رواية حب فوق الغصون (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ساره نيل
رواية حب فوق الغصون الفصل الثالث عشر 13
ثم استدارت راحلة وهي تقول:-
– السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
– مدحت بلغ الشرطة علشان يجوا يشوفوا الفيلم إللي عندنا ده ويتفرجوا على المواهب..
اتصدم أحمد وصبا وأسيل وإللي كانوا ناوين يعملوه في غصون دار وحصل لهم هم…
التفت أحمد حوله بتوتر ثم وفجأة عندما شعر أن البساط ينسحب من تحت أقدامه..
هرول يجري نحو مخرج الشركة…
اتصدمت صبا وأسيل لما شافوه بيهرب وسابهم في موقف زي ده ..
ناد مدحت بصوت مرتفع على الأمن:-
– امسكوه … وقفوه بسرعة بيهرب..
أسرع رجال الأمن خلف أحمد الذي أخذ يركض بتيهة كبيرة شرع يعبر الطريق السريع ولم يلحظ تلك الشاحنة المسرعة..
حاول السائق الضغط على المكابح مسرعًا لكن كان قد فات الأوان واصتدم جسد أحمد بالشاحنة بقسوة شديدة..
المنظر مروع مهيب يجعل الأبدان تتخشب..
سكن كل شيء فجأة وتجمهر الناس بعدما سقط أحمد جثة هامدة غارق في بحرٍ من الدماء…
✲✲✲✲✲✲✲✲
– السلام عليكم.
– وعليكم السلام، الحمد لله على سلامتك يا غصون.
– الله يسلمك يا ماما.
اترمت على الأريكة بإرهاق فجلست والدتها بجانبها لتتسائل غصون بتعب:-
– المغرب باقي عليه قد أيه ويأذن؟
– خلاص مش باقي ألا ربع ساعة خلاص هانت..
– الحمد لله ربنا ييسر..
– أيه شكلك مهبط خالص.
– أيوا تعبت جدًا النهاردة وكان يوم مليان مشاكل بس الحمد لله عدا على خير..
– خير يا غصون! .. وأيه الموضوع إللي قولتلي عليه في الرسالة ده .. احكيلي يا بنتي أنا مش فاهمة حاجة خالص..
– هحكيلك على كل حاجة يا ماما بس أفطر الأول وهقولك على الموضوع كله.
– طب أنا هحضر الفطار على ما تغيري هدومك..
– تسلمي يا هدهد هتاخدي أجر إفطار صائم يا بختك يا عم..
– ربنا يتقبل يا حبيبتي..
– أمال فين بابا يا هدهد..
– نزل لصلاة المغرب وعلى فكرا هو عرف بموضوع حازم والرد إللي قالهولك .. حصل موضوع كدا واضطريت أقوله يا غِصن..
– خير يا ماما أيه إللي حصل؟!.
– قولتلك لما تفطري في كذا موضوع هنتكلم فيهم..
ثم ابتسمت لها وقالت بسعادة:-
– بس خير أووي يا غصون..
ابتسمت غصون ودخلت الغرفة وهي تردد أذكار المساء وقالت:-
– يارب يا أمي…
نظرت للسماء وابتسمت بأعين مليئة بالدموع ثم قالت:-
– الحمد لله يارب .. على الرغم من كل إللي حصل النهاردة بس كان قمة الخير .. أنا راضية يارب العالمين راضية جدًا أكيد دا كله خير وإنت دفعت شر عني..
تنفست بعمق وقالت بصدق نابع من قلبها:-
– تشاء يا الله وأرضى فأنت أحن وأرحم وأدرى..
– إنت سخرت المهندس عُدي النهاردة علشان يكشف كل الحقيقة وبينت ليا حاجات كتير أنا مكونتش واخدة بالي منها وأولها إن كنت ظلماه بتفكيري عنه..
سامحني على أخطائي وذلاتي يا الله..
بدلت ملابسها ثم أخرجت دفتر صغير لها وكتبت بخط عريض ..
” إذا كان المانع من عند الله فهو قمة العطاء.”
وفي منزل عُدي وبنفس الوقت بدل ملابسه واستعد للخروج لصلاة المغرب لكن قبل ذلك أخرج دفتر صغير وكتب بخط عريض..
” – وكيف حالك معها؟!
= ليس لي بها صلة, سوى أنني أُحدث الله عنها واطلبها منه في كل ليله, لا! بل في كل سجدة، فهي حقًا لا يليق بها إلا حلالًا.”
ووضع القلم على الدفتر ثم خرج لصلاة المغرب وهو يحمل تمرتان بجيبه…
********************
وضعت أكواب الشاي أمام والديها ثم جلست أمامهم بهدوء..
– خير يا غصون قوليلي يا بنتي أيه إللي حصل.!
– أنا سبت الشغل يا بابا..
تعجب في البداية لعِلمه أهمية العمل بالنسبة لها ومدى سعيها وتعبها للوصول لهذا الحد لكن لن تفعل غصون هذا من فراغ..
تسائل قائلًا:-
– أكيد في سبب يا غِصن إحكيلي يا بنتي ..
بدأت تسرد الأحداث من البداية وسخرية أصدقائها وتنمرهم وكيف كانت تتجاهلهم مرورًا بما فعله أحمد من مكائد وموقف حازم الحاد وأخيرًا اتهامهم إياها بالسرقة والنصب وكيف كشف عُدي الحقيقية للجميع..
صُدم كلًا من والدها ووالدتها مما كان يحدث مع إبنتهم وهي لم تُبدي أي ضجر أمامهم دون علمهم..
– دا كله كان بيحصل وإحنا منعرفش يا غصون..
– ملوش داعي أقلقكم يا ماما بمشاكل تافهة زي دي أنا مكونتش بركز معاهم بس إللي حصل في الأخر مكانش ينفع يتسكت عنه..
– لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، ربنا على الظالم والمفتري يا بنتي ربك عادل ومش بيظلم أي حد يا بنتي وكل إللي حصل ده في خير لكِ واعرفي إن عوض ربنا كبير وبينسي كل الألام..
– ونعم بالله يا بابا..
– الحمد لله حازم شر وربنا بعده بما شاء وكيفما شاء..
– الحمد لله..
– اسمعي بقى إللي عندي .. وعايز رأيك..
– قول يا بابا..
– تعرفي مين كان هنا النهاردة؟!
– يا ترى مين؟!!!
– عُدي يا ست غصون..
رددت بصدمة وأعين متسعة:-
– بشمهندس عُدي… ليه وكان عايز أيه؟!!!!!!
– طلب إيدك يا غصون….
يتبع…
بقلم ساره نيل
•تابع الفصل التالي "رواية حب فوق الغصون" اضغط على اسم الرواية