رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رضا الله غايتي
رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال الفصل الخامس عشر 15
الحلقه ال15
*روايه_ملتزمه_تزوجت_رجل_اعمال*
وصل باسم وياسمين وباباه ومامته.
ابوخديجه بيرحب بيهم. شرفتونا. ياجماعه.
ابو باسم. الشرف لينا احنا. ياابو حسن
ام خديجه داخله تسلم علي ام باسم وتحضن فيها
ام خديجه بابتسامه. شرفتينا ياام باسم. البيت تنور النهارده
ام باسم بمحبه. ده شرف لينا احنا. ربنا يبارك فيكي فعلا عرفتي تربي
ام خديجه بفخر. الحمد لله. وانتي برده ماشاء الله. علي اولادك. عرفتي تربي بجد
ام باسم. الحمد لله
ياسمين بتلقائيه. امال فين خديجه ياطنط عايزه اشوفها
ام خديجه بترحيب. تعالي ياحبيبتي ادخلك ليها. هي في اوضتها بتجهز
ياسمين بفرح. يلا ياطنط.
(ام خديجه متعرفشي اني ياسمين وخديجه صحاب. لاني خديجه. مش متعوده. تحكي حياتها مع حد خالص. )
ياسمين دخلت لقت واحده واقفه قدام المرايا. ولابسه. دريس خروج وعليه خمار لف. ولسه بتلف فيه. من غير ماتحط بونيه. عشان هتلبس النقاب فوق
ياسمين باستغراب وعبط. امال فين خديجه ياطنط
خديجه بهزار. راحت تركيا تسلم علي اردوغان وترجع.
ياسمين بشهقه. انتي خديجه بجد.
ماشاء الله عليكي. ايه الجمال ده. ووشك منور اوي. ايه الحلاوة دي.
خديجه بفزع مصتنع. انتي بتحسديني عيني عينك كده. هي فين وكانت بتدور في الارض
ياسمين باستغراب. هي ايه اللي فين.
خديجه بتدور برده. خرزة زرقه. احطها في رقبتي. خلاص. الشبشب بتاع الحمام ازرق. هروح اجيبه اعلقه في رقبتي
ياسمين بتضحك بصوت عالي. هههههههه. شبشب.
(ياسمين معذورة ياجماعه. متعرفشي. قيمة الشبشب عند خديجه )
خديجه بجديه. وحشتيني. ياياسمين والله.
ياسمين بابتسامه ود. بجد انا حاسه اني في حلم جميل ومش عايزه اقوم منه. هيجي يوم. وتكوني عندنا.
خديجه قرصت ياسمين من دراعها
ياسمين بفزع. بتقرصيني ليه كده
خديجه. عشان تتاكدي انك مش في حلم.
ياسمين بضحك. يعني تقطعي. جسمي عشان تاكيديلي.
خديجه بتتصنع التفكير. تصدقي. لوكنت اديتك بوكس علي مناخيرك. كان هيبقي منظرك ايه
ياسمين بخوف. وبتحط ايديها علي مناخيرها. اسفين ياصلاح بس بلاش وشي
خديجه بضحكه شريره نيهاهاها.
ام خديجه دخلت يلابقا ياخديجه. حماتك عايزه تشوفك وتتعرف عليكي
خديجه بتوتر. هو لازم يعني. متتعرف عليا بعد الفرح.
ياسمين بضحك ههههه. ماما طيوبه خالص علي فكرة
خديجه. امشي من هنا. انتي مين اصلا.
يلا بقا. وامري الي الله.
خديجه. دخلت وهي ماسكه في ايد ياسمين وعنيها في الارض.
خديجه. السلام عليكم. كلهم ردو السلام.
ام باسم تعالي ياحبيبتي. جنبي هنا اخيرا. اتعرفت عليكي. ياسبب السعاده اللي دخلت حياتنا.
ام خديجه وابوها مفكرين بسبب اني ابنهم عايز يتجوزها. ميعرفوش موضوع ياسمين خالص.
خديجه بابتسامه ود. بجد انا سعيده اني اتعرفت علي حضرتك ياطنط.
ام باسم. عروستك قمر ياباسم. باسم.
وباسم ولا هنا. سرح. خالص في خديجه. ولا واخد بالو من اي حاجه.
(خديجه كانت لابسه دريس بني. ضيق من فوق وواسع جدا من تحت ولبست فوقيه خمار لف. طبعا. اول مره تلبسه. هو دايما بيشوفها لاما بالملحفه. او بالكاب. عمره ماشافها كده. ولاهي حتي بتخرج كده. ولكن دي رؤيه شرعيه ومرضيتش. تطلع. بالاسود عشان امها متزعلشي. ولابسه نقاب تاندا وظاهره عنيها. فكان عنيها متحدده في النقاب. وكانت لابسه الجونت والشراب. ومفيش اي زينه في وشها. عشان لو اضطرت تكشف النقاب قدامه متبقاش متزينه )
ام باسم. باسم. انت يابني.
باسم بانتباه. ها. نعم ياماما كنتي بتقولي حاجه
ام باسم بخبث. ايه اللي واخد عقلك
باسم بيتصنع الجديه. لا. مفيش حاجه. انتي كنتي عايزه. حاجه.
ام باسم بقول عروستك قمر. ماشاء الله عليها. ادب والتزام. ومتاكده انها جميله
ياسمين بغباء. اه والله ياماما انا مكنتش متخيله خديجه. حلوه كده. دي.
خديجه بصت ليها بتحذير لانها بتوصفها
ياسمين بضحكه بلهاء. ولاكاني قلت حاجه ياخديجه.
ام خديجه. خديجه قمر والله.
خديجه هتقتل ياسمين وامها. وتدخل تقضي حياتها في السجن.
ابوباسم. ماتيجي ياحج. نطلع بره نشم شوية هوا. بحب هو الريف.
طب يلا ياام حسن اعملي لينا. حاجه نشربها.
ام باسم. خديني معاكي يلا ياسمين.
ابوخديجه. يلا ياعبد الرحمن. اطلع معانا بره.
عبدالرحمن باستفزاز. شويه كده يابابا اصلا عجبني القاعده هنا.
ابوخديجه. يلا بقا. ياعبد الرحمن.
خديجه سيبه يابابا.
ابوخديجه بابتسامه. احنا قاعدين قدامك ياخديجه وشايفنكو. يعني. لازم تتعرفو علي بعض اكتر قبل مانتفق. علي كل حاجه.
عبد الرحمن. عشان خاطرك ياباسم هقوم.
خديجه بتبص ليه بغيظ وتوعد.
ابوباسم. يلا يايا سمين روحي ساعدي طنط او تعالي معانا
ياسمين. لا انا عجبني القاعده هنا.
باسم بص ليها بغضب.
ياسمين بخوف. انا هروح اشوف ماما بتنادي عليا ليه.
خديجه ضحكت بغصب عنها. بسبب ياسمين.
باسم بص ليها. اذيك.
خديجه بجديه. الحمد لله تمام.
بصي بقا. ايه رايك نكتب الكتاب علي طول. عشان. مش فاضي. اجي كل شويه
خديجه بحده. اولا حضرتك. الكلام ده. يتقال لبابامش ليا ثانيا. انا طبعا مش هوافق. اني اعقد علي طول. لازم فترة خطوبه. واكون استخرت فيها كويس. عشان مندمشي بعدين. ثالثا. محدش طلب منك تيجي. لاني. ده شئ مبحبهوش فكرة الخاطب اللي كل يوم والتاني عند خطيبته. هي هتغض بصرها ازاي. وهو كل يومين عندها.
باسم بحده. انااصلا غلطان اني باخد رايك. انتي توافقي علي اللي اقوله وخلاص
خديجه بجديه. انت يااخينا. خلي بالك من كلامك
باسم بذهول. اخينا
خديجه بحرج. اسفه. بص يااستاذ باسم. بعد اذنك ياريت. لو عايزني اكمل الجوازه دي. تحترم قراري.
باسم عايز يتجوزها باي طريقه. خلاص موافق. بس متتعوديش علي كده
خديجه حست انو فيه امل. انو يتغير. ان شاء الله.
باسم اظن طبعا من حقي اني اشوفك.
خديجه بخوف وتوتر. ايوه للاسف.
باسم. طب. يلا ارفعي النقاب.
خديجه هتعيط من الكسوف. وبترفع النقاب وايديها بتترعش.
باسم بيبص علي خديجه.
يتبع...........
بقلم الكاتبه جهاد سعيد محمد
•تابع فصول الرواية "رواية ملتزمه تزوجت من رجل اعمال" اضغط على اسم الرواية