Ads by Google X

رواية احلام طفله الفصل الحادي عشر 11 - بقلم علا

الصفحة الرئيسية

 رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا

رواية احلام طفله الفصل الحادي عشر 11

عدي تلات ايام علي عائله السيوفي بحب وسعاده وفرح لأشخاص..و كره وغيره وغضب وشوق لأشخاص تانيه.

يوسف عايش اجمل ايام حياته مع اميرته اللي اتمناها طول عمره.يارا حبيبته ..

ويارا ماتقلش سعاده عنه فهي لقت فارس أحلامها وطفولتها .اللي كتبت عنه أساطيل في خيلها ومذكرتها ..

اما امير فهو كلم باباه وعمه كامل وحسن وعرفهم الحقيقه بس مش كامله ..او مش الحقيقه اصلا..عرفهم أن والدها توفي ووالدتها اتجوزت راجل تاني وهو حاول يعتدي عليها وكانوا عاوزين يجوزوها شاب تبعهم صايع.بس هي هربت منهم وعاشت مع صاحبتها.ودلوقتي هما عرفه مكنها وخفت ياخدوها ويجوزوها بالغصب .وانا بحبها واستحالة اسبها وهي بقت مراتي خلاص.عشان كده اتجوزتها بطريقه ديه ..
والكل صعب عليهم اسيل.طبعا من القصه الوهميه اللي قالها امير ..ووافقه انها تعيش معاه بس في اوضه لوحدها.

ومعتز خد قمر وابراهيم .وراح اتقدم لشهد وحدته معاد الخطوبه اخر الاسبوع ..وهو حس لاول مره أنه شايف البنت اللي خطفت قلبه وعقله .هو اه شاف اللي اجمل واحلى منها .بس هي فيها حاجه خاصه خطفت قلبه وعقله محدش قدر يعمل اللي هي عملته .وهي حسه أن ربنا بعته ليها نجاه عشان يحميها .والاكتر انها حبته وحست أنه الراجل اللي تقدر تعتمد عليه وتتحمي فيه ويكون سندها في الدنيا ..

والاميره السرحانه في افكرها مش عارفه تاخد قرار .حسه أن في حاجه جواها .بس حبت تدي فرصه لكريم يمكن يطلع هو فارس أحلامها اللي مش بنفس المواصفات.. بالعكس فهو عكسه تماما..وقالت لباباها انها موافقه علي الخطوبه بس

.وفهد حاول كتير يكلمها بس دايما خوفه وسكوته هو اللي بيغلب عليه .واللي سكته اكتر انها وافقه بسرعه كده .الغيره بتموت فيه كل دقيقه ..
وحسن وإبراهيم وكرم كل واحد قرر أنه يرجع بأسرته لبيته بعد ما المشاكل اتحلت ..وكامل رفض أن كل واحد يرجع بأسرته لبيته قال إن خطوبه ليان قربت وكمان امير لازم يعمل زفاف عشان الناس تعرف انه اتجوز وكمان يعرفه مراته وماينفعش يفضل الوضع كده ..والكل وافقه .

في صباح يوم جديد . الجميع حول سفره الطعام...

كرم : ها يا امير حدد معاد فرحك عشان اخر الاسبوع هيكون خطوبه ليان وكريم ..ومعتز وشهد .أن شاء الله.انت اخره شويه بقا ..

امير : ليه وانا مالي .ما هما اللي يأخروه .

يوسف:بخبث .. فعلا .كلام امير صح هو اخر الاسبوع هيكون زفافي مع امير هو ده احلي قرار .. وبعدين خطوبه ليان ومعتز .عادي ..يارا انكشفت من يوسف وبصتله أنه يسكت ويبطل يكسفها قدام ابوها واخوتها ..

كامل : هو حد كلمك ولا انت بتتلكك . وبعدين انت مش لسه خطوبتك من كام يوم لحقت عاوز الزفاف ..

يوسف : برجاء ..وحياتي يا بابا .وافقه .وبمشاكسه .ده امير اول حاجه عمل كتب كتاب وانتوا بتتكلموا علي الزفاف اشمعنا انا ولا عشان انا الحيطه الميله بتاعتكم .
افتري عليا يا حاج افتري ..

الجميع ضحكوا على يوسف ..كرم : خلاص شوف عروستك بس انتوا هتلحقوا .ده لسه تجهيزات .وليله كبيره عقبال ما العرايس يعمله استعدادتهم وكمان الجناح الخاص بتعكم عقبال ما يجهز هياخد مده ..انما هما خطوبه ..

يوسف : يعني لو خلصت الجناح بتاعي انا ويارا هتوافقه علي الزفاف ..

كامل : اه بس يخلصه الاول .. .امير ويوسف بصه لبعض .وبمكر .يبقا بدا العد التنازلي .. هههههه..

خديجه: ربنا يهديكم يا ولادي عقبالك يا فهد انت وعبد الرحمن ..الكل كان سعيد معاده اللي كان قلبه بيتقطع مع كل نفس بيتنفسه .ممكن فعلا فهد يخسر ليان ومتكنش ليه ..ولا القدر ليله راي تاني .؟!

معتز : بياكل مربه .وبيغني .ما تزوقيني يا ماما قوام يا مامااا دا عريسي هياخدني بسلامه يا ماما ..

الكل ضحك علي شكل معتز .قمر : ربنا يعوض عليا عوض الصابرين .بقا الواد اللي حيلتي طلع اهبل .حكمتك يارب .

ليان: فعلا عند حضرتك حق يا عمتو .هو فعلا اهبل .واحد اسمه ميزو .عوزاه يطلع ايه .كويس أنه بقا اهبل بس ..

معتز : بت انتي اسكتي احسنلك .وبشكل مسرحي وكوميدي .بس يا بتاعت كريم .

عبد الرحمن: ايه اللي انت بتقوله ده .بقا بتقول لبنت خالك يا بتاعت كريم ..

معتز: بمزاح ..وديني لفضحها في كل حته يا بتاعت كريم .
وبير السلم وبيشاور علي رجله والعبايه المفتوحه لحد هنا .يابتاعت كريم ..
الجميع مش قادرين يمسكه نفسهم من الضحك من طريقه معتز وأسلوبه .بس فهد متحملش اكتر من كده حس أن الغبي ده لو قعد قدامه دقيقه كمان وهو بيتكلم هيموته ويطلع اعشائه بايده قام بعصبيه .

فهد: بعد اذنكم .انا ماشي ..ومسك شنطته اللي بيروح بيها وقت المهمات اللي بيطلعها ..

كرم : قام وقف قصاده وبخوف .هو انت طالع مهم يا فهد ..

فهد : اه يابابا .طالع مهم .قامت يارا وامير وراحه يسلمه عليه ويارا حضنته بقوه .وبدأت في العياط ..

يارا: وحياتي يا فهد خلي بالك من نفسك ..اوعي يحصلك حاجه ..

فهد: يارا هو انتي كل مهم اطلعها تعيطي .ومتخافيش أن شاء الله هرجع وقرف فيكي كمان بس اوعي اشوف دموعك ديه وبسها في جيبنها وسلم علي الجميع .وبص علي حبيبته الصغيره ومشي ..

في شركه السيوفي .. تحديدا عند مكتب امير .. قاعده اسيل وهتموت من الغيره .في عميله قاعده مع امير .بقلها ساعه معاه واللي مجنناها اكتر انها كانت بتتكلم مع امير بدلع ملفت ولبسها لا يوحي انها دخله مكتب أقل ما يقال عنه انها دخله نيل كلب .وهي برا قاعده هتموت وتدخل بس مش عارفه تلاقي حجه .تعرف تدخل بيها .بس حزمت أمرها.. جوه المكتب ..

امير : تمام كده يا مدام ايلين الشروط تمت وكله خلص .

ايلين : بمياعه ودلع . ميرسي امير بيه .شكرا جدا مالولا حضرتك كنت تعبت اوي عشان اعرف اخلصه ..

امير : شكرا .يا مدام ايلين .بس انا ما عملتش غير واجبي ..

ايلين : بدلع .قامت ولفت لامير ووقفت أمامه لايفصل عنه سوي شبر .لا يا امير بيه انت كلك ذوق وإحساس وبنظره جريئة حطت ايديها علي لياقت بدلته . ورجوله انت ازاي تتخطب لابنت زي اسيل ديه لا شكل ولا منظر ولا مركز انت لازم تسيبها .امير قاطعها بااشاره من أيده ولسه هيتكلم .وقتها دخلت اسيل . ومن غيرتها مدقتش الباب . وشافت المنظر وكلام ايلين .انصدمت اتخيلت امير أنه موافقها علي كلامها ..طلعت تجري من الشركه كلها .بجنون وصدمه .

امير : اسيل ..استني وساب ايلين وجري ورا اسيل .والشركه كلها بتتفرج عليهم .واسيل بتخرج من باب الشركه وبتجري علي الشارع اتصدمت بعربيه في وشها .انما امير مش مصدق ان اسيل هي اللي علي الأرض قدامه .

في مستشفى السيوفي .الجميع حول غرفه العمليات .منتظرين الدكتور يطمنهم علي اسيل ..

يوسف : هو ايه اللي حصل يا أمير خلي اسيل تجري كده ..

امير : بدموع وصدمه .من ساعه ما شالها بين أيده ودمها مغرق هدومه. .مش قادر يا يوسف مش قادر .اسيل هتروح مني .بعد ما لقتها تروح مني ..

كامل : ادعي ربنا يا أمير .ربنا كبير يا ابني .أن شاء الله هتخرج بسلامه بصحتها ..

امير : يارب ..يارب .خرج الدكتور من غرفه العمليات ..
الكل رحله ..

امير : دكتور .اسيل عمله ايه ..

الدكتور : بحزم الحمد لله الخبطه مكنتش قويه .هي شويت كدمات وجروح خيطناها .

امير : يعني اقدر اشوفها ..

الدكتور : اه .بس هي دلوقتي في مرحلت البنج .بعد نص ساعه هتفوق ..ولسه بيتكلموا لقوا المستشفى كلها اتقلبت .في مريض مهم انصاب .طب بعد اذنكم ..

خديجه: هو في ايه يا كامل ..ايه اللي بيحصل كلها الدكاتره كلها بتحري كده ليه .

كامل : مش عارف ..ولسه هيروحه غرفه اسيل لقو ترول متشال فيه شاب من لبسه عرفه أنه ظابط بس مشفوش وشه ..

دكتور حازم .: راح كامل وكرم ..والله يا فندم هنعمل كل اللي نقدر عليه .بس حالت الاستاذ فهد خطيره جدا ..

كرم: بعدم فهم .فهد مين .وانت تعرف فهد منين ..

دكتور حازم : يا فندم فهد بيه هو دخل العمليات وهنعمل اللي ربنا يقدرنا عليه وسبهم مصدومين ومشي دخل العمليات..
لقوا عمر ووليد أصحاب فهد منصابين بس دخلين ورا فهد و بيزعقوا في الدكاتره ..جريوا عليهم ..

كرم: عمر .فهد ابني فين .هو ايه اللي بيحصل .

عمر : عمي كرم هو حضرتك عرفت منين ..

كامل: ريحوا قلبنا فهد ماله ..

واليد : احنا كنا في اشتباك مع قوات ارهابيه خطيره.وضربه علينا نار وفهد انصاب .مننا ...

يارا: اخويا فهد لا وحياتي يا بابا انا عاوزه فهد هاتولي فهد واغني عليها .

الجميع : يارااااا..ونقلوها غرفه خاصه والدكاتره اسعفوها .
وراحوا تاني غرفه العمليات عشان فهد .وبعد اكتر من اربع ساعات ..خرج دكتور ليهم ..

دكتور : لو سمحت فين والد سياد الرائد فهد ..

كرم: انا يا ابني ..في ايه ابني فيه حاجه .

دكتور : لازم حضرتك تمضي علي ورق .ده عشان يكون تحت مسوليتك ..

كرم : بخوف اب .فهد بالنسبه ليه مش ابن بس ده سند واب وابن واخ . احن واحد من ولاده .رخم شخصيته .
ورق ايه .انا مش فاهم حاجه ..

دكتور : الاستاذ فهد خد اربع طلقات .طلعناهم بس في واحد قرب العمود الفقري .وديه خطره جدا لازم حضرتك تمضي علي ورق عشان نطلعها ..

  •تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent