Ads by Google X

رواية في شرع الهوى الفصل الحادي عشر 11 - بقلم اسراء مالك

الصفحة الرئيسية

 رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك

رواية في شرع الهوى الفصل الحادي عشر 11

بسم الله الرحمن الرحيم
صلو علي النبي 
في شرع الهوي 
البارت ١١

ما زالت في صدمتها اباها لا يفصل بينهم إلا بضع خطوات أن هيبته ووسامته أكثر بكثير من الصور اخذت تنظر اليه بتمعن وحزن وعتاب
مهران،الف سلامه عليك يا بنى 
رنا ،سلمتك يا حازم
حازم ، الله يسلمكم تعبتو نفسكو والله
رنا اخذت بالها أن هذه الفتاه تنظر  اليه بنظرات لم تفهمها
شعرت بالغيرة عليه أنها فتاه جميله  ملابسها تشبه الرجال ولكن ملامحها مالوفة لديها
رنا،  تاليا كانت هتيجي بس تعبت شويه أن شاء الله تجيلك بليل ،بس معرفتناش مين دي
حازم، دي الاسطي ميشو اجدع حد ممكن تقابليه في حياتك ،وكمان ساعدتنا كتير في القضـ.ـيه
مهران،يا اهلا بيكي يا بنتي انتي شغاله مخـ.بر ولا ايه
ليلي بحسره في نفسها ،بنتي
ليلي، لا أنا مش مخـ.بر أنا شغلي حر مبشتغلش مع حد ،وبعدين أنا عملت الي يمليه عليا ضميري،الف سلامه عليك يا حازم باشا ،عن ازنكم
وخرجت شبه راكضه في حاله من الغضـ.ب والسخـ.ط علي الجميع أباها وابن عمها بالداخل يعاملونها كأنها غريبه ،احد المشر.دين  ،اباها لم يلاحظها حتي لم يلاحظ الشبه الذي بينهم و يقول ابنتي كيف حتي إن كان لا يعلم ،فانه لا يستحق قولها ابدا 

ذهبت الي البيت مسرعا لا تتحمل أن تري أحد اليوم
دخلت البيت لتجد امها تجلس أمام التلفاز 
ليلي،سلام عليكم 
نهله باستغراب،عليكم السلام... ليلي انتي جيتي
ليلي،لا لسه بره
نهله،يا ظريفه ،انا بس استغربتك مش مواعيد رجوعك فيكي ايه
ليلي وهي تدخل ال غرفتها،مفيش حاجه صدعت شويه قلت اجي ارتاح ايه اجر.مـ.ـت

نهله و هي تذهب إليها فهي تعرفها جيدا صوتها ملئ بالألم

نهله،في ايه، حصلك ايه ومتكد.بيش عليا أنا عرفاكي قولي يا بنتي مالك
ليلي وهي ترتمي بين احضان والدتها اخذت تبكي بقهر 
نهله،ليلي انتي بتـ.بكي ،من أمتي؟! من وانتي صغيره مشفتكيش بتبـ.كي كدا في ايه يوصلك لحالتك دي

اخذت ليلي تبكي من قـ.هر الايام وتبكي علي حالها لاول مره تسمح لنفسها أن تضـ.عف وتبكي هكذا دائما كانت ترتدي  قناع الصلابه والقوه  ولكن الآن لم تتحمل سمحت لنفسها بالانهيار بين احضان من ظُلِم مثلها ومن سيفهمها
ليلي بضعف،ليه يا امي ظلمتينا كدا
نهله: أنا ظلمتك في ايه
ليلي بدموع،لما تتجو.زي حد عارفه انك مش من مستواه وعارفه أنه مش معتـ.رف بيكي انك بني ادمة اصلا لما يخـ.لف منك هيعتبرهم ايه حشرات طبعا ميستحـ.قوش ينالو اسم العيله العظيم أنا بكر.هه و بكر.هم كلهم
نهله بدموع ،دا نصيب يا بنتي وانا رضيا بيه كفايه اني طلعت من كل دا ببنت زيك
وبعدين متكر.هيهوش لانه ميعرفش انك موجودا اصلاعلشان يكون لكي اب
ليلي وهي تمسح دمعها،ومش هيعرف ،انا مش عايزه حاجه منهم 
نهله ،بس انتي ايه فكرك به وهو حصل حاجه
ليلي،مفيش بس جه علي بالي ،ممكن تسيبينى شويه
نهله وهي تضع الغطاء عليها ،ارتاحي يا حبيبتي وبطلي تفكير

 
ذهب خطاب الي الحج سالم واستلم وظيفته براتب شهري ثابت

الحج سالم ،انا مكنتش اعرف انك شاطر كدا يا خطاب
بقولك ايه انت تاخد إجازة من المدرسه وتتفرغ للشغل هنا فى شغلانه كبيره داخل عليها وعايز حد بيفهم وامين
زيك
خطاب، أنا تحت امرك يعني التدريس بيجيب كام وبعدين الواحد بيكتشف أن عنده مهارات تانيه في الشغل معاك يا حج
سالم ، ربنا يبارك فيك وفي اختك خلي بالك منها
خطاب، أن جت للحق هي الي مخليه بالها مننا كلنا ربنا يقدرني وردلها حاجه من الي عملته معانا
سالم ،ربنا يعينك ،ماشي كفايه كده عليك النهارده ،وتيجي من بكره بدري
خطاب ،من النجمه

خرج خطاب وفي داخله سعاده لا توصف لقد توظف بمرتب مجزي في مجال واسع ليكتسب منه خبره
وأثناء سيره رأى سلمي تمشي وتتلـ.فت حولها بريبه ،ذهب خلفها ليتأكد من أمرها في خلسه ذهبت حتي خرجت من المنطقة حتي رآها تذهب الي شخص كان يقف ويعطيها ظهره
 
خطاب "لنفسه  ، هي بتعمل ايه هنا ومين دا نظر بصدمه أنه احمد زوج أخته رآها تعطيه شي وتضحك معه لم يسمع حديثهم ولكن هيئتهم كانت تتحدث عنهم ،ايعقل أنه كان مغـ.فل لهذه الدرجه وزوج أخته هذا الخا.ئن ايتلا.عب بأخته أيضا يجب أن يتأكد من امرهم  لم يستمر الأمر كثيرا فذهب   مسرعا الي بيته 
في المساء كانت عائله ليلي تتناول العشاء في صمت علي غير عادتها
حسن وهو٠ يتناول طعامه ،وحدووه
 الجميع:لا اله الا الله
 حسن:مالكم مش عوايدكم يعني ....ايه الصمت الرهيب دا

نهله ،ايوه صح انتو الاثنين في مكان واحد ومفيش غلاسه ازاي
ليلي،اهو قلت ارحم خطاب مني النهارده بما أنه استلم وظيفة بمبلغ وكدا
خطاب،وانا اقول دا كله من ايه اتريها عينك

حسن،ايه بقا ،دا كله هو في حاجه حصلت
خطاب،لا مفيش عادي يعني
لازم اعرف ايه الي بينهم والله لربـ.يهم الاثنين ،هكذا حدث نفسه
ليلي،انا أن شاء الله بكره هاخد ورديتين يعني هتأخر شويه بما اني مأجزه من يومين
نهله،وتيجي متأخر لا كدا كتير اوي
ليلي ،يا حجه عادي متكبريش الموضوع أنا متعوده
خطاب ،ليلي أنا مرتبي اتحسن متضغطيش نفسك كدا واستريحي شويه
ليلي، مرتبك ليك مش في شقه عايز تدفع مقدمها وبعدين لما اشتكي ابقا ادفع ،انا بقولكم علشان لو اتأخرت متقلقوش عليا ،ثم ذهبت الى غرفتها

نهله في نفسها،قلبي مش مطمن ربنا يستر
في اليوم التالي
ليلي وهي تقود الميكروباص ،انا هنزلك قدام المستشفي علشان تبات مع امك وأبقى سلملي عليها يا حماده
عاصم،وانتي يا اسطي هتروحي
ليلي، اه هروح الساعه داخله علي ١٢
عاصم،انتي تعبتي نهارده اوي ايه بتنـ.تقمي من نفسك
ليلي بسخريه،ايه أنت بتنق عليه يلا ،انزل وصلنا

اكملت ليلي طريقها شارده الذهن هل هي تفعل هذا لتقف  تفكير في أمورها ولكن فاقت من شرودها علي صوت مكابح العربيه ،عندما رأت دراجات ناريه عديده تقف أمامها 
شعرت بريـبه وخـ.وف ولكن استعادت ثباتها ،رأت رامز ينزل من علي دراجته الناريه ويذهب إليها

ليلي،يا اهلا بالمعـ،ارك......

انتهي 

صلو علي النبي

 •تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent