عهد القاسم (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم فرح القصاص
رواية عهد القاسم الفصل الخامس عشر 15
عهد بترفع عنيها تنظر لي أرثر
عهد: أرثر خلاص انا كويسه حصل خي.. وعنيها بتلمح قاسم
عهد بدون استوعاب بتفضل تبصله شويه ودموعها بتنزل تلقائيه وبصوت منخفض: ق. قاسم
أرثر بخوف عليها: انتي كويسه متأكده.. ولا نروح المستشفى
عهد كانت بتنظر لقاسم وساكته
قاسم بيقرب عليها وبعدم تصديق: عهد وبيترسم علي وجهه إبتسامه وبيمسك ايدها
قاسم: انا مش مصدق نفسي انتي قدامي بجد
أرثر بعصبيه وبيشد ايدو من ايد عهد: انت ازاي تتجرأ و تلم*سها
قاسم: دي مراتي وانت بتدخل لي اصلا؟؟
أرثر: مراتك؟ وبينظر لي عهد
قاسم: قوليلو يعهد قوليلو انا ابقا مين
عهد: تبقي مين معلش؟
قاسم بيبصلها اوي: ابقي مين!!
أرثر: انتي تعرفي يعهد
عهد ببرود: لأ ولا عمري شوفته قبل كدا
قاسم بصدمه: ولا عمرك شوفتيني!!؟
عهد: يلا ياأرثر نمشي من هنا
قاسم بيمسكها من دراعها بيشدها لي
قاسم: انتي لسه زعلانه مش كدا لسه مضايقه مني
عهد بعصبيه: انت بتعمل اي.. أرثر
ارثر بيروح لعندو وبيشد عهد بيعيد وبيضر*به بقوه لدرجه انفه نز*فت
عهد بخضه عليه: قا…وبتفتكر الي عامله معاها
قاسم بيتعصب ووجهه بيجيب الوان من العصبيه وكان رايح يضر*ب أرثر.. بيقاطعه
ميسان: باابي
عهد بتنظر وراها وعيونها بتلمع وبتتسم: ميسان
قاسم بيهدا وبينزل لمستوي ميسان: نعم يميسو
ميسان: انت اتعو*يت(اتعو*رت) يبابي
قاسم بيشيلها: متخافيش يحبيبت بابي تعويره صغيرهه
ألين: انت كويس يقاسم وبتنظر وراها
ألين بصدمه: عهد!! وبتروح تحضنها
عهد عيونها بدمع وبتاخد نفس عميق وبتبعد الين عنها
عهد: انتي مين؟
ألين بستغراب: انا ألين يعهد.. معقول مش فكراني
عهد: لا والله مش فاكره
الين بتنظر لي ألياس وهو نايم في سريره المتحرك
ألين بنبساط: قااسم بص
قاسم بيروح لعندها
الين بتشيل ألياس: ابنك يقاسم
قاسم بينزل ميسان براحه وبياخد ألياس: ده ابني؟؟
الين: امم
عهد بتنظرلهم وهي ماسكه دموعها وبتروح ليهم تاخد ألياس
عهد: ابنك اي؟؟؟ ده ابني انا اي العالم دي
أرثر وهو بينهج: انا جبت فوني واتصلت بشرطه
الين: الشرطه؟؟
ارثر: ايوا مهو ال زيكو مش بيجي غير كدا
ألين بعصبيه: انت مين اصلا وبتدخل في الي ميخصكش لي؟؟
عهد: انتي بتزعقي لي؟؟ وبعدين ده بيكون جوزي
قاسم: جوزك
عهد: اهه جوزي.. وبتمسك أيد أرثر
ارثر بينظر لي ايدهم وبينظرلها بندهاش
عهد: يلا نمشي من هنا انا مش عارفه اي الناس دي
وبيمشو
ألين بتلتفت تنظر لي قاسم: معقول دي عهد؟
قاسم كان ساكت
ألين: وانا متاكده ان ده بيكون ابنك ياقاسم
قاسم: بياخد ميسان بيركبها العربيه والين بتركب وبيمشو من غير ميقول حاجه
****************************
عهد بتسحب ايدها من ايد ارثر: انا اسفه بجد مكنش ينفع اقول كدا بس معرفتش اقول اي تاني
أرثر: عادي يعهد وانا مضايقتش خالص بلعكس كنت مبسوط
عهد: انت وقفت معايا كتير اوي قعدني في بيتك رغم انك متعرفش عني اي حاجه غير اسمي وحتي عيلتك الي هما بقا عيلتي رحبو بيا وعمر محد فيكو ضايقني بكلمه بل بلعكس كنتو دايما معايا من اول يوم كنت حامل في لحد ماولد ده لدرجه ان الياس دلوقتي فاكرك باباه وبتضحك ده حتي بيقول اسمك قبلي انا
أرثر: انتي بتقولي كل ده لي دلوقتي؟ انتي تعرفيهم بجد
عهد:…. لأ. معرفهمش
ارثر: اومال ازاي هما عرفينك؟
عهد: معرفش ازاي ممكن اكون اتعاملت معاهم قبل كدا وانا مش فاكره
ارثر: طيب هو ازاي بيقول انو جوزك ده حتي اتفاجأ لمه قولتي اني جوزك
عهد: معرفش ياأرثر معرفش قال لي كدا
ارثر: انا ولا مره ضغط عليكي ولا كنت عايز اعرف اي حاجه عن ماضيكي بس.. وبيتقاطعه
عهد: تتجوزني؟
•تابع الفصل التالي "رواية عهد القاسم" اضغط على اسم الرواية