رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل الثاني 2
في منزل قمر ..كانت قاعده .وباين عليها السعاده والفرحه ...
معتز : في ايه يا ماما .مالك سعيده كده ليه في حاجه..
قمر : كلمت ابوك وقالي أنه هيجي بعد بكرا .
معتز: بجد ..طب حلو اوي الخبر ده ..اهو يجي معانا ..
قمر : فعلا ..انا مش مصدقه ..أن ابوك جي بقاله تلات شهور ..مسافر ..ومشفتهوش ..وحشني اوي..
معتز : وهو بيغمث قمر ..اه يا عم الحبيب اهو جايلك حبيب القلب ..
قمر : بكسوف ..بس يا واد انت واتلم ...
معتز : ابتسم ..هو انتي يا ماما بتحبي بابا من زمان ..
قمر : ابتسمت علي ذكرا جميله ..ياااه يا ميزو دا انا بحب ابوك من ايام مكنت لسه عيله صغيره ..وهو كان صاحب خالك ..وكنت بشوفه وهو بيذاكر مع خالك ..وانا كنت بتلكك بأي حاجه عشان اعرف اشوفه ..ولما خلصت الجامعة ..لقيته جه واتقدملي فرحت جدا ..ووافقت على طول..كانت اجمل ايام حياتي..
معتز: يااااه.. ياماما اد كده انتي بتحبي بابا .
قمر : هتحس بالي انا بقوله لما ربنا يرزقك ببنت الحلال..
معتز : يارب يا ماما ...طب انا طالع انا عوزه حاجه مني ..
قمر : لاء يانور عيوني ..تصبح على خير..
معتز : وانتي من أهله..
........................
في فيله ..كرم فخر ..
امير راح علي اوضه فهد وخبط عليه ..
فهد وهو نايم علي السرير ..ادخل ..
امير : ممكن اقعد معاك شويه ..
فهد: اه ادخل يا أمير ..دخل امير وقعد جنب فهد ..واتنهت..
امير : انت بتحبها اوي كده يا فهد..
فهد : ماذا ..مين احب مين ... من تقصد ..
امير : التف الي أخيه ..اقصد طفلتك ..مش بتقول عليها كده بردو ..
فهد : اتعصب ..من أين عرفت ..ومن تقصد انا لا احب احد ...
امير : فهد انا مش بحاسبك ..انا عرفت لما اتعصبت وهي بتقول لمعتز يا ميزو ..شفت وشك اتقلب ازاي واحنا ماشيين وهي بتسلم علي الكل وكانت بتهزر مع معتز شفتك وانت كنت هاين عليك تضريهم من كتر الغير وسمعتك وانت بتقول ..كفايه غذاب يا طفلتي الصغيرة ..
فهد: اتنهت..مش عارف اعمل ايه ..كتير حاولت اشلها من دماغي وقلبي .. بس مش عارف..حاسس انهم مش ملكي ..
امير : طب ما تتطلب ايديها ..من عمي كامل ..
فهد : وتفتكر انها ممكن تحب واحد زيي .هي حتي مش بتتكلم معايه ..بحس انها بتتجنبني ..
امير : بمزاح ..أو يمكن بتخاف منك .مثلا ..هههههههه ...
فهد: امييير..
امير : خلاص يا عم سكت ..يمكن اه ..بس عشان انت مش بتتكلم معانا ..وحتي لما بتتكلم مش بتهزر كل كلامك جد ..وحازم كده في نفسك ..لين شويه ..
فهد : تفتكر ممكن تكون فعلا بسبب اسلوبي بتخاف مني ...يعني اعمل ايه مش فاهم ...مش عارف ..
امير : من النحيه ديه ..فاسبلي نفسك خالص ..انا هقولك تعمل ايه بس تنفز بالحرف الواحد..
فهد : اوي ..تهبب الدنيا اكتر ماهي متهببه جاهز ..
امير : عيب عليك..دا انا ميرو ..اسمع بس ..............
................................. .......
وعدي اليومين ..وجه ابراهيم والكل جهز نفسه عشان الرحله ...ومحدش عارف ..هي هتكون عليه ازاي ..وهل هيحدث تغيير ...
كل واحد واخد أسرته في عربيته وماشيين مع بعض..
في عربيه كامل ..يوسف هو اللي بيسوق العربيه وليان جنبه وأنه وأبيه وراي قعدين علي الجنبه ..
كامل : يوسف انت كلمت البواب هناك عشان يجيب شغاله عقبال ما نوصل ..
يوسف : ايوه يا بابا .كلمته وخلصت كل حاجه ..
ليان : حبيبي يا بابا انا سعيده جدا .شكرا يا بابا ..شكرا يا ماما ...
خديجه : تسلمي يا قلبي ..
يوسف : طبعا ما هي قلبك وانا الطحال ..ماشي ..
ليان : طبعا أنا يابني اللي في القلب ..ثم انا مش قلتلك تروح انت مع انكل كرم وتجيب يارا.. اقعد انا معاك انت ليه..
يوسف : هو انتي تطولي تقعدي معايه يا معزه انتي ..
ليان : انا معزه ..ماشي كله هيطلع عليك ..ماشي ..
كامل : ههههههههه ..مش معقول مش هتكبرو ابدا ..
خديجه: يارب.. يفرحوا ويدلعوا في حسك وسطيهم ..
كامل : مسك ايد خديجه ..وفحسك يا قلب كامل ..وبص في عنيها ..انت اللي مخليه لكامل حس ..ربنا يخليكي ليا..
يوسف : في ايه يا حاج ..نحن هنا ..في بت قاصر معانا .
خديجه اتكسفت.وسكتت ..وكامل : خليك في حالك انت واختك واسوق وانت ساكت ..
يوسف : ماشي يا حاج ..حاضر .. ههههههههه.
خديجه : ضربت كامل في كتفه بخفه ..وتكلم بهمس كده يا كامل تكسفني ..
كامل : بنفس الهمس ..تكسفي مني انا ..دا انا كامل ولا عشان العيال كبرت ..خلاص تنسي ..
خديجه بحب : عمري ما انسي ابدا حب عمري اللي لو عشت عمري كله ..ما كنت هلقي حد زيك ابدا .
كامل : ايه الكلام الحلو ده ..اعمل ايه انا دلوقتي .انزل ولادك هنا واخدك ونرجع تاني لبيتنا ..
خديجه: بس يا كامل الولاد يسمعوا يقولوا علينا ايه ..
كامل : يقولوا اللي يقولوه ..احنا بنخاف...
يوسف : تحب نركن هنا يا حاج..
كامل : سوق وانت ساكت يا وسخ ...
يوسف وليان : ههههههههه...
...........................
في عربيه كرم ..فهد هو اللي بيسوق العربيه..وامير جنبه .ووارا علي الجنبه ..كرم ويارا ..
فهد : بابا احنا هنروح علي الشاليه بتعنا..
كرم : لا يا فهد عمك كامل قال الكل هيقعد مع بعضه في الفيله ..مع اني كلمته عشان الكل يعرف ياخد راحته ..بس هو رفض ..
امير : فعلا يا بابا خلينا كلنا مع بعض احسن ..ثم مال علي فهد وبهمس ..انت يا غبي هو دا اللي احنا اتكلمنا عليه ..
فهد : بس عشان نعرف ناخد راحتنا وكمان عشان حريم اعمامك ..
امير : اسكت خالص ..متتكلمش تاني ..ليه ما كل واحد في غرفة لوحده ..
فهد : بردو ..مهما كان لازم يكون في احساس ياعديم الاحساس ..
امير : بقا كده انا عديم الاحساس ..ماشي شوف مين اللي هيسعدك ..
فهد : خلاص يا ميرو ..بهزر معاك ..
امير : ايوه كده .
يارا : انتو بتقولوا ايه ..انا مش سامعه حاجه ..
امير : خليكي في نفسك يا زمرده ...
يارا : انا زمرده ماشي يا ميرو ..بس قالي هي مين اللي كانت علي التليفون معاك. ..
قاطعها امير بسرعه : حبيبتي يا يويو ..ايه كنت ابدا بقول لي فهد اول استراحه هشوفها... هنزل علي طول اجيب لحبيبت قلبي يويو ....شوكلت كتير وحلويات وعصاير..
الجميع : ههههههههه ..يارا : حبيبي يا ميرو والله ...
وفعلا مع اول استراحه وقف الجميع عشان يرتاحوا ويريحو العربيات شويه .. وبعد ربع ساعة قاموا وراحو خلاص اسكندريه عروسه البحر المتوسط..
كامل : حمدالله على السلامه ..
كرم وحسن : الله يسلمك يا كامل ..
الكبار دخلو والشباب بيشيلو الشنط ..
ليان : يوسف يالا شيل الشنط واهم حاجه شنطتي عشان حطه فيها حاجه مهمه لو حصل فيها حاجه .وبتشاور بي ايديها بشكل مسرحي ساخر .هشيل رقبتك واحطها علي باب الفيله زي دراكولا ..
الجميع ههههههههه..معتز : فعلا هيبقى شكلك حلو اوي يا يوسف..
يوسف : بس يالا ..وانتي ليه يا ست الملكه ..خدمين حضرتك ..شيلي شنطتك يالا ..
ليان : عشان هي تقيله وبشكل طفولي .كي تستعطف يوسف ..وانا مش قدره اشيلها وانت اخويا الوحيد وراحت مسكت أيده بشكل طفولي اكبر .ومش هترضا اني اتوجع أو اقع بيها ..مش كده يا يوسف ..
يوسف: وهو فاهم اسلوب أخته ..يا حبيبتي .لا طبعا ازاي تقعي وانا موجود ..بس عادي شيلي واحده واحده مش هتقعي وفضل يضحك على شكلها وشال الشنط ومشي ..
امير : ضرب فهد بخفه علي كتفه ..وغمث بعينه عشان يروح هو يشيل الشنطه ..وفعلا فهد فهم وجه يشيل الشنطه لقي معتز راح شايل الشنطه ودخل وليان دخلت معاه ..
امير : بطيئ انت اوي ..وساب فهد ...
الكل دخل واتعشوا وطلعو كل واحد غرفه عشان يناموا ..
في صباح يوم جديد عليهم ...
في غرفه ما .. التليفون رن ورد عليه ..
المجهول: ايوه يا باشا الكل هنا والشركه محدش هيرحها غير بعد عشر ايام ..
المجهول 2: بس خالي بالك عشان محدش يحس بحاجه وكمان عشان الضربه اللي هنعملها ..
المجهول: متخافش يا باشا ..انا هعمل كل حاجه ..
تحت عند السفره اللي في الجنينه الكل قاعد معاده يوسف وإبراهيم وامير .
كامل : ليان اطلعي صحي اخوكي وانتهي علي عمك ابراهيم وامير ..عشان يفطروا معانا ..
ليان : حاضر يا بابا ..وطلعت لقت ابراهيم خارج من الغرفه ..صباح الخير يا انكل ..
ابراهيم: صباح النور يا ليو ..
وراحت خبطت على غرفه امير وصحي وراحت تخبط علي غرفه فهد كان هو خارج في نفس الوقت..
فهد : اي في حاجه..
ليان : ابدا بس بابا قالي اجي اصحيك عشان تنزل تفطر معانا ..
فهد : بابتسامه .. شكرا يا ليان .. صباح الخير..
ليان: بخجل .. صباح النور يا استاذ فهد ..وسابته وراحت دخلت غرفه اخوها من غير ما تخبط كانت حسه ان قلبها بيقف.فاهي بتحب فهد ولكن بتحس أنه شديد جدا ..
يوسف ..يوسف قوم يا يوسف اصحي يالا الفطار جهز تحت قوم ..
يوسف بيتلملم في السرير ..لاء سيبيني انا شويه يا مزعجة انتي ..
ليان : بقا انا مزعجه ماشي ..وبعد كده حالها فكره ..حاضر يا يوسف هسيبك تنام خلاص. . وراحت فتحت الباب وقفلته كأنها خرجت ..ومشيت علي صوابع رجليها ..وطلعت علي السرير براحه عشان ميحسش أن في حد وحطتت بقها علي ودنه وسرخت باعلي صوت ..عاااااااا.... يوسف قام مخطوط .
يوسف: بفزع في ايه اللي حصل..مين .
ليان : بضحك هستيري علي شكل يوسف ..مين ايه ..ايه اللي انت بتقوله ده ..
يوسف بعد ما تمالك نفسه ..: بقا كده ماشي وراح شالها وفتح البلكونه ونزل نص جسمها من البلكونه وماسك رجليها وبقيت جسمها في الهوا ..
ليان : يوسف .لا انا بهزر معاك ..يوسف يا بابااااا الحقوني الكل اتفزع وراحو يبصو لقو المنظر ده ...
كامل : يوسف........
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية