رواية زواج بالاجبار كاملة بقلم فريدة احمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية زواج بالاجبارالفصل الواحد والثلاثون 31
وصلت ريم عند فارس في مكتبه
فارس كان قاعد على كرسي المكتب وباصص علي الشاشه اللي قدامه وهو شايفها داخله
فارس ابتسم بخبث وقفل الاب توب
كانت ريم دخلت
فارس قام علي طول من علي كرسي المكتب واستقبلها بحب وقالها .. كنت متأكد انك هتيجي
وقرب منها وبتلقائيه راح حضنها وقالها .. وحشتيني ياريم
ريم بعدتو عنها بغضب وراحت ضربته بالقلم
ريم بغضب .. انت الزاي تقرب مني كده ياحيوان انت
ريم .. وبعدين فين المحامي اللي قولتلي هايقابلك هنا انت كنت بتضحك عليا .. بس العيب مش عليك العيب عليا انا إن صدقت حيوان زيك وجيت لحد هنا
وسابته وخرجت من عنده بغضب
فارس كان واقف مصدوم وحاطط ايده علي وشه مكان القلم وقال بحقد .. ماشي ياريم ورحمة امي لدفعك تمنه غالي اوي ومش هسيبك غير لما تكوني ليا
…………………
تاني يوم
ريم كانت قاعدة بتفكر هتعمل ايه مع حازم
هي عايزه توجعه بأي شكل وبأي طريقة زي ماوجعها وأذاها واقسمت انها مش هتسيب حقها وهتقفله ومش هيهمها ومش هتخاف
قاطعها جرس الباب لما ضرب
ريم خدت نفس وقامت تفتح وكان فارس
وقبل ماريم تتكلم فارس قال بهدوء .. انا آسف اني اتعديت حدودي بس انا عملت كده من اشتياقي ليكي
وطلع ورقه من جيبه وقالها .. الورقه دي فيها اسم وعنوان المحامي اللي هيرفعلك القضية . المحامي ده شاطر جدا وليه اسمه . وهو الوحيد اللي هيعرف يخلصك من جوزك
وسابها ومشي بهدوء
…………………….
بعد وقت كانت ريم وصلت العنوان اللي فارس قالها عليه عند المحامي
ريم خدت نفس ودخلت المكان
ريم .. مساء الخير
السكرتيرة .. مساء الخير
ريم .. ممكن اقابل استاذ عاصم
السكرتيرة .. بس مفيش معاد سابق لحضرتك
ريم .. من فضلك ممكن بس تبلغيه اني عاوزه تقابله ضروري
السكرتيرة .. تمام هدخل ابلغو
السكرتيرة دخلت بعد مااستأذنت
كان عاصم قاعد على مكتبه ونرمين اخته كانت قاعدة معاه
السكرتيرة .. عاصم بيه في واحدة بره عاوزه تقابل حضرتك
عاصم .. مقالتش اسمها
السكرتيرة .. لأ بس شكلها جايه في قضية وبتقول انها عايزه تقابلك ضروري
عاصم .. خليها تدخل
السكرتيرة هزت راسها وخرجت تبلغها
ونرمين قامت وقالت .. هامشي انا ياعاصم
وخرجت هيا كمان وهي خارجة ريم في نفس الوقت كانت داخله ف خبطت فيها
ريم بأسف .. سوري مخدتش بالي
نرمين هزت راسها بهدوء ومشيت
وريم دخلت لعاصم
عاصم شاورلها علي الكرسي .. اتفضلي يا آنسه
ريم قعدت .. انا مدام وجايه في قضيه
عاصم .. اتفضلي .اي مشكلتك
ريم .. عاوزه ارفع قضيه خلع علي جوزي
عاصم .. اسمه ايه
ريم .. هو مين
عاصم .. جوزك
ريم بتوتر.. حازم .ح حازم مراد المهدي
عاصم بصدمة .. بتقولي مين . حازم مين
ريم .. هو في حاجة
عاصم .. لا ابدا .بس انتي تقصدي حازم المهدي ظابط الشرطة صح ولا انا غلطان
ريم .. لأ هو . انت تعرفه
عاصم بخبث .. طبعا عز المعرفه . داحبيبي
ريم لما قالها كده كانت خايفه لايرفض
ف سألته بترقب .. حضرتك موافق ترفعلي القضيه
عاصم ببتسامة داخلية وكأنو ماصدق ان حازم يقع تحت ايده
عاصم .. طبعا هعملك اللي انتي عايزاه . بس سؤال بس
ريم .. اتفضل
عاصم .. ليه جيتيلي انا . يعني في محامين كتير
ريم .. سألت وعرفت ان حضرتك محامي كبير ف جيتلك
عاصم فهم انها متعرفوش ولا حتي تعرف اللي بينه وبين خازم
عاصم .. انتو متجوزين بقالكو قد ايه
ريم .. شهرين
عاصم .. اي اسبابك
ريم ..*** * ****
عاصم .. تمام بس في مشكلة
ريم .. اي هي
عاصم .. هي الدعوة اكيد هتترفض
وقبل ماريم تتكلم عاصم كمل و قال .. بس ماتقلقيش انا هتصرف وهرفعلك القضية وهخلصك منو
ريم .. تمام
وقامت وقالت عن اذنك
وخرجت
اما عاصم رجع ضهره للورا وهو مبسوط علي الاخر
……………………………….
بعد يومين
حازم كان قاعد في مكتبه بيتابع شغله
كانت متهمه قدامه واقفة بتعيط وبتقول .. والله ياباشا معملتش حاجة انا مظلومة هو اللي ضحك عليا
حازم نادي بصوت عالي .. سعييد
سعيد دخل اؤمرني ياحازم باشا
حازم .. خد المتهمه الحجز
العسكري خد المتهمه وحازم غمض عينه بتعب
فجأة وصل ليه رسالة علي تليفونه
حازم خد نفس و مسك التليفون وفتح الرساله
وكانت من عاصم بيقول فيها .. مبروك علي الجواز معلش جات متأخره بس انت اللي غلطان علي فكره يعني اتجوزت في السر و محدش يعرف انك متجوز اصلا .. بس ملحوقه هباركلك قريب علي الطلاق اللي هيتم علي ايدي إن شاء الله. اصل انت اكيد متعرفش ان مراتك جاتلي واستنجدت بيا ارفعلها قضية خلع إن شاء الله تكسبها انت عارف انا مبخسرش قضية . زمان الدعوة وصلت علي البيت دلوقتي .. سلاام
حازم شاف الرسالة والدم كان بيغلي في دماغه ومره واحدة خبط التليفون في الحيطه من شدة غضبه
حازم وهو بيتنفس بعنف .. ليه ياريم . ليه لييه
…………………
عند ريم كان حازم راحلها
حازم .. ليه ياريم
حازم بعتاب.. ليه عملتي كده .ليه عاوزة تهدي وتبوظي كل حاجه ..انتي عارفه اللي عملتيه ده ايه . مدركه اللي انتي عملتيه ولا لأ
ريم ببرود .. عارفه ومدركه كويس اوي . ودي اقل حاجه ارد بيها علي كل اللي انتا عملتو معايا . وعندي استعداد اعمل اكتر من كده كمان
ريم .. ولو كنت فاكر اني ناويه اسكت تبقي غلطان . انت عملت فيا كتير وانا كنت مستحمله بس انت مقدرتش ده دوست عليا وعلي اللي خلفوني . هينتني وكسرتني عاملتني زي الجواري . بس لحد كده وكفايه . لازم اكسرك ياحازم واحسسك بالإهانة اللي انت حسستني بيها
حازم بستغراب لتغيرها وقوتها اللي بتتكلم بيها .. انتي مش خايفة
ريم بملامح جامده.. كان زمان دلوقتي لأ . انا اخر واحده ممكن تخاف منك . اطمن بعد كل اللي انته عملته فيا قضيت علي كل ذره خوف جوايا ومبقاش يهمني وفلوسك ونفوذك والسلطة اللي في ايدك كل دول مش فارقين معايا
حازم .. انتي مش قد اللي بتعمليه ده صدقيني . وهتخسري . هتخسري كتير اوي
ريم .. مش فارقه معنديش حاجة اخسرها اصلا . وبعدين انا برد حقي وكرامتي يعني مجيتش عليك من نفسي
ريم خدت نفس وقالت .. قولي ياحازم باشا . انا علي حد علمي انك عندك اخوات .. تخيل كده لو وحده فيهم اتعمل معاها اللي انتا عملتو معايا . هيبقي رد فعلك ايه .. انا اقولك
ابتسمت وقالتلو .. مش بعيد تق.تلو . اخواتك بقا مش احسن مني في حاجة . وزي ماهما ولاد ناس انا كمان بنت ناس وحقي انا هعرف اجيبه كويس
حازم .. ليه كل ده مانا جيتلك وقولتلك اني مستعد اعملك اللي انتي عايزاه .. ليه عاوزه تهدي الدنيا . اعتزرتلك . عارف اني غلطت في حقك كتير وكنت مستعد اصلح كل حاجه
حازم قرب منها وقالها .. انتي عارفه انتي عملتي ايه
انتي روحتي لأكتر واحد عدوي . بس تمام اللي انتي عايزاه واللي يريحك اعمليه
وسابها ومشي
……………………..
تاني يوم شيرين كانت عندها
شيرين بلوم .. ليه ياريم ليه عملتي كده
ريم .. انا عملت اللي كان المفروض يتعمل من زمان
شيرين .. انتي عارفه انتي عملتي ايه الاول . عارفة انتي روحتي لمين يرفعلك القضيه
ريم .. تقصدي ايه
شيرين .. اللي انتي روحتيلو ده يبقي عاصم اخو نرمين طليقه حازم .. دا غير ان العلتين بينهم مصانع الحداد
عارفه يعني ايه يعني انتي كده بتهدي الدنيا
يعنيحتي لو حازم سكت علي اللي انتي عملتيه ده بس هتكوني بكده بتخسريه للابد ياريم صدقيني
ريم ابتسمت بسخرية .. دا علي اساس ان انا عايزه افضل معاه يعني
شيرين .. انتي بتحبيه ياريم انتي عملتي كده عشان ترضي غرورك وكبريائك لكن انت حبيته
ريم .. بطلي تخاريف . انا عمري ماكرهت قدو
شيرين .. لأ ياريم انا مش بخرف انتي حبتيه
شيرين مسكت وشها جامد وقالتها .. بصيلي في عيني وقوليلي انك محبتهوش وانا هصدقك
شيرين هزتها .. بصيلي ياريم وقولي لأ
ريم غمضت عينها ودموعها نزلت بألم
ريم مسحت دموعها وقالت .. هو دا اللي قاهرني
ابتسمت بمرارة وقالت .. حبيتو . ايوا ياشيرين انتي عندك حق .. بس هو هان كرامتي اوي . ومش هسيبك حقي صدقيني حتي لو حبيتو مش هسيبك حقي
ريم .. كدب عليا واوهمني انو بيحبني ورغم كل اللي عملو معايا صدقتو وكنت مستعدة اعيش معاه . بس هو اناني مبيحبش غير نفسه
شيرين .. حازم بيحبك صدقيني والله بيحبك
مسكت ايدها بترجي وقالت .. عشان خاطري روحي اسحبي الدعوه . عشان خاطري
………………………..
في الفيلا
حازم دخل من الباب بهدوء
قابل مامته وباباه اللي قاعدين وباين علي شكلهم انهم منتظيرينو
شهيرة بسخرية .. اهلا بحازم باشا اللي طلع متجوز من ورانا لأ ومراتو كمان رافعة عليه قضيه خلع . ماشاء الله
مراد .. ممكن تفهمنا اللي حصل ده
حازم .. اللي حصل انتو عرفتوه . ايوا انا متجوز ومراتي رافعة عليا قضيه خلع . كل ده صح .. عن اذنكم
ولسه هيطلع علي السلم وقفه مراد لما قال بحده .. استني عندك
حازم وقف مكانو بضيق وبعدين لف ليه .. نعم
مراد بلوم .. انت ياحازم انت . ابني الكبير العاقل تعمل كده وتتجوز من ورانا .. ابتسم بسخرية وكمل
وقال.. وبنلوم علي اخوك وعمايله ليه بقا ماهو قدامه اهو قدوته . اخوه الكبير
حازم كان ساكت مش عارف يقول ايه
لكن قال .. اللي حصل حصل
مراد .. تمام ممكن تعرفنا بقا مين البنت دي وعرفتها الزاي واي اللي يخليها تعمل كده
شهيرة .. هتكون ايه يعني غير انها واحدة زبا.له اكيد طمعانه فيه
حازم بحدة .. ماما . دي مراتي من فضلك متتكلميش عليها كده
شهيرة بسخرية .. بعد اللي عملتو وبتدافع عنها كمان
حازم .. من فضلكم دا موضوعي وانا هحلو اطمنو .عن اذنكم
وطلع
…………………
تاني يوم عند ريم
جرس الباب ضرب وريم قامت تفتح
فتحت الباب لاقت قدامها ست شيك جدا وباين عليها التكبر
ريم بصتلها بستغراب بس قبل ماتتكلم
شهيره .. انتي بقا اللي ابني اتجوزها من ورانا
في الوقت ده ريم اتأكدت ان دي مامت حازم
بعد مادخلت وقعدت وريم قعدت قصادها
ريم .. افندم
شهيره .. انتي تروحي زي الشاطره وتتنازلي عني القضية اللي انتي رفعتيها دي
ريم .. وانا ايه اللي يخليني اسمع كلامك واعمل اللي بتطلبيه مني
شهيره بتصحيح .. لأ انا مش بطلب منك . انا بأمرك
ريم ابتسمت ببرود .. ومين بقا قالك اني هنفذ امرك
شهيرة .. هتنفذيه لأنك متعرفيش انا ممكن اعمل فيكي ايه
ريم ببرود .. قصدك بتهدديني يعني
شهيره هزت راسها بتأكيد .. برافو عليكي
ريم في نفسها .. طبيعي والله ان البني آدم ده يبقي ابنك انتي
لكن ريم ردت عليها بتحدي وقالت .. وانا مش بتهدد واللي تقدري تعمليه اعمليه
شهيرة .. انتي مين وعايزه ايه من ابني
ريم .. انا مش عايزة حاجة غير ان ابنك يطلقني ياريت تقنعيه يطلقني ساعتها هتنازل عن القضية
……………………..
عند حازم كان قاعد مع امجد
امجد .. هاتعمل ايه ياحازم
حازم بهدوء .. مش هعمل حاجه . هسيبها تعمل اللي يريحها وتفش غلها . انا جيت عليها كتير وهي موجوعه مني . من حقها تعمل اللي هي عايزاه
………………
عند مراد كان قاعد في مكتبه
تامر دخل .. خير ياعمي حضرتك عايزني
مراد بهدوء .. اقعد
تامر قعد .. في ايه ياعمي
مراد .. انتا من امتي تعرف ان حازم متجوز
تامر .. من فترة صغيره
مراد .. والزاي متقوليش حاجة زي دي
تامر .. لأنه قالي ماقولش . وبعدين انا عرفت بالصدفة
مش هو اللي قالي
مراد .. مين البنت دي وحكايتها ايه . عرفها منين واتجوزها الزاي
تامر .. صدقني ياعمي . انا معرفش اي حاجه غير انو اتجوز مش عارف اي تفاصيل
مراد بعصبية .. الزاي . اتنهد وقالو .. تامر انت لازم تقولي كل حاجه دلوقتى .انا عارف انك عارف عنو كل حاجه
تامر .. صدقني بجد مش عارف حاجه عن الموضوع ده . بس
مراد .. بس ايه
تامر .. امجد .. اكيد هو اللي يعرف وهيجاوبك علي اسألتك
…………………..
عند ريم
كان امجد كلمها وطلب يقابلها
ريم دخلت الكافيه
امجد كان قاعد على ترابيزة مستنيها
ريم قربت و قعدت علي قدامه
ريم بهدوء .. اتفضل انا سمعاك
امجد طلبلها حاجة تشربها
وبعدين خد نفس وقال .. ريم انا عارف ان اللي حازم عملو معاكي صعب وليكي الحق انك تعملي اللي انتي عايزاه
بس بلاش موضوع القضية ده اتنازلي عنها ياريم لان مش هتكسبيها صدقيني . هتترفض
ريم .. عارفه
امجد .. طيب ليه عملتي كده من الاول
ريم .. كنت عايزة اوجعه زي ما وجعني
امجد ..صدقيني حازم بيحبك بجد ياريت تديلو فرصه يصلح اللي عملو
ريم .. مفيش فرص في صحبك آذاني كتير معنديش حاجة اديهالو .. انا مش عايزة غير انو يطلقني ويسيني في حالي
امجد بتفهم لحالتها محبش يضغط عليها
قالها .. اوعدك اني هتكلم معاه في الموضوع ده . بس اسحبي الدعوه ياريم .. عاصم مش سهل وما صدق انك تروحيلو عشان يمسك حاجة علي حازم . انتي ايه اصلا اللي خلاكي تروحيي لعاصم بالذات تعرفيه منين
ريم .. انا معرفهوش . دي صدفه . صدقني معرفش إن هما يعرفو بعض اصلا
امجد .. طيب ممكن تروحي تسحبي الدعوه لأن القيامه ممكن تقوم مابينهم بسبب اللي انتي عملتيه ده
ريم اتنهدت .. حاضر . حاجة تاني . بس انا مش هتنازل عن الطلاق ياريت توصلوا ده
امجد .. اوعدك اني هتكلم معاه
……………………..
تاني يوم ريم كلمت عاصم علي التليفون
عاصم ببتسامة .. اهلا مدام ريم
ريم .. ايوا يا استاذ عاصم
عاصم .. اتفضلي اكيد بتتكلمي بخصوص القضية . انا ماشي فيها كويس متقلقيش
ريم .. انا كنت بكلمك علشان ابلغك اني بتنازل عن القضية . مش هكمل فيها
عاصم .. نعم .. يعني ايه
ريم .. يعني خلاص مش عايزه اكمل
عاصم بعصبية .. يعني ايه مش هتكملي . هو لعب عيال
ريم بغضب .. احترم نفسك . واه مش هكمل انا حره
ايه اللي مدايق حضرتك بقا
عاصم حاول يتكلم بنبرة هادية .. طيب ماشي تمام ممكن تفهميني ايه اللي خلاكي تغيري رأيك . بصي لو خايفه منو او هددك متقلقيش مش هيعرف يعمل معاكي حاجة . ثقي فيا
ريم .. استاذ عاصم . مفيش حاجه من اللي انت بتقولها دي حصلت . اللي كان حاصل بينا في الاول كان سوء تفاهم . ودلوقتي كل حاجه اتحلت . حازم انسان محترم جدا .
ريم .. وانا دلوقتي بنحسب اظن دي حاجه متضايقش حضرتك ولا ايه
عاصم اتنهد بضيق .. اللي يريحك
عاصم قفل معاها وبعصبية راح ضارب الكرسي برجله وقعه علي الارض
……………………….
في المقابر
ريم كانت قاعدة بتعيط قدام قبر باباها وبتشكيلو علي كل اللي شافته
ريم بدموع .. ليه ليه يا بابا سبتني في الدنيا دي لوحدي . الدنيا وحشه اوي والناس اللي فيها اوحش
انا اتعذبت اوي من بعدك واتأذيت كتير اوي من اقرب الناس ليا اتخانت واتخدعت واتهانت واتكسرت واتذليت .. اتعذبت كتير اوي يابابا اووي . ياريتك كنت موجود معايا اكيد مكانش حد هيتجرأ يأذيني
ريم بعياط .. انا محتاجة لحضنك اووي يابابا . حاسه اني لوحدي ومفيش حد معايا تعبانة اوي من غيرك تعبانة اووي
ريم فضلت تعيط بوجع وهي قاعدة قدام القبر لحد ما مسحت دموعها وقامت ووقفت تقرأ ليه الفاتحة ودموعها نزلت تاني
ريم خلصت وبتلف علشان تمشي لاقت حازم قدامها
ريم اتفاجأت بيه بس قالت بجمود .. انت جيت هنا الزاي
حازم .. شيرين قالتلي
حازم قرب ومسحلها دموعها
ريم بعدت عنو وقالت .. اتطمن انا خلاص سحبت الدعوه
حازم .. عملتي ليه كده . مكملتيش ليه . انا مطلبتش منك تعملي كده . كنت كملي وخدي حقك مكنتش هقف قصادك
ريم كنت بتبصله باستغراب
حازم .. انا عارف اني اذيتك كتير
ريم بدموع .. ليه عملت فيا كده . ليه
حازم باس راسها وقالها .. انا اسف
ريم .. انا اللي اسفه لاني عمري ماهقدر اسامحك
……………………
عند امجد كان قاعد مع مراد والد حازم بعد ما طلب يقابلو عشان يعرف منه ايه الحكايه
وبعد ما ضغط علي امجد علشان يحكي
والزاي خرجها واتجوزها لحد ما رفعت عليه القضية وانها حملت وسقطت
قالو كل حاجه
مراد كان بيسمع بذهول ومش مصدق إن ابنو يعمل كل ده
………………………..
عند ريم كانت خلاص قررت انها تسافر لأهلها وتبعد يمكن تهدي شوية وترتاح
ريم كانت بتحضر شنطها
قاطعها جرس الباب
ريم سابت اللي في اديها راحت تفتح
فتحت الباب بس اتفاجأت لما لاقت قدامها راجل باين عليه الهيبه والثراء
ريم .. مين حضرتك
مراد .. انا والد حازم
ريم اول ما قال كده اتاخدت لورا وبلعت ريقها بخوف
مراد .. مش هتقوليلي اتفضل
ريم .. …….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية زواج بالاجبار ) اسم الرواية