وايه هو ده اللي سمعته عني ولقيته مظبوط
أمير قال : انك صارم في الشغل والعلاقات حاجة والشغل حاجة
زاهر قال : هو ده الصح ولا ايه
أمير قال : ايوه وانت كده ياخالد برده
خالد قال : جدي دايما يقولي انك علشان تبقي رجل أعمال ناجح لازم تفصل العلاقات الشخصية عن الشغل
أمير قال : معه حق انا نفسي اتعرف عليه
خالد قال : إن شاء الله لما تشرفنها في الفرح هتقابله
أمير قال : ان شاء الله طيب يلا
زاهر قال : يلا ومشي وراح لملك يلا ياحبيتي
ملك قالت : يلا ومشت
صاحب الفندق قال : ماينفعش كده لازم تشروفوني في مكتبي
زاهر قال : معلشي مرة تانية بعد اذنك
صاحب الفندق قال : اتفضل
أمام الفندق :
أمير قال : زاهر أعطني رقمك علشان نبقي على توصل
زاهر قال : تمام سجل
أمير قال : طيب
وملها زاهر الرقم وقال : تمام كده
أمير قال : تمام سلام
زاهر قال : مع السلامة ومشي يلا
وركب خالد وملك ورانيا العربية
وركب زاهر وتحرك
وتحرك أمير وراح على الشركة
في عربية زاهر :
زاهر قال : هنروح على فين
خالد قال : علي محلات فساتين الافراح
زاهر قال : طيب
وطلع خالد تليفونه وفتحه وبيدور على فساتين الافراح وقال : بصي يا رانيا الفساتين دي حلو
وبتنظر رانيا في التليفون وقالت : بس دول ياخالد غالين اوي
خالد قال : هو فيه حاجة تغلها عليكي برده شوفي بس لوعجبك حاجة قولي
رانيا قالت : طيب ده حلو اوي
خالد قال : عجبك
رانيا قالت : ايوه ايه رأيك ياملك
وأخذت ملك التليفون ونظرة وقالت : فعلا حلو اوي ايه رأيك يازاهر
ونظر زاهر قال : حلو اوي
ملك قالت : امسكي يارانيا
وأخذت رانيا التليفون وقالت : استنها أما اتصل بماما اشوف رأيها خالد قال : طيب
وبتتصل رانيا بوالداته وقالت : الووه
والداتها قالت : الووه ايوه يا رانيا
رانيا قالت : ايوه يا ماما بقولك ايه انا هبعتلك صورة فستان فرح على الواتس
والداتها قالت : هو انتي هتشتري الفستان الفرح
رانيا قالت : لا يا ماما عاوزكي تقولي رأيك
والداتها قالت : طيب هو انتم روحوتم القاعة
رانيا قالت : ايوه وبنلف شويه بنشوف فساتين الفرح
والداتها قالت : طيب ابعتيه
رانيا قالت : طيب سلام
والداتها قالت : مع السلامة
وقفل رانيا الخط وفتحت الكاميرا وصورت الفستان وبعته لولداتها
خالد قال : ها طنط ردت
رانيا قالت : لا لسه اهي ردت بتقولي حلو اوي
خالد قال : يبقي خلاص نشتربه
رانيا قالت : طيب بس هنشتريه منين
خالد قال : من المحل ماهو المصمم ده ليه محل علشان يعرض فيها الفساتين دي
زاهر قال : اسمه ايه المصمم ده
خالد قال : اسمه شادي صالح
زاهر قال باستغراب : ايه شادي صالح
خالد قال : ايوه هو انت تعرفوا
زاهر قال : ما هو اللي بيصممم فستان ملك
خالد قال : بجد
زاهر قال : ايوه ما انت كنت جانبي وانا بكلمه
خالد قال : ايوه بس معرفش غير اسمه شادي بس معرفش انه اسمه شادي صالح
زاهر قال : لا هو اسمه كده
ملك قالت بإبتسامة : هو باين عليه شاطر
رانيا قالت : فعلا تصميماته جميلة جدا
خالد قال : طيب انت تعرف المحل بتاعه
زاهر قال : لا معرفش انه عنده محل
خالد قال : امال انت روحتله فين
زاهر قال : في مكتبه
خالد قال : والعمل
ملك قالت : هو مش كاتب عنوان المحل بتاعته
خالد قال : استني اشوف لا كاتب اهوه يازاهر
ومسك زاهر التليفون ونظر فيه وقال : تمام امسك
وأخذ خالد منه التليفون وقال : عارفته
زاهر قال : ايوه
خالد قال : طيب كويس بينها على هناك
زاهر قال : طيب
في بيت الدكتورة رانيا :
في المطبخ :
والداته رانيا قالت لنفسها : حلو اوي الفستان وهيبقي حلو على رانيا ايه ده يا هي ممكن تشتريه وخالد معها هيشوفها وهي لبسها وده فال وحش أما اتصل بيها وبتتصل
في عربية زاهر :
ورن تليفون رانيا ونظرة فيه وقالت : دي ماما وفتحت الخط الووه
والداتها قالت : الووه ايوه يا رانيا
رانيا قالت : ايوه يا ماما
والداتها قالت : هو انتي هتشتري الفستان اللي بعتيلي صورته ده
رانيا قالت : ايوه يا ماما ليه وحشة
والداتها قالت : لا حلو
رانيا قالت : امال بتسالي ليه
والداتها قالت : هو خالد معاكي مش كده
رانيا قالت : اه ااااه خالد معايا اهوه ليه
والداتها قالت : متخلهوش يشوفك وانتي لبسها فستان الفرح
رانيا قالت : ليه
والداتها قالت : كده علشان بيقولوا انه فال وحش لو العريس شاف عروسته بالفستان الفرح قبل الفرح
رانيا قالت : انتي بتصدقي الكلام ده برده
والداتها قالت : اسمعي الكلام وخلاص اوعي يخليه يشوفك بالفستان
رانيا قالت : بس
والداتها قالت : مابسش اعملي اللي بقولك عليه وخليه قاعد في العربية وادخلي انتي المحل اوعدني إنك هتعملي كده
رانيا قالت : يا ماما
والداتها قالت : اوعدني يارانيا
رانيا قالت : اوعدك خلاص
والداته قالت : طيب مع السلامة
رانيا قالت : سلام وقفلت الخط
خالد قال : فيه ايه يا رانيا طنط كويسة
رانيا قالت : ايوه بس
خالد قال : بس ايه
رانيا قالت : قالتي انك متدخلش معايا المحل علشان متشفنيش بفستان الفرح
خالد قال باستغراب : ليه
رانيا قالت : علشان ده فال وحش هي قالتي كده
ملك قالت : ازاي يعني
رانيا قالت : بتقولي إن مينفعش العريس يشوف عروسته بفستان الفرح قبل الفرح علشان ده فال وحشة
ملك قالت : طيب الحمد لله اني عرفت قبل ما زاهر يشوفني بالفستان
زاهر قال : يعني ايه انا مش هاجي معاكي علشان نجيب الفستان
ملك قالت : لا طبعا
زاهر قال : هو انتي بتصدقي الكلام ده برده
ملك قالت : لا بس فيها ايه لو نحرص اوعدني يازاهر انك مش هاتجي معايا
زاهر قال : لا طبعا انا كنت عاوز اشوفك بالفستان
ملك قالت : ما انت هتشوفني يوم الفرح اوعدني
ونظر لها زاهر بدون تعليق
ملك قالت : زاهر
زاهر قال : اوعدك خلاص
ملك قالت : تمام
خالد قال : يعني انا هقعد في العربية
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : انتي بصدقي في الكلام برده
رانيا قالت : لا يا خالد بس انا وعدت ماما انك مش هتشوفني بالفستان
ونظر لها خالد بدون تعليق
رانيا قالت : علشان خاطري يا خالد خليك في العربية
خالد قال : طيب
ملك قالت : ومتقلقش زاهر هيبقي معاك
زاهر وقال باستغراب : وليه بقي هو اللي ممنوع يدخل المحل انا مدخلش ليه
ملك قالت : يعني يرضيك خالد يقعد لواحده
زاهر بضيق بدون تعليق
ملك قالت : بدل مرضتش يبقى مرضيكش يبقي خلاص تقعدوا انتم الاتنين في العربية واحنا هندخل المحل تمام
خالد قال : طيب ومين اللي هيحاسب
ملك قالت : مش مشكلة يبقى يطلع موظف من المحل ياخد منك الفلوس
خالد قال : كده ياملك وانا اللي بقول هتبقي واقفة جانبي
ملك قالت : ما انا بعمل كده علشانك برده ولا ايه يارانيا
خالد قال : ايوه يا خالد احنا بنعمل كده علشانك
زاهر قال : وصلنها ووقف العربية
ملك قالت : احنا مش هنتاخر
زاهر قال : طيب
ملك قالت : يلا يا رانيا ونزلت
زاهر قال : عجبك كده
خالد قال : لا طبعا بس هنعمل ايه
زاهر قال : كان لازم يعني توافق أن رانيا تكلم والداتها اهو انا مش هشوف ملك بالفستان
خالد قال : هو انا كنت هعرف أن ده كله هيحصل لو كنت أعرف ماكنتش خلتها تكلم والداتها وبعدين ما انا زيك تفتكر الكلام اللي هي قالته ده صحيح
زاهر قال : اكيد لا
خالد قال : امال ملك ورانيا عملوا كده ليه بعد ما عرفوا
زاهر قال : مش عارف
في المحل :
وبتنظر ملك لقت الفستان وقالت : اهوه يارانيا الفستان
وبتنظر رانيا لصورة اللي على تليفونها وعلي الفستان المتعلق وقالت : اه ااااه هو
ملك قالت : لوسمحتي
والعامله وقالت : ايوه يافندم
رانيا قالت : فين غرفة اللبس
العاملة قالت : هنا وشاورت عليه
ملك قالت : شكرا واخذت الفستان خدي يارانيا ادخلي قسيه
رانيا قالت : طيب واخذته خلي معاكي التليفون
ملك قالت : طيب واخذته
ودخل شادي المحل وراح علي المكتب وبينظر علي يمينه وقال : الآنسة ملك وراح لها اهلا يافندم
ملك قالت : اهلا بك
شادي قال : انتي هنا بتعملي ايه
ملك قالت : مافيش أصل صديقتي خطيبة خالد العشري عجبها فستان وجات علشان تشوفه
شادي قال : امال هي فين
ملك قالت : جوه في غرفة اللبس
شادي قال : طيب وزاهر عامل ايه
ملك قالت : الحمد لله كويس وعلى فكرة هو بره في العربية وهو وخالد
شادي قال : بجد
ملك قالت : ايوه
شادي قال : امال مدخلش معاكي ليه
ملك قالت : مافيش أصل رانيا خطيبة خالد مش عاوزها يشوفها وهي بتقيس الفستان
شادي قال : معها حق اه ااااه صحيح فستانك كام يوم وهيكون جاهز
ملك قالت : طيب كويس
شادي قال : وانا شلت الطرحة وعلى فكرة اتاج هيبقي حلو اوي عليه
وطلعت رانيا وقالت : ايه رأيك ياملك
ملك قالت : حلو اوي عليكي اعرفك شادي صديق زاهر وصاحب المحل
رانيا قالت : تشرفنا
ملك قالت : ودي الدكتورة رانيا خطيبة خالد وصديقتي
شادي قال : تشرفنا وعلى فكرة الفستان كأنه عملته علىشأنك
رانيا قالت : شكرا
شادي قال : والفستان ده مافيش في المحل منه بنفس التصميم
رانيا قالت : طيب بعد اذنكم
ملك شادي قالوا : اتفضلي
ودخلت رانيا غرفة اللبس
شادي قال : طيب انا هروح أسلم على زاهر
ملك قالت : اتفضل
وخرج نادر من المحل وبينظر لقي زاهر في العربية فاراح له وقال : عامل ايه
زاهر قال : اهلا ياشادي ونزل من العربية وحضنه ونزل خالد
زاهر قال : عامل ايه
شادي قال : الحمد لله انت اللي عامل ايه
زاهر قال : الحمد لله كويس ده خالد العشري
شادي قال : اهلا
زاهر قال : ده شادي صاحب المحل و صديقي
خالد قال : اهلا بك
شادي قال : مبروك
خالد قال : الله يبارك فيك
زاهر قال : هو انت قابلت ملك جوه
شادي قال : ايوه
خالد قال : طيب كويس أنك جيت
شادي قال : ليه فيه حاجة
خالد قال : علشان حساب الفستان اللي خطبتي بتقيسه جوه
شادي قال : ده كلام بره
زاهر قال : تعالوا بس نقعد في العربية ونتكلم
شادي قال : طيب ركب
في المحل :
وطلعت رانيا من غرفة اللبس
ونظرة لها ملك وقالت : الفستان حلو اوي عليكي
رانيا قالت : ربنا يخليكي لي ياملك
ملك قالت : ويخليكي لي
رانيا قالت : طيب مش نبعت حد لخالد علشان يحاسب على الفستان
ملك قالت : مافيش داعي صاحب المحل راح لهم علشان يسلم عليهم
رانيا قالت : طيب يعني هنخرج ولا هنعمل ايه
ملك قالت : لا هنستنها لما يجي
رانيا قالت : طيب
وراحت العاملة لهم وقالت : حضرتك هتاخدي الفستان ده
رانيا قالت : ايوه بس احنا مستنين حد
العاملة قالت : طيب ومشت
في عربية زاهر :
خالد قال : اتفضل الشيك وان شاء الله تشرفنها في الفرح
شادي قال : ان شاء الله سلام
زاهر قال : مع السلامة
ونزل شادي من العربية وراح علي المحل وبتنظر ملك لقت شادي دخل من المحل وقالت : اهوه جيه اهوه
وراح لها شادي وقال : ايه خلصتم
ملك قالت : ايوه وهناخد الفستان
شادي قال : عارف خالد بيه قالي ودفعلي الحساب مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيك بعد اذنك
شادي قال : اتفضلوا
وخرجت ملك ورانيا من المحل ورحوا وركبوا العربية
خالد قال : ايه قستي الفستان
رانيا قالت : ايوه
ملك قالت : وكان طلع عليه تحفة
خالد قال بضيق : طيب
وتحرك زاهر بدون تعليق
ملك قالت : ايه انت زعلت ياخالد
خالد قال : وانتي مش شايفة اني فيه حاجة تزعل
رانيا قالت : متزعلش ما انت هتشوفه عليها يوم الفرح
خالد قال : يا يوم الفرح بقي
رانيا قالت : ماهو مش بعيد ياخالد يا كلها يومين تلاتة
خالد قال : طيب
زاهر قال : شادي قالك انه قرب يخلص الفستان
ملك قالت : ايوه وانت مش هتجي معايا زي ما انت وعدتني
زاهر قال : طيب
ملك قالت : وصلني على البيت علشان اتاخرت
خالد قال : هو احنا مش هناكل مع بعض
رانيا قالت : مش هينفع ياخالد علشان انا اتاخرت
زاهر قال : واحنا برده مش هينفع نأكل بره
خالد قال : ليه
زاهر قال : هو انت نسيت جدي
خالد قال : اه ااااه صحيح احسن نروح برده
وضحك ملك بدون تعليق
رانيا قالت : ماله جدي
خالد قال : ماملوش هو كويس
رانيا قالت : امال ايه اللي خالك تغير رأيك كده لما جيت سيرة جدك
ملك قالت : أصل انتي مش عارفة
رانيا قالت : مش عارفة ايه
وحكتلها ملك علي اللي حصل يوم الكشري وقال : بس كده
وضحك رانيا وقالت : بجد جدي عمل معاكم كده
خالد قال : ايوه بس سامحنها بعد كده
رانيا قالت : بس تصدقها انا لوكنت مكانه كنت عملت كده برده
خالد قال : يعني انتي هتعملي كده فيها لما نتجوز علشان أكلت بره رانيا قالت : لا طبعا بس تقولي انك هتاكل بره علشان مستنكش
خالد قال : اذا كان كده ماشي وانتي ياملك ممكن تعملي في زاهر كده زي ما جدي عمل بعد ماتتجوزه
ملك قالت : مش عارفة بصراحة ياخالد
زاهر قال : يعني ايه
ملك قالت : يعني انا لو في موقف جدي معرفش ساعتها ممكن اعمل ايه
زاهر قال : انا عارف انتي هتعملي ايه
ملك قالت : بجد
زاهر قال : ايوه
خالد قال : هتعمل ايه يازاهر ملك
زاهر قال : مش مهم دلوقتي وصلنها ووقف العربية
رانيا قالت : سلام يا ملك سلام يازاهر
زاهر وملك قالوا : مع السلامة
ونزلت رانيا ومعها الفستان وخالد من العربية
ملك قالت : كنت هعمل ايه يازاهر
ومسك زاهر ايدها وقال : كنتي هتسمحني على طول علشان انتي اطيب انسانة في الدنيا
ملك بإبتسامة بدون تعليق
خالد قال : سلام
وبينظر لها خالد لما طلعت وركب وبينظر لزاهر لقها مسك ايدها ملك وقال : احم احم
زاهر قال : ايه
خالد قال : هنفضل هنا كتير
وضحكت ملك بدون تعليق
زاهر قال : لا همشي ياظريف وتحرك
في بيت الدكتورة رانيا :
والداتها قالت : عملتي اللي قوتلك عليه
رانيا قالت : ايوه يا ماما قولت لخالد يقعد في العربية ودخلت انا وملك المحل علشان نجيب الفستان
والداتها قالت : طيب كويس هو زاهر بيه ماكنش معاكم
رانيا قالت : لا كان معايا بس ملك خليته يستنها في العربية مع خالد
والداتها قالت : طيب وريني الفستان
وفتحت رانيا السوستة وطلعت الفستان وقالت : اتفضلي
والداتها قالت : الله تحفة يارانيا
رانيا قالت : فعلا ياماما حلو اوي
والداتها قالت : واكيد لما قسيتيه طلع يجنن عليكي
رانيا قالت : فعلا
والداتها قالت : طيب يلا حطيه

google-playkhamsatmostaqltradent