Ads by Google X

رواية احلام طفله الفصل السادس عشر 16 - بقلم علا

الصفحة الرئيسية

 رواية احلام طفله (كاملةجميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم علا

رواية احلام طفله الفصل السادس عشر 16


الجميع مصدوم مش مصدقين اللي سمعوا ..و وباصين علي امير واسيل ...اسيل متحملتش وطلعت تجري علي فوق وطلعت معاها ساره ..

كرم : اللي الست ديه قالته صح يا أمير ..انت غلط مع البنت ديه ..

امير : مصدوم ماكنش متوقع حركه زي ديه ..ولا عامل حسابه عليها ..مش عارف يقول ايه ولا يتكلم ازاي ..

كرم : انا بكلمك رد عليا ..

فهد : لو سمحت يا بابا ممكن نتكلم بس مش دلوقتي ..لو سمحت ..سيبه يهدي ..وانا عارف كل حاجه ..

كامل : تعالوا المكتب ..دخل الشباب ..وقفله عليهم الباب .

كرم : باصص ليهم وساكت ..

فهد : اتكلم يا أمير قول كل حاجه ..مينفعش تكتم اكتر من كده .. وفعلا امير حكا كل حاجه ..وعرفهم .

في صالون .زينب : يا خبر اسود البنت طلعت .......استغفر الله العظيم..مش قادره اقول ..ايه البنات ديه .لا وابني عاوز يتجوز صحبتها اللي عايشه معاها ..

خديجه : زينب حرام عليكي ..بس كده .مش يمكن البنت مظلومه ..حرام الكلام ده ..

زينب : حرام ايه ..امها هي اللي قالت يعني انا جبت الكلام ده من عندي ..والله اعلم مش يمكن صحبتها زيه .مش كانوا عايشين مع بعض ..

خديجه : بس يا زينب بس ..حرام .لما نعرف الحقيقه مش يمكن اللي عمل معاها كده يكون امير .واهو بيصلح غلطته ..

زينب : امير ايه بقا امير المتربي يعمل كده والله مش بعيد يا اما البت ديه عمالتله حاجه .عشان تدبسه فيها .يااما هي اللي غاوته .وفي الحالتين امير لازم يطلقها اللي تسيب نفسها مره ..تسيب نفسها ميت مره .

كان وقتها اسيل وساره ويارا نزلين علي السلالم وسمعوها ... وخروج الرجاله من غرفه المكتب .

حسن : بعصبيه وصوت عالي ..زييينب ..اول ما سمعت صوت حسن خافت وسكتت .وامير جري وخد ساره في حضنه اللي كانت بتنهار من العياط .

امير : حضنها بقوه وبيطبطب عليها ..خلاص اهدي يا قلبي .ولف للجميع ..انا مش هسمح لاي حد يتكلم علي مراتي باي حاجه .مهما كان مين .ولف لزينب وانا مراتي اشرف من الشرف نفسه ..وخرج اسيل من حضنه .ومسح دموعها بايده.اسيل فرحنا هيكون بعد بكرا .ماشي .

اسيل بدموع : بس يا أمير .

امير : قاطعها بحزم ..مفيش بس يا اسيل انتي مراتي .ومفيش اي داعي أننا ناجل الفرح .عشان خاطري .
اومت برأسها ...

كامل : خلاص يبقا فرح امير ويوسف بعد بكرا .. موافقه يايارا ..

يارا : اتصدمت ..ايه بعد بكرا ..طب كنا خلناها شويه كمان ..أناا .

كرم : يارا حبيبي انا عمري ما غصبت عليكي حاجه وانتي عرفه كده .بس عشان خاطري وافقي .وبصلها بترجي ..

يارا، : فهمت انهم مش عاوزين يخلوا امير واسيل في الصوره مباشره ..ماشي يا بابا انا موافقه ..

معتز : بمزاح عشان يغير جو الاقعده ..اشمعني هما ما انا كمان عاوز اتجوز ..ولا عشان معاهم وسطه يعني ..

كامل : انت مستعجل على ايه .ماتستنا شويه .عيل فضحي ..

يوسف : قرب منه ..اوعك يا ميزو اول ما تكبر .هجوزك علي طول .أو اقولك حاجه احلي .لو كسبت الماتش اللي جي .هنجوزك .. ههههههههههه ..

الجميع ضحكوا على معتز ..وفهد: يبقا كده عمره ما هيتجوز .. ههههههههههه ..

معتز : لا والله دا علي اساس اني عمري ما كسبت ماتش ..وراح جنب أبوه ..يرضيك كده يا حاج ..

ابراهيم : طب يوسف وفهد عندهم حق .مش لما تكبر وتعقل شويه ..دا انا اخاف علي البت منك ..

معتز : بحزن مصتنع .وبشكل مسرحي .يااااه يا حاج .كل ده جواك من ناحيتي ..مش مصدق.

وراح عند اسيل : يرضيكي كده يا اسيل .

اسيل : مسحت دموعها ..لا ميرضنيش ..

امير : انا يرضيني وامشي احسنلك ..وخد اسيل تاني في حضنه ..وانتي خليكي كده احسنلك ..

معتز : اه .علي الاصحاب .في اللي كان بيخليني اداري عليه عشان ينط من علي الصور .عشان يشوف جوليت من ورا الجميع ..صح يا يارا .

يارا : بضحك اه ..

امير : ياولاد .الذينه بتفضحوني .ماشي طب وحيات امك يا معتز .ما انت شايف شهد لمده سنتين قدام ..

معتز : لف لأمه ..شايفه يا ماما بيعمله فيا ايه ..

قمر : بتكتم ضحكتها ..لا يا قلب امك .اوعدك اول بس لما امير ويوسف يتجاوزه .انا ..أنا بنفسي هعملك فرح ولا الف ليله وليله ..هو انا عندي كام ميزو .هو ميزو واحد بس ..

معتز : حبيبتي يا قمري .والله محد نصفني في البيت ده غيرك ..انت ا متعرفوش انا منغيرها انحرف اضيع ..يرضيكم انحرف ...يرضيكم اضيع ..

الكل ضحك ..ووقتها اسيل ضحكت غصب عنها من طريقت معتز ..وفرح امير جدا وقتها .وبص لمعان بشكر ..

خديجه : كامل ..ممكن بقا تطلع لليان وتتكلم معاها ..ارجوك البنت مش مبطله عياط ..ولا بتخرج .ولو كانت فعلا بنتي هي اللي سمحتله اكيد ماكنتش اتكلمت ...

يارا : قربت شويه من يوسف ..اختك بريئه يا يوسف .عشان خاطري اطلع صالحها ...

يوسف : بس هي مهما كان غلطت .ولازم تفهم ده ..

يارا : وليان عرفه ده .بس خلاص كفايه . وبعدين انا عرفه كل حاجه من الاول ..

يوسف : وانتي كنتي عرفه من الاول وماقولتليش .

يارا : عشان هي كانت عاوزه تقول بنفسها ..بس خافت منك .عشان كده ..لما فهد كلمها .قالته ..

يوسف : يعني اخاف مني ..وتقول لفهد ..

يارا : ليه يعني هو فهد غريب ..وبعدين هي قالت إن الموضوع مش ضايركت عليه .فهياخد الموضوع بهدوء شويه .مكنتش اعرف ان فهد هيعمل كده ...
وقتها كان فهد قريب منهم وسمع كل حاجه ..

***************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??

في اوضه ليان ..لقت بابها بيخبط ..

ليان : ادخل ..دخل وقتها باباها .خافت وبصت في الارض .

كامل : قرب منها وقعد قصدها علي السرير ..ليان انا اه زعلان منك .عشان سمحتي أنه يعمل كده .اه ما ما تعنيه .بس كنتي تعالي قولي .مش تسكتي .

ليان : كنت خايفه من حضرتك لتفهمني غلط والله ..بس والله من ساعه ما عمل كده وانا قفلت معاه .حاول كتير يصالحني بس .كنت قفشت عليه ..انا مش بنت قليله الادب كده يا بابا .والله انا محترمه ..

كامل : خدها في حضنه وطبطب عليها .بس ياقلبي خلاص انا مسامحك بس دوعديني تقوليلي كل حاجه ..محدش هيخاف عليكي ادي .ماشي يا حبيبتي. .

ليان : ماشي يا بابا اوعدك ..

كامل : خلاص يا روح بابا .وبسها من جبينها ..روحي اغسلي وشك وانزلي املي البيت بضحكتك .اللي وحشتني .

ليان : بابتسامة ..حاضر ..وراحت غسلت وشها ونزلت مع ابوها علي تحت ..والكل سلم عليها ويوسف صالحها بعد ما انبها .بس عدت علي خير ..وعرفت بالفرح ..وساره روحت .بعد ما زينب بصتلها بقرف وطلعت من غير ما ترد عليها .بولا كلمه ..

**************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ?? .

صباح تاني يوم ..كل واحد في العيله بعد الفطار اللي خرج يجيب بقيت طلبات الفرح واللي قعد في البيت يجهز فيه ..

في اوضه ما .في فيله السيوفي ..

المجهول 2 : انت بتعمل ايه هما مش خايف حد يشوفك .

المجهول : وانتي تعرفي عني كده ..وبعدين في كلام لازم تعرفيه ..

المجهول2 : كلام ايه خلص لحد يجي .

المجهول : متخافيش محدش في البيت الكل خرج .واللي هنا العمال ومحدش هيطلع ..وبعدين مين قالك اني همشي .دا انتي وحشاني اوي ..

المجهول 2 : قول بسرعه عاوز ايه ..دخل وقفل الباب ..

المجهول: عمر كلمني وقالي ان فهد شاف شنطه حريمي عن بيت محمود .يوم الحادثه ..ولما رجع شفها هنا ..

المجهول 2 : ياخبر اسود .ومنيل ..انت بتقول ايه ..وجي دلوقتي تقولي ..مقولتش الكلام ده من بدري ليه ..

المجهول : اما لسه عارف منه ..بس متخافيش اوي كده هو مش عارف مين ..

المجهول 2 : دا علي اساس فهد مش هيعرف يجبني ..الواد ده لازم نخلص منه ..

المجهول : انتي بتقولي ايه .نخلص من مين..فهد انتي وعيه للي بتقوليه ..

المجهول 2 : طبعا وعيه .وديه سبها عليا أنا ..المهم يالا امشي انت قبل ما حد يجي ..

المجهول : مين ده اللي يمشي والله مش ماشي غير لما اطمن عليكي .وغمز بعنيه بوقاحه ..

وبعديها بفتره ليست قصيرة .كان جه الجميع ..واتعشوا وكل واحد طلع اوضه ..بس ليان وهي دخله تنام لقت اللي بي خبط عليها ..قامت وفتحت لقته فهد .خافت ليكون لسه متعصب منها ..لأنها لحد اخر مره متكلمتش معاه ومش بتبصله من خوفها .

فهد : ممكن اتكلم معاكي يا ليان .

ليان : ايوه طبعا اتفضل يا ............وخافت تقوله فهد بس ليكون متعصب منها ..استاذ فهد .

فهد : تاني رجعتي تقولي استاذ فهد تاني ..

ليان : يعني انت مش زعلان. مني ..

فهد : بابتسامة عكس الغيره اللي موتاه كل ما يفتكر ..لا مش زعلان .

ليان : بفرحه ..ماشي يا فهد ..

فهد : انا بس حي اطمن عليكي .واقولك اني دايما في طهرك .في اي وقت ..

ليان : شكرا يا فهد .وماتخفش قبل ايه حاجه هعملها هقولك الاول ..تمام ..

فهد : تمام ..تصبحي علي خير ..

ليان : وانت من أهله ..

**************************?بقلمي فاطمه محمد سعيد ??

وجه اليوم الموعود يوم مستنيينه .العشاق الاربعه .من سينين ..يارا حسه انها بطير فوق السحاب من شدة الفرحه والسعاده .فارس أحلامها وطفولتها هيبقا جوزها بعد دقايق .مش مصدقه أن حلم طفله يتحقق ويبقا شيء واقع ..مش احلام علي ورق ..خلاص هيكون ليها لوحدها .مش هتستنا كل مناسبه عشان تعرف تشوفه مش هتستنا كل فرصه عشان يجمعهم كلمه وحده حتي لو كانت سلام .أو هزار ..بتتحرك من وسطهم اكنها فراشه بطير ..

ويوسف لا يقل سعاده عن طفلته .الحبيبه لا يصدق ان طفلته بتحبه هي كمان وهو ميعرفش ..لان ليان حكت ليوسف عن حب يارا ليه من صغرها .وهي عمرها سبع سنين . ووريته دفتر يارا اللي بتكتب فيه كل حاجه كل احلامها كل موقف حصل بينها وبين يوسف ..ولو حتي بالصدفه ..حس أنه عاوز يعملها كل حاجه هي نفسها فيها ..ووعد نفسه أنه كل حلم ليها كتباه ومش كتباه هيحققهولها ..

أما بقا العروسه .الحزينه .حسه أن فرحتها مش هتكمل حسه أن فيه حاجه هتحصل ..وتكسر فرحتها .مش عارفه ليه .بس بتضحك قدامهم .عشان ماتبينش لحد حاجه ..

وامير .عكس عروسته هو اه حاسس بسعاده وفرحه بس مش كمله .بس راضي ومتقبل لان ده تمن بيدفعه لعميله زمان .فهو حاسس ان بين نارين .نار غيره وحقد ونار غلطه بيدفع تمنها وياترا هتخلص ولا لسه ...بس رضي بالأمر الواقع ..

ونزلوا العروسين ..علي سلالم القاعه كرم ماسك يارا واسيل كل وحده في ايد .واول ما وصل قدام العرسان ..

قدم اسيل لامير .ووقف قصاده .مش عشان انت ابني .هقف معاك ..لاء اسيل زي يارا عندي وقف في صفها العمر كله .خلي دي في دماغك دايما يا امير .فاهم ..

امير : بسعاده خد ايديها وبسها ..وبسعاده وحب .مخافش عليها يا بابا دي روحي وقلبي .لو في يوم زعلتها ابقا عقبني براحتك ..

كرم سابه ولف ليوسف ..وانت يا حبيب عمك ..مش هوصيك علي بنتي ..بس قول اللي اقولهولك .أن لو في يوم جتلي غضبانه أو زعلانه .صدقني هيكون الموت ارحملك ..لان ديه مش بس بنتي ديه امي واختي وكل حاجه ليا يا يوسف ..

يوسف : وانا اوعدك يا عمي ..اني هحطها جوه قلبي وعمري ما هغضبها ولا هزعلها ابدا ..ديه روحي ..

وبدأ الفرح واشتغل الاغاني والكل سعيد وبيرقصوا ..واشتغلت اغنيه رومنسيه ..وكل فارس خد عروسته ورقص معاها ..

معتز : فهد انت كنت فين .يا ابني ..

فهد : بأمن علي المداخل والمخارج ..

معتز : ليه فرح الوزير ..يا ابني ده فرح اخوك .اهدي بقا وانسا انك ظابط شويه ..وشوف الموزز اللي مشيين دول .

فهد : فرح وزير وموزز ..لا اله الا الله ..بص يا معتز امشي من وشي احسنلك .تمام .عشان انا فيا اللي مكفيني كفايه التوتر اللي انا فيه ..وسابه وراح لعمر صحبه .
عمر انتي مامن القاعه كويس ..

عمر : متخافش يا فهد ..كل حاجه متامنه كويس .

فهد : ربنا يستر .تمام .وسابه ودخل القاعه ..وعمال يشوف كل اللي بيسلمه كل أهله ..

ليان : راحت الترابيزه والدها ..بقا كده يا بابا كل واحد واخد ممراته وخطبته وبيرقصوا وانا قعده كده ..دا حتي انت رقصت مع ماما ..

كامل : انتي عارفه أني هرقص مع ديجه ..

ليان : بقا كده يا بابا ..ماشي .

كرم : بخبث ..خلاص تعالي هرقص معاكي انا ..

ليان : بجد يا عمي ..يالا وقامت ترقص معاه ..وفضله يرقصه لوقت قصير ..

كرم : انا تعبت يا ليو ..

ليان : وحياتي يا كوكي ..ترقص معاه شويه ..

كرم : بخبث .بجد مش قادر .بصي ولف لفهد اللي كان معدي قريب منه ..فهد....يا فهد ...

فهد: سمعه وراح ..نعم يا بابا ..

كرم : معلش يا فهد انا تعبت ارقص شويه مع ليان .وسبهم قبل ما حد يعترض.ورجع الترابيزه ..

كامل : مش سهل انت يا كرم ..ماشي ..

كرم : ههههههههههه ..عقبال ما يتلحلح شويه ..دا طلع اصعب من يوسف ..

فهد قرب من ليان ..ومسك ايديها وبدأ يرقص معاها .وديه اول مره يقربه من بعض فيها ..واول مره يمسك ايديها اصلا بشكل ده ..

ليان : انا اسفه هو. عمي اللي ندهلك والله ..

فهد : في ايه يا بنتي ..انا اصلا كان نفسي ارقص شويه ..

ليان : بجد يعني انت مش زعلان .

فهد : ابدا .واندمج معاها وساب كل حاجه ..والاغاني عاليه وكل واحد مع عروسته ..وفجاه بدون اي انذار لقوا طلقه اضربت في القاعه .. صمتا الجميع لثواني .قبل أن ياعم الصريخ والفزع في القاعه بأكملها حول كامل الذي اخد طلقه جنب الاقلب مباشرة ..

يوسف : باباااااااااااا..

الجميع حول غرفه العمليات منتظرين خروج كامل منها ..

فهد : كان زي الهايج .مش مصدق بعد كل اللي عمله اتقذا عمه ..بقا مش طايق حد من العيله حاسس ان القاتل شايف ضعفه .وقلت حيلته ..

يوسف : فهد انت مش قولت أن خلاص .المجرم ده اتمسك ..فهد مش بيرد علي حد .وساكت ..

عبد الرحمن : اهدا يا يوسف كلما اعصبنا علي آخرها ..

يوسف راح لأخته ولامه اللي منهارين اصلا ..اهدي يا ماما ربنا يسترها ..أن شاء الله .هيخرج بسلامه ..

خديجه : يارب يا يوسف يا رب ..انا مليش غيره ..يارب .

وبعد ساعات ليست معدوده خرج الطبيب.وعلي وجه معالم الحزن .الجميع جري عليه .

يوسف : بلهفه ..طمني يا دكتور بابا عامل ايه ..

الدكتور : نظر اللي الجميع ..ويحزن انا اسف .البقاء لله ..

  •تابع الفصل التالي "رواية احلام طفله" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent