رواية ملاك الحياة (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم داليا منصور
رواية ملاك الحياة الفصل العاشر 10
وقعت…
فـ اخر لحظه ادهم مسكها ،كانت هتقع بس ستر ربنا
ادهم بخوف :
-مش تاخدي بالك ،كنتي هتأذي نفسك ، والجانين معاكي خالي بالك بعد كده .
ملاك كانت في عالم تاني اول مره تشوف عيونوا وملامحوا من قريب اول مره تقرب منوا بأرادتها ومتكونش عاوزه تبعد قد اي هو جميل جدا ،كأنها اول مرة تشوفوا ،سعات بيكون قاسي وسعات حنين ،هي عن نفسها مستغرباه ،ومش عارفه تصدق مين ، الشخصيه الحنينه والا القاسيه ،فاقت على منادات ادهم ليها وهو بيقول.
-ملاااك إنتي رحتي فين بنادي عليكي ، حصلك حاجة اتخضيت عليكي قولي.
ملاك بخضه رجعت وري وكأن لدغتها حيه، فلحظه بعدتوا وهي بتقول بعصبيه .
-إنت أزاي تمسكني كده ، إنت عارف إنت عملت إي ، وإزاي تتجرأ تلمسني .
ادهم بنرفزه :
-والله علي اساس انا مش جوزك والي في بطنك أبني ، طب عدي دي ، مين إلي كان سرحان فيا من شويه أمي مثلا ، دانا كُنت بنادي عليكي وإنتي مش معايا خالص ، كنتي مشغوله في ملامحي وبصلها وضحك.
ملاك بكسوف وبتتمني الارض تنشق وتبلعها :
-انا ..انا مكنتش سرحانه فيك انا كنت ، بفكر إني وقعت والا لاء مش اكتر.
ادهم :
-هعمل نفسي مصدقك وضحك.
ملاك بكسوف:
– بتضحك على اي وبتتكلم ووشها زي الطماطم حرفيا من الكسوف.
ادهم بضحك :
-اول مره اعرف ان الطماطم بتطلع من العسل كده ،طول عمري اعرف انها بتطلع من الارض.
ملاك :
بس بقي انا هطلع فوق تعبانه شويه ،وياريت توصيـهم يجبولي اكل علشان جعانه خالص.
ادهم بضحك :
-حاضر …ادهم راح نحيت المطبخ بعصبيه وهو بيقول .
-انتوا يا بهايم هو انا مشغلكم لي ،مراتي كانت هتتأزي هى وابني كنتوا فين ،وأي الميا دي مكبوبه كده لي على الارض انطقوا وإلا هيكون اخر يوم ليكم هنا.
الخادمه بخوف :
استاذ اهم غصب عني مكنش بقصدي ،انا كنت شايله مايه ورايحة انظف الاوض وقع مني غصب عني والله وهي بترتعش من الخوف.
ادهم بعصبيه :
اخر يوم ليكي علشان الكل يعرف ان الغلط انا مبعفيش عنوا يلا ،مشت الخدامه وهي زعلانه جدا من الي حصل وبسبب قطع عيشها ،ادهم وهو بيكلم باقيت الخدم.
-اي إستهتار فالقصر هعلمكم الادب ،واديكم شوفتوا اول غلطه انا عملت اي ،معنديش استهتار كلوا على شغلو يلا وطلعوا اكل لـ ملاك فوق مفهوم.
الخدم :
-مفهوم يا ادهم بيه ،مشيوا كل الخدم بخوف وكل واحد بيعمل المأمور بيه ،لان التهاون بحق ادهم صعب لحد دلوقتي ملاك مشافتش وشوا لم بيقلب على حد ،وادهم طلع من القصر على شركتوا….
—————&&
في بيت نورهان ، كانت قاعده سرحانه فالي حصل معاها وإن اول مره تحس بقرب احمد ليها وكانت فرحانه جدا ،بس فاقت على الاذان فاقت لنفسها وهي بتقول.
-نورهان فوقي لنفسك ، متعلقيش نفسك بحد ممكن ميكونش ليكي، فوقي من الي إنتي فيه ،قامت اتوضت وصلت ودعت ربنا كتير لو خير ليها ربنا يجمعوا بيها ولو شر ليها يبعد عنها ويشيل حبوا من قلبها ودعت لـ ملاك بصلاح الحال وان ربنا يرجعهلهم بخير ،خلصت صلاه وقامت وهي بطبق المصليه ولبست بجامه للنوم ونامت…
—————&&
في بيت أهل ملاك..
الاب كان قاعد وعمال يفكر ، سمع صوت الباب بينفتح وبينقفل تاني عرف إنوا احمد .
احمد :
-مساء الخير يا بابا .
الاب :
-مساء الخير يا بني ،مفيش خبر عن اختك او جوزها انا تعبت من التفكير بجد يابني.
احمد بتنهيد :
-مفيش خبر عن ملاك يـ بابا ، بس ادهم ده طلع نفوزوا كبيره جدا وكل الناس تعرفوا ومحدش يقدر يقف قصاده ،انا اول مجبت سيرت‘ا قدام المحامي ، خاف وقال انا مشغول مش همسك القضيه ، ياتري لي الكل بيخاف منوا كده ولي خطف أختي عملتلوا اي لكل ده.
الاب بزعل :
– انا مبقتش عارف وكل الافكار بتوديني وتجيبني بس اكيد في حل ادخل انت نام وانا وانت هنروح لـ محامي صاحبي يمكن يفيدنا ، فالقضيه دي.
ادهم حاضر يـ بابا ،ودخل احمد غير هدوموا لبجامه بيتي لونها اسود ،واتجه للسرير ونام…
—————&&
في مكان تاني خالص…
مجهول :
-مفيش اخبار عن العميل إلي إحنا وكلناه في قضيه المخدرات ،ده رابع شخص نوكلوا ويموت يافندم.
مجهول 2:
-مفيش اخبار بس زمانوا اتكشف ، هنحاول نشوف الخطه البديله وكمان الاوضاع هاديه ،زمان البوص الكبير مشغول في حاجة ومش فاضي يعمل جرايم الفتره دي .
مجهول 1:
– شكلها كده فعلا ادينا مستنين ومش هنقدر نتحرك إلا لم نعرف خطة تحركهم.
مجهول 1:
-تمام وانا هحاول اوصل للشخص الي احنا زارعينوا وصطيهم…
————&&
عند ادهم فالشركة كان قاعد فالمكتب وقداموا ورق كتير سمع صوت خبط على الباب ادهم :
-ادخل ، دخل ياسين صاحب ادهم وهو داخل بمرح بيقول .
-سيد المعلمين كلهم اخبارك ياكبير .
ادهم بقرف :
-دي الفاظ واحد محترم شغال في شركة عالميه ده منظر اصلا موظف فيها.
ياسين بضحك :
– قول كده بقي ياخاين ،انت غيران مني علشان انا اجمل منك محسش بنفسوا الا والقلم إلي كان في ايد ادهم في وشوا .
ادهم بعصبيه :
-اقعد وانت ساكت وإلا هطلعك بره.
ياسين بضحك :
-مانا بجهز للامور من زمان علشان نمشي انا وانت وملاك.
ياسين بخوف :
-مبلاش ملاك يابوص ،هي ملهاش زنب بكل شغلنا إحنا نسيبها هنا علشان منأذيهاش.
ادهم بعصبيه:
– إحنا من إمتا بنخاف على حد ،ملاك هتيجي معايا علشان بس حامل في إبني لولا كده كنت سيبتها ومشيت.
ياسين بصدمه :
انت بتقول اي داحنا كده الخطر عليها وعلينا بقي اكتر.
ادهم بغموض :
-متقلقش انا عامل حساب كل حاجة ،إنت بس جهز كل حاجة هنحتاجها ، خلص ياسين كلام مع ادهم ومشي ،وادهم قعد يفكر فـ إلي هيعملوا وإزاي هيقنع العنيده إلي معاه….
•تابع الفصل التالي "رواية ملاك الحياة" اضغط على اسم الرواية