رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل الرابع عشر 14
فهد واقف مصدوم من اسم الشخص اللي بيرن عليه ..
يوسف : مالك يا فهد انت وشك قلب كده ليه ..
فهد : لا مفيش وخد الفون وراح علي البلكونه وفتح علي محمود المجرم اللي ضرب ليان وكان هيقتل كامل ...الو ..محمود انت فوقت أمتي
محمود : فهد بيه .انا فايق بقالي شهر ..بس في شخص دخل عليا وقالي لو فتحت بوقك بكلمه هتتقتل انت وولادك ..بس انا اول ما قدرت اكلمك . اتصلت بيك .انا عاوز اقولك حاجه مهمه ..ومين اللي حرضني لقتل كامل السيوفي ..
فهد : يعني اللي حرضك حد فعلا من عائلتي ولا شريك عمي في الشغل ...
محمود : لا من عندك ..بس والله ما عارف اسمه انا كل اللي اعرفه شكله بس ..والشخص اللي كلمني حد من عندك في ..والفون انقطع ..
فهد : الو .محمود ....الو ..هو في ايه ..وحزم امره ..ودخل ليهم جوه ..امير .يوسف انا مش هعرف ابات لازم انزل القاهره في حاجه مهمه جدا مينفعش اتاخر عليها ..
امير : طب وموضوعي ..
فهد. : خد مراتك وعمها وروح للكلب ده زبطه ..وكلمني من هناك ..بس الاهم اوعي تموته مفهوم ..عشان البيه ده هندفعه التمن اغلي من روحه ..ماشي واي حاجه تقف قصادكم كلموني تمام ..
امير : ماشي ..مع السلامه يا فهد ..
يوسف : خالي بالك من الطريق .
فهد : علي الله ..باي ومشي ورجع في الطريق على القاهرة..
**************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في فيله السيوفي ..
في اوضه ليان ..نايمه وصحيت علي صوت تليفون بتعها ..فاقت لقت كريم بيرن عليها ..اتنرفزت ..
ليان : في ايه يا كريم انت مش واخد بالك الساعه كام ..
كريم : في ايه يا حبيبتي انا خطيبك عادي يعني .. وبعدين انتي لسه زعلانه مني ..
ليان : بعصبيه ..واللي انت عملته ده مايزعلنيش ولا يخليني اتعصب عليك ..
كريم : انا اسف يا ليان بس انا عملت كده من حبي ليكي .واوعدك مش هقررها تاني ..
ليان : ماشي يا كريم .ممكن بقا بعد ازنك اقفل الفون عشان اكمل نوم ..
كريم : برومنسسيه ..تصبحي وانتي مراتي يا ليو ..
ليان : بضيق ..باي ..وقفلت وهي مخنوقه وحسه بإحساس فظيع .مابين الخوف والتردد وشعور هي مش عارفه توصفه..وقفلت الفون خالص ولسه هتنام لقت باب الأوضاع بيخبط ..اتفضل مين ..دخلت يارا ..
يارا : الحمد لله انتي لسه صاحيه كنت عاوزاكي في موضوع كده ...
ليان : انا لسه صاحيه علي صوت الفون ..
يارا : يوسف كلمك ..
ليان : لاء ده كريم ..بس ليه هو كلمك ..
يارا : اه ..بس كريم بيرن عليكي ليه في وقت زي ده ..
ليان ؛ ويوسف بيرن عليكي ليه في وقت زي ده .
يارا : لاء يا عسليه يوسف كلمني لاني اتصلت اطمن علي امير عمل ايه ..وقتها كان قاعد يوسف معاه فاسلمت عليه ...انما البيه بيكلمك ليه ..
ليان: انا بدات أستغرب تصرفاته معايه ..بحس أنه عادي كده ..مش بيغير عليا . وبعدين مش عامل حدود مابينا ..
يارا: ليه هو عمل ايه ..
ليان ارتبكت جدا وبأن عليها : ..ايه هيكون بيعمل ايه يعني عادي زي اي اتنين مخطوبين .
يارا: وهما المخطوبين بيعمله ايه .
ليان : يعني انتي ويوسف بتعمله ايه ..
يارا: ليو انا مبقعدش مع يوسف ربع ساعة مع بعض ..ولما بتكلم يابيكون في شغل أو مع حد من اخواتي أو مع عمي ..يعني مده خطوبيتي مع يوسف متكلمناش نص الوقت اللي سعادك بتتكلمي مع كريم ..
ليان : لاء يعني هنكون بنقول ايه ..عادي .كلام عادي ..
يارا : ليان قوليلي لو في حاجه كريم بيعملها .قوليلي انا حسه انك عصبيه اليومين دول وكمان بقيتي بتقفلي الفون ..محدش هيسعدك ادي ..في ايه ..ياليان احنا اخوات قبل ما نكون اصحاب وشركه ..
ليان : انا حسه أن كريم مش بيحبني ..ولا حتي بيحترمني ..مش عارفه انا خايفه اوي يا يارا لو بابا او يوسف عرفه مش بعيد يموتوني ..
يارا :بقلق وخوف ... ليه هو عمل ايه مش فاهمه ..
ليان : هقولك بس دوعديني تقفي جنبي ومتقوليش لحد خالص .. وحكت ليارا اللي كان بيحصل بنها وبين كريم ..
يارا : خبر اسود يا ليان ازاي تخلي علاقتكم توصل لكده ..ده لازم حد يوقفه عند حده ..بس انتي اللي جراتيه يا ليان ...
ليان : بدموع خلاص يا يارا والله ماكنت اعرف انه هيعمل كده ..بس انا خايفه لو بابا او يوسف عرفه هنزل في نظرهم اوي ..
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في اوضه ما في فيله السيوفي ..واقف ومتعصب .مسك فونه ورن علي رقم ..
عمر : ايوه في ايه انت مش قولت محدش يكلم التاني الفتره ديه ..
ألمجهول : ده لو سيادك شايف شغلك صح ..ازاي متقوليش انت الواد محمود فاق ورجع بيته ..
عمر : عادي لانه استحاله يقول حاجه وبعدين خلاص الاقضيه اتقفلت ..في ايه بقا..
المجهول: فيه أن الكلب رن علي فهد . والله اعلم قاله ايه ..لان فهد راجع القاهره دلوقتي ..
عمر : ايه ..ابن ال..........وديني لقتله واشرب من دمه ...
المجهول : اسمع مفيش وقت للكلام انت تسمع اللي هقوله وتنفذه بالحرف الواحد .........................!!!!؟
عمر : تمام اعتبره حصل ..
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في صباح يوم جديد ..وصل فهد عنوان بيت محمود ..ووقف قدام البيت وخبط علي الباب .لحد ما فتحت مراته ..
مرات محمود : ايوه مين حضرتك .
فهد: انا الرائد فهد كرم فخر الدين ..وكنت عاوز محمود في كلمتين وماشي ..
مراته : اه طب اتفضل ..ودخل فهد الشقه .بس وهو داخل شاف شنطه حريمي شيك جدا علي الكرسي ..لا هو مستني حضرتك جوه الاوضه عشان يا حبه عيني مبيقدرش يقوم من علي السرير ..وفعلا فهد دخل اوضه في اخر الممر ..لقي محمود نايم ..
فهد : راح وقف جنبه .وخبط علي كتف محمود .. محمود .فوق ..فوق يا محمود ..لقاه مش بيرد ولا بيتحرك ..شك أن في حاجه قرب منه لقيه مش بيتنفس .فجاه سمع صوت صريخ برا ..جه يخرج لقي قدامه ظباط وقفين وعمر صاحبه ..
فهد : هو في ايه ..
مرات محمود: هو ده يا حضرت الظابط .فهد باشا قتل جوزي وابو ولادي يا باشا وبخبث ..انا عاوزه حق جوزي .ونزلت عياط . كل ده تحت صدمه فهد ..اللي واقف ومش فاهم حاجه ...
**************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
نزل امير ويوسف واسيل وعمها . ألقاهره .وراحه شقه امها ..
امير : خبط علي باب الشقه فتح جوزها ..اول ما امير شافه .بص علي اسيل .اومت برأسها ..
زوج أمها ..: انت مين ولف بص علي اسيل ..اه ده صاحب الهانم ملحقش يكمل كلامه كان نزل عليه لكمه قويه من امير ووراها اخر ...وفضل يضرب فيه لحت ما قومه على الارض ..خرجت علي صوتهم امها ..وشافت جوزها جريت عليه ..
امها : انتي جيبه رجاله يضربه جوزي عشان قولنا لعمك علي فضيحك يا اسيل ..قطع كلامها دخول عمها ويوسف اللي كانوا وقفين برا ..
منصور : انتي فكره ان عملت جوزك الزباله ده هتعدي كده بسهوله ..ولا لما تتبلي علي بنت اخوي .هصدقك .احنا حريم عليتنا اشرف من الشرف نفسه .وبنت اخوي اشرف بنت في البلد كلتها .
امها : امال الواد اللي جيباه في ايديها ده مين ..
منصور : جوزها . بنت اخوي متجوزه من امير من شهر .واكتر .وانا مش جي عشان كده انا جي اجيب حق بنت اخوي ..شرفها اللي ابن ال.............. ضيعها ..والله لخليكم تتمنوا الموت ..وقتها خافت امها من منصور لأنها تعرفه كويس أن كل كلمه بيقولها بيعملها ولو علي رقبته ..
طلعت تجري علي شباك البلكونه ونزلت صريخ الحقوني هيقتلوني انا وجوزي ..يالهههههوي..اتجمع عليهم الناس واتصلت بشرطه تلحقهم ...
في فيله السيوفي ..الكل حول السفره بيفطره .
كامل : هو امير هيروح عند ام اسيل وبعد كده هيجوا على هنا ..
كرم : والله يا كامل انا مش فاهم حاجه خالص ..الواد كلمني الصبح وهو رايح عن امها ..وقالي أنه معاه يوسف وعم اسيل واسيل ..وفهد رجع امبارح بالليل . انا مش عارف العيال ديه بتعمل ايه ..
حسن : الولاد كبار .وبعدين هتلاقي فهد في الشغل .هو ده بيروح في حته تانيه ..وامير ويوسف مع بعض .اهدوا وافطره عشان نلحق نروح الشركه ..
خديجه : مالك يا ليان مش بتكلي ليه ..
ليان : ابدا يا ماما مفيش عادي ..
زينب : حسن متنساش تكلم ابنك .الواد مطلع عيني واظاهر كده مش رادي علي البنت اللي جبتهاله ..
حسن : سيبي ابنك براحته وبعدين هو مش قال إنه هيفكر .. اصبري شويه عليه ..
زينب : ماشي يا حسن لما اشوف اخرتها معاك ومع ابنك ..
خديجه: براح يازينب شويه علي عبد الرحمن .مش يمكن ربنا يرزقه باللي احسن من اللي انتي بتجبيهم دول ..
زينب: يارب ..يا خديجه ..يارب .
*************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في الاقسم ..واقف امير ويوسف واسيل ومنصور وامها وجوزها ...
امير : يوسف .هو فهد رد عليك ..
يوسف : لاء مش بيرد ..مش عارف أوصله ..
الظابط : طب ممكن ننهي اللي الاقرف ده ..وانت هو مش سنترال بيتكم ...
امير : لو سمحت اتكلم معانا باحترام ..
الظابط : اتكلم معاك بي ايه ..ولسه هيقوم لقي تليفون يوسف بيرن ..
يوسف : بعد ازنك حضرتك ممكن افتح ..
الظابط : افتح ..فتح يوسف الو ايوه يا فهد انت فين ..
فهد : ايوه يا يوسف في ايه ..
يوسف : انا وامير في الاقسم امير ضرب جوز ام اسيل .ورحنا القسم والظابط عاوز يسجنا ..
فهد : طب اديني الظابط اللي عندك ..
يوسف : اتفضل يا حضرت الظابط . الرائد فهد كرم فخر الدين بيكلمك ..
الظابط : خد من يوسف التليفون ..ايوه ...اهلا يا فهد بيه ..اه طبعا ..حاضر يا فندم حاضر ....خلاص ولا تشغل بالك ..مع الف سلامه ..وقفل مع فهد ..انا اسف والله يا أمير بيه .اسف يا يوسف بيه ماكنتش اعرف ان حضرتكم اخوات فهد باشا ..روحوا حضرتكم وانا هخلص كل حاجه ..وفعلا مشيوا كلهم ..بعد ماالظابط هدد جوز امها .أنه لو متنزليش هيتسجن هوا ...
في مكتب اللواء سراج ..
فهد : يا فندم بقول لحضرتك الست ديه كدابه محصلش كل اللي قالته ده ..انا رحت مكملتش دقيقه لقيت الظابط .....داخل عليا وهي قالت الكلام ده ..
اللواء سراج : بس الست قالت عكس كلامك ..وكمان كل الشهود ضدك من اول ما قبض عليه لحد ما دخل المستشفى وراح شقته ..
فهد : يا فندم اولا مش انا اللي قابض عليه .ودخوله المستشفى مليش علاقه بيها وكمان كان نهايه الرائد عمر
والاهم .هو كلمني امبارح بالليل الساعه اتنين بالليل وقالي أنه عاوزني في حاجه مهمه ..نزلت فورا ورحتله لاني كنت وقتها في قنا.نزلت ورحت عنده يادوبك دخلت لقيت مراته بتصوت وبتقول أن انا اللي عملت كده ..والله هو ده اللي حصل ...
اللواء سراج : فهد انت ظابط شاطر .وكمان عليك عيون كتير ..انت خرجت بكفاله لازم تجيب دليل برأتك وكمان هنستنا تقرير الطب الشرعي ..لازم تتصرف يافهد .وبسرعه .فاهمني ..
فهد : قام ووقف قدامه وعمل تحيه الرسميه تمام يا فندم ..وخرج ..وهو هيتجنن مش فاهم في ايه..ازاي أكلمه وارحله القيه مقتول ..وفضل كلام محمود بيلف في دماغه ..ازاي شريك عمي يعترف علي نفسه .وازاي محمود يقولي أنه من اهلي .واكدهالي .بس في حاجه في كلامه مش فاهمها ..وهو خارج لقي عمر .قدامه ..
عمر : في ايه يا فهد ..انت ايه اللي وداك عند محمود ..
فهد : بصله ..هو اللي كلمني وقالي عاوز يقولي حاجه مهمه وقالي كلام مش فاهمه ..بس انت مش قولتلي أنه في غيبوبه .ليه مقولتليش أنه فاق ورجع بيته ..
عمر : بارتباك ..ايه لا ما انا مردتش ازعجك .بعد ما خلاص خلصنا من الاقضيه ديه نهائي ..
فهد : بحيره ..مش عارف ..اول مره معرفش اتصرف ..حاسس أن في حاجه مش طبيعيه في الموضوع ده ..
عمر : انت بس اللي متسرع وشكاك .اهدي وفكر بعقل وانا معاك في كل خطوه ..
فهد : شكرا يا عمر .تعبك معايه ..
عمر : عيب يا فهد احنا اخوات ..يالا روح عشان تلحق .تستريح ..
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في فيله السيوفي ..وصل امير بااسيل ويوسف .ودخله وعرفه ايه اللي حصل ودخلهم الاقسم .
كرم : امير ليه كبرت الموضوع كده ..يعني مالولا فهد كنت هتتحبس ..
امير : انا لو كان اقتله كنت عملت بس الحمد لله حصل خير ..خلاص يا بابا هو فهد جه ..
كامل : لا هو فهد جي علي هنا ..
يوسف : احنا كلمناه وطلبنا منه يجي ..وقال إنه جي ..
وهما بيتكلمه لقوا فهد جه ..
كرم : فهد انت جيت يا ابني .كنت فين ..
فهد : معلش يا بابا اصل كنت في مأمورية مهمه ..وهو بيتكلم لاحظ حاجه محطوطه علي الكرسي حس أنه شافها .لحد ما افتكر .هي ..هي نفسها .
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية