Ads by Google X

رواية احلام طفله الفصل الثاني عشر 12 - بقلم علا

الصفحة الرئيسية

 رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا

رواية احلام طفله الفصل الثاني عشر 12


الكل واقفين مش مستوعبين اللي بيحصل .كل حاجه حصلت في وقت واحد ..امير .حاسس أنه ما بين ناريين بين مراته اللي من ساعه ما فاقت وهي مش رديه تصدقه ولا تتكلم معاه .وأخيه اللي ما بين الحياه والموت ..
الجميع أمام غرفه العمليات .ومستنين فهد يخرج .وبعد حوالي ساعه خرج الدكتور .

كرم: طمني يا دكتور ابني حالته كويسه .

الدكتور : الحمد لله .خرجنا الرصاصه .بس منقدرش نحدد حالته كويس دلوقتي .لما يفوق وقتها هنعرف نشخص الحاله .

امير: طب ممكن نشوفه دلوقتي .

الدكتور : حاليا لا لانه دخل غرفه العنايه المركزه. وان شاء الله بعد اربعه وعشرين ساعة وقتها لو الحاله فهد بيه استقرت هيتنقل غرفه عاديه ..بعد ازنكم ..ومشي الكل راح اقدام غرفه العنايه .ويارا مقدرتش تستحمل تشوف اخوها متوصله بيه الانابيب الطبيه .انهارت من العياط .وليان وخديجة وزينب راحوا قعدو مع اسيل ..والرجال كلهم وقفين برا قدام غرفه فهد ..

كرم : لا اله الا الله ..هو في ايه .ليه كل حاجه بتحصل في وقت واحد ..

كامل : قرب من صديق عمره وطبطب علي كتفه ..استهدي بالله يا كرم فهد راجل وطول عمره بينصاب ويرجع زي الاسد تاني ..ادعيله ربنا يحميه .ويقومه بسلامه ..

امير : يارب .فهد مش اخويه وبس ده كل حاجه ليه .انا مقدرش اعيش من غيره ..

يوسف : استهدي بالله يا أمير ربنا معاه وان شاء الله هيقوم بسلامه ..

الجميع : يارب .. وبعديها راحوا لاسيل عشان يطمنه عليها ..دخل امير وراح واقف قريب منها..

امير :بتعب وعتاب .. اسيل انتي فهمتي غلط .هي ست مش كويسه وانا كنت هرد عليها بس انتي دخلتي فجاه وكمان طلعتي تجري ..

اسيل : ببكاء.وعدم فهم . هي فكره أنه شفق عليها في الاول ولما فاق بيلوم نفسه واتاكدت من كلام ايلين عليها وعدم رده .وده طبعا من وجهة نظرها الغلط ..انا اسفه يا استاذ امير ماكنش قصدي ادخل في حياتك الشخصيه .بس كنت علي الاقل تفهمني وضعي في حياتك الاول .

امير : بعصبيه من غباءها .وبصوت عالي نسبياً ..انتي غبيه وضع ايه وحياه شخصيه ايه اللي بتكلمي عليها .انتي مراتي يعني حياتي الشخصيه ديه هي انتي مش حد تاني .ولاخر مره بقولك يا اسيل بطلي اسلوبك ده واعرفي انك مراتي فهمه يعني ايه .

كامل: امير في ايه اتكلم بأسلوب احسن من كده البنت تعبانه .وبدل ما تتكلم معاها كده روح للي كانت السبب في اللي مراتك وصلتله ..

امير: يا عمي انا عاوز افهمها. ده أنها مراتي .والهباب التانيه لما اشفها هعلمها الادب وهفصل التعاقد معاها ..بس اسيل كل اما حد يتكلم تبعد .كل اما حد يقرب مني .تقولي حياتي الشخصيه ..انا تعبت من كل شويه افهمها ..وسبهم وخرج .واللي كان يوسف وعبد الرحمن ومعتز برا من الاول مدخلوش ..

يوسف: امير رايح فين في ايه ..

امير : بتعب .وعصبيه .مفيش يا يوسف هروح عند فهد اشوفه ..

عبد الرحمن: استني يا أمير رايح معاك وخد ايد امير ومشي بدون كلام واول ما وصل بيه عند ممر غرفه فهد ..

عبد الرحمن: امير في ايه ..ايه اللي خلي اسيل تتخبط كده .

امير : يتنهد بتعب ..حاضر وحكي كل حاجه لعبد الرحمن ..
بس كنت والله لسه هرد عليها اسيل دخلت وملحقتش اتكلم .عندها شك ديما اني مش بحبها .وكمان هي حساسه جدا ..

عبد الرحمن: طبعا لازم تشك .لان سيدتك مش بتقولها كده مش معني انك اتعطفت عليها واتجوزتها .انها خلاص تفهم لوحدها لازم تحسسها انها مهمه في حياتك .انك بتحبها ومتنساش ظروفها ..ده لوحده هيخليها تحس بالنقص .وان كل البنات احسن منها ..

امير : والله ابدا .انا بحبها لدرجه انا شخصيا مش مصدقها .حاسس ان ربنا زرعها في قلبي بدون سبب .اوقات بحس وهي معايه في المكتب اني هموت واخدها في حضني .وقولها .انتي الوحيده اللي دخلت قلبي لا مش دخلت بس ديه طاردت دمي اللي بيمشي فيه وبقت هي الدم ده لو بعتت عني يوقف ويموت .انا بجد مش عارف اوصف حبي ليها ..يمكن قلبي محروق عشان الموضوع اللي انت عرفه بس مش منها أو منغرها .لاء من نفسي . عشان عارف ان ربنا خلاني احبها اكتر من نفسي من روحي.. وحصل معاها كده تصفيت حساب قديم . بيقولي شفت اللي عملته في الحرام ..انا بقا حرمتك من حلاله ..لو يرجع بيا الزمن .وكنت اعرف باحساسي دلوقتي .والله كنت بعت عن كل حاجه ..وبكا بحرقه علي التمن اللي دفعه من استعجاله .واستمتاعه بشئ حرام ..

عبد الرحمن : خلاص يا أمير اهدي مش كده وأحمد ربك ..انها جت علي اد كده .واسمع مني وخدها باسياسه .

امير : عارف يا أمير من يوم ما كتب كتابي عليها .وانا بطلت اتكلم معاها زي الاول .عارف ليه ..بصله عبد الرحمن .. لاني بخاف مقدرش امسك نفسي وأنا معاها أو اقولها كلمه حلوه ربنا يعقبني بيها مع أنها مراتي .بس بخاف عليها حتي من نفسي عاوز احافظ عليها لاخر لحظه .حاسس انها جوهره وخايف تتخطش .انا بجد مش عارف اعمل ايه .حتي اخويا بين الحياه والموت .وانا واقف متكتف ومش عارف أسعده ازاي ..

عبد الرحمن : ادعيله يا أمير .فهد مش محتاج مننا غير الدعاء بس .ووقفنا جنبه ..ربنا يسترها ..

وجه صباح يوم جديد علي الجميع ..والكل منتظر أمام غرفه فهد .خرج الدكتور ..

الدكتور : الحمد لله فهد بيه هيخرج من غرفه العنايه لغرفه عاديه .

كرم : الحمد لله .يعني ابني هيفوق وهيكون بخير ..

دكتور : أن شاء الله بعد اذنكم ..وقفه ومستنين فهد يفوق .وليان قعده مع اسيل تحت في الكافيتري المستشفى بعد ما الدكتور سمح لها انها تقوم وتخرج ..

ليان : في ايه يا بنتي امير غلب معاكي حتي بقا ..

اسيل : انتي مش قدره تحسي باللي انا فيه .ولا الكلام اللي الزباله ايلين قالته عليا .وهو ساكت وسامع ..

ليان: حرام عليكي يا اسيل امير فهمك وانتي بنفسك قولتي انك مستحملتيش الكلام وفتحتي الباب علي طول .وبعدين يا غبيه بدل ما تخلي نفسك تموتي كل يوم من الغيره عليه ..لاء موتيه هو من الغيره عليكي ..

اسيل : عمره ما هيغير لانه .عارفني كويس وبعدين ازاي يعني هخليه يغير ..

ليان: سيبي الحكايه ديه عليا بس الاول نطمن علي الاستاذ فهد .

اسيل: هو انتي ليه بتقوليله الاستاذ فهد .مع اني لما شفته مش كبير ده صغير يعني بكبيره اوي تلاتين سنه .

ليان: انا مش بقوله استاذ عشان هو كبير لا لانه جاد اوي في تعاملاته وكمان هو أكبر من اخويا بسنه وكان شهر يعني عنده واحد وتلاتين ..بس انا اتعود علي كده ..احترام مش اكتر ..

اسيل : اه ..طب قوليلي هتخليه ازاي يغير ..وقتها قرب منهم عبد الرحمن..لو سمحت ممكن اتكلم معاكي يا اسيل ..

اسيل: اتفضل يا دكتور .

عبد الرحمن: انتي مرات اخويا .قوليلي عبد الرحمن وزي ليان بظبط .ثانيا فيه تسجيل عاوز اسمعهولك .بس الاول عاوز منك قسم علي اللي هسالك عليه طردي عليا بدون كدب ..ليان بعد ازنك قومي ثانيه ..

ليان: حاضر . بعد اذنكم ..وبعدت عنهم .

اسيل : بقلق ..خير في ايه يا عبد الرحمن ..

عبد الرحمن: انتي بتحبي امير ولا لاء ..يعني بتحبيه عشانه هو ..ولا وخداه عشان يكون اسم انك اتجوزتي وبس ..

اسيل : بحنبن وحب حقيقي ..لا و الله انا فعلا حبيت امير من كل قلبي وربنا اعلم بحبي ليه .

عبد الرحمن: اتنهد .طب اسمعي وقوليلي رايك ..وقتها اسيل سمعت كلام امير اللي قاله لعبد الرحمن وهما وقفين مع بعض واعترافه بحبها ..عيونها دمعت من الفرحه .والسعاده ..بس في حاجه مفهمتهاش وهي تصفيت حساب قديم ..ياترا ايه هو .. لو سمحت يا عبد الرحمن ايه هو تصفيت حساب قديم ده مش فاهمه ..

عبد الرحمن: خلي امير يفهمك هو ..بعد اذنك ومشي ..
وساب اسيل في بحر سعادت وفرحتها باعتراف امير .

وبعد حوالي ساعه . فاق فهد ..الجميع حوليه ..

فهد: بتعب .ولسه تحت تأثير البنج .ااااااه .انا فين .

اول ما سمعه صوته الكل جري عليه ويارا راحت مسكت أيده وببكاء..

يارا : فهد حبيبي انت في المستشفى .انت كويس يا قلبي ..

خديجه: براحه عليه يا بنتي .سيبيه يا خد نفسه ..

كرم : بحنان اب . حمدالله على سلامتك يا ابني .انت حاسس بحاجة ..

فهد : بتعب .بس ماسك نفسه .لانه مابيحبش حد يشوف ألمه أو ضعفه ..الله يسلمك يا بابا ..بس هو ايه اللي حصل ..

امير : عمر قال انك كنت في اشتباك مع قوات إرهابية .واضرب عليك نار ..المهم انك بخير يا فهد حمدالله على السلامه..

فهد: اه افتكرت ..الحمد لله .. الله يسلمك يا أمير ..
وانتي يا يارا لسه بتعيطي .في ايه يا بنتي .

يارا :بعياط .. كنت هموت من الخوف عليك .ولما شفتك وهما جيبينك كنت هموت والله كنت هموت يا فهد واترمت في حضنه ..

فهد : طبطب عليها براحه ..خلاص يا حبيبتي انا معاكي اهو .. متخافيش وبطلي عياط بقا ..لرجع ادخل في غيبوبه تاني ..

يارا: بعد الشر عليك يا قلبي .حاضر ومسحت دموعها .اهو مسحتهم اهو .بس قوم بسلامه عشان خاطري.

كامل : حمدالله على سلامتك يا ابني ..ربنا يقومك بالسلامة من هنا ..

فهد : شكرا يا عمي ربنا يخليك لينا ..

يوسف : حمدالله على سلامتك يا فهد الداخليه ..كده بقا فهد ينام كل ده ..

معتز : عندك حق يا جو ..كل ده نوم يا فهد ليه مش عيب .وراح قعد جنبه .وسع شويه يا فهد عاوز انام جنبك .

فهد : ابعت عني يالا بدل ما اروقك ..

معتز: بمزاح ..يا عم روح اتشطر علي اللي رواقوك كده .

الجميع ضحكوا علي هزارهم مع بعض .

ليان: حمدالله على سلامتك يا استاذ فهد ..

فهد: بوجع بس مش من الرصاصه والعمليه لا من وجع قلبه اللي هي اسبب فيه ..بس داره حزنه. وابتسامه طلعت منه .الله يسلمك يا ليان ..

خديجه: حمدالله على سلامتك يا ابني .ربنا ينتقم منهم . حسبي الله ونعم الوكيل فيهم ..اللي كانوا السبب ..

فهد: بابتسامة لأمه اللي ربيته .وحس معاها بإحساس الامومه اللي اتحرم منه من صغره .الله يسلمك يا طنط خديجه ..واهي الدعوه ديه فعلا يستحقوها ..

خديجه: انتوا مالكم يا ولاد كل واحد فيكم يقولي طنط ..ليه انا ماما خديجه ..ولا منفعش ..

فهد : بابتسامة للست اللي عمرها محسسته أنه يتيم الام .ودايما وقفه جنبه من صغره ..طبعا ينفع بس خايف يوسف يغير ..

خديجه: سيبه يغير برحته ..المهم مسمعش من حد كلمت طنط ديه .ولا واحد فيكم وشاورت علي جميع الشباب .

كامل : ربنا يخليكي لينا يا ديجه ..

يوسف : في ايه يا حاج احنا هنا وبعدين بتقول ولادها يعني احنا مش حضرتك ..

كامل : بس يالا بدل ما اجبلك اخ قهرك ..

الجميع ضحكوا.وخديجه اتكسفت من كلام كامل ..وقربت منه ..

خديجه: كده يا كامل تكسفني قدمهم بعد العمر ده ..

كامل : ايه اللي انتي بتقوليه ..العمر ده علي اساس انك عديتي العشرين .يعني .ضحكت خديجه واتكسفت ودارت وشها ..

فهداتحامل علي نفسه عشان يقوم .بس حس بالم في طهره شديد .بس قاوم . وقام بكل قوة .قدامهم ..

عبد الرحمن: لا يا فهد مينفعش الرصاصه اللي في طهرك شديده .مينفعش تقوم كده لسه بس الحمد لله انك قدرت تحرك جسمك ..

كرم: اسمع كلامه يا ابني .وبلاش تحرك جسمك دلوقتي ..

فهد.: انا عاوز اروح بيتنا يا بابا ..

كامل : لا يا فهد انا قولت الايام دي لا .

خديجه: بحنبن ..ليه يا فهد انا عاوزاك قدام عيني عشان خاطري يا فهد خليك قاعد معانا يا ابني ..

كرم: طب مانرجع وانتوا تيجوا عندنا ..اهو عشان فهد بيرتاح اكتر في اوضه ..

ليان : بمرح .. ليه يا اونكل غرفه ميري . هههههه..

معتز : ههههههههههه..فعلا . مامضي عليها من وزاره الداخليه.. ههههههههههه..

فهد : بعصبيه بس يا زفت انت .. وش بعدين هي مش ميري ولا وحده أمضت الداخليه بس مش برتاح غير في اوضي ..

امير : في ايه يا فهد هما بيهزره معاك مش اكتر .ووغمز بعنيه ..وبعدين ليان مش قصدها حاجه هي عاوزه بس انك تقعد معاهم ..

ليان : انا سفه يا استاذ فهد ماكنش قصدي ..انا بجد اسفه ..

فهد: بتأنيب لنفسه وبحنيه ..انا ماكنش قصدي يا ليان . ازعقلك .انا بس بناكفكم ..

يوسف :. ولا يهمك يا فهد ليان اختك عادي ..فهد حس أن الكلمه وجعته .وأنها زي السكينه في قلبه ..

*************************************
وبعد اسبوع .خرج فهد وتم تحديد خطوبه ليان وكريم..ومعتز وشهد ..وجه يوم الخطوبه ..

في غرفه ليان .يارا قعده قدامها .

يارا: ايه الارف ده يا ليو مش تستني البيوتي سنتر تجهزك بدل العق ده ..

ليان : اه . بترديهالي ..ماشي يا يارا ..

خديجه : بفرحه وسعاده طفلتها الصغيرة كبرت وبقت عروسه قدامها ..ربنا يحميكي من العين يا قلبي ..

زينب : بخنقه ..فهيا في الأصل كانت بتتمني ليان لابنها عبد الرحمن ..مبروك يا ليان يا حبيبتي ..

ليان: الله يبارك فيك طنط زينب ..عقبال عبد الرحمن ..

زينب : يارب ..يسمع منك ربنا ..

خديجه: وانتي يا شهد يا حبيبتي خلصتي ..

قمر : لا بقا يا خديجه عروسه ابني أنا بنفسي اللي هسعدها ..ديه هتبقا خطيبت معتز ابراهيم مش اي حد وبعدين أن شاء الله هتكون مراته وام ولاده باذن الله ..

خديجه: يا رب ..

تحت الرجاله كلها مستنيه العروستين ينزله ...

كامل : يوسف اطلع وشوف اختك وشهد خلاص ..

يوسف : حاضر يا بابا ...

بس في ركنه في الفيله واقف فهد بالم ووجع لحب عمره وطفولته وشبابه بضيع قدام عنيه .وهو مش قادر يعمل حاجه قلبه وعقله بأنبه .علي سكوته وقسوته وغبائه ..سبتها تضيع منك .

امير : فهد خلاص .بلاش تعمل في نفسك كده شكلك باين عليه .ملاكش نصيب فيها ..

فهد: امير ابعد عني دلوقتي صدقني انا مش شايف قدامي ابعد ..امير سابه بدون ولا كلمه وفعلا نزلت العروستين وتمت الخطوبه وقتها فهد متحملش يشوف ليان وهو كريم بيلبسها الخاتم مش وركب عربيته وهو ماشي باقصي سرعه .مش شايف قدامه غير صورتها وهي وقفه وبتضحك بس مش معاه ولا ليه .ده لكريم . غصب عنه دموعه نزلت .وفجاه لقي عربيه كبيره قدامه .خبط فيها والعربيه اتقلبت ....


  •تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent