رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل السادس 6
الحرامي : هو بيكون حد من بيت عندكم ..
فهد :بصدمه ايه .من عندنا . مين .!؟.
الحرامي : معرفش اسمه بس اعرف شكله ..شفته بعدها مع الشخص اللي قالي اقتله ..
عمر : فهد ..ده معناه الشخص ده بيكون من أهل بيتك ..بس ازاي ..فهد بصله وبص للحرامي ..
فهد : يعني لو وريتك صورته تعرفه ..
الحرامي : اه ..اعرفه أطلعه من وسط مليون واحد. ..
فهد طلع الفون بتاعه ...وفتح علي ملف الصور. .وطلع صوره فيها أبوه وكامل. ..حد من طول ..
الحرامي : لا مش حد منهم بس وشارو بصباعه علي كامل بس الراجل ده هو اللي كنت هقتله ..
فهد : بصدمه .. عمي كامل ..اتعصب اكتر ..وطلع صوره تانيه فيها عبد الرحمن ويوسف ..ها حد من دول ..
الحرامي : لا هو كان ابيضاني وعنده اااااااه..
صوت طلقه قناصه جت من الشباك ..ضربته في قلبه ..فهد جري عليه وعمر خرج جري برا يلحق القناص
فهد: مخفش ..استحمل ..اسعاااف ..هاتوا إسعاف بسرعه ..
.............................
في شركت ديزاينر كبيره التي تمتلكها ليان ويارا ..
يارا : انتي يا عسل ..هو انتي سيبه مكتبك وقعده معايه ليه ...
ليان : ابدا بس حسه بخنقه اوي ...وبعدين تعبت ماما كان عندها حق أنا غلطانه انا اخري قعد في البيت وقراءة روايات وكتب ..يمكن ربنا يرزقني بموز كده زي بتوع الروايات ..
يارا : انتي مجنونه والله .بس تصدقي فعلا انا بدات اتخنق هو احنا فتحين الشركه ديه بقالنا قد ايه ...
ليان : بقالنا سنه ونص ..
يارا : مش كفايه كده ..انا تعبت ..
ليان : تصدقي عندك حق .. ههههههههه..
يارا: ههههههههه ..يالهوي لو طنط خديجه عرفت هتقتلنا ..
ليان: انتي بتقولي فيها..ولا خلاص بقا نبطل جنان ونتكلم جد شويه ..انتي عملتي ايه مع صاحب شركه الجروب ..
يارا : لا انا لغيت الاجتماع ..معلش شفيه انتي انا مابعفش اتعامل معها ..
ليان: ماشي انا هروح مكتبي ..سلام ..
يارا : سلام ...
في مكتب ليان ..
السكرتيرة : استاذه ليان ..استاذ كريم برا وعاوز يقابل حضرتك ..
ليان : طبعا ..خليه يتفضل ..ودخل كريم التهامي ..
كريم : اهلا استاذه ليان ...
ليان : اهلا بحضرتك..اتفضل يا استاذ كريم ...خير
كريم : أن شاء الله خير ...انا جتلك بدون معاد انا اسف ..
ليان' لا طبعا حضرتك تيجي في اي وقت ..بس ممكن اعرف سر مجئ حضرتك عندي .
كريم :بتوتر .. ابدا انا بس كنت عاوز اعزمك علي حفله صغيره عملتها بمناسبه عيد ميلاد ولدتي ..
ليان : كل سنه وحضرتها طيبه ...بس والله مكنش في لزوم حضرتك تجيلي بنفسك ..
كريم : بحب .. ازاي لا طبعا لازم اجي واقولك بنفسي ولو طولت اجي اجيبك بنفسي لو مش هيضيقك من عند بيتك كمان. ....
ليان: لا مش للدرجه .. شكرا جدا ..بس والله مش عارفه اذا بابي هيرضا ولا لاء ....
كريم : لا ارجوكي ...لازم تيجي ..ااا. عشان يعني مامي بتحبك جدا ..وكمان انا جتلك بنفسي ..ارجوكي متكسفنيش ..
ليان : بابتسامه ..ماشي خلاص هحاول ..بظر لها بترجي ..قالت له خلاص والله هاجي ...
كريم : شكرا جدا ..هقبلك إذا بكرا ..
ليان : أن شاء الله..يا استاذ كريم
....................
فهد : عمر لحقته ..
عمر : لا يا فهد ملحقنهوش ..اكن الأرض انشقت وبلعته .
فهد: لازم الواد ده نلحقوه ..
عمر : هو فين .لسه في العمليات. .
فهد: اه ..بس انا هتجنن. .ده بيقولي أنه حد من اهلي ..
عمر .: بس هو مطلعش عمك كامل ولا حسن .ولا اخوك ..
فهد: انا هتجنن لانه اكيد حد من اللي فاضل ..بس محدش لازم يعرف من عندي هخليها سريه ..
عمر: كده بتدي صح ..وانا هعمل تحريات على كل واحد في الاسره عندك ..
فهد : تمام انا ماشي انهارده عمي كامل عزمنا عنده في البيت..وديه فرصه عشان اشوف رد فعل كل واحد فيهم ...
عمر : فعلا بس خد بالك ..عشان اكيد هيكون عرف أن الواد اتلحق في المستشفى ..
فهد: عشان كده عاوز حرس على الغرفه بتاعته ...تمام ..
عمر : ماشي. .بأي ..
في قصر السيوفي ..
كامل : ايه يا ابراهيم عاوز تمشي وتسيبنا .. ماخليك. شويه ..
قمر : ياريت يا كامل قوله .. أماانا بقوله يرفض ..وهما قاعدين دخل وقتها يوسف وعبد الرحمن ..
يوسف : بابا ماما بتقولك الاكل جاهز يالا بينا ..
كامل .: ماشي يا يوسف .يالا ..والكل اتجه علي السفره وقتها جه فهد ودخل ...وهما علي السفره ..
كرم : الحمد لله انك جيت مكنتش متوقع انك هتيجي ..
فهد : مفيش يا بابا بس جيت عشان عمي كامل هو كلمني أكد عليا ..بس كان بيبص علي كل اللي موجود ..صحيح يا عمي ..انا عرفت الحرامي اللي دخل الفيله اسكندريه ..
كامل ' بجد فين ..
ليان : اوووووه ..بجد يا استاذه فهد ..لقيته انا عوزه اشوفه عوزه اضربه علي رأسه .دا ابن المفتريه بسببه راسي بتوجعني لحد دلوقتي ..
فهد : بابتسامه ..لفرحتها ..متقلقيش انا قومت بالواجب وزياده ...
ليان : بفرحه ..: شكرا جدا ..بجد تسلم رجاله الجيش والشرطه ..وبمزاح الجيش والشعب ايد واحده ...هه
الجميع ههههههههه...بس طبعا كل النظرات اللي فهد كان بيبصها علي ليان من حب وحنين وايضا وخوف ولهفه ..كان كامل شيفها في عيونه. دخل وقتها معتز ..
معتز : السلام عليكم ..ايه بتداته من غيري ..العيله ديه ..
فهد لف ليه .وبص عليه لقي شكله غريب وكمان هدومه متبهدله ..والجميع شافه ...
قمر : حبيبي ..انت فيك ايه مال هدومك يا قلبي. ..
معتز : ابدا كانت حاجه كده وخلصنا منها ...
فهد: بشك وغضب مكتوم ..وخلصت خلاص ولا لسه ..
معتز: لا يا فهد الحمد لله ..هي اصلا كانت حاجه تفها ..
كامل : المهم عرفت مين يا فهد ..
فهد: اه .كان هيعترف بس في ناس ضربت عليه نار وقتلته ..ربي الحمد لله لحقناه ..بس لما عملت معاه التحريات مطلعش حرامي ...
كرم : امال طلع ايه يا ابني اما دخل علينا البيت بليل ..
فهد: طلع قاتل محترف ..بيتاجر عشان القتل بس ..
الجميع في صدمه من كلام فهد ..
يوسف : بصدمه .ايه قاتل ليه وهو كان جي يقتل مين .
فهد: عمي ..عمي كامل كان في حد ماجره عشان يقتل عمي كامل ..بس لحسن الحظ. .ليان كان نزله وشفته وهو حاول يجرب بس لما مسكته ضربها علي دمغها بالحديده والحمد لله انها اتنجت منها ..
كامل : ليه ..مين اللي عاوز يعمل كده .انا عمري ما ازيت حد ..
يوسف : طب هو مين يا فهد ..وفين المجرم ده ..
فهد: هو مين لسه معرفش بس قريب قوي هعرف ..بس المجرم في المستشفى لانه وهو بيعترف علي اللي قاله اضرب عليه رصاص ..بس فيه حاجه مهمه لازم تحصل الخروج والدخول للجميع يكون بحساب عشان اللي عمل كده ممكن يعمل كده تاني..ثانيا الكل هيكون في بيت واحد يعني نستحمل بعض اليومين اللي جايين دول عشان اعرف احميكم كويس ...
إبراهيم : بس انا مسافر دلوقتي ..مش هعرف استني اكتر من كده ...
فهد: بجديه مخيفه للجميع ..مش هينفع الكل لازم يتواجد .اصل ممكن لما تروح المطار تتخطف أو تتقتل الله اعلم ايه ممكن يحصل ..
ابراهيم: بخوف من فهد بس مداريه ..بس انا لازم اسافر الشركه انا سيبها كتير ..
كامل : مش مشكله يا ابراهيم ممكن تديرها من هنا علي طريق النت. .بس اهم حاجه تكون بخير ...
قمر : فعلا يا ابراهيم ..
ابراهيم: خلاص اللي تشفوه ..امري لله ..
معتز: اهو فهد قعدك معانا ما كان من الاول ...
الجميع ههههههههه ..مش هتبطل جنان ومنكفه في ابوك يا معتز ..
في غرفه ليان ...
ليان : يارا انا في مشكله دلوقتي ومش عارفه اعمل ايه ..
يارا: طول عمرك وانتي بتعملي كوارث مش مصايب بس..هاااا في ايه ...
ليان : اصل كريم صاحب شركه الجروب ..عزمني علي عيد ميلاد والدته . واترجاني كتير ..وانا وفقت وانتي عارفه بابا ويوسف مش هيوفقه ..بس انا كنت هروح بعد الشركه وكنت هقول اني كنت في الشركه بخلص ورق ..بس دلوقتي اخوكي قفلها من كل الاتجاهات ..اعمل ايه ...
يارا: مش عارفه بس انا ممكن أسعدك فيها ازاي ...
ليان: تعرفيلي فهد في البيت ولا لاء وتقوليلي وانا اشوف بابا ويوسف لو الدنيا امان هروح نص ساعه وارجع علي طول ...
يارا: بس لو عرفه هتكون ليلتك بيضا ...
ليان: واش عرفهم انا هسستم كل حاجه ..تمام .
يارا: تمام ..وربنا يستر ..بس ايه اللي في ايدك ده مذكره بتكتبي فيها ايه ...
ليان: ابدا ..ديه مذكره حياتي بكتب فيها المواقف اللي بتعجبني أو تأثر فيا ولاهم احلامي ..مش انتي كمان بتكبي في واحد زيها ...
يارا: عندك حق ..بس الاهم ياترا الاحلام ديه هتتحقق ..ولا هتفضل علي ورق بس ...
ليان: بهيام مش عارفه ..بس انا واثقه ان ربنا مش هيكسفنا ابدا ..
يارا: يارب ...
في غرفه يوسف الباب خبط ...يوسف ...ادخل ..وقتها كان امير .وعبد الرحمن ...
يوسف: اهلا ملكم جايين ليه عندي ...
عبد الرحمن: ابدا يا جو بس اتخنقت قولت اما اجي قعد معاك شويه ولقيت امير جي هو كمان ..
يوسف: تعالو ما شكلها الايام اللي جيه مش مريحه ...
امير: ليه يا جو ..وغمزه بطرف عينه ..دا انت بالذات مش محتاج تقول كده ...
يوسف : بس يا أمير اسكت ..
عبد الرحمن: انا مش فاهم حاجه خالص.
امير : لا يا قلبي انت بالذات تخليك في جوك الي مش بتخرج منه ..دا انت لو قعد اربعه وعشرين ساعة في الاربعه وعشرين ساعة مش هتزهق ...
عبد الرحمن: تصدق انا غلطان اني جيت قعد معاكم انا ماشي ..
يوسف: خلاص يا عبدو امير بيهزر معاك ..مش قاصد يعني ...
عبد الرحمن وهو خارج : لاء يا عم انتوا ناس رخمه ومش هعد معاكم ..
امير : يا سيبك ده جو لوحده ده ..فظيع جدا ..
يوسف: تصدق انك رخم ..ضيقته جامد ..
امير : ولا يهمك ..بس انت مالك ..
يوسف : ابدا يا أمير بس انا كنت عاوز اتقدم ليارا .مش هقدر استنا اكتر من كده ...
امير : خلاص انزل دلوقتي بابا قاعد مع عمي كامل ..انزل وكلامهم ..
يوسف : لا مش هكلمه وهو مع بابا لازم أكلمه لوحده عشان يكون الرد منه بكل صراحه من غير اي تغوض أو عشان والدي ..
امير: بابتسامه ...ماشي يا يوسف ..وسأله ومشي ونزل يوسف تحت عشان يشوف كرم والد يارا ..وشافه قاعد برا في الجنينه لوحده ...
يوسف : ازيك يا عمي كرم .
كرم : الحمد لله ..وانت عامل ايه يا ابني ...
يوسف : الحمد لله ..هو انا ممكن اقعد مع حضرتك ..
كرم: طبعا يا يوسف اقعد يا ابني خير ...
يوسف : بارتباك ..خير ان شاء الله..هو انا عاوز اطلب من حضرتك طلب ..
كرم : خير يا يوسف ..اطلب
يوسف : بارتباك ملحوظ وقلق ..انا عاوز اطلب ايد يارا ..من حضرتك . بس اتحول قلقه وارتباكه لخوف ملحوظ لما شاف وش كرم اتغير من الهدوء اللي العصبيه والغضب ..
كرم : انت بتقول ايه ..تطلب ايد ياراااااا....
.....................
ياترا ايه اللي هيحصل ومين هو الشخص ده وياترا ليه كرم والد يارا اتعصب وغضب كده ...؟!!!
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية