Ads by Google X

رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ندا علي

الصفحة الرئيسية

     رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل الثالث عشر 13

 
مروه بعياط وهي متمسكه بحضن جمال : انا حااامل يا جمال
جمال بادلها الحضن بعدم تصديق : حامل عرفتي منين ؟
مروه بعدت ومسحت وشها واتنفست نفس عميق وفتحت اديها وحطت اختبار الحمل قدام عيونه : كان موجود هنا وبقالي اسبوع حسه بتعب واعراض غريبه عندي قولت اجربه مش هخسر حاجه جربته وسيبته ودخلت اخد شور طلعت بصيت لقيته الخطين لونهم احمر
جمال ببتسامه كبيره حاوط وشها بين اديه : الف مليون مبروك يا حبيبة قلبي قبل ما نفرح ونفرح الكل البسي نروح نتأكد عند دكتور يلا
مروه بصتله بقلق : ممكن اكون مش حامل ؟ ممكن يكون الاختبار غلط ؟ ممكن اكون بحلم ؟ انا متعشمه جامد يا جمال جمال انا..
جمال حط صباعه علي شفايفها : هشش مش عاوز اي تفكير سلبي منها الاختبار بيقول انك حامل مش هنخسر حاجه لما نتأكد عند دكتوره واكيد خير يلا اجهزي
” مروه بصتله وراحت علي اوضة النوم تجهز نفسها وهي عماله تتخيل شكلها في الحمل ومش مصدقه انها حامله جزء من جمال في بطنها ”
……………………………
” الساعه اصبحت 8 المغرب ومصطفي وغالب وخالد وغالي وسليم والحجه فاطمه قعدين في مندوة البيت مستنين سليم اللي قاعد متوتر جدا يتكلم ”
مصطفي بص لغالب بعينه بمعني ماله الواد دا ؟
غالب ميل علي سليم بهمس : انت رجعت في كلامك ولا في ايه يبني ؟
سليم بنفس الهمس : مرجعتش بس ناسي اللي عاوز اقوله انت مش شايف جدك وعمك بيبصو ليا ازاي يعم انت ؟
مصطفي حب يسهل الوضع فقال : سليم يا جدي كان صاحبنا في المدرسه ابتدائي واعدادي وثانوي كنت انا وهو وغالب ثلاثي المدرسه كلهاا اتفرقنا في الجامعه
غالي : سليم شكله محترم وابن ناس ربنا يبارك في عمره يارب بس انت بتشتغل ايه حاليا يا ابو اماندا
سليم : احم حاليا انا عندي مصنع طوب في السعوديه بشتغل هناك وبصدر لمصر ولبلاد تانيه برضو
خالد : ما شاء الله ربنا يبارك فيك انت كنت متجوز قبل كدا صح ؟
سليم : ايوا كنت متجوز ومعايا اماندا بس مراتي الله يرحمهاا وعلشان كدا عاوز اكون معاكو دوغري انا جاي اطلب ايد الانسه كنز وجاهز لأي طلب
غالي بصله : هكون صريح معاك ومش هلف ولا هدور انا سألت عليك طوب الارض مفيش راجل قال عليك كلمه وحشه العكس الكل بيحبك وبيشكر فيك وانك راجل ويعتمد عليك وانا مش هلاقي احسن منك لكنز وخصوصا ان رجالة العيله بتشكر فيك
سليم ببتسامه : ربنا يخليك يا حج دا من ذوقك وانتو عيله تتشال علي الراس اقسم بالله وانا حاجز لأي طلب بس عاوز فترة خطوبة بسيطه دا طلبي الوحيد
غالي : احنا طلبنا الوحيد تصون كنز وتحافظ عليها غير كدا مش عاوزين اي حاجه ويكفي ان كنز عوزاك ومبسوطه وفرحت كنز دي عندنا بالدنياا كلها
مصطفي وقف وحضن سليم : يبقي علي بركة الله والف مليوون مبروك
” البنات كانو قعدين في الصاله بيسمعو الكلام دا اول ما سمعو الجمله دي الزغاريط اشتغلت ومعاد الخطوبه اتحدد والفرح كمان سنه ”
مصطفي قام وقف : طيب استأذن انا بقا علشان سايب ليلي لوحدها وهي اصلا علي اخرها مني عاوزين حاجه
فاطمه : خليك اتعشي معانا وبعديها امشي يا مصطفي
مصطفي باس راسها بحنان : متعشي قبل ماجي يا حبيبتي مش محتاجه اي حاجه
فاطمه : سلامتك يا قلبي خد بالك علي نفسك ووصل سلامي لليلي وبوسلي سلمي
مصطفي وهو ماشي : عيوني يا بطوط ” وطلع علي برا ركب عربيته ومشي علي بيته ”
فاطمه : طيب ياحج استأذنك انا بقا تخليكي سليم يفضل شويه مع كنز لوحدهم
سليم ابتسملها اووي وقال في نفسه : شايف الناس العاقله اللي بتفكر صح
غالي : قدامكم 10 دقايق ” ونادي علي كنز اللي كانت فرحانه ومكسوفه وكل مشاعرها متلخبه ”
كنز بصت لسليم بكل حب : السلام عليكم ” وكل اللي في الاوضه طلعو علي برا ”
سليم ببتسامه : وعليكم السلام
كنز بحب قعدت علي الكنبه: انا من فرحتي مش شايفه حد كل اللي انا عوزاه افضل اضحك وبس
سليم قعد جنبها ببتسامه : كلها سنه هنقضيها بطولها وعرضها وتكوني معايا وملكي للنهايه يا كنز
” وفضلو يتكلمو كتيررررر لحد ما العيله دخلت من تاني وقضو القعده كلها هزار وضحك وسليم اكتشف ان قعدت العيله ليها طعم مختلف في كل حاجه ”
” وغالي قاعد مبتسم علي غالب وبسمله اللي بيضحكو وفي حضنهم ابنهم وكنز اللي فرحانه بسليم اووي حمد ربنا انه عاش وشاف الفرحه في عيون احفاده وفاطمه اللي بصتله وفهمت هو بيفكر في ايه مسكت ايده وابتسمت ”
فاطمه بهمس : انتهي الحقد والزعل والكره واتولد مكانه حب كل يوم بيكبر بين عيلة الحبايبه وعيله الجبراني
غالب ابتسملها : انا كدا اروح وانا مطمن يا فاطمه
فاطمه : بعيد الشر عنك يا حج دا انت البركه بتاعتناا
غالب بضحك : انتو بتتهمسو في ايه كدا يا غالي يا جبراني بتتغرغر ببطوط واحنا قعدين
فاطمه بضحك : شوف الولا يولاد اتأدب يلا واتلم
…………………………..
” جمال ومروه رجعو من عند الدكتوره والعيله كلها عرفت ان مروه حامل الكل سعيد اووي بالخبر وفرحان ليهم ومروه طايره من الفرحه بحملها وجمال فرحان لفرحتها كانو قعدين في الصاله مع العيله ”
جمال بهمس : مكنتش اعرف ان لما تحملي هتفرحي وتحلوي كدا ؟
مروه ببتسامه : فرحانه علشان حامل في جزء من حبيبي متخيل ان انا شايله حزء منك جوايا بيكبر في بطني كل يوم شويه
جمال ببتسامه : متخيلك ام جميله عقله في نفس الوقت هبله شرسه بس حنينه اووي بتخيلك وانتي بتزعقي ليه علشان عمل حاجه غلط
مروه بضحك : ازعقله يجي يعيطلك ويقولك ماما بتزعقلي وقتها هتيجي تعمل فيا ايه ؟
جمال مسك اديها : هاجي ياستي اقوله ماما اعصابها متوتره بسبب ان مسؤليات البيت كتيره عليها ولازم نستحمل صوتها العالي ونرفزتها فهمت يا غفران
مروه بستغراب : غفران …….غفران مين ؟
جمال : لو ولد غفران علي اسم المرحوم جدي ايه رأيك ؟
مروه : جميل طب ولو بنت هتكون اسمها ايه اختار معايا كدا ايه رأيك في ريماس او زهره
جمال : وفي جنة او جني حلوين اوووي بصي علشان الكلام دا لسه بدري عليه اصلا نسيبها لوقتها
احلام : اللي كان هيتبسط اووي بحمل مروه مراتك يا جمال جدك الله يرحمه
جمال : جدي كان هيفرح لو كنت اتجوزت ايام ما كان عايش اصلا
احلام : الله يرحمه ويغفرله وينور قبره يارب
جمال وقف ومسك ايد مروه : يلا هنطلع نرتاح احنا شويه لو حاجه حصلت عرفوني ” وطلع علي شقته ”
…………………………………
” مصطفي وصل شقته لقي واحده قاعده مع مراته وضهرها ليه مش شايف وشها ”
مصطفي : السلام عليكم
اميره لفت وشها ليه ببتسامه : وعليكم السلام ازيك يا دكتور مصطفي انا جيت لحضرتك بنفسي من المنصوره اديك نتيجة التحاليل اللي عملتها في المعمل عندي
مصطفي بحرج : والله تعبتي نفسك يا دكتور كنتي ابعتي بس رساله انهم خلصو هاجي انا اخدهم
اميره ببتسامه : تعبك راحه يا دكتور احنا نطول نعمل لحضرتك حاجه
مصطفي : تسلميلي والله العظيم طب اتفضلي ارتاحي نجهز العشاا
اميره اخدت شنطتها : تسلملي يا دكتور ام سلمي عملتلي عصير تسلم اديها هلحق انا ارجع المستشفي انا في البلد عندكم هنا لو احتجت اي حاجه تعالي المستشفي ليا وانا هكون في الخدمه
مصطفي : تسلميلي كلك ذوق حضرتك عرفتي البيت اعتبريه بيتك اي حاجه تعالي علي هنا
اميره : تسلملي يارب يلا مع الف سلامه ونزلت راحت علي المستشفي
” ليلي واقفه كلمه بتتحرق قليله عليها حسه ان روحها هتطلع لو متكلمتش غيرانه واوووي محدش ليه الحق انه يتكلم مع مصطفي غيرها دي بتتكلم ليه ”
ليلي بصتله : مين دي يا مصطفي ؟
مصطفي قعد علي الكنبه اللي قدامه : دي دكتوره اميره دكتورة تحاليل في مستشفي في المنصوره كانت مسؤله عن نوع تحليل معين كنت بعمله
مصطفي بص لتلفزيون شويه بعدين بصلها : عرفت بيتي منين اكيد سألت الناس ووصلوها جابت التحاليل وجت ليه دي انا استغربتها ومعرفش عملت كدا ليه
ليلي بصوت عالي : انت اصلا بتكلمهااا ليه مالك ومالها بتوجهه كلام لأي ست في الدنيااا ليه
مصطفي بصلها : صوتك عالي ودي حاجه مبحبهاش ومش هتعجبك ردة فعلي فيها وان كنت بكلمها ف انا مجبور علشان انا مش دكتور لوحدي فيه دكاتره ستات بحتاجهم ولازم اتكلم معاهم
ليلي بضيق : تتكلم معاهم لدرجة انها توصل بيهم يجولك البيت ويدورو عليك لحد ما يوصلو ليك
مصطفي بزعيق : ليلييي مش تحقيق هو انا جيت اتصدمت انها موجوده ومعرفتهاش غير لما شوفتها يبقي لازمة الكلام الكتير داا اييه
ليلي بصوت عالي : هتزعق هزعق انا صوتي عالي برضو وبعرف ازعق وانا ليا الحق اسألك علي النفس اللي بتتنفسه ولو مش مديني الحق دا دي مشكلتك حلها مع نفسك
مصطفي مسك دراعها بقسوه : انا مش عاوز اسمع صوتك بعد كلامك دا علشان مش عاوز امد ايدي عليكي وبجد
ليلي دموعها نزلت : هي وصلت لإنك تمد ايدك ” ونفضت اديها من ايده ومسحت دموعها ” روحني عند اهلي علشان ولا طيقاك ولا طايقه البيت
مصطفي بزعيق : مفيش مروح عند حد عوزه تزعلي اتفلقي بس في البيت غير كدا معنديش حريم تطلع من البيت
ليلي بعند : بس انا هطلع من البيت يا مصطفي
مصطفي بنرفزه : بطلي عند واستفزار علشان هزعلك اقسم بالله
ليلي بعند : مش هبات في البيت يا مصطفي عاوزه اروح عند اهلي ودا اخر كلام عندي
مصطفي بعند اكبر : طب تمام حلو ” وراح عند باب الشقه فتحه ” الباب يفوت جمل بس لو خرجتي من باب الشقه تبقي طالق يا ليلي واعرفي ان بداية العند هي نهايه اي طريق بينا .
ليلي :
 

google-playkhamsatmostaqltradent