رواية الملك او الحب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم روان خالد
رواية الملك ام الحب الفصل السادس عشر 16
الفصل السادس عشر
١٦
و بعد بضع ساعات خرج الطبيب ووجد جميع الجنود منتظرين سماع النتيجة ليطمئن قلبهم على قائدتهم
التى لطالما كانت طيبة القلب بشوشة و تتحمل الجميع و كل من حولها يحبها و جميع ارض شعبها يحبها ماعدا من تحبه فهو لا يعيرها اي اهتمام
الطبيب: ايه كل دة يا جماعة
سامح بخوف: طمنا يا دكتور القائد كويسة؟!
الدكتور و هو يخلع القفازات و يبتسم بابتسامة خفيفة: القائد كويسة الحمد لله بس هى فى مشكلة صغيرة
سمرائيل بقلق: ايه هى
الطبيب و هو يربت على كتف سمرائيل: متقلقش يا سمو الأمير هى مشكلة صغيرة اوى يعنى هى اه مؤلمة شوية بس الحمد لله يعنى
سمرائيل بعصبية: انت بقالك ساعة عمال تلف و تدور ما تقول و تخلصنا
الطبيب بتوتر: انا اشتغلت من غير بنج
سمرائيل بذهول: ايه؟! انت عبيط ولا واقع على دماغك و انت صغير من غير بنج ازاى يعنى
الطبيب و هو يرتجف: انا قولت للقائد و الله ان مفيش بنج و هى ال قالتلى اشتغل عادى
سمرائيل و قد امسك الطبيب من معطفه: يعنى انت بروح امك خيطها من غير بنج و هى مطلعتش صوت انت هتشتغلنى
الطبيب: تقدر تخش تشوفها و الله هتلاقيها صاحية هى اه معيطتش لكن كانت بتعيط
سمرائيل و هو يجز على اسنانه: امشي من قودامى دلوقتى
الطبيب: سموك انا مكنش..
سمرائيل: بقولك امشي من قودامى
ذهب الطبيب و جلس سمرائيل ارضا جانب خيمتها و بجانبه سلاحه و يضع يده على راسه ندما لانه لم يستطيع إنقاذ ابنة عمه ذات القلب النقى
سامح: طب يلا يا شباب كل واحد على مكانه يلا بينا يلا كله على شغله
احمد: ايوا بس احنا عايزين نطمن على القائد
سامح: لما تفوق يا احمد يلا كله على شغله
انصرف الجميع و بقى سمرائيل و سامح
سامح و قد جلس بجانبه: ايه يا عم ما تروق اومال
سمرائيل و هو يزفر: اروق ازاى ياعم اروق ازاى انا كان المفروض احميها
سامح :قدر الله و ما شاء فعل نصيبها و بعدين يعنى هو انت كنت مستخبى مش كنت بتحارب معاها
سمرائيل: انا السد طريقى و مكنهم منى ان الزخيرة خلصت
سامح: ياعم خلاص كبر دماغك انت عملت اللى عليك و خلاص و بعدين ما الدكتور قالك انها كويسة
سمرائيل: تفتكر هقل فنظرها؟!
سامح بغمزة: ايه يا سمرائيل انت بتحبها ولا ايه
سمرائيل: هو انا عشان خايف عليها ابقى بحبها؟!
سامح: مثلا؟!😂😂
سمرائيل: متنساش انها بنت عمى المفضلة و كانت أقرب الناس ليا قبل ما يجبرونى عليها يعنى اكيد هخاف عليها زى اختى لكن قلبي محدش هياخده غير أميرة
سامح و هو يزفر: الحياة موقفتش يا سمرائيل الشخص ممكن يحب اكتر من مرة عادى و بعدين دة انت معاك بطل ياعم أميرة ايه و بتاع ايه انسى بقا
سمرائيل: انسى ايه يابنى هى اللى ماتت دى مش حبيبتى؟!ولا كيس جوافة
سامح : ياعم من حقك تزعل و كل حاجة بس دول اربع شهور يعنى مش مدة كبيرة انت عارف انت بقالك مع عليا كام سنة؟!
سمرائيل: مش بالسنين اللى حسيته مع أميرة ف ال٤ شهور دول محستهومش مع عليا من كام سنة انا عليا فنظرى اختى يا سامح و مش هتتغير النظرة دى ليها
سامح: و الله اللى انت شايفه صح اعمله بس خسارة تضيع بنت زى دى من ايديك دى لقطة يا جدع
سمرائيل: هو فيه ايه ما تتجوزها انت بالمرة مش مالى عينك انا من ساعة ما قعدت بطل و مزة و لقطة طب راعى مشاعر انها مراتى
سامح بغمزة: قانونا
سمرائيل: علفكرة لو عايزها شرعا هاخدها بردو بس انا مش عايز كدة
سامح: يريتنى كنت مسلم يجدع😂😂
سمرائيل: و دة ليه
سامح : عشان اطلب ايد البطل اللى جوا دى البت عليها عينين واسعين و زرق زى القمر يلهواااااار ولا شعرها اللى جايب اخر ضهرها احيه احيه احيه
سمرائيل بغضب: ساااامح فيه ايه
سامح: ايه عايز ايه انت مش قولت مش بتحبها انا ياسيدى بحبها
سمرائيل: اقسم بالله لو ما لميت نفسك هنسى ان انا و انت صحاب اساسا و هقوم اكسرلك وشك
سامح : خلاص ياعم بس عارف و الله بطل
و قام يجرى و هو يضحك من أمامه قائلا: و الله العظيم بتحبها و قبل أميرة كمان
ضحك سمرائيل و قال لنفسه: عليا النعمة عيل اهبل
ظل سمرائيل موجود أمام خيمتها وحده و ظل يشاور نفسه: ادخلها؟!ولا لا
لالالا اكيد هيبقى منظرى وحش و هكون قليل فنظرها
بس لازم اخش اشوفها
ولا اقول لالا مش داخل
ظل على هذا الحال نص ساعة و كان القرار الاخير انه سيدخل
دخل سمرائيل الخيمة و اقفلها وراءه و اقترب بخطوات هادئة ناحيتها
ليجد تلك الفتاة الجميلة التى طالما كان ينعتها ب(المسترجلة)
كان جسدها عليه شاش من أعلى فقط (زى التوب كدة)ولا ترتدي شئ من أعلى غير الضماد الملفوف حول جسدها من أعلى و مرتدية بنطال الجيش و شعرها الطويل مفرود تنام عليه كالفراشة
اقترب سمرائيل منها قليلا: ياااه كان فين كل الجمال دة يا عليا اومال عاملة فيها مسترجلة ليه
كانت هى نائمة و تتصبب عرقا.
سمرائيل و قد وضع يده على جبينها: يا نهار ابيض حرارتك عالية
عليا عليا يا عليا اصحى
استيقظت عليا و اعتدلت فجلستها و عندما وجدته سمرائيل صرخت
عليا: انت ايه ال جابك هنا و ازاى تدخل عليا و انا كدة
سمرائيل ؛ مكنتش اعرف انهم لافينك ب شاش بس اعمل ايه و بعدين منتى مراتى عادى يعنى
قامت من الأرض و لكن سرعان ما فقدت توازنها
ووقعت
امسك بها سمرائيل بخوف : استريحى حرارتك عالية اوى
عليا؛ اطلع برا و ناديلى الدكتور
سمرائيل فسره : اول مرة اشوفك و انتى حلوة اوى كدة
عليا و هى تتصبب عرقا و مرهقة من التعب؛ ناديلى الدكتور بقولك
سمرائيل: مش منادى حد اناديه ازاى و انتى كدة و بعدين هو قلعك كله من فوق كدة عادى ولا عمل ايه
عليا: اومال هيخيط ازاى بغباءك
سمرائيل: الواد دة لازم يموت انا محدش يشوفك غيرى
عليا بيكاء: تعبانة حرام على امك ناديلى الدكتور
وضع سمرائيل يده على جبينها مرة أخرى وجد حرارتها ارتفعت اكثر و جسدها يرتعش و متصببة عرقا
أسند.سمرائيل راسها على وسادتها و ذهب لإحضار مياه بالثلج و بها قماشة
عليا : انت هتعمل ايه يا سمرائيل
سمرائيل و هو يشمر اكمامه: هعملك كمادات زى زمان
عليا بضحكة مجهدة: زمان كنا عيال و كان لعب مكنش بجد روح يبنى نادى الدكتور
سمرائيل و قد انحنى على ركبتيه: زمان كان لعب اما دلوقتى بجد و بعدين قبل ما تكونى مراتى ف انتى بنت عمى وواجبى اعتنى بيكى
وضع الكمادات على جبينها فارتجف جسمها
عليا: ساقعة اوى يا سمرائيل شيلها
سمرائيل: معلش يا لولو شوية و هشيلها
عليا: لولو؟! يااااه من زمان و انت مقولتليش كدة
سمرائيل بحنان: حقك عليا انا قصرت معاكى كتير و زعلتك اكتر مع انى مشوفتش منك غير كل خير
انا اسف
كانت عليا نامت
سمرائيل: عليا عليا يا غليااا.
عليا بفزع: ايه في ايه
سمرائيل: انتى نمتى؟!
عليا اومال مت يعنى ايه الدماغ دى يا جدع
سمرائيل؛ طب نامي نامي
سهر سمرائيل مع ابنة عمه للصباح و لم ينم
و عندما أتى الصبح
عليا و هى تفتح عيناها: صباح الخير يا سمرائيل
سمرائيل؟! هو راح فين دة
قامت عليا و اتجهت ناحية باب الخيمة و الا وجدت سمرائيل امامها: ايه ال قومك بدرى كدة
عليا: انا علطول بقوم كدة انت روحت فين
سمرائيل : تعالى بس ورايا
جلسوا فالخيمة و وضع سمرائيل اناء به طعام و قام بفتحه: هاااا ايه رايك
عليا بضحك: الله شوربة خضار😂😂😂
سمرائيل بضحك: اكلتك المفضلة
ذهلت عليا منه و اقتربت منه و ظلت تنظر بعيناه و هى واضعة يدها على خديه: لسا فاكر انى بحبها
سمرائيل بصدمة: ها؟
ظلت عليا تقترب منه أكثر فأكثر حتى أصبح وجهيهما قريبان من بعضهما
عليا بصوت دافئ: ليه مبقتش تحبنى زى زمان؟!ايه ال اتغير فيا؟!
لم يكن سمرائيل منتبها لها كان مبهورا بجمالها و اقترب هو منها اكثر و امسك بوجهها و عندما كاد ان يقبلها أتى صوت من الخارج.
سامح: يا قائد عليا يا قائد عليا
انتفض سمرائيل و ابتعد عنها
سمرائيل: احم انا انا
عليا: ششش مش محتاج تبرر مكنش قصدك فاهماك يلا باى هطلع اشوف سامح بينادي ليه.
سمرائيل بغيرة: هتطلعى كدة؟!
نظرت عليا لنفسها ثم ضحكت: ايوا صح ناولني الجاكت يبنى الله يكرمك أعطاها سمرائيل الجاكت و عندما ذهبت لفتح الخيمة وجدت العديد من الرصاصات تتوجه ناحيتها
سمرائيل بصراخ: لاااا عليا لاااااااااا
استيقظ سمرائيل من الحلم مفزوعا يتلفت حوله يمينا و يسارا
و اطمئن قلبه عندما وجدها نائمة بجانبه
سمرائيل: لا اله الا الله ايه الكابوس المرعب دة انا ابوسك انتى دة رعب يا شيخة رعب
كانت عليا نائمة على الجانب الاخر التفت و أصبح وجهها مصادف لوجهه:
سمرئيل : استغفر الله العظيم لالا انا لا يمكن اخون أميرة انا هطلع برا احسن
و عندما كان متوجها للخارج
أمسكت به عليا
عليا: انت رايح فين؟
سمرائيل: طالع برا اشم شوية هوا
عليا : لا خليك معايا بس انهاردة لحد ما اقدر أقف على رجلى تانى.
سمرتئيل: يسلام مش كنتى رامبو الجحيم الصبح.
عليا بدموع: انا ضعيفة دلوقتى يا سمرائيل خليك جمبى هيقتلونى.
سمرائيل و قد جلس بجانبها: انتى مش ضعيفة يا عليا انتى أقوى ست انا عرفتها فحياتى و ياستي متخافيش انا قاعد جمبك لحد ما تخفى و تكونى كويسة
عليا : شكرا
سمرائيل: تشكريني على ايه يا غليا اننى هبلة انتى اختى يا بنتى.
عليا بدموع: صح اختك تصبح على خير
سمرائيل: انتى من اهل الخير
نامت عليا و ظل هو مستيقظ بجانبها خائفا عليها من اى عدو لأنها المرة الأولى التى يراها فيها ضعيفة دائما ما كانت قوية لا تخشي انسان او جن حتى عندما احب سمرائيل أخرى غيرها لم تبالى بالتأكيد حزنت و كسر قلبها لان زوجها يحب أخرى ولكن أظهرت أمامه انها قوية بدونه و انها لا تحتاجه و لكنها الان فى حالة مذرية تحتاجه بجانبها ليساندها
الرسالة هنا أن مهما كان فى بينك و بين اهلك مشاكل أو بينك و بين مراتك مشاكل الدنيا و الآخرة و جه حد منكم وقع دة مش معناه ان عشان مخاصمك او زعلان منك مش هشيلك او مش هحميك من الغريب بالعكس دة الدم عمره ما يبقا ماية وقت الشدة مفيش حاجة اسمها اصل انا زعلان منه او منها فى حاجة اسمها احنا أهل احنا عيلة احنا أسرة كلنا مع بعض فالحلوة و الوحشة اه فى زعل لكن خصام لا🥰حبو بعض يا جماعة و صالحم بعض دة لا يدخل جنة قاطع رحم
و بكدة نكون خلصنا البارت و بكرة بإذن الله هنزل البارت ال١٧ احب اقولكم ان الرواية خلاص قربت تخلص و هتتقفل قفلة حلوة ان شاء الله
متنسوش بقا اللايك و الكومنت الجميل لانى بقراهم😘
مع تحياتى
رواية الملك ام الحب بقلم روان خالد.
•تابع الفصل التالي "رواية الملك ام الحب" اضغط على اسم الرواية