رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا
رواية احلام طفله الفصل الخامس عشر 15
فهد مازال بيبص علي الشنطه اللي شافها في شقه محمود ..ياترا شنطه مين ديه ..هو في ايه انا مابقتش فاهم حاجه ..هو راجل ولا ست .ومين ممكن في حريم البيت .تعمل كده ..
كرم : في ايه يا فهد احنا بنكلمك .يا ابني ..
فهد : ايه لا ابدا انا بس تعبان وعاوز انام شويه ..بعد اذنكم ..ومشي شويه ولف .مش عارف يسال ولا لاء ..قطع تفكيره دخول ليان ..واللي لفت نظره انها متعصبه جامد ..وباين عليها الزعل ..ومتكلمتش ولا حتي بصت عليه وطلعت علي السلالم ..راح وراها ..وقبل ما تدخل اوضتها ..
فهد : ليان ..ليان لفت علي صوت فهد..في ايه يا بنتي مالك ..
ليان : تبدأ بس تعبانه مخدش بالي انك جيت .اسفه .. حمدالله على سلامتك يا استاذ فهد ..
فهد: الله يسلمك يا ليان بس ايه حكايه استاذ اللي مسكالي فيها ديه انا مش كبير اوي كده ..
ليان : ابدا والله .ومين اللي قال انك كبير . انا بس بخاف تفهمني غلط لما انادي حضرتك باسمك ..
فهد : لا طبعا انتي ..وفكر يقول ايه بس مالقاش كلمه غيرها ..زي يارا .وانا هرتاح اكتر لما تقوليلي فهد بس .وكمان تتعملي معايه عادي .انا مش عارف انتي ليه بتتجنبيني ..
ليان : بابتسامه .وارتياح ..لاء والله مش بتجنبك .هو اه مش بهزر معاك لاني بخاف لا تكون مش بتحب هزارنا .بس والله انا بعزك جدا ..بس بخاف تزعل مني عشان هزاري يعني تقيل شويه ..
فهد : بابتسامة ..ولا يهمك .يا ليو مش ده بردوا الاسم اللي بتحبي الكل يناديكي بيه ..
ليان: بسعاده ..اه هو .
فهد : بتردد هو انا ممكن اسالك سؤال يا ليو . باعتبار انك بنت يعني .وهتفهميني ...
ليان : طبعا ..اتفضل .
فهد : هو انا عاوز اعرف ازاي اخلي البنت تعرف اني بحبها .من غير ما اقول .. ليان نظرت له بعدم فهم وفتحت بقها بطريقه مضحكه ..يابنتي افهمي قصدي ..يعني قصدي ابينلها ازاي... اعملها ازاي ..كده يعني .
ليان : بخبث ..وانت بتحب يا فهد ..من ورانا .اه يا كوكي لو تعرف اخر تربيتك ..
فهد : ليان انا بتكلم بجد ..وبغيره مكتومه ... وبعدين مين كوكي ده ..
ليان : عمي كرم .. وبعدين انت من أمتي وانت بتحب وبتحب مين هااا قولي ...
فهد : كرم .. بقا كوكي ..الله يرحم ..ماشي يا ستي .بحب من أمتي .بصلها في عنيها وبحب ...من اتنين وعشرين سنه ..ومين للاسف مش قادر ..
ليان : فتحت بقها بصدمه من اتنين وعشرين سنه ..ليه هي عندها كام سنه ..وانت شخصياً عندك كام سنه عشان تحب من اتنين وعشرين سنه ..
فهد : بحبها من اول يوم اتولدت فيه ..بحس اني خايف عليها من نفسي .بحميها من عيوني ومن غيري ...
ليان : فكرت في كلام فهد ..وكلام ومعاملت كريم ..وسرحت ..
فهد : ليان .ليان ...ليو .روحتي فين ..
ليان : فاقت ..ايه لا ابد ..بس سرحت في كلامك ..وانت بتخاف عليها ازاي من نفسك بتحميلها من عينك مش فاهمه ..وبتوتر ..يعني بتتعامل معاها ازاي ..
فهد : حس بتوترها ..بس حب يجريها في الكلام ..يعني احافظ عليها .اخليها غاليه وعزيزه قدام الناس وقدامي أولهم ..يعني اخاف عليها من نفسي قبل غيري .احسسها انها ملكه في نفسها .صعب اي حد يبصلها مش بس يلمسها ..
ليان : حست أن كلامه عكس كلام كريم .وأفعاله ده عكسه نهائي .اكنه جه علي جرحها .وافتكرت كلام يارا لما قالتلها .أن لازم حد يوقفه عند حده .وكمان هو مش الراجل اللي بيحبها .لان أفعاله بتبين كده أنه حتي مش بيحترمها ..فكرت تقول لفهد لانها مش هتقدر تقول ليوسف ..او باباها ..وعرفه لو قالت لمامتها هتقول لابوها ..فحزمت أمرها ..
ليان .: فهد هو انا ممكن اقولك حاجه ..بس توعدني انها تفضل سر مابينا .وتعملهالي من غير ما بابا او يوسف أو اي حد يعرف ..وكمان من غير عصبية ارجوك ..
فهد : بقلق من شكلها اللي اتغير وكلامها ..قولي يا ليان في ايه ..
ليان : هقول .كريم من اول ما اتخطبنا وهو بيهزر معايه وبيتكلم معايه بس .بس كان عادي يعني في حدود بس من فتره كده هزاره تقل شويه .وكمان تعامله معايه غريبه مش مبين أنه بيحبني ... وبتوتر اكتر... ولا بيحترمني . والموضوع تطاول .وبقا مش هزار اتنين مخطوبين ..
فهد : بقلق ..مش فاهم يعني ايه تطاول .وهزار ايه اللي اتعدي حدود المخطوبين ...قصدك ايه يا ليان ..
ليان : بدموع . والله يا فهد مكنتش عارفه أنه هيفهم هزاري معاه ..بشكل ده بس انا وقفته عند حده ونبهته اني مش بنت قليلة الادب ..وان مينفعش الهزار بشكل ده .
فهد : اتعصب اكتر وبصوت عالي شويه ..ليان .عمل ايه من غير لف ودوران ..عشان افهم ..
ليان : احنا عادي كنا بنهزر .هزار عادي يعني ..ووااا.الهزار ده قلب لي جد لما بقا ميعملش حدود لكلامه معايه بقا كلامه في قله ادب .يعني كلام متجوزين ..وبصت في الارض من كسوفها وخوفها وفي مره لما استأذنت من ماما أخرج معاه لوحدينا .كنا مع بعض في العربيه .وكان مشغل اغاني وبنتكلم عادي لقيته فجاه .ااااا.وبخوف .باسني وكان عاوز يعتدي عليا ..بس والله انا فوقت وزعقت معاه ومن يومها وانا مش يخرج معاه خالص .انا وجت ترفع وشها عشان تشوف رد فعله ..
حست انها مش شايفه فهد اللي كان بيكلمها .لقت شخص تاني لو اتساب عليها هيموتها من شدة الغضب والجمود حسه انها شايفه وحش مش انسان اول مره تشوف فهد كده ..وبخوف ..فهد ..فهد انت مش بترد عليا ليه .
فهد وقتها كان في لحظة لا يحسد عليها ..كان حاسس ان اللي سمعه مش حقيقي .مش هي ديه ليان حبيبته طفلته اللي كان بيحميها من يوم ولادتها ..بيخاف يبصلها . عشان تكون غاليه حتي في عينه ..هي اللي قدامه دلوقتي ..لا استحاله ..بصلها ..وبصوت يرعب .الحيوان ده عمل معاكي حاجه تانيه تطاول اكتر من كده ..
ليان : بخوف والله ابدا .هووااا .ولسه هتكمل لقت اللي وقفين من الاول وسمعه كلامها كله ..كامل ويوسف وكرم .اللي كانوا طلعين اوضهم وشفوهم وسمعه كلام ليان ..
يوسف : بعصبيه ..انتي بتقولي ايه ..وجري عشان يضربها .لحقه فهد اللي كان خلاص مش متحمل اي حاجه تانيه .ولا قادر يشوفها . بس بردو مش قادر يشوف حد بيأذيها ..وقف مسك ايد يوسف ..
فهد : مش وقته دلوقتي يا يوسف ..بس الحيوان التاني ..اهم .لازم يدفع تمن قله ادبه .ويعرف أن بنات الناس مش زي الزباله اللي يعرفهم ..وبص لليان ادخلي اوضك ..
كرم : وانت هتعمل ايه .يا ابني فهد خلينا الاول نفكر بالعقل ...فهد ما بصش لحد ..ونزل ركب عربيته وطلع بيها بشكل جنوني مخيفة ..
كامل : يوسف روح مع فهد واوعوا تعمله مصيبه احنا فينا اللي مكفينا حرام عليكم ..وفعلا فهد راح ورا يوسف .
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
عبد الرحمن : يا ماما انا بحبها .لقيت فيها كل اللي بتمناه .فيها ايه .
زينب : يعني تسيب بنت رجل الأعمال .وتجوز بنت منعرفش أصلها وفصلها ..
عبد الرحمن : لاء انا عارف .
زينب : وانت عارف ايه بقا ..
عبد الرحمن : عارف انها بنت ناس ومحترمه وأخلاقها كويسه وعندها حياء ..والاهم من كل ده اني بحبها ..خلاص ولا قلبي ولا عقلي هيشوف غيرها ..
زينب : شايف ابنك يا حسن اللي هيموتني ..
حسن : بحكمه .وهدواء ووقار ..سيبي ابنك يتجوز اللي بيحبها .. وبعدين البنت احنا شفنها كتير .وفعلا محترمه وأخلاقها كويسه ..ومش ده اللي كنتي عاوزاه يتجوز ..اهو بيقولك .هيتجوز .عاوزه ايه تاني ارحمي الواد يا زينب ..
زينب: بقا انا دلوقتي اللي غلطانه اني بشوفله الاحسن ليه .اللي هتشيل اسمه وسمعته وشرفه ..
عبد الرحمن: عشان خاطري يا ماما طب اقعدي معاها طيب ..اتكلمي معاها والله انا واثق هتحبيها اوي ..وهتقولي عبدو قال عشان خاطري ..
زينب : بتفكير ..وضيق ماشي يا عبد الرحمن ماشي ..
عبد الرحمن : بفرحه .تمام كده هكلمها واجبها في بكرا ..
زينب : نعم بكرا ليه الاستعجال ده ..
عبد الرحمن : يا ماما عشان خاطري ..بكرا حلو وقبل ما تتكلم ..يالا انا رايح علي اوضي وطلع جري ..
زينب : شايف ابنك وعمايله ..لما اشوف اخرتها ..
حسن : لا آله إلا الله ..ربنا يهديكي يا زينب ..
ليان بعد ما دخلت اوضتها ..نزلت عياط ..يارب انت اعلم بيا ..وقتها دخلت يارا ..
يارا : في ايه .انتي ليه بتحري كده وفهد كمان طلع بالعربيه زي اللي في سباق وكان وراه يوسف انتي تعرفي حاجه. ...
ليان : بعياط هستيري ..انا ..انا السبب ..انتي مش قولتلي لازم حد يعرف عشان يوقف كريم عند حده ..
يارا : بقلق ..اه .اوعي .تكوني قولتي ليوسف ..الله يخرب عقلك ..
ليان : لاء مش يوسف ..ده فهد انا كنت بتكلم مع فهد .وهو عرف بس كان بابا ويوسف وعمي كرم ..طالعين وسمعوني ..
يارا : يالهوي قولتي لفهد كل حاجه ..الله يخرب بيتك يا شيخه ليه ما كنتي قولتيلي ..عشان كده كان طالع زي المجنون ..
ليان : لا مش كله .لاني اتكسفت أفسر .وملحقتش ..بس لو كنتي شفتي وشه كنتي هتموتي وانتي وقفه ..انا خايفه اوي ..
يارا : ربنا يستر ..بس تفتكري هما راحوا فين ..
ليان : اكيد عند كريم ..
يارا : ربنا يسترها ..
ليان : يارب ..
***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??.
فهد ماشي بالعربيه مش شايف حد قدامه كان بيصارع الزمن والطريق عشان يوصل لكريم .شعور الغيره والغضب ملكينه .. عاميين عنيه عن كل حاجه ..لحد ما وصل بس موقفش العربيه دخل بيها في بوابه الفيله الخارجية كسرها ودخل زي الهايج اكنه وحش .وداخل علي الفريسه .وطمل بالعربيه لحد باب الفيله ودخل بيه كسره هو كمان ...وكان وراه يوسف اللي مش مصدق تصرف فهد ولا غضبه .الجامح لدرجه ديه ..هو اللي اخوها موصلش لدرجه ديه من الغضب .والغيره ..بس جري وراه قبل ما يرتكب جنايه ..
وقف في مص الفيله . وبصوت عالي كريم ..انزلي .كريم .كان وقتها اخل البيت كله صحي من التكسير اللي عمله فهد ..ونزل كريم ..
كريم : بصدمه ..في ايه انت ازاي تدخل كده انت ولسه هيكمل كان فهد وصله وضربه بلكمات مميته .الكل صرخ وحريه عشان يلحقه كريم من ايد فهد ..ومحدش قادر يشيل فهد من علي كريم ولا حتي يوسف ..فهد وقتها مكنش بيضرب بس عشان لمساته ليها .لا كان غيره وكسره جواه انها فضلته هو عليه ..كان بيطلع كل غيرته وغضبه فيه ..لحد ما يوسف قدر يتحكم في فهد وشاله من علي كريم ..وقتها كان حد من أهله اتصل بالشرطة ...
*****************"*********?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??.
في فيله السيوفي ..
امير : في ايه يا عمي انا مش فاهم حاجه ..ليان ملها وفهد ايه .انتوا بتقولوا ايه ..
كامل : ليان حكت لفهد أن كريم حاول يعتدي عليها .وتتجاوز حدوده في الكلام معاها ..انا خايف فهد أو يوسف يتهوره ويعمله حاجه نندم عليها ..
امير : بصدمه ..خايف يتهوره وملقتش غير فهد وتقوله ..لا اله الا الله .الله يرحمه بقا كان وسخ ..طب هما فين وانا اروح ..
كرم : احتمال يكون لسه عنده في البيت ..
امير : لا .بعد ما فهد سمع كده من ليان ..هما يا اما في المقابر فهد بيتفنه صاحي ..يااما الناس اتلمت عليهم وطلبت الشرطه ..
معتز : والله مش بعيده علي فهد. ..
زينب : هو وش ألبومه اللي جيه بكرا انا عارفه ..
عبد الرحمن : ماما لو سمحت ..جبتي اسمها ليه هي مالها ..
زينب : اول ما قولت اسمها .كل الكوارث جيه ورا بعضها ..
حسن : بحزم ..زينب ..مش وقته ..سكتت من نظره حسن .الحازمه ليها ..
فجاه يوسف رن علي امير ..امير : عمي يوسف بيرن وفتح ..ايوه يا يوسف انتوا فين ..
يوسف : ايوه يا أمير انا في الطريق راجع ..وفهد راح للواء سراج ..وكريم في المستشفى ..
امير : تمام تعاله .الاول وبعد كده نتكلم ..وفعلا بعدها بفتره قصيره كان جه يوسف وحكا للكل عن اللي حصل ..
كامل : كان قلبي حاسس ان الموضوع مش هيعدي علي خير ..
يوسف : انا ملحقتش اعمل حاجه ..انا لقيت فهد جري عليه زي الوحش .ونحاول نفصل بنهم مفيش ..
امير : ده فهد مش محتاج حد معاه ..كنت اتصل بالشرطة من الاول يا يوسف .. ههههههههههه
يوسف : عندك حق والله..الظابط طلع صحبه .وخرجنا ..بس جاله تليفون من اللواء سراج ..ورحله ..
كرم : ربنا يستر ..
طلعت يارا تعرف ليان اخر الاخبار ..
ليان : ياخبر اسود ..هو ده اللي قولي لفهد . الله يخرب بيتك يا شيخه ..
يارا : انا عمري ما شفته كده ..دا اتحول ميه وتمنين درجه ..
قعده ليان تفكر في حالها واللي وصلتله.. ..لأنها غلطانه البنت الوحيده اللي تقدر تخلي الناس تعاملها معامله الملكه في الارض أو تعاملها معامله سيئة ...
هي عارفه انها اديتله فرصه يتطاول معها سواء بالكلام أو بالافعال ..مهما كان مخطوبين .لان وقت الخطوبه بيعرفه بعض .بس في حدود عشان تفضلي غاليه وعزيزه قدامه وقدام اهلك والناس ..بس خلاص هي حسه انها نزلت من نظر أهلها ..وفضلت تعيط ..
****************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
في مكتب اللواء سراج ..
فهد : يا فندم ديه كانت مشكله شخصيه ..وهو اتعدي حدوده فيها ..كان لازم تربيه ..
اللواء سراج : لا والله يعني تكسر البيت بأكمله و و بتخشي تضرب الولد قدام أهله ..وتقاليد تربيه ده الواد دخل العنايه ..عاوز ايه تاني ..انت لسه مخرجتش من الكارثه الأولي ..دا انت لسه سايبني من ساعتين ..قولتلك جيبلي دليل برأتك ..تقوم جيبلي مصيبه وتيجي ..في ايه ..
فهد : اسف يا فندم .. والله ما كان قصدي انا عمر ما كنت اندفاعي كده .بس الموضوع كان شديد شويه ..
اللواء سراج : اخر انذار ليك يا فهد ..بعد كده هتعامل معاك معامله خاصه ..فاهم ..
فهد : تمام يا فندم ..وهو خارج قابل عمر ..
عمر : فهد في ايه يا ابني مالك اليومين دول ماهيبر ليه ..
فهد : مفيش ..صحيح انا اكتشفت حاجه مهمه ..لما رحت عند شقه محمود ..لقيت هناك شنطه حريمي .ولما روحت لقتها في فيله عمي ..انا مش فاهم حاجه ..هو راجل ولا ست ..وفكر شويه ممكن يكونوا الاتنين ..بس مين ..
عمر : بتوتر ..لا طبعا ست ازاي وكل اللي في البيت عندك مرات عمك كامل وحسن وأخواتك الاتنين البنات ..
فهد : بحيره ..بس في حريم دخلت الفتره ديه جديده .
وفكر ممكن تكون اسيل ..لأنها هي اللي قعدت في البيت .
**************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??
تاني يوم الجميع علي السفره بيتغدوا ..معاده ليان ..
كامل : ليان منزلتش ليه ..
خديجه : أصلها مكسوفه تنزل سيبها شويه يا كامل ..
كامل : طب هي فطرت الصبح ..
خديجه : لاء ..ومش راديه تتغدي .ونزله عياط بس ..
زينب : لفت لساره اللي عبد الرحمن عزمها على الغدا وكمان عشان تقعد مع أمه ..وانتي بقا يا ساره ملكيش أهل ..يعني عائشه لوحدك كده ..
الجميع اتنرفز من شوال زينب .اللي مش في معاده اصلا .
ساره : لاء ليه عمي .بس انا عايشه لوحدي ..
زينب : وعمك سايبك تعيشي لوحدك .ازاي .
عبد الرحمن : بص لأمه بترجي عشان تبطل اسالتها لساره من النوع ده ..وبص علي خديجه .بيترجاها تتكلم ..
خديجه : في ايه يا زينب اسكتي دلوقتي لما ناكل وبعدين ابقي اتكلمي برحتك ..
زينب : ماشي يا خديجه ...ماشي ..وبتبص علي ساره من فوق لتحت وساره خايفه منها ..
امير : بابا.. عمي كامل انا بستأذن حضرتكم اعمل فرحي الاسبوع اللي جي .. وطبعا عمي حسن بردو ..لان الوقت ده ملهوش لازمه .
كامل : وده رأيي انا كمان بس شوف الاول عروستك ..
امير : بص لاسيل .وهي موافقه يا عمي ..
كرم : خلاص يا ابني علي خيرت الله ..
معتز :بمرح .. طب اشمعنا طب ما انا كمان عاوز اتجوز ..
ابراهيم : يا شيخ اتنيل .مش لما تخلص .المباراه اللي عليك ..
معتز : وحياتك لأخد الكأس وارجعلك بيه ..ومش بس كده .. هنيملك أروبا من المغرب ..
الجميع ضحكوا عليه ..
فهد : اه باماره ..لما دخلت الاقسم .ومالولا انك قولت اسمي كانوا نيموك زي الكتكوت .. ههههههههههه..
معتز : كده يا فوده .ماشي ..وهما قاعدين ..رن جرس الباب ..فتحت الخدامه الباب ..لقوا ام اسيل دخله ..بكل شر وغضب ..
اسيل : بصدمه ..ماما ..
والدتها : بعصبيه ..متقوليش ماما ..انا جيه بس اقول كلمه .انا ما يشرفنيش اكون ام لبنت زيك ..جابت لاهلها العار .وعملت مع واحد وبصت علي امير .علاقه في الحرام ..ومابقتش بنت ..ايامي اشوفك تاني ..وسبتهم ومشيت ...
•تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية