Ads by Google X

رواية ميراث العشق الجزء (3) الفصل الثامن و العشرون 28 - بقلم مريم نصار

الصفحة الرئيسية

   رواية ميراث العشق كاملة بقلم مريم نصار عبر مدونة دليل الروايات 


 رواية ميراث العشق الجزء (3) الفصل الثامن و العشرون 28

 
في المستشفى.
رنا : بعتاب.. كدا يامريم يعني إحنا قاعدين من بدري ومجبتيش سيرة كتب الكتاب؟ اتفاجىء كدا؟
مريم : بالله أنا زيك بالظبط يارنا.. لسه عارفه دلوقتي..
أنا لما شوفت حفيدي والمأذون وآدم.. قولت بس. دول أكيد متفقين عليها.
رنا : خلاص حصل خير..المهم إن آرين هتفرح بعد كل إللي شافته..
مريم : بأبتسامة حب. آه والله عندك حق.. ربنا يقرب البعيد ويفرح قلبهم.. مبارك علينا الفرحه يارنا..
رنا : بابتسامه صافيه.. الله يبارك فيكي.. وإن شاء الله تفرحي بتالين..فرحتنا الكبيره دي..
مريم : بتمني..اللهم امين..يفرح بنات المسلمين..
Автор: Меріам Насар
طارق : بحماس..تعرف يا آدم لو الظروف كانت أحسن من كدا.؟
كنت وانت بتطلب مني أيد آرين..هطلع عينك واطلع عليك القديم والجديد..
آدم : بخبث..وهو لو الظروف كانت أحسن من كدا.!!!هطلب منك أيد حفيدتي ليه؟
طارق : بغيظ.. أنت ياض مفيش كلمة بتحوء فيك؟ أنت بارد ليه؟
آدم : بمكر.. إللي غيران مننا يعمل زينا يااا.. أسد..!! ودول أحفادي..غير بس إني كنت مجبر..!!!
طارق : نفخ بغيظ..منك لله يا شيخ.. أكتر واحد بتحرقلي دمي.. أنت والمتخلف التاني.. صحاب عرر..
آدم : ضحك بصمت..وقال. بوجودك يصحبي..هههه.. و أتصل عليه بقى شوفوا أتأخر ليه هو كمان؟
مراد : خبط فهد في كتفه..وقال مبروك ياض يا فهد.. عليا النعمه بيضالها في القفص بنت الحوت..
فهد : رفع حاجبه وقال..نعم يا خويا؟ ده ع أساس أنه مش محظوظ بيها؟!!..وهو يلاقي زيها فين أصلا..؟
مراد : بخبث وتأكيد.. طبعاً. دي بنت أختي لارين العدوي..
يعني كلها أمها اللي أنت كنت هتموت وتتجوزها..هات حضن بقى..تعال اباركلك هههههههه..
فهد : بغيظ..تعالى ياخويا..عملي الأسود في حياتي.. وحضنوا بعض..
مراد : بضحكه مبروك ياض..بس تعرف.؟ والله انا أكتر واحد فرحان انهردا..
فهد : بإبتسامة رضا..مش أكتر مني صدقتي ياصقر.. ألف مبروك يصحبي…
وطلعوا من حضن بعض مبتسمين…
فهد ضحكته اختفت لما شاف آدم بيحضن بنته..!!! وقبض على أيدو وقال بغيره.. إبنك بجح..
مراد : ضحك بصوت عالى وقال..احضن ياض.. وكله بما يرضي الله..طالع لابوه الواد ده.هههههههه.
فهد : صاكك على أسنانه بغيره كبيره..
مراد : رفع حاجبه وقال بتعجب..اله..!!! والله امرك عجيب.
الواد بيحضن مراته..مرااااااته.. حلاله.. وده حضن كتب الكتاب عادي يعني.
. اهدى كدا وخليك ريلاكس علشان الجلطات بتيجي في أي وقت.للصغيرين إللي زيك..
فهد : مسح وشه بأيديه ونفخ بنفاذ صبر..وقال. صبرني يارب..
——————بقلمي مريم نصار.
في نفس الوقت..
آرين : رجعت خطوه لورا وقالت..شكلي وحش ارجوك ماتبصش علي وشي يا آدم..!!!
آدم مراد : مردش عليها وقرب منها..وباسها من خدها بحنان واشتياق وعشق كبير.. وقال..
شوفي نفسك بعيني..وشدها لحضنه لأول مرة بحريه مطلقه….وغمض عينيه..وهمس ف ودنها.. وقال.. بحبك ياضي آدم…!!
آرين : من قُربه منها ارتبكت.. ودقات قلبها فوق الطبيعي.
ورغم إن جواها احتياج كبير لأدمها في الوقت ده.. ونفسها تغمض عينيها في حضن أمانها. لكن أحرجت من قُربه.. وجت تخرج من حضنه..
آدم مراد : قال بتملك. خلاص من هنا ورايح حضني ده امانك وبيتك..وغمض عينيه..وضمها لقلبه أكتر
وهمس بدقة قلب.. بحبك يا آرين….!!
آرين : غمضت عينيها.. وقالت جواها…ياااا الله على اعتراف الحب في الحلال.. أجمل كلمة كنت في انتظارها.. أخيراً يا آدم.. أخيراً سمعتها منك..
..وبإستسلام رفعت ايديها ومسكت الچاكيت.بتاعه. وأول مره تحس بأمان مختلف وسعادة لا تقارن.
لقد اعترف لي أخيراً بأنه يحبني. مع أنه يذوب بي عشقاً..
وإن كان هذا أو ذاك ف هي كلمة من اربع حروف.. وكل حرف قد سار ببدني كأنها معزوفة الروح على اوتار قلبي.
ولطالما انتظرتها طويلا أيها الأدم..
آرينك وضيك وطفلتك ومدللتك الوحيده..
اليوم بعد اعترافك الذي زاد من الأمان أضعاف..؟
شعرت بالقوه وكاني محصنة بحصن متين.
أشعر بأني أخذت منك رشفة من أوكسير الحياة..
فخوفك عليٓ مثل خوف أبي وأميري. ولدت في بيته أميرة..
وادخلتني جنة عشقك ملكة متوجه على عرش قلبك..
أيها الأدم.. إن كنت قولت إنك تحبني..
ف أنا الآن وبكل قواي وباسمي آرين آدم العدوي.. التي لقبت من خلالك بضي الأدم.
..ستعترف لك أوردتي وروحي قبل نطق لساني. بأنني أعشقك..
اعشقك إلى الحد الذي لا حد له.. بكل ما فيني.. بكل نقطة دمِ تجري في جسدي.. ف انا منك وبك أحيا من جديد.. أنت أماني ومأمني .. أرضي وسمائي.. أنت عشقي و جنتي.!! أنت أدمي..!!
وغمضت عينيها ودموعها نزلت..وطلعت منها تنهيدة عشق وحب كبير ممزوج بإحتياج ووجع..
آدم مراد : قلبه بيدق..ومش مصدق أنها أخيرا ملكه وحلاله.. وحس بيها..وطلعها من حضنه..
ومسح دموعها ورفع دقنها..وباس جبينها بحب كبير.. وحط جبينه ع جبينها..وهمس.. بعشقك..!!
آرين : قلبها هيطلع من مكانه..ومش قادره تستوعب كل اللي حصل..!!
فجأة وبدون مقدمات المرعب بقى جوزها.. في دقيقه بقت مراته.. يعني حلمها اتحقق دلوقتي.. وضحكت بدموع..وقالت جواها.. آدم قالي بعشقك.. آرين انتي بقيتي مرات آدم..مرات المرعب يا آرين..!!
آدم مراد : أبتسم وقال..هتفضلي ساكته كدا كتير..!!!
آرين : انتبهت..وبلعت ريقها بتوتر..وقالت بتلعثم.. اء.. أقول ايه..انا مش عارفه اقول ايه؟
آدم مراد : همس ف ودنها وقال بثقه.. تقولي بحبك يامرعب.. ومش بس كده..تقولي بعشقك..
آرين : كانت هتقع من همسه ليها..
آدم مراد : لحقها..وحط ايدو ع ضهرها سندها..وضحك بصمت..
آرين : برجفه وتوتر.. آدم متقربش مني كدا. اء.. انا.. انا…!!!
آدم مراد : رفع حاجبه..وقال. خلاص مقربش أنا..قربي انتي.. وقربها منه..
آرين : جسمها اتشد ورجفت..وقالت أنت مصدقت ولا ايه؟
أرجوك. سبني والله حاسه اني هيغمى عليا..
آدم مراد : حس بيها وقال..ماشي يا آري. وشال أيدو من ع ضهرها.. وقال..ألف مبروك ياحبيبتى..
آرين : رجعت خطوه لورا..وحطت أيدها ع قلبها وبتنظم أنفاسها..وحست انها مش قادره تتنفس من جراءة آدم..
وأنها مش متعوده على قربه. مرة واحده كدا.. وهمست بصوت متلخبط..الله يبارك فيك..
آدم مراد : خلاص بقى اهدي.. أجبلك ميا..
آرين : هزت راسها لأ صايمه علشان العمليه..
آدم مراد : اضايق علشانها..ومسك ايديها.. لكن قال..
ايديكي ساقعه ليه يا آرين؟ وليه متوتره وخايفه كدا؟
آرين : ببراءة.. آدم أنا مش قادره أقف.. أنا متوتره خالص..
آدم مراد : طيب تعالى اقعدي..ومسك أيدها.. وقعدوا ع الكنبه جمب بعض..
.وبص ليها ومش مصدق أنه قاعد وقريب منها من غير حاجز..وقال.. خلاص يا آرين حلم السنين اتحقق.. أنتي دلوقتي رسمياً آرين العدوي.. أنتي بقيتي مراتي.. مراتي يا آرين..
آرين : رغم توترها.. لكن لما سمعته أبتسمت بسعاده كبيره..
آدم مراد : أبتسم. وقال.. أخيراً شوفت ضحكتك يا آرين..
آرين : بعفوية.. أنا قلبي بيضحك اكتر يا آدم. مش عارفه اوصفلك إحساسي..
وبصتله وضحكت بدموع..وقالت..
فرحتي بتمسكك بيا بعد إللي حصل معايا..متعرفش بنى جوايا إيه؟ وعمري ما هقدر أنساه.. أنت متعرفش أنت عملت فيا يا آدم. أنت….!!! وسكتت وبصت بعيد ودموعها نازله بوجع..
آدم مراد : لف وشها ليه..وقال.. أنا دلوقتي مش عايز اسمع منك اي حاجه..ولا عايز اشوف دموعك.. أنا عايز اشوف ضحكتك… ضحكتك وبس..
وبعد العمليه.. أنا جمبك ومعاكي..وهسمع منك كل حاجه جواكي عايزه تقوليها…
لكن في الوقت ده.. مش عايزك تقولي أي حاجه توجعك ولا تضايقك.. أنتي المفروض هتعملي أول عمليه.. ولازم تكون كل حاجه تمام..مش عايز اي سلب يأثر عليكي..
آرين : بدأت تهدا..لكن قالت أنا خايفه اوي من العمليه..
آدم مراد : بتشجيع.. آرين العدوي متعرفش يعني ايه خوف..
آرين رغم برائتها وعفويتها.. إلا إن جواها بنت شجاعه ومحاربه وقويه..
البنت اللي كانت ديما بتتحدى أي ظرف وعايزه تكون الظابط آرين. استحاله تخاف من عمليه سهله جدا وبسيطه..
وغمز ليها وقال مرات الديزل متخافش ابدا تمام؟
آرين : بنفس الخوف..طيب أفرض العمليات اللي هعملها منجحتش..!!! أنا مش معترضه والله بس انا بقول أفرض يعني؟
آدم مراد : مسك كف أيدها.. وشبكها في ايدو..وقال.. أولا هي مستحيل متنجحش.. لأنها مجربه كتير جدا ومضمونه..
ثانياً بقى لو لاقدر الله زي ما بتقولي.. مش هتفرق بالنسبالي.. لأنك قبل العمليه آرين…وبعد العمليه برضو هتفضلي آرين..وياحبيبتي..تفائلو بالخير تجدوه..
آرين : من فرحتها بدعم آدم.. أبتسمت بفرحه وضغطت ع ايد آدم بحماس..
آدم مراد : أبتسم..وقال.. آرين..!! أنا عايزك تتأكدي من حاجه واحده بس.. إنك مهما تكوني هتفضلي ضي آدم..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..
زين بيتكلم مع زياد ف التليفون..
زياد : بعتاب..ياعم ألف مبروك..بس دي أول مرة تحصل من غير ما حد يعرف.. اتفاجىء منك دلوقتي.
زين : بضحكة..ياعم الله يبارك فيك.. وأنت يعني مش عارف دماغ إبن أخويا.؟..
وغير كدا ما أنت اكتر واحد عارف الظروف إللي بنمر بيها.. وهو اكيد فكر أنه يكتب كتابه عليها.علشان يثبت ليها أنه بيحبها لروحها مش شكلها..
زياد : بإعجاب.. فعلاً موقف جميل جدا ورجولي..وده المتوقع من تربية عمي آدم.. ربنا يبارك لينا في عمره.
زين : اللهم امين ياحبيبي..وعقبال ما نفرح بحياة إن شاء الله..وتكون في ظروف أحسن من كدا .
زياد : أبتسم واتنهد وقال.. قريباً جداً إن شاء الله..
Автор: Меріам Насар
طارق : في التليفون..ايوه يا فارس ايوه ايوه فهد اخوك جمبي اهو..
فارس : طيب. خليني أكلمه أبارك ليه ياحج .
طارق : شاور لفهد..وقال اخوك فارس أنا قولتله وعايز يبارك ليك..
فهد : أخد الفون وابتسم.. فارس حبيبي عامل ايه؟
فارس : بابتسامه.. حبيب اخوك يافهد.. أنا بخير.. وألف ألف ألف مبروك.. أقسم بالله يبني أول ما أبوك قالي..حسيت اني بجوز چود بالظبط..
فهد : أبتسم. الله يبارك فيك ياحبيبى.. وآرين بنتك يا فارس مش بنت أخوك وبس.. وعقبال چواد إن شاء الله..
فارس : حبيبي نفرح بالواد آركان الأول.. وعايزك تعذرني إني مش موجود معاك.. أنت عارف طبيعة شغلي. وكان نفسي أبقى موجود والله..
فهد : بتفهم..عارف ياحبيب أخوك.. وإن شاء الله تبقى موجود ف الفرحه الكبيره..
فارس : إن شاء الله.. طمني على آرين يافهد..؟ هي كويسه دلوقتي؟
فهد : رفع عينيه وشاف آرين قاعده جمب آدم وملامحها مبسوطه جدا.. وقال بتنهيدة راحه.. آرين كويسه جدا يافارس. وقريب أوي هترجع زي ماكانت بإذن الله..
محمد : قاعد جمب آدم وطارق.. وبص ف الساعه..وقام وقف وقال.. طيب ياجماعه يدوبك نبدأ في العملية..ماينفعش نتأخر أكتر من كدا..
الكل أنتبه..
نور : جت وقالت.. فعلاً. وغرفة العمليات جاهزه.. تيم أدخل ل آرين.. وأنتي يارينو..هتدخلي معايا انا ومحمد؟
رينو : بوجع قلب.. لأ لأ يانور..مش هقدر أعمل أي حاجه..قلبي مش هيطاوعني.اني أشوف بنتي وهي كدا..
نور : مسكت أيديها وقالت… حبيبتي اطمني على آرين..ومش عايزاكي تقلقي أنا ومحمد هنعمل أكتر من اللازم.. و آرين هتبقى بخير.. أوكي؟
رينو : هزت راسها بقلق.. إن شاء الله.. ربنا معاكم..
محمد : حس بقلق رينو..وقال.. إيه يادكتوره لارين.. مش واثقه فيا أنا ونوري ولا ايه؟
رينو : هزت راسها بالنفي.. أبدا يادكتور والله.. ده انا أول معرفت إنك أنت ونور إللي هتعملوا العمليه ل آرين.. مش عايزه أقولك أنا اطمنت قد ايه..ودي بنتك مش هوصيك عليها طبعاً..
محمد : بتأكيد.. فعلاً آرين بنتي وحبيبتي كمان..ومش عايزك تقلقي من أي حاجه.. وإن شاء الله الانسجه والأوعية الدموية هيندمجوا ويتفاعلوا خلال ال٣٦ ساعه إللي جايه بعد الجراحه..
رينو : غمضت عينيها بترجي كبير..وقالت يارب يارب..
آدم مراد : يعني عجبتك المفاجأه؟
آرين : هزت راسها اممم جميله اوى..
تيم : خبط ودخل وقال بابتسامه. ألف مبروك يا آرين..
آرين : بعفوية.. الله يبارك فيك ياتيمو..
آدم مراد : بغيره قال من بين أسنانه.. أسمه تيم يا آرين..وبقولك قدامه اهو..تيم.. فاهمه؟
آرين : همست..يخربيت شكلك..رجعنا للقرف.
تيم : بثبات هو حقك طبعاً.. بس ماتبقاش بجح..
ومتنساش إني أنا أكبر منك وغير كدا آرين متربيه معايه وتحت عينيا..وكبرت قدامي..يعني أختي وبنتي وبنت خالتي.وغير كدا أنا أكتر واحد كنت عايزك أنت بالذات ترتبط با آرين…
آرين : بإعجاب من تيم..قالت جواها..ايوه كدا ياتيمو.. أحم قصدي ياتيم..
وبعدها ضحكت ع نفسها أنها خافت من آدم حتى ف مخيلتها..
آدم مراد : رفع حاجبه بتعجب وقال.. بعيداً عن أي حد أصلا يقدر يقرب منها غيري.. لكن ليه اشمعنا بقى انا بالذات؟
تيم : قرب من وش آدم وقال.. لأني يوم ما أختار لأختي وبنتي..هختار راجل..راجل جدير بيها..ويقدر يحميها حتى من نفسه.. فهمت ياسيادة النقيب.. واتعدل وقال.. يلا بقى أخرنا العمليه بما فيه الكفاية..
آدم مراد :……..!!!
آرين : بلعت ريقها بتوتر وقلبها بيدق من الخوف..
آدم مراد : بقلق متداري.. دلوقتي؟
تيم : أبتسم..ايوه ومش عايزك تقلق. كل حاجه هتبقى تمام..
آدم مراد : ضغط ع ايد آرين بقلق..وقال..وقت العملية قد ايه؟
تيم : من ساعه ل ساعه ونص تقريبا..يلا يا آرين؟
آرين : بصت ل آدم.وحاولت تبتسم لكن صعب..
مهما كان فكرة دخول غرفة العمليات لوحدها مرعبه..
آدم مراد : بثبات..قام وقف.. وف أيدو آرين..وقال.. و آرين جاهزه..وبصلها وأبتسم بتمثيل وقال. مش كدا يا حبيبتي؟
آرين : أبتسمت بصعوبه وهزت راسها.. أيوه..
آدم مراد : يلا أنا جاي معاكي لحد ما تدخلي..
تيم : بتحذير.. آرين أوعي تكوني شربتي أو أكلتي حاجه؟
آرين : هزت راسها لأ انا صايمه زي ما طلب الدكتور محمد..
تيم : طيب تمام يلا بينا. واتحرك.
آدم مراد : خارج وماسك أيد آرين قدام الكل..
آرين : شافت ابوها.. ولأنها مش متعوده على كدا. حاولت تسحب أيدها من أيد آدم.
آدم مراد : مسك أيدها بتملك وقال..متحاوليش. وامشي جمبي أنتي مراتي..!!
آرين : بحرج بليز يا آدم أنا متوتره وخايفه.. وكمان كل حاجه جديده عليا. وكمان علشان خاطر بابي..
آدم مراد : بتفهم..فك قبضة أيدو وساب أيدها.. وقال ماشي يا آرين..
فهد : شاف آدم ماسك أيد بنته..والغيره طبعه.. لكن حاول يتأقلم..
لكن أبتسم..لما قرأ حركات شفايف آرين.. وحس بالفخر بنتيجة تربيته لبنته..
كلهم وصلوا قدام غرفة العمليات..وودعوها.. وفهد ودعها وضمها لقلبه بحنان وطمنها.. و آركان..
أما آدم قدام الكل..باس جبينها وقال.. مش عايزك تخافي من حاجه.. اتفقنا..
آرين : بصت ليهم بدموع وقالت..لا اله إلا الله..
كلهم سيدنا محمد رسول الله..
واتقفل باب العمليات.. والكل بدأ بالدعاء ليها..
نور : أخدت آرين..بعد ما اتجهزت للعمليه وقالت.. اطلعي ياروحي ع السرير.. وبصي بقى مش عايزاكي تخافي من حاجه.. العمليه سهله وبسيطه جدآ..
آرين : طلعت ع السرير..
نور : بتظبط ليها المحلول..وقالت بإبتسامه..كويس جدا إنك قلعتي خاتم الخطوبه.. لأن أي عمليه لازم أي اكسسورات تتشال..
آرين : هزت راسها.. لأ آدم مالبسنيش خاتم الخطوبه. وكملت بزعل.. أكيد نسي..
نور : بتعجب..معقول؟ أحم.. لأ نسي إيه..هو في زي آدم.. المهم بقى.. احكيلي إحساسك وقت كتب الكتاب..
ونور شاورت لدكتورة التخدير العام..علشان آرين ميحصلهاش رهبه..
آرين : أبتسمت وقالت بدقة قلب..كنت فرحانه اوي اوي ياخالتو.. وكنت هفرح أكتر لو كنت زي الاول.. وا……. وآرين غمضت عينيها ونامت بعمق..
ومحمد ونور بدأوا في إجراء العمليه..
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا الصاوي.
ملك : في الفون قالت بعتاب..بقى كدا يامراد..ده إسمه كلام؟ اعرف من مليكة؟ لأ يامراد لأ انا زعلانه.. وزعلانه من آدم أخويا ومريم كمان..دي محصلتش يبني..
مراد : بتأكيد. حقك ياعمتو طبعاً تزعلي.. وأنا بقولك حقك عليا ياحبيبتي.. بس والله لو عرفتي اللي حصل هتعذرينا..
ملك : أنا عايزه اعرف. مريم تعرف ولا لأ.. لأني أتصلت عليها الصبح وقولتلها يامريم قومت من النوم ورجليا وجعاني مش عارفه هاجي المستشفى امتى؟ قامت حلفت عليا إني مجيش واستريح علشان تعبانه.. قوم أسمع بكتب كتاب آدم و آرين؟
مراد : ياحبيبتي أقسم بالله أمي ماتعرف حاجه.. طيب تصدقي بالله ياملوكا..
ملك : ضحكت لا اله الا الله ياقلب ملوكا..
مراد : إن امي وفريحه وحماتي وكمان اخواتي مايعرفوش باللي حصل.. كل اللي حصل ده من دماغ آدم أبني. أنتي عارفه أنه صمم يكتب كتابه علشان يحسن من نفسية آرين.. والكل اتفاجيء.. بس بزمتك ياملوكه ياقمر مفرحتيش للعيال دي؟
ملك : بضحكه.. اه منك يامراد..بتاكل عقلي بكلمه.. حبيب عمتك أنت.. وأنا دلوقتي فرحت..فرحت من قلبي. ربنا يتمم بخير. وعقبال الفرحه الكبيره..
مراد : ايوه بقى سمعنا الضحكه الحلوه دي ياملوكه.. يابختك ياحج جاسر.. ههههه.
ملك : بضحكه..شوف الواد. ربنا يسعد ايامك يامراد يابن أخويا.. وإن شاء الله اتحسن كدا واجي ابارك للعصافير بتوعنا .
مراد : برفض لأ عيب والله ده واجب علينا..انتي الكبيره..والواد آدم بعد ما يطمن على آرين.. هيجيلك لحد عندو يعتذرلك وتباركيله..
ملك : أبتسمت بحب كبير وقالت.. منحرمش منك ولا من زوقك ياحبيبى.. ومفيش اعتذار ولا حاجه. هو بس يجي علشان ابعتله هديته هو و آرين..
وهي في العمليات دلوقتي ياروحي عليها صح؟
مراد : بتنهيده.. ايوه ادعيلها ياعمتو..
ملك : دعيالها من قلبي ربنا يشفيها ويعافيها..وترجع زي الاول وأحسن بإذن الحي القيوم..
مراد : اللهم امين…
——————بقلمي مريم نصار..
في الجامعة..
زهرة : اتفضلي يا چود دي تلخيصات آخر محاضرتين.. وفي هنا في الورقه دي تحديداً ٢٩ سؤال.
الدكتور قال إحتمال كبير يجي منهم في امتحان الترم.. ولازم آرين تراجع عليهم كويس أوي..
چود : أبتسمت.. أقسم بالله يا زهرة أنتي بنت بمليون راجل..ومفيش حد في جدعنتك..
زهرة : ضحكت بفرحه.. بجد يا چود بجد أنتي شيفاني كدا ؟
چود : استغربت لرد فعلها..وقالت اه بجد يازهرة..بس أنتي ليه فرحتى اوي اوي كدا.. كأني جبتلك هدية..
زهرة : بعفوية وفرحه.قالت.. لأنها كدا فعلاً أنا من زمان مسمعتش حد قالي كلام جميل زي ده .مفيش غير عيلتي و آرين..
چود : كشرت عينيها..ليه يازهرة..
زهرة : بحرج..متشغليش بالك . أنا مش عايزه اوجع دماغك بحاجات تافهه..
چود : شدتها من أيدها وقالت اقعدي اقعدي.. انا أصلا قاعده زهقانه.. مصطفى جوزي راح يصور ورق مع صاحبه..
زهرة : قعدت وقالت.. أنتي جميله اوي ياچود. وبتتعاملي معايا على إني عاديه .
چود : بصت حواليها..
زهرة : بإستغراب.. أنتي بتدوري ع حاجه..
چود : اه بدور على بقيت اعضائك أنتي مشوفتيهاش؟ ايه يابنتي بعاملك ع إنك عاديه دي؟ مانتي زي الفل أهو ولا ناقصك أيد ولا حاجه ليه بتقولي كدا؟
زهرة : ضحكت من قلبها وقالت..دمك خفيف جدا ياچود. لا انا اقصد إن بشرتي سمرا وكدا.. مش كتير إللي بيتقبلني..
چود : عوجت بوقها ورفعت حاجبها وقالت.. نعم؟ ليه مش يتقبلوكي إن شاء الله.. ومالها البشره السمرا.. دول غنوا للبت السمرا..
وكملت بنرفزه..وبعدين إن شاله عن إللي خلفوهم ما اقتنعوا.. إللي بيشجعوا العنصريه دول يروحوا يشوفوا نفسهم..يقدروا يخلقوا حشره؟ ولا أصلا ليهم في شكلهم حاجه؟ لأ طبعاً..
ربنا اللي خالق كل الناس زي بعض.بس بأشكال وألوان مختلفة.. يبقى غصب عن عين إللي خلفوهم يتقبلوا جميع الفئات..
.مش هانقي إحنا مين يعجبنا ومين لأ.. وبعدين يابت خليكي شجاعه كدا وواثقه من نفسك. أمشي وارفعي راسك لفوق. انتي لانقصك عين ولا نقصك رجل.. وبعدين انتى عليكي جوز عيون حكايه..ومناخيرك زي الفل أهو مسمسه..
وتلاقي شعرك سايح وناعم.. ناعم ولا مش ناعم يابت يازهره؟
زهرة : بضحكه من قلبها..قالت ناعم والله ياچود وطويل جدا كمان.. بس أنتي والله العظيم زي العسل.. أنا حبيتك أوي. وحسيت إن روحي المعنويه اترفعت بشكل كبير جدا..
چود : بغيظ..اه يختي أنتي يترفع معنويتك.. وأنا يترفع ضغطي.. قومي بقى اعزميني على عصير لمون..
زهرة : ههههههههه بعد الشر عليكي ياحبيبتى من الضغط إن شاله المتنمرين وأنتي لأ..
چود : رفعت ايديها للسما وقالت ياااارب يختي.. ربنا يريحنا من أشكالهم.. وتلاقي أصلا اللي بيتريق ده. لو قعد مع نفسه كدا هيلاقي فيه كل العبر.. داهيه تاخد الغبي.
زهرة : هههههههه لأ لأ مش معقول أنا في حياتي مضحكتش كدا انتي عسل أوي..
چود : ضحكت وقالت..والله أنا خساره في البلد دي
. روحي يازهرة يابنت حوا وآدم إلهي يرزقك بواحد زي مصطفى عزيز.. يخليكي ماشيه تلفي حوالين منك وخايفه يكون تحت رجلك مقلب من مقالبه..
زهرة : يلهوي حرام عليكى ياچود أنتي بتحبيني أوي كدا..
چود : بصدق..طيب والله فعلا حبيتك أوي..انتي طيبه وجميله وجدعه اوي يازهرة..
زهرة : بسعادة داخليه..ربنا يكرمك ياچود ويرزقك الذريه الصالحه قريباً.. أقوم أنا بقى هروح أجيب العصير ونشربه مع بعض ماشي؟
چود : ماشي ياموزه بس بسرعه علشان ريقي نشف من المناهده..
زهرة : ههههه حاضر ياحبيبتى.. ومشيت..
مصطفى : جه..وخطف بوسه.من خدها. وقال.. إللي وحشني.. وقعد جنبها..
چود : اتخضت..وخبطت كف على كف.. وقالت..الله يخربيت بجاحتك.. انت بتوبسني ف الجامعه يامصطفى؟
مصطفى : عندك حق..هبوسك اول ما نروح.. اصلك وحشاني موت يابت.. ههههه
چود : بغيظ.. انا مش بهزر..أفرض دلوقتي حد شافك واتكلم عليا.. الكل مايعرفش انك جوزي..
مصطفى : بعدم إهتمام..طظ.. وبعدين مين اللي مبعرفش إنك مراتي..يابنتي الجامعه باللي فيها بالعميد عارفين إنك الحته بتاعتي..يعني حرم مصطفى باشا عزيز.. وبعدين سيبك من كل ده.. انا جايبلك خبر بمليون دولار امريكي..
چود : شهقت وحطت ايدها ع بوقها وقالت بدهشه.. مصطفى اوعى تكون حامل يامصطفى.. هههههههههههه
مصطفى : خبطها بالكتاب وقال بغيظ حقيقي..حامل ياجز*ه عليا النعمه اطيرلك صف اسنانك ده..
چود : ضحكت من قلبها.. ههههههه هههههههه. والله ماقادره هههههه طلعت مني إزاي دي؟ ههههههه بس حلوه.هههههههه عتلاق حلوه هههههههه ينهار مش واضح ياجدعان.. هههههههه.
مصطفى : بغيظ..خلصتي ضحك..اقوم بقى اسفلت وش أمك ده؟ هو انا مش منبه عليكي صوتك ميعلاش بره البيت..
چود : حطت ايدها ع بوقها وكتمت صوتها.. وهزت راسها.. أيوه..
مصطفى : نفخ بخنقه وحدف الكتاب ع التربيزه..
چود : كاتمه الضحكه..وقالت..خلاص بقى يادرش سوري.. والله بهزر معاك.. يعني أنت لما بتصحيني من النوم وتشدني من رجليا وتوقعني ع الأرض..بقولك حاجه..
مصطفى : يسلام.. وأنتي بريئه يابت..لما اصحى الاقيكي حلقالي نص شنبي..وسايبه النص التاني..
چود : اله..ماهو كله منك يامصطفى.. ما أنت إللي بدأت.. اصحى من النوم وافتكر إنك في الحمام.. وف الآخر افتح الدولاب الاقيك بتقولي بخ..؟ وتقولي هزار؟ ده هزار بوابين عليا النعمه..
مصطفى : طيب ما أنا من آخر مشكله حصلت بسبب الهزار وعيطتي بسببي مبقتش اعمل حاجه تاني..ولا محصلش؟
چود : لأ حصل.. وغمزت خلاص بقى يادرش والله قولتها بضحك.. أنت حبيبي يا مصطفى..ويارب بسيدي أنا اللي أكون حامل ها مبسوط؟
مصطفى : مسح وشه بأيديه ونفخ بغيظ..وقال ما علينا. المهم بقى.. آرين..وا……..!!!
چود : قاطعته.وشهقت.. آرين..؟ مالها آرين يامصطفى؟ ينهار اسو… إحنا بنضحك وهي دلوقتي أكيد في العمليات.. ينهار مش فايت..قولي إيه اللي حصل.. قول يامصطفى؟ أنت ساكت ليه؟
مصطفى : ابلعي ريقك ياچود.. اهدي ياماما وخليني اكمل.. أولا آرين بخير..ولسه خارجه من العمليات مفيش نص ساعه وهي بخير الحمدلله. لكن الخبر والمفاجأة الكبيره بقى.. إن آرين و آدم اتكتب كتابهم على بعض قبل العمليه..
چود : شهقت بصدمه وزهول وفرحه.. وقالت.. إيه؟ اتكتب كتابهم.؟ قول والله العظيم حصل الكلام ده؟ ينهار كله اخبار سعاده ياجدعان..
مصطفى : بإستفهام..هي البت اتجننت من عيشتها معايا ولا ايه؟ لأ انا لازم اظبط الدنيا كدا خطر.. البت بتضيع مني..!!
چود : بفرحه قوم يا مصطفى..قوم نروح المستشفى..
مصطفى : يابنتي اهمدي بقى.. أنتي ناسيه إن عندنا زفت امتحان ميد تيرم انهردا.. بعد ما نخلص هنروحلهم.
چود : اه صح..طيب احكيلي مين إللي قالك..
مصطفى : ليليان..وهقولك إيه اللي حصل في المستشفى…!!!
——————بقلمي مريم نصار.
في المستشفى..Автор: Меріам Насар
بيتر : جه وقعد معاهم وبارك ل آدم وفضل معاهم لحد ما آرين خرجت من العمليات.. استأذن ومشي علشان الشركه..
وزياد ومالك ويوسف وياسين وشباب العيله وزوجاتهم.وناس تيجي وتعمل الواجب وتمشي علشان أشغالها..
في غرفه خاصه.. آرين فاقت من البنج والكل اطمن عليها..
آدم مراد : واقف جمبها.لكن ساكت..ويعز عليه شكلها كدا قدام الكل.
محمد : حمدالله على سلامتك يا آرين يابنتي..
آرين : بتتكلم بصعوبه من البنج..وقالت بتعب..
..ميرسي لحضرتك..
مريم : هي آرين المفروض تخرج من المستشفى امتى يامحمد..؟
محمد : من بكره ياحبيبتي لو تحبوا.. لكن انا بفضل أنها تفضل هنا الفتره إللي جايه للمتابعه.. لأن أكيد هتتألم كتير.. وأنا حالياً معوضها بمسكنات..
فهد : بقلق .طيب هي هتقعد قد ايه لما الجرح يبقى كويس.
محمد : على حسب يافهد. تفاعل الأوعية الدموية.. والغذاء الصحي ومتابعة العلاج.. ممكن من تلات اسابيع لشهر كامل..
رينو : بصت ل فهد وقالت متقلقش أنا هباشر معاها..
محمد : بص لكل العيله وقال..بتحذير.. ياجماعه أهم حاجة النضافه..محدش يقرب من وش آرين ولا يلمس الضمادات إللي على وشها.. لأن الانسجه والأوعية الدموية إن شاء الله هتتفاعل مع بعض..
..ومش عايز أي تلوث.. ولا الجرح يقفل على تلوث. كدا ممكن يأدي لخطر حقيقي…
و رينو هتغير وتعقم الجرح ل آرين بحرفيه. وإن شاء الله بعد ٣٦ ساعه هنشوف نجاح العملية..
كلهم إن شاء الله..
——————بقلمي مريم نصار.
عدا الوقت..
آرين : عينيها بتدور على آدم.. وشافته واقف عند الشباك بيتكلم ف الفون..
نور : قربت من آرين..وهمست بمكر..مش عايزه تعرفي قولتي ايه وانتي ف البنج..!!؟
آرين : هزت راسها بتعب..قولت ايه ياخالتو؟
نور : بخبث..مين المرعب ده ياضي آدم..!!!
آرين : اتحرجت.. وقالت بتوتر إيه؟ مرعب..مش فاهمه؟
نور : ضحكت.. وقالت..بهمس تعرفي فعلاً إن اللقب ده مايلقش غير عليه.. بس متخافيش سرك في بير.. وكملت بفرحه..بس تعرفي..لقب ضي آدم.. حبيته أوي..بجد..وبدعي من قلبي تفضلي ضي آدم لآخر العمر..حمدلله على سلامتك ياحبيبتي..
آرين : يتنهدة حب..الله يسلمك ياخالتو..
ميرو : في آخر الشهر السابع..وحست بتعب..وقالت تيم انا مبقتش قادرة أقعد اكتر من كده..حاسه ان بطني على آخرها..
تيم : بقلق..طيب قومي هنروح ع البيت..
ميرو : بس آرين..هنسيبها لوحدها..
تيم : لوحدها ازاي؟ آرين معاها آدم وباقي العيله احنا هنعمل ايه؟ وبعدين أنتي الفتره الاخيره تعبتي جدآ.. قومي.. وقام وقف ومسك أيدها وقال.. طيب ياجماعه الحمد لله اطمنا على آرين.. أنا هاخد مريم ونرجع البيت لأنها تعبانه شويه..
الكل شاف ملامح ميرو..وواضح عليها التعب .
فريحه : قامت بسرعه وقالت..تحبي اروح معاكي.. حاسه بأيه قوليلي..
ميرو : أبتسمت بتعب.. أنا بخير يامامي متقلقيش ياحبيبتى.. انتي عارفه إن تيم بيخاف عليا زياده.. لكن انا بخير اطمني..
مراد : بقلق..قولي ياميرو ياحبيبتى حاسه بأيه.؟
تيم : ياجماعه اطمنوا مفيش حاجه..مريم بس أجهدت نفسها الفتره الاخيره..
آدم : بتفهم..خد مراتك تستريح. ومتجيش بكره ياميرو.. آرين بخير ياحبيبتي..
آرين : بتعب.. أنا كويسه ياميرو.. ارجوكي بلاش تجهدي نفسك..وارجعي على البيت.. وسمعيني صوت آيان لانه وحشني أوي..
ميرو : عينيها لمعت.. وربتت على ايد آرين. وقالت.. بكره هتبقى زي الفل.. ومش هتبعدي عن آيان ولا عننا دقيقه واحده.. إن شاء الله..
فهد ورينو و آدم و آركان زعلوا علشان آرين..
تيم : أخد ميرو وخرجوا..
وبعد كده ليليان وتمارا وچود وهمس اطمنوا عليها ومشيوا..
وجه الليل..
آدم : قام يلا بينا يام مراد..
مريم : قامت بتعب..يلا ياحبيبي..
مراد : ياريت ياحج تاخد فريحه وتالين معاك.. لأني هفضل مع فهد..
فهد : ربت ع رجل مراد وقال..حبيبي يامراد..
تالين : لو سمحت يابابا أنا عايزه ابات مع آرين وأكون المرافق ليها..
مراد : معلش يا حبيبتي مش هينفع الفتره دي.. انتي امتحاناتك على الابواب..واوعدك في آخر عمليه بعد الامتحان..هتباتي معاها إن شاء الله..
تالين : إن شاء الله..وسلمت ع آرين وأخوها آدم..
رينو : بالله عليكي يافريحه..تخلي بالك من آيان..
فريحه : اطمني ياروحي أول ما أرجع إن شاء الله.. هاخدو من تمارا وهيبات معايا انا وتالين..
رينو : اطمنت..ربنا يكرمك ياحبيبتى..
آدم : ل آرين حبيبة قلب جدها..عايزه اي حاجه..
آرين : أبتسمت سلامة حضرتك يابابا..خلي بالك من نفسك ومن ماما مريم..
آدم : إن شاء الله ياروحي. وبكره إن شاء الله هكون عندك..
مريم : بابتسامه..خلي بالك من نفسك يا آرين وخدي علاجك في ميعاده ياحبيبتي..
آرين : حاضر.. وكملت بترجي ماما مريم .خلي بالك من آيان..
مريم : من عيوني وإن شاء الله قريب يبقى في حضنك يانور عيني.. يلا استودعكم عند الله.
وخرجوا..
فهد : قوم أرجع على البيت يا آركان أنت راجع على الكليه بكره..
آركان : قام وقال..والله غصب عني يابابا..ومش عايز اسيب آرين لوحدها..
رينو : متقلقش على أختك ياحبيبى.. وأنا مجهزالك شنطتك وكل حاجه هتلاقيها في اوضتك..
آركان : سلم عليهم وقال..قبل ما امشي الصبح هاجي أسلم عليكم واطمن ع ريبونزل.. وودعهم ومشي..
فهد قعد جمب آرين..وقال بحب..عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى..
آرين : بألم.. الحمدلله يابابي..
مراد : شاف آدم واقف وحاطط أيدو ف جيبه..وشكله مخنوق.. وفكر يعمل ايه علشان يسيب لابنه مساحه مع آرين..
رينو : مسكت الروشته..وقالت عشر دقايق وهتاخدي المسكن ياحبيبتي..
آرين : هزت راسها ياريت يامامي.. لو سمحت يابابي ارفع السرير شويه..عايزه أقعد..
فهد : رفع ليها السرير. وحط مخده ورا ضهرها..وقال.. مستريحه كدا..
آرين : بألم مكتوم.. ايوه احسن..ميرسي لحضرتك..
مراد : بقولك ايه يافهد..
فهد : قول يامراد..
مراد : الساعه ١١ وأنا جعان وعلى أخري.. تعالى ننزل نجيب أكل..
فهد : رفع حاجبه وف نظره سريعه على آدم مراد ومراد….!!!
مراد. : شدو من ايدو..وقال أنت هتعملي فيها ماري منيب.. يلا ياخويا قدامي بقولك جعان.. واخدو وخرجوا..
فهد : أبتسم بصمت..وقال أنا عايز أعرف أنت بتفكر بخبث كدا ازاي وامتى؟ يبني أنت مش بتهمد..
مراد : لا مش بهمد..بس أنت اللي خنيق..
فهد ؛ بتعجب..انا خنيق ليه بقى إن شاء الله؟
مراد : يعني محسسني إن آدم هيخطف البت.. ماتسيبهم ياخويا عريس وعروسته..
وبعدين ما انت شايف حالة. آرين..يعني محتاجه ل آدم اكبر وقت ممكن..
فهد : بدهشه.. أنت عبيط يبني أنت؟ هو انا قولتله.ميكلمهاش؟ وبعدين ده لسه آخر واحد خارج من الأوضه آركان.. عملت ايه أنا بقى؟ طلعتك أنت وابنك بره المستشفى مثلا؟ أنت اللي دماغك سم..
مراد : بتريقه..يسلام حوش الواد ياجدعان..ايزي خالص وسايب الواد برحته.. يلا ياخويا يلا هتعقدونا في حياتنا الله يخربيت الكفره..وركبوا العربيه ومشيوا.. وفهد بيضحك على مراد..
رينو : حطت المسكن في الكانيولا.. وقالت دقيقه بالظبط..ومش هتحسي بأي الم..
آرين : بتعب..ميرسي يا مامي..
رينو : ربتت ع أيدها وقالت..ربنا يهون عليكي اللي أنتي فيه ياقلب مامي..
آدم مراد : مسح ع شعرو..واتحرك وقال عمتو عايز أتكلم مع آرين شويه..
رينو ؛ ابتسمت وقالت.. أنا أصلا كنت خارجه.. وبصت ل آرين.. انا هنزل اقعد مع الدكتور محمد ونور شويه.. وقامت وخرجت..
آدم مراد : قفل الباب.. وراح قعد جمب آرين..!! وبص ليها..
آرين : بلعت ريقها بتوتر..وبصت بعيد..
آدم مراد : عامله ايه دلوقتي؟
آرين : بتوتر..كويسه الحمد لله..
آدم مراد : حاسه بأي ألم..؟!
آرين : هزت راسها دلوقتي لأ..
آدم مراد : طلع من جيبه علبه صغيره. وفتح ليها العلبه.. وأبتسم..
آرين : شهقت وانبهرت بشكل الخاتم إللي يخطف القلب..وبصت ل آدم.. كأنها بتقوله ده ليا أنا؟
آدم مراد : فتح كف أيدو ليها..وقال إيدك يا آرين..
آرين : بصتله بتوهان ولخبطه ومش عارفه تعمل إيه؟
آدم مراد : الخاتم ده معايا من الصبح ورفضت إنك تلبسيه وتقلعيه بعدها علشان العمليه..
آرين : قلبها دق..ورفعت ايديها برجفه وفرحه وكسوف وكل المشاعر..
آدم مراد : لبس ليها الخاتم.. ورفع أيدها وباس عليها.. وقال مبروك ياروحي..
آرين : سحبت أيدها بسرعه..وقالت بخجل.. الله يبارك فيك..
آدم مراد : ضحك بصمت على ارتباكها. وقال يلا دورك..
آرين : بتوتر.. أخدت الدبله..مع أول لمسة أيدها لأيدو قلبها دق بقوه. ولبسته الدبله بصعوبه..
آدم مراد : شبك أيدو ف أيدها.. وقال. تعرفي إني لحد دلوقتي مش مصدق نفسي. إنك خلاص ع ذمتي..
آرين : رفعت عينيها ليه وقالت بدموع.. أنت إللي مش مصدق نفسك؟ امال انا اقول ايه يا آدم؟
آدم مراد : كشر عينيه وقال بإستفهام..ليه النظرة دي يا آرين؟
آرين : أنا مخنوقه اوي يا آدم..رغم فرحتي الكبيره لكن حاسه بخنقه كبيره..
آدم مراد : هشش أهدي.. وأنتي سمعتي الدكتور محمد قال إيه؟ إن محدش يقرب من وشك ولا الشاش.. يعني بلاش دموع.. وأنا وعدتك بعد ما تعملي العمليه إني هسمعك.. قولي يا آرين.. قولي إيه اللي خنقك أوي كدا.؟
آرين : بدموع.. مخنوقه من إللي حصل.. من كل حاجه حصلت.. أنا طبعاً مش معترضه على قضاء ربنا. لكن الحادثة دي فتحت عينيا على حاجات كتير مكنتش عارفاها ولا حساها.. من أول يعني ايه حب حقيقي.. وإعجاب.. وكمان الثقه بالنفس.وا…… وسكتت..
آدم مراد : بص ف عينيها وقال اتكلمي برحتك ياحبيبتي انا سامعك..
آرين : بدموع قالت..آدم.. أنت كان ممكن اوي بعد إللي حصل إنك تبعد عني..وتشوف غيري..
وده حقك لأنك موعدتنيش بحاجه..
كان ممكن تقول لنفسك وأنا ايه إللي يغصبني أخد بنت اتشوهت.. ما البنات كتير ومن حقي أخد واحده سليمه..
وأنت كتير جدا يتمنو أنهم يكملوا معاك..
أنا كنت ضايعه..وثقتي في نفسي قلت كتير..كتييير اوووي..
حسيت اني مشوهه بالكامل..وهكون ملفته لانظار الكل..الكل هيبص عليا..
وكل واحد هيشوفني بنظره معينه.. في إللي هيشوفني .وأصعب عليه.. ويقول ياحرام..
.وفي اللي هيشوقني ويقول قد ايه دي بشعه..
وفي اللي هيخاف مني ويخاف يتعامل معايا ويقرب مني.. وكأني مش بشر.
أنا وصلت لدرجة كبيرة جداً من الخوف والمواجهه.. لدرجة اني خايفه أروح الجامعه..ورفضت ارجع الجامعه..حتى لو هاعيد السنه..
رغم إن دراستي مهمه جدا في حياتي..لكن الناس هي السبب لأنهم بيهاجمونا كون أننا مشوهين. او شكلنا وحش..او بشرتنا مختلفه..
تعرف يا آدم..زهرة صحبتي الأنتيم في الجامعه.. انت عارفها..اللي بتبعتلي المحاضرات والدروس ديما..
هي بشرتها سمرا.. وده مش هيغير في شخصيتها ولا اخلاقها في حاجه.. لكن كتير اوى فى الجامعه تنمروا عليها.
لكن أنا ..لأ…وقفت جمبها ودافعت عنها.. ولما قعدت معاها..واتأملت ملامحها. قد ايه هي جميله.. جميله جدا يا آدم.. ولما اتعاملت معاها.. اتعلقت بيها أكتر.. قد ايه بنت بريئه ومحترمه وجدعه اوي.. وأخلاقها فوق الوصف..
وسيدنا محمد صل الله عليه وسلم قال..
يَا أَيُّهَا النَّاسُ، أَلَا إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ، وَإِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ، أَلَا لَا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى أَعْجَمِيٍّ، وَلَا لِعَجَمِيٍّ عَلَى عَرَبِيٍّ، وَلَا لِأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ، وَلَا أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلَّا بِالتَّقْوَى، أَبَلَّغْتُ ؟
قَالُوا: بَلَّغَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: لِيُبَلِّغْ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ ) صدق رسول الله.
صدقني يا آدم مفيش أي اختلاف بينا..نفس القلب ونفس العقل ونفس القيم والمبادئ والتقاليد.. نفس الإحساس بالألم ونفس الإحساس بالفرحة.
إللي بشرتهم سمرا.. هما أحنا وأحنا هما.. مفيش فرق ولا اختلاف.. يبقى ليه؟
ليه الناس بتحكم على حاجه هما مالهمش فيها أي حق بالتدخل.. لأن ده صنع الله..يبقى ليييه؟
بجد يا آدم الدنيا دي وحشه اوي..وفي ناس كتير مظلومه.. واتظلمت في شكلها اللي الناس بتحكم من خلاله..
.يعني لو واحد شكله مش حلو.. هيتريقو عليه.. كأنهم بيعايروه وع حاجه هو مالوش يد فيها.. طيب هو ذنبه إيه؟ هو في حد بيختار شكله أو حياته ومستقبله..؟
ليه يا آدم وصلنا للدرجه دي من التفكير والجهل..قد كدا في مجتمعنا الشكل والمنظر الخارجي.دول أهم حاجة عندنا.. أهم من الأخلاق والطبع والتدين؟
Автор: Меріам Насар
آدم مراد : أبتسم بحب على نضجها في وسط طفولتها إللي بيعشقها.. وقال..
أولا انتي غلطانه يا آرين.. لأني وعدتك بكل حاجه..انك ليا وبس..
وغلطانه لأنك فكرتي إني ممكن استسلم واسيبك.. أنتي روحي..ومحدش بيسيب روحه بعيد عنه..
وإني أشوف غيرك دي مش هتليق على عشق الديزل. مش هينفع لأني بشوفك في كل الناس.. أنتي رسمه واطبعت في عقلي وقلبي. أنتي منحوته على شكل قلبي. أنا حبيتك أوي..حبيت روحك وحركاتك وبرائتك وعفويتك إللي مشوفتش زيها.. ردود أفعالك كل حاجه حلوه فيكي..مبشوفهاش في غيرك..لكن بشوفك أنتي في الكل..
حبي ليكي حقيقي..ميتبخرش لمجرد حادثه.. عشقي ليكي متين ميتكسرش حتى لو اتشوهتي بالكامل.. انا لحد دلوقتي مش شايف فيكي أي تشوه.. يمكن علشان العشق اللي بجد.. إنك بتحب العيوب قبل أي حاجه..ومبتشوفهاش.. أنا قلبي معمي بالكامل عن عيوبك.. وعمري ما شوف غير جمالك الداخلي..
ثانياً بقى.. أنتي عندك حق.. المجتمع والناس مخيفين. وعندهم قدره كبيره أنهم يشغلوا نفسهم بغيرهم رغم صعوبة الحياه عليهم .لكن لازم يدوروا على عيوب غيرهم . رغم أنها مش عيوب.. لأنك قولتي إن الإنسان مالوش في نفسه شيء.
بنت سمرا وبنت بيضا إيه الفرق بينهم؟ اللون؟ طيب بص ع الأخلاق والطبع بص على شخصية الشخص ده وبعدين أحكم.. ده حتى متحكمش على الكتاب من عنوانه..
للأسف إحنا في مجتمع يا آرين مابيبصش غير ع الغلاف الخارجي ويحكم..
أنا بقى مابعملش حساب لإشباه الناس دي. أنا لو مكانك..هخرج واواجه..واللي مش عاجبه يواجهني.. ويوريني هيعمل ايه؟ إحنا لو عملنا حساب للناس اللي من النوعيه دي..محدش هيخرج من بيته.. ف انتي متهتميش لحد وامشي وراسك مرفوع لفوق..
وعايز أقولك حاجه مهمه..
إللي بيتنمروا دول بيرجع الأصل لتربيتهم..والبيئه المحاطه بيهم.
كونك أنتي إللي تقبلتي زهرة وسط ناس كتير بالرفض..
.ده دليل على تربيتك واخلاقك..اتربيتي صح.. مريم الجزار وآدم العدوي كانوا حريصين ديما إننا نشوف كل الناس المختلفه في البشره.. بوجه عمله واحده وهي مفيش فرق ده أنا وأنا ابقى ده.
. ده إنسان وأنا إنسان ماليش أي حق بالتدخل أو إني استاء منه لمجرد اختلاف بسيط لا يذكر..
ثالثاً بقى والأهم..مش آرين العدوي إللي تعيد السنه.. دراستك هتكمليها وفي البيت إن كان ده إللي يريحك..وهيريحني أنا كمان. وهتذاكري وانا هساعدك..
ووقت الامتحانات هتيجي لجنه تمتحنك..لحد ما تتحسني خالص.. وترجعي الكلية برحتك..
لكن من دلوقتي أنا هفضل جمبك..هروح الشغل ولما أرجع.. هاراجع معاكي. وطول الفتره دي لحد آخر عمليه هفضل جمبك زي ضلك..!!
آرين : بحماس كبير وفرحه لكلام آدم.وعشقه ليها. قالت…بجد يا آدم..بجد هتعمل كل ده علشاني؟
آدم مراد : بضحكه. بجد يا قلب آدم..
آرين : بمرح..أحلا مرعب بجد..وضغطت ع شفايفها بحرج..
آدم مراد : ضحك بصمت..وقال ايوه.. أحلا مرعب.. لقلب آري..
آرين : ضحكت بصمت.. وقلبها بدأ يزهر من جديد..ومبسوطه جدآ. وحست بالتفائل والحماس.والامل..
آدم مراد : بص لعينها وقال . عجبك الخاتم؟
آرين : هزت راسها اممم جميل اوى.. زوقك حلو..
آدم مراد : بثقه.. طبعاً..والدليل على كدا إن قلبي اختارك..
———-
عدا أكتر من شهر على آرين بإهتمام كبير من آدم وباقي العيله.. وآدم كان الداعم الرئيسي ليها على دراستها..
وفهد كل شوية يكتشف في الديزل حاجه أجمل من قبل.. وكان مبسوط أنه بيساعدها ع الدراسه.. وعملت عمليه جراحيه تانيه.. ونجحت. وباقي عملية التجميل.. إللي هيعملها الدكتور زوهير لأنه دكتور و خبير وكمان بمساعدة تيم..
Автор: Меріам Насар
فيلا العدوي.
في المكتب..
زياد : بتنهيده..بس ياعمي هو ده كل إللي حصل.. وأنا طبعآ مش معترض ع آسر.. انا مبسوط جدا بشخصيته وأخلاقه.. لكن أنا لجأت لحضرتك لأني باخد رائيك ف الصغيره قبل الكبيره..
آدم : أبتسم وقال بهدوء.. اعقلها وتوكل يا زياد يبني.. العمر بيمر.. والفرح ده زي الحظ.. وإن كان ع آسر.. فهو راجل ويعتمد عليه.. ويكفي أنه أتحدى نفسه في السن ده وبقى أصغر رجل أعمال في مجاله.
زياد : أبتسم..كلام حضرتك مظبوط. ومليكة طبعاً زي أي أم مقدرتش متفرحش..وقالت لحياة بنتي.. والحمدلله. حياة موافقه ومفيش أي اعتراض.. .لكن برضو الظروف إللي حوالينا. مش ملائمة إني أرد بالموافقه على عمي جاسر..
آدم : بتفهم. ظروف ايه يا زياد.؟ إذا كان احنا في وسط الظروف دي كتبنا كتاب حفيدي.. خلي الفرح يدق بابك ياراجل..وبما إن حياة موافقه. يبقى اتكل على الله.
زياد : اتنهد براحه كبيره وقال بابتسامه.. يبقى على خيرة الله..
فيلا الصاوي..
آسر : بسعاده..بجد ياجدو. يعني عمي زياد وافق..
جاسر : بضحكه..بجد يا آسر يبني.. وكلها يومين ونروح نتقدم رسمي ونطلب أيد حياة..
آسر : حضن جدو..وقال ربنا يبارك لينا في عمر حضرتك. أنا بجد مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه؟
مالك : بهزار وفرحه .كنت هتبقى زي أبوك..مستني الفرج ههههه ألف مبروك يا آسر ياحبيبى..
آسر : حضن مالك..وقال الله يبارك فيك يا اجمل اب في الدنيا. أنا بجد مش مصدق والله .
ساره : ضحكت بسعاده وقالت. لأ ولسه بقى لما تعرف إن حياة موافقه..
آسر : بدقة قلب انتي بتتكلمي بجد ياماما..
ساره : ههههه أيوه طبعآ.. أنا بعبقريتي وقعت عمتك مليكة في الكلام. ههههه وهي يقلبي اعترفت على طول..
آسر : باس ساره من خدها وقال بمرح وفرحه. يا احلى أم لاحلى عيله..
ملك : بضحكه.. وأنا يا آسوره ماليش نصيب..
آسر : قعد جمبها بفرحه.. وقال.. أنتي.؟
ده انتي الكل في الكل..وباس ع راسها وايدها وقال.. ربنا مايحرمنيش منك ابدا يا اجمل ناناه..
ملك : بسعاده..ربنا يوفقك ويريح قلبك ياروح قلبي..
وبعد كده آسر طلع بسرعه على أوضته. واتصل ع حياته..وكانوا الأتنين من أسعد الناس.. وفي انتظار الحلال.. للاعتراف بحب وعشق جديد…
——————بقلمي مريم نصار.
تاني يوم ف فيلا العدوي..
أغلب العيله قاعده وقت الغدا.
تيم : أخد قطعة كفته بالشوكه..وقال ل ميرو. خدي ياحبيبتي..كلي دي طيب .
ميرو : هزت راسها بالرفض..وقالت بتعب.. لأ لأ مش قادره أكل أي حاجه..
تيم : بقلق. مريم أنتي وقت الفطار برضو ماكلتيش كويس..
ميرو : مسكت مفرش السفره بقوه..وبتحاول تداري الألم..وعايزه تقوم لكن مش قادره..
آدم : شاف ملامح مريم وتيم.. وقال ميرو ياحبيبتي انتي حاسه بحاجه..
ميرو : رفعت عينيها ليه ودموعها نزلت وبدأت تعرق..
آدم : ساب الشوكه..وبص ليها بقلق.
مريم : شهقت.وقالت ميرو أنتي بتعطي ليه؟
تيم : قام بسرعه وقرب منها.وقال بقلق..مالك يامريم انتي فيكي اتكلمي؟ لو تعبانه نطلع على المستشفى..
الكل أنتبه وقاموا وقفوا.
ميرو : الألم كان أكبر من تحملها.. ومسكت أيد تيم وضغطت عليها بقوه كبيره وقالت بصوت موجوع.. مش قادره ياتييييم.. الحقنننني.
تيم : قلبه حرفياً وقع في رجليه..وواقف مش عارف يتصرف إزاي في الموقف ده؟
مريم : برجفه.. ياحبيبتى دي شكلها هتولد. يافريحه.. هي راحت فين.. يافررريييحه..
آدم : من جواه قلقان عليها..لكن قال بحزم.. اتحرك ياتيم..خد مراتك ع المستشفى..
تيم : أنتبه..ها..اه حاضر حالا.. وقرب منها..
ميرو : حطت ايدها ع صدرو وغمضت عينيها بقوه..وقالت وهي بتنهج..محدش يلمسني..مش قادره اتحرك.. لو اتحركت حاسه إن حاجه هتقع مني..
فريحه : بتجري..نعم ياماما.. وشافت دم ع الأرض تحت ميرو.. وشهقت بصدمه. بنتي. وجريت عليها..
تيم : بحزم..مريم خليني اشيلك لازم تروحي المستشفى حالا. وقرب منها غصب عنها يشيلها..
ميرو : صرخت بصوت عالي جدا..وقالت..اااااااه الحقنننني ياتيييييم..مش قاااااادرررره…
فريحه : فتحت عينيها بزهول وقالت..دي شكلها هتولد دلوقتي. سيبها ياتيم مش هنلحق نوديها المستشفى..
تيم : بخوف .ازاي مش هنلحق. ف المستشفى هنخلي بالنا من كل حاجه. وشال ميرو بالقوه..
ميرو : صرخت بصوت اعلى.. وقالت هموووووت ياتييييم نزلللنننني روحي بتتسحب مني..
تيم : قلبه اتخلع حرفياً..ونزلها بسرعه..
مريم : برجفه.. زينب يازينب..
زينب : جت جري وقالت نعم ياست مريم.. وخبطت بايدها على قلبها..وقالت هيييي دي ست ميرو شكلها على آخرها..
مريم : مش وقته يازينب أجري اندهي على الدكتوره إللي في الفيلا اللي قصادنا بسرعه يازينب..
زينب : هوا حاضر…وجريت..
تيم : برعب حقيقي..مريم..مريم طيب تعالى اسندي عليا وادخلي الاوضه دي..
فريحه : بتعيط .اجمدي ياميرو ياحبيبتى..خدي شهيق وزفير براحه.وعلى مهلك..
ميرو : سانده في حضن تيم وبتعض في حجابها ومش قادره تتحمل..
آدم : قعد مكانه واضايق جدآ من شكل حفيدته وتعبها.. ونده بصوت عالى.. انتي ياعزه روحي شوفي زينب اتأخرت ليه؟
عزه : جريت بسرعه.. حاضر يا سيدي..
مريم : راحت بسرعه وراهم.. وبتدعي بالتيسير..
ميرو : أول ما دخلت الاوضه..نزلت على الأرض.. وتيم برعب نزل معاها.. وعيونه كلها دموع. وهمس مريم.. مريم ردي عليا..
ميرو : بصوت متقطع.وتعبان..مش قادره.. مش قادره ياتيم. هموت..
تيم : ضم راسها لقلبه ودموعه نازله بصمت.. وقلبه مخنوق من قلة حليتة. وقال.. أنا جمبك ومعاكي ياحبيبتى..
ميرو : شهقت بصوت عالى…ومسكت قميص تيم بقوه وصرخت صرخة بصوتها كله.. وكانت جنى خرجت للنور بقوه وعزيمة و إرادة..
مع دخول الدكتوره.. وجريت عليها بسرعه. وعملت اللازم مع ميرو..
فريحه : بسرعه شالت جنى ولفتها في بطانيه صغيره.. وقالت زينب.. أجري بسرعه على الفيلا هتلاقي في اوضة ميرو كل حاجه لجنى هاتي هدومها بسرعه.. بسرعه يازينب..
زينب : خارجه بسرعه وبتزغرد.. ألف مبروك ياسي آدم بيه..الست ميرو ولدت بألف سلامه.. والله ولادتها سهله وزي الفل بسم الله ماشاء الله.. الله اكبر . وجريت تجيب لبس جنى..
آدم : قاعد وجواه فضول يطمن على ميرو .
مريم : خرجت بسرعه..وقالت آدم..مبروك ياحبيبي..
آدم : قام بلهفه. طمنيني على ميرو..عامله ايه دلوقتى؟
مريم : بإبتسامة رضا..زي الفل ماشاء الله تبارك الرحمن.. ولاده ولا أسهل من كدا.. اللهم بارك جنى نزلت لوحدها وبالكيس بتاعها..سبحان الله.. وميرو بخير الحمدلله..اطمن..
آدم : نفخ براحه كبيره.. وقعد مكانه..وقال.. الحمد لله رب العالمين..
ميرو : نايمه على السرير..
تيم : باس ع أيديها الأتنين وقال..مريم أنتي كويسه بجد.. مريم قولي لو حاسه بحاجه اوديكي المستشفى..
ميرو : بتعب بسيط..اطمن ياتيم انا بخير ياحبيبى متقلقش..
الدكتوره : متقلقش يادكتور.. أنا عملت ليها كل اللازم..وبعد المحلول المغذي.. تشرب سوايل دافيه وتاكل عادي..
لكن لازم للبيبي دكتور أطفال..ولحسن الحظ ابن صاحبتي لسه راجع من المانيا..وجاي عندنا زياره..وهو دكتور أطفال ممتاز..لو تحبوا أنه يشوف البيبي..
تيم : طبعا ياريت يادكتوره..
الدكتوره : أبتسمت… تمام بعد اذنكم..والف مبروك..
تيم وميرو الله يبارك فيكي..
زينب : جت بسرعه اتفضلي ياست فريحه.. أنا جبتلها الفستان البمبي ده. أنا بحب اللون ده..وكمان جبتلها بطانيه جديده من دولابها. يختي عسل اللهم بارك.. شبه الدكتور تيم..
أي والله أنا فاكره لأن الدكتور تيم متربي من صغره معانا هنا.. اللهم صل على سيدنا النبي..خمسه وخميسه الله أكبر..
فريحه : بتلبس جنى. وقلبها بيرقص لأول حفيده..وضحكت..وقالت لسه بدري على الشكل يازينب.
زينب : بتأكيد طيب وعزة جلال الله.. إن جنى كلها أبوها.. والله أكبر رزقها واسع..وكل حاجه متيسره.. أشوفك زي الدكتوره مريم قادر ياكريم.. ياجنى بنت حوا وآدم.
فريحه : بضحكه. تسلمي يا زينب.. وليكي هديه انتي وكل البنات..
زينب : مش بقولك رزقها واسع..ربنا يديم الخير يااارب.
تيم : مسح وش ميرو وأبتسم ليها بحب كبير .وهمس ليها. حمدالله على سلامتك..ومبروك ياروحي..
ميرو : أبتسمت بدموع..مبسوط ياتيم..
تيم : ضحك بسعاده. وقال مبسوط بس؟ قولي طاير من الفرحه.. بس وقعتي قلبي عليكي بجد.. أول مره أخاف كدا..ربنا يبارك فيكي يام جنى..
ميرو : ضحكت .وقالت.. تسلملي يا حبيبي..طيب أنت مش هتشيل جنى.. انا عايزه أشوفها..
فريحه : بضحكه كلها سعاده.. خلاص أهو لبست جنى أجمل فستان..يخلاثي انا على الجمال.. اللهم بارك.. أمسك ياتيم ياحبيبى..شيل بنتك وسمي الله و إذن ليها.. وانا هجري اتصل ع مراد ومامي. دي هتفرح أوي..
تيم : شال جنى بين ايديه.. وإحساس وشعور مختلف.. وعيونه لمعت بدموع الفرح.. وهمس.. جنى.. جنى روح بابا. وضحك وقال.. بابا؟..انا بابا؟ جميله ياجنى..وباس جبينها..وبص ل ميرو وقال.. جميله اوي يامريم..
ميرو : رفعت ايديها بقلب أم..وقالت عايزه اشيلها ياتيم..
تيم : بحظر..حطها في أيديها وكان خايف..وقال صغيره جدآ.. حجمها صغير اوي يامريم..
ميرو : ضحكت بدموع السعاده.. وقالت..الله أكبر..بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن عليكى ياحبيبتي.. جنى أنا مامي ياروحي.. أنا مامي مريم.. هههه.. أنا مش مصدقة بجد..
مريم : دخلت وقالت بسعاده..الف مبروك يانور عيني.. أذنت ليها ياتيم يبني؟
تيم : أبتسم وقال.. الأب الروحي لمراتي هو أحق بيها.. ماهو إللي هيربيها برضو..
آدم : دخل وقال بحنين كبير. أنا تحت امر بنت جدها.. وأبتسم وقرب من ميرو..وباس جبينها وقال.. مبروك ياروحي.. أنتي كويسه دلوقتي؟
ميرو : بسعادة كبيرة.. أنا كويسه جدا يابابا..ربنا يبارك في عمر حضرتك..
آدم : مسد ع شعرها.. وشال جنى.. وأبتسم ليها وقال.. جنى تيم عزيز.نورتي عيلتك..وزدتيها نور وإشراق.. ماشاءالله تبارك الرحمن.. أسأل الله أن ينبتك نباتاً حسنا..
المفروض اللي يأذن ليكي جدك محمد.. لكن هو جاي في الطريق..وبرضو قالي أنت اولا الناس بيها. تأذن ليها..شكلي كدا مرزق بتربية البنات..واميرتي الولاد.. وباس جبينها.. و إذن ليها..
مريم : شالتها وقالت..بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن فيما خلق..
بعد كدا نقلوا ميرو في اوضه فوق..وتيم استقبل الدكتور وكشف على جنى..وطمنه عليها..وخرج.. وآدم ومريم قدموا لزينب ظرف توزعه ليها وللبنات عن فرحتهم بوصل جنى عزيز..
محمد ونور جم بسرعه.. ورينو و آيان
محمد : اطمن على ميرو .وشال جنى وقلبه دق بإحساس مختلف. واتعلق بيها في ثانيه..
ونور : فرحتها مش سيعاها..بوصول جنى لعيلتها..
ورينو : فرحانه..و شالت جنى اللي تعتبر بنت أبنها تيم..
آيان : واقف وساند على رينو..ويبص على جنى. ويبص على رينو كأنه بيقول جت منين دي..ومدهوش..
رينو : بضحكه.. آيو..دي جنى أختك الصغيرة..
آيان : بيلاغي بكلام كتير ورا بعض..ورفع نفسه ووقف على طرف رجليه.. وباس جنى من بوقها. وسقف بأيديه..
رينو : بدهشة..ياخبر البنت لسه مولوده.. وقالت.. كدا كخ يا آيان.
آيان : مسك أيد جنى..و بيلاغي وكأنه بيزعق ل رينو. وكلهم ضحكوا عليه..
Автор: Меріам Насар
بعد شويه مراد وفهد وآدم رجعوا من الشغل..
مراد : اطمن على ميرو.وكان قلقان عليها.بس اطمن لما شافها بخير..
.وشايل جنى.وباس جبينها..وباصص ليها وقال..معقول أنا بقيت جد.. والله ممصدق.. إيه ده.؟ ماشاءالله دي عينيها لون عيونك ياتيم.. لأ البت ميرو دي طلعت بتحبك. هههه. شوفت ياض يا فهد..عقبال ما تشيل عيال آدم أبني ههههههههه.
فهد. : شال جنى وضحك وقال بسم الله الرحمن الرحيم.. ماشاء الله..كلها الواد تيم فعلاً. اه انا أكتر واحد فاكر. كان لازق لمراتي زي الغرا..
تيم : قاعد جمب ميرو..وقال بضحكه..دي رينو دي في قلبي.
فهد ؛ قال لأ خلاص جاتلك اللي هتخليك متحبش حد قدها.. ربنا يباركلك فيها يادكتور..
كلهم آمين..
آدم مراد : باس جبين ميرو..وقال مبروك ياحبيبتى..
ميرو : الله يبارك فيك ياحبيبى.. وعقبالك إن شاء الله..
آدم مراد : مبروك يادكتور تيم.. وشال جنى. وباس جبينها..
تيم : الله يبارك يا آدم باشا..
آيان : زحف بسرعه وسند ع رجل آدم مراد.. وبيشاور عايز جنى..
آدم مراد : ابتسم..ونزل شال آيان على دراعه التاني.. وقال عايز ايه ياعم آيان؟
آيان : شاور ع جنى وعايزها..او عايز يلعب بيها مفكرها لعبه من صغر حجمها.
آدم مراد : هز راسه لأ لسه صغيره.. وحطها بين ايدين تيم..
بعد كدا العيله اتجمعت ما عدا آرين وكلهم استغربوا واندهشوا لولادة ميرو وأنها اللهم بارك ولاده سهله.. واتفقوا العقيقه في ميعادها بعد اسبوع..وتيم وميرو فرحتهم لاتوصف بوجود طرف تالت بينهم..
آدم مراد : أخد.شاور..واتصل على آرين.. وردت عليه..
آرين : بفرحه الو..
آدم مراد : بجديه.. منزلتيش ليه؟
آرين : بتوتر..ما انت عارف يا آدم..!!
آدم مراد : بجمود..لا مش عارف يا آرين.. مش عارف.. وعايز اعرف لحد أمتى هتفضلي حابسه نفسك فوق.. ولا أي تجمع للعيله بقيتي موجوده فيه..
آرين : بحيره. يا آدم أنا لسه وشي ملفوف بشاش. ولسه عملية التجميل..يعني لسه شويه عشان……..!!!
آدم مراد ؛ قاطعها وقال..بنفاذ صبر.. لسه شويه على اييييه؟
انتي بقالك شهر ونص تقريبا في البيت.. وأي حد يجيلك تتحججي بالنوم.. إللي هو في الحقيقة هروب يا آرين. تقدري تقوليلي أنتي لو كنتي اتولدتي كدا..كنتي هتعيشي إزاي بالنظام ده ؟ تقدري برضو تقوليلي لو العمليه مكنتش نجحت كنتي هتعيشي إزاي؟
آرين :…………..!!!
آدم مراد : زعق متردي علياااا…
. آرين : اتخضت..وقالت..معرفش معرفش.
آدم مراد : بخنقه. يعني كنتي هتعيشي في سجن لوحدك علشان خاطر الناس؟
آرين : بدموع. خلاص بقى يا آدم ارجوك.
آدم مراد : صك ع أسنانه بغضب كبير وقال. هي فعلاً خلاص..
واللي اكتشفته يا آرين إنك واحده ضعيفه. ضعيفه لدرجة إن العالم الخارجي حكم عليكي بالموت وأنتي نفذتي حكمه.
أنتي واحده معندكيش ثقه في نفسك. وقفل الخط في وشها.. وواقف مكانه ثابت.. وقال بتوعد.. لما نشوف هتعملي ايه يا آرين ياعدوي..!!!
آرين : شهقت بصدمه وزهول كبير.. وقالت أنا معنديش ثقه في نفسي؟ اناااااا.. وبتقفل السكه في وششييي؟ طييييب إن ماوريتك يامرررعب…!!
وحدفت الفون ورايحه جايه في الاوضه ومتعصبه.. وبتبرطم بالكلام ومتغاظه..وقالت…
بقى انا حمكوا عليا بالموت..بقى أنا ضعيفه ومعنديش ثقه في نفسي.. عاااااااا أنا متغاااااظه من المرررعب ده.. ماااااشي يادركولا..بتقفل المكالمه في وشششي.. مااااااشي..
ووقفت قدام المرايا وبتنهج بغيظ.. وقابضه ع أيديها.. وقالت أنا معنديش ثقه في نفسي؟ لأ لااا الواد ده هيشلني..ده عدو المرأة. ده عدو نفسه أصلا.. ده كاااره نفسه..ده عامل فيها مدرس فلسفة..
وشاورت ع نفسها في المرايا. وقالت بتحدي.. أنا بقى هوريك مين هي آرين.. يابن العدوي..
وفكت الشاش.. ورغم إن قلبها وجعها من شكلها برغم من أنه اتحسن كتير. وبصت ع وشها بتتأمل فيه.. ورفضت اليأس.. وراحت لبست فستان باللون المستردا.. وحجاب وحاولت ع قد ما تقدر تداري الجروح بالحجاب..وحطت ضماده على خدها.. وشافت أنها مقبوله بشكل مرضي. وضحكت لنفسها بنصر.. وقالت بكبرياء..لما نشوف بقى يامرعب..
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي..
آدم مراد : واقف في البلكون..ورافع عينيه ع شقة آرين..وقال. بثقه. أنا واثق أنها دلوقتي هتتجنن. وأكيد هتنزل.. منا كان لازم اديها دافعه تقويها. وا….. وسكت لما شاف آرين خارجه من العماره..ولابسه أكتر لون بيغير عليها جدآ فيه.
والدم غلى في عروقه..وقبض على أيديه..وقال من بين أسنانه.. آرييييين….!!! وخرج من الاوضه كأنه ناوي على حرب.
Автор: Меріам Насар
آرين : ماشيه في الجنينه. وبتقاوم إحساس القلق والتوتر لأنها من زمان منزلتش..وخايفه من التجمع. وإن حد يشفق عليها.. لكن عايزه تثبت لادمها أنها تقدر تتحدى اي ظروف مهما كانت صعبه.. وماشيه تكلم نفسها بزعل..
طيب يا آرين.. أنتي هتشيلي جنى إزاي.؟ إذا كان لحد دلوقتي آيان مخدش عليا بشكل طبيعي..واتخضت عااااااااااا..ياماماااااا.بسم الله..بسم الله. عفريت..عفري……..!!!
آدم مراد : فاجأه..وقف قدامها حيطه سد.. وعينيه بتطلع شرار..
آرين : كحت من الخضه والخوف منه في نفس الوقت..
آدم مراد : من بين أسنانه بغضب كبير.. حظرتك قبل كده إن اللون ده ماشفوش عليكي خاااالص. صح..!!!
آرين : انتفضت من مكانها..وقالت جواها. يخربيتك.. أنت إيه؟.. أنت المفروض يخوفوا العيال بيك.. عاااااا ياماما.. أنا خايفه.. عينيه رجعت تقلب نور تاني.. واتخضت..
آدم مراد : بنبرة حادة. هو أنا مش بكلمك..!!!
آرين : بتذمر..يوووه بقى أنت بتطلع امتى؟
آدم مراد : قرب منها خطوه وقال بجمود.. لما أكلمك وأسألك تردي عليا في نفس الموضوع.. أنا مش منبه عليكي متلبسيش اللون ده تاااني؟
آرين : رجعت خطوه لورا..وقالت جواها.. ياربي..ياربي إيه الكائن ده؟
. إزاي بيقولي كلام حلو.. ودلوقتي شبه شلبي في شركة المرعبين المحدودة.. لأ لأ ده شبه مارد وشوشني..
ايوووون عينيه الأتنين داخله في بعض وبقت عين واحده كبيره. هههه هياكلنا كلنا.
وبترجع لورا وكانت هتقع في البيسين..بس لحقت نفسها عااااااااااا.. يامامااااا.
آدم مراد : اتغاظ من عدم ردها.. وقرب منها أكتر..ومسح وشه بايديه وبص ليها كتير وساكت..
آرين : رفعت عينيها شافت قد ايه هو متعصب بجد.. وسكتت..
ونزلت عينيها في الأرض..وقالت بزعل حقيقي. شوفت بقى..علشان كدا مكنتش عايزه أنزل.. منا كنت قاعده فوق بكرامتي.
آدم مراد : بجديه..ومين داس على كرامتك يا آرين؟
آرين : بتذمر.. أنت بتكلمني ليه أساساً.. انت قولت إني معنديش ثقه في نفسي..
آدم مراد : بصوت جهوري.. انا اديتك دافعه تقويكي..علشان تفوقي من الوهم إللي أنتي عايشه فيه..
حابسه نفسك. ورافضه تتعاملي مع إللي حواليكي.
.الجامعه مبتروحيهاش.. وأنا وافقتك مؤقتاً لحد ما نفسيتك تتحسن.. وأنتي زي ما أنتي..
عايشه في فكرة إن الناس بره هتتنمر عليكي..
وزعق بصوت عالى..
وأنا قولتلك قبل كدا أنتي مافكيش أي حاجه.. ومحدش يقدر طول ما انا موجود يمسك بكلمه أو يرفع طرف عينيه فيكي.. بس أنتي..؟ مستسلمه وبغباء كمان..
آرين : نزلت راسها في الأرض..وصوته عالي.
آدم مراد : شافها بالشكل ده..غمض عينيه ونفخ بخنقه.. وقال..اسمعي يا آرين.. أنا مش هعيد كلامي معاكي تاني.. أنتي هتواجهي كل مخاوفك.
آرين : عوجت بوقها وقالت بغيظ.. يبقى اواجهك الأول..
آدم مراد : رفع حاجبه وقال..نعم؟!!!
آرين : تنحت..وقالت .سمعني..سمعني.. هموت ضحية المرعب. وأنا لسه في زهرة شبابي..
آدم مراد : سمعها..وقرب من وشها وقال ببرود. فعلاً أنا ممكن أعملها..لو مطلعتيش دلوقتي غيرتي الفستان ده.
آرين : نفخت بخنقه وقالت..يوووه وبعدين بقى..دي مش عيشه دي…
آدم مراد : بمكر..بتقولي حاجه يا آرين؟
آرين : بحيره.بقول..بقول….اااه. أسكت يا آدم انا زعلانه منك أوي اه والله..
آدم مراد : بشبح ابتسامة..قرب منها خطوه وقال. بهدوء أنا المرادي اللي زعلان منك يا آري..
آرين : بصت وراها..ومسكت فستانها بايديها..وقالت بتوتر. اء.. آدم لو قربت هقع في البيسين يا آدم..
آدم مراد : بخبث.. قرب خطوه كمان..وقال.. وده المطلوب..
آرين : خافت وكانت هتقع.. وشهقت ومسكت تي شيرت آدم..وغمضت عينيها..
آدم مراد : أبتسم..وهمس ف ودنها وقال بخبث..تطلعي تغيري الفستان بالزوق.؟
ولا أخدك في حضني وننزل البيسين وتطلعي تغيريه بالعافيه…!!
آرين : بصدمه.. ايه؟ وقالت بحرج.. لأ لأ أنا هطلع اغيرو..
آدم مراد : رفع دقنها. وبص ف عينيها وقال بجدية وخوف عليها..
آرين لتاني مره هقولهالك..أوعي تختبري غيرتي عليكي..
آرين : وشها أحمر جدآ.. واتكسفت من قربه ليها.. وقلبها بيدق بسرعه..وهزت راسها حاضر..
آدم مراد : بحبك…!!!
——————بقلمي مريم نصار..
وبعد حوالي شهر ونص تقريبا.
آسر أتقدم ل حياة وتمت الموافقة.. وتمت الخطوبة. والجواز بعد سنه..
وانهردا أخر يوم في الامتحان.. والامتحانات خلصت على خير وفي إنتظار النتيجه..
وآرين عملت عملية التجميل بالليزر.. في منطقة الرقبه.
وعملت آخر عملية جراحة تجميل الوجه. ووشها ملفوف بضمادات..
وتيم بيعملها الجلسات بشكل متواصل.. و آرين رافضه أنها تشوف وشها ولا حد من العيله غير لما يرجع طبيعي زي الاول.. والكل قدر موقفها وسابها براحتها..
والكل كالعاده حواليها كل العيله.. والمفروض أنها هترجع لحياتها الطبيعيه من بكره..
——————بقلمي مريم نصار.
في المستشفى..
آرين : قفلت مع زهرة المكالمه..وبتتصل ع آدم كتير ومبيردش عليها.. ونفخت بخنقة. وقالت..اكيد الفون صامت.
وقعدت على طرف السرير وقالت بملل..مامي هو بابي و آدم مقالوش هيرجعوا امتى من الشغل..
رينو : أبتسمت.. لسه ياروحي..ما أنتي عارفه. شغلهم مالوش مواعيد. آدم اول ما بيخرج من الشغل بيجي على هنا على طول..
تيم : دخل بإبتسامة..مساء الخير..
آرين : بوهن مساء الخير يا دكتور..
تيم : ياستار مالك كدا ده المفروض تفرحي لأنك من بكره هنكشف عن وجهك الفظيع ههههه.
آرين : بخنقه..مش عارفه ياتيم حاسه ان مزاجي متقلب ومخنوقه..
تيم : بتفهم..ايوه يا آرين وده طبيعي جدا.. العمليات والجلسات..وكمان رايحه جايه ع المستشفى.. مع العلاج كل ده.هيخلي مزاجك متقلب..لكن خلاص انهردا آخر يوم ليكي في المستشفى..وبكره هتخرجي من هنا وانتي مبسوطه وزي الفل..
آرين : هزت راسها إن شاء الله..
تيم : طيب يلا بينا ع آخر جلسه..؟
آرين : قامت يلا بينا..
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شويه..
آدم مراد : دخل وأبتسم. مساء الخير..
آرين : فرحت أوي أنه رجع.. وقالت مساء الخير..ايه يا آدم اتأخرت اوي ليه كدا.؟
اتصلت عليك كتير جدآ. وكالعادة فونك صامت. أفرض كنت عايزاك في حاجه مهمه؟
آدم مراد : قعد جمبها وقال.. لسه مخلص شغل حالا.. وفعلاً فوني صامت..لكن هعمله ڤيبريشن علشان خاطرك.. المهم أنتي عامله ايه انهردا.؟
آرين : بمرح.. أنا دلوقتي كويسه جدا جدا جدا.. وعندي حماس غير طبيعي لبكره..يااااه أخيراً..
آدم مراد : أبتسم.. وقال بتبيه..اسمعي يا آرين.. أوعي تفكي الشاش من غير ما أكون معاكي.. استني لما أرجع من الشغل اوكي..
آرين : هزت راسها بمرح اوووكي.. بقولك ايه بقى. هي تالين فين؟ دي قالت إنها هتبات معايا انهردا كمان .
آدم مراد : بابا رجع ع البيت يغير هدومه ويتغدا.. وهيجيبها.
آرين : أممم أوكي..
الباب خبط.. وعامل الديلفري سلم الاوردر لأدم..
آرين : أممم ريحة الاكل تجنن يا آدم..
آدم مراد : أبتسم..وقال.. أنا عارف إنك جعانه ومستنياني..
آرين : بضحكه..بصراحه ايوه.. أنت إللي عودتني أننا كل يوم نتغدى مع بعض يا آدم..
آدم مراد : بص لعينيها وقال بحب . وطول العمر ياضي آدم..
——————بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
Автор: Меріам Насар
في الإجتماع المغلق..
المدير : بجدية أنا جبتك انهردا يا آدم لأنك الوحيد إللي هتقدر بقدراتك تخترق الشبكه الإجرامية دي. هي مأمورية أصعب وأخطر من مأمورية حيدر إللي هو ڤيكتور تايلر..بكتير جداً.
ودي شبكه خطيرة جداً لدرجة إن إسم الشبكه دي أكلين لحوم البشر.. من قوتهم وجبروتهم..
ومهمتك إنك ترجع بكل المعلومات السريه..
والمطلوب منك إنك تاخد كل المعلومات عن المهمه حالا .. في أسرع وقت..
.قدامك ساعتين وتسافر ياسيادة النقيب..!!!
في المستشفى
فريحه : بصريخ.. الحقني يامراااد آرين وتالين اتخطفوا من المستشفى…!!!!
فهد بيجري زي المجنون في كل مكان.. وفاجأة فونه رن من رقم برايفت.. ووقف ورد برعب.. الو..الووو..
# : صوت خطوات كعب عالي وضحكة إنتصار وشماته وثقه.. وقالت..
The lady of the palace is back to avenge (Sufian Gabriel Alexandre )
سيدة القصر عادت لتنتقم (سفيان جابريل أليكساند)
فهد : فتح عينيه بصدمه.وبينهج بصوت عالى وقال بزهول.. چيسكا..؟!!!
چيسكا : بغرور وشر.نعم./ چيسيكا إبنة كيڤين..!!!———
 

  • يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جريمة عشق ) اسم الرواية
  • google-playkhamsatmostaqltradent