رواية بنت العدو كاملة بقلم ندا علي عبر مدونة دليل الروايات
رواية بنت العدو الجزء (2) الفصل السادس عشر 16
” بعد مرور شهر الامور ماشيه طبيعيه في كل بيت وكل واحد مستقر مع مراته وعياله ”
دخل مصطفي الشقه بعد العصر استغرب الهدوء اللي موجود فيها رمي الجاكت بتاعه علي الكنبه : ليلي فينك ؟
ليلي طلعت من الاوضه بلهفه حضنته وباست رقابته : جوووزي رجلي وشايله اسمه عليا النعمه وحشتني
مصطفي بادلها الحضن و رفع حاجبه : خيييير يارب
ليلي قعدت جنبه واديها علي رقابته: يا راجل بقولك وحشتني تقولي خيرر
مصطفي بصلها بطرف عينه : بيني وبينك مبحبش الدخله دي خالص يعني مبتريحنيش
ليلي بصتله : ادخلك دوغري في الموضوع انبوبة البوتخاز عايزه تتغير وعايزه خضار علشان البيت علي الابيض
مصطفي رفع حاجبه : مصروف البيت لسه وخداه من 3 ايام مبتعمليش منه ليه
ليلي بعدت عنه شويه وقالت بحذر : هقولك هفهمك اوعي تتهور المصروف خلصته بس وحياااتك جايبه حجات مهمه بردوو
مصطفي فتح بوقه بصدمه : خلصتي مصروف البيت كله دا حتي مخلصتهوش في نص الشهر هتبقي مبلوعه لاء دا النهارده 3 في الشهر دا انا هطلع ميتين ميتين ميتين اهل اهلك
ليلي جريت علي الاوضه ووقفت قدام الباب : اهدي بس العصبيه مش حلوه لياا احنا نتفاهم انا جبت حجات مهمه والله
مصطفي وهو بيقلع حزامه : حجااات مهمه اااه جبتي مسكات بكااام يا ليلي ؟
ليلي بلهفه : فااض فلوس والله وحياتك فاض فلوس
مصطفي هدي شويه وقعد علي الكنبه : اطلعيلي تعالي هاتي الباقي انتي متمسكيش ميتين ام فلوس تاني
ليلي طلعت بتردد وحطت الفلوس قدامه علي الطربيزه : اهم دول الباقي
مصطفي مسك الفلوس وبصلها : 75 دو باقي 2000 بتوع الشهر ؟!
ليلي كشرت : ونص دا مش مالي عينك 75 ونص يا متعلم يا بتاع المدارس
مصطفي مسكها من لاياقة بجامتها بغضب : اعمل فيكي ايييه اطلقك واخلص نفسي منك
ندي : احلام مش عيزاني قالتلي تخليكي في حضن جوزك ومتطلعيش منه ابدا
مصطفي : خليكي في حضن جوزك اااه دا انتي خربتي بيتي منك لله جايبه بالفلوس شوية كريمااات فلووس شهر ضيعتيها في ساعه يا زوووجة السعاده والهناا
ليلي بصتله برجاء : سيب البيجامه وحياة ابوك دي جديده علي فكره كستور دي خد بالك
مصطفي ضغط علي شفايفه بغيظ : كستور ايييه دا انا هكسترك النهارده ” واخيرا سابها ”
ليلي وهي بتعدل هدومها : ايييه يا جدع كلبشت في البيجامه لحد ما كسرتها المهم هنعمل ايه في الفلوس اللي مراتك خلصيتها دي
مصطفي بصلها وسكت وشد الجاكت بتاعه ونزل من الشقه : فوضت امري ليك يارب حقيقي مش عارف اتعامل مع البني ادمه دي
ليلي من علي باب الشقه : متنساش الخضار يا حبيبي ” وقفلت الباب وقالت بفخر ” انه لم يقاوم جمالي بالبيجامه ف ترك الشقه وانصرف
سلمي طلعت من الاوضه بتدعك في عيونها بنوم : ماما ابويا فين جابلي شيبسي وهو جاي
ليلي شالتها وحضنتها : ابوكي ممكن يطلق امك يا سلومتي راجل مفتري مستخصر فيا 2000 جنيه
سلمي بصتلها : هاتيلي لبن وتعالي غطيني وشغلي انا الفرحه علي فونك علشان انام
” ليلي اخدتها وراحت علي المطبخ وعملتلها اللبن وراحت نيمتها وشغلت الفديو علي الشاشه وفضلو بتفرجو لحد ما سلمي نامت وليلي قامت تنشر الهدوم ”
……………………………….
” في شقة غالب ”
غالب طلع من الحمام وكان لسه حالق دقنه بص علي نفسه في مراية التسريحه : الله اكبر قمر يواد يا غالب تلاته بالله العظيم انا اجمل من مراتي بس شويه الحبوب دول يروحو هبقي اجمل من كرستيانو نفسه ” وفضل يدور في الحجات بتاعت بسمله لحد ما لاقي الفاونديشن وطبعا ميعرفش دا ايه ”
غالب بصله بستغراب : دا ايه مدام خلصان نصه يبقي بيجيب معاها مفعول ” وحط شويه علي ايده ودعكه في وشه كامل وهو مغمض وبعدين فتح وركز علي نفسه شويه في المرايا ” مسك بِ طحينه دا ولا ايه ”
بسمله دخلت الاوضه وفي اديها ورقة الطلبات : غالب بقولك ” وصوتت ” اااااه مكيااااجي الفاونديشن اللي بستخصره في نفسييي تعمل فيييه كدا ” واخدت العلبه منه بغضب ”
غالب بيوزعه علي وشه : فاونديشن اييه يا جاهله دل مسك بِ الطحينه الواد اشرف الحلاق بيعمله ليا علطول اسكتي
بسمله بصدمه وهي علي وشك العياط : مسك بِ الطحينه ولا مسك بِ العسل دااا في حجاتي بتقرب منه لييه د ب 500 جنيه منك لله
غالب بصلها : دا ب 500 جنيه عليا النعمه اجيبه ليكي ب 50 جنيه اللحظه دي
بسمله بغيظ : دااا مش مسك داا كريم اساس للميكب يا دكتور غالب الجبراني مااالك انت بييه بتقربله ليه
غالب بص لنفسه في المرايه : تصدقي بالله انا كنت حاسس انه مش مس الطحينه اصل اللي بحطه بيكون خفيف عن كدا لكن دا عامل شبه وش المحاره كدا ” وبصلها ” ليكون معجون يابت يا بسمله ؟
بسمله بضيق : معجون ااااه روح اغسل وشك يا غالب وبعد كدا متقربش لحجاتي بدل ما امسك برفناتك اكسرهااا
غالب بصلها برفع حاجب : بت انتي انا اعمل اللي انا عايزه انا واخد رف في الدولاب وساااكت مش راضي اتكلم
بسمله : ولا هتتكلم واسكت بدل ما الم هدومك احطها في الجزامه واخد الرف ف احمد ربنااا كدا واسكت يباباااا
غالب بصلها برفع حاجب : الدولاب دااا انا جايبه بفلوسي علي فكره
بسمله بصتله برفع حاجب : ودي شقتي علي فكره
غالب بصلها بخبث وقرب عليها وهي بترجع راح شدها : انتي بترجعي لورا ليه ” وبيفك شعرها علي ضهرها ”
بسمله بتوتر : انت اللي بتقرب ليه وبتفك شعري ليه ؟
غالب باس رقابتها براحه : براحتي اعمل اللي نفسي فيه عندك اعتراض
بسمله بتوتر اكبر : لاء معنديش بس ابعد الاكل علي النار هيتحرق
غالب بلا مبالاه وهو بيفك زراير بيجامتها : وايه يعني ما يتحرق
بسمله مسكت ايده : غالب عمر برا لوحده
غالب سكتها بشفايفه اللي باستها بكل رقه وحب : هشش خليكي معايا وبس انتي وحشاني ؟!
…………………………
” في بيت عيلة الحبايبه ”
” سالم قاعد وعلي وشه باين ملامح الغضب وجمال قدامه بيراجع وبيشوف اخر مره جاب تقاوي الارض منين واتصدم لما عرف ”
سالم بصله بغضب : من عند عيلة الجبراني صح انا عارف ان مهما حصل بينا الغل والحقد مش هيطلع من قلبهم
احلام جابت الشاي حطيته قدامهم : صلي علي النبي يا اخويا علشان خاطر البنات روح واتكلم مع ابو مصطفي والحاج غالي وافهم منه
سالم بغضب : انا لو روحت هناك هفرج عليهم البلد محصول السنه كله ضااع التقاوي اللي هي المفروض مبيد لديدان مليت الارض ديدان والبلد كلها بتضحك علي محصول الرز بتاعنا
جمال : استهدي بالله بس يبا وانا هتصل بمصطفي افهم منه يمكن عندهم كدا بردو
سالم بضيق : انت بتضحك علي عيل صغير يا جمال ما انت شايف محصول الارض بتاعهم عامل ازاي هو غالي الجبراني يقصدها يقصد يدينا التقاوي المضروبه علشان يضحك البلد علينا انا قايم رايحله اسود عيشته واجي ” وقام وقف ”
رشا طلعت وراه : استني بس يا سالم متبقاش متسرع كدا علشان خاطر بيتك ومتنساش احنا بينا نسب اهدي وابقي روح لكن تروح وانت متعفرت كدا هتدهول الدنياا
جمال : كلام امي صح يباا انا اللي هروح واتكلم معاهم وافهم الدنيا وارجع وانت خليك هنا علشان انا عارف لو جيت هنمسك في بعض
سالم : وعرفهم ان الموضوع دا مش هنسكت عليه دا محصول سنه كامله وضاع وبسببهم
مروه نزل من شقتها علي صوتهم العالي وراحت عند جمال : خارج ولا ايه ؟
جمال بصلها : ايوا خارج في حاجه ولا ايه
مروه : اه كنت عايزه لبن وكيس مكرونه وعلبتين زبادي وانت راجع
جمال ببتسامه : مكرونه بشاميل صح ؟
مروه ابتسمت : عارفه ان نفسك فيها بقالك كتير الفتره اللي فاتت كنت تعبانه لقيتني النهارده فايقه كدا قولت اروق عليك
جمال باس اديها بحب : تسلميلي يا حبيبتي
سالم : جمااااال جو المحن دا سيبك منه ركز في شغلناااا
جمال فضل يبرطم بضيق : طيب يباااا سلااام ” ومشي ومروه ضحكت وقعدت جنب احلام ورشا ”
…………………………
” في منزل سليم منزل متواضع جدا وقدامه حديقه صغيره ”
كنز كانت بترتب مكان اوضة النوم اللي جت من حوالي ساعه : سليم ايه رأيك نخلي السرير في وش التسريحه ولا في وش الدولاب
سليم كان بيركب النجفه في الاوضه بصلها من فوق : تفتكري هتفرق ؟!
كنز بصتله : ايوا طبعا هتفرق بس انا رأيي نخليها في وش الدولاب
سليم : ايه رأيك انتي تعمليلي كوباية شاي وتشوفي اماندا فين علشان انا مبطمش لغيابها خالص
كنز ضحكت وهي طالعه المطبخ : عيوني حاضر … اماندا اماندا ؟
اماندا جت ليها وفي اديها عروسه لعبه : نعم يا ماما
كنز شالتها وباست خدها : كنتي فين يا قلب ماما
اماندا شاورت علي حوض السمك : كنت بلعب مع السمك الجديد
كنز وهي بترتب شعر اماندا : جعانه اعملك تاكلي ؟
اماندا : لاء مش جعانه دلوقتي الشاورما اللي جبتيها بتشبع
كنز نزلتها : خلاص يا روحي لما تجوعي تعالي عرفيني انا بعمل شاي لبابا في المطبخ اهو اوعي تخرجي برا البيت لوحدك
” اماندا هرت راسها وراحت تلعب وكنز دخلت المطبخ وفونها رن ”
كنز : الوو ايوا يا ماما ؟
انصاف : خارجه من الصبح واحنا دخلين علي المغرب مش خير يا كنز
كنز : يا ماما يحبيبتي الاوضه واصله الساعه 2 عبي ما اتنصبت وفرشنا الارض وكل حاجه ولسه سليم بيركب في النجفه
انصاف بصرامه : كنز خدي بالك دا راجل وعازب وانتي معاه ولوحدك دماغه تجيبه كدا تجيبه كدا وقفيه عند حده يصبر لما كتب كتابكم يتكتب
كنز بملل : ي ماما سليم مفيش في دماغه كدا سليم محترم ومحافظ عليا والله
انصاف : انا بوعيكي بس ويلا تعالي متتأخريش ابوكي زمانه هيتصل هقوله ايه لو مكنتيش في البيت
كنز : جاياااا يا ماما جاياااا ” وقفلت وعملت الشاي وراحت لسليم ”
سليم اخد الشاي من اديها : تسلم ايدك ياست البنات
كنز : حبيبي ماما اتصلت لازم اروح
سليم : فعلا انتي هنا من بدري هروحك اهو بس امتي هتبقي معايااا بقا
كنز قربت منه ومسكت وشه بين اديها بحنان : قريب اووي هنكون مع بعض ولبعض لأخر العمر
سليم ميك اديها وباسها : انا قبلتك صدفه بس كانت اجمل واحلي صدفه مرت عليا
…………………………
” في المساء الساعه اصبحت 9 بليل ليلي نيمت سلمي واتأكدت انها نامت بعدين طلعت فستان نبيتي قصير ومنفوش بحملات رفيعه جدا وهيلز اسود بكعب عالي وعملت ميكب تحفهه وسابت شعرها وظبطت نفسها علي الاخر وراحت طلعت الكيكه من الفرن وقطعتها وحطيت صوص الشوكولاته عليها وجهزتها علي السفره وقطعت البيتزا وطلعتها وطلعت البيبسي وشغلت اغنية ل اصاله ” هو حبيبي ”
” بعد حوالي ربع ساعه دخل مصطفي وفي ايده كيس الطلبات فتح باب الشقه كانت ليلي بتستقبله ببتسامه جميله وهاديه ”
مصطفي في البدايه اتصدم لكن بعدين بصلها بإعجاب : سنيوريتاا اييه الجمال دا
ليلي راحت عنده اخدت الكيس حطيته علي الطربيزه وباست خده : حمدالله علي السلامه ادخل علي السفره علطول
مصطفي بص علي السفره : وهل دا انك صرفتي النصروف ف بتراضيني ولا حلاوة روح
ليلي ضحكت : ولا دا ولا دا حسيت ان مهمله في جوزي الفتره دي قولت اعوضه وادلعه شويه
مصطفي شدها من اديها وحضنها وباس رقابتها برقه : انا لما اتجوزتك كنتي حلوه وانا كنت مجنون بيكي ف انتي بقيتي اجمل واجمل من لما اتجوزتك طب اعمل ايه في كل الحلاوه دي احيانا بكون عايز اخبيكي
ليلي بصتله : تعرف انك مش بتقولي بحبك خالص ؟!
مصطفي باس شفايفها بعشق : بحبك وبعشقك وبمووت فيكي
ليلي ببتسامه : وانا بدووب فيك
مصطفي : سلمي نامت ولا ايه ؟!
ليلي : من بدري
مصطفي بخبث : طب بنضيع وقت ليه مش فاهم انا
ليلي رجعت ورا : مصطفي اعقل متبوظش الليله احنا لسه في البدايه
مصطفي شدها : هنا البدايه والنهايه اسكتي ” وحط ايده ورا رقابتها وباسها بكل عشق وهي بادلته البوسه بحب “
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت العدو ) اسم الرواية