رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل الاول 1
يجتمع الجميع في فيله السيوفي بمناسبة عيد الأضحى المبارك...
كامل السيوفي : كل سنه وانتم طيبين وبخير ومتجمعين على طول..
وهو رجل اعمال له شركات كتير مع أخيه حسن ..ولديه يوسف وليان وزوجته خديجه...وهو طيب وحنين جدا..وحكيم أيضا ..
حسن السيوفي : وانت طيب يا كامل و متجمعين بيك علي طول..
وهو أخو كامل زو شخصية زكيه وطيبه أيضا ..ولديه عبد الرحمن.. وزوجته زينب ...
كرم : وانت طيب يا كامل ..وربنا يديك طولت العمر ..
كرم بيكون صديق كامل وحسن وشريكهم أيضا ولديه فهد واميرويارا .. وزوجته ميته ..
عبدالرحمن: وانت طيب يا عمي ومتجمعين بحسك انت وبابا وعمي كرم ...
كامل : وانت طيب يا عبد الرحمن..
عبد الرحمن بيكون ابن حسن وهو دكتور ...هادي جدا ووسيم ..وأنيق وايضا خجول وماسك مستشفى السيوفي..ملك لابوه ..وهو اللي داير كل حاجه فيها ..
امير : كل سنه وانتم طيبين..
الجميع وانت طيب يا أمير ..
كرم : امال فين اخوك يا أمير ...
امير : هتلاقيه مع معتز ويوسف وفهد في الحديقه ..
كامل : طب روح خلي حد يدخل ينادي علي ام يوسف يشوف خلصوا الاكل ولا لسه ...
امير : حاضر يا عمي ..
امير بيكون ابن كرم وهو صاحب يوسف وماسك مع يوسف الشركه مع أبيه ..ووسيم ومغرور..عايش الدنيا بطول والعرض زي ما بيقول علي نفسه ..وعايش مع والده وأخوه الكبير واخته يارا ......
امير : انتو يا بشوات بتعملوا ايه هنا يلا يا يوسف روح شوف طنط خديجه خلصت الاكل ولا لسه عشان عمي كامل .. بيسأل ..
يوسف : حاضر .اديني رايح اهو ....
يوسف رجل اعمال .بيشتغل مع أبيه وهو شب جميل جدا وخلوق وهادي ..بس غضبه مخيف جدا لما بيتعصب ...
معتز : ايه يا ميرو مش هتلعب معايه مره ..
امير : انت واحد تافه العب مع مين يا ابني ...
معتز : بقا انا تافه ..قول انك خايف اغلبك متخافش هلعب معاك براحه . ههههههههه..
فهد: ههههههههه ..عندك حق..
امير : خايف من مين يهبل انت انت افتكرت نفسك لعيب كره بجد يالا انت داخل بالواسطه ...
معتز : نعم واسطه مين يا ريس ده انا اللي اخترعت الكوره ..هتهزر ولا ايه ....
فهد : علي يدي ..كان هو قاعد هنا والجون هناك وهو شتها دخل جون .. بطرف صباعه الصغير .. ههههههههه.
امير : عندك حق...
معتز : ههههههههه خفه منك ليه ...ابعدو عني أنا لما امشي وأروح العب في دوري أروبا ابقو تعالو اتمحكو فيا ...
فهد : وانت لعيب اوي الله اكبر عليك ...
امير : ههههههههه..
علي : والله ختته ...وسبهم ومشي ...
اولا ..معتز لعيب كره محترف ورياضي بحكم شغله ووسيم ..ومشاكس ..بس عمره ما بص لبنت لانه من كتر ما بيترمو عليه بيقرف منهم ..وبيخاف جدا علي أخته ...
ثانيا ..فهد هو رائد في مكافحه الإرهاب..يعشق شغله بشكل كبير ولا يخاف من المخاطر ..وزو بنايه قويه.وزكي جدا ووسيم..ورياضي بحكم شغله.وزميله يقولون إنه مثل اسمه مكار ومخادع مثل اسمه ..فهد وهو فهد فعلا ..
داخل مطبخ ..... خديجه وقمر وزينب .....
خديجه: بتجهز الاكل ..وبتكلم مع قمر وزينب ..كل سنه وانتم طيبين...
خديجه زوجت كامل ...وهي سيده حنينه وطيبه جدا ..
قمر : وانتي طيبه يا ديجه ..عقبال مانفرح بالولاد إن شاء الله..
زينب : وانت طيب يا ديجي ....يارب يا قمر يسمع منك ربنا ... انا عقبال ما احضر فرح عبد الرحمن هكون خلصت ...
خديجه : بعد الشر. عليكي هو بس مهتم بي شغله وان شاء الله قريب تفرحي بيه ..امال انا اقول ايه في البيه اللي عندي ده انا خلاص هتق منه...
قمر : خلاص بقا انتوا هتقلبوها خم ليه ماانا مستحمله معتز وسكته ..دا الواد عاوز يروح يسافر برا انا غلطانه اني وافقت يلعب من الاول كره ...
قمر ..بتكون اخت كامل وحسن ..ولديها معتز . وزوجها ابراهيم..
خديجه ..: ربنا يهديهم كلهم ...وهي بتتكلم لقت يوسف داخل عليها ...
يوسف: ماما ..الاكل خلص ..
خديجه : ايوه يا قلبي ..خلاص خلصت ..معلش اطلع عند اختك ونزلها هي ويارا ...
يوسف : حاضر يا ماما ... وطلع يوسف عند غرفه أخته ليان ...وخبط علي الباب ..فتحت له ليان ..
ليان : جو ..في ايه ...
يوسف: ماما بتقولك انزلوا عشان خلصت الاكل ...وهو بيكلمها لقي طفلته الصغيره وحبيبت عمره .. قعده علي السرير والضحكه اللي بتجننه علي وشها ..بيعشق كل تفصيل فيها ..
ليان : ماشي يا جو نزلين ..
يارا : كل سنه وانت طيب يا استاذ يوسف ..
يوسف : وانتي طيبه يا يارا ..
ليان: يالا بقا انزل انت واحنا جايين وراك ...
وفعلا الجميع حول سفرت الطعام ...
كامل : تسلم ايديكم الاكل جميل جدا..
حسن : فعلا الاكل جميل..تسلم ايديكم ..
خديجه : تسلموا ..بالهنا والشفا..
ليان بمرح : شكرا يا عمي عرفه اني نافسي حلو في الاكل .دي اقل حاجه عندي..
قمر : دا علي اساس انتي اللي عملتيه ..مش كده ..
ليان: طبعا ..مش انا اللي معلماكم الطبخ ..
خديجه : اه طبعا ..يا سيات الشيف ...
يارا : من دي دا انتي كنتي ريحه تحطي السلطه في حله عشان تسخنيها..
الجميع : ههههههههه..
يوسف : فشله وكسفانه طول عمرك...
ليان : شايف يا بابا .. بيقولوا عليا ايه ..
كامل : خلاص بقا ..سيبوها .معلش يا قلبي...
ليان : بطلع لسانها بشكل طفولي ..حبيبي يا بابا انت ..
وطبعا العاشق الولهان .اللي بيبص علي طفلته ..اللي بتكبر ادام عنيه كل يوم ..بس خايف يتكلم اولا هي بتتجنب الكلام معاه والأهم فرق السن .ياترا يا ليان في يوم هتشوفيني ... في يوم هتحسي بحب فهد اللي عمره ما حب غيرك ..
معتز : ماما انا كنت عاوز اقولك على خبر مش عارف إذا كان هيفرحك ولا لاء بس هو هيبني مستقبلي بشكل كبير..
قمر : ايه ..عاوز ايه يا معتز ..
معتز : بصراحه كده..انا جالي عقد مع دوله اوروبيه كبيره العب معاهم لمده اربع سنين ..
قمر : وانت عاوز تسافر وتسيبني اربع سنين ..
معتز : والله يا ست الكل ..دي نقله تانيه ليا ..عشان خاطري ..
قمر : مش مكفيك ابوك اللي حتي العيد منزلش فيه وهيجي كمان كام يوم ..عاوز تسافر زيه ..
كامل : يا ابني عشان خاطر امك بلاها سفر ومرمته .
معتز : مرمتت ايه يا خالو انا مش هتمرمت بالعكس أنا هكبر اكتر. ..
قمر : بس بعيد عني ...
معتز : يوه هو كل ما اكلمك في الموضوع ده ..اقلبيها نكد ..
خديجه : يا حبيبي هي بتخاف عليك وكمان محلتهاش غيرك ..
معتز : يا ماما صدقيني اول ما يتيح ليا الفرصه هنزل اشوفك وقعد معاكي ..
قمر : خلاص يا معتز اعمل اللي يعجبك .وببكاء .طلما ده في مصلحتك خلاص ..
معتز : قلبه مش متحمل يشوف الدموع في عينيها ..خلاص يا ماما انا مش هسافر عني ما رحت انا هقعد معاكي مش هسيبك ابدا..
قمر : وقد انتصرت في خداعه انها تبكي ..لاء يا حبيبي اعمل اللي يريحك و في مصلحتك ..
معتز : لا يا ماما مصلحتي معاكي ..وهكمل في النادي هنا ..مقدرش ابعد عنك. وعيوني متشوفكيش ..
قمر : حضنته حبيب ماما ..تسلملي عيونك يا قلبي..
كامل : ربنا يهديكم يعني خلاص مفيش موضوع السفر ده تاني ..
معتز : اه يا خالو مش هسافر خالص ...
ليان بمزاح : يالهووي عليك يا ميزو لما بتكون هادي ومطيع بحس انك مطيع وطيب ..
يارا : فعلا الدمعه هتنزل من عيني يا بومبه..هههه
الجميع : ههههههههه..
معتز : لا والله لما انا هكون مطيع هتكوني انتي وزمرده دي .. ملائكه بجناحات...
يارا : انا زمرده .. ماشي يا معتز .. والله لوريك...
فهد : كان بيموت من الغيره ..نار غيرته اشتدت لما سمعها بدلع معتز وبتهزر معاه بشكل ده ..بس دفن كل أحاسيسه لنفسه ...
يوسف : عمي كرم هو حضرتك هترجع الشركه أمتي ..
كرم : ليه يا ابني في حاجه..
يوسف : ابدا اصل الورق اللي حضرتك اديتهوني انا خلصته بس نسيت ادهولك ..
كرم : ولا يهمك .لما نرجع الشركه ابقا جيبه ..
كامل : هو مش كل حاجه خلصت .ولا لسه في حاجه..
امير : لا يا عمي انا بنفسي اللي متمم علي الصفقه ..
ليان بمزاح : هو لما كله تمام ليه لما نقول عوزين نخرج كل حاجه بتطلع فجاه ..ها ...
يوسف بمزاح : وشك وحش علينا ..
الجميع ضحك علي مزاح يوسف لأخته..: ههههههههه.
كامل : بس يا يوسف ..يا حبيبتي انتي عارفه الشغل ملهوش معاد ...
ليان : بس حضرتك وعدتني انك هتودينا رحله ..في اجازه العيد ..والعيد اهو ...
كامل : خلاص قولي انتي ويارا عوزين تروحوا فين ونروح كلنا احنا فعلا عوزين نرتاح شويه ..
لسه يوسف هيعترض بس لقي يارا فرحت وقالت بسرعه ..
اسكندريه .عوزين نروح اسكندريه ...
ليان : ايوه هو ده الكلام.. اسكندريه ...
كامل: خلاص ..ايه رايك يا خديجه ..
خديجه: ماشي يا حاج ..احسن من الاقعده ديه ..
حسن : ماشي وانا جاهز ..
زينب : اه طلما فيها خروج لازم تكون جاهز.. هههههه.
كامل: بص لي قمر وكرم ..ها معانا ولا كل وحد يروح يناكف في نفسه ...
قمر : معاكم طبعا ..وبصت علي معتز ..مش كده..
معتز : اه طبعا يا قمرتي..هو في كلام بعد قولك ...
ليان ويارا : ههههههههه..
ليان : مش بقول طول عمرك مطيع يا ميزو ...
معتز : بت خليكي في حالك ..عيله مستفزه ..
كرم : انا ماشي بس..وبص علي امير وفهد بس لقي فهد متعصب وساكت ..فهد ....يا فهد .
فهد: ها ..نعم يا بابا في حاجه ..
كرم : بكلمك مش بترد ..
فهد: اسف يا بابا محدش بالي ..نعم
كرم : هتروح معانا ..بقالنا كتير مش بتخرج معانا ..
فهد: بضيق..معلش يا بابا مش عاوز اروح ...
كامل : ليه يا ابني انت فعلا مش بتروح في حته ..مالك ..
فهد : مفيش بس عشان الشغل ..ممكن يعوزوني في ايه وقت ..
معتز : يا عم تعالي ونخرج مره دا انت فصيل طول عمرك..
امير : ولا فيه مهمه عاوز تروحلها .وغمث بعينيه ..
فهد: اتلم يا ميرو احسنلك ..دا كل سيديهاتك عندي ..
امير : فهد حبيبي وروح قلبي ..انا بهزر معاك ..
الجميع : ههههههههه..
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية