رواية في شرع الهوى (كاملة جميع الفصول) حصربا عبر دليل الروايات بقلم اسراء مالك
رواية في شرع الهوى الفصل الخامس عشر 15
بسم الله الرحمن الرحيم
في شرع الهوي
البارت ١٥
صلو علي النبي
كانت تنتظر ياسين عقب محادثه يطلب منها أن تنتظره هنا لكي يخبرها بأمر هام
لفت انتباهها حازم يجلس مع فتاه ويبدو عليها انها ليست من طبقتهم
أنها فرصه لن تتكرر أن تثبت أنه خا.ئن وتنتهي خطبتهم
قامت مسرعا اليهم
تاليا،انت بتخو.ني يا حازم من دلوقتي امال بعدين هتعمل ايه والله لقول لبابا
مبقاش تاليا مهران أن ما قلـ.بتهم عليك
التفت إليها ليلي مصدومه أنه مرتبط بمن بأختها
ماذا كانت تظن هل حازم سينظر إليها
حازم ،انتي جيتي هنا ازاي وبعدين وطي صوتك
تاليا ،متخافش أنا همشي وانت كمل انا هروح لبابا اقوله ابن اخوه المحترم بيعمل ايه
ليلي،باااسسس، أنا الي همشي وانتم كملو خناق
اقتربت من تاليا بهمس
علي فكره كان بيقنعني اتجوزه عر.في بس انا رفضت ،وانت رحتك حلوه كدا ليه انت حاطه خمس خمسات
ثم غادرت
تاليا ،انت كمان هتتجوزها عرفي ،ااااه أنا رايحه لبابا
حازم،يا ولاد المجانين
في منزل اللواء مهران
تاليا بصوت عالٍ نسبيا،كويس يا بابا انك هنا نادي ماما وتعالى شوف ابن اخوك بيعمل ايه
مهران،وطي صوتك،امك هي وأسر مش هنا وبعدين حازم عمل ايه يعني بطلي افتر.ا بقا
دخل عليهم حازم
حازم ، قولها يا عمي دي مجنونه
تاليا، تنكر اني قفشتك،وانك بتخو.ني و بتتجوز عر.في
مهران،بغضب، ايه الكلام دا صح يا حازم
حازم ،والله ابدا يا عمي انت تصدق اني هعمل كدا
تاليا ،والله يا بابا شفته مع بنت في كافيه علي النيل
مهران،متنطق مين البنت دي ولا انت هتلعب بديلك من اولها
حازم بتسرع،دي ليلي بنتك يا عمي
تاليا بصدمه ،بنتك
مهران نظر لحازم بغضب
وانت تخرج معاها ليه اصلا أنت بتعمل ايه من ورايا يا حازم
حازم ،والله يا عمي نيتي كانت خير حبيت اقلها ان احنا عليتها ولو احتاجت حاجه احنا موجودين
مهران ،بتهكم،لا فيك الخير يا حبيبي
تاليا،بس، ايه الي انتم بتقوله دا ،ان ليا اخت ازاي يعني انت بتخو.ن ماما يا بابا
مهران، اخر.سي يا بنت متخلنيش أفقد اعصابي عليكي
حازم خدها فهمها أنا ضغطي عالي ومش طايقكم
ثم غادر الي اعلي
التفت تاليا الي حازم
ايه هتقولي الحقيقة ولا معتبريني عَيله صغيره
حازم ،اهدي الاول وانا هقولك كل الي اعرفوا
في مكان آخر
سلمي، يعني مين الي بعتلي وبعتلك وعايز يفضحنا دا
احمد،ساره لو عرفت اني اعرفك هتطلب الطلاق حتي الي باخده من عليتها هينقطع وفي مؤخر وحوار
سلمي بغضب،،انت همك المدام طبعا،بس أنا واللي هيعملو فيا ابويا عادي مش كدا ،انت لازم تدفعلو خليه يحل عننا
احمد،طب قولي لخطاب يديكي المبلغ دا
سلمي،قولتله ،قالي اخر فلوس معاه ليلي اخدتهم ومش هيعرف يرجعهم
احمد ،مطرين ندفعله والا هنخسر كل حاجه
صباحا في الموقف
: كانت تجلس في المكرباص تنظر إلي الفراغ حاله من اللا مبالاة سيطرت عليها لا تعلم ماذا تفعل حياتها أصبحت صراع،لقد أُرهقت كثيرا
وأخذت تردد،وافوض امري الي الله أن الله بصير بالعباد
استمعت الي احد يصعد المكروباص ويجلس بجانبها
تاليا بابتسامه ،صباح الخير،يا ليلي،ولا اقول يا اختي
ليلي بصدمه،انتي ايه الي جابك هنا
تاليا بجديه،اولا أنا انصدمت لما عرفت انك اختي بس لما عرفت انتي عانيتي قد ايه صعبتي عليا وجيت اتعرف عليكي
ليلي بغضب،ايه صعبت عليكي دى ،لا ميصعبش عليكي غالي أنا مش عايزه اعرفكم ولا اشوف حد فيكم في حياتي
تاليا بدموع،علي فكره انا جيت اتعرف عليكي بس واعتزر.لك علي سوء التفاهم بتاع امبارح ولو وجودي مضيقك انا همشي وهمت أن تخرج
ليلي،بتفكر،استني
نظرت إليها تاليا وابتسمت
ليلي،اوصلك ولا معاكي عربيه
تاليا،هو أنا ممكن اطلب منك طلب بس متكسفنيش
ليلي،واخدك العشم انتي ،اطلبي
تاليا،ممكن اقضي معاكي اليوم النهارده
ليلي،متاكده
تاليا ،اممممم
ليلي، انت مالك بسكوته كدا ليه انشفي شويه ،وبعدين مكنوش كلمتين الي يخلوكي تبكي كدا
تاليا،خلاص صالحيني وتعالي نشرب مانجا فرش من عمو بتاع العصير الي هناك
ليلي، يا سلام
خرجت تاليا وذهبت للمحل
وذهبت خلفها ليلي
ارتشفت تاليا العصير بتلذذ
تاليا،واو احلي عصير ادوقه فحياتي
أحد الماره
مش معقول مانجه بتشرب مانجه
ليلي،بغضب،اه عادي زي ما في جزمه هتضر.ب بالجزمه دلوقتي
تاليا بتصقيف،وااو اضربيه يا ليلي ،دا واحد بيعا.كس بطريقه قديمه اصلا
ليلي،ارحمنا يا رب
بعد فتره كبيره
في منطقه اثريه "الحسين"
كانت تتجول تاليا وليلي
تاليا بفرحه،وااو أنا اول مره اجي هنا والمكان جميل جدا،ليلي أنا عايزه دي
ليلي،انتي طفله كل حاجه عايزاه استني هوديكي مكان هيعجبك اكتر
وصلو الي متجر للصناعة اليدويه تمتلكه صديقه ليلي
ورده،اهلا اهلا يا لولو وحشاني جدا،وثم التفتت الي تاليا والمندهشه من جمال المكان
ايه دا يا بت يا ليلي انتي سبتي السواقه وبتشتغلي مع السياح
ليلي،دا موضوع كدا هبقى اقولك بعدين ،الانسه مصريه متخفش
جبيلها كل الي هي عايزاه علي حسابي
أمسكت تاليا "صجا.ت" وأخذت تلعب بها
ورده ،ايه دا هي هترقص ولا ايه
ليلي ،انتي يا بنتي احنا في شارع ،متفضحيناش
ارحمنا يارب
مساء ا
كانت تدخل تاليا الي غرفتها في منتهى السعاده
كم كانت ليلي حنونة عليها صارمه بعض الشئ اعجبت بشخصيتها كثيرا
جلست تتفقد الاشياء التي جلبتها إليها ليلي
ثم أمسكت تاليا الهاتف لتلتقط بعض الصور لهم
لفت انتبهها الكثير من الرسائل من ياسين voice note له
ياسين، مش بتردي ليه عليا يا تالي ،عموما ،بعد متشوفي الصور دي هتردي علي طول وتترجيني كمان
انصدمت من الصور التي أرسلها وأخذت تضرب علي وجهها
تاليا بدموع،يا نهار ،ليه كدا أنا عملتلكو اي
صلو علي النبي
•تابع الفصل التالي "رواية في شرع الهوى" اضغط على اسم الرواية