Ads by Google X

رواية احلام طفله الفصل الثالث عشر 13 - بقلم علا

الصفحة الرئيسية

 رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا

رواية احلام طفله الفصل الثالث عشر 13



في فيله السيوفي ..الجميع بيباركوا لليان وكريم ومعتز وشهد .. والكل سعيد .. ومبسوطين ..وكل الضيوف .كريم خد أهله ومشي وكذلك شهد ..والعيله كلها قاعده مع بعض ..في سعاده وفرح ..

كامل : الف مبروك يا حبيبتي ..كبيرتي يا ليو وبقيتي عروسه ..

ليان: بخجل وكسوف ..الله يبارك فيك يا بابا ..

خديجه: والله ولا انا يا كامل مصدقه أن ليان كبرت واتخطبت كمان ...

يوسف : الف مبروك يا ليو ..يالا الله يكون في عون الراجل بقا اهو ادبس فيكي ..

قمر : الف مبروك يا قلبي ..انا سعيده اوي ..مش مصدقه أن معتز اتخطب خلاص ..

معتز: ليه بقا كنت ليه كنت باير .ولا عندي خمسين سنة ..

ليان: لا يا ميزو اهبل بس مش اكتر ..

معتز: بقا انا اهبل يا بنت الذينه ..وطلع جري وراها ..

والجميع بيضحك على ليان ومعتز .فجاه عبد الرحمن لقي فون بيرن بيشوف لقي المستشفى بتتصل .رد .

عبد الرحمن: الو ..ايه بتقول مين ......طب خلاص انا جي بس متكلمش حد انا جي حالا ..وقفل وهو وشه مخطوط.

كامل : في ايه يا عبد الرحمن مالك في حاجه ..

عبد الرحمن: فكر أن الاحسن ميقولش حاجه دلوقتي ..لا بس في حاله ضروريه لازم اروح اشوفها ..

ومشي وراح بسرعه المستشفى ..واول ما دخل الغرفه اللي فيها فهد لقيه قاعد وفيه في وشه جروح سطحيه وكدمات .ومكان الخياطه اللي في جسمه انفتحت ..عمله معاه اللزوم .وعادو الخياطه تاني واسعافه ..

عبد الرحمن: بيقلم الدكتور الجراح اللي عمل لفهد الخياطه ..هو حالته عامله ايه دلوقتي ..كويسه ..

دكتور : طبعا انت عارف كويس يا عبد الرحمن أن العمليه اللي لسه عملها مش شويه .وكان لازم يرتاح مش يعمل حدثه تانيه ..بس الحمد لله أن العربيه لما اتقلبت بيه هو و منصبش جامد ..ولا اتخبط مكان العمليه اللي في طهره .وده من رحمت ربنا عليه لأنه لو اتخبط فيها كانت عملتله شلل ..بس نحمد ربنا انها جد علي اد كده ..

عبد الرحمن: هو دلوقتي متخطر ..هيفوق أمتي ..ولو فاق ينفع اروح بيه ..

الدكتور : بص هو اصبته مش خفيفه .بس لو تقدر تخليه يرتاح في البيت .تمام .لو لا يبقا احسن يقعد على هنا ..

عبد الرحمن .خلص مع الدكتور ودخل لفهد لقاه بدأ يفوق .

فهد: وهو لسه تحت تأثير البنج ..اااه متسبنيش ..انا.... بحبك .. والله بحبك . متسبنيش ..ارجوكي ..اوعي تسبيني ...قرب منه عبد الرحمن ..وبدأ يسمع كلامه المتقطع ..

عبد الرحمن : فهد فوق ..مين ديه اللي سبيتك .. فهد ..

فهد : بالم وهلوسه ...ل يا ن ..ليان .انا بحبك ..ليان ..اتصدم عبد الرحمن ..ومش مصدق ان فهد بيحب ليان بنت عمه ...

عبد الرحمن : ايه العيله ديه ..بقا فهد بيحب ليان ..طب ليه مقلش ..وبدأ يفوقه لانه شاف في جفون عنيه دموع اكنه بيبكي وهو نايم .. فهد ..يا فهد فوق ..وفضل علي الحال ده لفتره لحد ما فهد فاق وأدرك هو فين وايه اللي حصله ..

عبد الرحمن: ها يا فهد بقيت احسن ..ممكن بقا اعرف ايه اللي مشاك اصل من البيت ..

فهد: بتعب والم من قلبه قبل جسمه ..مفيش يا عبدو بس كنت محتاج أخرج كان في حاجه مهمه لازم اعملها ..

عبد الرحمن: وهو أدرك احساس .فهد حاجه مهمه ..ولا مقدرتش تستحمل تشوف ليان مع غيرك .

فهد: بصله بصدمه .وبارتباك ..ايه انت بتقول ايه يا عبد الرحمن ..ليان ايه ليان اختي ..انت جبت الكلام ده منين ..

عبد الرحمن: قعد قدامه ..اولا ليان مش اختك ليان بنت صاحب والدك وحبيبتك ..وثانيا الكلام ده انا جبته منك .انت قولت انك بتحبها وكنت بتترجاها ما تسيبكش .

فهد: بصدمه انا قولت كده ..انا ..انا مش ..

عبد الرحمن : ليه يا فهد سكت كل ده وانت بتحبها ليه ..وايه العيب اللي انت عملته في كده .عشان متقولش ونسيبها تتخطب لغيرك ..

فهد: عشان هي بتعتبرني اخوها الكبير... استاذ فهد .حتي الكل لما بيتكلم يقولي اختك ..اختك...انت متعرفش الكلمه ديه بتموتني اد ايه ..بيبقغ نفسي أصرخ بأعلى صوتي وقول دي مش اختي ديه حبيبتي ونور عيني ..ديه اللي قلبي اختارها .بس مش قادر ..يا عبد الرحمن مش قادر ..ارجوك انا عاوز اروح مش قادر قعد اكتر من كده بس مش هروح عند عمي انا هروح بيتي ..هروح شقه الزمالك ..وبقت قول اني معرفتش قعد هناك ورحت الشقه ارتاح ..

عبد الرحمن : طب استني اوصلك طيب ..وفعلا عبد الرحمن جاب لفهد هدوم وخده ووداه شقته .

في فيله السيوفي ...الكل قاعد. ومش عارفين ..فهد راح فين ..لأنهم كانوا فكرين أنه طلع اوضه بس لما امير راح ملقهوش ..ولا لقوا عربيته ..وكمان كلموا عبد الرحمن مش بيرد ..

كرم : طب فهد راح فين ده تعبان وممنوع من الخروج .واي ضغط ..يارب ..هيكون فين بس ..

كامل : اهدي يا كرم ..هو فهد صغير ..متقلقش عليه ..ليان قعده بتتفرج علي الدي في .لقتهم قطعه المسلسل بتعها وجابه خبر عاجل ..الكل انتبه لاسم الشخص ..لقوا الصحفي بيقول ..

خبر عاجل ..حادثه بين سيارتين في الطريق السريع ..وعندما تم الكشف عن هويه الأشخاص ..طلع أنه سائق العربيه الخاصه ..رائد في مكافحة الإرهاب واسمه فهد كرم فخر الدين....وهو و السائق تريله .اتنقله المستشفى .في حاله حرجه .. ياترا الحادثه بفعل فاعل وام حادثه طبيعية .انتظروا ما هو جديد علي ..................

الجميع فى حاله زهول مش مصدقين ..فجاه لقوا تليفون امير ..رن ..من عبد الرحمن ..فتح بسرعه ..

امير : عبد الرحمن هو الكلام ده صح فهد عندك ..
عبد الرحمن: امير اخوك اه كان هنا بس هو الحمد لله ..كويس وكمان روح شقته اللي في الزمالك .وانا سبته نايم .وجي اهو في الطريق ..

امير : طب هو في ايه ..

عبد الرحمن : لما هاجي هقولك ..اقفل دلوقتي ..وقفل مع امير ..وهو ماشي في الطريق ..لقي في بنت بتجري علي الرصيف قدامه وفي شاب بيجري وراها ..وقف ونزل وقرب منها ..

عبد الرحمن : استني يا انسه فى ليه ..لفت ليه ساره واول ما شافته جريت واستخبت في طهره ..

ساره : برجاء ..لو سمحت الحقني ..

تامر : انتي يا بت بتستخبي مني ويتجي .والله لقتلك .يابنت ..........

عبد الرحمن : وهو لسه مخبي ساره ورا طهره .وانت مين ..

تامر : ليه هتخدني صوره سته في تسعه ..ابعد يالا ولسه هيتكلم كان ضربه عبد الرحمن ..وسابه مرمي في الأرض وخد ساره وركبها العربيه ومشي بيها ..

ساره : انا اسفه يا دكتور عبد الرحمن .بس والله مكنتش عارفه اجري منه ..

عبد الرحمن : مين ده وليه كنتي في وقت زي ده برا البيت ...

ساره : الوالد ده يبقا ابن عمي اسمه تامر .وعمي اتحايل عليا ابات عندهم انهارده وافقت لاني بقيت قاعده لوحدي من بعد ما سبيتني اسيل وعمي سافر انهارده البلد في عزا ..وانا قاعد في الاوضه لوحدي دخل الحيوان وكان عاوز يعتدي عليا فافضلت اضرب فيه ونزلت من البيت بجري وحضرتك لحقتني ..

عبد الرحمن : تحبي اخدك عند اسيل تقعدي معاها بدل ما انتي قاعده لوحدك لانه ممكن يرحلك الشقه ..

ساره : لا لانه ميعرفش عنواني ..شكرا جدا يا دكتور ..انا بس عاوزه اقرب مواصله ليه اروح بيها ..

عبد الرحمن: لا طبعا قوليلي وانا اوصلك بنفسي ..وفعلا وصل ساره ..وهو حاسس أن فيه حاجه في قلبه من ناحيتها من اول يوم شافها فيه .بس ساكت لانه عاوز يتأكد من إحساسه ..وسبها ومشي .ودخل الفيله ..

كرم : عبد الرحمن .فهد عامل ايه تليفونه مقفول .وانت مقلتش حاجه .

عبد الرحمن: متقلقش يا عمي كرم هو بس عملتله كدمات وجروح ..بس مش خطيره اوي ..وبعد ما فاق وديته الشقه ..

كامل : ليه مجاش هنا ..

عبد الرحمن : معلش يا عمي سيبه احسن هناك هناك ..هيرتاح اكتر ..

يارا : طب وعلاجه . وحاجاته .مين اللي هيعملها ..خلاص انا هروح ..

امير : لاء يا يارا .متروحيش .انا هروح ولو في اي حاجه هبقا اكلمك ..وانا اللي هروحله ..وجه يمشي ..
عبد الرحمن : .استني يا أمير ..هغير هدومي وجي معاك بس عشر دقائق .

امير : ماشي ..سابه وطلع فوق عشان يغير هدومه سمع صوت ليان ..لقتها خرجه من اوضه يوسف ورايحه اوضتها...

عبد الرحمن : مبروك يا ليو ..

ليان : الله يبارك فيك .. عقبالك يا بودي ..

عبد الرحمن : مش عارف يسألها ازاي بس حزم امره ..انتي عرفه يا ليان انك بالنسبه ليا اختي الصغيره .وانتي عرفه معزتك عندي اد ايه ..

ليان : طبعا يا عبد الرحمن مش محتاج تقولي ..

عبد الرحمن : انتي بتحبي كريم ..اتكسفت منه .. من غير كسوف ياليان .انا عاوز اطمن عليكي ..أو مش لازم حي مرتحاله..حسه أن هو ده اللي هيريحك ..

ليان : بتردد ..والله يا عبد الرحمن ..هبقا بكدب عليك لو قولت اني بحبه ..بصراحه .مش عارفه اقول ايه .بس حاسه أنه بيحبني .وهيخاف عليا ..

عبد الرحمن : المهم انتي بتحبيه .حسه أن هو ده الزوج اللي يستهلك ..

ليان : مش عارفه والله ما عارفه ..حسه بحساس متناقض . قولت يمكن مع الايام اعرفه اكتر ..ولو طلع في حاجه كفايه عليه انتوا . دا كفايه فهد مش هقول حد تاني .ده لوحده وهو تعبان كانوا الضيوف خايفين منه .. ههههههههههه ..

عبد الرحمن : فرح اوي من كلام ليان علي فهد .. ههههههههههه ..بس فهد اكتر واحد فينا قلبه طيب . اللي يشوفه يقول عليه عصبي وخشيم بس الحقيقه انه عكس كده خالص. .

ليان : ربنا يقومه بسلامه ..

عبد الرحمن : ابقي كلميه .واطمني عليه ..

ليان : حاضر ..انا فعلا اتصلت بيه من نص ساعه انا ويارا ولقينا فونه مقفول ..

عبد الرحمن : اه .ما انا رايح انا وامير . نطمن عليه ..هو اخوكي نام ..

ليان : اه انقلب هو معتز ..من خمسايه كده ..

عبد الرحمن : تمام ..يالا باي ..وسابها وراح لبس ومشي هو وامير ووصله الشقه ..خبطه علي فهد لحد ما فتح ..

فهد : فتح بعصبيه ..ايه .انتوا ايه اللي جبكم ...

امير : بقا ديه مقبله تقابلنا بيها ..دا انت رخم ..

فهد : اخلص عاوز ايه ..انا قولت عاوز قعد لوحدي ..

عبد الرحمن : طب وسع بس ندخل وبعدين نتكلم ..ودخله ..ممكن بقا تفتح الفون أمه لا اله الا الله بترن عليك وانت قافل .دي يارا هتموت وتكلمك وليان رنت عليك وسيدك قافل الفون ..

فهد : بفرحه مقدر يخبيها ..ايه ليان رنت عليا . وبعديها فاق ..وووا يارا رنت ..ليه في حاجه ..

امير : التلفزيون ..جاب حدثه حاضرتك وقاله اسمك... دول سمعه ونزله عياط .وارف بعيد عنك ..لحد ما عبدو عرفنا انك هنا..

فهد : اه ..وقام فتح الفون بسرعه .طب انا هكلمهم ..واطمنهم ..

امير وعبد الرحمن ..بيضحكه عشان كل واحد عارف ليه هو اتغير كده عشان عرف أن ليان رنت عليه ..
وعدي اسبوعين و الاحداث مستمره ..علي البعض في حزن والبعض بفرح وسعادة ..والبعض الآخر بغل وكره وحقد ....

في صباح يوم جديد ..في شركه السيوفي ..

امير .خد اسيل وراح بيها الشركه ..وجه وقت الراحه ..سبها وراح مكتب ولما رجع ملقهاش رن عليها مش بترد ..لف الشركه كلها وسأل الأمن قالوله أن في رجلين كبار جم خدوها ومشيوه ...

امير هيتجنن مش عارف هي راحت مع مين ولا مين دول اللي خدوها ..وراح مكتب كامل ..

كامل : اهدي يا أمير اكيد هنلاقيها بس اهدي ..

يوسف : الشخص الوحيد اللي هيسعدنا هو فهد كلمه ..

امير : كلمته من نص ساعه وقالي جي ..

فعلا فهد جه وشافه الكاميرات وخد صور الرجلين اللي خدوها ..وعمل عليهم تحري وعرف مكانهم ..وراح هو وامير ويوسف ..

امير : راح ناحيت الباب وخبط عليهم جامد ..

فهد : اهدي يا أمير ..ما تنساش أن دول أهلها ..

امير : ان شاالله يكون ابوها مش هسكت لحد ما اشوفها ..وفعلا خرج شاب في منتصف العشرينات ..وفتح الباب ..

محمد : انتوا مين ..

فهد : انا الرائد فهد كرم فخر الدين . وكنت جي اشوف والدك ..

محمد : حاضر يا سيادة الرائد ..ءثانيه واحد .دخل وخرج .اتفضله ..بابا جوه منتظركم ..

دخله ليهم ...واول ما امير شاف واحد من اللي خد اسيل ..جري عليه ..ومسكه من هدومه ..فين مراتي .وادتها فين ..

منصور .: انت بقا جوز اسيل بنت اخوي ..

امير : ايوه انا ..وهي فين لخرب بيتك ..

فهد: اهدي يا أمير ..لو سمحت يا حاج فين اسيل ..عاوزين نشوفها ونطمن عليها ..

منصور : محمد نادي بنت عمك ..خليها تيجي ..وراح وفعلا رجع باسيل ..

امير اول ما شاف اسيل جري عليها وخدها في حضنه وهي بدات في العياط ..

اسيل : امير انا اتهانت اوي يا أمير ..الحيوان جوز ماما كلم عمي وقاله اني هربت من البيت ورحت اعيش معاك ..

امير : بتقولي ايه ..انا مش فاهم حاجه ..

منصور : هفهمك يا والدي ..امها كلمتنا وقالت إنها عاوزه تجوز اسيل لاخو جوزها ..وقتها انا رفض وقولت بنت اخوي لازم تيجي تعيش عندي وتكمل تعليمها .وبعدين اللي يريحها تخده .فجاه الاتصال انقطع ما بينا انقطع وانا حتي معرفش عنوان البيت..فجاه من يومين امها كلمتنا وقالت إن اسيل هربت من البيت وجابت العار لينا وعايشه مع واحد عازب في الحرام ..وادتنا العنوان بتاع الشركه ..رحت وخدها ..ولما جت هنا اسيل عرفتنا كل حاجه ..

امير خرج من جيبه قسيمه الجواز ..ووراها أهمها ..اسيل مراتي من شهر تقريبا ..وعايشه مع اهلي في بيت العيله ..
انا مراتي شريفه ..ومحدش لمسها ..ولا هيلمسها غيري ..

منصور : انا دلوقتي احترمتك اكتر يا والدي .بعد الكلام ده ..بس اسيل قالتلي كل حاجه .انا عرفت باللي عمله الكلب فيها وشرف بنت اخويا تمنه ..روحه .هو وامها ..

امير بص لاسيل ..وقرب منها ..وروحه محدش هيخدها غيري ..

فهد : بص ليوسف ولاتنين مش فاهمين حاجه ..بس سكته ..

منصور : بص يا ولدي انتوا باتوا انهارده ونروح للكلب ده بكرا ..

والكل طلع فوق وامير ويوسف في اوضه واحده ..

فهد : ممكن بقا اعرف ايه حكايه الشرف ديه ..وتمت ايه اللى بروحه ..

امير بص لفهد ويوسف ..وعرفهم كل حاجه ..من الاول للاخر ..

يوسف : بغل وكره ..اه ابن ال....ده لازم تقطعه حتت .الوسخ ..

فهد : طريقتكم غلط . وانتوا ليه توسخه ايديكم .انا هعرف ادفعه التمن غالي اوي هو والكلبه مراته ..فجاه فهد لقي فونه رن .بيبص اتصدم من الاسم اللي ظهر قدامه...

  •تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent