رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك
رواية في شرع الهوى الفصل الثالث عشر 13
بسم الله الرحمن الرحيم
في شرع الهوي
البارت ١٣
صلو علي النبي
توقف مكانه من يجرا أن يناديه بدون القاب نظر إليها ثم تحركت إليه
نهله، ايه يا باشا مش فاكرني
مهران،نعم انتي مجنونه يا ست انتي ،انا اعرفك اصلا
نهله ،ليك حق متعرفنيش مهو الزمن بيغير أنا نهله بنت صاحب الكشك اكمل ولا افتكرت
اصابه الزهول انها هي كم غير الزمن في ملامحها ولكن ادعي النسيان
مهران ،ابعدي يا ست انتي مش فاضيلك
وهم بالمغادره ولكن توقف عندما سمعها تقول
نهله ، مهران الحق بنتك هـ.ضيع مني وهتتسجـ.ن وممكن تتعد.م
مهران بذهول،بنتي مين، انتي بتقولي ايه
نهله ،ليلي بنتك الي كنت عايز تمو.تها قبل متيجي علي الدنيا ،بس ربنا كريم وعاشت بس دلوقتى لازم تلحقها
مهران بعصبيه،انتي اتجـ.ننتي ولا جيه تنـ.صبي عليا دا انا اوديكي وراء الشمس
نهله ببكاء،اعمل الي انت عايزه بس الحق بنتك
مهران: انتي بتقولي بنتي برضو أمشي بدل ملبسك قضـ.يه دلوقتي غوري تركها وغادر ذهب لمكتبه اخد يفكر هل هي صادقه ام تكذب عليه
نداء علي العسكري
مهران،اندهلي محمود بيه بسرعه
دقائق واتي إليه محمود
أمر يا باشا كنت طلبتني
مهران، في وحده جات نهارده اسمها ليلي وعليها قضـ.يه
محمود ،النهارده مفيش حد اسمه ليلي غير البت بتاعت المكروباص ودي صعبه دي متهمه في شر،وع في ق،تل والواد ممكن يم،وت وتلبس
مهران ابعتلي ملفها بسرعه عايزه
بعد فتره
اخد يتمعن من اسمها
ليلي مهران البنا
كيف يكون له بنت ولم يعرف عنها شي كيف تربت وكيف تحولها الظروف لمجر.مه لابد من وجود حل
في مكتب محمود
حازم ،انت واثق من الي بتقوله دا يا محمود
محمود ،انا استغربت زيك كدا وقلت تشابه اسماء بس لقيت عمك بيطلب ملفها وكان باين عليه العصبه جدا
حازم ، لا اكيد في لبس في الموضوع بس هي فين دلوقتي
محمود ،بمكر،هيكون فين يعني في الحجز ،بس انت مش كنت تعبان ايه الي جابك بسرعه كدا
حازم ،بقولك ايه انت فاضي أنا رايح للباشا
في مكتبه
مهران: ادخل
دخل حازم وهو يضع الحامل علي كتفه نظرا لإصابته
مهران باستغراب ،حازم ايه الي جابك مش انت في اجازه
حازم، أنا الصراحه جاي أسألك عن حاجه مهمه وحضرتك عارفني صريح ليلى تبقا بنتك ولا لا
مهران،بعدين يا حازم
ثم أمسك رأسه
مش عارف مش عارف
حازم ،يعني ايه مش تشابه اسماء ،وهي تبقا بنتك
مهران ،حازم انت زي اسر عندي وانا مأمنش لحد غيرك
أنا كنت متجوز امها زمان ولما انفصلنا كنت مفكرها نزلت الجنين
بس مش عارف هي خبت ليه أن عندي بنت طول السنين دي ،وادي اخرتها بقيت مجر.مه وهتنزل اسمنا في الأرض
حازم ،عمي انت متعرفهاش علشان تقول عليها كدا أنا من اول مشفتها والكل بيحلف بأخلاقها واكيد كانت مطره تعمل كدا اكيد
مهران،حازم أنا عايزك تروح المستشفي للولد دا ولو فاق تتصل بيا اجيلك مش عايز كلام كتير هنا
ذهب حازم الي المستشفي
حازم ،يعني هو فاق
الدكتور ،اه فاق الضر.به ماصبتش الاماكن الحيو.يه في جسمه وممكن تستجوبه
اتصل لعمه لياتي إليه
بعد فتره اتي مهران إليه
داخل الغرفه
افاق رامز علي شخصين يبدو عليهم الهيبه الشديده لقد شعر بالخوف من نظارتهم
رامز بتعب،خير يا باشا
حازم ،لا خير يا حبيبي فوق كدا ومتستمو،تش
ايه الي حصل امبارح يلا من غير كذب وحوارات
رامز ، ابدا يا باشا هي الي بنت بتاعت مشاكل وكانت بترمي نفسها عليه ولما قلتلها. لا عملت كدا فيه
في لحظه كان حازم في ثانيه امسك بر.قبته
حازم ،هو أنا مش قلت بلاش كذب
مهران ،،حازم سيبه هو نبيه بردو وهيفهم الكلام
بص بقا يا رموز انت هتعترف انك انت الي اعر.ضتلها وهي دافعت عن نفسها وتمضي علي كل الي هقلهولك وإلا
رامز ،وإلا ايه يا باشا
مهران ،. قضـ.يه حلوه للمخد،رات الي انت يتاجر فيها وخطـ.ف ومحاولته تخ،ريب ممتلكات عامة الخ الخ
وعمرك يخلص والأحكام لسه مخلصتش ها قلت ايه
أصاب رامز الزهول والخوف مما يسمعه
رامز: يا باشا أنا من ايدك دي لايدك دي
بس كل دا علشان البت الي متسواش دي ،لم يكمل كلامه وأمسك فكه بعد ما لكـ.مه من حازم واخذ يتاوه
حازم ،كلمه زياده عليها هق،طع لسانك يا روح امك
مهران ،يلا يا حازم نسيب رموز يستريح شكله تعبان
سلام يا رموز
رامز،كله دا يا ليله مش معديه
مساء في الحجز
العس،كري ،فين الي اسمها ليلي
ليلى، نعم
:ال باشا عايزك يالا
ذهبت الي مكتب مهران
المتهمه يا فندم
التفت حازم إليها ،تنظر أرضا ويبدو عليها الإعياء الشديد
مهران ،سيبها وروح انت
التفتت إليه عندما سمعت صوته وجدته ينظر إليها بتفحص نظره لم تفهمها لماذا هي هنا اخر ما كانت تتمنى أن تلتقي به في هذا الوضع
كان ينظر إليها ولكن لسانه تلجم ماذا يقول هل يعتزر منها ام ينهرها علي ما بدر منها وهل له الحق في ذلك
لاحظ حازم الصمت الذي ملئ المكان
حازم ،ازيك يا ليلي
ليلى:بخير
حازم ، علي فكر رامز اعترف أنه هو الي اتعر.ضلك وانتي كنتي بدافعي عن نفسك
ليلى بانتباه،صحيح،الحمد لله
ليلى:يعني هخرج
حازم،ان شاء الله هتكملي الإجراءات وتخرجي ،بس مش تشكري مهران باشا الأول دا هو صاحب الفضل بعد ربنا أن رامز يتنازل
ليلي،وهي تنظر إليه شكرا يا باشا بس ليه تعمل كدا يعني
نهض مهران واتجه إليها
مهران ،واضح من نظرت الكر.ه الي عينك انك عارفا كل حاجه
ليلي ،عارفه ايه يعني
مهران،بثبات عكس ما بداخله
امك قالتيلي علي كل حاجه والي خبـتـه عليا السنين دي كلها وانك بنتي
نظرت إليه ليلي بغضب ،انا مليش دعوه امي قلتلك ايه انت اسمك علي بطاقتي بس ملكش تقلي بنتي
واه انت لو كنت عملت حاجه دلوقتي فأكيد علشان اسمك بس ،شكرا يا باشا بس اوعدك مش هتشوف وشي تاني ابدا اطمن
مهران،بسخريه،لا واضح أن نهله عرفت تربي
ليلى ،عرفت وعرفت اوي كمان أنا هنا علشان ادافع عن شر.في وكرامتي حتي لوكنت هتعد.م مكنش هيفرق معايه علشان هي ربت كويس اوي
مهران صدم من ما قالته ومن القوه التي تحاول أن تظهرها أنها تشبهه كثير شكلا وشخصيه
مهران،اخر كلامي أنا هاجي بكره ليكم وهتكلم مع امك ومعاكي ،تبطلي مشاكل و احتر.مى نفسك معايا احسن
علشان مفقدش اعصابي عليكي فاهمه
حازم متابع هذا الحور ويبدو أنه الأمور تزيد تعقيدا
حازم ،عمي مش وقته ولا مكانه ،ليلي تعالي معايا علشان تكملي الإجراءات يلا
خرجت معه وعقلها لم يتوقف عن التفكير هل كانت تظن أنه سياخذها بين أحضانه وتنسي الماضي ام يعتذر منها علي ما كان منه
لاحظ حازم شرودها،
ليقول بمرح، أنا مش عارف المره الكام الي هقولك انتي كفاءه يابنت عمي
ابتسمت بمراره
ليلي، بنت عمك ،الي هو ازاي يعني
حازم ،بنت عمي غصب عن اي حد بقيتي من العيله خلاص
ليلي بملل،ماشي ماشي الي انتم عايزينه ممكن تشوف هنعمل ايه علشان بجد مش قدره اقف علي رجلي
بعد فتره
حازم ،تعالي اركبي هروحك
ليلي،انت صدقت نفسك ولا ايه ،شكر ا لخدماتك وهمت لتغادر
حازم ،بقلك ايه أنا خلقي ضيق انتي عارفه الساعه كام دلوقتي وبعدين في سواق يا ميشو اركبي
اخذت تفكر ثم ركبت معه ليوصلها
في منزل ليلي
كان صوت حسن يملأ المكان
حسن بعصبية ،يعني شفتيه وكلمتيه ما أنا خلاص رقدت ومش مالي عينك
نهله ببكاء، والله ابدا أنت علي راسي،بس مكنش قدامي إلا هو وبعدين دي ليلى اسبها تروح خالص وهو مصدقش والله اعلم بنتي هيحصلها ايه
حسن ،تقومي تترجيه نسيتي كل الي عمله مستنيه منه ايه
خطاب ،اهدي يا بابا أن شاء الله هتتحل أنا هروح لرامز بكره وهحاول معاه يتنازل والله مهسيبها تتسـ.جن ابدا حتي لو هدخل مكنها
:بجد هتدخل مكاني
التفت الجميع إليها اسرع خطاب ليحتضنها ويحملها
خطاب ، ليلى انتي بجد هنا ازاي انتي هر.بتي ولا ايه
ليلي وهي تبتعد عنه
ابعد يلاا مش ناقصه تخـ،لف
ذهبت لتحتضن حسن
ليلي، متتخيلش كنت محتجاك اد ايه يا بابا
حسن ،حببتي يا بنتي الحمد لله علي سلمتك خرجتي ازاي
نظرت إلي والدتها بعتاب
ليلي، ماما تقلك بقا مهي اكيد عارفه ،انا تعبانه داخله استريح وبكره اتكلم معاكم ثم غادر ت
نهله، دي مسلمتش عليا اكيد هو الي طلعها وزعلت علشان قابلته بس مش مهم اهم حاجه أن هي كويسه
نظر إليها حسن ثم غادر إلى غرفته
خطاب وهو يقبل يد نهله
متزعليش منهم دول دماغ وحده وبعدين المفروض تفرحي ليلي ورجعت والحج وبيغير عليكي وكدا بقا ،
قومي صالحيه وطيبي خاطره بكلمتين حلوين ويسنسن وكدا
نهله، ولا انت جبت الكلمه دي منين
خطاب،مانتي كنتي بتقوليها كتير زمان ،طب مليه الحق يزعل بطلتي تدلعيه، قومي يا بطه
نظرت إليه أنه معه حق ثم غادرت
خطاب ،ااااه أنا مش عارف العيله دي هتروح فين بدون توجهاتي وعبقريتي الفتاكة لا داعي التصفيق
صلو علي النبي
•تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية